Poskionteloleikkaus - kokemuksia, kiitos!

Nenävaivainen

Minulla on ollut yli vuoden päivät jatkuvia poskiontelotulehduksia, joista johtuen oon vetänyt antibiootteja enemmän kuin omaksi tarpeeksi ja käynyt 3 krt punktiossakin. Nyt on lähete tähystysleikkaukseen ja olisi kiva kuulla kokemuksia vastaavasta. Auttaako se ylipäätään?

Vaihtoehtoja leikkaukselle ei liene olevan? Itse olen käyttäny sarvikuonoa jo vuodesta 2005 ja viimeisen vuoden ajan päivittäin 2-6 krt. Helpottaa oloa muttei poista tulehduksia. Lisäksi aloin käyttää suolapiippuakin tänä syksynä. Sen avusta en vielä osaa sanoa, mutta esmes tällä hetkellä jomottaa. Jatkuva kortisonisumutteiden käyttö on taas ohentanut limakalvot niin että verta tulee nenästä päivittäin vaikka lopetin sumutteen käytön taas tilapäisesti kohta 2vkoa sitten!

3

1729

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -marsu-

Heippa!
      Mulle tehtiin helmikuussa 2007 poskionteloiden laajennustähystysleikkaus, kun tulehduskierteet ei täälläkään ottaneet loppuakseen.
      Operaatio tehtiin paikallispuudutuksessa, ja muistot siitä ovat ihan siedettävät. Oikean puolen "röörit" olivat niin ahtaat, että muistan tehneen oikein kunnolla kipeää, mutta rauhoittavaa ja kipulääkettä heti suoneen ja jo helpotti. Leikkauksen jälkeen sieraimiin laitettiin Fucidin tampoonit, jotka olivat muistaakseni seuraavaan aamuun. Kotiutuminen tapahtui siis samana päivänä. Toipuminen oli nopeaa. Pientä vuotoa oli muutaman päivän. Pari viikkoa leikkauksesta kontrolli, jossa tehtiin huuhtelu, mutta JIPPII, ilman neulaa, kiitos leikkauksessa tehtyjen reikien :-)

Poskiontelontulehdukset loppuivat kuin seinään! Nyt tänä kesänä, kovassa flunssassa, lääkäri katsoi poskiontelot ja totesi siellä hieman tavaraa olevan, mutta vaiva korjaantui Duactilla. Mulla siis saavutettiin kaiketi paras mahdollinen hyöty. En usko, että se kestää ikuisesti (?), mutta mahtavaa näin!

• Marjavatta

Minulle tehtiin ko. leikkaus 14.12.09 toiseen onteloon. Toimenpide tehtiin paikallispuudutuksessa ja se oli nopea ja kivuton juttu. Nyt jo tuntuu tosi hyvältä ja ilma kulkee hyvin molemmista sieraimista. Päivittäistä huuhtelua jatkan ja A-vita tippoja. Olen myös syönyt antibiootteja ko. vaivaan talvisin vuosikausia, mutta nyt pitäisi helpottaa.

• eipä muuta

Hei,
        Mun poskiontelot korjailtiin liki 20 vuotta sitten, en muista toimenpiteen nimeä, mutta siis rustoa avarrettiin sieltä ontelosta ja ilma pääsi kulkemaan paremmin. Sitä ennen oli tulehduksia ja punkteerauksia jatkuvasti, jopa niin paljon että nenän rustot olivat niin arpeutuneet ettei punkteerausneula mennyt enää läpi ne oli kovia aikoja ne...
        Se oli onnistunut toimenpide, tulehdukset harvenivat ja oikeastaan muutenkin olo parani.
        Hengittäminen helpottaa elämää huomattavasti.
        En kuitenkaan päässyt kokonaaan eroon poskiontelotulehduksista ja niitä on nykyään melkolailla poikkeukseutta jokaisen nuhan/flunssan jälkeen, onneksi nämä kuitenkin ovat harventuneet,
        ja yleensä on antibiotit auttaneet.
        Sanoivat silloin, että ne rassatut aukot saattavat umpeutua myöhemmin, mutta ainakin viimeksi (ehkä joku kaksi-kolme vuotta sitten) korvalääkärissä käynnin yhteydesssä kun lääkäri katsoi niin,
        avarretut aukot olivat vielä auki, eli kaikinpuolin olen ollut tyytyväinen ja menisin uudestaan jos tarve vaatisi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      208
      2485
    2. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      40
      1634
    3. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      141
      1286
    4. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      293
      1086
    5. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      314
      1036
    6. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      56
      1012
    7. Kääminsä polttanut taksi suomussalmella

Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen
      Suomussalmi
      22
      975
    8. olisit voinut mies edes

Pyytää anteeksi 🙏🫶
      Ikävä
      55
      926
    9. Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."

Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S
      Tanssii tähtien kanssa
      19
      814
    10. Aina ku nään sun kuvan

Tekis mieli kirjoittaa viesti: Moi kulta, on ikävä❣️🤗 ihan noin vain, lyhyt ja ytimekäs 😁🤭
      Ikävä
      58
      783
    Aihe