Vanhat Sisut

kunhan kyselen

Olen kuullut sanottavan 50- ja 60-luvun Sisuja piikkinokiksi sekä patanoksi. Piikkinokan ymmärrän mutta mistä tulee tuo patanokka nimi ?

3

1464

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mielestäin

Itse olen kuullut sanottavan piikki- tai roikkonokaksi. Volvoja kutsuttiin patanokiksi.

• ka-harrastaja

Autojen nimitykset vaihtelevat paljon eri murrealueilla Suomessa.
        Sisujen nimityksiä ovat piikkinokka (kapeakeulainen) 50-60-luvun malliset.
        Sitten kun lujitemuoviset konepellit tulivat, niitä kutsuttiin "pahvinokiksi" tai "muovikeulaksi".
        Ensimmäistä nokatonta M-sarjaa kutsuttiin "nakkikopiksi" tai "niittikopiksi", malli jossa oli suorat niitatut pellit.
        Sitten SL-mallia mm. "SirkaLiisaksi", E-sarjaa "Eemeliksi" jne.
        Rakkaalla lapsella on monta nimeä, kuten suomalaisella Sisulla on ollut.

Myös muilla merkeillä on vastaavia nimityksiä, kuten Volvoilla "patanokka", nimitys tulee ilmeisesti pyöreästä maskin muodosta, joka muistuttaa pataa. Nimitystä on ilmeisesti käytetty muistakin 30-50-luvun merkeistä, joissa oli pyöreä keulaosa.
        Tulee vielä lisäksi mieleen mm. "Rönttä-Mersu" ja "Möhkö-Vanaja".

• mielestäin
        ka-harrastaja kirjoitti:

Autojen nimitykset vaihtelevat paljon eri murrealueilla Suomessa.
        Sisujen nimityksiä ovat piikkinokka (kapeakeulainen) 50-60-luvun malliset.
        Sitten kun lujitemuoviset konepellit tulivat, niitä kutsuttiin "pahvinokiksi" tai "muovikeulaksi".
        Ensimmäistä nokatonta M-sarjaa kutsuttiin "nakkikopiksi" tai "niittikopiksi", malli jossa oli suorat niitatut pellit.
        Sitten SL-mallia mm. "SirkaLiisaksi", E-sarjaa "Eemeliksi" jne.
        Rakkaalla lapsella on monta nimeä, kuten suomalaisella Sisulla on ollut.

Myös muilla merkeillä on vastaavia nimityksiä, kuten Volvoilla "patanokka", nimitys tulee ilmeisesti pyöreästä maskin muodosta, joka muistuttaa pataa. Nimitystä on ilmeisesti käytetty muistakin 30-50-luvun merkeistä, joissa oli pyöreä keulaosa.
        Tulee vielä lisäksi mieleen mm. "Rönttä-Mersu" ja "Möhkö-Vanaja".

Toi on totta, että eri paikkakunnilla on vähän eri nimitykset. Tohon voisi lisätä vielä rojunokka, pitkäkeula, pitkänokka ja peltinokka. Tota viimosta nimitystä on käytetty keskusteluissa kun piikkinokka on tahdottu erottaa muovikeulasta.

Ensimmäisistä 60-luvun muovikeula Jyryistä on meilläpäin käytetty lisäksi nimityksiä kömynokka, kyömynokka ja lovinokka.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1826
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1272
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1133
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1017
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      105
      919
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      853
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      762
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      761
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      701
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      683
    Aihe