Kun lapseni oli parin viikon ikäinen, luulin jo että multa loppu maidon tulo kun itki vaan eikä mitenkään saanut hiljaseks. itekin porasin kun jo kuvittelin että en pysty imettämään ja joutuisin ostamaan kalliita korvikkeita ja kuinka paljon hankalampaa se olisi jos joutuisi lämmittelemään maitoa yms.
noh, olin väärässä. maitoa tulee kyllä, hyvä juttu sinänsä. mutta nyt poika on 2 kk ikänen ja lähes siitä parin viikon ikäsestä asti ollut jatkuvasti tissillä. ei nuku, vaan suu käy kyllä koko ajan. imetyssessio saattaa joskus kestää parikin tuntia- puolen tunnin tauko ja taas vähintään puol tuntia(näin etenkin iltasin) yöllä nukkuu kyllä suht hyvin, herää vaan kerran, mutta silloinkin syö sen tunnin väh.
päivät on hereillä ja tissillä vähän väliä. hiljaseksi ei saa tutilla tai kanniskelemassa, vaan huutaa ja syö nyrkkiä niin kauan kunnes saa tissin suuhun. kivointa on, että vaikka pari tuntia syökin-nukahtaa ja laitan sänkyyn, herää hetken päästä taas syömään.
tuntuu että pulautteleekin vaan jotta jaksais vielä vähän syödä.
autossa ja rattaissa kyllä yleensä nukkuu hyvin. mutta kaupassakaan ei uskalla autolla käydä, koska joutuisin lasta siirtämään autosta kauppaan ja pelkään että jos herää, niin ei hiljene ennenkuin saa ruokaa. muutamat sukukekkerit jätin väliin myös tuon ongelman takia. ja on niin perkeleen kiva lähteä kyläilemään, kun lapsi vaan huutaa tai syö. lähden mihin vaan, niin siihenkin saa jo pari tuntia varata aikaa, jotta lapsi ehtisi syödä kunnolla ennekuin kyläilemäänkin mennään, jotta ei sielä heti nälkäänsä(?) huutaisi. mutta eipä sekään kyllä auta, nälkä tulee heti jo taas...
nyt alkaa jo olo olla toivoton, mieheni sanoo, että anna toisen syödä kun kerran haluaa, sullahan on aikaa!
ja totta, lasta vartenhan tämä äitiysloma on. mutta alkaa se vituttaa, kun kotonakaan pysty mitään tekemään kun toinen roikkuu koko ajan tississä kiinni. oon tosissani jo ajatellut, että rupeen pulloruokintaan, jos sais siitä tehokkaammin kerralla mahan täyteen. kertokaa mitä teen, ei voi olla mikään tiheänimun kausi, eikai sekään nyt viikkotolkulla jatku?? onko muilla ollut vastaavanlaisia ongelmia?
ja vauva-ajan kun piti olla kaikkein helpointa, sen kanssa kun muka voi tehdä mitä vaan ja mennä mihin vaan-aina nukkuvat ja välillä vaan vähän syövät. ja paskat sanon minä.
vauva tissillä KOKO AJAN
24
5647
Vastaukset
- ........
joku voi varmaan ohjeistaa miten imua saa tehokkaammaksi koska vauva pitää sua huvituttinaan! tuon ikäisen pitäisi saada melko nopeasti masu täyteen. lue imetystukilistan sivuja (googleta!).
onko sulla rintapumppua? pumppaa maitoa talteen pakkaseen ja voit lähteä vierailemaan eli jättää isälle vauvan tai pumpata maidot vauvaan ;) eli pysyy tyytyväisenä pitkään.
mitä hankalaa on pullohommassa? mulla on avetin bpa-vapaat pullot (ei paljoa muita kannata hankkia! ne yli kuukauden ikäisille tarkoitetut hidasvirtauksiset tutit on teille nyt sopivat). pullot huuhdellaan kylmällä vedellä syömisen jälkeen ja kerran päivässä tiskaan ne erillisessä vadissa aventin pulloharjalla. tutit käännetään nurinpäin ja harjataan ja sitten se tutin pää sillä harjan toisella päällä puhtaaksi. Jotkut keittää vielä ne kaikki mutta mä en ole keittänyt (neuvolassa sanottiin ettei tarvetta). Joskus tuttien päälle kaatanut vedenkeittimestä. helppo homma, ei ahdista. Vauva nukkuu 6 h putkeen yöunia (nukkunut 2 kk ikäisestä sen verran). maito lämpenee mikrossa 15 sekunnissa tai sitten sen voi antaa huoneenlämpöisenä yli 2 kk:n ikäiselle.- alottaja
se lämmitys ja pullon pesut yms. varsinkin kun tuntuu, että tuolle kun tulee nälkä, niin sitä syömistä on saatava heti...ja kun on niin vaikea tietää paljon se kerralla maitoa vetää-mistä sitä sillon tietää paljon lämmittää. ja oon kyllä pumpannut pakkaseen. mutta jos imetyksen lopettaa, niin kyllä se maidon tulokin suht nopeasti loppuu vaikka pumppaisikin ja sit pitää antaa korviketta ja eihän se kiva ole, maksaakin vielä. niin ja kun äidinmaitoa ei saa mikrossa lämmittää, lämmitä nyt sitten jossakin vesihauteessa, vaikka nopeestihan se käy, paitsi sillon kun lapsi rääkyy jo valmiiks suoraa huutoa-kokeiltu on=)
on tää niin vaikeeta. rintakumi mulla on käytössä, se ehkä hieman helpottaa imemistä, jaksaa imeäkin paremmin. - ä
alottaja kirjoitti:
se lämmitys ja pullon pesut yms. varsinkin kun tuntuu, että tuolle kun tulee nälkä, niin sitä syömistä on saatava heti...ja kun on niin vaikea tietää paljon se kerralla maitoa vetää-mistä sitä sillon tietää paljon lämmittää. ja oon kyllä pumpannut pakkaseen. mutta jos imetyksen lopettaa, niin kyllä se maidon tulokin suht nopeasti loppuu vaikka pumppaisikin ja sit pitää antaa korviketta ja eihän se kiva ole, maksaakin vielä. niin ja kun äidinmaitoa ei saa mikrossa lämmittää, lämmitä nyt sitten jossakin vesihauteessa, vaikka nopeestihan se käy, paitsi sillon kun lapsi rääkyy jo valmiiks suoraa huutoa-kokeiltu on=)
on tää niin vaikeeta. rintakumi mulla on käytössä, se ehkä hieman helpottaa imemistä, jaksaa imeäkin paremmin.on hyvin ymmärrettävää,että turhauttaa jos vauva on vaativa ja tuntuu olevan tissillä jatkuvasti..useimmilla vauvoilla tuo ongelma kuitenkin helpottaa ajan kanssa ja oppiivat ottamaan maitonsa nopeammin.tärkeää on toki myös se että pitäisit omastakin hyvinvoinnistasi huolta.ootko soitellu imetystukipuhelimeen,jos heiltä saisit jotain vinkkejä,apuja ongelmaasi?
- miiuu
alottaja kirjoitti:
on tää niin vaikeeta. rintakumi mulla on käytössä, se ehkä hieman helpottaa imemistä, jaksaa imeäkin paremmin.Mikdsi äidinmaitoa ei saa lämmittää mikrossa? Tuota en ole ennen kuullutkaan.
- ...
miiuu kirjoitti:
Mikdsi äidinmaitoa ei saa lämmittää mikrossa? Tuota en ole ennen kuullutkaan.
sen koostumus kärsii mikrossa. noin meille kerottiin perhevalmennuksessa.
- nopea_äiti
alottaja kirjoitti:
on tää niin vaikeeta. rintakumi mulla on käytössä, se ehkä hieman helpottaa imemistä, jaksaa imeäkin paremmin.Mulla maksoi kyllä omat syömiset paljon enemmän mitä vauvan korvike. Siis kun imetyshän kuluttaa äidin kaloreita ja vitamiineja. Kaiken lisäksi piti syödä kalkkia, omegoita, vitamiineja ja kaikenmoisia jotta ei tukka tipu ja kynsiin tule valkoisia pilkkuja ja että se maito on ravinteikasta. Korvike taas maksaa vain 2,50/päivä. Äidiltä kuluu imetykseen kuitenkin se 500-700 kaloria ja sehän on jo iso ateria!
Mä laitan aina pari korvikepurkkia jääkaapin yläpuoliseen kaappiin missä on reilu 30 astetta lämmintä. Näin se korvike on valmiina lämpöistä eikä tarvi lämmitellä (huoneenlämpöinenkin kelpaa!). Ja vauva syö kyllä aika tasamäärän korviketta tasaisin välein ja äiti kyllä oppii paljonko syö. Meillä menee n. 1,5 dl kerralla ja mitä sen väliä jos parikymmentä milliä menee hukkaan. Mä saan nopeammin purkin kumottua tuttipulloon kuin paidan auki ja tissin suuhun. Öisin purkki ja sakset on yöpöydällä.
Voi käyttää myös kertakäyttötuttipulloja (sellainen mitä sairaaloissa on, se maitopussi vaan vaihdetaan) ja nehän lämpenee kuuman hanaveden alla tosi nopeasti kun se maito on pussissa. On ihan itsestä kiinni kuinka vaikeaa mistäkin tekee. Mies voi hoitaa yösyötöt joskus niin pääsee itse nukkumaan. Ei kannata rääkätä itseään sellaiseen kuntoon ettei jaksa mitään. Vauvakin on paljon onnellisempi kun on pirteä äiti joka jaksaa leikkiä ja aktivoida. - tukiäiti
... kirjoitti:
sen koostumus kärsii mikrossa. noin meille kerottiin perhevalmennuksessa.
Jos äidinmaito kuumenee yli 55 asteen, siitä kuolevat elävät ainesosat (mm. valkosolut ja entsyymit), mutta satunnaisesti annettuna ravintona se on kuitekin vielä ihan toimivaa myös mikrokuumennuksen jälkeen.
Enemmän vaaraa mikrokuumentamisessa on maidon pisteittäisestä kuumenemisesta, jolloin vähänkin huonosti sekoitettu maito voi polttaa lapsen suuta. Lähinnä siitä syystä yleensä äidinmaidon kanssa suositellaan, että se lämmitetään esim. lämminvesihanan alla tai vesihauteessa.
- nuori_äiskä
meillä on annettu syntymästä asti lapselle lisämaitoa, koska oma maito ei riittänyt. Lapsen ollessa parin kk ikäinen olin yrittänyt monesti, että saisinko vauvan pelkällä rintamaidolla täyteen ja noh, eihän se onnistunut. Vauva imi rintaa todella pitkään tai sitten oli puolen tunnin - tunnin välein nälkä ei ollut tyytyväinen. No nyt olen vaan sinut sen asian kanssa että lisämaidolla mennään. Tyytyväinen olen kuitenkin siihen, ettei lisämaitoa tarvita yöllä, eikä jokaisella syöttökerralla päiväaikaankaan. Illalla kun antaa rintamaidon lisänä kunnon satsin tuttelia niin yön pärjää vallan mainiosti pelkällä rinnalla. Vuorokaudessa menee korviketta nyt n. 3-4dl kun vauva on 3,5kk ikäinen. Eli tekee n. euron päivässä.
meidän kohdalla huuto ja halu päästä tissille on joskus myös pelkkää "lupsuttamisen" halua, joten meillä käytetään huvituttia. Imemisen tarve on pojalla ollut sen verran suuri. Voisiko kyse olla teilläkin jossain määrin siitä imemisen tarpeesta, eikä aina nälästä? - wwwwyyyyyyyyy
kuinka rasittavalta tuntuu, kun vauva on rinnalla KOKO AJAN. Mutta kokemuksesta myös tiedän, että se loppuu. Vauvasi on nyt 2 kk. Ohjeiden mukaan voit antaa 2kk kuluttua soseita ( ennen EU ta ohje oli 3kk iässä). Eli yritä kestää vielä. Ei sun tarvi siellä kotona tehdä muita ihme hommia. 2 kk on TOSI lyhyt aika eteenpäinkin ajateltuna, saati sitten jälkikäkteen.
- en imettänyt
Ihan sinun oman jaksamisesi ja mielenterveytesi vuoksi sanoisin, että alat nyt heti antamaan korviketta pullosta lapsellesi!!! Ensinnäkin, korvikkeen saa lämmittää mikrossa, pullot voi pestä koneessa(meille sanottiin ihan sairaalassa näin), joten miten tämä voi olla rankempaa kuin jatkuva imettäminen?? Kun syötät pullosta, tiedät tarkalleen, paljonko vauvasi on syönyt - meille ainakin sanottiin, että ensimmöisten kuukausien aikana riittävä maitomäärä on noin viidesosa vauvan painosta...
Voimia sulle!! ja älä ainakaan jätä antamatta pulloa sen takia, että imettäminen olisi jotenkin "parempaa äitiyttä", ehei, tärkeintä on jaksava äiti ja siten lapsikin voi hyvin!! Pulloruokinnalla kasvaa ihan yhtä terveitä ja hyvinvoivia ihmisiä kuin rintaruokinnallakin!!- Imetys on hyvä juttu
aina ajoittain, jotta saisi sen mitä kasvulleen tarvitsee.
Nyt kun jaksat imettää, tilanne taas rauhoittuu pian.
Mitä isommaksi tulee sitä lyhyemmän ajan käy tisulla, mutta kasvaa hyvin.
Muista kaikki imettämisen hyvät edut - myös itsellesi.
- öjiluhkgyjtfhd
ihan samanlaista, tutti ei kelvannu ollenkaan vaikka kuin tuputettiin, sitkeesti jatkoin imettämistä vaikka se välillä ketuttiki aika pahasti, ja kyllä se siitä sitte helpotti pikkuhiljaa ku vauvaa rupesi kiinnostaa muutkin asiat ku tissit :D Tuttia ei syöny ikinä, pullo kelpasi välillä 4,5kk ikään saakka kunnes rupes hampaita pukkaamaan, sen jälkeen sekään ei kelvannu... Lopulta imetin kumminkn 1v1kk ja olen tyytyväinen siihen, en luovuttanu vaikka mieli teki monta kertaa. Kyllä se siitä, sanon minä
- öjiluhkgyjtfhd
vielä et meilläki pojalla silmät kiilu ja onni ja autuus oli silmistä luettavissa kun tissille pääsi... Heruttelua (nuoleskeli, haisteli, hiero naamaa) tissillä kesti joka kerta 2-5 min ennen varsinaista syömistä vaikka maitoa suihkusi jo tuolloin valmiiks eikä olis paljoo nostattelua tarvinnu... Mutta ihan kivutta onnistui vieroituskin kun sen päätöksen tein töihin paluun myötä. Kovasti oli poika tissin perään, ilmeisesti todellakin niin että toiset enemmän ja toiset vähemmän, ihan normaali tuosta on kumminkin tullu :)
- jo isomman äiti
oli samanlainen poika, tissin jatkeena koko ajan. Aamulla aloitti klo 7, ja söi silloin tasan kahden tunnin välein, illalla klo 18 aloitti sitten roikkumisen, sitä kesti yhteen yöllä, saattoi torkahtaa tissille, mutta kohta taas luputti, irvisteli vain jos tuttia yritti. Kun alkoi liikkumaan niin oli vähempi tissillä, olin niin tyhmä muuten että uskoin vielä silloin, että kyllä lapset itse heittää tissin n. vuoden ikäisenä pois, no meillä lopetettiiin sitten kahden vuoden uhman kanssa yhtäaikaa. Poika tuli itse kun kävelemäänkin oppi syliin ja nosti paidan ja otti tissin suuhun. Jotkut on sellaisia tissimaakareita nähtävästi, ettei mitään järkeä. Oikein silmät pojalla kiilui kun pääsi tissille, nyt on jo onneksi isompi, ja hengissä minäkin.
- spicelover
Meidän vauvamme on vähän yli kuukauden ikäinen ja eksakt sama tilanne! Aika epätoivoinen olen minäkin... Voimia sulle!
- ?
Meidän vauva oli ihan samanlainen! Minä sitten vaan imetin ns. koko ajan. Vauvalle saattoi esim. tulla nälkä sillä aikaa kun olin suihkussa, vaikka hän olisi juuri syönyt pidemmän kaavan mukaan. Aluksi stressasin siitä, kun en saanut mitään muuta tehtyä, mutta kun päätin, ettei minun edes tarvitse tehdä mitään muuta, niin olo helpotti :). Ei ehkä onnistu, jos perheessä on muitakin lapsia, mutta esikoisen kohdalla kyllä.
En tiedä auttaako sinua, mutta minua auttoi se, että tein imetyshetkistä itselleni mahdollisimman rentouttavia. Otin mukavan asennon sohvalla (niin mukavan, kun vain mahdollista on) ja katselin samalla hyvää leffaa tai luin kirjaa. Joskus otin imettäessäni torkut sohvalla istuen.
Nyt vauvamme on jo lähes 1-vuotias puuhakas poika, eikä hän enää halua vain imeä rintaa. Aika aikaa kutakin! Silloin en ehkä olisi uskonut, mutta nyt tuo alkuajan imetysrumba jo naurattaa...
Voimia!
- >>>
Mulla on vajaa 3kk ikäinen tyttö joka syntyi alle kolmekiloisena. Sairaalassa neuvottiin ensin imettämään molemmista rinnoista ja sen jälkeen antamaan lisämaitoa kunnes paino lähtee kunnolla nousemaan. Nyt imetän kun vauva on tyytyväinen vaikka siihen välillä meneekin tuhottomasti aikaa. Jos vauva jää nälkäiseksi annan lisämaitoa 50ml kerrallaan imetysten välissä. Ainoastaan yksi vuorokausi ollaan selvitty pelkällä rintamaidolla, muuten on mennyt 50-200ml korviketta päivässä. Yritän imettää mahdollisimman pitkään mutta en ota siitä stressiä kuitenkaan. Se on kuitenkin yöllä ja aamulla helpoin tapa syöttää vauva niin kauan kun maitoa vähänkin riittää. Parhaiten olen saanut maidon riittämään sillä etten syötä vauvaa pullosta ihan kylläiseksi. Oma lepääminenkin vaikuttaa aika paljon. Vaikka joutuisin yöllä syöttämään maito on silloin noussut parhaiten. Samoin jos ehdin nukkumaan vauvan kanssa päiväunet. Ole tyytyväinen siitä että sulla on mies joka ymmärtää että vauvan kanssa menee aikaa. Moni mies on sitä mieltä että kaikki muu sujuu siinä samalla mikä ei pidä todellakaan paikkaansa.
- ....................
meidän tyttö syntyi myös alle kolmikiloisena (rv36), ja sairaalassa sanottiin, että PITÄÄ antaa lisämaitoa pullosta, että pystyy kontrolloimaan vauvan syömisiä ja paino nousisi...imettämäistä en voinut edes oikein opetella, koska tyttöni ei osannut imeä edes rintakumin kanssa! yhtä tuskaa siis meille molemmille, vauva ei saa ruokaa ja mulla jatkuva stressi, saako lapsi tarpeeksi maitoa kasvaakseen!
Ja nyt, kolme vuotta myöhemmin...laspseni on ainakin tähän saakka ollut ihan yhtä terve tyttö kuin esim. tuntemani täysimetetyt lapset... ja vaikka tyttöni on päiväkodissakin, niin tuntuu että monessa perheessä sairastetaan paljon enemmän kuin meillä!
Eli, minä en ainakaan jaksa ihan uskoa tuohon väittämään, että imettämällä lapsi saisi jotenkin paremman vastustuskyvyn...että mitäs ne olikaan ne muut imetyksen hyödyt??? - tukiäiti
.................... kirjoitti:
meidän tyttö syntyi myös alle kolmikiloisena (rv36), ja sairaalassa sanottiin, että PITÄÄ antaa lisämaitoa pullosta, että pystyy kontrolloimaan vauvan syömisiä ja paino nousisi...imettämäistä en voinut edes oikein opetella, koska tyttöni ei osannut imeä edes rintakumin kanssa! yhtä tuskaa siis meille molemmille, vauva ei saa ruokaa ja mulla jatkuva stressi, saako lapsi tarpeeksi maitoa kasvaakseen!
Ja nyt, kolme vuotta myöhemmin...laspseni on ainakin tähän saakka ollut ihan yhtä terve tyttö kuin esim. tuntemani täysimetetyt lapset... ja vaikka tyttöni on päiväkodissakin, niin tuntuu että monessa perheessä sairastetaan paljon enemmän kuin meillä!
Eli, minä en ainakaan jaksa ihan uskoa tuohon väittämään, että imettämällä lapsi saisi jotenkin paremman vastustuskyvyn...että mitäs ne olikaan ne muut imetyksen hyödyt???Kirjoitit:
"Eli, minä en ainakaan jaksa ihan uskoa tuohon väittämään, että imettämällä lapsi saisi jotenkin paremman vastustuskyvyn...että mitäs ne olikaan ne muut imetyksen hyödyt??? "
Kyseessä on tilastollinen fakta. Jos verrataan suurta määrää (useita tuhansia) imetettyjä lapsia yhtä suureen määrään korvikeruokittuja lapsia, niin imetettyjen ryhmässä on selvästi vähemmän sairasteluja. Kansanterveydellisesti ajatellen imetys siis selvästi lisää vastustuskykyä ja siten vähentää mm. terveydenhuollon kuluja. Yksilötasolla tämä ero ei luonnollisestikaan ole yhtä selvä eikä vertailu omien ja naapurinlasten välillä ole ollenkaan kannattavaa. (Mutta jos nyt halutaan vertailla, niin kolme pitkään imetettyä lastani ovat olleet näiden vuosien aikana selvästi terveempiä kuin naapurini kolme lasta, joita on alusta saakka korvikeruokittu :) )
Tutkimusten mukaan vähintään 4kk täysimetys mm. vähentää välikorvantulehduksia, joista on tullut erittäin yleinen lastentauti länsimaissa, ja joiden hoitoon kuluu paljon rahaa (lääkärissäkäynti sairauden toteamiseksi, lääkekuuri ja toinen lääkärissäkäynti jälkitarkastusta varten).
Muita imetyksen hyötyjä ovat mm. imettävien naisten rintasyöpä- ja gynekologisten syöpien riskien ja osteoporoosiriskin väheneminen, imetettyjen lasten oikomishoidontarpeen vähyys (imetys muokkaa suuta juuri oikeaan suuntaan) sekä ekonomisuus että ekologisuus.
Vastasin siis kysymykseesi. En tällä ota kantaa siihen, pitäisikö kaikkien imettää tai kuinka pitkään. Se on jokaisen äiti-vauva -parin oma asia. - tita009
tukiäiti kirjoitti:
Kirjoitit:
"Eli, minä en ainakaan jaksa ihan uskoa tuohon väittämään, että imettämällä lapsi saisi jotenkin paremman vastustuskyvyn...että mitäs ne olikaan ne muut imetyksen hyödyt??? "
Kyseessä on tilastollinen fakta. Jos verrataan suurta määrää (useita tuhansia) imetettyjä lapsia yhtä suureen määrään korvikeruokittuja lapsia, niin imetettyjen ryhmässä on selvästi vähemmän sairasteluja. Kansanterveydellisesti ajatellen imetys siis selvästi lisää vastustuskykyä ja siten vähentää mm. terveydenhuollon kuluja. Yksilötasolla tämä ero ei luonnollisestikaan ole yhtä selvä eikä vertailu omien ja naapurinlasten välillä ole ollenkaan kannattavaa. (Mutta jos nyt halutaan vertailla, niin kolme pitkään imetettyä lastani ovat olleet näiden vuosien aikana selvästi terveempiä kuin naapurini kolme lasta, joita on alusta saakka korvikeruokittu :) )
Tutkimusten mukaan vähintään 4kk täysimetys mm. vähentää välikorvantulehduksia, joista on tullut erittäin yleinen lastentauti länsimaissa, ja joiden hoitoon kuluu paljon rahaa (lääkärissäkäynti sairauden toteamiseksi, lääkekuuri ja toinen lääkärissäkäynti jälkitarkastusta varten).
Muita imetyksen hyötyjä ovat mm. imettävien naisten rintasyöpä- ja gynekologisten syöpien riskien ja osteoporoosiriskin väheneminen, imetettyjen lasten oikomishoidontarpeen vähyys (imetys muokkaa suuta juuri oikeaan suuntaan) sekä ekonomisuus että ekologisuus.
Vastasin siis kysymykseesi. En tällä ota kantaa siihen, pitäisikö kaikkien imettää tai kuinka pitkään. Se on jokaisen äiti-vauva -parin oma asia.koita tuttia, mulla oli vähä samaa ongelmaa että pakko olla tisiillä koko ajan ja kokeilin tuttia kun neuvolas neuvottii ja sanottii että tuntuu olevan suuri imemisen tarve ja tutti toimi!2
- aloittajavastaa
tita009 kirjoitti:
koita tuttia, mulla oli vähä samaa ongelmaa että pakko olla tisiillä koko ajan ja kokeilin tuttia kun neuvolas neuvottii ja sanottii että tuntuu olevan suuri imemisen tarve ja tutti toimi!2
kiitos kaikille vastanneille, on täällä kyllä näitä käynyt lueskelemassa, mutta vastata en ole ehtinyt..
vauva syö edelleen ihan jatkuvalla syötöllä, tuntuu jo, että syö liikaa, paino ainakin nousee hyvin, vähän liiankin hyvin ja vaippoja saa vaihtaa jatkuasti, eli maidon riittävyydestä ei ole kyse. mutta edelleen iltasinkin saattaa olla pari tuntia tissillä, ei koko ajan kyllä syö, mutta jos siihen nukahtaakin niin koitapa siirtää sänkyyn nukkumaan niin huuto on varma- ja taas ei hiljene kun tissillä, muutoin kaluaa kätensä puhki...kai tämä vaan on kestettävä. mikään ei tunnu auttavan.
parasta tässä on se, että nyt ei enää nuku öitäkään, vaan kun sen ekan kerran herää syömään, ei sitä saa enää uudestaan nukkumaan. ja kun tuttiahan ei suostu syömään useista yrityksistä huolimatta. ja kun tuppaa nuo vauvat olemaan vielä sellasia, että eivät osaa itsekseen muutenkaan nukahtaa, varsinkin kun ei tuttia edes huoli, niin saa jatkuvasti kanniskella ympäri kämppää sitä.
ja ihan fakta se kyllä on, että kun lasta imettää, niin se saa siitä sen äidin vastustuskyvyn, eli periaatteessa niiden ei silloin ainakaan pitäisi tulla kipeiksi, harvinaista varmaan muutenkin kyllä pikkuvauvan sairastelut. lukekaa vaikka mistä. - hupitutti23v
aloittajavastaa kirjoitti:
kiitos kaikille vastanneille, on täällä kyllä näitä käynyt lueskelemassa, mutta vastata en ole ehtinyt..
vauva syö edelleen ihan jatkuvalla syötöllä, tuntuu jo, että syö liikaa, paino ainakin nousee hyvin, vähän liiankin hyvin ja vaippoja saa vaihtaa jatkuasti, eli maidon riittävyydestä ei ole kyse. mutta edelleen iltasinkin saattaa olla pari tuntia tissillä, ei koko ajan kyllä syö, mutta jos siihen nukahtaakin niin koitapa siirtää sänkyyn nukkumaan niin huuto on varma- ja taas ei hiljene kun tissillä, muutoin kaluaa kätensä puhki...kai tämä vaan on kestettävä. mikään ei tunnu auttavan.
parasta tässä on se, että nyt ei enää nuku öitäkään, vaan kun sen ekan kerran herää syömään, ei sitä saa enää uudestaan nukkumaan. ja kun tuttiahan ei suostu syömään useista yrityksistä huolimatta. ja kun tuppaa nuo vauvat olemaan vielä sellasia, että eivät osaa itsekseen muutenkaan nukahtaa, varsinkin kun ei tuttia edes huoli, niin saa jatkuvasti kanniskella ympäri kämppää sitä.
ja ihan fakta se kyllä on, että kun lasta imettää, niin se saa siitä sen äidin vastustuskyvyn, eli periaatteessa niiden ei silloin ainakaan pitäisi tulla kipeiksi, harvinaista varmaan muutenkin kyllä pikkuvauvan sairastelut. lukekaa vaikka mistä.Meillä neliviikkoinen ja sama ongelma jo pari viikkoa. Luulin kanssa että maito loppu. Nyt menee paremmin mutta iltaisin ihan omien hermojen takia annamme sen 125ml pullon korviketta, kun itse nukkuu välillä niin jaksaa huomattavasti paremmin. Tutille ollaan meilläkin nirsoja. Päivisin olen vain hupituttina kotona mutta silti meinaa palaa käämit kun et vessassa käy, mitään et syö, pesukonetta et täytä kun lapsi huutaa jo siinä välissä. Miten sitä syöttö puuhaa saisi tehostettua?!
- tukiäiti
hupitutti23v kirjoitti:
Meillä neliviikkoinen ja sama ongelma jo pari viikkoa. Luulin kanssa että maito loppu. Nyt menee paremmin mutta iltaisin ihan omien hermojen takia annamme sen 125ml pullon korviketta, kun itse nukkuu välillä niin jaksaa huomattavasti paremmin. Tutille ollaan meilläkin nirsoja. Päivisin olen vain hupituttina kotona mutta silti meinaa palaa käämit kun et vessassa käy, mitään et syö, pesukonetta et täytä kun lapsi huutaa jo siinä välissä. Miten sitä syöttö puuhaa saisi tehostettua?!
Kirjoitit:
"Meillä neliviikkoinen ja sama ongelma jo pari viikkoa. /--/ Miten sitä syöttö puuhaa saisi tehostettua?!"
Neliviikkoinen on vielä niin pieni, että hänen päätehtävänsä on olla rinnalla ja kasvattaa maitomäärää sopivaksi :) Muistan kokemuksesta, miten helvetillisen rankkaa aikaa tuo oli etenkin esikoisen kanssa, mutta seuraavan lapsen kanssa jo tiesi, että vaihe ei kestä kauaa, ja siitä kannattaa nauttia niin pitkään kuin sitä kestää ;) Ainainen sohvalla istuminen voi tuntua kurjalta, kun olisi niin paljon muutakin tekemistä. Etenkin esikoiset usein viihtyvät rinnalla tiheästi ja pitkään ekat 6-10 viikkoa, sen jälkeen alkaa helpottaa. Ja hyvin moni kolmikuinen jo harventaa imetystahtiaan niin paljon, että äidit alkavat pelätä maidon loppuvan, kun vauva syö niin harvoin.
Ihan pienten kanssa imetyksen tehostaminen onnistunee parhaiten rentoutumalla ja hyväksymällä tilanteen. Jos vauva kasvaa normaalisti, kaikki on ravinnon puolesta ok. Ihokontaktilla vauvan voi saada syömään tehokkaammin, ja äiti itsekin saa siinä hyvää mieltä. Ihokontaktissa nimittäin oksitosiinin eritys tehostuu, ja oksitosiini tunnetaan hyvän mielen hormonina.
Omia hommia (pyykkäystä, tiskausta, siivousta miksei myös lukemista, netissä surffailua yms.) saa yleensä hienosti tehtyä vauva kantoliinassa. Siinä tulee läheisyysaspekti kuin itsestään, ja äidillä jää kädet vapaiksi muihin hommiin.
Tsemppiä!
Tämä aika on oikeasti kovin lyhyt äitiydessä. Vaikka muistan hyvin tunteen, miten kaikki tuntui vihreämmältä aidan toisella puolella... ;)
- 675
Vauva on yleensä n. 3. ekaa kuukautta kokoajan tissillä. Sitten syöminen nopeutuu. Tätä ei kerrota neuvolassa ja idiootit neuvoo pulloruokintaan. Rauhoitu ja nauti, kun ei ole kiire. Katso elokuvia ja lue kirjoja kun imetät ja lopeta herran tähden se stressaaminen tyhjästä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 445805
- 455305
- 483698
- 133653
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise903231- 313126
- 592874
- 572730
- 532380
- 381834