Miten on mahdollista

tikkakuljetus

että jousijarrukellolisesta perävaunusta hävisi yön aikana jarrut sen seisoessa itsekeen pihalla? Eikös noissa ole ns. siirtelyventtiili, jolla kärrystä saa jarrut irti vaikkei olisi paineita? Voiko jäätyminen tai roska sopivassa paikassa aiheuttaa jarrujen vapautumisen?

10

3915

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Reimars.

      Veikkaisin että systeemissä on painetta ja siirtelyventtiilissä vikaa. Kannattaa vaihtaa ennen seuraavaa katsastusta. Semmosta venttiiliä ei ole millä siirretään kärryä jos ei ole painetta, siitä pitää jouset huolen.

      • tikkakuljetus

        Tosiaan paineet pitää olla että jarrut saa irti sen venttiilin avulla, paineettomana pitää ruuvata joka jarru erikseen pois päältä jarrukellossa olevasta pultista, jos vielä oikein muistan, ja onko sellaisia edes nykyaikaisissa jarrusysteemeissä? pitkä aika kun on viimmeksi joutunut näitä miettimään.


    • ENDAKSI

      Kun vetäjän pysäyttää ja kytkee käsijarrun,jousi painaa kengät kiinni rumpuun ja pysyy jos kaikki on OK.Kun kärry irroitetaan ilmanpaine jarrupiirissä painaa kengät kiinni rumpuun ja siinä on.Ajanmittaan paine laskee ja kellon jouset irroittaa kengät rummusta.Muista,aina kiilat kärryn takapyörien etu ja takapuolelle.Kärryn etuakseli on kääntyvä ja voi lähteä omille teilleen.jos

      • Rasvahandy

        Lähestulkoon noin se menee miten edellinen kirjoitti. Eli täysperävaunun jarrut toimivat jalkajarrupuolen paineilmalla oli vetäjässä kässäri päällä taikka kun pv irroitetaan autosta. Jousijarrut menee päälle vasta kun säilöpaine laskee tarpeeksi, käytännösä kun käyttöjarru puolelta vähenee paine niin jousijarrut kiristyy samaan aikaan. Mutta jos käyttöjarru puolella on ilmavuoto ja käsijarrun venttiilistö takertelee niin jarrut häviää jossain vaiheessa. Kiilat EI ohjaavien pyörien edessä varmistaisi ei toivotut siirtymiset.
        Puoliperävaunuissa ja useimmissa dollyissä on erillinen käsijarru nappi josta saa aktivoitua jousijarrut päälle, löytyneekö monessakaan täysperävaunusta? ei taida suomi on niin tasasta maastoa..


      • !!!!!!!!!!!!!

        "kellon jouset irroittaa kengät rummusta."

        Jousijarrukellossa se jousi on kyllä tähän asti painanut ne kengät rumpuun kiinni.


      • ENDAKSI
        !!!!!!!!!!!!! kirjoitti:

        "kellon jouset irroittaa kengät rummusta."

        Jousijarrukellossa se jousi on kyllä tähän asti painanut ne kengät rumpuun kiinni.

        Kerrataas vähän täysperän jarrujen toimintaa.Kun kärry on kytkettynä,vetäjä ohjaa kärryn kellojen toimintaa,kun vetäjä jarruttaa kärrykin jarruttaa, ja kun kytketään vetäjän käsijarru päälle myös kärryn jarrut lukkiutuu.Kun kärry irroitetaan vetäjästä,kärryn jarrut lukkiutuvat.Ne ovat lukossa niin kauan kun painetta riittää ja paineen laskiessa kengät irtoaa rummusta,ja sitte mennään.Ennen oli vetäjässä lukittava perävaunun käsijarru mutta mitä hyötyä siitä oli jos kärry oli kentällä ja vetäjä jossain purkamassa.80 luvun lopulla ainakin Volvon perävaunun käsijarrukahvaa,joka oli vetäjän ratin alla ei saanut lukittua.Toivotaan että meni perille.


      • Reimars.
        ENDAKSI kirjoitti:

        Kerrataas vähän täysperän jarrujen toimintaa.Kun kärry on kytkettynä,vetäjä ohjaa kärryn kellojen toimintaa,kun vetäjä jarruttaa kärrykin jarruttaa, ja kun kytketään vetäjän käsijarru päälle myös kärryn jarrut lukkiutuu.Kun kärry irroitetaan vetäjästä,kärryn jarrut lukkiutuvat.Ne ovat lukossa niin kauan kun painetta riittää ja paineen laskiessa kengät irtoaa rummusta,ja sitte mennään.Ennen oli vetäjässä lukittava perävaunun käsijarru mutta mitä hyötyä siitä oli jos kärry oli kentällä ja vetäjä jossain purkamassa.80 luvun lopulla ainakin Volvon perävaunun käsijarrukahvaa,joka oli vetäjän ratin alla ei saanut lukittua.Toivotaan että meni perille.

        Puhe oli jousijarrukelloista. Jos kärryn ilmapaine laskee niin jouset pitää huolen siitä ettei kengät irtoa. Vanhoissa akseleissa oli tavalliset kellot missä tapahtui jarrujen häviäminen paineen laskiessa.
        Nykyaikaisissa vaunuissa etuakselissa on normaali kello, muissa jousikello.
        Esm. eräässä Närkon mallissa on kaikissa viidessä akselissa jousikellot.


      • tukkirekka
        Reimars. kirjoitti:

        Puhe oli jousijarrukelloista. Jos kärryn ilmapaine laskee niin jouset pitää huolen siitä ettei kengät irtoa. Vanhoissa akseleissa oli tavalliset kellot missä tapahtui jarrujen häviäminen paineen laskiessa.
        Nykyaikaisissa vaunuissa etuakselissa on normaali kello, muissa jousikello.
        Esm. eräässä Närkon mallissa on kaikissa viidessä akselissa jousikellot.

        kyll jousikellot pitää huolen, ettei kärry nimenomaan karkaa kun paineet laskee,eikäpäinvastoin.


      • öllölä
        tukkirekka kirjoitti:

        kyll jousikellot pitää huolen, ettei kärry nimenomaan karkaa kun paineet laskee,eikäpäinvastoin.

        Em. tavalla tapahtuu jos EI ole jousijarrukelloja vaan ne vanhanaikaiset.


    • Diesel-fani

      Yleisin syy ettei jousijarrusylinterit toimi on jarrujen liian kaukana oleminen. Seuraavaksi yleisintä on että jouset sylintereistä on poikki. Kolmanneksi kahden napin systeemeissä on punaisesta napista syytä pistää käsijarru päälle jos haluaa toiminnasta olla varma. Joissakin kahden napin systeemeissä voi jäädä paine käsijarrupuolelle vaikka se käyttöjarrupuolelta hukkuisi.
      Jos kuitenkin kärryssä on paineet niin voi olla ettei katastrofijarrutoiminto pelaa.
      Kaikissa uusissa e-hyväksytyissä jarrusysteemeissä on kahden napin systeemi. Joskaan uusien perävaunujen jarrusysteemeiden ei tarvitse olla e-hyväksyttyjä, vaan riittää jos täyttää LiikMp päätöksen????? vaatimukset jolloin myös pelkkä siirtelyventtiili riittää ja jousijarrujen suomalaisittain looginen toiminta on varmempaa.
      Siirtelyvettiili pelaa vain, kun käyttöjarrupuolella on riittävät paineet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2655
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2243
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      88
      1991
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1709
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1681
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1646
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1636
    8. 91
      1573
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1437
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe