omat koulut maahanmuuttajille

Yksi ullamummu

Näin on täälä ruotsissakin. Voi olla että joskus 60 luvulla oli eriasia. Mutta nyt on ensin opittava ymmätämään kieli.
Ja jo uskonnonopetuskin on väärin antaa suomalaislapsille samaanaikaan esm. islaminuskoisen kanssa ukonnonopetusta.
Maahanmuuttajieen lapset eivät opi samaanaikaan kuin jo kieltä hallitsevat .
Onkin eriasia jos lapsi on jo suomen kielentaitoinen koulun aloittaessaan.
Se on lapsen kehityskin otettava huomioon , ja millä opettaja pääsee opettamaan jos ei itse hallitse lapsen kotikieltä.

49

707

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • raha ei riitä

      Vaan historiallisista syistä järjestetty kummalliseksi kaksikieliseksi maaksi pienen vähemmistön edunvalvojaksi.
      Meillä on jo omat oppilaitokset suomenruotsalaisille lastentarhasta korkeakouluihin. Miten ihmeessä voisi vaatia veronmaksajilta lisää rahaa maahanmuuttajien monikielisiin kouluihin.

    • aamuTV:ssä

      kun sanoi:
      "Maahanmuuttajat ovat voimavara koulussa."
      Kyllä kuuli, ettei H.V. ole itse ollut opettamassa kolmenkymmenen oppilaan luokkaa, jossa on lisäksi vielä kielitaidoton tai kaksi häiritsemässä yritystä olla yksilöllinen ja ottaa huomioon kaikkien oppilaiden erityiset tarpeet!

      Nuo poliitikot hokevat jotain "voimavara"-mantraa enää edes ajattelematta, mitä se käytännössä tarkoittaa.

      • Ylen hämmästynyt

        > kolmenkymmenen oppilaan luokkaa, jossa on lisäksi vielä <

        Jos tiedät noin ison luokan, ilmoita ihmeessä siitä eteenpäin. Luokkakoko on laiton.


      • pilvi*

        Lapset ovat ennakkoluulottompia kuin vanhempansa yleensä. Silti oppivat lapset kielen aikuisia nopeammin.
        Eri koulujen järjestäminen valtiolta on liikaa, ainakin tällä hetkellä.

        aen usko sen olevan pelkkä "mantra" Henna Virkkuseltakaan. Kyllä eri kulttuureihin tutustuminen on rikastuttavaakin ( enkä nyt puutu niihin karmeimpiin tapoihin), joilla ei ole mitään tekemistä varsinaisen kulttuurin kanssa.

        Eri kansojen ruokakulttuuri, musiikki, pukeutumistavat,ja myös uskonnot, saavat meidät usein ajattelemaan lähtökohtia maassa josta ovat tulleet.

        Nuo lapset tulevat vääjäämättä sulautumaan osittain ainakin väestöömme. Euroopanlaajuinen ongelma on, että tänne pyrkivät niin monet pakolaiset. Aika tulee näyttämään, miten noiden ihmisten sopeutuminen tänne onnistuu. Kaukana kotimaastaan, vieraan kulttuurin osittain vihamielisessä ilmapiirissä ei varmaan ole herkkua
        soputua.
        Lapsiin luotan, juteteltuani omien lastenlasten kanssa, joiden luokilla on näitä maahanmuuttajia. Ainakin useimmat on sopeutuneet ja saaneet kavereita. Nämä lapset saavat myös kotonaan kokea vanhempien ennakkoluuloja.


      • 15
        Ylen hämmästynyt kirjoitti:

        > kolmenkymmenen oppilaan luokkaa, jossa on lisäksi vielä <

        Jos tiedät noin ison luokan, ilmoita ihmeessä siitä eteenpäin. Luokkakoko on laiton.

        on luokassa, jossa 30 oppilasta. Kouluissa on paljon laitonta, esim.opettajien lomautukset.


      • näin se on
        Ylen hämmästynyt kirjoitti:

        > kolmenkymmenen oppilaan luokkaa, jossa on lisäksi vielä <

        Jos tiedät noin ison luokan, ilmoita ihmeessä siitä eteenpäin. Luokkakoko on laiton.

        jopa 38 oppilaan ala-asteen kolmannen luokan.Ei kouluissa ole oppilasylärajaa.


      • Hintriika*
        Ylen hämmästynyt kirjoitti:

        > kolmenkymmenen oppilaan luokkaa, jossa on lisäksi vielä <

        Jos tiedät noin ison luokan, ilmoita ihmeessä siitä eteenpäin. Luokkakoko on laiton.

        Kävin äkkiä laskemassa skannaamistani vanhoista luokkakuvista, että 50-luvun alussa meidän luokassamme ainakin tyttölyseossa (vastannee yläastetta) on ollut oppilaita 40:n kahta puolta, eikä kukaan huomannut kantaa huolta suuresta luokkakoosta. Ehkä me lapsetkin olimme silloin erilaisia, kun ei ymmärretty, mitä kaikkia häiriöitä meissä voisi olla...


      • muistan.
        Hintriika* kirjoitti:

        Kävin äkkiä laskemassa skannaamistani vanhoista luokkakuvista, että 50-luvun alussa meidän luokassamme ainakin tyttölyseossa (vastannee yläastetta) on ollut oppilaita 40:n kahta puolta, eikä kukaan huomannut kantaa huolta suuresta luokkakoosta. Ehkä me lapsetkin olimme silloin erilaisia, kun ei ymmärretty, mitä kaikkia häiriöitä meissä voisi olla...

        ja oli etuoikeus käydä oppikoulua, ja se maksoikin. Nyt on koko ikäluokka perusloulussa. Oli kansakoulussakin isot luokat, eipä silti. mutta opettajalla oli auktorieetti, liiankin kanssa.


      • isä päättää
        pilvi* kirjoitti:

        Lapset ovat ennakkoluulottompia kuin vanhempansa yleensä. Silti oppivat lapset kielen aikuisia nopeammin.
        Eri koulujen järjestäminen valtiolta on liikaa, ainakin tällä hetkellä.

        aen usko sen olevan pelkkä "mantra" Henna Virkkuseltakaan. Kyllä eri kulttuureihin tutustuminen on rikastuttavaakin ( enkä nyt puutu niihin karmeimpiin tapoihin), joilla ei ole mitään tekemistä varsinaisen kulttuurin kanssa.

        Eri kansojen ruokakulttuuri, musiikki, pukeutumistavat,ja myös uskonnot, saavat meidät usein ajattelemaan lähtökohtia maassa josta ovat tulleet.

        Nuo lapset tulevat vääjäämättä sulautumaan osittain ainakin väestöömme. Euroopanlaajuinen ongelma on, että tänne pyrkivät niin monet pakolaiset. Aika tulee näyttämään, miten noiden ihmisten sopeutuminen tänne onnistuu. Kaukana kotimaastaan, vieraan kulttuurin osittain vihamielisessä ilmapiirissä ei varmaan ole herkkua
        soputua.
        Lapsiin luotan, juteteltuani omien lastenlasten kanssa, joiden luokilla on näitä maahanmuuttajia. Ainakin useimmat on sopeutuneet ja saaneet kavereita. Nämä lapset saavat myös kotonaan kokea vanhempien ennakkoluuloja.

        Lapset eivät tule sulautumaan valtaväestöön. Jos täällä syntyneet lapset eivät osaa maan kieltä, se kertoo jo suhtautumisesta. Kyllä sen kielenoppimisen pitäisi alkaa lapsuudesta, myöhemmin on liian myöhään.


    • Sussiunatkoon

      Mietihän nyt uudelleen.

      • harri 2

        Lapset ja aikuiset oppivat maan pääkielen, suomen.
        Kyllä rahaa riittäisi jos meillä ei oli tätä naurettavaa keinotekoista kaksikielisyyttä, mihin kuluu valtavia summia, mutta suomalaiset on pidetty pimeässä.

        Vasta viime aikoina intenetin ansiosta saamme tietoa kansan suuresta huijauksesta ja Helsingin sanomienkin on pitänyt pakon edessä alkaa keskustelut pakkoruotsista ja kaksikielisyydestä.


    • säästetään

      Kaikki samaan kouluun ja luokkaan, tulee halvemmaksi yhteiskunnalle. Ei ole juuri apukoulujakaan enää, myös häiriintyneet ja vammaiset sijoitetaan usein ehkä avustajan kanssa normaaliluokkaan. Monet vanhemmatkin vaativat tätä, ettei oma lapsi vain leimautuisi. Opettajalta vaaditaan eriyttämistä, jokaisen ongelmat pitää ottaa huomioon. Tehdään henkilökohtaisia opetussuunnitelmia, räätälöidään tarpeiden mukaan. Samassa ryhmässä on kuitenkin suurin osa normaaleja ja lahjakkaitakin lapsia, heille ei sitten aikaa ja huomiota riitäkään.

      • 95%

        mennään Suomessa joka paikassa. Suomenruotsalaiset järkyttävin vääryys, hehän tätä maahanmuuttajien hyysäystäkin kannattavat. Enemmistön vika, kun antavat menon jatkua.
        Homot on erityissuojelussa myös.


      • valitettavasti..

        jää vaille hänelle kuuluvaa erityiskohtelua, eriyttämistä.

        Yli kolmenkymmenen oppilaan luokassa jää vain minuutti yksilöllistä aikaa jokaiselle,
        sen yhteisopetuksen jälkeen,
        ja silloin se aika menee niiden heikkolahjaisten osalle kaikki.

        Paljonko sinä saisit yhdessä minuutissa opetetuksi suomen kieltä somalilapselle?

        Pilvin* jutut ovat tyhmiä, ei mitään kokemusta koulusta, hän on vain sonneja sarvista kinni pitäen "opettanut",
        itse kertoi vahingossa, enkä epäile, siinä se itsepäisyys oli molemminpuolista.


      • pilvi*
        valitettavasti.. kirjoitti:

        jää vaille hänelle kuuluvaa erityiskohtelua, eriyttämistä.

        Yli kolmenkymmenen oppilaan luokassa jää vain minuutti yksilöllistä aikaa jokaiselle,
        sen yhteisopetuksen jälkeen,
        ja silloin se aika menee niiden heikkolahjaisten osalle kaikki.

        Paljonko sinä saisit yhdessä minuutissa opetetuksi suomen kieltä somalilapselle?

        Pilvin* jutut ovat tyhmiä, ei mitään kokemusta koulusta, hän on vain sonneja sarvista kinni pitäen "opettanut",
        itse kertoi vahingossa, enkä epäile, siinä se itsepäisyys oli molemminpuolista.

        opettajaa, myös oma aviopuolisoni opetti venäjää ja kirjanpitoa, joten paljon on keskusteltu opetustyöstä.

        Tyhmät johtopäätökset jäävät kyllä sille puolelle ruudun.


      • aikaan saamaton
        pilvi* kirjoitti:

        opettajaa, myös oma aviopuolisoni opetti venäjää ja kirjanpitoa, joten paljon on keskusteltu opetustyöstä.

        Tyhmät johtopäätökset jäävät kyllä sille puolelle ruudun.

        kun oli se oma frma ja taiteilija , hyvä ihme, ei pysytä perässä noissa sinun jutuissa.


      • *Kukkahame*
        aikaan saamaton kirjoitti:

        kun oli se oma frma ja taiteilija , hyvä ihme, ei pysytä perässä noissa sinun jutuissa.

        Kaiken kaikkiaan, ruotsi on kuitenkin mielekäs, törmäsin erääseen kyselyyn jossa oli vastakkain ruotsi vaiko venäjä, olivat molemmat saaneet puoleksi kannatusta.
        Miksi pitäis toisesta pahasta toiseen vielä pahempaan??


      • itään ja länteen
        *Kukkahame* kirjoitti:

        Kaiken kaikkiaan, ruotsi on kuitenkin mielekäs, törmäsin erääseen kyselyyn jossa oli vastakkain ruotsi vaiko venäjä, olivat molemmat saaneet puoleksi kannatusta.
        Miksi pitäis toisesta pahasta toiseen vielä pahempaan??

        nyt etelään, pokkuroidaan,
        omista ei välitetä, heitä sorretaan ja riistetään aina.


      • capt. cöpenick
        itään ja länteen kirjoitti:

        nyt etelään, pokkuroidaan,
        omista ei välitetä, heitä sorretaan ja riistetään aina.

        Ei niin kovin kauaa sitten suomalaisissa kouluisssa opettajatkin viljelivät raa'alla tavalla rasistiluonteisia ilmauksia.
        Tuo on punikin lapsi, sen vanhemmat 'suolattiin' hiekkamonttuun, opettajat valistivat luokan muita oppilaita.


      • meni
        capt. cöpenick kirjoitti:

        Ei niin kovin kauaa sitten suomalaisissa kouluisssa opettajatkin viljelivät raa'alla tavalla rasistiluonteisia ilmauksia.
        Tuo on punikin lapsi, sen vanhemmat 'suolattiin' hiekkamonttuun, opettajat valistivat luokan muita oppilaita.

        tämä keskustelu.


      • ABC...
        capt. cöpenick kirjoitti:

        Ei niin kovin kauaa sitten suomalaisissa kouluisssa opettajatkin viljelivät raa'alla tavalla rasistiluonteisia ilmauksia.
        Tuo on punikin lapsi, sen vanhemmat 'suolattiin' hiekkamonttuun, opettajat valistivat luokan muita oppilaita.

        Äitini oli kansakoulunopettaja. Ikinä hän ei olisi sanonut mitään tuollaista. Hän ei koskaan erotellut lapsia vanhempien varallisuuden tai koulutuksen perusteella. Missään tapauksessa hän ei puhunut oppilaistaan pahaa toisille oppilaille selän takana.

        20-luvun alussa hän tuli ensimmäiseen kouluunsa nuorena tyttönä.
        Hän kuuli jonkun äidin kehaisevan toiselle, että nyt onkin saatu meille sellainen opettaja, että köyhänkin lapset pääsevät esiintymään joulujuhlassa.

        Hän ei koskaan unohtanut sitä.
        Uskon, että tasapuolisia opettajia oli valtaosa. Ennen opettajan tehtävä oli kutsumusammatti.


      • valgie neidsyd
        ABC... kirjoitti:

        Äitini oli kansakoulunopettaja. Ikinä hän ei olisi sanonut mitään tuollaista. Hän ei koskaan erotellut lapsia vanhempien varallisuuden tai koulutuksen perusteella. Missään tapauksessa hän ei puhunut oppilaistaan pahaa toisille oppilaille selän takana.

        20-luvun alussa hän tuli ensimmäiseen kouluunsa nuorena tyttönä.
        Hän kuuli jonkun äidin kehaisevan toiselle, että nyt onkin saatu meille sellainen opettaja, että köyhänkin lapset pääsevät esiintymään joulujuhlassa.

        Hän ei koskaan unohtanut sitä.
        Uskon, että tasapuolisia opettajia oli valtaosa. Ennen opettajan tehtävä oli kutsumusammatti.

        niin minä pitelen hevosta! Olen syntynyt aivan rajan pinnassa Vienan-Karjalaisten jälkeläisenä. Ainakin minä olen saanut kuulla opettajalta suoraan olevani ryssä. Opettaja oli itse isosta talosta ja isä oli kuulunut suojeluskuntaan. En tiedä oliko ammatti hänelle kutsumustyötä, mutta alistaja hän oli pahinta laatua. Rangaistukset olivat silloin kaikille kovia ja opettaja nöyryytti oppilaitaan kaikin tavoin. Varsinkin isompiin poikiin hän kävi useinkin kiinni. Silloin ei kukaa saanut sooloilla.

        Joulujuhlaesiintymisiin meillä ei kyllä syntyperä vaikuttanut. Se sai osan joka osasi näytellä ja oppi vuorosanat. Laulamisen suhteen toimittiin samoin. Se lauloi jolla oli lauluääni. Koska opettaja halusi näyttää opetustuloksiaan, käytännössä se tarkoitti sitä, että vaativampaa ohjelmaa esittivät aina samat henkilöt.


      • ABC **
        valgie neidsyd kirjoitti:

        niin minä pitelen hevosta! Olen syntynyt aivan rajan pinnassa Vienan-Karjalaisten jälkeläisenä. Ainakin minä olen saanut kuulla opettajalta suoraan olevani ryssä. Opettaja oli itse isosta talosta ja isä oli kuulunut suojeluskuntaan. En tiedä oliko ammatti hänelle kutsumustyötä, mutta alistaja hän oli pahinta laatua. Rangaistukset olivat silloin kaikille kovia ja opettaja nöyryytti oppilaitaan kaikin tavoin. Varsinkin isompiin poikiin hän kävi useinkin kiinni. Silloin ei kukaa saanut sooloilla.

        Joulujuhlaesiintymisiin meillä ei kyllä syntyperä vaikuttanut. Se sai osan joka osasi näytellä ja oppi vuorosanat. Laulamisen suhteen toimittiin samoin. Se lauloi jolla oli lauluääni. Koska opettaja halusi näyttää opetustuloksiaan, käytännössä se tarkoitti sitä, että vaativampaa ohjelmaa esittivät aina samat henkilöt.

        Paha kello kauas kuuluu, sanoo vanha sananparsi.
        Minä en suostu uskomaan, että opettajiksi valikoitui vain sadisteja ja huonosti käyttäytyviä rasisteja.
        Uskon edelleen, että tuollaiset esimerkit ovat harvinaisia. Sota saattoi viedä hermot, myös kotirintamalla olleilta. Noina aikoina ei vielä sorrettu osannut etsiä apua, nykypäivänä sellainen opettaja menettäisi varmaan virkansa.
        Koko opettajien ammattikuntaa ei pidä väheksyä kurjien epäonnistujien takia.

        Mitä tulee siihen joulujuhlajuttuun, niin pienen koulun opettajana äitini pani jokaisen oppilaan johonkin osaan joulunäytelmissä, edes esittämään joulukuusta tai hyppelemään tonttuasussa. Ei kukaan päässyt sanomaan, että omaa lasta olisi syrjitty.

        Onko sinusta muuten pahasta se, että opettaja halusi näyttää opetustuloksiaan? Olisiko pitänyt panna se lukihäiriöinen lukemaan yleisölle tai kömpelys esittämään taitovoimistelua?
        Mikä arvosanan antaisit sellaiselle opettajalle? Eikö juuri sellainen osoittaisi sadismia ja halveksuntaa oppilasta kohtaan?
        Oppilaillakin pitää olla onnistumisen tunteet.


    • Väärinhän se olisi maahanmuuttajalapsia kohtaan! Miten he omaksuisivat suomen kielen ja oppisivat elämään tässä yhteiskunnassa, jos koulukaan ei heitä opettaisi ja tukisi?

      Joissakin maissa maahanmuuttajat on koottu omiin ghettoihinsa, ja turhautuminen lisääntyy heidän keskuudessaan. Puolikielisinä eivät pääse työhön, ja huumet ja rikollinen toiminta on heille jokapäiväistä.
      Emme kai sitä tänne halua?

      Maahanmuuttajat voivat ylläpitää omia traditioitaan omassa keskuudessaan, mutta suomalaisessa yhteiskunnassa toimitaan suomeksi ja suomalaisittain. Maassa maan tavalla.
      Niin tapahtuu muissakin maissa, Englannissa, Ruotsissa, Amerikassa.

      Vain siten yhteiselämä sujuu.

      • Yksi mummu vieraalla

        ja siihen en viitsi paljoa enempää sanoa.
        Mutta maan kieli on osattava ennenkuin saa työtä ,ja se on paras antaa koulussa ,näin olen itsekkinjoutunut maahanmuuttajana.
        Vaikka ammatissani olinkin pätevä ,oli kielen oppiminen A ja O.


      • Atolfia
        Yksi mummu vieraalla kirjoitti:

        ja siihen en viitsi paljoa enempää sanoa.
        Mutta maan kieli on osattava ennenkuin saa työtä ,ja se on paras antaa koulussa ,näin olen itsekkinjoutunut maahanmuuttajana.
        Vaikka ammatissani olinkin pätevä ,oli kielen oppiminen A ja O.

        lapsia, jotka eivät osaa sanaakaan suomen kieltä. Vanhemmat eivät ole vieneet lasta päiväkerhoihin eikä mihinkään muuhunkaan suomen kieliseen toimintaan. Lapset ovat olleet vain omassa perheessään ja puhuneet vain omaa kieltään. Heidät tiettävästi laitetaan jonkinlaiseen esikouluun oppimaan ensin suomen kieltä ja sitten vasta varsinaiseen kouluun, mutta kuinka hyvin he tuossa ajassa oppivat tarpeellisen kielitaidon?

        Yksi lapsenlapsistani oli sellaisessa luokassa, jossa suurin osa oli maahanmuuttajalapsia. Koulunkäynti oli aivan mahdotonta. Opettaja sairastui melko pian syyskaudella burn out:iin. Tuli toinen opettaja, joka oli täysin epäpätevä. Oppimisesta ei tahtonut tulla mitään. Lapsi vaihtoi koulua ja sehän auttoi. Luokassa taitaa olla 1 tai 2 maahanmuuttajaa ja opettaja on erittäin pätevä. Lapsenlapseni kehitys on ollut huimaavaa verrattuna edelliseen kouluun.

        Joten kyllä tällä on vaikutusta, kuinka paljon luokalla on näitä vajaa suomen kielen taitoisia. Olisi aivan ymmärrettävää, jos maahanmuuttajalapset olisvat eriluokalla ainakin niin kauan kuin heidän kielitaitonsa olisi samaa luokkaa kuin valtaväestön.

        Myöskin olen vahvasti sitä mieltä, että suomalaisessa koulussa pitäisi opettaa uskontoa ja muutenkin säilyttää sellainen perusta opetuksessa, johon ei vaikuta tänne tullut vieraskulttuuri. Maantietotunnilla ja Uskontotunnilla asioita voisi käsitellä oppiaineen puitteissa.


      • Atolfia kirjoitti:

        lapsia, jotka eivät osaa sanaakaan suomen kieltä. Vanhemmat eivät ole vieneet lasta päiväkerhoihin eikä mihinkään muuhunkaan suomen kieliseen toimintaan. Lapset ovat olleet vain omassa perheessään ja puhuneet vain omaa kieltään. Heidät tiettävästi laitetaan jonkinlaiseen esikouluun oppimaan ensin suomen kieltä ja sitten vasta varsinaiseen kouluun, mutta kuinka hyvin he tuossa ajassa oppivat tarpeellisen kielitaidon?

        Yksi lapsenlapsistani oli sellaisessa luokassa, jossa suurin osa oli maahanmuuttajalapsia. Koulunkäynti oli aivan mahdotonta. Opettaja sairastui melko pian syyskaudella burn out:iin. Tuli toinen opettaja, joka oli täysin epäpätevä. Oppimisesta ei tahtonut tulla mitään. Lapsi vaihtoi koulua ja sehän auttoi. Luokassa taitaa olla 1 tai 2 maahanmuuttajaa ja opettaja on erittäin pätevä. Lapsenlapseni kehitys on ollut huimaavaa verrattuna edelliseen kouluun.

        Joten kyllä tällä on vaikutusta, kuinka paljon luokalla on näitä vajaa suomen kielen taitoisia. Olisi aivan ymmärrettävää, jos maahanmuuttajalapset olisvat eriluokalla ainakin niin kauan kuin heidän kielitaitonsa olisi samaa luokkaa kuin valtaväestön.

        Myöskin olen vahvasti sitä mieltä, että suomalaisessa koulussa pitäisi opettaa uskontoa ja muutenkin säilyttää sellainen perusta opetuksessa, johon ei vaikuta tänne tullut vieraskulttuuri. Maantietotunnilla ja Uskontotunnilla asioita voisi käsitellä oppiaineen puitteissa.

        Ilman muuta on selvää, että vieraalla kielellä koulunkäynti on vaikeaa. Maahanmuuttajavanhempien virhe on, jos lapselle ei anneta mahdollisuutta tutustua suomenkielisiin ikätovereihinsa.
        Siitä alkaa se vieraantuminen.
        Aikuisten asia on hoitaa että opiskelu sujuu. Lainsäädännöllä on varmistettava opetuksen taso. Uskon, että Suomessa tähän panostetaan.
        Lapsi oppii helposti vieraan kielen, koska hän on juuri siinä iässä, että oppii tarttuu. Jos kootaan vieraskieliset lapset eri ryhmään, niin ensinnäkin he voivat olla eri kielialueilta, eikä päteviä opettajia löydy. On ensiarvoisen tärkeää, että pienille annetaan oikeaa ohjausta heti alusta asti. Mahtaako eri maahanmuuttajissa olla paljonkaan opettajakoulutuksen saaneita?

        Helposti ajattelemme tietenkin, että omat lapsemme joutuvat huonoon asemaan, kun kielipuolisia lapsia on samassa luokassa. Niin varmasti onkin. Oman lapsenlapseni koulussa on paljon eri maista kotoisin olevia oppilaita. Häiriöt ovat monenlaisia. Lapsenlapsenikin opettaja on uupumuksen takia joutunut sairauslomalle ja nyt on sijainen jouluun asti. Tämä on reipas mies, joka saa järjestyksen pysymään paremmin kuin pieni ja herttainen vakiope.
        Kiusaaminen kuitenkin on jatkunut koulun ulkopuolella. Kiusaajat eivät välttämättä ole muunmaalaisia. Usein tuntuu siltä, että he päin vastoin joutuvat alakynteen luokassa.

        Pitää vain toivoa, että tämä on ohimenevä vaihe, ja joskus tuevaisuudessa vieraskieliset lapset sulautuvat koulujärjestelmäämme helpommin.
        Amerikoissa kaikki opiskelevat englanniksi, vaikka siellä on esim. monimiljoonainen espanjankielinen vähemmistö. Heidän on opittava englanti päästäkseen eteenpäin elämässä.

        Maailmamme muuttuu, emme voi sille mitään. Lapsillemme on turhaa opettaa vanhoja asenteita. Heiltä vaaditaan aivan toisia asioita kuin meiltä on aikanaan vaadittu.


      • selviytyjä+
        Makriina kirjoitti:

        Ilman muuta on selvää, että vieraalla kielellä koulunkäynti on vaikeaa. Maahanmuuttajavanhempien virhe on, jos lapselle ei anneta mahdollisuutta tutustua suomenkielisiin ikätovereihinsa.
        Siitä alkaa se vieraantuminen.
        Aikuisten asia on hoitaa että opiskelu sujuu. Lainsäädännöllä on varmistettava opetuksen taso. Uskon, että Suomessa tähän panostetaan.
        Lapsi oppii helposti vieraan kielen, koska hän on juuri siinä iässä, että oppii tarttuu. Jos kootaan vieraskieliset lapset eri ryhmään, niin ensinnäkin he voivat olla eri kielialueilta, eikä päteviä opettajia löydy. On ensiarvoisen tärkeää, että pienille annetaan oikeaa ohjausta heti alusta asti. Mahtaako eri maahanmuuttajissa olla paljonkaan opettajakoulutuksen saaneita?

        Helposti ajattelemme tietenkin, että omat lapsemme joutuvat huonoon asemaan, kun kielipuolisia lapsia on samassa luokassa. Niin varmasti onkin. Oman lapsenlapseni koulussa on paljon eri maista kotoisin olevia oppilaita. Häiriöt ovat monenlaisia. Lapsenlapsenikin opettaja on uupumuksen takia joutunut sairauslomalle ja nyt on sijainen jouluun asti. Tämä on reipas mies, joka saa järjestyksen pysymään paremmin kuin pieni ja herttainen vakiope.
        Kiusaaminen kuitenkin on jatkunut koulun ulkopuolella. Kiusaajat eivät välttämättä ole muunmaalaisia. Usein tuntuu siltä, että he päin vastoin joutuvat alakynteen luokassa.

        Pitää vain toivoa, että tämä on ohimenevä vaihe, ja joskus tuevaisuudessa vieraskieliset lapset sulautuvat koulujärjestelmäämme helpommin.
        Amerikoissa kaikki opiskelevat englanniksi, vaikka siellä on esim. monimiljoonainen espanjankielinen vähemmistö. Heidän on opittava englanti päästäkseen eteenpäin elämässä.

        Maailmamme muuttuu, emme voi sille mitään. Lapsillemme on turhaa opettaa vanhoja asenteita. Heiltä vaaditaan aivan toisia asioita kuin meiltä on aikanaan vaadittu.

        oppia. Minulla on kokemusta sotalapsena. Oli vaikeaa ensimmäiset kuusi kuukautta, varsinkin kun lapset nauroivat ääntämiselle. Tietysti oli helpompaa kun asui ruotsinkielisessä perheessä ja joutui puhumaan vierasta kieltä koko ajan.

        Suomessa taas useimmat maahanmuuttajat puhuvat Suomea vain koulussa ja kotona omaa äidinkieltään, mikä hidastuttaa oppimista.

        Oppikoulussa Suomessa meitä oli alusta lähtien yli 40 oppilasta ja kuri oli kovaa. Jos ei käyttäytynyt niin erotettiin; se olisi ollut aikamoinen häpeä.


      • selviytyjä+ kirjoitti:

        oppia. Minulla on kokemusta sotalapsena. Oli vaikeaa ensimmäiset kuusi kuukautta, varsinkin kun lapset nauroivat ääntämiselle. Tietysti oli helpompaa kun asui ruotsinkielisessä perheessä ja joutui puhumaan vierasta kieltä koko ajan.

        Suomessa taas useimmat maahanmuuttajat puhuvat Suomea vain koulussa ja kotona omaa äidinkieltään, mikä hidastuttaa oppimista.

        Oppikoulussa Suomessa meitä oli alusta lähtien yli 40 oppilasta ja kuri oli kovaa. Jos ei käyttäytynyt niin erotettiin; se olisi ollut aikamoinen häpeä.

        Peruskoulun opetussuunnitelman perusteisiin kuuluu antaa nuorille valmiudet nopeasti muuttuvaan yhteiskuntaan ja maailmaan. Suomen koulujärjestelmä on saanut paljon kiitosta maailmalla, omasta maasta löytyy paljon arvostelijoita. Peruskoulu on yhteiskunta pienoiskoossa, ja myös sen harteille on sälytetty paljon kodeille kuuluvia tehtäviä. Maahanmuuttajaperheen kulttuuri-identiteetti on lapsen eheyden kannalta hyväksi, mutta ei ole kenenkään etu, jos vanhemmat haraavat valtakulttuuria vastaan. Lapset joutuvat usein toimimaan vanhemmilleen tulkkinakin, kun nämä eivät välitä tai kykene opiskelemaan kieltä.

        Erikoiskoulut, varsinkin lukiot saavat yhä enemmän suosiota, jo alakouluissa on musiikkiluokkia ja yläkoulussa valinnaiskurssja, jotka edistävät eri tavoin lahjakkaiden pääsemistä esiin. Lama valitettavasti karsii juuri tätä valinnaisuutta ja suosii suuria ryhmiä.

        Maahanmuuttajien suuri määrä koskee vielä melko harvoja kouluja. Tällaisille kouluille pitäisi antaa kaikki mahdollinen tuki , sekä henkinen että myös selvää rahaa , ilman sitä ei pienryhmiä, eriyttämistä eikä tukiopetusta anneta.

        Eri arvopohjalta perustetut koulut ovat eri asia, esim. Steinerkoulu tai kristillinen koulu.

        Toivottavasti nyt on päästy suvivirsi- ja jouluevankeliumikinastelusta. Suomalainen koulujen juhlaperinne ei ole uhattuna, ellemme itse sitä alemmuudentunnossamme heitä roskiin.


      • vapautta
        Ramoona1 kirjoitti:

        Peruskoulun opetussuunnitelman perusteisiin kuuluu antaa nuorille valmiudet nopeasti muuttuvaan yhteiskuntaan ja maailmaan. Suomen koulujärjestelmä on saanut paljon kiitosta maailmalla, omasta maasta löytyy paljon arvostelijoita. Peruskoulu on yhteiskunta pienoiskoossa, ja myös sen harteille on sälytetty paljon kodeille kuuluvia tehtäviä. Maahanmuuttajaperheen kulttuuri-identiteetti on lapsen eheyden kannalta hyväksi, mutta ei ole kenenkään etu, jos vanhemmat haraavat valtakulttuuria vastaan. Lapset joutuvat usein toimimaan vanhemmilleen tulkkinakin, kun nämä eivät välitä tai kykene opiskelemaan kieltä.

        Erikoiskoulut, varsinkin lukiot saavat yhä enemmän suosiota, jo alakouluissa on musiikkiluokkia ja yläkoulussa valinnaiskurssja, jotka edistävät eri tavoin lahjakkaiden pääsemistä esiin. Lama valitettavasti karsii juuri tätä valinnaisuutta ja suosii suuria ryhmiä.

        Maahanmuuttajien suuri määrä koskee vielä melko harvoja kouluja. Tällaisille kouluille pitäisi antaa kaikki mahdollinen tuki , sekä henkinen että myös selvää rahaa , ilman sitä ei pienryhmiä, eriyttämistä eikä tukiopetusta anneta.

        Eri arvopohjalta perustetut koulut ovat eri asia, esim. Steinerkoulu tai kristillinen koulu.

        Toivottavasti nyt on päästy suvivirsi- ja jouluevankeliumikinastelusta. Suomalainen koulujen juhlaperinne ei ole uhattuna, ellemme itse sitä alemmuudentunnossamme heitä roskiin.

        ja sitten yksi viesti pisti silmään joka oli: "epäasialliseksi meni". En ymmärrä! Mielestäni tuo lyhyt viesti oli ainoa epäasiallinen viesti. Kenen suun yritit tukkoa? Eikös meillä ole olevinaan sananvapaus.
        Aina on oltava joku joka haluaa rajoittaa normaalia keskustelua.

        Paluumuuttajana huomaa miten meitä vieläkin yksityiset kansalaiset haluavat holhota valtion rinnalla entisen Neuvostoliiton tyyliin.


      • Ramoona1 kirjoitti:

        Peruskoulun opetussuunnitelman perusteisiin kuuluu antaa nuorille valmiudet nopeasti muuttuvaan yhteiskuntaan ja maailmaan. Suomen koulujärjestelmä on saanut paljon kiitosta maailmalla, omasta maasta löytyy paljon arvostelijoita. Peruskoulu on yhteiskunta pienoiskoossa, ja myös sen harteille on sälytetty paljon kodeille kuuluvia tehtäviä. Maahanmuuttajaperheen kulttuuri-identiteetti on lapsen eheyden kannalta hyväksi, mutta ei ole kenenkään etu, jos vanhemmat haraavat valtakulttuuria vastaan. Lapset joutuvat usein toimimaan vanhemmilleen tulkkinakin, kun nämä eivät välitä tai kykene opiskelemaan kieltä.

        Erikoiskoulut, varsinkin lukiot saavat yhä enemmän suosiota, jo alakouluissa on musiikkiluokkia ja yläkoulussa valinnaiskurssja, jotka edistävät eri tavoin lahjakkaiden pääsemistä esiin. Lama valitettavasti karsii juuri tätä valinnaisuutta ja suosii suuria ryhmiä.

        Maahanmuuttajien suuri määrä koskee vielä melko harvoja kouluja. Tällaisille kouluille pitäisi antaa kaikki mahdollinen tuki , sekä henkinen että myös selvää rahaa , ilman sitä ei pienryhmiä, eriyttämistä eikä tukiopetusta anneta.

        Eri arvopohjalta perustetut koulut ovat eri asia, esim. Steinerkoulu tai kristillinen koulu.

        Toivottavasti nyt on päästy suvivirsi- ja jouluevankeliumikinastelusta. Suomalainen koulujen juhlaperinne ei ole uhattuna, ellemme itse sitä alemmuudentunnossamme heitä roskiin.

        Pistän lusikkani tähänkin soppaan, mielestäni esikoulu ja ala-asteen 2 ensimmäistä luokkaa voisivat olla maahanmuuttajien lapsille erilliset.

        Esikoulussa kielenopetus tuntuisi paremmalta, silloin ala-asteella olisi jo paremmin lukeminen ja kirjoituksen opetteleminen jotenkin hanskassa.

        Ainakin isoissa kaupungeissa ja taajamissa on kouluja joissa on muuttajalapsia ja vaikeaa lukea suomenkielisistä oppikirjoista, kirjoittaminenkin opetellaan siinä kielen kanssa rinnakkain.

        Jo suomalaisillakin lapsilla on vaikeuksia on lu-ki-häiriöitä ja keskittymisvaikeuksia, sitten opettajat ja kouluavustajatkin joutuvat tosi tiukille, saatikka vielä erikielisten seuranta erikseen.


      • Ramoona*
        vapautta kirjoitti:

        ja sitten yksi viesti pisti silmään joka oli: "epäasialliseksi meni". En ymmärrä! Mielestäni tuo lyhyt viesti oli ainoa epäasiallinen viesti. Kenen suun yritit tukkoa? Eikös meillä ole olevinaan sananvapaus.
        Aina on oltava joku joka haluaa rajoittaa normaalia keskustelua.

        Paluumuuttajana huomaa miten meitä vieläkin yksityiset kansalaiset haluavat holhota valtion rinnalla entisen Neuvostoliiton tyyliin.

        En minä sitä viestiä kirjoittanut, jota arvostelet. Et varmaan sinäkään minulle tätä kirjoitustasi tarkoittanutkaan, mutta sanonpahan sananvapauden nimissä tämän.


    • Mikkeli+

      tietääkseni mitään maksanut muuta kuin tietysti vanhemmat joutuivat maksamaan ylläpidon. Muistan miten vanhoja ja käytettyjä oppikirjat olivat.
      Olin töissä Otavan sahalla joka kesä ja äiti ompeli kaikki vaatteet.
      Varakkaat kaverit eivät voineet tietää miten varaton perheemme oli.
      Meillä oli suuret luokat. Kyllä ne muistaakseni oli siinä 40:nissä ainakin alkuvuosina ennenkuin muutama jäi luokalle tai erotettiin.

      • luokkatoverin kanssa

        Mutta 6 talvea myöhemmin ylioppilaaksi kirjoitti 14, ja niissä oli 8 lukioon muualta tullutta,
        ja ylioppilastutkinnon läpäisi 11 , joten paljon tippui matkan varrelle.

        Suomenkielisten koulu oli kolmessa hajoamaisillaan olevassa puurakennuksessa kaupungin laidalla,
        mutta ruotsinkielisten koulu oli suuri. komea kivirakennus keskellä suurta Koulupuistoa.

        Me suomenkieliset abiturientit saimme ajaa penkinpainajaiset samalla kuorma-autolla noiden
        ruotsinkielisten kanssa, ainutlaatuinen tapaus sen kaupungin historiassa.

        Koimme sen suurena armona.


      • Suomalaisvihaako?
        luokkatoverin kanssa kirjoitti:

        Mutta 6 talvea myöhemmin ylioppilaaksi kirjoitti 14, ja niissä oli 8 lukioon muualta tullutta,
        ja ylioppilastutkinnon läpäisi 11 , joten paljon tippui matkan varrelle.

        Suomenkielisten koulu oli kolmessa hajoamaisillaan olevassa puurakennuksessa kaupungin laidalla,
        mutta ruotsinkielisten koulu oli suuri. komea kivirakennus keskellä suurta Koulupuistoa.

        Me suomenkieliset abiturientit saimme ajaa penkinpainajaiset samalla kuorma-autolla noiden
        ruotsinkielisten kanssa, ainutlaatuinen tapaus sen kaupungin historiassa.

        Koimme sen suurena armona.

        Miksi suomalaisia halveksivat ja syrjivät suomalaiset Suomessa?


      • Suomalaisvihaako? kirjoitti:

        Miksi suomalaisia halveksivat ja syrjivät suomalaiset Suomessa?

        tätä "suomalaisten" vaikerrusta,että ruotsia-kin puhuvat heitä ovat sortaneet ja sortavatko edelleen.Kyllä on heikoilla sellanen ihminen,joka tuntee itsensä huonommaksi kuin joku toinen,yhden helekutin kielitaidon osaamisen takia.
        Voi hitto,jos kaivertaa vielä viidenkymmenen vuoden takaiset alemmuudentunteet mieltä,niin hohhoh.

        Siinäpä se onkin pakolaisten hengissäpysymisen ja pärjäämisen kyky vieraassa helevetin tympeässä maassa,jossa näitä kateellisia kaivertajia riittää,pakolaisilla on se oman kulttuurinsa,jonka he säilyttävät ainakin siellä kotonansa,ja se onkin elinehto.
        Noita koulutusasioita en viitti edes miettiä,hitostako minä tietäsin,mikä on kellekin parasta.
        Älykkäät pärjäävät ja heikot sortuvat,niinhän se on,että olis tasapuolista.Tyhmä on tyhmä aina riippumatta siitä,onko ruotsinkielinen,suomenkielinen tai muhametti.

        Tais joiltain unohtua se hokemansa mantra...antaa kaikkien kukkien kukkia.


      • kumma maa
        susmorsian kirjoitti:

        tätä "suomalaisten" vaikerrusta,että ruotsia-kin puhuvat heitä ovat sortaneet ja sortavatko edelleen.Kyllä on heikoilla sellanen ihminen,joka tuntee itsensä huonommaksi kuin joku toinen,yhden helekutin kielitaidon osaamisen takia.
        Voi hitto,jos kaivertaa vielä viidenkymmenen vuoden takaiset alemmuudentunteet mieltä,niin hohhoh.

        Siinäpä se onkin pakolaisten hengissäpysymisen ja pärjäämisen kyky vieraassa helevetin tympeässä maassa,jossa näitä kateellisia kaivertajia riittää,pakolaisilla on se oman kulttuurinsa,jonka he säilyttävät ainakin siellä kotonansa,ja se onkin elinehto.
        Noita koulutusasioita en viitti edes miettiä,hitostako minä tietäsin,mikä on kellekin parasta.
        Älykkäät pärjäävät ja heikot sortuvat,niinhän se on,että olis tasapuolista.Tyhmä on tyhmä aina riippumatta siitä,onko ruotsinkielinen,suomenkielinen tai muhametti.

        Tais joiltain unohtua se hokemansa mantra...antaa kaikkien kukkien kukkia.

        Niin minunkin pitäisi nyt kiroilla kun ajattelen miten suomalaisia sorretaan Ahvenanmaalla. Suomalainen ei saa ostaa edes kotia tai maata ilman erikoislupaa ja suomenkielisille lapsille ei suvaita
        suomenkielisiä kouluja.
        Ei kannata vedota maakunnan erikoislakeihin, sillä täällä mantereellakin on voimassa apartheid.
        Onko Suomi se viimeinen apartheid maa, missä pieni vähemmistö on säätänyt lait ja enemmistö elää sen ehdoilla.
        Kyllä meillä suomenkielisillä on valittamista niin kauan kunnes saadaan kielipolitiikka oikealle tolalle.
        On häpeällistä että 94% suomenkielisiä lapsia pakotetaan opiskelemaan vähemmistön suomen ruotsin murretta.


      • susmorsian ek.
        kumma maa kirjoitti:

        Niin minunkin pitäisi nyt kiroilla kun ajattelen miten suomalaisia sorretaan Ahvenanmaalla. Suomalainen ei saa ostaa edes kotia tai maata ilman erikoislupaa ja suomenkielisille lapsille ei suvaita
        suomenkielisiä kouluja.
        Ei kannata vedota maakunnan erikoislakeihin, sillä täällä mantereellakin on voimassa apartheid.
        Onko Suomi se viimeinen apartheid maa, missä pieni vähemmistö on säätänyt lait ja enemmistö elää sen ehdoilla.
        Kyllä meillä suomenkielisillä on valittamista niin kauan kunnes saadaan kielipolitiikka oikealle tolalle.
        On häpeällistä että 94% suomenkielisiä lapsia pakotetaan opiskelemaan vähemmistön suomen ruotsin murretta.

        mikä lie tuossa aamutuimaan niin kirroiluttanut...enpä muistanutkaan koko Ahvenanmaan olamassaoloo.
        Ai,sekkii kuuluu vielä Suomelle.
        Asiaapa puhut.


      • susmorsian ek. kirjoitti:

        mikä lie tuossa aamutuimaan niin kirroiluttanut...enpä muistanutkaan koko Ahvenanmaan olamassaoloo.
        Ai,sekkii kuuluu vielä Suomelle.
        Asiaapa puhut.

        Minä käin Aleksis Kiven koulua..Oli kait suurin silloin..Oli 42 oppilasta ja vuoroluku-systeemi..joko iltavuorossa tai aamuvuorossa,kun oli niin paljon oppilaita..Alakoulussa .oli tytöt ja pojat ,samalla luokalla,mutta sitten kolmannella luokalla oli jo pojat erikseen ja tytöt..Pojilla oli mies-opettajat..
        Kuri oli hyvä ja lukurauha.. Ei kukaan puhunut,että olisi liikaa oppilaita luokalla.. Minusta,oli hyviä opettajia ja hienotunteisia, eivät sanoneet kaikkien kuullen,mitään kenenkään varallisuudesta,tai vanhempien poliittisesta taustasta..Muistan,kun oli lehdessä juttua,miten opettaja oli ryssitellyt
        tai muuten puhunut politiikaa koulussa.. Aivan asiallisesti kyseli kahdenkesken ,joiltakin,joita epäili
        jutun aiheuttajaksi.. Minusta ,oli asiallinen..Maahanmuuttajien lapsille,pitäisi järjestää, ylimääräisiä kielitunteja,että pysyvät opetuksessa mukana.. Tärkeää on,että ovat yhdessä muiden kanssa..
        Turheempaan,täällä pannaan rahaa menemään..Lapset ovat tärkeitä,heidän eteensä pitää nähdä vaivaa. Eipä tästä sen enempää..Mukavaa päivää..t.Irkku


      • susmorsian ek.
        kumma maa kirjoitti:

        Niin minunkin pitäisi nyt kiroilla kun ajattelen miten suomalaisia sorretaan Ahvenanmaalla. Suomalainen ei saa ostaa edes kotia tai maata ilman erikoislupaa ja suomenkielisille lapsille ei suvaita
        suomenkielisiä kouluja.
        Ei kannata vedota maakunnan erikoislakeihin, sillä täällä mantereellakin on voimassa apartheid.
        Onko Suomi se viimeinen apartheid maa, missä pieni vähemmistö on säätänyt lait ja enemmistö elää sen ehdoilla.
        Kyllä meillä suomenkielisillä on valittamista niin kauan kunnes saadaan kielipolitiikka oikealle tolalle.
        On häpeällistä että 94% suomenkielisiä lapsia pakotetaan opiskelemaan vähemmistön suomen ruotsin murretta.

        aamuhalaus sulle antamaan...osasit niin nätisti ja lämpimästi suhtautuu minnuun aamukirroilijaaan!


      • 9876*

        oli lukukausimaksu. Köyhät sai vapautuksen maksusta. Kirjat piti maksaa kuitenkin. Joissakin maalaispaikkakunnilla oli vain yksityisiä oppikouluja ja niiden lukukausimaksu oli suurempi kuin valtionkouluissa. Tiedän tämän, koska kävin molempia.


      • Makriina ek
        9876* kirjoitti:

        oli lukukausimaksu. Köyhät sai vapautuksen maksusta. Kirjat piti maksaa kuitenkin. Joissakin maalaispaikkakunnilla oli vain yksityisiä oppikouluja ja niiden lukukausimaksu oli suurempi kuin valtionkouluissa. Tiedän tämän, koska kävin molempia.

        Yksityiskouluissa oli kalliit lukukausimaksut. Valtion kouluihin oli vaikea päästä, kun niiden maksut olivat ehkä vain kolmasosan yksityiskoulujen maksuista. Kirjat piti itse hankkia joka koulussa. Mutta ei siihen aikaan ollut kertakäyttökirjoja, vaan monet kirjat kuluivat koko sisarusparven käytössä.

        Ei niistä ajoista niin kauan ole. Niinkö on, että ihan tavalliset arkiasiat häviävät tietoudestamme heti kun niihin tulee uudistuksia? Masksoin lukukausimaksuja omien lapsienkin koluaikoina. Se oli 70-luvulla.
        Vasta peruskoulu toi asiaan muutoksen.


      • ajastin
        irkku-37 kirjoitti:

        Minä käin Aleksis Kiven koulua..Oli kait suurin silloin..Oli 42 oppilasta ja vuoroluku-systeemi..joko iltavuorossa tai aamuvuorossa,kun oli niin paljon oppilaita..Alakoulussa .oli tytöt ja pojat ,samalla luokalla,mutta sitten kolmannella luokalla oli jo pojat erikseen ja tytöt..Pojilla oli mies-opettajat..
        Kuri oli hyvä ja lukurauha.. Ei kukaan puhunut,että olisi liikaa oppilaita luokalla.. Minusta,oli hyviä opettajia ja hienotunteisia, eivät sanoneet kaikkien kuullen,mitään kenenkään varallisuudesta,tai vanhempien poliittisesta taustasta..Muistan,kun oli lehdessä juttua,miten opettaja oli ryssitellyt
        tai muuten puhunut politiikaa koulussa.. Aivan asiallisesti kyseli kahdenkesken ,joiltakin,joita epäili
        jutun aiheuttajaksi.. Minusta ,oli asiallinen..Maahanmuuttajien lapsille,pitäisi järjestää, ylimääräisiä kielitunteja,että pysyvät opetuksessa mukana.. Tärkeää on,että ovat yhdessä muiden kanssa..
        Turheempaan,täällä pannaan rahaa menemään..Lapset ovat tärkeitä,heidän eteensä pitää nähdä vaivaa. Eipä tästä sen enempää..Mukavaa päivää..t.Irkku

        Ensin pakolaisvanhemmille pitäisi opettaa suomalaisten kulttuuria ja kieli. Lasten koulu käynti sujuisi silloin paremmin. Suomessahan he tulevat asumaan. Maahan muuttajille samoin. Kielen oppiminen auttaa oppimaan myös suomalaisten tapoja ja lakia. Maassa maan tavalla sulaudutaan joukkoon. Ensinmäiset maahanmuuttajat kun tulivat, yritettiin opettaa suomalaisia maahan muuttajiksi tai somaliksi vaikka asian piti olla toisinpäin. Se aiheutti närää.
        Koulua oli aikoinaan jopa aamu ja iltavuoroakin. Minä kävin iltavuoroa. Luokissa oppilaita oli paljon yli neljäkymmentä. Monia kouluja on nykyaikana purettu ja nyt ihmetellään niiden vähyyttä. Ihmetellä saa myös opettajien lomautus uhkia.


      • Mikkeli+
        Makriina ek kirjoitti:

        Yksityiskouluissa oli kalliit lukukausimaksut. Valtion kouluihin oli vaikea päästä, kun niiden maksut olivat ehkä vain kolmasosan yksityiskoulujen maksuista. Kirjat piti itse hankkia joka koulussa. Mutta ei siihen aikaan ollut kertakäyttökirjoja, vaan monet kirjat kuluivat koko sisarusparven käytössä.

        Ei niistä ajoista niin kauan ole. Niinkö on, että ihan tavalliset arkiasiat häviävät tietoudestamme heti kun niihin tulee uudistuksia? Masksoin lukukausimaksuja omien lapsienkin koluaikoina. Se oli 70-luvulla.
        Vasta peruskoulu toi asiaan muutoksen.

        Olisi mielenkiintoista jos joku entinen yhteiskoulun oppilas kertoisi lukukausimaksuista, sillä pitäisihän minun muistaa ja tietää jos niitä oli.

        Meidän perheessä puhuttiin avoimesti taloudellisesta asemastamme. En tosiaan muista että silloin koskaan mainittiin köyhänä perheenä vapautetusta maksusta.

        Oliko asiat järjestetty tietämättäni; sitä epäilen.


      • oppirahat
        Mikkeli+ kirjoitti:

        Olisi mielenkiintoista jos joku entinen yhteiskoulun oppilas kertoisi lukukausimaksuista, sillä pitäisihän minun muistaa ja tietää jos niitä oli.

        Meidän perheessä puhuttiin avoimesti taloudellisesta asemastamme. En tosiaan muista että silloin koskaan mainittiin köyhänä perheenä vapautetusta maksusta.

        Oliko asiat järjestetty tietämättäni; sitä epäilen.

        Ollikoulut olivat yksityisiä, valtio tosin avusti. Itse piti ostaa myös kirjat , vihkot ym. välineet, samoin ruokailu, jos se oli järjestetty, matkat myös, monet asuivat koulukortteerissa. Vähävaraiset saattoivat saada vapautuksen, päästä ns. vapaaoppilaiksi. Kunnallisen keskikoulun tultua maksut poistuivat.


      • oppirahat
        oppirahat kirjoitti:

        Ollikoulut olivat yksityisiä, valtio tosin avusti. Itse piti ostaa myös kirjat , vihkot ym. välineet, samoin ruokailu, jos se oli järjestetty, matkat myös, monet asuivat koulukortteerissa. Vähävaraiset saattoivat saada vapautuksen, päästä ns. vapaaoppilaiksi. Kunnallisen keskikoulun tultua maksut poistuivat.

        jopa tuli hullu lyöntivrhe ! :))) Ollin oppivuodet kai mielessä !


      • oppirahat kirjoitti:

        jopa tuli hullu lyöntivrhe ! :))) Ollin oppivuodet kai mielessä !

        TV;ssä eduskunnassa ,aiheesta koulut maahan muuttajille.
        Kunnille on varattu rahaa kaikille ensimmäisen vuoden oppilaille, jotka ei osaa suomea, asia on kunnossa.


      • Muuan äiti.
        Makriina ek kirjoitti:

        Yksityiskouluissa oli kalliit lukukausimaksut. Valtion kouluihin oli vaikea päästä, kun niiden maksut olivat ehkä vain kolmasosan yksityiskoulujen maksuista. Kirjat piti itse hankkia joka koulussa. Mutta ei siihen aikaan ollut kertakäyttökirjoja, vaan monet kirjat kuluivat koko sisarusparven käytössä.

        Ei niistä ajoista niin kauan ole. Niinkö on, että ihan tavalliset arkiasiat häviävät tietoudestamme heti kun niihin tulee uudistuksia? Masksoin lukukausimaksuja omien lapsienkin koluaikoina. Se oli 70-luvulla.
        Vasta peruskoulu toi asiaan muutoksen.

        Muuhunhan ei paljon rahaa minulla ollutkaan, lisäksi vuokra ja kirjat, vihkot, konseptipaperit,
        kynät, kumit, viivottimet, värit, siveltimet, lehtiöt...

        En saanut koskaan vapaaoppilaspaikkaa, koska kotionani oli maatila. asiitä sain perintöä myöhemmin
        1000 mk, joka on kai 168 €, sillä sotainvalidiveljeni perivät tilan. Olivat sen edes ansainneet,
        sillä minkäänlaista palkkaa tai palkintoa he eivät v a l t i o l t a saaneet 5 vuoden taisteluistaan nuoruuden parhaina vuosina. Paljon muuttuivat luonteeltaan viidessä vuodessa, tuli sääli.

        Myöhemmin sitten kunnallisneuvoksen arvonimi oli kunnan ostama, samoin kuin Valkoisen ruusun ritarikunnan I luokan mitali.


      • Atolfia
        ullamirjami kirjoitti:

        TV;ssä eduskunnassa ,aiheesta koulut maahan muuttajille.
        Kunnille on varattu rahaa kaikille ensimmäisen vuoden oppilaille, jotka ei osaa suomea, asia on kunnossa.

        oli keskustelemassa somali, titteliltään opettaja. On asunut Suomessa 20 vuotta, mutta ei osannut kunnolla puhua suomen kieltä. Mitä hän mahtaa opettaa, jos opettaa? Jos samalla lailla puhuvat koulussa olevat somalilapset, niin vaikeata on opettajalla. Tuskin kirjoittaminenkaan sujuu kunnolla tuollaisella suomen kielen taidolla.

        Olen kyllä huomannut, että lapset, jotka ovat syntyneet täällä ja saaneet olla suomalaisten lasten kanssa pihaleikeissä pienestä pitäen, puhuvat aivan hyvää kieltä. Heidän kanssaan tuskin on kovin suuria vaikeuksia.

        Ärsyttävää oli tuossa A-talk:ssa keskustelua vetävä toimittaja. Hän keskeytti puhujat, puhui päälle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      148
      2076
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      116
      1612
    3. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      95
      1407
    4. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      94
      1390
    5. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1302
    6. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      208
      1155
    7. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      49
      1111
    8. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      205
      1106
    9. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      98
      1067
    10. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      241
      909
    Aihe