Moi kaikki isit, äidit ja muut :)
Olen menossa 2vkn päästä päiväkotiin työharjoitteluun ja meidän yksi tehtävistä siellä on suunnitella koko päivän ohjelma ja tarvitsen apua teiltä sen suunnittelemisessa. Haluaisin viedä lapset jonnekkin kivaan paikkaan mistä he tykkäisivät ja myös vanhemmat olisi tyytyväisiä. Voisitteko ehdottaa paikkoja minne voisi viedä lapset tai tekemistä mitä niiden kanssa voisi tehdä ? Korkeasaari on yksi paikka minne suurin osa menee, mutta itse haluan järjestää niille vähän erilaista missä ne eivät ole vielä käyneet. Tykkäsin hirveesti kaverini ideasta mitä hän aikoo järjestää, hän on töissä paloasemalla ja hän ajatteli että veisi päivähoitoryhmän sinne tutustumaan paloautoihin ja kertoa mitä palomiehet tekee jne. Tiedättekö on marras-joulukuussa jotakin lasten puuhapäiviä missää? (Helsingissä)
Kiitos kaikille etukäteen!
Lasten puuhapäivä. Minne veisi???
16
1289
Vastaukset
- Työpaikkaohjaaja
tästä harjoitteluajastasi ym.
Haluaisit viedä lapset johonkin kivaan paikkaan, tehtäväsi on suunnitella päivä. Paloasema on mielessäsi näin aluksi.
Sinun yksi tehtäväsi on suunnitella päiväkodissa koko päivän ohjelma...oletkohan nyt ymmmärtänyt oikein?
Kerrot haluavasi viedä lapset johonkin kivaan paikkaan jne. Ei tule ilmi että lähtisitte henkilökunnan kanssa ehdottamaasi paikkaan ja Sinä olet suunnitellut tästä aiheesta eri juttuja. Et tähän meille kertonut sitä erikseen keitä teitä lähtee retkelle, varmaan tiedät että harjoittelija ei saa olla lasten kanssa ilman vastuullista henkilöä, kerroit vieväsi lapset.
Toisin sanoen et voi viedä päiväkodista edes yhtä lasta ovesta ulos vaikka pihalle ennen muita. Harjoittelijaa ei saa jättää lasten kanssa yksin, vaikka he jossain vaiheesa valmistuvat ja ovat sitten vastuullisia työssään.
No jos suunnittelet vaikka paloasemalle menoa ja ryhmässä työssä olevat hyväksyvät paikan matkoineen, niin sitten vaan. Paloasemalta täytyy ensin kysyä sopiiko heille, milloin jne.
Palosemalla voi joku lapsi myös pelätä, näinkin on. Ota huomioon mitä sitten...
Paloautojen esittely on yleensä , lapset saavat käydä siellä olevien työntekijöiden opastuksella autoisssa ja heille saatetaan esitellä varusteita sekä työkaluja. Nähtävyys on kun palomies laskeutuu putkea pitin haalariin ja saappaisiin.
Paloasemalla voidaan näyttää ohjelmaa tulipalosta ja kerrotaan kuinka toimia tulipalon sattuessa.
Olen vastannut harjoittelijoista päiväkodissa. Yleensä on suunnittelua, esim. -piiri. Suunnittelet piiriajan.
Siihen voi kuulua kalenterin lisäksi laulua, sadun lukemista, sormileikkiä tai ihan mitä ajattelet siihen kuuluvan, se on Sinun tehtäväsi. Asiat voivat paloasiaa. Voit kertoa piirissä myös jos menette paloasemalle, voit jo lukea sitä käsittelevää aineistoa, näyttää kuvia jne. Tässä on yksi osa tehtävästäsi noin suurin piirtein.
Sitten voit paloasemaa ja kaikkea mitä siihen kuuluu käyttää esim. suunnittelemassasi askartelutuokiossa. Sen Sinä suunnittelet ja toteutat lasten kanssa.
Piirtäminen ja maalaus samasta aiheesta Sinun suunnittelemasi mukaan jonka toteutat.
Jumppaan suunnittelet kenties jotain samasta aiheesta, lapset ovat palomiehiä ja sammuttavat palonalkua liikunnallisesti...
Kerro nyt vielä niin katson miten auttaa Sinua. Kaikkihan lähtee itsestäsi. Et varmaan harjoittelusi ensimmäiseksi asiaksesi joudu tätä suunnittelua tekemään. Sinun täytyy nähdä ryhmä, kokonaisuus, ottaa huomioon yhtä ja toista. Ei se ihan tosta noin vaan käy.
Mielenkiintoisia hetkiä lasten parissa ja suunnittelun kanssa.- opiskelija----
Kiitos paljon, sulta tuli tosi paljon hyviä neuvoja :) Kaiken lukemani jälkeen päätin kuitenkin etten järjestä mitään retkiä vaan jotain puuhaa päiväkodissa. Olisiko sinulle ehdotuksia mitä siellä voitaisin lasten kanssa tehdä ? Itse olen ajattelut jotain leipomista... Menen päiväkotiin jossa on 3-6vuotiaita lapsia, ryhmänkoosta ei ole minulle vielä ilmoitettu joten en osaa sanoa. Siellä meidän pitää suorittaa tämmönen näyttö, minkä henkilökunta siellä sitten arvioi. Sinä olet siis vastannut harjoittelijoista päiväkodissa, eli työskentelet ilmeisesti päiväkodissa. Mikä on ollut sellainen kiva juttu mitä ne harjoittelijat ovat siellä järjestäneet ja mistä lapset olisivat tykänneet?
Kiitos :)
- Talvi tulee
Hei!
Ihan näin päiväkotilapsen äitinä: kaikki vanhemmat eivät ole kamalan innoissaan kaiken maailman retkistä jonnekin. Ainakin itselleni tuollaiset retket aiheuttavat aina ylimääräistä huolta.
Ja päiväkodissa pitää huomioida myös ns normaali aikataulu: ruokailut, päiväunet... Ja mielestäni sinun tulee huomioida myös se ryhmä, johon olet harjoitteluun menossa: päiväkodeissa on myös erityisryhmiä, joita ei voi kuskata ihan minne tahansa.
Yksi tekijä on raha: kuka rahoittaa, jos retkellä tarvitaan bussi? Sisäänpääsylippuja jonnekin jne... - neitihoitajatar
Hei
Kannattaa ottaa ihan ensiksi yhteyttä päiväkodin henkilökuntaan ja keskustella onko heidän mielestään paloasema mahdollinen tutustumispaikka. Toivottavasti päiväkodissa suhtaudutaan myötämielisesti.
Minkä ikäisiä olet viemässä,tuskin koko päiväkodin kanssa sentään? Yhdenkin ryhmän kanssa jo haastavaa opiskelijalle, lähteä toteuttamaan. Mutta ainakin meillä, näistä retkistä opiskelijat ovat myös valtavasti oppineet. Nämä retket myös opettavat lapsille liikennekäyttäytymistä, ja jos menette kävellen, tuleehan siinä liikuntaakin.
Jos se on, niin tietenkin huomioida se kuinka paljon reissu tulee maksamaan, ja onko päiväkoti valmis sen kustantamaan (näinä ankeina aikoina) siis jos siitä nyt kuluja tuleekaan. Vanhemmilta ei kaikissa päiväkodeissa ole lupaa rahaa kerätä. Jos palolaitos on käveymatkan päässä, niin kulujahan ei silloin varmaan tulekaan.
Elämyksiähän nuo lapsille ovat, ja ihan hieno idea. Voi hyvin liittää esim. ammattiteemaan, jos miettii laajemmalle. Me olemme joskus käyneet lasten vanhempien työpaikoilla, ketkä ovat halunneet omasta työstään kertoa.
Sinun on huomioitava, että päiväkodin henkilökuntaa on mukana laillinen määrä. Edeltä jo selväksi tulikin, että vaikka mukana oletkin, olet opiskelija roolissa, toki silmänä, mutta et ns. vastuullisena. Se on myös oikeutesi, ei tarkoita, etteikö sinua pidettäisi aikuisena ja vastuunsa kantavana ihmisenä:)
Retkisuunnitelma tulee täyttää asian mukaisesti.
Vanhemmille tulee tiedottaa ajoissa retkestä, mihinkä olette menossa, moneltako lähdette ja palaatte.
Jos otatte mukaan eväitä, niin keittiöhenkilökunnalle myös.
Mielestäni retki olisi järkevintä tehdä niin, että lähdette aamupalan jälkeen ja palaatte takaisin ruualle ja levolle. Kun lapset tulevat, voivat käydä aamupalalla ja sitten mennä esim. aamupiiriin/ kalenterihetkelle, mikä siellä tapana on? ja siinä heille vielä kerrotaan, mihin menette ja vähän päivästä.
Yksi aikuinen siis pitää hetken, sopikaa päiväkodin väen kanssa kuka. Yksinhän tällaisia retkiä ei toteuteta, vaan tärkeää on kuinka delegoit myös toisille vastuita. Samoin siirtymätilanteiden jouhevuus ja rauhallisuus on tärkeää. kalenterihetkeltä voi pienissä ryhmissä päästää lapsia vessaan ja pukemaan ( ja aloittaa tämä tarpeeksi ajoissa). Yksi aikuisista vastaanottamaan lapsia ulos, heti, kun mahdollista ( järjestämään siinä vaikka jotain odotteluohjelmaa). Sellainen asia on myös hyvä miettiä, että jos joku onkin myöhässä, soitatteko vai jääkö matkasta. Joku saattaa haluta tulla suoraan palolaitokselle vanhempiensa tuomana, siitä henkilökunnalla on oltava tieto myös.
Lapsille turvaliivit päälle, jos sellaiset talosta löytyy!
Matkan turvallisin reitti on hyvä suunnitella myös, tarpeeksi aikuisia mukaan, ja liikennesääntöjen/ - käyttäytymisen kertaaminen vielä ennen lähtöä.
Tärkeää on tietenkin, että olet selvillä mihin menette palolaitoksella, jätättekö siellä vaatteet johonkin, vai oletteko koko ajan vaatteet päällä. Kuinka jaatte kenties lapsia, niin, että esim paloautoa pääsee jokainen näkemään, kenties siellä käymäänkin. Ja onko tosiaan niitä lapsia, joiden käyttäytymistä tulee jollain erityisellä tavalla huomioida (ja kuka esim. lähtee lapsen kanssa muualle jos sellainen tilanne tulee). Myös sellainen asia on hyvä miettiä, että miten toimitte jos joku ei jaksa keskittyä ja meno meinaa villiintyä.
Kun lähdette palolaitokselta, on hyvä taas sopia kuka päiväkodin henkilökunnasta menee ulos valmiiden kanssa, jos puette. Nämä varmaan tuntuvat itsestään selvyyksiltä, mutta paljon päiväkoti työ on sopimista, kuka missäkin on , jokaisen on tärkeää tietää paikkansa.
Turvallisuus ennen kaikkea myös kotimatkalla. Voit suunnitelmaasi kirjata kuinka turvallisuudesta huolehdit, siis aikuisia tasaisin välein jonossa, lapsilla heijastinliivit, sinulla myös ( jos sellaiset päiväkodista löytyy), mikä on oma paikkasi jonossa, kuinka toimit, jos jotkut lapset jäävät huuhailemaan tai keskittyminen menee ihan muuhun kuin liikenteeseen.
Sinulla on myös hyvä olla selkeä käsitys siitä, mitä tapahtuu, kun menette päiväkotiin. Menettekö suoraan syömään? ja kuinka päivä jatkuu mahdollisimman rauhallisena. Monesti tulemme retkiltä suoraan syömään, ja tehokas tapa on ollut, että jo vaatteita riisuessa puhutaan kuiskaamalla, käsipesujen jälkeen aikuinen ohjaa omille paikoille ja ruokailussa ollaan voitu ihan vain kuunnella rauhallista musiikkia ja joskus myös hiljaisuutta.
Kysele vain jos jotain jäi mietityttämään, ja toivottavasti myös tosiaan otat asiassa mahdollisimman pian yhteyttä päiväkotiinkin.
Varmaan unohdinkin asioita, lisäilen jos mieleen tulee.- ehkä apua
Kaikki mitä pienten lasten kanssa tehdään päiväkodin ulkopuolella on lapselle jännittävä juttu, usein liian jännittävä. Et maininnut minkä ikäisille lapsille toimintaa suunnittelet. Mitä pienempi lapsi sitä pienempiä tulisi myös suunnitelmien olla. Asia mitä ilmeisesti et myöskään ole tullut ajatelleeksi on että lapset eivät sinua tunne. Vasta kun aikuinen on tuttu ja lapset häneen pystyvät luottamaan, vasta silloin päiväkodin ulkopuolinen retki voi tulla kysymykseen. Tutustuminen vie tavallisesti nuo kaksi kuukautta. Ei siis kannata suunnitella mitään retkiä. Tehkää jotain kivaa päiväkodissa. Suunnitelkaa kunnolla lasten kanssa, niin varmasti on lapsista hauskaa. Lasten mukaan ottaminen suunnitteluun on ehkä kaikkein tärkeintä. Kun lapset kokevat yhteisen projektin omaksi, ovat siihen kunnolla valmistautuneet ja kantavat vastuun sen onnistumisesta silloin lapset nauttivat!
- opiskelija----
ehkä apua kirjoitti:
Kaikki mitä pienten lasten kanssa tehdään päiväkodin ulkopuolella on lapselle jännittävä juttu, usein liian jännittävä. Et maininnut minkä ikäisille lapsille toimintaa suunnittelet. Mitä pienempi lapsi sitä pienempiä tulisi myös suunnitelmien olla. Asia mitä ilmeisesti et myöskään ole tullut ajatelleeksi on että lapset eivät sinua tunne. Vasta kun aikuinen on tuttu ja lapset häneen pystyvät luottamaan, vasta silloin päiväkodin ulkopuolinen retki voi tulla kysymykseen. Tutustuminen vie tavallisesti nuo kaksi kuukautta. Ei siis kannata suunnitella mitään retkiä. Tehkää jotain kivaa päiväkodissa. Suunnitelkaa kunnolla lasten kanssa, niin varmasti on lapsista hauskaa. Lasten mukaan ottaminen suunnitteluun on ehkä kaikkein tärkeintä. Kun lapset kokevat yhteisen projektin omaksi, ovat siihen kunnolla valmistautuneet ja kantavat vastuun sen onnistumisesta silloin lapset nauttivat!
Vou! Sain teiltä enemmän apua kuin mitä osasin odottaa:) Kiitos.
Kaikki lukemani jälkeen tuntuu kuitenkin, että järkevintä järjestää jotain kivaa puuhaa päiväkodissa. Koska ensinäkin työharjoittelu kestää 5viikkoa, lapset ovat 3-6vuotiaita ja tuo retken järjestäminen ei tunnu niin kuuluvan minulle vielä, on niin iso VASTUU ja minä olen vasta opiskelija työharjoittelija niin en luota täysin itseeni, että kaikki menisi hyvin.Lisäksi pitäisi hankkia varmaankin rahaa kuluihin jne.. :// Enkä halua vanhemmille mitään ylimääräistä huolta. Ja voihan lasten kanssa pitää kivaa ilman retkeäkin voitaisiin esim. leipoa jotakin? Taytyy vielä miettiä, mistä 3-6 vuotiaat tykkäisi. Onko teillä ideoita mitä päiväkodissa voisi tehdä? Haluan valmistautua tähän hyvin, koska tämä on ensimmäinen kerta kun menen päiväkotiin ja haluaisin että kaikki sujuisi hyvin :)
Kiitos hirveesti kaikille, että olette jaksanneet kirjoittaa noin paljon! - rertt
opiskelija---- kirjoitti:
Vou! Sain teiltä enemmän apua kuin mitä osasin odottaa:) Kiitos.
Kaikki lukemani jälkeen tuntuu kuitenkin, että järkevintä järjestää jotain kivaa puuhaa päiväkodissa. Koska ensinäkin työharjoittelu kestää 5viikkoa, lapset ovat 3-6vuotiaita ja tuo retken järjestäminen ei tunnu niin kuuluvan minulle vielä, on niin iso VASTUU ja minä olen vasta opiskelija työharjoittelija niin en luota täysin itseeni, että kaikki menisi hyvin.Lisäksi pitäisi hankkia varmaankin rahaa kuluihin jne.. :// Enkä halua vanhemmille mitään ylimääräistä huolta. Ja voihan lasten kanssa pitää kivaa ilman retkeäkin voitaisiin esim. leipoa jotakin? Taytyy vielä miettiä, mistä 3-6 vuotiaat tykkäisi. Onko teillä ideoita mitä päiväkodissa voisi tehdä? Haluan valmistautua tähän hyvin, koska tämä on ensimmäinen kerta kun menen päiväkotiin ja haluaisin että kaikki sujuisi hyvin :)
Kiitos hirveesti kaikille, että olette jaksanneet kirjoittaa noin paljon!on haasteellista jopa eskareitten kanssa, saati pienempien!
Laulu-leikkituokiot ovat kaikkein parhaimpia. - asuf
että on yhtä monta koko ajan, eivät ole lisääntyneet ja ennenkaikkea eivät ole vähentyneet.
Itse en antaisi työharjoittelijan viedä ryhnmääni porttien ulkopuolelle, en tosiaankaan.
Ei sillä, ettekö osaisi, mutta mun pääni siinä on pölkyllä jos jottai sattuu. - opiskelija---
asuf kirjoitti:
että on yhtä monta koko ajan, eivät ole lisääntyneet ja ennenkaikkea eivät ole vähentyneet.
Itse en antaisi työharjoittelijan viedä ryhnmääni porttien ulkopuolelle, en tosiaankaan.
Ei sillä, ettekö osaisi, mutta mun pääni siinä on pölkyllä jos jottai sattuu.Ehkä olette pikkasen ymmärrtäneet väärin, koska vaikka minä järjestäisinkin jonkun retken niin tietenkin henkilökunnasta tulisi vähintään 2henkilöä minun mukaan, se riippu ihan ryhmänkoosta. Joka tapauksessa tämä tuntuu olevan vanhemmille liian vaikeet ja ylimääräistä huolta lisättävä.
Kyllä sitä näyttöä voi suorittaa ilman retkeäkin..Joten olisiko ehdotuksia mitä muuta voisi lapsen kanssa päiväkodissa tehdä? muuta kuin leipomista..
Kiitoss! - opiskelija---
opiskelija--- kirjoitti:
Ehkä olette pikkasen ymmärrtäneet väärin, koska vaikka minä järjestäisinkin jonkun retken niin tietenkin henkilökunnasta tulisi vähintään 2henkilöä minun mukaan, se riippu ihan ryhmänkoosta. Joka tapauksessa tämä tuntuu olevan vanhemmille liian vaikeet ja ylimääräistä huolta lisättävä.
Kyllä sitä näyttöä voi suorittaa ilman retkeäkin..Joten olisiko ehdotuksia mitä muuta voisi lapsen kanssa päiväkodissa tehdä? muuta kuin leipomista..
Kiitoss!ALUNPERIN MINUN PITI MENNÄ HOITAMANAA 3-6 VUOTIAITA LAPSIA, MUTTA NYT MINUN ON SIIRRETTY RYHMÄÄN JOSSA ON 1-3 VUOTIATIA LAPSIA. Joten ehdotuksia mitä 1-3vuotiaiden lasten kannsa voi tehdä?? Ei ainakaan retkeä!! :D Liian pieniä, nyt minulle vähän vaikeempa, koska en tiedä mitä 1-3vuotiaiden kanssa voi tehdää :S
Auttakaa :) - pka ja sijainen
opiskelija--- kirjoitti:
ALUNPERIN MINUN PITI MENNÄ HOITAMANAA 3-6 VUOTIAITA LAPSIA, MUTTA NYT MINUN ON SIIRRETTY RYHMÄÄN JOSSA ON 1-3 VUOTIATIA LAPSIA. Joten ehdotuksia mitä 1-3vuotiaiden lasten kannsa voi tehdä?? Ei ainakaan retkeä!! :D Liian pieniä, nyt minulle vähän vaikeempa, koska en tiedä mitä 1-3vuotiaiden kanssa voi tehdää :S
Auttakaa :)pienryhmätoimintaa,musiikkituokio,metsäretki...näitä olen itse tehnyt :)
- lto helsingistä
opiskelija--- kirjoitti:
ALUNPERIN MINUN PITI MENNÄ HOITAMANAA 3-6 VUOTIAITA LAPSIA, MUTTA NYT MINUN ON SIIRRETTY RYHMÄÄN JOSSA ON 1-3 VUOTIATIA LAPSIA. Joten ehdotuksia mitä 1-3vuotiaiden lasten kannsa voi tehdä?? Ei ainakaan retkeä!! :D Liian pieniä, nyt minulle vähän vaikeempa, koska en tiedä mitä 1-3vuotiaiden kanssa voi tehdää :S
Auttakaa :)valmista näyttöpäivän suunnitelmaa et näiltä sivuilta toivon mukaan saa, se sinun pitää itse keksiä, mutta vinkkejä voin minäkin antaa.
eli unohdda nyt kaikki 'sirkus-huvit', retket,leipomiset ym. mikä ei sinällään päiväkodin normaaliin viikko ohjelmaan kuulu. pidä sen sijaan jotain 'tavallista' päiväkodin elämään kuuluvaa toimintaa lapsille.
Liikunta, Musiikki, Kädentaidot, Satujen lukeminen jne. joku näistä voisi olla tuokiosi kehittämä osa-alue.
menet 1-3-vuotiaille, siellähän päivän kulku on jokseenkin tämä: (vapaa leikki) - aamupala - aamupiiri (jos on...) - toiminta aika - ulkoilu - lounas - päiväunet - välipala - vapaa leikki - ulos - kotiin.
Ajallisesti toiminta aika, se johon suunnittelet ohjattua toimintaa, on päiväkodista riippuen n. 9-10 välinen aika. Alle 3-vuotiaat eivät paljon 20minuuttia kauempaa jaksakaan. Voit jakaa porukan esim. kolmeen pienryhmään (olettaen että ryhmä on normaali, kahdentoista alle 3-vuotiaan ryhmä) ja pitää jokaiselle ryhmälle vuorotellen tuokiosi. muut lapset voivat olla päiväkodin omilla aikuisilla muun ajan vapaassa leikissä. Tämä on vain yksi idea, toki voit pitää esim. musiikki tuokion kaikille 12:lle jos haluat.
Keskustele näyttöpäivän ohjelmasta päiväkodin aikuisten kanssa, esim. mitä he toivoisivat sinun pitävän, liikuntaa,musiikkia, piirtämistä? mitä muuta sillä viikolla ryhmässä tehdään? voisiko niistä ottaa teemaa sinun tuokioon, esim. nyt syksy juttuja monessa päiväkodissa, isän päivä tulossa? riippuu mihin kohtaan näyttösi osuu.
Antoisaa harjoittelua. - Työpaikkaohjaaja
opiskelija--- kirjoitti:
Auttakaa :)jonka toteutat, toisten valmiita ei tietenkään voi käyttää. Mutta kivoja vinkkejä olet saanut täältäkin ja kunhan alat harjoittelun harjoittelupaikassasi alkaa Sinulla mielikuvitus toimia.
Kerroit olevasi 5 viikkoa harjoittelemassa ja Sinulla on näyttö. Minulla on vastuullani ollut sellaisia opiskelijoita, joiden näyttö on kestänyt koko viikon ma-pe. Ei koske vain yhtä päivää. Näyttöä ennen on aina harjoittelujakso. Sinulla on ilmeisesti 4 viikkoa harjoittelua 1 viikko näyttöä sen perään.
Työkokemusta ja muuta kautta tietoa saaneet, kuten monimuoto-opiskelussa voivat mennä näytöön ilman harjoitteluaikaa. Heidän ns. harjoittelu on tapahtunut jo työssä ilman pätevyyttä. Silloinkin näyttö kestää viikon.
Ota nyt siitä neljästä ensimmäisestä harjoitteluajastasi kaikki irti.
Ensin olet siellä "työssä" vaikkakin harjoittelija olet, mutta tarkoitus on että Sinä olet jonain päivänä ryhmässä vastuullisena hoitajana.
Yhden päivän perustella tultuasi kotiin et voi vielä alkaa tekemään näyttösuunnitelmaasi. Et ole vielä ehtinyt saada tarvittavia tietoja ryhmästäsi.
Paljonko olet Sinua ohjaavan opettajan kanssa keskustellut näytöstä? Joudut turvautumaan tänne saadaksesi näyttöön tarvittavat tiedot, jotka jokainen harjoittelija tekee voidakseen saada näytön hyväksytyksi. Sinulla täytyy olla paperilla näyttää koko näyttösuunnitelma. Pidä myös päiväkirjaa päivistäsi harjoitteluaikana, se on hyvä apu lopussa, kun pitää muistaa monia asioita.
Nyt sitten reippain mielin sinne harjoitteluun ja sitä mukaa keräät kokemusta ja tietoa niistä lapsista, jotka siellä on. Tiedoillasi ja kokemuksillasi alat hahmottaa millainen näytöstäsi tulee, laita muistiin jo ensipäivistä asioita sieltä.
Tärkeä vinkki harjoitteluun; ota tarpeksi lämpimät ulkoiluvaatteet mukaan, sillä eräs asia joka on tullut vastaani, on viluiset harjoittelijat ulkona tähän vuoden aikaan. Työmatkalla olevat vatteet eivät ihan riitä ulkoillessasi, sitäkin kuuluu harjoitteluun.
1-vuotiaat eivät välttämättä ole kiinnostuneet samoista asioista kuin lähes 3-vuotiaat, eivätkä edes pysty. Näin ollen ymmärrät itsekin kuinka tärkeää on ensin nähdä lapset, sillä he ovat tärkeässä asemassa näytösäsi.
Sinulla on päiväkotiryhmästäsi yksi henkilö ohjaajanasi, hän auttaa eteenpäin, hyviä päiväkotihetkiä, lapset ovat ihania. - opiskelija---
Työpaikkaohjaaja kirjoitti:
jonka toteutat, toisten valmiita ei tietenkään voi käyttää. Mutta kivoja vinkkejä olet saanut täältäkin ja kunhan alat harjoittelun harjoittelupaikassasi alkaa Sinulla mielikuvitus toimia.
Kerroit olevasi 5 viikkoa harjoittelemassa ja Sinulla on näyttö. Minulla on vastuullani ollut sellaisia opiskelijoita, joiden näyttö on kestänyt koko viikon ma-pe. Ei koske vain yhtä päivää. Näyttöä ennen on aina harjoittelujakso. Sinulla on ilmeisesti 4 viikkoa harjoittelua 1 viikko näyttöä sen perään.
Työkokemusta ja muuta kautta tietoa saaneet, kuten monimuoto-opiskelussa voivat mennä näytöön ilman harjoitteluaikaa. Heidän ns. harjoittelu on tapahtunut jo työssä ilman pätevyyttä. Silloinkin näyttö kestää viikon.
Ota nyt siitä neljästä ensimmäisestä harjoitteluajastasi kaikki irti.
Ensin olet siellä "työssä" vaikkakin harjoittelija olet, mutta tarkoitus on että Sinä olet jonain päivänä ryhmässä vastuullisena hoitajana.
Yhden päivän perustella tultuasi kotiin et voi vielä alkaa tekemään näyttösuunnitelmaasi. Et ole vielä ehtinyt saada tarvittavia tietoja ryhmästäsi.
Paljonko olet Sinua ohjaavan opettajan kanssa keskustellut näytöstä? Joudut turvautumaan tänne saadaksesi näyttöön tarvittavat tiedot, jotka jokainen harjoittelija tekee voidakseen saada näytön hyväksytyksi. Sinulla täytyy olla paperilla näyttää koko näyttösuunnitelma. Pidä myös päiväkirjaa päivistäsi harjoitteluaikana, se on hyvä apu lopussa, kun pitää muistaa monia asioita.
Nyt sitten reippain mielin sinne harjoitteluun ja sitä mukaa keräät kokemusta ja tietoa niistä lapsista, jotka siellä on. Tiedoillasi ja kokemuksillasi alat hahmottaa millainen näytöstäsi tulee, laita muistiin jo ensipäivistä asioita sieltä.
Tärkeä vinkki harjoitteluun; ota tarpeksi lämpimät ulkoiluvaatteet mukaan, sillä eräs asia joka on tullut vastaani, on viluiset harjoittelijat ulkona tähän vuoden aikaan. Työmatkalla olevat vatteet eivät ihan riitä ulkoillessasi, sitäkin kuuluu harjoitteluun.
1-vuotiaat eivät välttämättä ole kiinnostuneet samoista asioista kuin lähes 3-vuotiaat, eivätkä edes pysty. Näin ollen ymmärrät itsekin kuinka tärkeää on ensin nähdä lapset, sillä he ovat tärkeässä asemassa näytösäsi.
Sinulla on päiväkotiryhmästäsi yksi henkilö ohjaajanasi, hän auttaa eteenpäin, hyviä päiväkotihetkiä, lapset ovat ihania.Tietenkin tiedän sen, että minun kuuluu suunnitella kaiken ohjelman itse, mutta teiltä pyysin vain neuvoja mitä voi tehdä pienten lasten kanssa, muut jutut hoidan sitten itse. Ensi viikolla opettajat kertovat enemmän tästä näytöstä, työharjoittelusta jne. Ja tietenkin ensin katson minkä kokoinen ryhmä ja millaisia lapsia siellä on ennen kun aloitan suunnittelemaan mitään. Se on totta, että 1vuotiaat eivät vältämättä pysty tekemään samoja kuin 3vuotiaat, mutta voin ehkä tehdä sellaisen leikin mikä olisi kaikille helppo tai sitten jakaa ryhmiin 1-v ja 2-3v. Täytyy katsoa ja miettiä. Kiitos vielä kerran kaikille avusta :)
Viikonloppuja! - -lto-
opiskelija--- kirjoitti:
Tietenkin tiedän sen, että minun kuuluu suunnitella kaiken ohjelman itse, mutta teiltä pyysin vain neuvoja mitä voi tehdä pienten lasten kanssa, muut jutut hoidan sitten itse. Ensi viikolla opettajat kertovat enemmän tästä näytöstä, työharjoittelusta jne. Ja tietenkin ensin katson minkä kokoinen ryhmä ja millaisia lapsia siellä on ennen kun aloitan suunnittelemaan mitään. Se on totta, että 1vuotiaat eivät vältämättä pysty tekemään samoja kuin 3vuotiaat, mutta voin ehkä tehdä sellaisen leikin mikä olisi kaikille helppo tai sitten jakaa ryhmiin 1-v ja 2-3v. Täytyy katsoa ja miettiä. Kiitos vielä kerran kaikille avusta :)
Viikonloppuja!Mukavia juttuja noiden 1-3-vuotiaiden kanssa voisi olla esim:
- lauluhetki
- loruttelu, esim. lorupussi kanssa
- kirjojen lukeminen
- muovaileminen
- piirtäminen
- maalaaminen sormiväreillä
Tärkeintä noiden pienten kanssa on kuitenkin perushoito eli vaipanvaihdot, pukemiset, ruokailut, päiväunet. Niihin kannattaa kiinnittää paljon huomiota, että sujuvat mukavasti ja esim. että juttelet lapselle pukiessasi häntä. - opiskelija---
-lto- kirjoitti:
Mukavia juttuja noiden 1-3-vuotiaiden kanssa voisi olla esim:
- lauluhetki
- loruttelu, esim. lorupussi kanssa
- kirjojen lukeminen
- muovaileminen
- piirtäminen
- maalaaminen sormiväreillä
Tärkeintä noiden pienten kanssa on kuitenkin perushoito eli vaipanvaihdot, pukemiset, ruokailut, päiväunet. Niihin kannattaa kiinnittää paljon huomiota, että sujuvat mukavasti ja esim. että juttelet lapselle pukiessasi häntä.Oon sen verran ollut tekemisissä lasten kanssa (sisarusten ja serkkujen hoitaminen) et eiköhän kaiken pitäisi sujua ihan hyvin. Enkä usko että minulta vaaditaan mitään super ideoita tai hoitamista, koska olen vasta harjoittelija ja menen sinne oppimaan. Teen kaiken mitä käsketään parhaani mukaan. ´
Thanks you all for helping me :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2552683Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka172187Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3281912- 1031649
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois901576Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2011264- 671210
- 251131
- 501093
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl731036