Romanit parturi-kampaajalla

hiusopiskelija

Hei! Olen hiusalanopiskelija ja tutkimme erilaisia asiakasryhmiä Suomessa. Haluiasin tietää millaisia erityispiirteitä romani asiakkailla on. Esimerkisi millaisia palveluita he yleensä käyttävät (leikkaus, värjäys, permanentti), millaiset huistyylit ovat tyypillisiä, onko kulttuurissa piirteitä, joiden takia romaneja tulisi kohdella jotenkin erityisesti, onko jotain tapoja joita tulisi ottaa huomioon, millaisia aiheita ei sovi nostaa keskustelussa esille romanin kanssa? Mielenkiintoista olisi myös tietää, miten suuret hameet toimivat käytännössä. Toivoisin tietoa mahdollisimman laajasti eri ikäryhmistä ja sekä mies- että naisasiakkaista.

Kiitos jo etukäteen asiallisista vastauksista.

13

1847

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RL

Meilä on omat laitajat hiuksile opiskelijat ei tosiakan pilaa minu hiuksia.Kuulka leikatka vaan valeiten hiuksia.Muista asioista en ala tälä kertoma valeile.

• Tamara.. .. .. ..

Me ei käyvä kampaamoissa, meillä on aina suvussa joku ketä laittaa toisten hiukset. Jos on tosi pitkä tukka sitä ei jaksa itse laittaa. Minä en leikkuuta koskaan hiuksai mutta värjäyttänyt olen. Sen kin teki sukulaisnainen pesuhuoneessa.Kyllä jotkun romaninaiset saa käydä kampaajalla ja saattaa ollakkin. Mutta miehet käy luonnostaan parturissa. Kyllä osaava parturi leikkaa semmoisen mitä haluaa asiakas.En arvostele oli mitä hyvääsä kuka kampaaja, mutta meillä on tämä tapa.Onnee vaan opiskeluihin.

• roosokka

Miksi olit noin epäkohtelias kun toinen kysy ihan kiltisti?
        Saitko hyvän mielen? Vastaa tänne.
        toi toinen vastaaja vastasi ihan kohteliaasti ja asia tuli kysyjälle selväksi.
        Mistä susta tuntus jos sulle vastattaisi noin tylysti?

• RL
        roosokka kirjoitti:

Miksi olit noin epäkohtelias kun toinen kysy ihan kiltisti?
        Saitko hyvän mielen? Vastaa tänne.
        toi toinen vastaaja vastasi ihan kohteliaasti ja asia tuli kysyjälle selväksi.
        Mistä susta tuntus jos sulle vastattaisi noin tylysti?

En halunu ola epäkohtelias *pydän anteksi*. Tuoho kysymyksen: Mistä susta tuntus jos sulle vastataisi noin tylysti? Luuleteko etä minule ei olisi vastatu tylysti vastan että monasti on sanotu minä ole jo totunut tuolaisen sanomisen. Jos te olete romani kyllä te tiedäte sen.

• V. ruottista
        RL kirjoitti:

En halunu ola epäkohtelias *pydän anteksi*. Tuoho kysymyksen: Mistä susta tuntus jos sulle vastataisi noin tylysti? Luuleteko etä minule ei olisi vastatu tylysti vastan että monasti on sanotu minä ole jo totunut tuolaisen sanomisen. Jos te olete romani kyllä te tiedäte sen.

Kerro tänne palstalle kuka on ollut teile tyly? SITÄ SAA MITÄ TILAA.

Tarkoitan että jos noin vastaatte kuin tuolle opiskelijalle en yhtään ihmettele että teille vastataan tylysti.

• romeniee
        RL kirjoitti:

vastauksesi. Eikö muka ollu tyly? Noinko puhut kaikille?
        Mulle on kylä puhuttu tylysti, mutta eipä tullu mieleen että tolle kysyjälle pitäs sen takia tiuskia.
        Mulle on sanottu tuhmästi, mutta tuo kysyjä kysy ihan kivasti.

Olen itse käyny 80- luvulla kampaajalla. Silloin oli muotia just ne kaks paksua kiehkuraa, niinkun joku muistelikin.
        Kyllä kampaaja laittoi ne kiehkurat, kun pyysi.

• romaninainen

romaninaiselle hiukset ovat kruunu. Niistä pidetään huolta ja annetaan kasvaa niin pitkäksi, kuin ne suinkaan kasvavat. Usein romaninaiset eivät käy kampaajalla, koska hiuksille ei tehdä juuri mitään niin radikaalia johon tarvitsisi kampaajaa. Jos mietit ja muistelet, niin luultavasti et ole koskaan nähnyt romaninaisella sen erityisempää leikkausta. Hiusten annetaan kasvaa vapaasti ja vain latvoja tasoitetaan. Jos romaninainen käy kampaajalla, ottaa hän luultavasti permanentin.
      Miehet käyvät säännöllisesti parturissa, koska huoliteltu ulkonäkö on romanimiehille tärkeää. Tässäkin tapauksessa leikkaukset eivät ole mitenkään radikaaleja, uuden tyylin luomista ja hakemista, vaan yksinkertaisesti vanhassa mallissa pysymistä. Hiuksia siis usein vain lyhennetään sekä ohennetaan.
      Mutta miksi vanhasta pidetään niin tiukasti kiinni? En tiedä itsekään. Konservatiivisuus on kulttuurissamme vahvasti esillä. Kenties nämäkin asiat ovat tuttuina ja turvallisina vain totuttu tekemään näin -ilman sen kummempaa syytä.
      Parturi-kampaajan ei työnsä puolesta tarvitse tietää kulttuurista mitään. Ei ole asioita, joita heidän tulisi ottaa työssään huomioon.

• Minä"

Mutta laittaa romaninaiset hiuksiaan kampauksille, ainakin nutturoita näkee usein. En oo romani, mutta muistan nuoruudestani kun romanitytöt kieputti sormillaan tukkaansa aina kahdelle korkkiruuville, sitä muotia ei enää taida olla. Ja olihan nuorilla tytöillä letitkin, ja taisi olla vanhemmilla naisillakin. Useimmiten nykyään näkee noita nutturakampauksia aikuisilla naisilla. Ne on minusta hyvän näköisiä.

Yksi tuttava kampaajani on tehnyt yhdelle nuorelle romaninaiselle hiustenpidennyksen, hän teki sen työajan jälkeen sovitusti. Naisen mies oli leikannut tukan lyhyeksi ja vielä repinyt puukolla ja käsin isoja tukkoja kokonaan irtikin, koska nainen oli pettänyt miestään. Nainen oli kertonut sen ihan suoraan kampaajalle ja pakkohan se olikin, koska näkeehän sellaisen, ettei se ihan normaalisti ole lyhennetty. Kyllä mun kävi sääliksi, kun tuon kuulin. Tukan kasvaminen pitkäksi kestää kauan, ja pidennys on viheliäinen. Vain yhden kerran olen nähnyt keski-ikäisen romaninaisen, jolla oli muuten ihan romanivaatteet pönkkähameineen kaikkineen, ja lyhyt polkkatukka. Tuli silloin mieleen, että onkohan tuokin nainen pakosta joutunut tukkansa leikkaamaan. No voihan sellaiseen olla muukin syy, tietysti. On sairauksia, jotka vie tukan päästä. Tai joku onnettomuus voi tapahtua, minkä seurauksena tukka on leikattava.

• hiusalanopiskelija

Kiitos kaikille vastauksista!

• rrramona

vastaamme mielellämme, ettei ennakkoluulot kasvaisi. Anteeksi kun joku haluaa olla tyly, se ei suinkaan ole romanien tarkoitus.
        Tulen miellelläni asiakkaaksesi kun valmistust.

• Tipi84

Hei!
      Olen itse yrittäjänä toiminut kampaaja ja nykyisin kotiäitinä leikkelen ystävien ja tuttujen hiuksia kotona. Nyt eräs romaani nainen tulisi minulle hiusten leikkaukseen, olen kuullut ettei esim mieheni saisi olla kotona yhtäaikaa ns näkemässä leikkausta?Pitääkö paikkaansa, tai että esim pesuhuoneessa missä on myös wc olisi leikkauksen suorittaminen epäkohteliasta? Itselläni on romaaneista vain positiivinen ja lämmin kuva enkä missään nimessä haluaisi loukata mitenkään vain tehdä niinkuin on hyvä.
      Olisin oikein kiitollinen jos joku voisi vastata! Kiitos paljon!

• Tipi älähä ny

romaani on kirja.

• Sirikli

Itselläni kävi tapaus,jossa romani(vartti)mieheni leikkasi puukolla hiukseni istuen päälläni,koska oli mustasukkainen kauniista hiuksistani,ettei miehet kattelisi liikaa hiuksiani,
      laitatin Porissa hiustenpidennukset takaisin,koska hiusten on oltava pitkät!

Ei mitään ongelmaa kampaajalla,teki hyvin työnsä ja hiuksista tuli taas omannäköiset,kunnes kasvoivat taas omaan mittaansa!

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      141
      6688
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5749
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4901
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4500
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      53
      3905
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3071
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2966
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2452
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2280
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2207
    Aihe