Olen tässä vuosien saatossa ihmetellyt syvästi tätä vl-kulttuuria(itse olen myös uskovainen).
Seuroissa puhutaan siitä, että ei saa tehdä sitä ja tätä, ei saa käydä siellä eikä täällä, ei katsoa sitä eikä kuunnella tätä. Kuitenkin näitä rikotaan jatkuvasti niin puhujien kuin muidenkin vl:ien keskuudessa; Katsotaan netin kautta tv-sarjoja(kotikatu, metsolat, salkkarit, talent, diili, yms.), käydään urheilutapahtumissa, teattereissa, kuunnellaan musiikkia, yms. Näistä keskustellaan vain lähipiirin kanssa, mutta rauhanyhdistyksellä näistä ei julkisesti uskalleta puhua.
Itse olen viimeisen kahdeksan vuoden aikana asunut viidellä eri paikkakunnalla niin Etelä-Suomessa kuin Oulun seudullakin. Näitä kahden tien kulkijoita on todella suuri määrä joka puolella Suomea. En puhu määrissä mistään kymmenistä vaan koko Suomen osalta voidaan puhua ainakin nelinumeroisista luvuista jos ei suuremmistakin. Muutaman ensimmäisen kuukauden jälkeen uuteen siioniin ja vl:iin tutustumisen jälkeen kun pääsi paremmin juttuun ihmisten kanssa tämä nousi aina esille. Alettiin puhumaan, että oletko katsonut viimeisen kotikadun tai katsoitko sen ja sen jäkispelin. Muutamaan otteeseen on saanut hieraista silmiä jossakin urheilutapahtumassa kun tauolla vastaan saattaa kävellä puhujamies tai suuren perheen isä tai äiti. Joskus katsekontaktia on vältelty tai oltu huomaamattomia, mutta muutamaan otteeseen on ihan reilusti morjestettu ja käyty urheilutapahtumaa läpi. Näistä ei kuitenkaan jälkeenpäin seurojen väliajalla tai pyhäkoulussa ole voitu puhua muiden kuullen.
Samaa on nuorten keskuudessa. Kuunnellaan poppia, rockia, katsotaan elokuvia, käydään peleissä, pelataan rahapelejä, yms. Tätä on jokaisessa siionissa joka puolella maailmaa.
Se miten näitä on minun tietouteeni tullut paljon, johtuu siitä, että itse kuulun myös tähän ryhmään joka noita edellä mainittuja harrastaa. Minut on nähty tapahtumissa ja tiedossa on, että seuraan urheilua ja TV:tä. Tästä johtuen useat ovat näistä tulleet minulle puhumaan sekä nuoret, että vanhemmat. Tätä kautta olen päässyt huomaamaan, että kuinka paljon tätä harrastetaan joka puolella. Eihän sellaisen vanhoillislestadiolaiset näistä tiedä jotka elävät omaa vanhoillislestadiolaisten elämää noudattaen jokaista seurakunnan ohjetta ja ovat sulkeneet korvansa ja silmänsä siltä, että tällaista voi edes tapahtua.
Miksi sitten tämän haluan tuoda esille tälle palstalle on se, että haluan tuottaa keskustelua siitä, että mihin tämä vanhoillislestadiolaisuus on mennyt ja miksi? Miksi salataan, kielletään, valehdellaan ja eletään kahta eri elämää? Tiedän, että tähän avaukseen tulee paljon sellaisia vastauksia, että tämä on valhetta, haluan vain provosoida ja en ole uskovainen, jne. jne. Tämä on kuitenkin kaikki totta ja ihan jokapäiväistä meidän keskuudessamme. Tarvittaessa voisin laatia vaikka monikymmensivuisen luettelon niistä vanhoillislestadiolaisista jotka näin elävät. Enkä tarkoita tällä vain yhtä ainoaa "hairahdusta" vaan ihan säännöllistä elämää.
Mitä mieltä te muut olette tästä, että hyvin suuri osa vanhoillislestadiolaisista elää näin? Hyväksyttekö te tämän? Miksi näin tehdään? Ovatko nämä oikein uskomassa ja vanhoillislestadiolaisia? Ja jos eivät ole niin montako "oikeaa" vanhoillislestadiolaista on Suomessa ja koko maailmassa? Kuinka moni teistä kieltää, että tällaista tapahtuu ollenkaan tai vain erittäin vähän?
Kuinka paljon "oikeita" vanhoillislestadiolaisia on?
26
370
Vastaukset
- Yksi ääni...
antaa ihmisten määräillä sääntöjä "älä tartu, älä maista, älä koske...". Hyvät elämäntavat ovat hyvä asia, mutta kun ollaan lain alla, niinkuin eri uskonnollisissa liikkeissä ollaan, niin silloin ollaan myös pois Kristuksesta. Kristus vapauttaa ihmiset lihan orjuudesta (Kristuksessa vapaa). Se ei tarkoita sitä, että pitäisi alkaa elämään syntielämää. Pitäisi olla ensin OIKEASTI uskossa, ennenkuin tämän voi käsittää. Harva saarnaaja ja pappi on itse oikeasti tullut koskaan uskoon, eli syntynyt uudesti ylhäältä Jumalan Hengestä. Jokaisen pitäisi myös ITSE lukea raamattua ja rukoilla että Jumalan Henki avaa kirjoitukset
- lyyleri
lapsellista ei uskovaisten elämä ookkaan , muuta kuin ulkopuolisten kuvitelmissa.
- Näin se menee
lyyleri kirjoitti:
lapsellista ei uskovaisten elämä ookkaan , muuta kuin ulkopuolisten kuvitelmissa.
Viihteelistyy tulevaisuudessa jotta väki viitsii tulla paikalle.
lyyleri kirjoitti:
"uskovaisista" silloin, kun tarkoitat pelkästään vanhoillislestadiolaisia.
Muista tämä jatkossa.- metaskeema
Ei se Jeesus mitään vapauta. Ihmiset päättävät itse, mitä tekevät jos tekevät. Ei Jeesusta tarvita missään vaiheessa päätöksenteossa, eikä Jeesus ole mikään pääsylippu mihinkään.
- A Setti
Jemima väitti tuolla toisella foorumilla että hän on havahtunut tässä. Eri ihmisillä on uskosta ja kuuliaisuudesta erilaiset normit. Tiukkuus normien noudattamisessa vaihtelee laajalla skaalalla.
- lyyleri
ei me toisten ajatuksia ja tekemisiä seuraa..vaan Herraa Jeesusta, opissa ja elämässä.Tottakai ihmisillä on erilaisia tapoja ja totumuksia.. Tärkeää on , että vaeltaa syntiä pois pannen ja ottaa nuhtelut ja neuvotkin rakkautena.
- Erotettu mies
Miten mukavia harrastukset on! Kun olin nuori mies 80 luvulla niin tuonkaltaiset jutut oli tiukasti kielletty
on kiva kuulla että puhujatkin käyvät katsomassa urheilua.
Olette menossa hyvään suuntaan. - Siirakki
Minä olen sitä mieltä, vastauksena kysymykseesi, että olet väärillä jäljillä.
Sulla ei ole oikeutta eikä lupaa luokitella ihmisiä "eläviin uskovaisiin" ja "pois poikenneisiin". Raamatun mukaan Jumala itse panee toimeen elävien ja kuolleiden jäsenten erottelun maailman lopussa (ks. Jeesuksen vertaus vehnästä ja rikkaviljasta, Matt. 13:24-30, 36-43).
Jokainen uskovainen on jatkuvasti alttiina lankeamaan tekopyhyyteen ja nimikristillisyyteen. Se, joka luulee voivansa osoittaa, ketkä ovat tosi uskovaisia ja ketkä vain nimikristittyjä, puuttuu pyhän Jumalan toimialaan. Silloin ihminen ottaa röyhkeästi itselleen valtuuksia, jotka eivät hänelle kuulu. "Joka luulee seisovansa, katsokoon ettei lankea."- A Setti
Minua kummastuttaa kielto keskustella. Ihmisten tekemiä rakennelmia on kautta historian pyritty pitämään pystyssä leimaamalla rakennelmiin kohdistuva kritiikki harhaopiksi tms. Mutta mitä vaaraa keskustelustsa on sille yhteisölle, Kristuksen krikolle, joka uskoo oikein ja jossa Pyhä Henki vaikuttaa?
- metaskeema
Minä olen aivan vakuuttunut siitä, ettei mitään muuta pyhyyden muotoa ole olemassakaan kuin tekopyhyys.
- arvio?
[quote]Ovatko nämä oikein uskomassa ja vanhoillislestadiolaisia? Ja jos eivät ole niin montako "oikeaa" vanhoillislestadiolaista on Suomessa ja koko maailmassa?[/quote]
Eivät ole oikeita uskovaisia. Jeesuksen arvion mukaan lopun ajalla tyhmien neitsyiden luku voi lähennellä 50 prosenttia. Tarkalla luvulla ei ole kuitenkaan merkitystä. Tiedossa on, että Jumalanvaltakunnan joukossa on paljon uskovaisia, ja paljon niitä, jotka eivät ole uskovaisia. Tärkeintä olisi itse olla valvomassa.- näin ymmärrän
ja viestiin klo 19,03. Lainataampa raamattua. Taivaan valtakunta oli nuotan kaltainen. Siellä on seassa tuoreet ja mädät kalat. Viimeisenä pnä on erotus.
Kuka on mätä ja kuka sovelias,sen päätetään viim. tuomiolla. Tämän mukaanhan ei kaikki uskovaisen nimeä kantavatkaan peri taivasta. Vakavaa tekstiä ja mietittävää jokaiselle. Sydämen usko ratkaisee,eikä joukon mukana kulkeminen tavan vuoksi.
Missä yhteydessä Jeesus on puhunut,että jopa puolet vois olla tyhmiä neitseitä? - se on,
näin ymmärrän kirjoitti:
ja viestiin klo 19,03. Lainataampa raamattua. Taivaan valtakunta oli nuotan kaltainen. Siellä on seassa tuoreet ja mädät kalat. Viimeisenä pnä on erotus.
Kuka on mätä ja kuka sovelias,sen päätetään viim. tuomiolla. Tämän mukaanhan ei kaikki uskovaisen nimeä kantavatkaan peri taivasta. Vakavaa tekstiä ja mietittävää jokaiselle. Sydämen usko ratkaisee,eikä joukon mukana kulkeminen tavan vuoksi.
Missä yhteydessä Jeesus on puhunut,että jopa puolet vois olla tyhmiä neitseitä?fifty-fifty (tai kuten vanha mäkihyppääjä sanoo: fifty-sixty). 50 % tyhmiä ja 50% viisaita.
Viisaat ja tyhmät morsiusneidot
Matt. 25
1 "Silloin taivasten valtakunta on oleva tällainen. Oli kymmenen morsiusneitoa, jotka ottivat lamppunsa ja lähtivät sulhasta vastaan. [Luuk. 12:35,36]
2 Viisi heistä oli tyhmää ja viisi viisasta.
3 Tyhmät ottivat lamppunsa mutta eivät varanneet mukaansa öljyä.
4 Viisaat sitä vastoin ottivat lampun lisäksi mukaansa öljyastian.
5 Kun sulhanen viipyi, heitä kaikkia alkoi väsyttää ja he nukahtivat.
6 Mutta keskellä yötä kuului huuto: 'Ylkä tulee! Menkää häntä vastaan!' [Ilm. 19:7]
7 Silloin kaikki morsiusneidot heräsivät ja panivat lamppunsa kuntoon.
8 Tyhmät sanoivat viisaille: 'Antakaa meille vähän öljyä, meidän lamppumme sammuvat.'
9 Mutta viisaat vastasivat: 'Emme me voi, ei se riitä meille kaikille. Menkää ostamaan kauppiailta.'
10 Mutta kun he olivat ostamassa öljyä, sulhanen tuli. Ne, jotka olivat valmiit, menivät hänen kanssaan häätaloon, ja ovi suljettiin.
11 Jonkin ajan kuluttua toisetkin saapuivat sinne ja huusivat: 'Herra, Herra, avaa meille!' [25:11,12: Matt. 7:21-23; Luuk. 13:25-30]
12 Mutta hän vastasi: 'Totisesti, minä en tunne teitä.'
13 "Valvokaa siis, sillä te ette tiedä päivää ettekä hetkeä. [Matt. 24:42; Luuk. 12:40 ] se on, kirjoitti:
fifty-fifty (tai kuten vanha mäkihyppääjä sanoo: fifty-sixty). 50 % tyhmiä ja 50% viisaita.
Viisaat ja tyhmät morsiusneidot
Matt. 25
1 "Silloin taivasten valtakunta on oleva tällainen. Oli kymmenen morsiusneitoa, jotka ottivat lamppunsa ja lähtivät sulhasta vastaan. [Luuk. 12:35,36]
2 Viisi heistä oli tyhmää ja viisi viisasta.
3 Tyhmät ottivat lamppunsa mutta eivät varanneet mukaansa öljyä.
4 Viisaat sitä vastoin ottivat lampun lisäksi mukaansa öljyastian.
5 Kun sulhanen viipyi, heitä kaikkia alkoi väsyttää ja he nukahtivat.
6 Mutta keskellä yötä kuului huuto: 'Ylkä tulee! Menkää häntä vastaan!' [Ilm. 19:7]
7 Silloin kaikki morsiusneidot heräsivät ja panivat lamppunsa kuntoon.
8 Tyhmät sanoivat viisaille: 'Antakaa meille vähän öljyä, meidän lamppumme sammuvat.'
9 Mutta viisaat vastasivat: 'Emme me voi, ei se riitä meille kaikille. Menkää ostamaan kauppiailta.'
10 Mutta kun he olivat ostamassa öljyä, sulhanen tuli. Ne, jotka olivat valmiit, menivät hänen kanssaan häätaloon, ja ovi suljettiin.
11 Jonkin ajan kuluttua toisetkin saapuivat sinne ja huusivat: 'Herra, Herra, avaa meille!' [25:11,12: Matt. 7:21-23; Luuk. 13:25-30]
12 Mutta hän vastasi: 'Totisesti, minä en tunne teitä.'
13 "Valvokaa siis, sillä te ette tiedä päivää ettekä hetkeä. [Matt. 24:42; Luuk. 12:40 ]tyhjentäneet tyhmien "vain me" -neitsyiden lamput öljystä? Siltä se vähän näyttää.
- kaksi
Melperi1 kirjoitti:
tyhjentäneet tyhmien "vain me" -neitsyiden lamput öljystä? Siltä se vähän näyttää.
melperillä ymmärrystä....ei
- uskovainen mies
>Katsotaan netin kautta tv-sarjoja(kotikatu, metsolat, salkkarit, talent, diili, yms.),
>käydään urheilutapahtumissa, teattereissa, kuunnellaan musiikkia, yms.
>Näistä keskustellaan vain lähipiirin kanssa, mutta rauhanyhdistyksellä näistä ei
>julkisesti uskalleta puhua.
Vaikka itse olenkin laiteilta ja hyväksyn mm. television ja hyvät ohjelmat sieltä (et muuten maininnut yhtään oikeasti hyvää ohjelmaa), niin en usko että kovinkaan moni seuraisi jotain salkkareita tai metsoloita. Nuorisosta en tiedä, heillä ehkä on enemmän tarvetta kuluttaa roskaviihdettä, katsoisivat ennemmin jotain sivistävää.
Tiedän, että jääkiekko on monelle miehelle must juttu. Sitä seurataan netistä ja käydään pelejä katsomassa. En tiedä enkä ole kuullut, että meikämannet kävisivät teatterissa. Yksittäisiä tapauksia voi olla. Hyvää musiikkia kuunnellaan paljonkin. Nuorisossa ehkä enemmän jytämusaa, mutta perheellisten musiikkimaku painottuu enemmän hyvään musiikkiin.
Ehkä se, että liikut niillä vesillä enemmän, saa sinut näkemään enemmän näitä ihmisiä. Toisaalta, vaikka tietäisit muutamia kymmeniä tapauksia, niin se ei kuitenkaan ole kuin murto-osa esimerkiksi paikkakuntasi meikäläisistä.- Uskonveli72
Tässä tekstissäsi näkee sen, että joko et halua uskoa totuutta tai sitten haluat vähätellä sitä.
Väitän, että esimerkiksi netti-TV:tä seurataan alle 50-vuotiaissa yli 50%:sti. Viime kevään aikana paikkakunnallani tietyssä piirissä ei muusta keskusteltukaan kuin edellisestä Metsolat-jaksosta. Muuten mielestäni erittäin hyvä sarja.
Jääkiekko-otteluissa voisi erätauoilla pitää vaikka seurat tai lopuksi iltahartauden, niin paljon siellä on vanhoillislestadiolaisia(Oulu, Jyväskylä, Kuopio, Helsinki, Espoo, Tampere). Noista paikkakunnista ja jäähalleista minulla on kokemuksia. Eikä se rajoitu ainoastaan miehiin vaan nuoriin tyttöihin ja poikiin sekä myös naisiin.
Teatteri ja oopperakäyntejä harrastetaan paljon pääkaupunkiseudulla, Tampereella, Jyväskylässä ja Oulussa. Muista paikkakunnista ei ole siltä saralta kokemusta.
En puhu muutamista kymmenistä tapauksista. Se mitä itse olen vuosien tai parinkymmenen vuoden aikana nähnyt ja mitä muilta kuullut niin puhutaan mieluumminkin tuhansista. Kun on paljon nuorison kanssa tekemisissä ja kulkee tapahtumissa, niin silmät ovat auenneet ja totuus paljastunut. Minusta se ei ole kauhistuttavaa vaan ihan tätä päivää. Ainoa asia mitä toivoisin olisi se, että näistä voisi avoimesti puhua eikä salata asioita. Se että pääkaupunkiseutulainen puhujaveli on edellisellä viikolla maajoukkueen lätkäpeliä seuraamassa ja seuraavana viikonloppuna istuu puhujan paikalla ei vaikuta oikealta tavalta. Varsinkaan jos sieltä saarnataan nuo edellä mainitut synniksi ja ei voi kuitenkaan omia tekemisiään paljastaa. Tämä tällainen käytös ja toiminta on minua vuosikausia rassannut ja mietityttänyt. Varsinkin kun ei puhuta vain muutamista tapauksista vaan ihan normaalista toiminnasta ympäri Suomen. Pahaa tekee huomata, että kuinka kaksinaamaista toimintaa tämä on nyt ja on ollut...
- metaskeema
Olisi hienoa, jos ihmiset voisivat harrastaa noita asioita ihan reilusti ja salaamatta. En tarkoita kuitenkaan sitä, etteikö huonoja harrasteita voisi paheksua, mutta ei niistä pitäisi tehdä myöskään mitään autuuden ehtoja. Itse olin viimeiseen saakka tiukka sääntöjen noudattaja ja aloin rikkoa niitä vasta sitten, kun uskoni oli kokonaan sammunut. Elän viekäkin melko lestadiolaisittain, koska en ole erityisen kiinnostunut monista sellaisista asioista, jotka lestadiolaisuudessa on julistettu synniksi.
- tuhat vain
uskottomat hoitomiehet ovat vallanneet johtopallit ja ajavat onneksi koko lahkon tuhoon - 70-luku puree enää vain kuteissa - juutuupiin ensimmäisen tämän vuosituhannen hoitokokouksen julkaissut tulee olemaan lopun alku
- cosmic strawberry
että näistä ei puhuta sen takia, että suurin osa kuitenkaan ei elä kuten kerrot. lisäksi inhimillinen heikkous estää puhumasta näistä sellaisten kanssa jotka elävät kuten sanoi niinkuin "oikeat" uskovaiset. ei haluta loukata toisia tekemällä kyseen alaisiksi asioita joita toinen kokee tärkeäksi noudattaa (olisipa tällä palstallakin sellainen tyyli...). lisäksi varmaankin myös pelätään, että joutuu nuhdeltavaksi jos avoimesti puhuu. kyllä tämä mielestäni on esimerkki siitä ettei avoimuus ole leimallinen piirre liikkeellemme, oletko esim. itsekään halukas menemään seurakunnan eteen esittämään tämän saman kysymyksen? olen samaa mieltä kanssasi että esim. netti-tv:tä katsoo liki kaikki silti tv:n hankkinut olisi jo samana iltana uskoton. mielenkiintoista. noista peleistä ja teattereista en osaa sanoa varmasti kun en itse käy, mutta samansuuntainen tunuma on itsellänikin. Ei ehkä kuitenkaan niin sankoin joukoin kuin sanoit. Jotenkin tuntuu että syntilista kaipaisi päivitystä 60-luvun versiosta. Toisaalta liikkeemme johtava teema on, ettemme ole maailman ihmisten kaltaisia, joten jos nuo asiat tehtäisiin sallituksia emme erottuisi enää niin selvästi. Mutta onkohan erottuminen itsetarkoitus? olen miettinyt tätä samaa asiaa paljon ja kaikki ajatelmani kiertyvät tapa-uskontoa kohti ja siihen miten puhumaton kulttuuri liikkeessämme vallitsee. Puhun tietoisesti liikkeestä koska en tahdo niputtaa kaikkia VL:ä saman uskonnon sisään koska todellisuudessa on niin monenlaisia käsityksiä luvallisista ja kielletyistä asioista. Toivoisin, että jos tästä asiasta viriää keskustelua, argumenti "ei ole kieltoja, omatunto kertoo mikä on oikein" jätettäisiin hetkeksi pois ja käytäisiin enemmän teoreettista pohdiskelua aloittajan esittämästä asiasta. En usko, että tämä asia on täysin tuntematon lähes kenellekään tällä palstalla kävijälle VL:lle.
- etsivä-xx
Asia, joka ei ollenkaan mahdu minun ymmärrykseeni tai uskooni, on, miksi pitää erottua. Eikö tekemisen krteeri ole suoraan se onko asia turmiollinen vai ei. Pelkkä erottumisen tarvehan vie paradoksiin. Jos muut alkavat käyttäytyä kristityn tavoin miten sitten pitäisi erottuakseen käyttäytyä. On kokonaisia yhteiskuntia, joissa kaikki ulkoisesti käyttäytyvät samoin, pakonkin tai köyhyyden tai muiden syiden vuoksi. Olisiko ratkaisu silloin, että pitäisi vielä askeettisemmin elää. Olen ymmärtänyt luterilaisuuden olevan armoa eikä itsetarkoituksellisen kieltäytymisen, asketismin ja katumuharjoitusten tie. Eikö Lutherin halu poistaa luostarilaitos pohjautunut juuri tähän.
Olen tässä vuosien saatossa ihmetellyt syvästi tätä vl-kulttuuria(itse olen myös uskovainen).
On iso ero olla uskovainen ja vl. On myös eri uskoja, jopa rautakankiin, mutta jos on Kristitty, ollaan jo oikeilla jäljillä. On mahdollisuus pelastumiseen, pelkkä usko ja uskon kohteen tunnustamisen pois jättäminen ei tee kenestäkään vanhurskasta.
Kristitty sisävatsoin tunnustaa Jeesuksen Herraksi jopa ihmisten edessä, tämä johtaa pelastukseen ja tätä MAHDOLLISUUTTA EI VL IHMISELLÄ OLE.
Kaksinaismoraali on leimaava piirre VL uskossa. Saarnaajat olivat suurimmat siementäjät vielä -60/70 luvulla ja joka kylällä oli heidän jälkeläisiään. Ja tyhmät Isät vain hyväksyivät äitinsä huoraamisen, kunhan kysymyksessä oli puhuja.
Vl liikkeessä, kuten kommunismissa on sama tendenssi. Kun olet pinnalla, saat tehdä mitä itse haluat, muuten tee, mitä pinnalla olija ohjaa. Olet liikuttavan oikeassa.
Näistä keskustellaan vain lähipiirin kanssa, mutta rauhanyhdistyksellä näistä ei julkisesti uskalleta puhua. ** Juuri näin, usko on todellinen supattelu- usko.
Alettiin puhumaan, että oletko katsonut viimeisen kotikadun tai katsoitko sen ja sen jäkispelin. Muutamaan otteeseen on saanut hieraista silmiä jossakin urheilutapahtumassa kun tauolla vastaan saattaa kävellä puhujamies tai suuren perheen isä tai äiti. Joskus katsekontaktia on vältelty tai oltu huomaamattomia, mutta muutamaan otteeseen on ihan reilusti morjestettu ja käyty urheilutapahtumaa läpi. Näistä ei kuitenkaan jälkeenpäin seurojen väliajalla tai pyhäkoulussa ole voitu puhua muiden kuullen. ** Tulee mieleen ne ajat, ollessa kuusivuotias, ja ajatus myös samalla tasolla.
Miksi sitten tämän haluan tuoda esille tälle palstalle on se, että haluan tuottaa keskustelua siitä, että mihin tämä vanhoillislestadiolaisuus on mennyt ja miksi? ** Niin se on merkittävä kysymys, ja se alkoi hoitokokouksista, jolloin edeltävät ajat olivat seurakunnalle vielä Jumalan vuosia Jeesuksessa ja Pyhässä Hengessä. Nyt on jäljellä vain Jumala, ja Jeesuksen veri, sekin pelkän ”eppäilyksenkin ” voimalla.
Miksi salataan, kielletään, valehdellaan ja eletään kahta eri elämää? ** Juuri näin, siksi ihmiset elävät tuskassa.
Mitä mieltä te muut olette tästä, että hyvin suuri osa vanhoillislestadiolaisista elää näin? Hyväksyttekö te tämän? Miksi näin tehdään? Ovatko nämä oikein uskomassa ja vanhoillislestadiolaisia? Ja jos eivät ole niin montako "oikeaa" vanhoillislestadiolaista on Suomessa ja koko maailmassa? Kuinka moni teistä kieltää, että tällaista tapahtuu ollenkaan tai vain erittäin vähän?** Tämä jatkuu niin kauan, kunnes lahko tekee parannuksen JEESUKSEEN MESSIAANA.
Shalom- Juippilainen
"Saarnaajat olivat suurimmat siementäjät vielä -60/70 luvulla ja joka kylällä oli heidän jälkeläisiään. Ja tyhmät Isät vain hyväksyivät äitinsä huoraamisen, kunhan kysymyksessä oli puhuja."
Että ihan joka kylällä? Enpä usko, että mitenkään yleistä olisi tuollainen ollut, ennen kuin joku lyö faktat pöytään. Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi, sanoo Jumalan sana. - Kristitty uskovainen
veljeni kertoo katsoneensa yle areensat jonkun tv.ohjelman joka oli milenkiintoinen ok mitäs sitten katsoi ja sillä sipuli.
Seuroissa ja eri tilaisuuksissa käydään säännöllisesti ja taivastellaan oman uskon ihanuutta ja muistutetaan toisinaan sitä kuinka olisi hyvä jotta me tekisimme myös parannuksen eli liittyisimme näihin ihaniin uskon veljiin ja sisariin jne... mutta meidän pitäisi mm. laittaa tv pois! Siis hetkinen tätäkö on vl uskonto ja oppi.
Sanon heille ei kiitos olen mieluummin ilman ja rehellinen kuin jäsen jossain tekopyhässä yhteisössä jossa korotetaan itse itsensä muiden yläpuolelle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa964873Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen312711- 342449
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺252022- 1181540
Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭121198Tänään oli
Noiiiiin 🤏 vähällä ettei tapahtunut jotain mieletöntä. Valitettavasti olosuhteet esti. Odota hetki vielä 😘351123Ukrainan häviö pitää tunnistaa ja tunnustaa
Venäjä ei ole vain maa, jolla on suuri hyvin koulutettu ja varusteltu armeija, joka on osoittanut tehokkuutensa Ukraina2031056En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä101050- 781013