työnteko eläkkeellä

ttttpppp

Olen työkyvyttömyyseläkkeellä, mutta haluaisin tehdä lyhyitä työpätkiä minulle sopivalla tahdilla. Minulla on jopa tiedossa eräs pieni yritys, jossa olisi minulle sopivaa työtä. He eivät halua palkata minua vakituiseksi työntekijäksi, koska työ on kausiluonteista. He ehdottivat että ryhtyisin ammatinharjoittajaksi ja veloittaisin tehtyjen työtuntien mukaan. Kokemusta yrittäjyydestä ei ole, mutta haluaisin kokeilla. Ei haittaa vaikka siitä ei paljoa tuloja tulisi. Säännölliset tulot tulevat kuitenkin eläkkeestä. Miten ylimääräiset tulot vaikuttavat eläkkeen määrään? Millaisia vakuutuksia täytyy ottaa? Verotus? Paperisota? Järjestetäänkö jossain hyviä kursseja yrittäjäksi ryhtyvälle? Pari kirjaa olen lukenut yrittäjyydestä, mutta ne herättivät enemmän kysymyksiä, kuin antoivat vastauksia.

18

2472

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ,,,,,,,,,,

eläkkeellä vai kuntoutustuella?

• ttttpppp

Minun papereissa taisi lukea: "...pysyvä eläke..."

• aaappp
        ttttpppp kirjoitti:

Minun papereissa taisi lukea: "...pysyvä eläke..."

Työkyvyttömyyseläke myönnetään toistaiseksi, ja sitten 65-vuotiaana se muuttuu vanhuuseläkkeeksi. Ei ole termiä pysyvä eläke.

• nettoa

siihen eläkeyhtiöön joka maksaa eläkkeesi ja kysy kuinka paljon voit tienata menettämättä eläkettäsi.
      Hyvin moni voi tehdä muutamia tunteja viikossa tai parikin päivää ja eläke pysyy samana. Verotus nousee jonkin verran, mutta jää käteenkin nettoa. Itse olen "vanhuuseläkkeellä"virkani puolesta ( en vielä 65v) ja mitään kattoa ei ole ja käyn muutamia päiviä kuukaudessa työssä.

• olli43

minä yritin takaisin työel'määän ja työtapaturmassa hajosi lonkka.Loppu tulos en saanut edes sairaalakuluja vakuutukselta vaikka olin ihn averokirjalla ja laillisesti hommissa vaan vedottiin siihen jotta sain jo eläkkeen.Valitin loppuun saakka 3 vuotta ja tulos jotta maksoivat kyllä sairaalakulut,mutta puolenvuoden fysikaalista ja muita hoitoja saati sitten työtapaturmasta muita kuluja ei.En suosittele jos sairaseläkkeellä hommia tekeen ollenkaan ellet pimeesti jossain.

• lisätyö

suuntaa ja mitä muistan muutaman tutun työkyvyttömyyseläkeläisen kertoneen, niin tuota luokkaa ne tienestit saavat olla /kk. Sellainen pienituloinen ( palkka n 2000s/kk) voi tienata jopa n 800e/kk eläkkeen lisäksi menettämättä työkyvyttömyyseläkettään. Kannattaa selvittää summa omasta eläkeyhtiöstä ja vastaavat/selvittävät mielellään, mitä olen kuullut.

• Varoittaja

Jos et ole huomannut, vakuutusyhtiöt pitävät todella mieletöntä linjaa kaikessa. Jos huomaavat, että olet työkykyinen, oletkin "parantunut" siitä, minkä vuoksi olet eläkkeellä.

jos se on tarkoituksenasi, siitä vaan, mutta kannattaa kuitenkin neuvotella hoitavan lääkärin kanssa.

Jos et halua menettää eläkettäsi, varoisin menemästä minnekään töihin, ettei käy huonosti.

• pienet lisätulot ok

Ei varmaankaan kannata ryhtyä yrittäjäksi noin vähäisen takia. Miksi eivät voi maksaa verokirjalla? Ennen kuin lupaat mitään sille työnantajalle, ota yhteyttä siihen laitokseen, joka maksaa eläkkeesi ja kysy kaikki mahdollinen. Tässä on vähän selostettu sääntöjä http://www.takaisintoimeen.fi/tyokyvyttomyyselake_ja_tyonteko

• näinä

aikoina tuntuu eläkepäätökset olevan hyvin tiukassa.
        Tunnen ihmisiä, jotka ovat joutuneet kierteeseen, jossa eläkehakemukset hylätään kerta toisensa jälkeen, vaikka useamman lääkärin mielestä työkykyä ei ole.
        He sitten joutuvatkin todellisiin taloudellisiin vaikeuksiin, monet vaille tuloja kokonaan.
        Toiset taas miettii, että mitäs sitä puuhailis lisäliksaa saadakseen työkyvyttömyyseläkkeen lisäksi.
        Joku tässä systeemissä mättää.
        Ihmettelenkin sitä, miten niitä myönteisen päätöksen saaneita on täälläkin miettimässä, miten paljon saa hankkia kuukaudessa menettämättä työkyvyttömyyseläkettään.
        Eikö osa-aikaeläke olisi silloin ollut ensisijainen ratkaisu, jos kerran työkykyä on jäljellä?
        Vai onko sairaus, jonka takia työkyvyttömäksi on todettu, parantunut?

• %
        näinä kirjoitti:

aikoina tuntuu eläkepäätökset olevan hyvin tiukassa.
        Tunnen ihmisiä, jotka ovat joutuneet kierteeseen, jossa eläkehakemukset hylätään kerta toisensa jälkeen, vaikka useamman lääkärin mielestä työkykyä ei ole.
        He sitten joutuvatkin todellisiin taloudellisiin vaikeuksiin, monet vaille tuloja kokonaan.
        Toiset taas miettii, että mitäs sitä puuhailis lisäliksaa saadakseen työkyvyttömyyseläkkeen lisäksi.
        Joku tässä systeemissä mättää.
        Ihmettelenkin sitä, miten niitä myönteisen päätöksen saaneita on täälläkin miettimässä, miten paljon saa hankkia kuukaudessa menettämättä työkyvyttömyyseläkettään.
        Eikö osa-aikaeläke olisi silloin ollut ensisijainen ratkaisu, jos kerran työkykyä on jäljellä?
        Vai onko sairaus, jonka takia työkyvyttömäksi on todettu, parantunut?

Osa-aikaeläkkeelle pääsee vasta kun on 58 v. Eikä sekään ole mikään varma nakki, kun pitää saada se osa-aikatyö, jota on tarpeeksi monta tuntia viikossa ja joka kestää vanhuuseläkkeeseen saakka. Työnantajan ei ole pakko sitä järjestää. Työkyvyttömyyseläkkeellä on ne joiden työkyky on alentunut vähintään 60 %. Toisilla on siis vielä vähän työkykyä jäljellä. Miksi pitäisi kieltää heiltä pienimuotoinen työnteko, jos työkykyä on vielä sen verran. Tuleehan siitä vaihtelua elämään, jos jaksaa muutaman tunnin viikossa tehdä.

• Äh-
        % kirjoitti:

Osa-aikaeläkkeelle pääsee vasta kun on 58 v. Eikä sekään ole mikään varma nakki, kun pitää saada se osa-aikatyö, jota on tarpeeksi monta tuntia viikossa ja joka kestää vanhuuseläkkeeseen saakka. Työnantajan ei ole pakko sitä järjestää. Työkyvyttömyyseläkkeellä on ne joiden työkyky on alentunut vähintään 60 %. Toisilla on siis vielä vähän työkykyä jäljellä. Miksi pitäisi kieltää heiltä pienimuotoinen työnteko, jos työkykyä on vielä sen verran. Tuleehan siitä vaihtelua elämään, jos jaksaa muutaman tunnin viikossa tehdä.

Ilman muuta, jos eläisimme Suomessa, jossa luulemme elävämme. Oikeudenmukaisessa ja rehellisessä, jossa yhteiskuntaan ja sopimuksiin voi luottaa.

Mutta kun tuo todellisuus on toisenlainen. Asiaan voi perehtyä vaikka lukemalla oikeusturvan ajankuva ja oikeusturvan perikato-sivuja. Samalla voi tutustua köyhyys-pamfletteihin, työttömyys-sivuihin jne.

Hyvässä yhteiskunnassa puolikuntoistenkin (työkyky max 40 %) voisi luulla menevän töihin, jos vain
        töitä löytyy ja työ on sellaista, missä terveys ei mene lopullisesti. Puolikuntoisen ei pidä tohtoroida kuntoaan itse, vaan pitää mennä lääkärin kanssa neuvottelemaan mahdollisesta työstä, työkyvystä ja seurannasta.

Tiesittehän, että Suomessa työkyvyttömyyseläke myönnetään toistaiseksi, ei siis pysyvästi. Jos työkyky paranee todistetusti, on vaikka töissä sellaisessa työssä, mihin ei työkyky ole ennen riittänyt,
        voi astua miinaan ja menettää työttömyyseläkkeensä kokonaan..

Seuraavaa eläkettä saa sitten odotella, vaikka 67 vuotiaaksi asti, mikäli työnantajapuoli niin saa jyrättyä.

• ei ongelma
        Äh- kirjoitti:

Ilman muuta, jos eläisimme Suomessa, jossa luulemme elävämme. Oikeudenmukaisessa ja rehellisessä, jossa yhteiskuntaan ja sopimuksiin voi luottaa.

Mutta kun tuo todellisuus on toisenlainen. Asiaan voi perehtyä vaikka lukemalla oikeusturvan ajankuva ja oikeusturvan perikato-sivuja. Samalla voi tutustua köyhyys-pamfletteihin, työttömyys-sivuihin jne.

Hyvässä yhteiskunnassa puolikuntoistenkin (työkyky max 40 %) voisi luulla menevän töihin, jos vain
        töitä löytyy ja työ on sellaista, missä terveys ei mene lopullisesti. Puolikuntoisen ei pidä tohtoroida kuntoaan itse, vaan pitää mennä lääkärin kanssa neuvottelemaan mahdollisesta työstä, työkyvystä ja seurannasta.

Tiesittehän, että Suomessa työkyvyttömyyseläke myönnetään toistaiseksi, ei siis pysyvästi. Jos työkyky paranee todistetusti, on vaikka töissä sellaisessa työssä, mihin ei työkyky ole ennen riittänyt,
        voi astua miinaan ja menettää työttömyyseläkkeensä kokonaan..

Seuraavaa eläkettä saa sitten odotella, vaikka 67 vuotiaaksi asti, mikäli työnantajapuoli niin saa jyrättyä.

virassa tai minkä intressin mukaan vastustat kovasti työkyvyttömyyseläkeläisen pieniä lisätuloja?
        Jotenkin nuo selityksesi ontuvat. Jouduin itse suuren leikkauksen jälkeen työkyvyttömyyseläkkeelle jo vuosia sitten. Meni monta vuotta ennen kuin tunsin että voin tehdä jotain.

Sinä aikana ehti täyttyä jo varsinainen vanhuuseläkeikäni, mikä on kohdallani 58v. Jo ennen sitä koin, että ehkä voisin jotain tehdä. Tein alkuun vapaaehtoistyötä joka on palkatonta - pääosin.

Pari vuotta sitten rohkaistuin ja aloin tekemään töitä - silloin tällöin. Ikääkin jo on ja se verottaa työvoimia, mutta ne työpäivät mitkä teen, teen ilolla ja siitä on ollut myös virkistystä, puhumattakaan että on tullut mukavaa lisäansioita eläkkeen päälle. Veroa menee jonkin verran enemmän kuin eläkkeestä.

Monet tutut joutuivat eri syistä ennen aikaiselle eläkkeelle vuosia sitten ja osa on tehnyt pieniä työrupeamia ilman että se on verottanut eläkettä. Eläkeyhtiöt ovat antaneet tarkan arvion summasta jonka voi tienata menettämättä eläkettä. Ani harva iäkkäämpi edes työllistyy kokopäivätyöhön näinä aikoina ja sama ilmiö on ollut kauan.
        Kun ottaa selvää eläkeyhtiöstään mitä voi/saa tienata menettämättä eläkettään niin ei siinä pitäisi olla riskejä. Tiedän useita jotka ovat noin menetelleet ja ei mitään ongelmaa.
        Toki jos tuntee että on työkunto palautunut lähelle normaalia ( 80% tai enemmän) , niin voi palata pysyvästi työelämään.

• Äh-
        ei ongelma kirjoitti:

virassa tai minkä intressin mukaan vastustat kovasti työkyvyttömyyseläkeläisen pieniä lisätuloja?
        Jotenkin nuo selityksesi ontuvat. Jouduin itse suuren leikkauksen jälkeen työkyvyttömyyseläkkeelle jo vuosia sitten. Meni monta vuotta ennen kuin tunsin että voin tehdä jotain.

Sinä aikana ehti täyttyä jo varsinainen vanhuuseläkeikäni, mikä on kohdallani 58v. Jo ennen sitä koin, että ehkä voisin jotain tehdä. Tein alkuun vapaaehtoistyötä joka on palkatonta - pääosin.

Pari vuotta sitten rohkaistuin ja aloin tekemään töitä - silloin tällöin. Ikääkin jo on ja se verottaa työvoimia, mutta ne työpäivät mitkä teen, teen ilolla ja siitä on ollut myös virkistystä, puhumattakaan että on tullut mukavaa lisäansioita eläkkeen päälle. Veroa menee jonkin verran enemmän kuin eläkkeestä.

Monet tutut joutuivat eri syistä ennen aikaiselle eläkkeelle vuosia sitten ja osa on tehnyt pieniä työrupeamia ilman että se on verottanut eläkettä. Eläkeyhtiöt ovat antaneet tarkan arvion summasta jonka voi tienata menettämättä eläkettä. Ani harva iäkkäämpi edes työllistyy kokopäivätyöhön näinä aikoina ja sama ilmiö on ollut kauan.
        Kun ottaa selvää eläkeyhtiöstään mitä voi/saa tienata menettämättä eläkettään niin ei siinä pitäisi olla riskejä. Tiedän useita jotka ovat noin menetelleet ja ei mitään ongelmaa.
        Toki jos tuntee että on työkunto palautunut lähelle normaalia ( 80% tai enemmän) , niin voi palata pysyvästi työelämään.

En tietenkään vastusta, jos vain oikeasti työkykyä on jäljellä.
        Homma kannattaa tehdä hallitusti, lääkärin luvalla ja tutkia tarkkaan mikä on järkevää.
        Soitellen sotaan muutaman kolikon takia ei kannata menettää terveyttään ja suurella vaivalla todistettua työkyvyttömyyseläkeläisyyttään.

Jos kykenee pyörittämään firmaa (verot, sosiaalimaksut, eläkkeet, kirjanpito..) ja tekemään sen päälle töitäkin, luulisi työkyvyn olevan maksimissaan 100%??

Jos se tarkoitus, ja lääkäri on näin todennut, siitä vaan, työkyky on palautunut ja työkyvyttömyyseläkettä ei tarvita. Varsinkin jos firma tuottaa enemmän kuin työkyvyttömyyseläke nyt heti ja tulevaisuudessa sinne 65 - 68 vuotiaaksi saakka. Jokainen lisävuosi työelämässä nostaa vanhuuseläkettä, niin ainakin luulisi, ellei leikkurit leikkaa.

Jos tilanne on toinen, tohtoroi itse itseään ja määrittelee itsensä terveeksi, lähtee näillä omilla tiedoillaan perustamaan firmaa ja käy huonosti, on suuri mahdollisuus menettää työkyvyttömyyseläke. Loppupeleissä on "vain" sairas, työtön, mahdollisesti konkurssissa ja vielä yrittäjä, kunnes on vanhuuseläkkeellä.

Jos eläkeikään ei ole pitkä matka, jokainen ansaittu tienesti on plussaa. Tekeminen muutenkin
        joko vapaaehtoisesti tai muuten on kuntouttavaa toimintaa ja kannattavaa henkisesti.

• 65v työeläkeläinen
        Äh- kirjoitti:

En tietenkään vastusta, jos vain oikeasti työkykyä on jäljellä.
        Homma kannattaa tehdä hallitusti, lääkärin luvalla ja tutkia tarkkaan mikä on järkevää.
        Soitellen sotaan muutaman kolikon takia ei kannata menettää terveyttään ja suurella vaivalla todistettua työkyvyttömyyseläkeläisyyttään.

Jos kykenee pyörittämään firmaa (verot, sosiaalimaksut, eläkkeet, kirjanpito..) ja tekemään sen päälle töitäkin, luulisi työkyvyn olevan maksimissaan 100%??

Jos se tarkoitus, ja lääkäri on näin todennut, siitä vaan, työkyky on palautunut ja työkyvyttömyyseläkettä ei tarvita. Varsinkin jos firma tuottaa enemmän kuin työkyvyttömyyseläke nyt heti ja tulevaisuudessa sinne 65 - 68 vuotiaaksi saakka. Jokainen lisävuosi työelämässä nostaa vanhuuseläkettä, niin ainakin luulisi, ellei leikkurit leikkaa.

Jos tilanne on toinen, tohtoroi itse itseään ja määrittelee itsensä terveeksi, lähtee näillä omilla tiedoillaan perustamaan firmaa ja käy huonosti, on suuri mahdollisuus menettää työkyvyttömyyseläke. Loppupeleissä on "vain" sairas, työtön, mahdollisesti konkurssissa ja vielä yrittäjä, kunnes on vanhuuseläkkeellä.

Jos eläkeikään ei ole pitkä matka, jokainen ansaittu tienesti on plussaa. Tekeminen muutenkin
        joko vapaaehtoisesti tai muuten on kuntouttavaa toimintaa ja kannattavaa henkisesti.

Muuten kuin omaksi ilokseen jos nostat palkkaa vero on mieletö itsllänikin 60% joten kyllä siinä työhalut karisee. Sairaseläkkeellä on vielä rajoituksia mitä saa tienata. Vnhuuseläkkeellä saa tienata jos viitsii maksaa älyttömät verot. Joten näin hyvinvointi suomessa.

• pieni eläke
        65v työeläkeläinen kirjoitti:

Muuten kuin omaksi ilokseen jos nostat palkkaa vero on mieletö itsllänikin 60% joten kyllä siinä työhalut karisee. Sairaseläkkeellä on vielä rajoituksia mitä saa tienata. Vnhuuseläkkeellä saa tienata jos viitsii maksaa älyttömät verot. Joten näin hyvinvointi suomessa.

Aina siitä kuitenkin jotain jää käteen. Miksi et pyytänyt sitä työtä varten uutta verokorttia. Nyt saat liikaa maksamasi verot takaisin vasta veronpalautuksena. Vai oletko niin suurituloinen, että sivutyöveroprosentti on 60. Jos menee töihin, niin pitää aina pyytää uusi verokortti, johon lasketaan oikea prosentti.

• työkykyinen
        65v työeläkeläinen kirjoitti:

veroa 60% ? Millainen, minkä suuruinen eläke sulla sitten on? Minulla on keskimääräistä parempi eläke (vuositulo n 24-25 tonnia) ja siitä maksan veroa 27%. Voin tienata kymppitonnin päälle ja siitä menee veroa 32%. Joten jää nettoakin hyvin. Kyse on vanhuuseläkkeestä.

• tekevä..

Minulla on työkyvyttömyyseläke, ja teen töitä.

1. Pyydä kirjallisena eläkelaitokseltasi tieto, paljonko voit eläkkeen lisäksi tienata. Sieltä tulee paperi, paljonko kuukaudessa ja paljonko vuodessa.
      Jos saat palkkaa verokirjaa vastaan, silloin tulosi luetaan kuukaudessa, jota ei pidä mennä ylittämään, se luetaan heti eläkettä pienentäväksi ja jos tulee useampia kuukausia, niin eläke voi mennä katkolle.
      Mutta jos ammatinharjoittajana teet, niin sitähän ei voi katsoa kuukausittain, koska menotkaan eivät ole tasaisia joka kuukaudelle osuvia, joten vuositaso on se, mitä katsotaan.
      Minä teen ammatinharjoittajana eli toiminimellä. Tuloista kun vähennetään menot.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      82
      3596
    2. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      107
      1792
    3. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      106
      1102
    4. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      99
      1075
    5. Mitä sä haluat?

Kerro nyt. Sano suoraan.
      Ikävä
      60
      933
    6. Priden osallistujamäärä suuri pettymys!

Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate
      Luterilaisuus
      164
      840
    7. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      42
      836
    8. IS Viikonloppu 28.-29.6.2025

3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit
      Sanaristikot
      57
      791
    9. Joku kysyy

Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g
      Perussuomalaiset
      59
      769
    10. Kannan sinua mukanani

Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii
      Ikävä
      28
      735
    Aihe