Miten on mahdollista

tikkakuljetus

että jousijarrukellolisesta perävaunusta hävisi yön aikana jarrut sen seisoessa itsekeen pihalla? Eikös noissa ole ns. siirtelyventtiili, jolla kärrystä saa jarrut irti vaikkei olisi paineita? Voiko jäätyminen tai roska sopivassa paikassa aiheuttaa jarrujen vapautumisen?

10

4623

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Reimars.

      Veikkaisin että systeemissä on painetta ja siirtelyventtiilissä vikaa. Kannattaa vaihtaa ennen seuraavaa katsastusta. Semmosta venttiiliä ei ole millä siirretään kärryä jos ei ole painetta, siitä pitää jouset huolen.

      • tikkakuljetus

        Tosiaan paineet pitää olla että jarrut saa irti sen venttiilin avulla, paineettomana pitää ruuvata joka jarru erikseen pois päältä jarrukellossa olevasta pultista, jos vielä oikein muistan, ja onko sellaisia edes nykyaikaisissa jarrusysteemeissä? pitkä aika kun on viimmeksi joutunut näitä miettimään.


    • ENDAKSI

      Kun vetäjän pysäyttää ja kytkee käsijarrun,jousi painaa kengät kiinni rumpuun ja pysyy jos kaikki on OK.Kun kärry irroitetaan ilmanpaine jarrupiirissä painaa kengät kiinni rumpuun ja siinä on.Ajanmittaan paine laskee ja kellon jouset irroittaa kengät rummusta.Muista,aina kiilat kärryn takapyörien etu ja takapuolelle.Kärryn etuakseli on kääntyvä ja voi lähteä omille teilleen.jos

      • Rasvahandy

        Lähestulkoon noin se menee miten edellinen kirjoitti. Eli täysperävaunun jarrut toimivat jalkajarrupuolen paineilmalla oli vetäjässä kässäri päällä taikka kun pv irroitetaan autosta. Jousijarrut menee päälle vasta kun säilöpaine laskee tarpeeksi, käytännösä kun käyttöjarru puolelta vähenee paine niin jousijarrut kiristyy samaan aikaan. Mutta jos käyttöjarru puolella on ilmavuoto ja käsijarrun venttiilistö takertelee niin jarrut häviää jossain vaiheessa. Kiilat EI ohjaavien pyörien edessä varmistaisi ei toivotut siirtymiset.
        Puoliperävaunuissa ja useimmissa dollyissä on erillinen käsijarru nappi josta saa aktivoitua jousijarrut päälle, löytyneekö monessakaan täysperävaunusta? ei taida suomi on niin tasasta maastoa..


      • !!!!!!!!!!!!!

        "kellon jouset irroittaa kengät rummusta."

        Jousijarrukellossa se jousi on kyllä tähän asti painanut ne kengät rumpuun kiinni.


      • ENDAKSI
        !!!!!!!!!!!!! kirjoitti:

        "kellon jouset irroittaa kengät rummusta."

        Jousijarrukellossa se jousi on kyllä tähän asti painanut ne kengät rumpuun kiinni.

        Kerrataas vähän täysperän jarrujen toimintaa.Kun kärry on kytkettynä,vetäjä ohjaa kärryn kellojen toimintaa,kun vetäjä jarruttaa kärrykin jarruttaa, ja kun kytketään vetäjän käsijarru päälle myös kärryn jarrut lukkiutuu.Kun kärry irroitetaan vetäjästä,kärryn jarrut lukkiutuvat.Ne ovat lukossa niin kauan kun painetta riittää ja paineen laskiessa kengät irtoaa rummusta,ja sitte mennään.Ennen oli vetäjässä lukittava perävaunun käsijarru mutta mitä hyötyä siitä oli jos kärry oli kentällä ja vetäjä jossain purkamassa.80 luvun lopulla ainakin Volvon perävaunun käsijarrukahvaa,joka oli vetäjän ratin alla ei saanut lukittua.Toivotaan että meni perille.


      • Reimars.
        ENDAKSI kirjoitti:

        Kerrataas vähän täysperän jarrujen toimintaa.Kun kärry on kytkettynä,vetäjä ohjaa kärryn kellojen toimintaa,kun vetäjä jarruttaa kärrykin jarruttaa, ja kun kytketään vetäjän käsijarru päälle myös kärryn jarrut lukkiutuu.Kun kärry irroitetaan vetäjästä,kärryn jarrut lukkiutuvat.Ne ovat lukossa niin kauan kun painetta riittää ja paineen laskiessa kengät irtoaa rummusta,ja sitte mennään.Ennen oli vetäjässä lukittava perävaunun käsijarru mutta mitä hyötyä siitä oli jos kärry oli kentällä ja vetäjä jossain purkamassa.80 luvun lopulla ainakin Volvon perävaunun käsijarrukahvaa,joka oli vetäjän ratin alla ei saanut lukittua.Toivotaan että meni perille.

        Puhe oli jousijarrukelloista. Jos kärryn ilmapaine laskee niin jouset pitää huolen siitä ettei kengät irtoa. Vanhoissa akseleissa oli tavalliset kellot missä tapahtui jarrujen häviäminen paineen laskiessa.
        Nykyaikaisissa vaunuissa etuakselissa on normaali kello, muissa jousikello.
        Esm. eräässä Närkon mallissa on kaikissa viidessä akselissa jousikellot.


      • tukkirekka
        Reimars. kirjoitti:

        Puhe oli jousijarrukelloista. Jos kärryn ilmapaine laskee niin jouset pitää huolen siitä ettei kengät irtoa. Vanhoissa akseleissa oli tavalliset kellot missä tapahtui jarrujen häviäminen paineen laskiessa.
        Nykyaikaisissa vaunuissa etuakselissa on normaali kello, muissa jousikello.
        Esm. eräässä Närkon mallissa on kaikissa viidessä akselissa jousikellot.

        kyll jousikellot pitää huolen, ettei kärry nimenomaan karkaa kun paineet laskee,eikäpäinvastoin.


      • öllölä
        tukkirekka kirjoitti:

        kyll jousikellot pitää huolen, ettei kärry nimenomaan karkaa kun paineet laskee,eikäpäinvastoin.

        Em. tavalla tapahtuu jos EI ole jousijarrukelloja vaan ne vanhanaikaiset.


    • Diesel-fani

      Yleisin syy ettei jousijarrusylinterit toimi on jarrujen liian kaukana oleminen. Seuraavaksi yleisintä on että jouset sylintereistä on poikki. Kolmanneksi kahden napin systeemeissä on punaisesta napista syytä pistää käsijarru päälle jos haluaa toiminnasta olla varma. Joissakin kahden napin systeemeissä voi jäädä paine käsijarrupuolelle vaikka se käyttöjarrupuolelta hukkuisi.
      Jos kuitenkin kärryssä on paineet niin voi olla ettei katastrofijarrutoiminto pelaa.
      Kaikissa uusissa e-hyväksytyissä jarrusysteemeissä on kahden napin systeemi. Joskaan uusien perävaunujen jarrusysteemeiden ei tarvitse olla e-hyväksyttyjä, vaan riittää jos täyttää LiikMp päätöksen????? vaatimukset jolloin myös pelkkä siirtelyventtiili riittää ja jousijarrujen suomalaisittain looginen toiminta on varmempaa.
      Siirtelyvettiili pelaa vain, kun käyttöjarrupuolella on riittävät paineet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

      Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      331
      7179
    2. Kysymys muille miehille

      Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      71
      4388
    3. Sinä eräs, pyydän......

      AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      208
      3175
    4. Kohta katson sun kuvaasi

      ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      24
      2987
    5. Nimikirjaimet

      Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      74
      1952
    6. VOI TÄTÄ ILON

      JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      153
      1826
    7. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

      Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      216
      1773
    8. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

      jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      166
      1587
    9. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

      Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      120
      1548
    10. Mies, ajattelemmekohan toisiamme juuri nyt?

      Olet mielessäni, vanhempi mies
      Ikävä
      89
      1448
    Aihe