Nöffi-pennusta kysymyksiä!

Benjin omistaja

Omistan newfoundlandinkoiranpennun ja minulla olisi hieman kysymyksiä.
Voiko koiraa pitää sitten joskus vanhempana ulkona tarhassa vähän aikaa, mutta se saisi ulkona seuraa toisesta koirastani ja tietenkin minusta? Pentu saisi opetella talontavoiksi ja muutenkin sisäsiistiksi, eli vasta vanhempana se saisi olla ulkonatarhassa, ei siis heti ensiviikolla, tai lähiaikoina muutenkaan. Koira olisi ulkona enintään 5 tuntia toisen koiran kanssa, tai ilman, mutta se pääsisi tietenkin lenkille minun kanssa päivittäin, 3-5 kertaa päivässä ja metsäänkin viikonloppuisin.

Onko vielä aivan normaalia, että pentu pureskelee kiviä, mutta ei syö niitä? Kysyin kasvattajalta, ja hän käski käydä eläinlääkärissä, eikä siellä sanottu mitään muutakuin, että pitää olla enemmän puruleluja esillä ja tämmöstä, mutta vaikka on joka paikassa kolme lelua, niin ei auta vaankun pureskella niitä isoja kiviä. Olen antanut myös purutikkuja silloin tällöin, mutta en liikaa toivottavasti. Muuten koiran kanssa ei ole ongelmia, ruokaa saa kolme kertaa päivässä ja paino nousee kuukaudessa 4 kiloa. Olen lukenut jostain, että heidän nöffi-pentu lihoo 2 kiloa viikossa, eli onko meidän koira jotenkin alipainoinen, kun on 5 kiloa nytten ja ikää on sellaiset 13 vk.. Säkäkorkeutta en tiedä yhtään, kun tuo "nalle-karhu" ei suostu olemaan paikoillaan koskaan, tai sitten mittanauha on hävinnyt jonnekkin. Eli onko aivan normipaino koiralla ja minkä kokoinen teidän koira on / oli?
Muuten terve hurtta, ja ei mitään ihosairauksia ole.. Milloin te vaihoitte penturuuan normaali ruuaksi?

Eipä muuta kuin terkut meidän Benjiltä!

18

4425

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aloittaja

      eikö kellään ole vastaavia kokemuksia ?!?!

      Vastauksia pian!

      • niin"

        Taitaa nöffi olla harvinainen ja tuntematon rotu Suomessa.


      • aloittaja
        niin" kirjoitti:

        Taitaa nöffi olla harvinainen ja tuntematon rotu Suomessa.

        newfoundlandinkoira on nöffi, eli vastauksiaa ?


      • chip munk
        niin" kirjoitti:

        Taitaa nöffi olla harvinainen ja tuntematon rotu Suomessa.

        suomessa on n.8000 nöffiä mutta se tunnistetaan harvoin


    • S ja S

      Tervehdys!
      Toivottavasti näistä vastauksista on jotakin apua. Kotoa löytyy 9kk ikäinen nöhverö herra.

      Voiko koiraa pitää sitten joskus vanhempana ulkona tarhassa vähän aikaa, mutta se saisi ulkona seuraa toisesta koirastani ja tietenkin minusta? Pentu saisi opetella talontavoiksi ja muutenkin sisäsiistiksi, eli vasta vanhempana se saisi olla ulkonatarhassa, ei siis heti ensiviikolla, tai lähiaikoina muutenkaan. Koira olisi ulkona enintään 5 tuntia toisen koiran kanssa, tai ilman, mutta se pääsisi tietenkin lenkille minun kanssa päivittäin, 3-5 kertaa päivässä ja metsäänkin viikonloppuisin.

      Nöhvelö viihtyy ulkona mainiosti, tosin nöhvelö on aika seurallinen kaveri, ettei viihdy siellä yksin. Mutta jos kavereita on niin jotkut on sanoneet etteivät meinää saada nöhveröitään kunnolla edes sisälle. En tiedä onko nöhveröstä talonvahdiksi muuten kuin kokonsa puolesta. Kun järkäle tulee kohti niin heikompikin saa jalat alleen, vaikka nöhverö olisikin tulossa vain moikkaamaan tulijoita.

      Onko vielä aivan normaalia, että pentu pureskelee kiviä, mutta ei syö niitä? Kysyin kasvattajalta, ja hän käski käydä eläinlääkärissä, eikä siellä sanottu mitään muutakuin, että pitää olla enemmän puruleluja esillä ja tämmöstä, mutta vaikka on joka paikassa kolme lelua, niin ei auta vaankun pureskella niitä isoja kiviä. Olen antanut myös purutikkuja silloin tällöin, mutta en liikaa toivottavasti.

      Voipi olla, että se on vain teillä kiva leikki toi kivien pureskelu. Meillä ainakin menee suuhun kaikki mahdollinen mitä maasta ja taivaalta löytyy. Vähän kuin pikkulapset hiekkalaatikolla. Kokoajan saa olla ottamassa roskia pois suusta.

      Muuten koiran kanssa ei ole ongelmia, ruokaa saa kolme kertaa päivässä ja paino nousee kuukaudessa 4 kiloa. Olen lukenut jostain, että heidän nöffi-pentu lihoo 2 kiloa viikossa, eli onko meidän koira jotenkin alipainoinen, kun on 5 kiloa nytten ja ikää on sellaiset 13 vk.. Säkäkorkeutta en tiedä yhtään, kun tuo "nalle-karhu" ei suostu olemaan paikoillaan koskaan, tai sitten mittanauha on hävinnyt jonnekkin. Eli onko aivan normipaino koiralla ja minkä kokoinen teidän koira on / oli?
      Muuten terve hurtta, ja ei mitään ihosairauksia ole.. Milloin te vaihoitte penturuuan normaali ruuaksi?

      Ei teillä olla alipainoisia. Ihan hyvää vauhtia tulee painoa lisää. Meillä oli kutakuinkin saman verran kiloja per kuukausi. Noin vuoden ikäiseksi on aika yleinen suositus syöttää penturuokia. Siihen asti ja tietty vähän senkin jälkeen on vielä kasvua aina johonkin suuntaa. Jossakin vaiheessa kun painon nuosu alkaa hiljenemään niin ruoka kertoja voi pudottaa kahteen kertaa päivässä.

      Sulo toivottaa mukavaa syksyä!

      • aloittaja

        Hei,
        kiitos vastauksista, olen kieltänyt pennulta kivien syönnin, ja alkaa lopetella sitä kivien mussutusta :)
        Benji painaa tällä hetkellä jotain 8 kiloa ja säkäkorkeus on 40 cm paikkeilla, onko hyvä koko nyt?

        Itse olen aina hieman epävarma kun pentu tulee taloon, ja muutenkin. Pennun kanssa piti käydä eläinlääkärissä, kun silittäessä tuntui outo patti kyljessä, mutta siinä olikin vain kuraa jäänyt, kun oli ulkona leikkinyt :) Koira on todella kiltti ollut ja oppinut maahan menot ja istumiset ja tämmöisiä perus juttuja !


      • Pentunen
        aloittaja kirjoitti:

        Hei,
        kiitos vastauksista, olen kieltänyt pennulta kivien syönnin, ja alkaa lopetella sitä kivien mussutusta :)
        Benji painaa tällä hetkellä jotain 8 kiloa ja säkäkorkeus on 40 cm paikkeilla, onko hyvä koko nyt?

        Itse olen aina hieman epävarma kun pentu tulee taloon, ja muutenkin. Pennun kanssa piti käydä eläinlääkärissä, kun silittäessä tuntui outo patti kyljessä, mutta siinä olikin vain kuraa jäänyt, kun oli ulkona leikkinyt :) Koira on todella kiltti ollut ja oppinut maahan menot ja istumiset ja tämmöisiä perus juttuja !

        Mikäli kyseessä on puhdasrotuinen nöfii, on tuo 8 kg/ 13 vkoa aika pieni paino. Yleensä nöffi saa painoa n.1-2kg viikossa (pienet nartut tuon skaalan alapäässä ja isot urokset tuolla yläpäässä, joskin tuo 2kg on jo vähän liikaakin/vko). Luovutusikäisenä (7-8 vkoa) nöffin pentu yleensä painaa n.7-10kg.


      • aloittaja
        Pentunen kirjoitti:

        Mikäli kyseessä on puhdasrotuinen nöfii, on tuo 8 kg/ 13 vkoa aika pieni paino. Yleensä nöffi saa painoa n.1-2kg viikossa (pienet nartut tuon skaalan alapäässä ja isot urokset tuolla yläpäässä, joskin tuo 2kg on jo vähän liikaakin/vko). Luovutusikäisenä (7-8 vkoa) nöffin pentu yleensä painaa n.7-10kg.

        Niin, minustakin tuntuu aika hennolta pennulta. Tuntuu jotenkin,että muiden pennut on suurempia tässä iässä. Lääkärissä silti sanottiin olevan normaali painoisia, pyydettiin tulemaan marraskuun alussa jos paino ei ole noussut yli 12 kiloa ylemmäs, en kyllä tiedä mitä sitten tehdään.
        Itse ajattelin aloittaa lihotuskuurin tuossa marraskuussa, jos lekuri sanoo koiran olevan vähn rimpula.

        Millä kotikonsteilla olette saaneet koiranpainon lisääntymään, ja onko joillain vielä niitä omien nöfferöiden painoja/korkeuksia muistissa?


      • Pentunen
        aloittaja kirjoitti:

        Niin, minustakin tuntuu aika hennolta pennulta. Tuntuu jotenkin,että muiden pennut on suurempia tässä iässä. Lääkärissä silti sanottiin olevan normaali painoisia, pyydettiin tulemaan marraskuun alussa jos paino ei ole noussut yli 12 kiloa ylemmäs, en kyllä tiedä mitä sitten tehdään.
        Itse ajattelin aloittaa lihotuskuurin tuossa marraskuussa, jos lekuri sanoo koiran olevan vähn rimpula.

        Millä kotikonsteilla olette saaneet koiranpainon lisääntymään, ja onko joillain vielä niitä omien nöfferöiden painoja/korkeuksia muistissa?

        Mitä ruokaa syötät ja kuinka paljon? "Lihottaminen" ei pennulle ikinä ole hyväksi, mutta jotta pentu saisi kaikki tarvitsemansa ruoasta, tulee sen olla helposti sulavaa, hyvänlaatuista, mutta ei kuitenkaan liian vahvaa (proteiinit, rasvat&hiilihydraatit), myöskään kalsiumia ja fosforia ei saa ruoassa olla liikaa, lisäksi niiden suhde on tärkeä.


      • aloittaja
        Pentunen kirjoitti:

        Mitä ruokaa syötät ja kuinka paljon? "Lihottaminen" ei pennulle ikinä ole hyväksi, mutta jotta pentu saisi kaikki tarvitsemansa ruoasta, tulee sen olla helposti sulavaa, hyvänlaatuista, mutta ei kuitenkaan liian vahvaa (proteiinit, rasvat&hiilihydraatit), myöskään kalsiumia ja fosforia ei saa ruoassa olla liikaa, lisäksi niiden suhde on tärkeä.

        Kasvattaja sanoi, että Royal Canin penturuualla pärjäiltäs, ja sitä koiralle annetaan, maistuu hyvin.
        Illalla tulee pienempi annos, tarkoitin että illalla tulisi normaalikokoinen, eikä pienempi.
        Kasvattaja antoi silloin minulle penturuuat mukaan ja sitten olen aina käynyt ostamassa samanlaista ruokaa. Mitä ruokaa suosittelisitte penturuuan jälkeen? Jatketaanko Royalia vai sitten onko muita suosituksia? Äitini luona oli vanhempi koira hoidossa ja erehtyi ostamaan Benefulia, joka maistuu vanhemmalle koiralle sopivasti, mutta pitäisikö sitten penturuuan jälkeen alkaa sitä antamaan..

        Nalle-karhu söi oman patjansa, ja pääsen vasta huomenna kauppaan ostamaan uuden sängyn koiralle, nyt on nukkunut omassa metalli-häkissä, sinne laitoin vain pehmusteita ja pienestä pitäen koiran oman uni-liinan, jossa on tuttu ja turvallinen haju, Benji kotiutui hyvin häkkiin :)
        Ongelma on se, että pitäisikö ostaa sellainen jätti-peti koiralle, vai vielä sellainen keskikokoinen? Koira on silti jo niin suuri, että se isompi koko olisi helpotus..


      • kasvattaja
        aloittaja kirjoitti:

        Kasvattaja sanoi, että Royal Canin penturuualla pärjäiltäs, ja sitä koiralle annetaan, maistuu hyvin.
        Illalla tulee pienempi annos, tarkoitin että illalla tulisi normaalikokoinen, eikä pienempi.
        Kasvattaja antoi silloin minulle penturuuat mukaan ja sitten olen aina käynyt ostamassa samanlaista ruokaa. Mitä ruokaa suosittelisitte penturuuan jälkeen? Jatketaanko Royalia vai sitten onko muita suosituksia? Äitini luona oli vanhempi koira hoidossa ja erehtyi ostamaan Benefulia, joka maistuu vanhemmalle koiralle sopivasti, mutta pitäisikö sitten penturuuan jälkeen alkaa sitä antamaan..

        Nalle-karhu söi oman patjansa, ja pääsen vasta huomenna kauppaan ostamaan uuden sängyn koiralle, nyt on nukkunut omassa metalli-häkissä, sinne laitoin vain pehmusteita ja pienestä pitäen koiran oman uni-liinan, jossa on tuttu ja turvallinen haju, Benji kotiutui hyvin häkkiin :)
        Ongelma on se, että pitäisikö ostaa sellainen jätti-peti koiralle, vai vielä sellainen keskikokoinen? Koira on silti jo niin suuri, että se isompi koko olisi helpotus..

        Neuvottelethan kasvattajan kanssa kasvusta ja ruokinnasta. Täältä tulee sekä asiallisia vastauksia että kaikkea muuta.


      • chip munk
        kasvattaja kirjoitti:

        Neuvottelethan kasvattajan kanssa kasvusta ja ruokinnasta. Täältä tulee sekä asiallisia vastauksia että kaikkea muuta.

        LUONNE:
        Loputon miellyttämishalu (joka on tietenkin suurikokoisessa koiralla)
        Säyseys lapsi rakas sosiaalianen (ei kestä olla ulkona kauvaa ilman ihmisen seuraa)
        Sopii erinomaisesti ensikoiraksi.


      • kasvattaja2
        chip munk kirjoitti:

        LUONNE:
        Loputon miellyttämishalu (joka on tietenkin suurikokoisessa koiralla)
        Säyseys lapsi rakas sosiaalianen (ei kestä olla ulkona kauvaa ilman ihmisen seuraa)
        Sopii erinomaisesti ensikoiraksi.

        Koira tosiaan vaikuttaa kevyeltä. Jos siis on ollut luovutusiässä viisi kiloa! Tuo kilo/viikko on ihan ok kasvuvauhti, mutta luovutusikäinen ei voi kyllä viittä kiloa painaa.

        Mutta ruokinnasta ja kasvusta kannattaa aina neuvotella kasvattajan kanssa.


    • koira mies

      meidän nöffin pentu on 26kg ja 20vk vanha

    • Tassuttelijat

      Mun neiti-nöffi on 19 vkoa ja painaa vähintään 25kg, en ole nyt ihan vastikään punninnut. Luovutuksen yhteydessä punnittiin ja painoi silloin 12,5kg ja oli 10 vkoa ikää.

    • nöppi

      Meiän nöffi paino 7-8-viikkosena 7kiloo.

    • anneh

      Meillä 13 viikkoa ja painoa oli 16,5 kg

    • Horniom

      Ei ole nöffiä mutta voisitteko vähän kertoa että sopisiko nöffi shapendoeksen kans on jotain 35cm korkee ja onko hyvä luonteisia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe