Vaihtoehto veneen peitetelineeksi

peiteteline

Kaikille syksyisin peitetelineen kanssa askarteleville hyvä vaihtoehto. Ja tietty niille, jotka ovat kyllästyneet rakentamaan syksyllä märästä koolingista peitetelineen.

Ainakin pääkaupunkiseudulla Etolan teollisuusmyynnistä / Etrasta löytyy kohtuuhintainen vaihtoehto (Exel-system 30).
Ajatus on sama kuin noissa valmiissa telineissäkin. Alhaalta kaiteisiin kiinni ja yläpäästä ns. 'kurkihirteen', jonka virkaa toimittaa halkaisijaltaan 30 mm lasikuituputki.
Putkea saa 6 metrin kankena ja siihen löytyy erilaisia jatkohokkeja, kaidekiinnikkeitä, päätytulppia jne. Putket vain sahalla oikeaan mittaan ja telineen voi koota valmiista paloista. Hintaa paketille, jossa 6 metrin harja sekä kolme A-pukkia kertyi viime vuonna n.170 €. Kaverin 9 metriselle veneelle n. 300 € (Neljä A-pukkia). Kevyt ja helppo purkaa, kasata ja varastoida.

Kiinnikkeiden halkaisija on 30 mm, mutta väliin voi laittaa vaikka ohkasen kumiliuskan, niin sopii 25 mm putkeen. Ja kumiliuskaahan saa samasta paikasta.

Jos viitsii vielä numeroida osat, niin on syksyisin helppo koota veneen päälle.

31

9169

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • peittelijä

      Oikeaoppisesti peitettäessä kehikko ei saa ottaa tukea veneestä. Kehikon tulee seisoa omilla jaloillaan ja pitää peite irti veneen pinnoista.
      Jos teline tuetaan veneeseen, kohdistuu veneeseen tuuli- ja lumikuormia, jotka saattavat kaataa koko veneen sekä aiheuttaa esim. kaiteiden löystymistä ja hankausjälkiä. Ilma ei kierrä kunnolla veneen ympärillä ja kosteus/home pääsevät helposti kasvamaan.

      • Toimi viime talvena

        Tuosta vastauksesta voisi ottaa siis oppia aika moni veneen peittelijä...mutta jokaisella on tietysti oikeus mielipiteeseensä.

        Itselläni on kyllä sen verran jyrkkä katto ettei siinä pysy vesi eikä lumi .
        Tuuletuskin hoituu, kun kumpikin pääty on sidottu löyhästi kiinni.
        Vene lepää trailerin päällä talven, eikä se siitä mihinkään kaadu.
        Sisällä voi työskennelläkin kun ei ole noita poikkipuita riesana.

        Toimi hyvin viime talvena, joten miksi ei siis myös tulevana.


      • vissiin

        Kas kun ei lennä tieheen koko vene. Se on totta että presan ja kyljen väliin kantsuu laittaa vaikka fenderit roikkumaan ettei presa hankaa kylkiä. Muuten lasikuituputkikehikko on aivan bueno.


    • uuno_________

      Veneeni mukana tuli edellisen omistajan hankkima Exel lasikuituputkipressukehikko. Ensimmäistä kertaa sitä keväällä purkaessani tulin siihen tulokseen, että oli myös viimeinen kerta. Niiden heppoisten muovihelojen kanssa meni hermo, joten kippasin koko roskan puoliksi purkamattomana veneen päältä alas, paloittelin ja kippasin roskikseen. Nyt on ruotsalainen alumiiniputkiviritelmä. Se on selkeästi jämäkämpi ja fiksumpi kuin edellinen, mutta kyllä on hermo palanut muutaman kerran senkin kanssa. Mielestäni puusta saa tehtyä parhaan kehikon, mutta sen säilöminen kesäkautena saattaa olla ongelma. Eli omalta osaltani pelleily putkikehikkojen kanssa jatkuu, ellei sitten varat anna myöten viedä venettä hallisäilytykseen.

    • AriT

      Ennen vastaavaan alumiiniputkista tehtyyn kehikkoon sirtymistä itsekin käytin juuri samaa ratkaisua. Silloin totesin, että ostamalla putket metritavarana ja kiinnitysosat irto-osina, säästö on huomattava esim. VA-Varusteelta saatavaan valmiiseen mallikohtaiseen kehikkoon. Toki hieman vaivaa mitoituksessa ja ensimmäisessä asennuksessa on, mutta saa siitä jonkin verran palkaa omalle työlle ja ennen kaikkea juuri sellaisen kehikon kuin itse haluaa.

      Tämän ratkaisun huono puoli on heikko mekaaninen kestävyys. Pienikin "väärän suuntainen" liike murtaa muoviosat helposti (kokemusta on!) ja pahimmilaan yhden osan pettämisestä seuraa ketjureaktio ja koko kehikko romahtaa pressun alla. Tässä suhteessa alumiiosilla toteutettu putkikehikko on ylivertainen, tosin huomattavasti kalliimpi ratkaisu.

      Hyvä keino vaurioiden ennaltaestämiseksi on käyttää muutamaa edullista räikällistä kiristysliinaa rakenteen tukemiseen. Pituussuuntainen liike estetään vetämällä "kurkihirsiputkesta" keulasta taaksepäin ja perästä eteenpäin pari liinaa suhteellisen kireälle ja lisäksi veneen yli sopiviin kohtiin muutama liina laidalta laidalle.

      • kusilaituputki

        jos kehikko sattuisi pettämäänkin? Tarvitaanko välttämättä koko peittelyä?
        Mulla on kyllä kestänyt exelputket kunnon syysmyrskyjä, parhaimmillaan on revenneet pressusta reunukset irti tuulessa mutta kehikko on kestänyt.


    • peittelijä

      Osta metalliset kulmapalat, mittaa 50 x 50 puurimasta pystypuut, kattopuut ja vaakapuut sekä harjapuut. Vaakapuiden ja harjapiden pituus 1-1,5m, muut veneen mittojen mukaan. Kiinnitä puut kulmapaloihin ruuveilla ja nosta yksitellen pystyyn ja kiinnitä vaakapuut. Kunkoko komeus on valmis ruuvaa pystypuiden alaosiin pitkät 50 x 100 puut, joilla lukitset kehän jalat toisiinsa . Ruuvaa vielä vinotuet 22 x 100 laudasta nurkkapuista tukemaan sivuttais-ja pitkittäisheiluntaa.
      Rakennelma kannattaa mitoittaa jonkun valmispeitteen ja veneen mittojen mukaan. Kevytpeitettä käytettäessä kannattaa laittaa kaksi päällekäin eli vanha alla ja uusi päälle. Peite kannattaa kiinnittää laudoilla läpiruuvaamalla puihin päädyistä ja vaakalaudalla sivuista. Tärkeintä on, ettei tuuli pääse repimään löysää peitettä, sillä silloin se ei kauan kestä.
      Pysyy takuuvarmasti kasassa koko talven, mutta vaatii lumientiputtelua katolta aina silloin tällöin.
      Itse olenkäyttänyt samoja painekyllästettyjä puita 9 vuotta. Yhden kevytpeitteen ja ruuvit ostan vuosittain.

    • Saimaan veneilijä

      Peittelin venettäni vuosikausia monenmoisin konstein.
      Toissa kesänä rakensin sellaisen kehikon jossa on peltikatto, lautaseinät ja räystäiden alla ja ovien alla ilmanvaihtorako. Ovet ovat molemmissa päissä. Veneen voi vetää omalla kärrillään suoraan rannasta katokseen jolloin vetävä traktori tulee toisesta päästä ulos. Katoksessa on tilaa työskennellä ja siihen saa mökistä roikalla sähkövirtaa. Nykyiselle 9,8 metriselle matkaveneelleni jätin jonkun verran kasvuvaraakin katokseen. Olen tyytyväinen rakennelmaani. Materiaalina käytin parrua, lankkua, lautaa ja osittain kuorittua pyöreätä puuta. Iso osa materiaaleista on purkutavaraa. Kattopellit ovat puretusta ladosta. Ylimääräiset naulanreiät paikkasin Sikamassalla. Syyspimeällä laioin työmaavalaisimen vajan sisään osoittamaan kohti kattoa. Katolta oli sitten helppo paikallistaa reiät. Kun paikat olivat kuivuneet maalasin katon vihreäksi, seinät ovat ruskeat. Lapset lupasivat maalata ensi kesänä seiniin vielä puita ja pensaita naamiointitarkoituksessa vaikka rakennelma peittyy nytkin hyvin männikköön.

      • kolhoosissa

        varmasti hyvä ratkaisu, mutta esim. seurakaverit epäilemättä räjäyttäisivät hattunsa jos moista yrittäisi seurasatamassa.


    • paras ja

      halvin kehikko. Mulla 7m vene trailerilla siten,. että edessä tuuman lauta kiinnitysliinoilla maasta keulaan nojaten suoraan ylös, siitä pari täkkipulteilla ja siipimuttereilla yhteenliitettyä kakkosrimaa kurkihirtenä hytin targakaaren kautta perälle, jossa tuuman laudat taas täkkipultilla ristiin ylhäältä kiinnitettyna (2-rima makaa syntyvässä "v":ssä). Helvetin halpa (10m 2-rimaa, 15m tuuman lautaa 3 täkkipultiia 3 siipimutteria muutama naula muutama kiinnitysremmi) ja puutavara pilkotaan keväällä takkapuiksi. On toiminut 3 talvea.

      • ihmemies mcklyyvari

        kun se joka talveksi pitää ostaa ja tehdä uusi. Itse kyllästyin juur tähän jatkuvalla syötöllä rakentamiseen.
        Riippuu tietysti paatin koostakin. Tuskin noilla lasikuituputkilla kovin isoa venettä toimivasti peitellään.


      • Teistä tunarit.
        ihmemies mcklyyvari kirjoitti:

        kun se joka talveksi pitää ostaa ja tehdä uusi. Itse kyllästyin juur tähän jatkuvalla syötöllä rakentamiseen.
        Riippuu tietysti paatin koostakin. Tuskin noilla lasikuituputkilla kovin isoa venettä toimivasti peitellään.

        Se on pääasia että olet itse tyytyväinen kyhäelmääsi. Mikään ei vedä vertoja taidetapahtumana satamien venepeittely taiteeseen ja erilaisiin rakennelmiin joita saa ihan ilmaiseksi katsella, ei edes kiasma. Näistä nautin suunnattomasti kuten omatekoisista veneistäkin. Niissä näkyy pohjaton ahkeruus ja usko omiin taitoihin sekä lahjoihin. Tämän ovat todistaneet tämän keskustelupalstan osallistujat. EI SAATANA sinulla on huono MINULLA on tämmöinen ja parempi.
        Itse olen luottanut suunnattomasti omiin puu rakennnelmiin joita kanssa veneilijät hymyillen katselevat.
        Olen ollut suorastaan ylpeä kun minun resukasa on myrskyn jälkeen kopillaan ja ja hieno tehdasvalmisteinen atotallin mallinen venesuoja on kuusenlatvassa kun hämähäkki.
        Ette te osaa mitään :))))))


      • Teistä tunarit. kirjoitti:

        Se on pääasia että olet itse tyytyväinen kyhäelmääsi. Mikään ei vedä vertoja taidetapahtumana satamien venepeittely taiteeseen ja erilaisiin rakennelmiin joita saa ihan ilmaiseksi katsella, ei edes kiasma. Näistä nautin suunnattomasti kuten omatekoisista veneistäkin. Niissä näkyy pohjaton ahkeruus ja usko omiin taitoihin sekä lahjoihin. Tämän ovat todistaneet tämän keskustelupalstan osallistujat. EI SAATANA sinulla on huono MINULLA on tämmöinen ja parempi.
        Itse olen luottanut suunnattomasti omiin puu rakennnelmiin joita kanssa veneilijät hymyillen katselevat.
        Olen ollut suorastaan ylpeä kun minun resukasa on myrskyn jälkeen kopillaan ja ja hieno tehdasvalmisteinen atotallin mallinen venesuoja on kuusenlatvassa kun hämähäkki.
        Ette te osaa mitään :))))))

        Ajattelin nostaa tämän uudestaan esille koska se aika lähestyy milloin pressu pitää saada taas veneen päälle. Tuossa edellinen veneilijä kirjoitta että "hökötys" lähtee myrskyn aikana helposti lentoon. Se hoidetaan sillä että vedetään, vaikka veneen ankkurinaru, monta kierrosta koko veneen (ja pressun) ympäri ja sitten tietenkin kiinni edestä ja takaa. Meillä on tämä Etran systeemi käytössä ja se on helppo pystyttä ja purkaa kunhan merkkaa joka palan, siis vaikka "vasen taka", "etu oikea", "keski vasen" jne. Hintaa kertyi noin 200 Euroa. Niin veneemme on moottorivene ja pituus 7 m.


      • Teistä tunarit. kirjoitti:

        Se on pääasia että olet itse tyytyväinen kyhäelmääsi. Mikään ei vedä vertoja taidetapahtumana satamien venepeittely taiteeseen ja erilaisiin rakennelmiin joita saa ihan ilmaiseksi katsella, ei edes kiasma. Näistä nautin suunnattomasti kuten omatekoisista veneistäkin. Niissä näkyy pohjaton ahkeruus ja usko omiin taitoihin sekä lahjoihin. Tämän ovat todistaneet tämän keskustelupalstan osallistujat. EI SAATANA sinulla on huono MINULLA on tämmöinen ja parempi.
        Itse olen luottanut suunnattomasti omiin puu rakennnelmiin joita kanssa veneilijät hymyillen katselevat.
        Olen ollut suorastaan ylpeä kun minun resukasa on myrskyn jälkeen kopillaan ja ja hieno tehdasvalmisteinen atotallin mallinen venesuoja on kuusenlatvassa kun hämähäkki.
        Ette te osaa mitään :))))))

        Se aika lähestyy kohta ja tämä tulee ajankohtaiseksi. Meillä on tämä käytössä ja hyvin toiminut 10 vuotta.


      • lihamylly1 kirjoitti:

        Se aika lähestyy kohta ja tämä tulee ajankohtaiseksi. Meillä on tämä käytössä ja hyvin toiminut 10 vuotta.

        Tässä tuli vahingossa kaksi kommenttia koska eka ei näyttänyt menneen perille.


    • Tässä oli mainio esimerkki tämän palstan keskustelijoista. Kukaan ei kommentoi !!! Mutta mitä sitä kommentoimaan outoa asiaa ja kun ei ole venettäkään. Mutta sitävastoin on tärkeää miten tai mistä saa ruotsinlaivoja ilmaiseksi tai kumpi oli syypää Airiston veneonnettomuuteen tai veneiden nopeus gallup . Just joo.

      • Anonyymi

        Terve taas lihamylly1, tämä on nyt tätä.
        Nykyisin ei enää keskustella käytännön asioista, vaan jostain helikopterikyydistä, vaikka kukaan ei tiedä muuta kuin siitä tehdyn lehtijutun.
        Sitten siellä on kova meuhkaaminen veneseurojen katastustoiminnasta.
        Ei siinä mitää, mutta kun anonyymit kiistelevät keskenään, niin niitä on vaikea seurata.
        Mukana on myös paljon henkisesti järkkyneitä säheltäjiä, joiden kirjoitukset ovat kaikkea muuta kuin mieltä ylentäviä.
        Kyllä minäkin olen pikku hiljaa kallistumassa jonkun valvotun sivuston suuntaan.
        Kaikesta huolimatta hyvää syksyn jatkoa sinulle ja kaunista päivää veneen peittelyyn D.

        Terveisin Masaesbosta


    • Joo Masa, kunhan tässä voivottelen. Olen nykyään mukana Facebookissa/Veneilyn kysy mitä vaan, se on niin kuin tämä palsta silloin kun kaikki oli vielä asiallista. Kukaan ei ilkeile kenellekään, esiinnytään omilla nimillä. Tervetulua mukaan Masa, ja miksi ei kakki muutkin. Taso ei ole yhtä kova kuin täällä aikoinaan (Joakim1 !!!) mutta ei tule paha mieli. Hyvää syksyä sinullekin.

    • Anonyymi

      Veneen mukana tuli alumiininen kannelle sijoitettava kehikko. Ei mielestäni mitään järkeä. Tein puusta 2 pukkia joiden varaan saan maston sopivalle korkeudelle kurkihirreksi. Maston yli pressut jotka veneen ali viedyillä narulla kiinni. Sitloodan kohdalle jonkinmoinen suljettava kulkuaukko "telttaan".

      • "Veneen mukana tuli alumiininen kannelle sijoitettava kehikko". Mitä vikaa siinä oli ?


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        "Veneen mukana tuli alumiininen kannelle sijoitettava kehikko". Mitä vikaa siinä oli ?

        Se oli kevyt häkkärä, rimpula jonka kasaaminen ja purkaminen olin hankalaa. Se oli liian matala ja heiluva. Se oli ahterissa aivan liian matala.
        Kunnon pukkien päällä oleva masto jonka yli voi laittaa pressut sopivalle korkeudelle on mielestäni paljon toimivampi ratkaisu. Maston kanssa saalingit tuottavat vähän lisäpähkäilyä.


    • Anonyymi

      Mix pitää peittää. Turhaa hommaa. On se veesäkin ilman peittoon. Joulukuun lopussa ylös ja huhtikuun alussa veteen.

    • Anonyymi

      On toiminut busterin kokoisessa veneessä vallan mainiosti viimeiset 20v. Kevytpressut kyllä on yhden kauden kulutustavaraa, ne repeilevät mutta putkikehikko on ihan alkuperäinen. Ja säilytys on meren rannalla jossa kyllä toisinaan tuulee ihan napakasti.

    • Anonyymi

      Minun ratkaisuni on seuraava: ajan syksyllä veneen Lauttasaaresta Hernesaareen. Keväällä toiseen suuntaan. Lupasin itselleni veneettömän jakson jälkeen että en koskaan enää jumppaa pressujen ja telineiden kanssa. Lämmin halli on valkoisen miehen tapa säilyttää paatti talven yli.

      • Anonyymi

        Valitettavasti meistä monista valkoisista miehistä eikä naisistakaan ole kykeneviä tuolla tyylillä hoitamaan talvisäilytystä.
        Suurin osa meistä joutuu alistumaan syksyisin ja keväisin tuohon pressuralliin.
        Onneksi olemme jo pienestä pitäen siihen tottuneet, eikä asennoitumisemme sen takia ole niin negatiivinen kuin sivusta päin katsottuna voisi näyttää.
        Tietysti mekin salaa haaveilemme avaimet käteen talvisäilytyksestä lämpimässä hallissa, mutta niinhän me teemme muidenkin saavuttamattomien haaveiden suhteen.
        Useimmat meistä terveen itsetunnon omaavista pressunkiskojista ymmärrtävät reaaliteetit, joten se ei ole meiltä pois, jos joku pystyy veneensä säilyttämään lämpimässä hallissa D.

        Satunnainen tarkkailija


      • Anonyymi

        Minä taas ostin joku vuosi sitten tuollaisen pressutallin kooltaan 4 x 12 metriä, peruuttelen
        traktorilla veneen kärryineen talliin ja pressuovi kiinni. Siellä se hyvin talvehtii eikä ole vaivaa kehikkojen ja pressujen virittämisistä.


      • Anonyymi

        Venettä ei tarvitsisi edes nostaa jos antaa sen syksyllä pois ja tilaa kevääksi uuden valmiiksi veteen laskettuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Venettä ei tarvitsisi edes nostaa jos antaa sen syksyllä pois ja tilaa kevääksi uuden valmiiksi veteen laskettuna.

        Muuten loistava ehdotus, mutta kun ne uudet veneet tahtoo aina olla kesken varusteltuja jostakin kohden.
        Niitä kun sitten virittelet siinä kesän mittaan kohdalleen, niin veneilytunnelmat valuvat väkisinkin pilssin syvimpään nurkkaan D.
        Bootmann


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muuten loistava ehdotus, mutta kun ne uudet veneet tahtoo aina olla kesken varusteltuja jostakin kohden.
        Niitä kun sitten virittelet siinä kesän mittaan kohdalleen, niin veneilytunnelmat valuvat väkisinkin pilssin syvimpään nurkkaan D.
        Bootmann

        Tarpeeksi maksamallahan saa sen veneen vaikka kuinka valmiiksi.


      • Anonyymi

        Kyllä pressun alla säilyttäminen näkyy olevan juurikin valkoisen miehen tapa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarpeeksi maksamallahan saa sen veneen vaikka kuinka valmiiksi.

        Kuka nyt alkaa veneilemään sisäänajamattomalla veneellä, yliivalkoinen tilaa joka vuosi uuden ja maksaa paljon sen saattamisesta koeteltuun kuntoon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      356
      3175
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      129
      1197
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      61
      1167
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      133
      953
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      115
      816
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      159
      737
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      727
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      717
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      689
    Aihe