Vika minussa?

vai äidissä?

Äidin ja tyttären välinen riita/kina on varmaan kaikille tuttu juttu, mutta kun minun kohdalla tämä tapahtuu turhankin usein. Olen harrastanut tässä itsemietiskelyä ja olen miettinyt että olenko minä sitten vielä 18-vuoden iässäkin murrosikäinen kakara josta riidat johtuvat... mutta jotenkin en enää tähän teoriaan jaksa täysin luottaa!

Esimerkki tilanne joka juuri sattui; päivällä sattui epäonnistuminen, inssi ei mennyt läpi. Minulla sattuu olemaan sellainen luonne että tämän kaltaiset asiat saavat hermot tiukalle. Äitini soitti minulle päivällä ja alkoi kysellä miksi ei mennyt läpi yms.. Koska tiesin hermojeni olevan kireällä sanoin hänelle etten jaksa nyt puhua asiasta, koska tiesin että saattaisin sanoa sillä päällä kaikkea tyhmää.

Illalla äiti pääsi kotiin, no heti huoneeseeni kyselemään asiasta. Jotenkin edelleen oli minulla hermot tiukalla ja kerroin hänelle seuraavasti ''En nyt jaksais tästä puhuu, kun on hermot muutenkin tiukalla niin jos et nyt enää enempää kysele''. Tästä alkoi sitten äitini puhe joka meni pitkälle näin ''On se kumma ettei mistään pysty puhumaan, pitäähän nämä asiat käydä läpi'' kerroin hänelle että tilanne oli jo autokoulussa läpikäyty ja sanoin taas että ''antasitko nyt olla, on oikeasti hermot kireällä''. No, hän jatkoi samaan malliin että ''mistään pysty puhumaan, kyllähän tälläisistä asioista pitäs puhua jne...''

Se, mikä sai minut tästä taas surulliseksi, oli se ettei äitini tuntunut kuuntelevan ollenkaan, vaikka pyysin ettei keskusteltaisi asiasta nyt. Minusta tuntui kuin hän olisi kääntänyt veistä haavassa..

Mutta kaiken jälkeen, olenko minä edelleen se ''pentu'' ja ''kakara'' joka käsittelee asioita väärällä tapaa!? Eikö minulla ole oikeutta sanoa etten juuri nyt halua keskustella asiasta.

10

398

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ><>><ia.

      Tuossa olisi paljon aikaa tuhlannut vaikka olisit kertonut sen mikä autokoulussakin käytiin jo läpi. Varsinkin kun äitisi niin hillitysti pyysi, sensijaan että olisi alkanut huutamaan. Tottakai se oli utelias. Kuka hyvänsä olisi ollut, varsinkin jos vielä maksoi autokoulusi?

      • hmmmmmmm

        no tuota kun asia oli niin että hän alkoi huutamaan. olen miettinyt tätä tässä nyt kohta tunnin ja edelleen näen että itse en nyt toiminut aivan täysin väärin.

        NIMENOMAAN pyysin ettei asiasta keskusteltaisi NYT vaan myöhemmin, kun olsin jo itsekin rauhottunut.

        kai tässä sitten on luonne ero kyseessä tai jotain..


      • Captain Jack
        hmmmmmmm kirjoitti:

        no tuota kun asia oli niin että hän alkoi huutamaan. olen miettinyt tätä tässä nyt kohta tunnin ja edelleen näen että itse en nyt toiminut aivan täysin väärin.

        NIMENOMAAN pyysin ettei asiasta keskusteltaisi NYT vaan myöhemmin, kun olsin jo itsekin rauhottunut.

        kai tässä sitten on luonne ero kyseessä tai jotain..

        sä kyllä olet. Pitäähän, sun nyt jumalauta pystyä puhumaan vaikka olis "hermot" vähän tiukalla. Mitä sit jos sua vitutti? niin varmaan mutsiaskin, mutta halusi tietää että mihkä se inssi kusi. Olisit aivan hyvin pystyny asian kertomaan ja hetken puhumaan. Meinaatkos sit joskus töissäskin/sossunluukulla olla puhumatta kun on vähän hermot tiukalla. kyllä ne erimielisyydet susta johtuu ton tekstin perusteella


      • Captain Jack kirjoitti:

        sä kyllä olet. Pitäähän, sun nyt jumalauta pystyä puhumaan vaikka olis "hermot" vähän tiukalla. Mitä sit jos sua vitutti? niin varmaan mutsiaskin, mutta halusi tietää että mihkä se inssi kusi. Olisit aivan hyvin pystyny asian kertomaan ja hetken puhumaan. Meinaatkos sit joskus töissäskin/sossunluukulla olla puhumatta kun on vähän hermot tiukalla. kyllä ne erimielisyydet susta johtuu ton tekstin perusteella

        Milläs oikeudella Herra Captain Jack nyt haukkuu toisia tyhmiksi? Jos sinä pystyt vittuuntuneenakin puhumaan asiat sivistyneesti, niin hyvä sinulle, mutta osa ihmisistä tarvitsee aikaa rauhoittua että voi puhua. Ihmiset ovat luonteeltaan ja temperamentiltaan erilaisia.

        Joskus on parempi olla hiljaa ja puhumatta asioista, jos tietää että asiasta tulee riitaa, tai itse on "pahalla päällä". Vasta aloittajaa ja hänen äitiään olisikin vituttanut jos asiasta olisi syntynyt tulipaloriita.
        Joskus ihmisen tulee olla hetki omissa oloissaan, ennen kuin voi puhua asioista. Kukaan tuskin töissä tulee pakottamaan sinua puhumaan yksityisasioistasi, tai sossunluukultahan nimenomaan haetaan apua, joten nuo argumentit eivät toimi.

        Aloittajalle:

        Ihmisellä on oikeus kieltäytyä keskustelemasta joistain asioista, jos tuntee ettei siihen juuri nyt kykene. Joskus on ihan viisastakin mennä omaan rauhaan ja laskea kymmeneen :). Joten et ole kakara.


    • ymmärränhyvin

      Ei, et ole mielestäni pentu. Äitisi olisi pitänyt kunnioittaa tunteitasi, sitä ettet halua "käsitellä" asiaa puhumalla siitä äitisi kanssa. Hän voisi kyllä odottaa kunnes itse haluat puhua, jos haluat. Meillä jokaisella on omat tapamme käsitellä asioita, eivätkä kaikki halua puhua, puhua ja puhua kaikille. Se täytyisi äitisi ymmärtää ja hyväksyä.
      Jotenkin tulee mielikuva, että äitisi välttämättä olisi ollut mitenkään avuksi, jos hänelle olisit avautunut. Ehkä hän olisi arvostellut ja kritisoinut sinua?

      • aeradf.alk

        kyllä oon tässä miettiny et oisin voinu ite toimia toisella tapaa, mutta myös äitini. Mutta opitaan näin pikkuhiljaa.

        meitä ihmisiä on moneksi ja pitää vain oppia toimimaan oikein tilanteissa, olipa LUONNE mikä tahansa.

        Niin, ja vaikka minun luonne on se että on hermot kireällä niin en halua puhua niin ei se tarkoita että vieraitten kanssa toimisi samoin. On eriasia olla kanssa käymisessä työkavereitten kuin oman perheen jäsenen kanssa. Toisensa tuntee NIIN eritavalla.


      • Nuorisotyöntekijä
        aeradf.alk kirjoitti:

        kyllä oon tässä miettiny et oisin voinu ite toimia toisella tapaa, mutta myös äitini. Mutta opitaan näin pikkuhiljaa.

        meitä ihmisiä on moneksi ja pitää vain oppia toimimaan oikein tilanteissa, olipa LUONNE mikä tahansa.

        Niin, ja vaikka minun luonne on se että on hermot kireällä niin en halua puhua niin ei se tarkoita että vieraitten kanssa toimisi samoin. On eriasia olla kanssa käymisessä työkavereitten kuin oman perheen jäsenen kanssa. Toisensa tuntee NIIN eritavalla.

        Tunteita kuohuttavassa tilanteessa ei usein pysty analysoimaan kovin tarkasti. Tämän takia monet urheiluselostajat tekevät virheen, kun heti urheilijan suorituksen jälkeen alkavat pyytämään analyysiä tapahtuneesta.

        Äitisi saattaa olla analyyttinen ihminen, joka heti haluaa analysoida tilanteen, kun sinä taas enemmän tunneihminen, joka haluaa mutustella tunteita ensin jonkin aikaa ja sitten parin päivän päästä analysoida, mitä tapahtui ja miksi. Kun tunne (tässä tapauksessa vahva pettymyksen tunne) on vahvasti päällä, ei pysty syvempään analyysiin.

        Tilannetta voisi helpottaa kysymys:"En nyt pysty puhumaan, koska ottaa niin paljon päähän. Voitaisiinko jutella vaikka huomenna?" Jonkin konkreettisen syyn antaminen ja ajankohdan tarjoaminen saattaisi saada äitisi tulemaan vastaan asiassa. Kannattaa ainakin kokeilla, se ei maksa mitään.


      • Nuorisotyöntekijä
        Nuorisotyöntekijä kirjoitti:

        Tunteita kuohuttavassa tilanteessa ei usein pysty analysoimaan kovin tarkasti. Tämän takia monet urheiluselostajat tekevät virheen, kun heti urheilijan suorituksen jälkeen alkavat pyytämään analyysiä tapahtuneesta.

        Äitisi saattaa olla analyyttinen ihminen, joka heti haluaa analysoida tilanteen, kun sinä taas enemmän tunneihminen, joka haluaa mutustella tunteita ensin jonkin aikaa ja sitten parin päivän päästä analysoida, mitä tapahtui ja miksi. Kun tunne (tässä tapauksessa vahva pettymyksen tunne) on vahvasti päällä, ei pysty syvempään analyysiin.

        Tilannetta voisi helpottaa kysymys:"En nyt pysty puhumaan, koska ottaa niin paljon päähän. Voitaisiinko jutella vaikka huomenna?" Jonkin konkreettisen syyn antaminen ja ajankohdan tarjoaminen saattaisi saada äitisi tulemaan vastaan asiassa. Kannattaa ainakin kokeilla, se ei maksa mitään.

        Ehkä äitisi halusi vain tietää, missä meni vikaan. Eli mitkä tekijät aiheuttivat hylkäämisen.

        Tsemppiä uuteen yritykseen, kyllä se siitä vielä läpi menee:).


    • Leuku

      Kirjoituksiesi perusteella sanoisin, että olet harvinaisen kypsä ja ajatteleva nuori ihminen.
      Äitisi piätisi itse asiassa olla ylpeä sinusta, ja todennäköisesti onkin.
      Ja voihan olla, että hänelläkin on hermot kireällä ;)

    • 3+9

      Äitis kuulostaa vittumaiselta hyysäriltä.
      Itse kuulostat pikkukakaralta joka ei jaksa hermostuneena selittää kahta minuuttia.

      Harvemmin kukaan itsessään mitään vikaa näkee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      580
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      482
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe