ME OLEMME UMPIKUJASSA!

kissa pöydällä

Olen tosissani HUOLESTUNUT kristillisyyden tilasta. Kristillisyydessä on tällä hetkellä VAKAVIA sisäisiä ERIMIELISYYKSIÄ, siitä ei pääse yli eikä ympäri vaikka miten asiaa kääntelisi. Siionimme on vakavasti sairas.

Ongelmallisin kysymys näyttää tällä hetkellä olevan, MITEN sisäisiin erimielisyyksiin REAGOIDAAN. Pahin vaihtoehto mielestäni on se, että SULJETAAN SILMÄT ja ollaan kuin niitä ei olisikaan. Muutetaan saarnat sen verran ympäripyöreiksi, ettei niistä kukaan pahennu, jos nyt ei saa niistä hirveästi ravintoakaan.

Miksi asioiden "silleen jättäminen" on huono vaihtoehto? Siksi, että se johtaa KAKSINAISMORALISMIN yhä pahenevaan leviämiseen kristillisyydessä. Seuroissa vanha puhujaseta saarnaa elokuvat synniksi, seurapenkissä istuvat nuoret kuuntelevat sujuvasti saarnan ja lähtevät sitten iltakylään katsomaan netistä leffauutuuksia - TÄLLAISTA, JA PALJON PAHEMPAAKIN TAPAHTUU JO NYKYÄÄN!

Veljet ja sisaret, ajatelkaa! Millaiseen MORAALISEEN AJATTELUUN lapsemme ja nuoremme kasvavat, jos lakaisemme erimielisyydet vain maton alle? Haluammeko, että he kasvavat todellisuudessa, jossa toisaalta moni asia on syntiä, väärin, mutta toisaalta melkein KAIKKIA NORMEJA VOIDAAN RIKKOA JA KIERTÄÄ? Eikö vaarana ole, että lapsemme, nuoremme ja jopa me itse ajaudumme vähitellen täydelliseen eettiseen relativismiin, kyynisyyteen ja VALHEELLISUUTEEN? On todella vakava juttu, jos kasvava lapsi tai nuori oppii siihen, että synti-käsite on suhteellinen sen mukaan, kenen seurassa satutaan olemaan!

Kun kerran asia on niin, että me olemme erimielisiä siitä, mikä on väärin ja mikä ei, niin asiat TÄYTYY käsitellä ja puhua halki, niin vaikeaa kuin se onkin. Jollemme sitä tee, niin kaksinaismoralismi MÄDÄTTÄÄ tämän liikkeen, niin pelkään.

87

1821

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Otin hatkat

      Kaksinaismoralismiinkin voi tottua! Neuvostoliitossa se opittiin ja elettiin 70 vuotta, systeemissä joka mätäni sisältäpäin. Ja lopulta romahti yhdessä yössä.

      • kissa pöydällä

        minä en halua tottua mädännäisyyteen. Kaikesta huolimatta rakastan tätä liikettä, siinä on kuitenkin niin paljon hyvää. Ja haluan rakastaa kaikkia niitä lapsia ja nuoria, jotka kasvavat tämän kristillisyyden piirissä.


      • ........
        kissa pöydällä kirjoitti:

        minä en halua tottua mädännäisyyteen. Kaikesta huolimatta rakastan tätä liikettä, siinä on kuitenkin niin paljon hyvää. Ja haluan rakastaa kaikkia niitä lapsia ja nuoria, jotka kasvavat tämän kristillisyyden piirissä.

        Siinä tulikin Vanhoillislestadiolaisuuden ydin ilmi: "rakastan tätä liikettä". Oikeat uskovaiset rakastavat Jumalaa, eivät seurakuntaa.


      • Myllynkivi-vertaus
        kissa pöydällä kirjoitti:

        minä en halua tottua mädännäisyyteen. Kaikesta huolimatta rakastan tätä liikettä, siinä on kuitenkin niin paljon hyvää. Ja haluan rakastaa kaikkia niitä lapsia ja nuoria, jotka kasvavat tämän kristillisyyden piirissä.

        Juuri lasten osa ahdistaa erityisen paljon. Miksi heitä pitää naruttaa...se ei ole oikein.


      • kissa pöydällä
        ........ kirjoitti:

        Siinä tulikin Vanhoillislestadiolaisuuden ydin ilmi: "rakastan tätä liikettä". Oikeat uskovaiset rakastavat Jumalaa, eivät seurakuntaa.

        "Siinä tulikin Vanhoillislestadiolaisuuden ydin ilmi: "rakastan tätä liikettä". Oikeat uskovaiset rakastavat Jumalaa, eivät seurakuntaa."

        Miksi seurakunnan rakastaminen ja Jumalan rakastaminen täytyisi aina asetella vastakkain.

        Rakastan veljiä ja sisaria, joita lähimmäisenrakkauskin opettaa rakastamaan.

        Rakastan lapsia ja nuoria, Jeesuksen "vähimpiä veljiä", joita tulee kohdella kuin itseään Kristusta.

        Rakastan sitä, että tässä liikkeessä saarnataan tai paremminkin Jumala itse saarnaa KAIKKI synni anteeksi.


      • .........
        kissa pöydällä kirjoitti:

        "Siinä tulikin Vanhoillislestadiolaisuuden ydin ilmi: "rakastan tätä liikettä". Oikeat uskovaiset rakastavat Jumalaa, eivät seurakuntaa."

        Miksi seurakunnan rakastaminen ja Jumalan rakastaminen täytyisi aina asetella vastakkain.

        Rakastan veljiä ja sisaria, joita lähimmäisenrakkauskin opettaa rakastamaan.

        Rakastan lapsia ja nuoria, Jeesuksen "vähimpiä veljiä", joita tulee kohdella kuin itseään Kristusta.

        Rakastan sitä, että tässä liikkeessä saarnataan tai paremminkin Jumala itse saarnaa KAIKKI synni anteeksi.

        "tässä liikkeessä saarnataan tai paremminkin Jumala itse saarnaa KAIKKI synni anteeksi"

        Hyvä kun muistit mainita Jumalankin tässä lauseessa. Voiko VL muuten antaa anteeksi myös pyhän hengen pilkan?


      • Laura_K
        Myllynkivi-vertaus kirjoitti:

        Juuri lasten osa ahdistaa erityisen paljon. Miksi heitä pitää naruttaa...se ei ole oikein.

        Minäkin olen ollut jo pidemmän aikaa mietteissäni sen suhteen että minkä mallin me annamme lapsille. Ensinnäkin tämä puhumattomuus. Että näistä ristiriidoista ei ollennkaan sisällä julkisesti voida keskustella. Pitäisi voida! Ihan sama kuin perheessä ja kotonakin, jos puhumattomuus valtaa, tulee painostava ilmapiiri.


      • ........ kirjoitti:

        Siinä tulikin Vanhoillislestadiolaisuuden ydin ilmi: "rakastan tätä liikettä". Oikeat uskovaiset rakastavat Jumalaa, eivät seurakuntaa.

        Jeesusta, musliimit ja JT;t sekä VL;t Jumalaa.


      • änkyrävänkyrä
        kissa pöydällä kirjoitti:

        "Siinä tulikin Vanhoillislestadiolaisuuden ydin ilmi: "rakastan tätä liikettä". Oikeat uskovaiset rakastavat Jumalaa, eivät seurakuntaa."

        Miksi seurakunnan rakastaminen ja Jumalan rakastaminen täytyisi aina asetella vastakkain.

        Rakastan veljiä ja sisaria, joita lähimmäisenrakkauskin opettaa rakastamaan.

        Rakastan lapsia ja nuoria, Jeesuksen "vähimpiä veljiä", joita tulee kohdella kuin itseään Kristusta.

        Rakastan sitä, että tässä liikkeessä saarnataan tai paremminkin Jumala itse saarnaa KAIKKI synni anteeksi.

        hänet uskonsisaren, veljen ja uskonryhmän ulkopuolisen? Taitaa ollla vaan niin, että sitä rakastaa ensin itseään, sitten perhettään, Jumalakin siinä sivussa saa pakollisen rakkauslorun.
        Uskonsisaret ja veljet ovat monasti vain pakollisia vieressä istujia ja tarkasti tarkkailtavia. Ja kun mennään kehätä ulos, ollaan paljon, paljon parempia kuin naapurin "syntinen " perhe.


    • vlm.

      Ei siionin asiat ole noin väkevässä käymistilassa, kuin annat ymmärtää.
      Itse en ole havainnut tai sitten en tavallisena rivijäsenenä pääse kurkistamaan kulissien sisään. Ainakaan ulospäin eivät siionin asiat siis näytä ollenkaan huonolta.

      Mutta kun kokoonnutaan vapaammissa merkeissä esim. isät ja äidit leireille, niin siellä pienissä keskusteluryhmissä tulee aina niitä ongelmakohtia esiin.
      Seurapuheissa ongelmakohtia ei oteta koskaan esille.

      Mutta vanha tuttu käytäntö sanelee näin.
      Ongelmista voi puhua, mutta sen jälkeen pitää kiireesti uskoa huolensa, murheensa ja nekin viimeiset epäilykset visusti anteeksi Herran Jeesuksen nimessä ja kalliissa sovintoveressä ja matka voi taas jatkua kuin mitään ei olisi ollutkaan kipeää.
      Onko tämä sitten se oikea tapa ratkaista ongelmia, en pysty sanomaan, mutta omasta kokemuksestani tiedän sen, että vaikka olisi tehnyt parannusta epäilyksistään ja vikoilemisistaan, niin pian ne alkaa taas hiertää ja kaivertaa mieltä entistä ahdistavimpina.

      Kerran eräs vanha puhujasetä oli mukana saunassa, jossa meistä jotkut kiivaasti sanailivat siionimme tilasta.
      Tällöin puhujasetä lopetti kinastelun sanomalla: " Kuulkaapa kaikki, se vanha kehno on taas täällä meidän keskellämme, annetaanpa sille oikein kunnon kyytiä. Minä julistan teille oikein olan takaa veriruskeat syntinne anteeksi, niin se vanha vainoojahan ryminän kanssa lähtee täältä saunasta.
      Puhe pani kuulijat hiljaiseksi ja kun kaikki synnit oli saarnattu oikein halaamalla anteeksi, puhuja jatkoi:
      " Lyödäänpä nyt kiukaaseen oikein tuliset löylyt, niin johan se sielunvihollinen lähtee, kun tietää, että joutuu helvettiin, jossa on seitsemän kertaa kuumemmat oltavat kuin täällä saunassa!"

      • Lapsi sen näkee

        Vl-uskossa on mukana paljon sellaisia, jotka kärsivät, mutta pysyvät mukana koska luulevat (tai yrittävät uskotella itselleen) että noille kaikille muille se Pyhä Henki on kirkastanut nämä asiat. Mutta kukaan muukkaan ei näe "keisarin uusia vaatteita". Kyse on joukko-itsepetoksesta. Kukaan ei rohkene nostaa asiaa keskusteluun. kierreetään kuin kissa kuumaa puuroo.


      • kissa pöydällä

        monella tapaa oikeassa, kuten myös puhuja, jota muistelit. Mutta kyllä minun mielestäni siioni on hyvin vakavassa käymistilassa. Eikö tämäkin ole yhdenlaista uskossa valvomista, kun varoitan vaarasta, jonka näen uhkaavan kallista kristillisyyttä? Eikö se ole uskossa väsymistä ja suoranaista kuorsaamista synnin unessa, jos ongelmat vain lakaistaan maton alle ja "jätetään silleen"?


      • vlm.
        kissa pöydällä kirjoitti:

        monella tapaa oikeassa, kuten myös puhuja, jota muistelit. Mutta kyllä minun mielestäni siioni on hyvin vakavassa käymistilassa. Eikö tämäkin ole yhdenlaista uskossa valvomista, kun varoitan vaarasta, jonka näen uhkaavan kallista kristillisyyttä? Eikö se ole uskossa väsymistä ja suoranaista kuorsaamista synnin unessa, jos ongelmat vain lakaistaan maton alle ja "jätetään silleen"?

        Kukaan ei osaa tehdä mitään. Olemme yhtä neuvottomia kaikki, niin varmaan sinäkin.
        Onko sinulla tähän viisasten kiveä, luulenpa, ettei mitään käytännöllistä neuvoa ole.

        Vaikea tässä on alkaa mitään edes tekemään. Menneistä ollaan opittu, ettei kannata alkaa taistelemaan, vaan pysyä asemissaan.
        Sotimalla tulee pahaa jälkeä, sotimatta päästään vähemmällä.
        Siionin sisällä on sodittu ja mitä on seurannut. Kato on käynyt. Kun sotaa ei käydä, ei ole uhrekaan.
        Minä näkisin, että pysytään vain ruodussa. Osa porukkaa jättää siionin, mutta paljon enemmän jättäisi, jos alkaisimme toisiamme vastaan nousemaan.
        Antaa tupakoitsijoiden tupakoida ja saarnaajien julistaa evankeliumia, koska parempaan ei kerta pystytä.
        Siionin tila on vahva ainakin taloudellisesti. SRK.lla on iso omaisuus liikekiinteistöissä, siis rauhanyhdistyksissä. Sama se mitä porukka ajattelee, kunhan vaan käy seuroissa jas tukee rahallisesti siionin toimintaa.
        Mitään sellaisia merkkejä ei todellakaan ole , että yhteisö alkaisi liitoksistaan narahtelemaan.


      • kissa pöydällä
        vlm. kirjoitti:

        Kukaan ei osaa tehdä mitään. Olemme yhtä neuvottomia kaikki, niin varmaan sinäkin.
        Onko sinulla tähän viisasten kiveä, luulenpa, ettei mitään käytännöllistä neuvoa ole.

        Vaikea tässä on alkaa mitään edes tekemään. Menneistä ollaan opittu, ettei kannata alkaa taistelemaan, vaan pysyä asemissaan.
        Sotimalla tulee pahaa jälkeä, sotimatta päästään vähemmällä.
        Siionin sisällä on sodittu ja mitä on seurannut. Kato on käynyt. Kun sotaa ei käydä, ei ole uhrekaan.
        Minä näkisin, että pysytään vain ruodussa. Osa porukkaa jättää siionin, mutta paljon enemmän jättäisi, jos alkaisimme toisiamme vastaan nousemaan.
        Antaa tupakoitsijoiden tupakoida ja saarnaajien julistaa evankeliumia, koska parempaan ei kerta pystytä.
        Siionin tila on vahva ainakin taloudellisesti. SRK.lla on iso omaisuus liikekiinteistöissä, siis rauhanyhdistyksissä. Sama se mitä porukka ajattelee, kunhan vaan käy seuroissa jas tukee rahallisesti siionin toimintaa.
        Mitään sellaisia merkkejä ei todellakaan ole , että yhteisö alkaisi liitoksistaan narahtelemaan.

        kohtaaminen tulee varmasti olemaan hyvin vaikea prosessi, mutta olen sen verran nuori ja idealistinen, että uskon sen kaikesta huolimatta kannattamaan. Ei kai tässä mitään perinneliikettä ole tarkoitus pyörittää vaan elävää sydämen kristillisyyttä. Jos tämä on pelkkä perinneliike niin hyi olkoon! Mehän uskomme, että Jeesuksen työ jatkuu Pyhän Hengen työnä seurakunnassa. Emmekö uskaltaisi luottaa siihen, että Pyhä Henki auttaa meitä, jos ryhdymme rehellisesti hoitamaan kipupisteitä?


      • vlm.
        kissa pöydällä kirjoitti:

        kohtaaminen tulee varmasti olemaan hyvin vaikea prosessi, mutta olen sen verran nuori ja idealistinen, että uskon sen kaikesta huolimatta kannattamaan. Ei kai tässä mitään perinneliikettä ole tarkoitus pyörittää vaan elävää sydämen kristillisyyttä. Jos tämä on pelkkä perinneliike niin hyi olkoon! Mehän uskomme, että Jeesuksen työ jatkuu Pyhän Hengen työnä seurakunnassa. Emmekö uskaltaisi luottaa siihen, että Pyhä Henki auttaa meitä, jos ryhdymme rehellisesti hoitamaan kipupisteitä?

        Seurakuntahan hoitaa minkä kerkiää. Lestadiolainen usko opettaa vertauskuvallisesti, että panemalla pois katkeraa mieltä, siis parannusta tekemällä, siinä on kaikki, mitä tarvitaan.

        Sanoin jo aijemmin, että keskustellaanhan niistä, mutta keksustelut päätetään uskomalla kaikki synnit, kiusaukset ja epäilykset visusti anteeksi.
        Mitä siihen voisi lisätä.
        Ei uskoa voida lähteä modernisoimaan, se ei olisi oikea tie. Jos esim. annettaisiin lupa ehkäisyyn, niin seuraukset tiedetään. Uskon perustus horjuisi, sillä ehkäisemättömyys on lestadiolaisen uskon eräs tärkeä peruspilari ja rakennelma sortuis aika pahasti, jos yksi tälläinen pilari murrettaisiin.

        Nyt keskustellaan homouden päästämisestä kirkon siunaukseen.
        Se ei tiedä hyvää. Käy niinkuin muinaiselle rooman valtakunnalle, että se tuhoutuu moraalittomuuteen.

        Usko ei saa maallistua, näethän sen kirkosta, joka on päästänyt sisäänsä vieraita oppeja ja kirkko hajoaa kohta omiin moraalittomuuksiinsa.
        Lestadiolaisuus on hajonnut menneinä aikoina toisista syistä.

        Nyt siihen ei sorruta uudestaan, vaan pitäydytään hillitysti rauhanomaisessa yhteiselossa.
        Kiivailemaan ei kukaan ala. Nuoriso nyt on aina ollut radikaalia, on vaara, että jos jossain asiassa aletaan joustamaan, eli annetaan pirulle pikkusormi, menee koko käsi tai koko seurakunta hajoaa taas ja joutuu alkaamaan taas kaiken alusta.


        Ei se voi tällä tavalla onnistua


      • kissa pöydällä
        vlm. kirjoitti:

        Seurakuntahan hoitaa minkä kerkiää. Lestadiolainen usko opettaa vertauskuvallisesti, että panemalla pois katkeraa mieltä, siis parannusta tekemällä, siinä on kaikki, mitä tarvitaan.

        Sanoin jo aijemmin, että keskustellaanhan niistä, mutta keksustelut päätetään uskomalla kaikki synnit, kiusaukset ja epäilykset visusti anteeksi.
        Mitä siihen voisi lisätä.
        Ei uskoa voida lähteä modernisoimaan, se ei olisi oikea tie. Jos esim. annettaisiin lupa ehkäisyyn, niin seuraukset tiedetään. Uskon perustus horjuisi, sillä ehkäisemättömyys on lestadiolaisen uskon eräs tärkeä peruspilari ja rakennelma sortuis aika pahasti, jos yksi tälläinen pilari murrettaisiin.

        Nyt keskustellaan homouden päästämisestä kirkon siunaukseen.
        Se ei tiedä hyvää. Käy niinkuin muinaiselle rooman valtakunnalle, että se tuhoutuu moraalittomuuteen.

        Usko ei saa maallistua, näethän sen kirkosta, joka on päästänyt sisäänsä vieraita oppeja ja kirkko hajoaa kohta omiin moraalittomuuksiinsa.
        Lestadiolaisuus on hajonnut menneinä aikoina toisista syistä.

        Nyt siihen ei sorruta uudestaan, vaan pitäydytään hillitysti rauhanomaisessa yhteiselossa.
        Kiivailemaan ei kukaan ala. Nuoriso nyt on aina ollut radikaalia, on vaara, että jos jossain asiassa aletaan joustamaan, eli annetaan pirulle pikkusormi, menee koko käsi tai koko seurakunta hajoaa taas ja joutuu alkaamaan taas kaiken alusta.


        Ei se voi tällä tavalla onnistua

        En minä tällä avauksella vaadikaan minkään yksittäisen synnin julistamista hyväksytyksi. Jos on pakko liberaali-konservatiivi -akselilla itsensä luokitella niin kuulun todennäköisesti enemmän konservatiiveihin kuin liberaaleihin.

        Mutta sitä peräänkuulutan, että kun meillä kerran on ongelma eli erimielisyyksiä siitä, mikä on oikein ja mikä väärin, niin niistä pitäisi AVOIMESTI JA REHELLISESTI KESKUSTELLA. Haluan, että selvitämme itsellemme, mikä meidän mielestämme on syntiä ja miksi. Totuus tekee vapaaksi.

        Esimerkiksi tuolla alempana eräs huomautti, etteivät elokuvat ole itsessään synti, mutta että ne muokkaavat ihmisen ajattelutapaa ja voivat johtaa syntiin. Hyvä pointti, olen samaa mieltä. Pelkään, että monelle tämä ei ole läheskään selvä asia: on niitä, jotka pitävät elokuvia itsessään syntinä ja niitä, jotka hyväksyvät surutta kaikki elokuvat. Juuri siksi avoimempaa ja intensiivisempää keskustelua tarvittaisiin: JOTTA KOHTAAMME ERIMIELISYYDET JA SELVENNÄMME SYNNIN KÄSITTEEN.

        Muuten meille voi käydä kuin fariseuksille: olemme kuin kalkilla valkaistuja hautoja, jotka ovat päältä kauniita mutta sisältä täynnä kuolleiden luita ja muuta saastaa.

        Kristillisyyden nuorisosta löytyy valitettavan paljon esimerkkejä siitä, miten huonosti käy, kun kasvetaan siihen, että synti-käsite on relatiivinen sen mukaan, kenen seurassa on. En voi kehua olevani itsekään tästä ongelmasta vapaa. Oikea ja väärä voi muuttua pelkäksi epämääräiseksi mössöksi. Eikö tämä ole sitä maallistumista ja tuhoutumista omaan moraalittomuuteen?

        En siis halua kristillisyyden liberalisoimista, modernisoimista tai maallistumista. Toivon vain ihan yksinkertaisesti, että erimielisyydet kohdataan ja käsitellään, koska jossakin vaiheessa ne on joka tapauksessa pakko kohdata ja käsitellä. Lienee parempi, että aikaisin kuin myöhään.


      • Mukana ollut.

        Mies vain mesosi synnit aneteeksi, kenenkään pyytämättä. Missä se rippi oli?

        Juuri tähän vahaan olemme aina menneet ja olleet hiljaa, ei sillä mitään hoideta, kun ei saa sen jälkeen enään asoista ottaa esille, kun ne sinne kiukaalle heitettiin.

        Saatiin suut tukkoon, mutta sydän jäi verille.


      • Hmmm..hh
        Mukana ollut. kirjoitti:

        Mies vain mesosi synnit aneteeksi, kenenkään pyytämättä. Missä se rippi oli?

        Juuri tähän vahaan olemme aina menneet ja olleet hiljaa, ei sillä mitään hoideta, kun ei saa sen jälkeen enään asoista ottaa esille, kun ne sinne kiukaalle heitettiin.

        Saatiin suut tukkoon, mutta sydän jäi verille.

        Ulkopuolinen tai Jumalan valtakunnan ulkopuolinen ei voi ymmärtää tätä lestadiolais kulttuuria.
        Ymmärrän hyvin, ettet ymmärrä, emmehän mekään voi ymmärtää jotain islamislaista kulttuuria, joiss tapetaan tytär, jos menee vääräuskoisen kanssa naimisiin.
        Minä en sitä ymmärrä ja vielä vähemmän ymmärrän naisten sukuelimien silpomista uskonnollisista syistä.

        Mutta kun olen lestadiolainen, ymmärrän meidän tapakulttuuria ja varsinkin tätä syntien anteeksianto rituaalia.
        Ei se niin kummoisen vaikeaa ole, sikä siinä ole mitää haittavaikutuksia, niinkuin naisten sukupulielimien silpomisesta jossakin toisessa uskontokulttuurissa.

        Ymmärrättekö mustalaiskulttuuria? Minä en ymmärrä. Mitä jos alettaisiin puhumaan heidän kulttuuristaan ja herjaisimme oikein olan takaa.
        Nyt täällä herjataan lestadiolaista kulttuuria, vaikka valtiovalta hyväksyy sen ja mustalaiskulttuurin täysin antaen jopa avustuksia.
        Liikennesäännöt ovat sitä varten, että niiden avulla suojellaan meitä kaikkia. Silti liikennesääntöjä rikotaan ja vihataan oikein rutiininomaisesti ja ajetaan suojateillä ihmisiä kumoon.
        Lestadiolais kulttuuri suojelee sen jäseniään alkoholin kiroilta ja moraalin rappiolta.
        Se suojelee monilla hyväksikoetulla säännöllä joutumasta kurjuuteen.

        Ai ehkäisykö suojelee meitä joltain pahalta???
        - sitä lienee tosi vaikeaa käsittää pelkästään jumalallisena ohjenuorana.
        Haluamme elää raamatun ja Jumalan ohjeiden ja neuvojen mukaan.

        Nyt tullaan vaikean paikan eteen. Tulkitsemmeko raamattua oikein?
        Lestasdiolaisuus uskoo tulkitsevansa prikulleen, mutta epäilee jatkuvasti, saarnamiehetkin.
        Koska ollaan tienhaarasssa, lestadiolainen uskoo aina syntisä anteeksi, koska uskoo varmasti elävänsä väärin ja väärien tulkintojen ristiaallokossa.


      • esimerkki on voimaa
        vlm. kirjoitti:

        Kukaan ei osaa tehdä mitään. Olemme yhtä neuvottomia kaikki, niin varmaan sinäkin.
        Onko sinulla tähän viisasten kiveä, luulenpa, ettei mitään käytännöllistä neuvoa ole.

        Vaikea tässä on alkaa mitään edes tekemään. Menneistä ollaan opittu, ettei kannata alkaa taistelemaan, vaan pysyä asemissaan.
        Sotimalla tulee pahaa jälkeä, sotimatta päästään vähemmällä.
        Siionin sisällä on sodittu ja mitä on seurannut. Kato on käynyt. Kun sotaa ei käydä, ei ole uhrekaan.
        Minä näkisin, että pysytään vain ruodussa. Osa porukkaa jättää siionin, mutta paljon enemmän jättäisi, jos alkaisimme toisiamme vastaan nousemaan.
        Antaa tupakoitsijoiden tupakoida ja saarnaajien julistaa evankeliumia, koska parempaan ei kerta pystytä.
        Siionin tila on vahva ainakin taloudellisesti. SRK.lla on iso omaisuus liikekiinteistöissä, siis rauhanyhdistyksissä. Sama se mitä porukka ajattelee, kunhan vaan käy seuroissa jas tukee rahallisesti siionin toimintaa.
        Mitään sellaisia merkkejä ei todellakaan ole , että yhteisö alkaisi liitoksistaan narahtelemaan.

        ,"että se joka itsensä ylentää, alennetaan.. JOs ja kun JUNMALA ON OLEMASSA, niin noin tapahtuu!
        Ja pelolla ja kauhulla ei voi loputtomiin hallita, koska se on saatanan keino hallita, ja hajottaa.
        Jumala on Rakkaus, silloin kun se astuu kuvaan, ja ihmiselle annetaan valtuus hallita itse itseään, tapahtuu oikeudenmukaisuus.
        Silloin kun "poikaselle osoitetaan tiensä suunta, hän ei siitä vanhanakaan poikkea". Mutta se jos mikä tarvitsee Rakkautta paimenelta, ja rakkautta tätäkautta laumalta ,Jumalaa kohtaan.
        Lauma ei hajoa koska he rakastavan ja kunnioittavat paimentaan.

        Jeesus on paimen parhain.....


    • Otin hatkat

      Totta! Onneksi suuri osa nuorista tajuaa lähteä, olla rehellisiä paitsi muille, myös itselleen.
      Mutta pahin mädännäisyys jää, ne jotka ajattelee toisin ja tekee toisin.

    • kissa pöydällä

      kiva jos ketjuun kertyisi myös asiallista keskustelua ja pohdintaa eikä palstalle niin tyypillistä jankutusta ja nokittelua. Vähän huonolta näyttää...

    • lyyleri

      kannattaa olla huolissamme jokkainen omasta tilastamme.! Tehdä omista synneistä parannusta , ei naapurin.

      • Laura_K

        miten me toimimme siionissa yhdessä?


      • lyyleri
        Laura_K kirjoitti:

        miten me toimimme siionissa yhdessä?

        uskovista Siioni koostuu. Jos me elämme anteeksiantamuksen ja pyytämisen ilmapiirissä, niin me olemme armolapsia jokkainen, viallisina ja syntisinä autuaita Jeesuksen ansion tähden. Mitä me muuta tarvitsemme.?


      • Inhottava realisti
        lyyleri kirjoitti:

        uskovista Siioni koostuu. Jos me elämme anteeksiantamuksen ja pyytämisen ilmapiirissä, niin me olemme armolapsia jokkainen, viallisina ja syntisinä autuaita Jeesuksen ansion tähden. Mitä me muuta tarvitsemme.?

        Eikö kaikille olisi niin yksilön kuin ryhmittymienkin tasolla tervettä tutkiskella omia toimiaan silloin tällöin?

        Jos kaikki pahat teot tuosta vain anteeksi annetaan hymyillen ja ilman seurauksia, ovat ongelmat ennen pitkää hallitsemattomat...


      • kissa pöydällä

        "kannattaa olla huolissamme jokkainen omasta tilastamme.! Tehdä omista synneistä parannusta , ei naapurin."

        Ymmärrän mitä tarkoitat ja olet oikeassa. On huolestuttava asia, jos uskovainen alkaa nähdä seurakunnan tyhmänä ja itsensä viisaana. Se ei ole oikein. Mutta kun minäkin kuitenkin olen ja haluan olla osa tätä seurakuntaa, niin en voi sulkea silmiäni myöskään sitä jäytäviltä vakavilta ongelmilta. Eikö se ole osa uskossa valvomista, että varoittaa vaarasta, että muutkin osaisivat siihen varautua?

        Nyt ongelma on se, että me olemme monessa asiassa erimielisiä sekä oppia että myös ennen kaikkea oikeaa ja väärää eli syntiä koskevissa kysymyksissä. Se tuo mukanaan kaksinaismoralismia: seuroissa saarnataan yhtä ja kun ry:ltä lähdetään, tehdään toista. En voi itsekään vähään kehuskella tässä suhteessa. Siksi toivonkin, että tämä kipeä ja vaikea kysymys, erimielisyydet, käsitellään. Jos sitä ei käsitellä, on vaarana, että kaksinaismoralismi jatkaa mädättävää työtään ja erimielisyydet pirstovat kristillisyyttä yhä pienemmiksi, toisiaan kyräileviksi porukoiksi.


      • iveta
        kissa pöydällä kirjoitti:

        "kannattaa olla huolissamme jokkainen omasta tilastamme.! Tehdä omista synneistä parannusta , ei naapurin."

        Ymmärrän mitä tarkoitat ja olet oikeassa. On huolestuttava asia, jos uskovainen alkaa nähdä seurakunnan tyhmänä ja itsensä viisaana. Se ei ole oikein. Mutta kun minäkin kuitenkin olen ja haluan olla osa tätä seurakuntaa, niin en voi sulkea silmiäni myöskään sitä jäytäviltä vakavilta ongelmilta. Eikö se ole osa uskossa valvomista, että varoittaa vaarasta, että muutkin osaisivat siihen varautua?

        Nyt ongelma on se, että me olemme monessa asiassa erimielisiä sekä oppia että myös ennen kaikkea oikeaa ja väärää eli syntiä koskevissa kysymyksissä. Se tuo mukanaan kaksinaismoralismia: seuroissa saarnataan yhtä ja kun ry:ltä lähdetään, tehdään toista. En voi itsekään vähään kehuskella tässä suhteessa. Siksi toivonkin, että tämä kipeä ja vaikea kysymys, erimielisyydet, käsitellään. Jos sitä ei käsitellä, on vaarana, että kaksinaismoralismi jatkaa mädättävää työtään ja erimielisyydet pirstovat kristillisyyttä yhä pienemmiksi, toisiaan kyräileviksi porukoiksi.

        Olen pitkälti kanssasi samaa mieltä.

        Jumalan Siunausta koko Sinun Elämääsi ja Kaikkea Hyvää!


      • kunnalle?

        Kuten edellisessä operaatiossanne. Vai oletko vasta kyyläämisvaiheessa?


      • heittämistä?
        lyyleri kirjoitti:

        uskovista Siioni koostuu. Jos me elämme anteeksiantamuksen ja pyytämisen ilmapiirissä, niin me olemme armolapsia jokkainen, viallisina ja syntisinä autuaita Jeesuksen ansion tähden. Mitä me muuta tarvitsemme.?

        Välillä esinnyt niin armollisena ja välillä ivaat saatanalle heittämiänne. Jakoavaintauti?


      • lyyleri
        heittämistä? kirjoitti:

        Välillä esinnyt niin armollisena ja välillä ivaat saatanalle heittämiänne. Jakoavaintauti?

        Niinkö ??


      • lyyleri
        kunnalle? kirjoitti:

        Kuten edellisessä operaatiossanne. Vai oletko vasta kyyläämisvaiheessa?

        Oman ihtesä kanssa siinä !!


      • kysymyksellä?
        lyyleri kirjoitti:

        Niinkö ??

        Vastaa joskus -ihan vaikka huviksesi, ihan vastauksella, kiitos.

        Mutta jos ei ole vastauksia, vaan pelkkää vinoilua varastossasi.


      • kertaa?
        lyyleri kirjoitti:

        Oman ihtesä kanssa siinä !!

        Olishan se taas niin kiva katsella kun saisivat oikein "isän kädestä" seurakunnan edessä kuten aikanaankin!


      • lyyleri
        kysymyksellä? kirjoitti:

        Vastaa joskus -ihan vaikka huviksesi, ihan vastauksella, kiitos.

        Mutta jos ei ole vastauksia, vaan pelkkää vinoilua varastossasi.

        nämä ovat perättömiä syytteitä minua kohtaan, eivät kysymyksiä. Varsin joku haluaa vääristellä. En ymmärrä , miksi ??Selitäppä sinä !


      • lyyleri
        kertaa? kirjoitti:

        Olishan se taas niin kiva katsella kun saisivat oikein "isän kädestä" seurakunnan edessä kuten aikanaankin!

        olet nuin lapsellinen ??


      • minä vain
        lyyleri kirjoitti:

        nämä ovat perättömiä syytteitä minua kohtaan, eivät kysymyksiä. Varsin joku haluaa vääristellä. En ymmärrä , miksi ??Selitäppä sinä !

        Lyyleri on oikeassa. Eihän täällä Lyylerin kanssa keskustella, vaan hänelle heitellään aivan päättömiä. Miten niihin oikeastaan vasaakaan? Ihmettelen, miten kummassa Lyylerin ylle on heitetty tällainen viitta, samoin on Pakkulan kanssa. Pakkula on jo luovuttanut eikä kirjoita enää mitään.

        Miten on siihen tulokseen tultu, että Lyyleri luovuttaa lapsiaan saatanalle? Tai että Pakkula on julma hoitomies, jota ei tulisi pyhäkoulunopettajana sietää, vaan se on kauhistus. Olen sen verran seurannut palstaa, että tiedän nämä. Totuutta on sen tuskin siemeneksi asti näissä jutuissa, ja lähinnä se "totuus" on saatu vääristelemällä Lyylerin ja Pakkulan kirjoituksia.

        Jos ette usko, googlettakaapa, mitä ämmä/Lyyleri on sanonut. Ja mitä Pakkula on sanonut.

        Lopuksi vielä, ettei tarvitse syytellä. En ole hoitomies enkä sellaiseksi halua. Enkä ole saatanan lapsi. Olen uskovainen, ja haluaisin, että kaikessa pysyttäisiin totuudessa.


      • kysymyksellä
        lyyleri kirjoitti:

        nämä ovat perättömiä syytteitä minua kohtaan, eivät kysymyksiä. Varsin joku haluaa vääristellä. En ymmärrä , miksi ??Selitäppä sinä !

        ja heitit pallon toiselle kun on kysymys sinulle/SRK:lle arkaluontoisesta asiasta.


      • katoavan
        minä vain kirjoitti:

        Lyyleri on oikeassa. Eihän täällä Lyylerin kanssa keskustella, vaan hänelle heitellään aivan päättömiä. Miten niihin oikeastaan vasaakaan? Ihmettelen, miten kummassa Lyylerin ylle on heitetty tällainen viitta, samoin on Pakkulan kanssa. Pakkula on jo luovuttanut eikä kirjoita enää mitään.

        Miten on siihen tulokseen tultu, että Lyyleri luovuttaa lapsiaan saatanalle? Tai että Pakkula on julma hoitomies, jota ei tulisi pyhäkoulunopettajana sietää, vaan se on kauhistus. Olen sen verran seurannut palstaa, että tiedän nämä. Totuutta on sen tuskin siemeneksi asti näissä jutuissa, ja lähinnä se "totuus" on saatu vääristelemällä Lyylerin ja Pakkulan kirjoituksia.

        Jos ette usko, googlettakaapa, mitä ämmä/Lyyleri on sanonut. Ja mitä Pakkula on sanonut.

        Lopuksi vielä, ettei tarvitse syytellä. En ole hoitomies enkä sellaiseksi halua. Enkä ole saatanan lapsi. Olen uskovainen, ja haluaisin, että kaikessa pysyttäisiin totuudessa.

        vaikenemalla. Mutta me vapaat ihmisen saamme keskustella kaikesta.


    • Obelix7.

      Ettei itse ole umpikujassa.

      Jos alkaa toisten virheitä kovin järkeilemään on hieman hakoteillä. En tarkoita että syntiä pitäisi hyväksyä vaikenemalla.

      Jossain määrin väärin sanoa että "Seuroissa vanha puhujaseta saarnaa elokuvat synniksi" koska näin ei ole yksikään puhuja sanonut saarnassa. Ei mikään tällainen ole suoranaisesti synti. Toki elokuvat muokkaa ajatusmaailmaa ja ihminen sen seurauksena luopuu uskosta ja epäuskohan on synti.

      Luopumista tapahtuu, mutta niin on tapahtunut aina. Usko ei ole jokamiehen.

      • kissa pöydällä

        järkeillä toisten virheitä enkä osoitella ketään vaan - tämä menee jo jankutukseksi - haluan, että käsittelemme ongelmat yhdessä, avoimesti emmekä lakaise niitä maton alle, sillä se ei ole kestävä ratkaisu vaan kostautuu pitkällä tähtäimellä meille kaikille. Uskoon kuuluu ymmärtääkseni se, että elämme ennen kaikkea armosta mutta myös TOTUUDESTA.

        "Jossain määrin väärin sanoa että "Seuroissa vanha puhujaseta saarnaa elokuvat synniksi" koska näin ei ole yksikään puhuja sanonut saarnassa. Ei mikään tällainen ole suoranaisesti synti. Toki elokuvat muokkaa ajatusmaailmaa ja ihminen sen seurauksena luopuu uskosta ja epäuskohan on synti."

        Hyvä korjaus ja tarkennus. Olen samaa mieltä.


      • Obelix7.
        kissa pöydällä kirjoitti:

        järkeillä toisten virheitä enkä osoitella ketään vaan - tämä menee jo jankutukseksi - haluan, että käsittelemme ongelmat yhdessä, avoimesti emmekä lakaise niitä maton alle, sillä se ei ole kestävä ratkaisu vaan kostautuu pitkällä tähtäimellä meille kaikille. Uskoon kuuluu ymmärtääkseni se, että elämme ennen kaikkea armosta mutta myös TOTUUDESTA.

        "Jossain määrin väärin sanoa että "Seuroissa vanha puhujaseta saarnaa elokuvat synniksi" koska näin ei ole yksikään puhuja sanonut saarnassa. Ei mikään tällainen ole suoranaisesti synti. Toki elokuvat muokkaa ajatusmaailmaa ja ihminen sen seurauksena luopuu uskosta ja epäuskohan on synti."

        Hyvä korjaus ja tarkennus. Olen samaa mieltä.

        Itsekkin ajattelen että totuutta pitäisi ehkä jyrkemmin saarnata. Mielessäni ajattelen että just tästä asiasta pitäisi varoittaa kanssa veljeä. Mutta kun tilanne tulee,että pitäisi oikeasti sanoa paheksunta, se jää sanomatta. Toisaalta voin lohduttautua sillä ettei vaikeneminen ja hiljaisuus antanut lupaa kyseiselle asialle. esim. Kun joku menee vaikka jääkiekko otteluun. Ei vaan rohkeus riitä sanomaan kasvotusten "Lueppas psalmi 1. "

        Yhtäkaikki; Uskon täytyy ohjata käyttäytymistä. Ei auta jos ohjaamme käyttäytymistä, kun kysymys on kuitenkin sydämen uskosta.


      • Helvetti kutsuu
        Obelix7. kirjoitti:

        Itsekkin ajattelen että totuutta pitäisi ehkä jyrkemmin saarnata. Mielessäni ajattelen että just tästä asiasta pitäisi varoittaa kanssa veljeä. Mutta kun tilanne tulee,että pitäisi oikeasti sanoa paheksunta, se jää sanomatta. Toisaalta voin lohduttautua sillä ettei vaikeneminen ja hiljaisuus antanut lupaa kyseiselle asialle. esim. Kun joku menee vaikka jääkiekko otteluun. Ei vaan rohkeus riitä sanomaan kasvotusten "Lueppas psalmi 1. "

        Yhtäkaikki; Uskon täytyy ohjata käyttäytymistä. Ei auta jos ohjaamme käyttäytymistä, kun kysymys on kuitenkin sydämen uskosta.

        että vl-herätysliike on saatanan lapsi.


      • Obelix7.
        Helvetti kutsuu kirjoitti:

        että vl-herätysliike on saatanan lapsi.

        vähän helvettiin menijöitä. Raamattu opettaa ihan toista.

        VL-herätysliike elää juuri niin kuin apostolien kirjeissä uuden liiton seurakunnat elivät. Paavalin kirjeissä on seikkaperäisesti selostettu seurakunta elämästä. Ennenkin on ollut ongelmia ja niihin on Paavali puuttunut Jumalan hengen ohjaamana. Aihe todisteet ovat ilmeisen vahvat.


      • kissa pöydälle
        Obelix7. kirjoitti:

        Itsekkin ajattelen että totuutta pitäisi ehkä jyrkemmin saarnata. Mielessäni ajattelen että just tästä asiasta pitäisi varoittaa kanssa veljeä. Mutta kun tilanne tulee,että pitäisi oikeasti sanoa paheksunta, se jää sanomatta. Toisaalta voin lohduttautua sillä ettei vaikeneminen ja hiljaisuus antanut lupaa kyseiselle asialle. esim. Kun joku menee vaikka jääkiekko otteluun. Ei vaan rohkeus riitä sanomaan kasvotusten "Lueppas psalmi 1. "

        Yhtäkaikki; Uskon täytyy ohjata käyttäytymistä. Ei auta jos ohjaamme käyttäytymistä, kun kysymys on kuitenkin sydämen uskosta.

        Niin. Uskon ja Pyhän Hengen täytyy ohjata käyttäytymistä. Mehän uskomme, että Pyhä Henki ohjaa Jumalan valtakuntaa koko ajan, joten meillä ei ole mitään pelättävää siinä, jos alamme rehellisesti käsitellä vaikkapa kaksinaismoralismia. Pyhä Henki auttaa meitä ja antaa meille viisautta. Meillä ei ole oikeutta vähätellä tätä ongelmaa. Uskovaisena nuorena tiedän, kuinka kuolemanvakavasta asiasta siinä on kysymys. Eikä kysymys ole todellakaan vain nuorten ongelmasta.


    • Kissa pöydälle

      SRK.n johdolla on saatanasta.

    • metaskeema

      Ei tuo asia ole lainkaan uusi ilmiö. Käsitys, että kaikilla pitäisi olla samanlaiset syntikäsitykset on ihan hölmö. Vastaavasta asiasta on tietoa myös Raamatussa, missä tuli keskustelua epäjumalille uhratusta lihasta. Puhujat saavat puhua ristiin juuri niin paljon kuin haluavat, eikä asia ole mikään ongelma, ellei siitä väkisin sellaista aleta tekemään.

      Paavali opetti kaksinaismoralismia 1. korinttilaiskirjeessa 8. luvussa.
      1. Korinttolaiskirje 8
      Epäjumalille uhrattu liha

      1 Sitten on puhuttava epäjumalille uhratusta lihasta. Meillä kaikilla toki on tästä asiasta tieto. Mutta tieto tekee ylpeäksi, rakkaus sen sijaan rakentaa. [Ap. t. 15:20; Room. 14:3]
      2 Jos joku luulee tietävänsä jotakin, hänellä ei vielä ole oikeaa tietoa. [Gal. 6:3; 1. Tim. 6:4]
      3 Mutta jos joku rakastaa Jumalaa, hänet Jumala tuntee. [Joh. 10:27]
      4 Epäjumalille uhratun lihan syömisestä sanon näin: Me tiedämme, ettei epäjumalia ole olemassa, on vain yksi ainoa Jumala. [5. Moos. 4:35; Mark. 12:29; 1. Kor. 10:19; Ef. 4:5,6]
      5 Onhan tosin sekä taivaassa että maan päällä niin sanottuja jumalia, moniakin jumalia ja herroja, mutta [Gal. 4:8]
      6 meillä on vain yksi Jumala, Isä. Hänestä on kaikki lähtöisin, ja hänen luokseen olemme matkalla. Meillä on vain yksi Herra, Jeesus Kristus. Hänen välityksellään on kaikki luotu, niin myös meidät. [Joh. 1:3 ]
      7 Mutta kaikilla ei tätä tietoa ole. Tottumuksesta epäjumaliin jotkut lihaa syödessään edelleenkin ajattelevat, että se on epäjumalille uhrattua, ja tämä tahraa heidän epävarman omantuntonsa. [Room. 14:2; 1. Kor. 10:29]
      8 Ei ruoka vie meitä lähemmäs Jumalaa. Emme menetä mitään, jos jätämme syömättä, emmekä voita mitään, jos syömme. [Room. 14:17; Hepr. 13:9]
      9 Pitäkää kuitenkin huoli siitä, ettei tämä teidän vapautenne saa heikkoja kompastumaan. [Room. 14:13 ]
      10 Jos heikko veljesi näkee sinut, jolla on tietoa, aterialla epäjumalan temppelissä, eikö hänen omatuntonsa saa tästä tukea siihen, että hänkin voisi syödä uhrilihaa?
      11 Näin sinun tietosi vie tuhoon tuon heikon, oman veljesi, jonka vuoksi Kristus on kuollut. [Room. 14:15]
      12 Kun te tällä tavoin teette syntiä veljiänne vastaan ja haavoitatte heidän horjuvaa omaatuntoaan, teette syntiä Kristusta vastaan.
      13 Näin ollen: jos ruoka viettelee veljeni syntiin, en ikinä enää syö lihaa, jotta en viettelisi veljeäni. [Room. 14:21]

      Asia on siis tämän Raamatun kohdan valossa niin, että jos ei pidä jotain syntinä pidettyä asiaa syntinä, niin sitä voi tehdä, kunhan huolehtii, ettei jää kiinni.

      • jokainen.

        syntiä tekevä, koska meidän Jumala tietää ja tuntee kaikki asiat, aivan ne salaisimmatkin, joita piiloittelemme ihmisiltä.

        Syntiä tekevä on synnin orja ja orja ei ole vapaa, vaan isäntänsä talutusnuorassa lisää syntiä synnin päälle tekemässä.

        Mutta kun tunnustamme rikkomuksemme ja hylkäämme ne, niin silloin Jumalansanan mukaan saamme armon Jeesuksen ansion tähden. Tämä antaa meille uskonvoimaa jatkaa matkaa, ei parempana tai pyhempänä, mutta vapaana armolapsena kuin taivaan lintunen. Saamme olla myös tarjoamassa tätä samaa armon leipää vielä toisillekin vielä armosta osattomille. Kun armo tulee kotiopettajaksi sydämmeen, niin tämä neuvoo meitä kaikkeen totuuteen ja elämään siviästi ja jumalisesti tämän maailman keskellä.


      • metaskeema
        jokainen. kirjoitti:

        syntiä tekevä, koska meidän Jumala tietää ja tuntee kaikki asiat, aivan ne salaisimmatkin, joita piiloittelemme ihmisiltä.

        Syntiä tekevä on synnin orja ja orja ei ole vapaa, vaan isäntänsä talutusnuorassa lisää syntiä synnin päälle tekemässä.

        Mutta kun tunnustamme rikkomuksemme ja hylkäämme ne, niin silloin Jumalansanan mukaan saamme armon Jeesuksen ansion tähden. Tämä antaa meille uskonvoimaa jatkaa matkaa, ei parempana tai pyhempänä, mutta vapaana armolapsena kuin taivaan lintunen. Saamme olla myös tarjoamassa tätä samaa armon leipää vielä toisillekin vielä armosta osattomille. Kun armo tulee kotiopettajaksi sydämmeen, niin tämä neuvoo meitä kaikkeen totuuteen ja elämään siviästi ja jumalisesti tämän maailman keskellä.

        Tarkoitin kiinnijäämisellä sitä, että joku uskovainen ihminen joka pitää jotain asiaa syntinä saa tietää synninteosta. En tarkoittanut sitä, että tietääkö Jumala teosta. Koska Jumalaa ei ole edes olemassa, on turha edes pelätä sitä, että joutuisi teoistaan vastaamaan jollekin muullekin taholle, kuin toisille ihmisille. Sellainen on vainoharhaisuutta.


      • olemme
        metaskeema kirjoitti:

        Tarkoitin kiinnijäämisellä sitä, että joku uskovainen ihminen joka pitää jotain asiaa syntinä saa tietää synninteosta. En tarkoittanut sitä, että tietääkö Jumala teosta. Koska Jumalaa ei ole edes olemassa, on turha edes pelätä sitä, että joutuisi teoistaan vastaamaan jollekin muullekin taholle, kuin toisille ihmisille. Sellainen on vainoharhaisuutta.

        Jumalan kuvia ja kun tapaat uskovaisen lähimmäisesi, niin tiedät ja tunnet, että silloin sinulla on mahdollisuus saada omat syntisi ja epäuskonkin anteeksi Jeesuksen ansion tähden. Kun uskot tämän sydämmeesi, niin saat uuden kotiopettajan, joka elävä elämän lähde.


    • Olen tosissani HUOLESTUNUT kristillisyyden tilasta. ** Minun mielestä kristillisyydellä menee hyvin. Tälläkin vuosikymmenellä on kastettu yli 60 miljoonaa ihmistä Jeesukseen, ja He ovat luvanneet seurata Herraa Messiasta.

      Siionimme on vakavasti sairas. * Se taas, jos puhutaan SRK;sta on totisinta totta.

      Joten jatketaan tutkimalla vain SRK;ta, eikä yleensä kristittyjä.

      Ongelmallisin kysymys näyttää tällä hetkellä olevan, MITEN sisäisiin erimielisyyksiin REAGOIDAAN. Pahin vaihtoehto mielestäni on se, että SULJETAAN SILMÄT ja ollaan kuin niitä ei olisikaan. Muutetaan saarnat sen verran ympäripyöreiksi, ettei niistä kukaan pahennu, jos nyt ei saa niistä hirveästi ravintoakaan. ** Tämä on todella puute. Kaikesta näkee, ettei ole mitään Raamattu- piirejä, ei kirjoitusten opiskelua, ainoastaan saarnat, Rikas mies ja Lasarus, sekä Tuhlaajapoika.

      Kristityn pitää vain etsiä lisää suhdetta Kristukseen ja syventää sitä, ja kun näin ei käy, tulee muuta tilalle, ja se on ne yökylät.

      VALHEELLISUUTEEN? On todella vakava juttu, jos kasvava lapsi tai nuori oppii siihen, että synti-käsite on suhteellinen sen mukaan, kenen seurassa satutaan olemaan! ** Tämä on merkittävä asia, sillä VALEHTELU ON JO VL TAVARAMERKKI, lapsesta lähtien.

      Kun kerran asia on niin, että me olemme erimielisiä siitä, mikä on väärin ja mikä ei, niin asiat TÄYTYY käsitellä ja puhua halki, niin vaikeaa kuin se onkin. Jollemme sitä tee, niin kaksinaismoralismi MÄDÄTTÄÄ tämän liikkeen, niin pelkään.** Nyt on jo kiire.

      Shalom

    • Kasssavirta

      Niin kauan kuin ihmiset tahtoo käydä suviksissa on kassavirta turvattu. Ei ole mitään hätää.

      • Nuori VL

        Mutta ei kait sentään raha ole tärkeintä, mammonan kerääminen SRK:lle ja rauhanyhdistyksille?

        Joku kirjoitti edellä hyvin:
        "Ei kai tässä mitään perinneliikettä ole tarkoitus pyörittää vaan elävää sydämen kristillisyyttä. Jos tämä on pelkkä perinneliike niin hyi olkoon!"

        Olen samaa mieltä.


    • Umpikuja

      ...ole korjanneet asioitaan. Nyt eletään hoitajien mallin ja esimerkin mukaan. Kenekään ei tarvitse korjata asioitaan mitenkään, vaan voi elää ihan miten lystää, vaikka olisi esim. loukannut toista julkisesti todella syvästi. Tunkio ei kasva kukkia. Kuka täällä on enään oikea henkilö ketään puhuttelemaan, koska niinkuin hoitokokousaikoina hoitaja itse rypi niissä synneissä, joista yritti puhutella. Kun ihminen on luonteeltaan epärehellinen, ei "uskovaisuus" muuta ihmistä mitenkään. Yleensä näyttää olevan, että mitä enemmän henkilöllä on tarvetta "esillä oloon", sitä "mustempi" on tausta.

    • avakas

      Avioerosta ja osittain alkoholipolitiikastamme!!
      Tosin en halua alkohoolin vapauttamista; mutta totuus alkoholistakin pitäisi sanoa niinkuin se on !!!
      Eikä kaikissa vain vääristellä valhetella ja pakoilla TOTUUTTA !!!

      • raitis ja reilu

        Avioerossa ei ole mitään kummallista, eikäpä alkoholipolitiikassakaan.

        Minun mielipiteeni näihen kahteen on: " Kun avioliitto käy sietämättömäksi esim. aviopuolison toistuvien pahoinpitelyjen vuoksi, voi sellaisesta liitosta lähteä läppäsemään puhtaalla omallatunnolla.

        Tämä koskee myös uskovaisia liittoja, vaikka raamattu sen kieltääkin.
        Raamatusta löytyy tukea asialle kuin asialle, kun pannaan kunnon selittäjä asialle.
        Koska raamattua ei voi ottaa kirjaimellisesti, se tarkoittaa, että voit esim. erota kun tarpeeksi painava syy ilmenee.
        Tiedän sinun kantasi alkoholipolitiikkaan uskovaisen näkökulmasta. Sinun mielestäsi uskovaiset ovat väärässä vetäessään ehdotonta kielteisyyttä alkoholiin, elikkä ei vähäisissäkään määrissä sitä pidä käyttää.

        Jos ihmissuku osaisi käyttää oikein ja kohtuudella alkoholia, niin asiassa ei olisi moitteen sijaa.
        Suurin osa käyttäjistä ei osaa ja siksipä alkoholista on tullut ihmiskunnalle hirveä kirous.
        Uskovainen noudattaa kaikissa asioissa moraalista linjaa, eli elää siveästi eli niin, ettei siitä tulisi häpeää ja ikävyyksiä.
        Kun menet kaupunkien kaduille tiettyinä iltoina ja öinä, niin mitäpä siellä näkee muuta kuin kielteisiä asioita, joissa on mukana alkoholi ja tupakka.
        Alkoholia ei juuri kukaan osaa käyttää fiksusti tai järkevästi vaan tyyli on kanttu vei.

        Alkoholi on petollista. Joka alkaa käyttämään, hänestä tulee sen orja myös tupakan tapaan.
        Uskovainen tai kristitty ei voi alkoholilla ja tupakalla kirkastaa Jumalaa itselleen eikä muille.

        Alkoholista tulee paha meno. Myös tupakasta tulee paha meno, mutta sitä ei ole kristillisyydessä katsottu niin pahaksi menoksi kuin alkoholia.

        Vaikka olisi minkälainen alkoholipolitiikka tahansa, se ei koskaan ole onnistunut tai hyvä.
        Ihmiskunta kantaa geeneissään ja perimässään alkoholin himoa. Uskovaisilla sukupolvilla ei näitä alkoholin geenejä ole, ja siksi he ovat vapaatkin niistä.
        Eiköhän tässä tullut totuutta aimo annos


      • Lohen oppilas
        raitis ja reilu kirjoitti:

        Avioerossa ei ole mitään kummallista, eikäpä alkoholipolitiikassakaan.

        Minun mielipiteeni näihen kahteen on: " Kun avioliitto käy sietämättömäksi esim. aviopuolison toistuvien pahoinpitelyjen vuoksi, voi sellaisesta liitosta lähteä läppäsemään puhtaalla omallatunnolla.

        Tämä koskee myös uskovaisia liittoja, vaikka raamattu sen kieltääkin.
        Raamatusta löytyy tukea asialle kuin asialle, kun pannaan kunnon selittäjä asialle.
        Koska raamattua ei voi ottaa kirjaimellisesti, se tarkoittaa, että voit esim. erota kun tarpeeksi painava syy ilmenee.
        Tiedän sinun kantasi alkoholipolitiikkaan uskovaisen näkökulmasta. Sinun mielestäsi uskovaiset ovat väärässä vetäessään ehdotonta kielteisyyttä alkoholiin, elikkä ei vähäisissäkään määrissä sitä pidä käyttää.

        Jos ihmissuku osaisi käyttää oikein ja kohtuudella alkoholia, niin asiassa ei olisi moitteen sijaa.
        Suurin osa käyttäjistä ei osaa ja siksipä alkoholista on tullut ihmiskunnalle hirveä kirous.
        Uskovainen noudattaa kaikissa asioissa moraalista linjaa, eli elää siveästi eli niin, ettei siitä tulisi häpeää ja ikävyyksiä.
        Kun menet kaupunkien kaduille tiettyinä iltoina ja öinä, niin mitäpä siellä näkee muuta kuin kielteisiä asioita, joissa on mukana alkoholi ja tupakka.
        Alkoholia ei juuri kukaan osaa käyttää fiksusti tai järkevästi vaan tyyli on kanttu vei.

        Alkoholi on petollista. Joka alkaa käyttämään, hänestä tulee sen orja myös tupakan tapaan.
        Uskovainen tai kristitty ei voi alkoholilla ja tupakalla kirkastaa Jumalaa itselleen eikä muille.

        Alkoholista tulee paha meno. Myös tupakasta tulee paha meno, mutta sitä ei ole kristillisyydessä katsottu niin pahaksi menoksi kuin alkoholia.

        Vaikka olisi minkälainen alkoholipolitiikka tahansa, se ei koskaan ole onnistunut tai hyvä.
        Ihmiskunta kantaa geeneissään ja perimässään alkoholin himoa. Uskovaisilla sukupolvilla ei näitä alkoholin geenejä ole, ja siksi he ovat vapaatkin niistä.
        Eiköhän tässä tullut totuutta aimo annos

        Ihan hyvä kirjoitus muuten, mutta yksi kohta pisti silmään.

        Ihmiskunta kantaa geeneissään ja perimässään alkoholin himoa. Uskovaisilla sukupolvilla ei näitä alkoholin geenejä ole."

        Onko sinulla tietoa missä tämä on osoitettu lääketieteellisellä tutkimuksella? Vai keksitkö ihan ite?


      • rehellinen.
        Lohen oppilas kirjoitti:

        Ihan hyvä kirjoitus muuten, mutta yksi kohta pisti silmään.

        Ihmiskunta kantaa geeneissään ja perimässään alkoholin himoa. Uskovaisilla sukupolvilla ei näitä alkoholin geenejä ole."

        Onko sinulla tietoa missä tämä on osoitettu lääketieteellisellä tutkimuksella? Vai keksitkö ihan ite?

        Rehellisenä vastaajana en esitä faktaa väittämäni tueksi, mutta kommentoin sitä näin.
        Ihan varmasti joissakin suvuissa alkoholin himo kulkee perimässä ja geeneissä.
        Isäni suvussa alkoholin kirot kertautuu selvääkin selvemmin.
        Äitini suvussa alkoholin käyttö on melkein nolla ja se näkyy myös tulevissa sukupolvissa.
        Jos on lestadiolainen suku pysynyt lestadiolaisena pitkkän, se näkyy myös perimässä.

        Eikös se ole totta, että jos sikiö saa äidin veren kautta alkoholia, se oppii siihen jo ennen syntymäänsä.
        Jos isä oli juomari, lapsista tulee herkästi samanlaisia.
        Samahan se on tupakankin suhteen.
        Kun minun perheessä ei ole käytetty tupakkaa eikä alkoholia, eikä minunkaan vanhempani ole käyttäneet, niin onhan se varmasti vaikuttanut geeneihinkin.
        Tottapa se alkoholin käyttö ulottuu myös perimään ja spermaankin.
        Kun rakastelee humalassa, niin meneehän se särjenvirutusvesi sitten munasoluun mukanaan nikotiinia ja alkoholin aineosia.
        Mutta siinä on kyllä vinha perä, et kun lestadiolaiset ei käytä alkoholia, niin ne perintötekijätkin muovautuu raittiiksi, eli ei tule himoa.

        Alkoholiin ja tupakkaan tulee himo myös geenien kautta.
        Siksi olisi hyvä tupakoimattoman lestadiolaisen katastaa itselleen sellainen puoliso, joka ei polta, koskapa nikotiinin himoinen kumppani siirtää särjenvirutusvetensä mukana naiseen tupakkaperimää.

        Alkoholista piti puhuman. En tiedä, mistä löytäsin tietoa alkoholin vaikutuksesta petrimään ja geeneihin, mutta uskon vahvasti, että se periytyy, niinkuin isäni puolen suvussa on käynyt.
        Siis isäni ei käyttänyt alkoholia, mutta hänen sisaruksensa käyttivät.


      • Nilkku kirppu
        raitis ja reilu kirjoitti:

        Avioerossa ei ole mitään kummallista, eikäpä alkoholipolitiikassakaan.

        Minun mielipiteeni näihen kahteen on: " Kun avioliitto käy sietämättömäksi esim. aviopuolison toistuvien pahoinpitelyjen vuoksi, voi sellaisesta liitosta lähteä läppäsemään puhtaalla omallatunnolla.

        Tämä koskee myös uskovaisia liittoja, vaikka raamattu sen kieltääkin.
        Raamatusta löytyy tukea asialle kuin asialle, kun pannaan kunnon selittäjä asialle.
        Koska raamattua ei voi ottaa kirjaimellisesti, se tarkoittaa, että voit esim. erota kun tarpeeksi painava syy ilmenee.
        Tiedän sinun kantasi alkoholipolitiikkaan uskovaisen näkökulmasta. Sinun mielestäsi uskovaiset ovat väärässä vetäessään ehdotonta kielteisyyttä alkoholiin, elikkä ei vähäisissäkään määrissä sitä pidä käyttää.

        Jos ihmissuku osaisi käyttää oikein ja kohtuudella alkoholia, niin asiassa ei olisi moitteen sijaa.
        Suurin osa käyttäjistä ei osaa ja siksipä alkoholista on tullut ihmiskunnalle hirveä kirous.
        Uskovainen noudattaa kaikissa asioissa moraalista linjaa, eli elää siveästi eli niin, ettei siitä tulisi häpeää ja ikävyyksiä.
        Kun menet kaupunkien kaduille tiettyinä iltoina ja öinä, niin mitäpä siellä näkee muuta kuin kielteisiä asioita, joissa on mukana alkoholi ja tupakka.
        Alkoholia ei juuri kukaan osaa käyttää fiksusti tai järkevästi vaan tyyli on kanttu vei.

        Alkoholi on petollista. Joka alkaa käyttämään, hänestä tulee sen orja myös tupakan tapaan.
        Uskovainen tai kristitty ei voi alkoholilla ja tupakalla kirkastaa Jumalaa itselleen eikä muille.

        Alkoholista tulee paha meno. Myös tupakasta tulee paha meno, mutta sitä ei ole kristillisyydessä katsottu niin pahaksi menoksi kuin alkoholia.

        Vaikka olisi minkälainen alkoholipolitiikka tahansa, se ei koskaan ole onnistunut tai hyvä.
        Ihmiskunta kantaa geeneissään ja perimässään alkoholin himoa. Uskovaisilla sukupolvilla ei näitä alkoholin geenejä ole, ja siksi he ovat vapaatkin niistä.
        Eiköhän tässä tullut totuutta aimo annos

        Kuljeksit suolla ja katselet mättäitä !!!


      • lessu
        rehellinen. kirjoitti:

        Rehellisenä vastaajana en esitä faktaa väittämäni tueksi, mutta kommentoin sitä näin.
        Ihan varmasti joissakin suvuissa alkoholin himo kulkee perimässä ja geeneissä.
        Isäni suvussa alkoholin kirot kertautuu selvääkin selvemmin.
        Äitini suvussa alkoholin käyttö on melkein nolla ja se näkyy myös tulevissa sukupolvissa.
        Jos on lestadiolainen suku pysynyt lestadiolaisena pitkkän, se näkyy myös perimässä.

        Eikös se ole totta, että jos sikiö saa äidin veren kautta alkoholia, se oppii siihen jo ennen syntymäänsä.
        Jos isä oli juomari, lapsista tulee herkästi samanlaisia.
        Samahan se on tupakankin suhteen.
        Kun minun perheessä ei ole käytetty tupakkaa eikä alkoholia, eikä minunkaan vanhempani ole käyttäneet, niin onhan se varmasti vaikuttanut geeneihinkin.
        Tottapa se alkoholin käyttö ulottuu myös perimään ja spermaankin.
        Kun rakastelee humalassa, niin meneehän se särjenvirutusvesi sitten munasoluun mukanaan nikotiinia ja alkoholin aineosia.
        Mutta siinä on kyllä vinha perä, et kun lestadiolaiset ei käytä alkoholia, niin ne perintötekijätkin muovautuu raittiiksi, eli ei tule himoa.

        Alkoholiin ja tupakkaan tulee himo myös geenien kautta.
        Siksi olisi hyvä tupakoimattoman lestadiolaisen katastaa itselleen sellainen puoliso, joka ei polta, koskapa nikotiinin himoinen kumppani siirtää särjenvirutusvetensä mukana naiseen tupakkaperimää.

        Alkoholista piti puhuman. En tiedä, mistä löytäsin tietoa alkoholin vaikutuksesta petrimään ja geeneihin, mutta uskon vahvasti, että se periytyy, niinkuin isäni puolen suvussa on käynyt.
        Siis isäni ei käyttänyt alkoholia, mutta hänen sisaruksensa käyttivät.

        Juttusi tuntuu aikamoiselta - voisin sanoa tähän nyt sanasen. Olen lestadiolaisten lapsi, vanhempani olivat raivoraittiita, mutta äitini puolella oli alkoholismia. Sisarusteni kohdalla veljet ovat olleet kaikki kiinni alkoholissa, mutta sisaret eivät...

        Näin ollen näyttäisi siltä, että tämä riippuvuus on sukupuolisidonnaista, vai????

        Kyllä asia on niin, että jos et koskaan koske alkoholiin ja savukkeisiin, ei sinulle tule niihin mitään himoakaan! Ethän voi edes tietää, miten kokisit käytön, jos et koskaan käytä!

        Usein alkoholia käytetään lääkkeenä ahdistukseen ja syyllisyydentuntoihin ja heikkoon itsetuntoon ja silloin on peli selvä - riippuvuus on todella lähellä!

        Perimällä on tietenkin vaikutusta, mutta se ei johdu alkoholin käytöstä suvussa.


      • huppa-luba
        lessu kirjoitti:

        Juttusi tuntuu aikamoiselta - voisin sanoa tähän nyt sanasen. Olen lestadiolaisten lapsi, vanhempani olivat raivoraittiita, mutta äitini puolella oli alkoholismia. Sisarusteni kohdalla veljet ovat olleet kaikki kiinni alkoholissa, mutta sisaret eivät...

        Näin ollen näyttäisi siltä, että tämä riippuvuus on sukupuolisidonnaista, vai????

        Kyllä asia on niin, että jos et koskaan koske alkoholiin ja savukkeisiin, ei sinulle tule niihin mitään himoakaan! Ethän voi edes tietää, miten kokisit käytön, jos et koskaan käytä!

        Usein alkoholia käytetään lääkkeenä ahdistukseen ja syyllisyydentuntoihin ja heikkoon itsetuntoon ja silloin on peli selvä - riippuvuus on todella lähellä!

        Perimällä on tietenkin vaikutusta, mutta se ei johdu alkoholin käytöstä suvussa.

        Suurin kysymysmerkki on, miten nuoriso saataisiin käsittämään, etteivät edes kokeilisi tupakkaa ja alkoholia, koska suurin osa mieltyy niihin ja heistä tulee isoina vakikäyttäjiä.

        Minä sain viisauden lahjan luojaltani ja minua kiinnosti raittiusasiat koulussa enemmän kuin muut oppiaineet. Aloin tuntea vastenmielisyyttä näihin pirun pahheisiin ja nyt niitä suoranaisesti vihaan.

        Tärkeintä on kuitenkin ollut, etteivät lapseni ole edes maistaneet alkoholia, tupakkaa kylläkin, mutta eivät ole halunneet opetella kun meillä kotona on paasattu kovasti näitä tapain turmeluksia vastaan.
        Tietysti se oma raittius on ollut parhaana esimerkkinä ja suunnannäyttäjänä.

        Itse kokeilin nuorena myös alkoholia, viimeinen kokeili taisi olla vuonna 1978.
        Päätin silloin pyhästi, että nyt saa olla vihoviimeinen kerta.

        Tupakkaan sortuu kuitenkin jatkuvasti nuoria alkoholista puhumattakaan.
        Lestadiolaisnuoriso nyt on vapaa alkoholista, mutta sen puutteen he korvaavat tupakoinnilla, mikä ei ole hyvä asia. Myös tupakan myrkyt periytyy sperman mukana uuteen yksilöön.
        Kaikki myrkyt, olkoot ne sitten ympäristöperäisiä tai tupakan nikotiinia, ne menevät ihmisen kehossa kaikkiin soluihin.Asiaa ei ole tutkittu, mutta on helppo uskoa, että kun otatte vaikkapa puranaa, niin meneehämn se kaikkialle kehoon. Sama se on nikotiininkin kanssa, että se menee kaikkialle kehoon, myös spermaan, jota särjenvirutusvettä sitten lykättän vaimoparan kohtuun ja lapsi saa perimäänsä nikotiinia ja alkoholia, jos sitä käyttää.


      • Tewva
        rehellinen. kirjoitti:

        Rehellisenä vastaajana en esitä faktaa väittämäni tueksi, mutta kommentoin sitä näin.
        Ihan varmasti joissakin suvuissa alkoholin himo kulkee perimässä ja geeneissä.
        Isäni suvussa alkoholin kirot kertautuu selvääkin selvemmin.
        Äitini suvussa alkoholin käyttö on melkein nolla ja se näkyy myös tulevissa sukupolvissa.
        Jos on lestadiolainen suku pysynyt lestadiolaisena pitkkän, se näkyy myös perimässä.

        Eikös se ole totta, että jos sikiö saa äidin veren kautta alkoholia, se oppii siihen jo ennen syntymäänsä.
        Jos isä oli juomari, lapsista tulee herkästi samanlaisia.
        Samahan se on tupakankin suhteen.
        Kun minun perheessä ei ole käytetty tupakkaa eikä alkoholia, eikä minunkaan vanhempani ole käyttäneet, niin onhan se varmasti vaikuttanut geeneihinkin.
        Tottapa se alkoholin käyttö ulottuu myös perimään ja spermaankin.
        Kun rakastelee humalassa, niin meneehän se särjenvirutusvesi sitten munasoluun mukanaan nikotiinia ja alkoholin aineosia.
        Mutta siinä on kyllä vinha perä, et kun lestadiolaiset ei käytä alkoholia, niin ne perintötekijätkin muovautuu raittiiksi, eli ei tule himoa.

        Alkoholiin ja tupakkaan tulee himo myös geenien kautta.
        Siksi olisi hyvä tupakoimattoman lestadiolaisen katastaa itselleen sellainen puoliso, joka ei polta, koskapa nikotiinin himoinen kumppani siirtää särjenvirutusvetensä mukana naiseen tupakkaperimää.

        Alkoholista piti puhuman. En tiedä, mistä löytäsin tietoa alkoholin vaikutuksesta petrimään ja geeneihin, mutta uskon vahvasti, että se periytyy, niinkuin isäni puolen suvussa on käynyt.
        Siis isäni ei käyttänyt alkoholia, mutta hänen sisaruksensa käyttivät.

        kuin mitä itse nim.´"rehellinen" kertoo edellä alkoholin perimästä. Puolisoni on uskovainen ,siis vl.Hän on nuoruudestaan lähtien on kärsinyt tietynlaisesta viinanhimosta.Vaikka hän ei ole koskaan edes maistanut alkoholia, hän tuntee suurta himoa nähdessään jonkun nauttivan alkoholia.Hänen äitinsä sisarukset olivat olleet kovia alkoholin kuluttajia, eikä äitikään ollut raitis .Puolisoni sanoi, jos hän ei olisi oikealla paikalla uskomassa, hän varmasti olisi juoppo.


      • Oikealla paikalla
        Tewva kirjoitti:

        kuin mitä itse nim.´"rehellinen" kertoo edellä alkoholin perimästä. Puolisoni on uskovainen ,siis vl.Hän on nuoruudestaan lähtien on kärsinyt tietynlaisesta viinanhimosta.Vaikka hän ei ole koskaan edes maistanut alkoholia, hän tuntee suurta himoa nähdessään jonkun nauttivan alkoholia.Hänen äitinsä sisarukset olivat olleet kovia alkoholin kuluttajia, eikä äitikään ollut raitis .Puolisoni sanoi, jos hän ei olisi oikealla paikalla uskomassa, hän varmasti olisi juoppo.

        = vanhoillislestadiolainen, joka uskoo saatanan ja SRK:n yhteisiin oppeihin.


    • saapsitäuskoa

      monenlaisia kaloja. Jokainen kilvoitelkoon omasta puolestaan. Toisen uskolla ei tulla autuaaksi. Joka tänne tulee moittimaan, on tarkoitus mustamaalata hengellinen kotinsa, ellet sitten ole palstan vaki-M/K-manipuloija.

    • Una Sancta

      Oletteko koskaan kuulleet kristinuskon päähaarasta, 1,1 miljardin uskovan katolisesta kirkosta? Perustettu noin 2000 vuotta sitten...

      Mitä jokin vl on?!!

      • väl

        jäsenmääräkö takaa uskon oikeellisuuden? Ei todellakaan, ainakaan Jeesuksen mukaan: "Kuinka ahdas onkaan portti ja kaita se tie, joka vie elämään ja vain harvat sen löytävät." Myös se, missä vaiheessa nykyinen katolinen kirkko syntyi, on kiistelty ja tulkinnanvarainen asia.


    • cucco

      Perinnäissäännöistä näyttää tulleen taakka. Takerrutaan jonninjoutaviin pikkuasioihin kuten korvakoruihin ja naisten kulmakarvojen värjäykseen. Ei saa katsoa televisiosta edes uutisia. Ei saa mennä urheilukilpailuihin. Ei saa, ei saa, ei tahdo, ....

      Esimerkkinä sääntöjen orjuudesta mainittakoon ortodoksijuutalaisten temput. Heidän sääntöjensä mukaan sapattina ei saa tehdä tulta. He tulkitsevat asian niin, että silloin edes valoja ei saa sytyttää. Niinpä heillä on ajastimet, jotka sytyttävät valot sapattina automaattisesti. Näin he selviävät säännöistään.

      Ylenmääräinen sääntöinflaatio saa aikaan sen, että niitä kierretään. TV on kielletty, mutta katsotaanpa sama ohjelma internetistä. Lapset eivät saa katsoa TV:stä lasten ohjelmia, mutta hankitaanpas sama videona, niin kaikki on o.k. TV:n luonto-ohjelmia ei saa katsoa, mutta samaan aikaan radio voi pauhata jatkuvasti raskasta rokkia. Pahinta on, että sääntöjen kiertämisessä vallitsee täydellinen kaaos. Toiset noudattavat niitä pilkulleen, toiset taas tekevät suurin piirtein mitä haluavat, kunhan vain vaikutelma on oikea. Eihän tästä voi seurata muuta kuin taas uusia vl-lahkoja.

      Kuitenkin jo 10 käskya ovat sellainen sääntökokoelma, että sen noudattamisessa on aivan täysi urakka. Kannattaisi keskittyä näihin perusasioihin, eikä vatvoa kaikenlaisia joutavuuksia.

      • väki vähenee

        //TV on kielletty, mutta katsotaanpa sama ohjelma internetistä. Lapset eivät saa katsoa TV:stä lasten ohjelmia, mutta hankitaanpas sama videona, niin kaikki on o.k.\\

        SRK on kaatunut sääntöviidakkoon, joka lanseerattiin 70-luvulla hoitokokouksissa.
        Vl-uskovaiset ovat nauraneet fariseuksille, ortodoksijuutalaisille, katollilaisille ja amishelle heidän säädöksiään, kuitenkin itse elävät samalla tavalla :)


      • tervehtynyt_
        väki vähenee kirjoitti:

        //TV on kielletty, mutta katsotaanpa sama ohjelma internetistä. Lapset eivät saa katsoa TV:stä lasten ohjelmia, mutta hankitaanpas sama videona, niin kaikki on o.k.\\

        SRK on kaatunut sääntöviidakkoon, joka lanseerattiin 70-luvulla hoitokokouksissa.
        Vl-uskovaiset ovat nauraneet fariseuksille, ortodoksijuutalaisille, katollilaisille ja amishelle heidän säädöksiään, kuitenkin itse elävät samalla tavalla :)

        sairautta voikkaan nähdä sisältä pitää päästä pois jotta sen taujaa ja pystyy näkemään.


    • Ketjussa viisisataa

      sait tälle valtavasti lukijoita.

    • Tewva

      ole umpikujassa, eikä valvovat Jumalan lapset.Jumalan seurakunta tulee toimeen ilman ihmistä, mutta ihminen ei ilman seurakuntaa.Siksi meidän tulee joka hetki valvoa uskossa. Ja se , joka on kuuliainen Jumalan sanalle oli nuori tai vanha, perii iankaikkisen elämän.Se on totta, että nuoristamme meillä on huoli , että kavala sielunvihollinen ei saisi heitä eksyttää lavealle tielle.Siionissa onkin nuoret huomioitu monella eri tavalla.Uskossa vaeltavia nuoria on runsaasti, mutta sitten on nuorissa "kahden maan kansalaisia", jotka kaikista hyvistä neuvoista ja varoituksista huolimatta lähtevät lavean tien kulkijoiksi enemmin tai myöhemmin.

      • Inhottava realisti

        Oppirakennelmat, jotka eivät ole perusteltavissa, kaatuvat ennemmin tai myöhemmin. Lestadiolaisuus pysyi kasassa niin kauan, kunnes keskustelu netin avulla mahdollistui. Sosialismi romahti nopeasti, kun ihmiset saivat tarpeekseen. Toivottavasti vl-ryhmän tulevilla sukupolvilla on järkeä enemmän kuin edellisillä.


      • epäselvä oppi

        kuuliaisuus Jumalalle vai kuuliaisuus seurakunnalle?


      • 20+7
        Inhottava realisti kirjoitti:

        Oppirakennelmat, jotka eivät ole perusteltavissa, kaatuvat ennemmin tai myöhemmin. Lestadiolaisuus pysyi kasassa niin kauan, kunnes keskustelu netin avulla mahdollistui. Sosialismi romahti nopeasti, kun ihmiset saivat tarpeekseen. Toivottavasti vl-ryhmän tulevilla sukupolvilla on järkeä enemmän kuin edellisillä.

        Tieto lisääntyy kun jossain pääsee ajatusten vaihtoon (netti)
        tässä on vanha kaarti ihmeissään että kuinkans tässä näin pääsi käymään?
        Miksei kieltäneet tietokonetta myös kuten tv. oma moka!.


      • Tewva
        epäselvä oppi kirjoitti:

        kuuliaisuus Jumalalle vai kuuliaisuus seurakunnalle?

        Eli sama asia.Jumala ja Jumalan seurakunta.Jumalan seurakunta ei ole sama , kuin rauhanyhdistyksen talo, huomaa! Se on toimitalo.Siinä te olettekin menneet vikaan.Jumalan seurakunta on siellä , missä ovat Jumalan lapset, missä sitten milloinkin ovatkin , kotona, työssä,luottamustehtävissä, seuroissa jne.Siellä missä elävä usko kulkee mukana , uskovaisten sydämissä.Seurat on paikka , missä kokoonnutaan Jumalan sanan äärelle virvoittumaan ja saamaan neuvoa , lohdutusta ja nuhdettakin. Jumalan sanaa nimenomaan tarvitsemme uskomme vahvistukseksi, että jaksamme vaeltaa uskossa synnin pois panijoina , valvovina ja elävinä Jumalan lapsina


    • lyyleri

      kanssa joutuu monasti umpikujaan. jumalan valtakunnasta kuuluutetaan hyvää sanomaa Jeesuksen Kristuksen ansiotyöstä meitä syntisiä kohtaan...syntienanteeksiantamuksesta.

      • käskettynä?

        Koska SRK käskee... niinkö luulet autuuden ansaitsevasi?


      • lyyleri
        käskettynä? kirjoitti:

        Koska SRK käskee... niinkö luulet autuuden ansaitsevasi?

        ihminen on tosi säälittävä..minua surettaa sinun mielentilasi. Etkö voi hakea muualta keskusteluapua ? Miksi täällä haluat mustata keskustelijoita ??


      • Jeesus pelastaa
        lyyleri kirjoitti:

        ihminen on tosi säälittävä..minua surettaa sinun mielentilasi. Etkö voi hakea muualta keskusteluapua ? Miksi täällä haluat mustata keskustelijoita ??

        oikeesti keskustellu? "tule seuroihin niin kaik selviää" ei ole keskustelua!


      • parannuksen
        lyyleri kirjoitti:

        ihminen on tosi säälittävä..minua surettaa sinun mielentilasi. Etkö voi hakea muualta keskusteluapua ? Miksi täällä haluat mustata keskustelijoita ??

        kososlaisesta hengestä hoitomiehen käskystä vaikka et asiasta mitään ymmärtänytkään -varmuuden vuoksi ja taivaspaikan säilyttämiseksi. Kuka tässä säälittävä on?


      • pöljyys86
        parannuksen kirjoitti:

        kososlaisesta hengestä hoitomiehen käskystä vaikka et asiasta mitään ymmärtänytkään -varmuuden vuoksi ja taivaspaikan säilyttämiseksi. Kuka tässä säälittävä on?

        Mikä oli tuo kososlainen henki tai eriseura, jolla ei ollut johtajia, ei organisaatiota, ei lehtiä tai muita julkaisuja, ei yhteisiä seuroja tai muita tapaamisia, ei selkeää oppia, ei mitään yhteistä nimittäjää, ei historiallista yhteyttä aikaisempaan?
        Kososlaisuus oli Mr. Nobody. Se oli kuviteltu henki. jota ei ollut olemassakaan.


      • ei jää tulkinn varaa
        pöljyys86 kirjoitti:

        Mikä oli tuo kososlainen henki tai eriseura, jolla ei ollut johtajia, ei organisaatiota, ei lehtiä tai muita julkaisuja, ei yhteisiä seuroja tai muita tapaamisia, ei selkeää oppia, ei mitään yhteistä nimittäjää, ei historiallista yhteyttä aikaisempaan?
        Kososlaisuus oli Mr. Nobody. Se oli kuviteltu henki. jota ei ollut olemassakaan.

        "11 Pukekaat päällenne kaikki Jumalan sota-aseet, että te perkeleen kavalia päällekarkaamisia voisitte seisoa vastaan.
        12 Sillä ei meillä ole sota verta ja lihaa vastaan, vaan pääruhtinaita ja valtoja vastaan, maailman herroja vastaan, jotka tämän maailman pimeydessä vallitsevat, pahoja henkiä vastaan taivaan alla .
        13 Sentähden ottakaat kaikki Jumalan sota-aseet, että te voisitte pahana päivänä seisoa vastaan ja kaikissa asioissa pysyväiset olisitte.

        On hyvä katsoa raamatun Sanaa, niin ei tule mutu-- tietoa, niinkuin täällä valtaosa sitä on.


    • VIHDOIN VAPAA

      VAIKKA SOLMUSSA EI KIINNOSTA ENÄÄ!

    • Ei ymmärrä

      suviseuroilla voi vapaasti puhua vaikeista ja hämmentävistä asioista? Onko vaiketten tosiasioitten käsitteleminen tabu vanhoillislestadiolaiskristillisyydessä? Onko suviseurat pelkkää kristillistä kulissia ja näytelmää ja ihmisillä valheelliset roolit.

      • veeäl

        vaikeista asioista. Minä ainakin koen, että meikäläisten parissa kipeiden asioiden käsitteleminen on paljon helpomaa kuin ihmisillä keskimäärin. Uskovaisissa perheissä on tapana, että vaikeat asiat puhutaan selviksi ja sovitaan eikä niitä jätetä muhimaan ja mieltä katkeroittamaan.


      • Salattu nuorilta
        veeäl kirjoitti:

        vaikeista asioista. Minä ainakin koen, että meikäläisten parissa kipeiden asioiden käsitteleminen on paljon helpomaa kuin ihmisillä keskimäärin. Uskovaisissa perheissä on tapana, että vaikeat asiat puhutaan selviksi ja sovitaan eikä niitä jätetä muhimaan ja mieltä katkeroittamaan.

        Hoitokokouksista!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olit niin lähellä

      Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      96
      4873
    2. Kun me näemme taas

      Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      31
      2711
    3. Mitä elukkaa kaivattusi

      muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      34
      2449
    4. Haleja ja pusuja

      Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      25
      2022
    5. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

      Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1540
    6. Onko mukava nähdä minua töissä?

      Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      12
      1198
    7. Tänään oli

      Noiiiiin 🤏 vähällä ettei tapahtunut jotain mieletöntä. Valitettavasti olosuhteet esti. Odota hetki vielä 😘
      Ikävä
      35
      1123
    8. Ukrainan häviö pitää tunnistaa ja tunnustaa

      Venäjä ei ole vain maa, jolla on suuri hyvin koulutettu ja varusteltu armeija, joka on osoittanut tehokkuutensa Ukraina
      Maailman menoa
      203
      1056
    9. En kirjoita sulle tänne

      Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      10
      1050
    10. Hukkuu hukkuu

      Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      78
      1013
    Aihe