BC vai Australianpaimenkoira?

Maiskutus

Koiraa ollaan siis avokin kanssa hankkimassa ja näiden kahden rodun väliltä pitäisi nyt sitten valita. Haluamme aktiivisen ja fiksun koiran jonka kanssa voisi harrastaa vähän kaikkea. Pelastuskoira toiminta kuitenkin kiinnostaa eniten.. vepe ja rauniot olis pop.

Paimennukseen ei ole mahdollisuuksia ja tän takia vähän epäilyttää tuo BCn otto.. vaikka varmasti se pärjäisi aivan mainiosti ilman paimennettavia kunhan se saisi purkaa energiaansa ja sille tarjottaisiin muuta aivojumppaa. Astralianpaimenkoira taas omaa vahtiviettiä mitä en haluaisi kun asutaan kerrostalossa. toisaalta vahtimisenkin saa kouluttamalla hillittyä tai jopa kokonaan loppumaan.

Jotenkin olen nyt ihan umpikujassa ja pyydänkin täältä apua.. ei sinäänsä itse valinnan tekoon, mutta jos jollain täällä olisi jotain semmoista tietoa jommasta kummasta rodusta mihin en ole vielä perehtynyt ja joka saisi vaa'an kallistumaan jomman kumman rodun puolelle..

Kiitos

2

342

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • --mintsukka--

      Tämä saattaa nyt olla vähän puolueellinen lausunto, koska minulla on bc, mutta ota bc. Ei ole parempaa koirarotua ! : ) Minulla on ollut monia koirarotuja elämäni aikana ja tämä minun bortsu on tehnyt lähtemättömän vaikutuksen. Harrastuskoiraksi aivan ihmeellisen hyvä, painii ihan eri kategoriassa oppimistasoltaan kuin monet muut rodut. Toisaalta ongelma on myös se, että se on haasteellinen koulutettava, kun tulkitsee eleet tosi tarkkaan - se oppii nopeasti myös väärin. Tosi ihmisrakas, herkkä ja hellyydenkipeä on tämä meidän narttu. Rauhallinen on adjektiivi joka kuvaa ainakin meidän koiraa, semmoinen tosi miellyttämishaluinen tapaus. Ehkä vähän epävarmakin, aina korvat luimussa, mutta ulkona ja tokossa ihan erilainen, semmonen räväkkä "nyt mennään" - tapaus. Sopii hyvin kerrostaloon, kunhan saa tarvittavasti sitä mainitsemaasi aivojumppaa ja liikuntaa. Meijän tyttö tykkää juosta vapaana ja yritetään aina silloin tällöin mennä koirapuistoon tai lähimetsään jossa se saa "tykittää täysillä". Meijän koira juoksee ympyrää kauheella vauhdilla aina metsässä. On ollut aikoja, jolloin ei olla käyty harrastustoiminnassa ja meidän bc ei ole siihen hajonnut eikä ole alkanut paimentaa tai tuhota paikkoja, mutta jotenkin se muuttuu silloin niin apaattiseksi, että kyllä bc:t tarvii aivojumppaa. Ei ole kiva katsoa alakuloista koiraa. Eikä me mitään paimennusta harrasteta vaan ihan palveluskoiratoimintaa ja toksua. Jonkinverran pentuna tämä meidän kaveri hajotti paikkoja, mutta aikuisena meni ohitse eikä ole hajottanut sen koommin mitään paitsi joskus mennyt roskiskaapille syömään. :D Myös jonkinverran on ikävöintiä tällä meidän koiralla jos vaikka loman jälkeen joutuu yksin olemaan joka ilmenee uikutuksena.
      Kun jätät bc:n kotiin, kannattaa sille jättää aktivointileluja yms luita purtavaksi.. Bc:t on hyvin vilkkaita tapauksia, mutta mielestäni ystäväni australianpaimenkoira on vilkkaampi. Ei tietenkään voi yleistää. Molemmat rodut melko vilkkaita tapauksia. En voisi kuitenkaan omaa koiraani miksikään adhd:ksi kutsua, sillä meidän koira valittiin pentueesta sillä silmällä, ettei ole pentueen ärhäkin tai vilkkain tapaus, koska meil ei ollut aiempaa kokemusta tästä rodusta. Ja nartun halusin sillä perusteella, että kokemusta uroskoirista ja halusin vaihtelun vuoksi nartun. Jos tykkää pehmeästä luonteesta niin kyllä ne nartut mielestäni helpompia koulutettavia on. Minun mielestä liiaksi pelotellaan että bortsut on niin älykkäitä että ne vähintäänkin hajottaa koko kämpän jos ei aktivointia saa. Totta, niiden pitää saada aktivointia ja mielellään tosi paljon, mutta ei nyt kannata hirveetä ressiä vetää siitä. Mut kannattee kyllä miettiä että kannattaako juuri tämä rotu valita, jos ei ole aikaa / halua harrastustoimintaan. Koska on niitä helpompiakin rotuja olemassa. Mut ei bortsut väkisin tarvi mitään paimennustoimintaa.

      Onnea oikean rodun etsintään!

      • Maiskutus

        Bortsun puolelle ollaan kallistumassa.. luulisin.. :)
        bortsu kun kokemustemme mukaan tulee paremmin toimeen toisten koirien kanssa, olisi helpompi totuuttaa uusiinkin tuttavuuksiin.

        Tyhmältä tuntuu nyt tänne kirjoittaa, mutta kun jostain ihmees syystä haluisin punaisen tai ruskeen BCn.. enkä oo hirveesti semmosia nähnyt, kun taas Aussiessa noi värit ovat paljon yleisemmät. Idioottimaista kuitenkin valita rotua pelkän ulkonäön tai värin mukaan! :D

        eihän noissa roduissa nyt niin paljon eroa ole.. molemmat ovat työkoiria ja tarvitsevat sitä aktivointia ja tekemistä..

        Tää on kyllä niin vaikeeta :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2695
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      103
      2282
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2030
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1759
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1701
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1676
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1666
    8. 92
      1602
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe