Käytiin eläinlääkärissä, ja koiralle (pienikokoiselle) piti laittaa kuonokoppa, koska saattaa puraista jos tehdään toimenpiteitä. Ja se kuonokoppa on ihan ok! MUTTA, miksi minusta tuntuu, että se oli aivan liian tiukalla (?). Koiran kieli jäi ulkopuolelle ja roikkui sinisenä ja elottomana, koira ei tuntunut voivan hengittää kunnolla ja näytti että silmät pullistuu päästä! Koira vaikutti kovin hätääntyneeltä. Mainitsin kielen sinisyydestä (tai lähinnä kysyin siitä), mutta hoitaja ei tuntunut olevan huolissaan ja tuntui että otti vähän nokkiinsa kun kysyin asiasta... Kuonokopan alla oleva side (?) myös painoi koiran toista silmää pahoin ja lääkäri mainitsi hoitajalle tästä. Koira on minulla vain hoidossa, enkä ole täysin selvillä kaikesta, mutta olen ennenkin nähnyt kun tällä koiralla on ollut kuonokoppa, eikä silloin ole mitkään kielet sinisinä roikkuneet. Myöskään omistajalle tämmöinen ei ollut tuttua... Nyt koira pitäisi viedä uudestaan sinne samaan paikkaan, ja minua ahdistaa viedä, kun pelkään sitä kuonokoppaa, kun tekee niin pahaa katsoa. Pitäisi varmaan sanoa asiasta siellä? En vain tiedä oikein että miten, kun hoitaja ei ainakaan viimeksi suhtautunut kovin hyvin. En todellakaan tarkoita arvostella kenenkään työtä tai mitään, mutta en voi vierestä katsoa jos näyttää että kaikki ei nyt mene ihan oikein...
Mitä mieltä te olette? Onko ihan normaalia tämmöinen reaktio kuonokopan laitossa? Kuonokoppa on pakko laittaa, sen ymmärrän täysin, ei mikään toimenpide muuten onnistu, mutta pitääkö sen tosiaan olla noin tiukalla?? Sivistäkää tietämätöntä :))
Kuonokoppa liian tiukalla, vai...?
6
743
Vastaukset
No eihän tuo nyt ihan normaalilta kuulosta, mutta mahdotonta sanoa mitään varmaa, kun en ole tilanteessa paikalla ollut.
Kopan käyttö on joissakin tilanteissa mielestäni ehdottoman tärkeää ja hyvä asia. Parhaimmillaan koirakin rauhoittuu koppa päässään. Neuvoni on se, että jokaisen kannattaisi hankkia omalle koiralleen sopiva koppa, ihan eläinkaupassa sovittaa eri malleja ja eri kokoja koiralle sopivaksi. Ja siitä kopan käytöstä pitää tehdä KIVA asia, ei kamala. Koppaan totutellaan rauhaisassa tilanteessa ja siitä saa namia. Oma koppa on syytä olla ihan joitakin hätätilanteita varten jemmassa kotosalla - vaikka koiran ensiapulaukussa.
Kuonokoppaan liittyy todella paljon ikäviä mielikuvia ja vääristyneitä käsityksiä. Oikein käytettynä se rauhoittaa lääkärillä tutkimustapahtuman ja mitään vahinkoa ei pääse käymään. Monet koiranomistajat eivät millään suostuisi laittamaan koppaa koiralleen, koska koira on kiltti. Koppa siis mielletään vain vihaisten ja aggressiivisten koirien käyttöön. Mutta niinhän ei ole. Maailman kilteinkin koira saattaa pelätä lääkärin vastaanotolla ja tutkimuskin voi sattua kipeään paikkaan. Ja ihan primitiivireaktiona koira sitten puree. Eläinlääkäreille ja -hoitajille tulisi kuitenkin suoda täysi työrauha, jotta he voivat parhaiten auttaa koiraa. Ja koppa on siinä oivallinen apukeino.
Eläinlääkäriin koirani ja minä menemme aina koppa jo valmiiksi koiran päässä, enkä koe asiaa kiusalliseksi tai häpeälliseksi. Kipeä koira saattaa näykätä kun sattuu, enkä missään tapauksessa halua niin käyvän. Mielestäni on kohteliasta huomioida eläinlääkäri ja eläintenhoitaja, jotka joutuvat työssään tutkimaan jatkuvasti vieraita koiria.
Suosittelen hankkimaan kyseiselle koiralle mahdollisimman mukavan, sopivan ja istuvan oman kuonokopan. Ja sitten tutustuttamaan koira rauhassa kotona koppaan, jotta se ei mene sen käytöstä paniikkiin. Mukavalla kopalla eläinlääkärissä käynnit sujuvat hyvin, eikä koirankaan tarvitse stressata.- koiruus^^
Juu siis ei kyse ollut missään tapauksessa siitä, että jotenkin vastustaisin kuonokoppaa, enkä koe sitä millään muotoa häpeälliseksi asiaksi. Kuten sanoin, kuonokoppa tarvitaan, se on täysin selvä asia. Toimenpiteet ei kerta kaikkiaan onnistu ilman sitä. Eli sen nyt haluan tässä tehdä selväksi, etten missään nimessä vastusta kuonokopan käyttöä näissä toimenpidetilanteissa, koska se on välttämätön, jotta koira saadaan hoidettua.
Kyse oli siitä, että pelottaa viedä koira uudestaan sinne lääkäriin, jos siellä on se sama hoitaja (suurella todennäköisyydellä on), joka laittaa kuonokopan niin tiukalle, ja jos ei se kenenkään muidenkaan mielestä kuulosta normaalilta tuo, että kieli roikkuu sinisenä ja silmät meinaa pullistua päästä ja koira saa hädin tuskin henkeä! Miksei sitä koppaa voisi laittaa ihan normaalisti kuin aina ennenkin?! Sitten jos asiasta uskaltaa ohi mennen edes kysäistä, niin hoitaja ottaa nokkiinsa... Olen itse "ihmisten hoitaja", ja itse en olisi käyttäytynyt tilanteessa vastaavalla tavalla. On normaalia olla huolissaan omasta, lapsien tai vaikka lemmikin terveydestä, eikä siitä pidä ammattihenkilönä ottaa nokkiinsa, jos kysyy jostain asiasta, ja vielä täysin asiallisesti ja ystävällisesti. Mitä enemmän asiaa ajattelen, sitä enemmän ottaa päähän ja ärsyttää se koko ihminen! koiruus^^ kirjoitti:
Juu siis ei kyse ollut missään tapauksessa siitä, että jotenkin vastustaisin kuonokoppaa, enkä koe sitä millään muotoa häpeälliseksi asiaksi. Kuten sanoin, kuonokoppa tarvitaan, se on täysin selvä asia. Toimenpiteet ei kerta kaikkiaan onnistu ilman sitä. Eli sen nyt haluan tässä tehdä selväksi, etten missään nimessä vastusta kuonokopan käyttöä näissä toimenpidetilanteissa, koska se on välttämätön, jotta koira saadaan hoidettua.
Kyse oli siitä, että pelottaa viedä koira uudestaan sinne lääkäriin, jos siellä on se sama hoitaja (suurella todennäköisyydellä on), joka laittaa kuonokopan niin tiukalle, ja jos ei se kenenkään muidenkaan mielestä kuulosta normaalilta tuo, että kieli roikkuu sinisenä ja silmät meinaa pullistua päästä ja koira saa hädin tuskin henkeä! Miksei sitä koppaa voisi laittaa ihan normaalisti kuin aina ennenkin?! Sitten jos asiasta uskaltaa ohi mennen edes kysäistä, niin hoitaja ottaa nokkiinsa... Olen itse "ihmisten hoitaja", ja itse en olisi käyttäytynyt tilanteessa vastaavalla tavalla. On normaalia olla huolissaan omasta, lapsien tai vaikka lemmikin terveydestä, eikä siitä pidä ammattihenkilönä ottaa nokkiinsa, jos kysyy jostain asiasta, ja vielä täysin asiallisesti ja ystävällisesti. Mitä enemmän asiaa ajattelen, sitä enemmän ottaa päähän ja ärsyttää se koko ihminen!Ymmärsinkin jo aloitusviestistäsi, että et vastusta kopan käyttöä. Tuo oma kirjoitukseni oli vain sellainen yleinen kommentti siitä, että joskus sitä koppaa pidetään kamalana asiana - ja ihan turhaan.
Itse suosittelen, että seuraavaa käyntiä varten hommaat koiralle itse ennakolta koiruudelle sopivan kopan tai pyydät lekurilla, että saat itse laittaa kopan koiralle ja kokeilet siinä samalla muutaman kopan - ja valitset sen joka sopii parhaiten.
- miinukka koira
Mielestäni kuonokopan pitää olla niin iso että koira voi ihan hyvin aukoa vähän suutaan ja jopa
nuolla kieltään.
Minä kun menin lääkäriin, sanoin heti jos koppa oli liian pieni, mulla oli niin vihainen koira (lääkäri kammo)
että mentiin ulos laittamaan koppa itse päälle, muuten ei onnistunut.
Sinä kuitenkin maksat hoidosta, joten voit ihan hyvin valittaa.- trimmaaja
rottweiler-mami kirjoitit erittäin hyvin kuonokopan kaytöstä. Trimmaajana suosittelen kuonokopan käytön opettelua. Olen huomanna kuinka koira rauhoittuu,kun kopan koiralle laittaa. Aika moni siinä tilanteensa koittelee omaa egoansa, myös ne mummon mussukat. Kuonokoppan olisikin kuuluttava jokaisen koiran varustuksiin aivan kuin kaulapannan.Varsinkin trimmattavilla roduilla. Tärkeää on tietysti että se kuonokoppa on sopivan kokoinen eikä sitä vedetä liian tiukalla pääntaakse kiinni. Ei se saa tietenkään olla liian löysällä, jotta koira saa sen käpälällään pois siirrettyä päästään, joka tapahtuu aika nopsaan jos koppaa ei ole kunnolla kiinnitetty. Hoitaja on vain näyttänyt oman tyhmyytensä siinä tilanteessa, eikä siitä tarvitse välittäää
- jämäkkyyttä
Jos menette uudestaan sinne ja hoitaja laittaa kopan liian tiukalle niin sanot ensin nätisti, että eiköhän tuo koppa ole hiukan liian tiukalla, voiskohan sitä vähän löysätä. Älä välitä siitä jos hoitaja meinaa ottaa nokkiinsa. Koira on sinun vastuullasi ja sinulla on oikeus keskustella mieltäsi painavasta asiasta. Jos sinä olet sitä mieltä että koiraa kohdellaan huonosti, voit päättää että kyseinen henkilö ei koiraan koske. Sinulla on täysi oikeus arvostella toisen työtä jos työn kohteena on sinun vastuullasi oleva eläin!!!
Mikäli hoitaja ottaa ystävällisestä huomautuksestasi nokkiinsa eikä suostu löysäämään niin sano jämäkästi MUTTA ASIALLISESTI (asiattomuudella ei pitkälle pötkitä) että koira on sinun vastuullasi etkä aio katsella vierestä asiatonta hoitoa ja että sinun täytynee sitten ottaa vähän valokuvia tuosta koirasta ennen toimenpidettä että on pitäviä todisteita koiran kaltoinkohtelusta valitusta tehtäessä. (ota kamera/kamerakännykkä mukaan sanojesi painoksi jos käytät tätä keinoa) Lyön vaikka vetoa että hän löysää kuonokoppaa mieluummin kuin alkaa kanssasi tappelemaan. Toki hän saattaa osoittaa loukkaantumisen merkkejä, mutta pääasia että koira voi hyvin.
Voit myös sanoa että siinä tapauksessa hoitaja voi ottaa kopan pois sillä et aio antaa koiran kärsiä. Pyydä saada eläinlääkärin mielipide kuonokopan kiinnityksestä ja uhkaa (edelleen hyvät tavat ja rauhallinen, mutta määrätietoinen äänensävy muistaen) lähteä pois ja mainitse samalla ettet aio maksaa käynnistä mitään jos sinun toiveitasi ei kuunnella. Hehän tietysti sanovat että varatusta ajasta täytyy joka tapauksessa maksaa ja tässä kohtaa voit vedota siihen että poliisin voi kyllä kutsua paikalle niin katsotaan mitä mieltä he ovat eläinten huonosta kohtelusta. Tämä alkaa toki mennä jo äärimmäisyyksiin eikä sinun pitäisi joutua uhkaamaan poliisilla, mutta tärkeintä on että säilytät itsetuntosi ja tiedät oikeutesi. Jos olet määrätietoinen asiassasi hoitaja varmasti löysää kuonokoppaa. Älä päästä hantä niskanpäälle!!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244716- 883724
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483125- 542667
- 2062621
- 512599
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322400- 1522338
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081539