Asuisitko ryhmäkodissa?

1947

Radiossa on keskustelua vanhusten hoidosta tai sen puutteesta. Tuli vain mieleeni ryhmis aikanaan. Ans kattoo ny, vielä ei ole aika.
Parempi sellainen systeemi olisi, kuin laitospaikka, eikö? Porukka helppis toisiaan ja hoitoväkeäkin kiertäisi.
Ainakin siivooja kävis...

33

369

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kerrostaloasunto.

Moista kerrostaloa rakennetaan Helsingin Jätkäsaareen, kertoivat uutiset. Samassa yhteydessä kerrottiin vanhemmalle väelle tarkoitetusta talosta, jossa asutaan omissa asunnoissa, mutta on mahdollista saada mm. ruokapalveluja.
      Millaiset lienevät kustannukset, jäin miettimään.

Tuolla mahdollista katsella ko. uutiset

http://areena.yle.fi/video/493261

.

• 1947

Nuo on kerrostalotyyppisiä ratkaisuja. Oma ajatelmani oli pieni ryhmäkoti, omat huoneet ja muutamia asukkaita tilojen sallimissa puitteissa. Tästä voi lähteä ajatus lentoon.
        Siihen loppuisi monen yksinäisyys. Kuitenkin pääsisi nokkaunille halutessaan jne. Tai pihahommiin. Taitaa tyssähtää kateuteen tuollaiset aatokset tai johonkin muuhun mahdottomuuteen. Jospa laittaisi jalat maahan taas.

• kerrostaloasuminen.
        1947 kirjoitti:

Nuo on kerrostalotyyppisiä ratkaisuja. Oma ajatelmani oli pieni ryhmäkoti, omat huoneet ja muutamia asukkaita tilojen sallimissa puitteissa. Tästä voi lähteä ajatus lentoon.
        Siihen loppuisi monen yksinäisyys. Kuitenkin pääsisi nokkaunille halutessaan jne. Tai pihahommiin. Taitaa tyssähtää kateuteen tuollaiset aatokset tai johonkin muuhun mahdottomuuteen. Jospa laittaisi jalat maahan taas.

onhan puhuttu juuri sinun tarkoittamastasikin asumisesta, jos nyt oikein oivalsin.
        Siitäkin näin vasta telkkarissa esimerkin. Talossa oli asukkaita, kullakin omat huoneet, ja mukana oli hoitajia/hoivaajia/auttajia, miksi sitten heitä sanotaankin.

Varmasti olisi, jos vain asukkaan terveys antaisi periksi, paljon laitosasumista inhimillisempi ratkaisu.
        Varmasti tulevassa tullaankin laajentamaan asumiskirjoa, kun ihmisillä on enemmän rahaakin, kun useimmilla on pitkä työhistoria, mikä suo työeläkkeen, varsinkin naisille.

Karmeinta ajatella onkin se, miten laitos tekee ihmisistä, usein, robotteja, nukkumisaikoineen, heräämisineen. :(

.

.

• :((:))
        kerrostaloasuminen. kirjoitti:

onhan puhuttu juuri sinun tarkoittamastasikin asumisesta, jos nyt oikein oivalsin.
        Siitäkin näin vasta telkkarissa esimerkin. Talossa oli asukkaita, kullakin omat huoneet, ja mukana oli hoitajia/hoivaajia/auttajia, miksi sitten heitä sanotaankin.

Varmasti olisi, jos vain asukkaan terveys antaisi periksi, paljon laitosasumista inhimillisempi ratkaisu.
        Varmasti tulevassa tullaankin laajentamaan asumiskirjoa, kun ihmisillä on enemmän rahaakin, kun useimmilla on pitkä työhistoria, mikä suo työeläkkeen, varsinkin naisille.

Karmeinta ajatella onkin se, miten laitos tekee ihmisistä, usein, robotteja, nukkumisaikoineen, heräämisineen. :(

.

.

laitoshoito ei hyvää siellä olet vain säilössä.
        syötetään pillereitä niin ,että et ole hoitajille haitaksi
        olet,kuin elävä ruumis.
        et pääse jääkaapille silloin,kuin haluat ei ole sitä koninomaista elämää.
        parempi olisi juuri ,joku yhteis asuminen olla toinen toistensa tukena,
        jos tarvitsee apua palkkaa porukassa jonkun tarvittaissa,käy lääkärissä aivankuin kotona ollessaankin.
        tai miksei ,jos on oma asunto ottais,jotain kaveriaan siihen kumppanikseen on toinen toistaan tukemassa.taivuokraa kaverin kanssa yhteisen asunnon,mut niin,että kummallakin on sit oma huone jossa voi olla yksin silloin,kuin haluaa.
        porukassa maksaa kaiken.
        tai sitten vuoron perään on toistensa luona välillä omissa asunnoissaan,jos siltä tuntuu.
        itse olen synt.46--minusta olisi kiva ,jos olisi ystäviä,joien luona viettäis aina vuorostaan aikaa.olisi vaihtelua elämään.näkisi erpuolelta suomea,jos ystäviä olisi erpuolella suomea.
        vois tavata eri ihmisiä ja näkisi mitä perinteitä ja miten hän elää.
        tälläistä olen miettinyt.
        mitä mieltä muut olette ajatuksestani.

• puhuttiin ..
        :((:)) kirjoitti:

laitoshoito ei hyvää siellä olet vain säilössä.
        syötetään pillereitä niin ,että et ole hoitajille haitaksi
        olet,kuin elävä ruumis.
        et pääse jääkaapille silloin,kuin haluat ei ole sitä koninomaista elämää.
        parempi olisi juuri ,joku yhteis asuminen olla toinen toistensa tukena,
        jos tarvitsee apua palkkaa porukassa jonkun tarvittaissa,käy lääkärissä aivankuin kotona ollessaankin.
        tai miksei ,jos on oma asunto ottais,jotain kaveriaan siihen kumppanikseen on toinen toistaan tukemassa.taivuokraa kaverin kanssa yhteisen asunnon,mut niin,että kummallakin on sit oma huone jossa voi olla yksin silloin,kuin haluaa.
        porukassa maksaa kaiken.
        tai sitten vuoron perään on toistensa luona välillä omissa asunnoissaan,jos siltä tuntuu.
        itse olen synt.46--minusta olisi kiva ,jos olisi ystäviä,joien luona viettäis aina vuorostaan aikaa.olisi vaihtelua elämään.näkisi erpuolelta suomea,jos ystäviä olisi erpuolella suomea.
        vois tavata eri ihmisiä ja näkisi mitä perinteitä ja miten hän elää.
        tälläistä olen miettinyt.
        mitä mieltä muut olette ajatuksestani.

mahdollisimman kaukana laitoshoidosta olevasta tavasta asuttaa vanhuksia.
        Ryhmäkoti on vaikkapa omakotitalo, jossa kaikilla vanhuksilla on oma huoneensa. On myös yhteisiä tiloja, ja jokainen saa ottaa osaa kodin hommiin kykynsä mukaan.

Hoitajia, huolenpitäjiä on tarpeeksi, jotta kukaan ei jää hoitamatta.

Itse en usko siihen, mistä sinä kirjoitit. Ystävät ja kylänmiehet tulevat suurinpiirtein saman ikäisinä vanhoiksi ja huonokuntoisiksi.
        Toisaalta harva menisi muitten kotiin asumaan.
        Tosin, miksei, jos se olisi kaikkien intressille sopivaa. Mikäpä teoriassa sen mukavampaa. Tähänhän tähtäävät nykyiset aikomukset yhteisöllisestä asumisestakin.

.

• mielipide;;
        puhuttiin .. kirjoitti:

mahdollisimman kaukana laitoshoidosta olevasta tavasta asuttaa vanhuksia.
        Ryhmäkoti on vaikkapa omakotitalo, jossa kaikilla vanhuksilla on oma huoneensa. On myös yhteisiä tiloja, ja jokainen saa ottaa osaa kodin hommiin kykynsä mukaan.

Hoitajia, huolenpitäjiä on tarpeeksi, jotta kukaan ei jää hoitamatta.

Itse en usko siihen, mistä sinä kirjoitit. Ystävät ja kylänmiehet tulevat suurinpiirtein saman ikäisinä vanhoiksi ja huonokuntoisiksi.
        Toisaalta harva menisi muitten kotiin asumaan.
        Tosin, miksei, jos se olisi kaikkien intressille sopivaa. Mikäpä teoriassa sen mukavampaa. Tähänhän tähtäävät nykyiset aikomukset yhteisöllisestä asumisestakin.

.

Varmasti ehkä hyvä asia, mutta ainakin jos yksityisellä puolella olisi hoita, se tulisi olla hyvin valvottua, etteivät vanhukset tai hoidokit olisi oman onnensa nojassa. "Hoitajat" ties missä.

• Nämä Saga-seniorikeskukset ovat tavallaan ryhmäkoteja.
      Kaikki palvelut ovat saatavilla, mutta mahdollisuus on myös omatoimiseen asumiseen.
      Näkyy se Munkkiniemeen rakennettavakin kuuluvan Saga-seniorikeskuksiin.

Hinta vaan on sen mukainen, että ei tavallisen eläkeläisen kannata siellä asumisesta edes uneksia.

• Olikin näköjään Jätkäsaareen rakentamisesta kyse!

• kerrostaloasuntoja.
        Tellastiina kirjoitti:

Olikin näköjään Jätkäsaareen rakentamisesta kyse!

minä vain laitoin linkin uutisista, joissa puhuttiin myös vanhemman väen yhteisöllisestä asumisesta.

Hintoja minäkin hirvistelen. Harvan eläkkeellä nykyisiä moni pystyy kustantamaan. Tietenkin, jos realisoi asuntonsa. Kuinka kauan se sitten kustantaisikaan asumista?

.

• Kysyvä ei eksy

Tosi tyylikkäitä,joissa omaisten panostukselle tulee kongreettinen korvaus,kun kaikista veloitetaan käyttettyjen palvelujen mukaan...Jos omaiset siivoaa,asioi kaupassa,pesee pyykit ym.ei jää kuin lääkehuolto ja asuminen,johon saa asumistuen..Turvallisuus kuitenkin kun voi avun saada hälyttimellä,eikä alueelle pääse asiattomat.

• ikipäivänä

kun lukee useimpia tämänkin palstan juttuja,pelkkä ajatuskin kauhistuttaa.

Sopeutua rasististen, politiikan yksisilmäiseen höpinään, uskonnon tuputtamiseen, haukkumiseen, tvn katsojiin (ääni tietty kovalla).
      Ei rauhasta olisi tietoakaan.
      Yksinäissyys ei noin häviäisi, mutta murhat voisivat lisääntyä.

• QQ

liian paljon riskejä olisi.
        Ahdasmielisyyttä, homokammoisuutta, noiden luettelemistesi lisäksi
        En sopeutusi, en lainkaan.

• jos ..
        QQ kirjoitti:

liian paljon riskejä olisi.
        Ahdasmielisyyttä, homokammoisuutta, noiden luettelemistesi lisäksi
        En sopeutusi, en lainkaan.

vaihtoehtona olisi nykyisin vallallaoleva vanhainkotisysteemi. On tullut tarkkaan tutkittua, kun isääni siellä aikanaan kävin katsomassa.
        Jos niitäkin edes kehitettäisiin pienempimuotoisiksi, vaan eipä tietenkään, kun megalomania tulee halvemmaksi.

Tässä puhutaan muuten siitä osasta elämää, kun ei enää yksin kotona pärjää.

.

• QQ
        jos .. kirjoitti:

vaihtoehtona olisi nykyisin vallallaoleva vanhainkotisysteemi. On tullut tarkkaan tutkittua, kun isääni siellä aikanaan kävin katsomassa.
        Jos niitäkin edes kehitettäisiin pienempimuotoisiksi, vaan eipä tietenkään, kun megalomania tulee halvemmaksi.

.

on päättänyt hoitaa vanhukset kotiin.
        Vanhainkotipaikkoja vähennetään, ja terveyskeskusten vuodeosastot poistuvat.
        Siinä mielessä "hyvä" tulevaisuus.
        Silloin, jos ei sekään auta, on jokuolemanportilla, eikä enää väliä, mihin lasarettiin kärräävät. Silloin ei enää syö itse, eikä tajua muutenkaan mitään.
        Jotaas dementia tulisi, niin ei silloinkaan väliä, missä on. Kotiin hoitavat nytkin dementikoista suuren osan.
        Onneksi on myös paljon lapsia, lapsenlapsia. Kai hekin jotain sitten tekisivät. Asumme lähekkäin.

• toivottavasti ..
        QQ kirjoitti:

on päättänyt hoitaa vanhukset kotiin.
        Vanhainkotipaikkoja vähennetään, ja terveyskeskusten vuodeosastot poistuvat.
        Siinä mielessä "hyvä" tulevaisuus.
        Silloin, jos ei sekään auta, on jokuolemanportilla, eikä enää väliä, mihin lasarettiin kärräävät. Silloin ei enää syö itse, eikä tajua muutenkaan mitään.
        Jotaas dementia tulisi, niin ei silloinkaan väliä, missä on. Kotiin hoitavat nytkin dementikoista suuren osan.
        Onneksi on myös paljon lapsia, lapsenlapsia. Kai hekin jotain sitten tekisivät. Asumme lähekkäin.

ei vanhainhoidossa.
        Kaikkein paras vaihtoehtohan olisi hyvä kotihoito. On se kumma, että Tanskassa se on ollut vallalla jo ajat, täällä vasta nikotellaan.
        Vasta oli ohjelma, jossa kotipalvelija juoksi kieli vyön alla paikasta toiseen, keitti ja ruokki asiakkaitaan. Eräälle ei tullut tilattua päivän ruokaa, toimittajan häiriöstä johtuen.
        Tuskinpa silti vaikkapa yksinäisyys vain tällä tavalla poistuu.

Muuten, minulla ei ole yhtään lasta, eikä lastenlasta, ei edes sisaruksia, saati heidän lapsiaan.
        Tasan ei käy onnen lahjat.

.

• QQ
        toivottavasti .. kirjoitti:

ei vanhainhoidossa.
        Kaikkein paras vaihtoehtohan olisi hyvä kotihoito. On se kumma, että Tanskassa se on ollut vallalla jo ajat, täällä vasta nikotellaan.
        Vasta oli ohjelma, jossa kotipalvelija juoksi kieli vyön alla paikasta toiseen, keitti ja ruokki asiakkaitaan. Eräälle ei tullut tilattua päivän ruokaa, toimittajan häiriöstä johtuen.
        Tuskinpa silti vaikkapa yksinäisyys vain tällä tavalla poistuu.

Muuten, minulla ei ole yhtään lasta, eikä lastenlasta, ei edes sisaruksia, saati heidän lapsiaan.
        Tasan ei käy onnen lahjat.

.

mutta vaikka monilla onkin, asuvat kaukana.
        Sikäli hyvä tilanne minulla, että olen saanut asua synnyinkaupungissani, ja osa lapsistani myös.
        Hankin myös aikoinaan asunnon, johon pääsee pyörätuolilla vaikka, parvekkeelle, suihkuun, ja koko asunnon käyttö onnistuisi niinkin.
        Täällä asuu yksi sähköpyörätuolia käyttävä, ja yksi tavallista.

No, sitähän voi tapahtua niin paljon muutakin, vielä sitä ennen, joten turha surra etukäteen.

• kysyvä ei eksy
        jos .. kirjoitti:

.

Tarkastelkaa tarkkaan maksuperusteet/systeemit.Vanhainkotien laitospaikat voi olla hyväeläkeiselle este saada esm.apuvälineeksi katseella ohjattava tietsikka,kommunikaattori,vaikka itse haluasi maksaa,olis varaa...Näitä saa vain lääkärin lähetteellä jolloin,lääkäri myöntää tarpeen,jonka kuuluisi laitoksen maksaa...

• 1943

olen sopeutuvainen. Haluan asua kotona mahdollisimman pitkään. Kunnallinen vanhainkoti käy minulle ihan hyvin ellen kotona selviä.

• vanha on 90- vuotias

ei pysty asumaan ryhmäkodissakaan. Kyllä nykyään hoidetaan erittäin huonokuntoisetkin kotona. Ei tarvitse olla edes liikuntakykyinen, sänkypotilaskin käy. Äitinikin on maannut liikkumattomana jo kohta kaksi vuotta. Kunnallisen ja yksityisen kotipalvelun yhdistelmänä kaikki hoituu erinomaisen hyvin. Hän on 87- vuotias ja nyt hyvin pirteässä kunnossa henkisesti. Tunnen tapauksia joita on hoidettu kotiin huomattavasti kauemmin ja hoidetaan edelleen.

Itse en vanhuuden sijoituspaikkaa edes mieti. Olen töissä ja vaikka jäänkin eläkkeelle kesällä, niin vanhuus on kyllä vielä ainakin kahdenkymmenen vuoden päässä. Nythän on tarkoitus aloittaa se elämä joka on jäänyt elämättä takana olevina vuosikymmeninä.

Olisi varmaan melko haastavaa asua palstalaisten kanssa ryhmäkodissa. Siinä BB-talo jäisi toiseksi!

• ¤¤

haastavaa,;D
        Sinä olet varmastikin hyväkuntoinen vielä.
        Me kaikki emme ole, ikävä kyllä.
        Monet ovat jo poistuneet, ja kato käy koko ajan.
        Onnekseni elin elämääni silloin nuorempana, ei ollut koskaan sitku elämää.
        Nyt ei voisikaan toteuttaa haaveitaan.

Hyviä eläkevuosia sinulle.

• julku

Kerrostalo on remontoitu. Siinä on muutama pieni kaksio ja sitten ispompi ryhmäkodin puoli jossa asukkailla on oma huone ja yhteiset ruokailu- ja oleskelutilat. Nämä kaksioissa asuvat, kuten isänikin, maksavat asunnostaan kaupungin vuoka-asunnon taksan mukaisen vuokran. Isäni käy syömässä amupuuron ja lounaan yhteisissä tiloissa ja maksaa siitä taksojen mukaisen korvauksen. Lisäksi hoitokodin henkilökunta pesee pyykit, 10 euroa kuukaudessa ja hoitaa lääkehommelit. Käy katsomassa ja tarvittaessa hoitamassa isääni ja siitä menee hoitomaksu joka määräytyy tarpeen mukaan. Siivouksen isäni ostaa itse ulkopuoliselta, talosta hoidetaan esim. päivittäinen wc:n pesu ja imurointi kerran viikossa. Talossa on hissi joka onkin välttämätön.
      Tämä asumisratkaisu on hyvä ja isälleni juuri passeli: saa asua ns. omissa oloissaan mutta on kuitenkin hoito ja tuki seinän takana, samassa talossa. Isällä on turvapuhelin jos jotain sattuu ja muutaman kerran hän on joutunut soittamaan hoitajan paikalle kun on esim. kaatunut.
      Ja entäs sitten meidän omaisten kannalta! Nyt saa olla huoletta kun ei tarvitse koko aikaa pelätä miten isä pärjää. Hän asui ennen syrjässä omassa mökissään. Yksi naapuri joka "vähän katsoi perään" mutta saattoi olla viikkokaupalla matkoilla. Minäkin asun 230 km päässä ja päivittäin kun soitin sai aina jännittää vastaako isä puhelimeen. Jos ei vastannut piti aina hälyttää joku katsomaan onko jotain sattunut.
      Lisää tällaisia yhteisökoteja, hoitokoteja! Tiedän että rahastahan se on kiinni mutta sitä pitäisi jostain vaan löytyä!

• asuisi

naisten kaakatus ja keskenäiset nokkimiset ajaisivat evakkoon äkkiä.

• Helsingissä Jätkäsaareen on suunnitteilla kaiken ikäisille rakennettava kerrostalo, johon tulee eri kokoisia asuntoja ja sen lisäksi tavallista enemmän yhteisiä tiloja erilaiseen yhdessä tekemiseen ja harrastamiseen. Mukana on eri ikäisiä sinkkuja, lapsiperheitä ja pariskuntia ihan samalla tapaa kuin missä tahansa asunto-osakeyhtiössä. Palvelujen tilaamisesta yhteistoimin voi saada etua, muttei taloon varsinaisesti mitään palveluja ole tulossa, paitsi ehkä tilaisuus yhteiseen ruokailuun kerran päivässä. Jokainen voi halutessaan käyttää yhteisiä tiloja naapurien kanssa tai nauttia oman kodin rauhasta. Lasten kasvuympäristönä yhteisöllinen talo kuulostaa mielestäni ihanteelliselta. Etuna on varmaan myös se, että vähemmän sosiaaliset ihmiset tuskin hakeutuvat sellaiseen. Olen kuullut, että vasta jonkin aikaa sitten perustettuun yhdistykseen on liittynyt paljon enemmän jäseniä kuin ensimmäiseen yhteisölliseen kerrostaloon mahtuu. Ehkä tämä on vasta alkua. Kiinnostuneet voivat käydä katsomassa: http://www.hemistan.fi/

Helsingissä ja varmaan muuallakin Suomessa on jo toiminnassa useampiakin erilaisia 55 -ikäisten yhteisötaloja. Itse suunnittelin jo nuorempana, että rakennuttaisin sellaisen talon sitten "vanhempana" kun ehtisin koota sopivan joukon ikätovereita, pariskuntia ja sinkkuja, mukaan hankkeeseen. Ainakin Helsingissä on jo toiminnassa muutamia sellaisia taloja ja lisää uusia on suunnitteilla. Lisätietoja löytyy paljonkin, jos käyttää esim. hakusanoja: "Loppukiri" ja "senioritalo".

• 39

johonkin seniorien asuintaloon. Se on paras vaihtoehto ja voi auttaa ja saada apua.

• alkaakin ..

jo olla, mistä valita. Minustakin se olisi paras vaihtoehto. Ehtisi kotiutua, ja tutustua taloon, ja mahdollisesti naapureihinkin.
        Asunnot on varustettu monilla mahdollisuuksilla selviytyä, taloissa on mahdollista saada apua, ja hoitoa, omaan kotiinsa.

Monesti, kun joku sairastuu, jopa laitokseen joutuminen voi olla pienestä kiinni, vaikkapa asunnon puutteellisesta varustelusta.

.

• Otto-Vaan..

Etten viihtyisi ryhmä kodissa.Tavallinen palvelutalo asunto olisi parempi vaihtoehto.

Aivan oikeasti olen ajatellut sitä vaihtoehtoa jos tarve tulee."Harrastukseni" puitteissa olen tutustunut tähän palvelu muotoon.
      Sorjat tytöt käy aamuin illoin katsastamassa vointia.Siivouksen pyykin ja selän pesun saa tarvittaessa sekä aamupala ja päivä ateria tuodaan kotipöytään.....Elelee vain herroiksi.:)

Mikäs sen mukavampaa.:)

• nainen 64v

ei olisi minun juttuni.
        Tuollaisessa asunnossa, kuuluisi kuorsauskin naapurihuoneesta, kun olisi vain ohut väliseinä.
        Entäs sitten ihmisten siisteystavat?
        Olisiko jokaiselle oma WC?
        Keittiössä viimeistään "riemu repeäisi." toinen haluaa puhtaan siistin hellan, tiskipöydän, jääkaapin, ja koneesta heti astiat pois, toista taas ei vähempää voisi kiinnostaa.
        Mitenkäs jääkaapin sisältö sitten.
        Yksi tykkää valvoa puoleen yöhön,. Toinen nukkua jo 22. Tvn meteli, kuurous kun vanhuudessa yleistyy, voisi häiritä kovastikin.
        Entäs viinin ja oluen ystävät, riitaa tulisi siitäkin.
        Ei, ei missään nimessä, tuollaista.
        Palvelutaloja itsekin katsatanut. Harkinnut jopa. Toisaalta, asun aivan ihanassa yhtiössä, missä kaikki jeesaa toisiaan. On hissit, autohalli, Ja lyhyt matka kauppoihin. Paljon ikäistämme porukkaa, joten ehkäpä työllistämme yhden kodinhoitajan, kokopäiväisesti tulevaisuudessa.

• viimeisen ..
        nainen 64v kirjoitti:

ei olisi minun juttuni.
        Tuollaisessa asunnossa, kuuluisi kuorsauskin naapurihuoneesta, kun olisi vain ohut väliseinä.
        Entäs sitten ihmisten siisteystavat?
        Olisiko jokaiselle oma WC?
        Keittiössä viimeistään "riemu repeäisi." toinen haluaa puhtaan siistin hellan, tiskipöydän, jääkaapin, ja koneesta heti astiat pois, toista taas ei vähempää voisi kiinnostaa.
        Mitenkäs jääkaapin sisältö sitten.
        Yksi tykkää valvoa puoleen yöhön,. Toinen nukkua jo 22. Tvn meteli, kuurous kun vanhuudessa yleistyy, voisi häiritä kovastikin.
        Entäs viinin ja oluen ystävät, riitaa tulisi siitäkin.
        Ei, ei missään nimessä, tuollaista.
        Palvelutaloja itsekin katsatanut. Harkinnut jopa. Toisaalta, asun aivan ihanassa yhtiössä, missä kaikki jeesaa toisiaan. On hissit, autohalli, Ja lyhyt matka kauppoihin. Paljon ikäistämme porukkaa, joten ehkäpä työllistämme yhden kodinhoitajan, kokopäiväisesti tulevaisuudessa.

lauseesi idea on hieno innovaatio, joita varmasti pitää keksiä, ja joita löytyy, kunhan jaksetaan keskittyä.

Monia erilaisia käytäntöjä tulee olemaan, ei vain muutamaa.
        Oma kotia mahdollisimman pitkään on varmasti useimpien toive.

.

• nainen 64v
        viimeisen .. kirjoitti:

lauseesi idea on hieno innovaatio, joita varmasti pitää keksiä, ja joita löytyy, kunhan jaksetaan keskittyä.

Monia erilaisia käytäntöjä tulee olemaan, ei vain muutamaa.
        Oma kotia mahdollisimman pitkään on varmasti useimpien toive.

.

talo on tällä vuosituhannella rakennettu, joten monet asiat asunnon suhteen ovat kunnossa. Olipa sitten rollaattori, tai pyörätuoli.
        Vanhimmat ovat jo lähempänä 80v, ja paljon meitä 60-70vuotiaita.

Nuoria, keski-ikäisiä asuu vain muutama.
        Autamme vapaaehtoisesti toisiamme. Lämpimäisiä jaamme saman rapun ihmisten kera. Marjoja ja sieniäkin on pakastimeen kertynyt, vaikken metsässä olekaan käynyt.
        Kun olen poissa, tai naapurit, ilmoitamme, ettei huolestuta.
        Monet vielä reissaavat mökeillään, ja etelän lomakodeissaan.

Siksi, vaikkakin noita palvelutaloja olen tutkaillut, tuntuisi vaikealta, kun on niin mukava porukka talossa ja hyvä yhteishenki.
        Niin, vitsailemme tosiaan, tuosta viimeisestä lauseestani, edellisessä.
        Vielä ajolupa sentään kaikilla, että voi aikaa mennä,jos emme yht'äkkiä sitten kaikki sitten avuntarvitsijaksi joudu.

• "helppis toisiaan" pistää ajattelemaan, - pelkään pahoin että siitä tulisi suurin kanto kaskessa..

• helpit ..

olla minimissään, jos jo omakin kunto on pakottanut pois omasta kodista. Toki, olisihan ainakin halutessa seuraa, ja jotain pientä helppiä voisi saada ja antaa, ehkä?
        .

• helpit .. kirjoitti:

olla minimissään, jos jo omakin kunto on pakottanut pois omasta kodista. Toki, olisihan ainakin halutessa seuraa, ja jotain pientä helppiä voisi saada ja antaa, ehkä?
        .

ajattelen että kuinka erilaisia luonteita me immeiset ollaan; joku tuntisi velvollisuudekseen tehä enemmän kuin jaksaakaan, ja sitten on niitä jotka ehkä paheksuisivat "saamattomuuttasi", ja paheksuttu tuntisi olonsa kurjaksi, kun pitäsi ja ei pysty..jne...ei ei kyllä miusta tuntuu että mulle riittää tämä nykynen helppiminen, ..vielä välttäsi kun pitäsi orjailla vanahanakin..joillekin ehkä soppiiki.

Toisaalta olen hieman skeptinen niitten sopujennii säilymisen suhtteen, naisiahan siellä tietennii oisi suurin osa porukasta..:))

• mutkattomasti
        Pirrejuupas kirjoitti:

ajattelen että kuinka erilaisia luonteita me immeiset ollaan; joku tuntisi velvollisuudekseen tehä enemmän kuin jaksaakaan, ja sitten on niitä jotka ehkä paheksuisivat "saamattomuuttasi", ja paheksuttu tuntisi olonsa kurjaksi, kun pitäsi ja ei pysty..jne...ei ei kyllä miusta tuntuu että mulle riittää tämä nykynen helppiminen, ..vielä välttäsi kun pitäsi orjailla vanahanakin..joillekin ehkä soppiiki.

Toisaalta olen hieman skeptinen niitten sopujennii säilymisen suhtteen, naisiahan siellä tietennii oisi suurin osa porukasta..:))

Sitten jos pää pimahtaa, ei kai ole enää väliä. Mutta kauhistus olis tulla holhottavaksi.
        Mutta tässä nykyisessä rivitaloasunnossa voi asua hyvinkin, jos fyysinen kuntokin alkaa heiketä. Mutta pään pitää pelata.
        Pidän siitä, että rivitaloyhtiössämme asuu eri-ikäistä porukkaa: yksinäisiä työikäisiä tai pariskuntia, lapsiperheitä kaikenikäisine jälkeläisineen ja eläkeläisiä eri-ikäisiä. Siinä on koko elämän kirjo.
        Ruoka ei ole nykyaikana ongelma: on niin paljon einesruokaa ja pakastimeen voi pakata kaikki marjoista, sienistä, leivonnaisista, laatikkoruuista tai vaikkapa jäätelöstä ja tuoreita hedelmiä saa kaupoista. Kaupankäynti - se nyt hoituu: jos en itse pääse, niin kyllä varmasti kaupat järjestävät tarvikejakelun kustannuksiaan vastaavaksi (sitä kai jo onkin ja kauppojen on syytä kehittää sitä systeemiä edelleenkin).
        Rivitalomme on yksikerroksinen - ei ole portaita ollenkaan ja pääsee helposti pihalleen.
        Kai sitä jonkinlainen kodinhoitajasysteemikin jatkossa on, siihen minulla ehkä on varaa, jos se ei maltaita maksa.
        Siivouspalvelut myös varmasti tulevaisuudessa joudun itse kustantamaan, jos voimat vähenee etten jaksa. Haluan kuitenkin, että kotini on siisti ja ikkunat ainakin kerran vuodessa pestyt.
        Mutta kodistani en halua lähteä minkäänlaisiin senioritaloihin. Minua kauhistuttaa jo ajatuskin olla kanssakäymisissä vain vanhojen samanikäisten kanssa - haluan eri-ikäistä seuraa ja vipinää ympärilleni. Ja luettuani näitä palstoja, en ainakaan kovin monen täällä olevan kanssa haluaisi livenä seurustella tai olla kanssakäymisessä. Hyvää päivää vaan, siinä se olisi ja jatkaisin matkaani.
        Ja sitten, jos olen jo ihan höppänä tai kasvi, niin nurmen alle vaan - se on mun ajatus.
        Mutta niin kauan kuin elän esim tällaisena, niin haluan porskuttaa tässä yhteiskunnassa joukossa muiden mukana erilaisten, erirotuisten, eri-ikäisten ja ei-samaa-mieltä olevien kanssa.
        On minulla ihania lapsiakin ja lastenlapsiakin, ystäviä, tuttuja ja kanssaihmisiäkin, mutta heidän varaansa en elämääni rakenna. Elän oman elämäni iloisesti, optimistisesti ja empaattisesti lähimmäisteni kanssa - ei sen kummempaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      2018
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      98
      1478
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      112
      1187
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1067
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1062
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      903
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      51
      877
    8. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      58
      836
    9. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      822
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      723
    Aihe