Miten on mahdollista

tikkakuljetus

että jousijarrukellolisesta perävaunusta hävisi yön aikana jarrut sen seisoessa itsekeen pihalla? Eikös noissa ole ns. siirtelyventtiili, jolla kärrystä saa jarrut irti vaikkei olisi paineita? Voiko jäätyminen tai roska sopivassa paikassa aiheuttaa jarrujen vapautumisen?

10

4811

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Reimars.

      Veikkaisin että systeemissä on painetta ja siirtelyventtiilissä vikaa. Kannattaa vaihtaa ennen seuraavaa katsastusta. Semmosta venttiiliä ei ole millä siirretään kärryä jos ei ole painetta, siitä pitää jouset huolen.

      • tikkakuljetus

        Tosiaan paineet pitää olla että jarrut saa irti sen venttiilin avulla, paineettomana pitää ruuvata joka jarru erikseen pois päältä jarrukellossa olevasta pultista, jos vielä oikein muistan, ja onko sellaisia edes nykyaikaisissa jarrusysteemeissä? pitkä aika kun on viimmeksi joutunut näitä miettimään.


    • ENDAKSI

      Kun vetäjän pysäyttää ja kytkee käsijarrun,jousi painaa kengät kiinni rumpuun ja pysyy jos kaikki on OK.Kun kärry irroitetaan ilmanpaine jarrupiirissä painaa kengät kiinni rumpuun ja siinä on.Ajanmittaan paine laskee ja kellon jouset irroittaa kengät rummusta.Muista,aina kiilat kärryn takapyörien etu ja takapuolelle.Kärryn etuakseli on kääntyvä ja voi lähteä omille teilleen.jos

      • Rasvahandy

        Lähestulkoon noin se menee miten edellinen kirjoitti. Eli täysperävaunun jarrut toimivat jalkajarrupuolen paineilmalla oli vetäjässä kässäri päällä taikka kun pv irroitetaan autosta. Jousijarrut menee päälle vasta kun säilöpaine laskee tarpeeksi, käytännösä kun käyttöjarru puolelta vähenee paine niin jousijarrut kiristyy samaan aikaan. Mutta jos käyttöjarru puolella on ilmavuoto ja käsijarrun venttiilistö takertelee niin jarrut häviää jossain vaiheessa. Kiilat EI ohjaavien pyörien edessä varmistaisi ei toivotut siirtymiset.
        Puoliperävaunuissa ja useimmissa dollyissä on erillinen käsijarru nappi josta saa aktivoitua jousijarrut päälle, löytyneekö monessakaan täysperävaunusta? ei taida suomi on niin tasasta maastoa..


      • !!!!!!!!!!!!!

        "kellon jouset irroittaa kengät rummusta."

        Jousijarrukellossa se jousi on kyllä tähän asti painanut ne kengät rumpuun kiinni.


      • ENDAKSI
        !!!!!!!!!!!!! kirjoitti:

        "kellon jouset irroittaa kengät rummusta."

        Jousijarrukellossa se jousi on kyllä tähän asti painanut ne kengät rumpuun kiinni.

        Kerrataas vähän täysperän jarrujen toimintaa.Kun kärry on kytkettynä,vetäjä ohjaa kärryn kellojen toimintaa,kun vetäjä jarruttaa kärrykin jarruttaa, ja kun kytketään vetäjän käsijarru päälle myös kärryn jarrut lukkiutuu.Kun kärry irroitetaan vetäjästä,kärryn jarrut lukkiutuvat.Ne ovat lukossa niin kauan kun painetta riittää ja paineen laskiessa kengät irtoaa rummusta,ja sitte mennään.Ennen oli vetäjässä lukittava perävaunun käsijarru mutta mitä hyötyä siitä oli jos kärry oli kentällä ja vetäjä jossain purkamassa.80 luvun lopulla ainakin Volvon perävaunun käsijarrukahvaa,joka oli vetäjän ratin alla ei saanut lukittua.Toivotaan että meni perille.


      • Reimars.
        ENDAKSI kirjoitti:

        Kerrataas vähän täysperän jarrujen toimintaa.Kun kärry on kytkettynä,vetäjä ohjaa kärryn kellojen toimintaa,kun vetäjä jarruttaa kärrykin jarruttaa, ja kun kytketään vetäjän käsijarru päälle myös kärryn jarrut lukkiutuu.Kun kärry irroitetaan vetäjästä,kärryn jarrut lukkiutuvat.Ne ovat lukossa niin kauan kun painetta riittää ja paineen laskiessa kengät irtoaa rummusta,ja sitte mennään.Ennen oli vetäjässä lukittava perävaunun käsijarru mutta mitä hyötyä siitä oli jos kärry oli kentällä ja vetäjä jossain purkamassa.80 luvun lopulla ainakin Volvon perävaunun käsijarrukahvaa,joka oli vetäjän ratin alla ei saanut lukittua.Toivotaan että meni perille.

        Puhe oli jousijarrukelloista. Jos kärryn ilmapaine laskee niin jouset pitää huolen siitä ettei kengät irtoa. Vanhoissa akseleissa oli tavalliset kellot missä tapahtui jarrujen häviäminen paineen laskiessa.
        Nykyaikaisissa vaunuissa etuakselissa on normaali kello, muissa jousikello.
        Esm. eräässä Närkon mallissa on kaikissa viidessä akselissa jousikellot.


      • tukkirekka
        Reimars. kirjoitti:

        Puhe oli jousijarrukelloista. Jos kärryn ilmapaine laskee niin jouset pitää huolen siitä ettei kengät irtoa. Vanhoissa akseleissa oli tavalliset kellot missä tapahtui jarrujen häviäminen paineen laskiessa.
        Nykyaikaisissa vaunuissa etuakselissa on normaali kello, muissa jousikello.
        Esm. eräässä Närkon mallissa on kaikissa viidessä akselissa jousikellot.

        kyll jousikellot pitää huolen, ettei kärry nimenomaan karkaa kun paineet laskee,eikäpäinvastoin.


      • öllölä
        tukkirekka kirjoitti:

        kyll jousikellot pitää huolen, ettei kärry nimenomaan karkaa kun paineet laskee,eikäpäinvastoin.

        Em. tavalla tapahtuu jos EI ole jousijarrukelloja vaan ne vanhanaikaiset.


    • Diesel-fani

      Yleisin syy ettei jousijarrusylinterit toimi on jarrujen liian kaukana oleminen. Seuraavaksi yleisintä on että jouset sylintereistä on poikki. Kolmanneksi kahden napin systeemeissä on punaisesta napista syytä pistää käsijarru päälle jos haluaa toiminnasta olla varma. Joissakin kahden napin systeemeissä voi jäädä paine käsijarrupuolelle vaikka se käyttöjarrupuolelta hukkuisi.
      Jos kuitenkin kärryssä on paineet niin voi olla ettei katastrofijarrutoiminto pelaa.
      Kaikissa uusissa e-hyväksytyissä jarrusysteemeissä on kahden napin systeemi. Joskaan uusien perävaunujen jarrusysteemeiden ei tarvitse olla e-hyväksyttyjä, vaan riittää jos täyttää LiikMp päätöksen????? vaatimukset jolloin myös pelkkä siirtelyventtiili riittää ja jousijarrujen suomalaisittain looginen toiminta on varmempaa.
      Siirtelyvettiili pelaa vain, kun käyttöjarrupuolella on riittävät paineet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?

      Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta  – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,
      Maailman menoa
      50
      2315
    2. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

      Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      93
      2028
    3. Kolme neljästä suomalaisesta kannattaa miljonääriveroa

      Kertoo vasemmistoliiton teettämä kysely. Veron ulkopuolelle jätettäisiin asunto. "Puolet vastaajista oli sitä mieltä, e
      Maailman menoa
      91
      2010
    4. Olit ihan

      Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      24
      1797
    5. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

      TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1741
    6. Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa

      Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.
      Luterilaisuus
      501
      1594
    7. Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle

      Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S
      Maailman menoa
      2
      1550
    8. Mikä ihme teitä lieksalaisia tuossa

      p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa?
      Lieksa
      49
      1380
    9. Kemet lomautukset

      Onkohan tuo oikein lain mukaista toimintaa jatkaa jo lomautettuina olevien uudelleen lomautusta yhdenvertaisuuden ja tas
      Suomussalmi
      37
      1285
    10. Mistä juttelit viimeisen kerran

      Mistä juttelitte viimeisen kerran ikävöinnin kohteen kanssa? Irl tai viesteillä.
      Ikävä
      74
      1281
    Aihe