Vinkkejä ensikertalaiselle

matkustelematon

Moi!

Olen lähdössä muutaman viikon päästä Helsingistä Lontoon kautta lentäen Chicagoon, josta matka jatkuu lähistöllä olevaan pikkukaupungiin. ESTA-hakemus on tehty ja hyväksytty. Lentoyhtiöllekin on ilmoitettu tarvittavat tiedot. Ilmeisesti lentokoneessa pitää täytellä vielä joitain lippulappuja? Onko matkan sujuvuudesta kokemuksia (lentokoneiden vaihdot, matkatavarat)? Tai mahdollisesti joitain vinkkejä, jotka auttaisivat ensikertalaista selviämään ensimmäisestä varsinaisesta ulkomaanmatkasta kovin paljoa uunoilematta?

4

391

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei hätää

      Eikös koneessa täytetä vielä se USAn tulliin jäävä lappunen, ettet siis kuljeta mitään ruokaa mukanasi tai kallista tavaraa (myytäväksi) jne.

      Matkatavarat ja lennonvaihto on on sattuman kauppaa, mutta mahdolliset ongelmatilanteet hoituvat rutiininomaisesti. Itse olen reissannut paljonkin työmatkoilla maanosien välillä ja todella harvoin on käynyt huono tuuri. Matkatavarat menevät periaatteessa itsestään perille. Lentokoneen vaihtoon mukavat jalkineet, sillä kävelymatkaa voi olla kilometri pitkin terminaalien käytäviä. Varsinkin Lontoon kentät ovat valtavia. Voit katsoa huviksesi lentokentän "kartan" etukäteen netistä.

      Mutta kysyvä ei tieltä eksy! Jokainen välillä uunoilee, itse viimeksi uunoilin Vantaalla bussissa, vaikka olen kovin olevinani kokenut maailmanmatkaaja ;-)

      • matkailija-x

        Chicagon-koneessa täytetään tuon edellisen kirjoittajan tullilomakkeen lisäksi vihreä visa waiver-lomake, vaikka ESTA onkin täytettynä.

        Jos saat boarding-kortin Lontoo-Chicago-välille jo Helsingissä, katso Lontoossa silti terminaaalin monitoreista lähtöportti uudestaan, voivat vaihtua alkuperäisestä.


    • Customs

      Laukut menevät Chicagoon asti. Jos siellä on vielä koneenvaihto, niin siinä siirretään itse vierekkäiseltä tiskiltä toiselle laukku, mutta jos Chicago on lentojen pääteasema, niin sitten laukut vain haetaan mukaan.

      ESTA:n lisäksi 2 lappua, jotka täytetään lentokoneessa:
      vierailulappu annetaan siinä tullissa virkailijalle (saattaa kysyä jotain matkan tarkoituksesta tms. tai sitten ei) ja tarkistaa passin sekä ottaa etusormistä sormenjäljet ja kasvokuvan.
      Sinun on myös lapussa ilmoitettava OSOITE, jossa vietät ensimmäisen yön. Tämä kannattaa olla sillä muuten ei pääse maahan (kokemusta on asiasta kun en muistanut kaverini osoitetta, joka onneksi tuli lentokentälle ja kertoi virkailijoille osoitteensa ja pääsin maahan :)

      Tavaralappu annetaan toisille virkailijoille muistaakseni sitten kun laukkujen kanssa kävellään ulos, mutta siellä on ihan selkeät opasteet ja seuraat vain muita :)

      • Customs

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      152
      10934
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3073
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      210
      2912
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2157
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1908
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1729
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1716
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1617
    9. 84
      1593
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1563
    Aihe