http://areena.yle.fi/ohjelma/566ff30df8670b685c225bfd320cff40
Poliisin silmätikkuna/ko?
16
1483
Vastaukset
- JM
Niimpä. "Pitää lähteä siitä että poliisi on aina oikeassa". Kertoo kaiken asenteesta...
- RollOn-DropOut
tuomio kuvissa olleen paperirullakuorman sidonnasta?
- rahtarikyttä
Tuo on juurikin syvältä, että kuljettaja vastaa kaikesta. Kärryt vaihtuu joka terminaalilla yms. miten toteat onko joka akselilla jarrut. Joku yhteinen sävel näihin sidontoihin yms. täytyy saada.
Ymmärrys poliiseille, mutta täytyy olla sen verran niidenkin rehellisiä itselleen ja pystyä myöntämään etteivät he aina ole oikeassa.- irWin goodman
nääs kun kuorma-auto liikenteltä saadaan rahaa,ja helpolla!
Huumeveikoilta ym.. niiltä voi poliisikin saada turpaan!
- -Enska-
Hyvä, että saadaan vihdoinkin asiaakin julkisuuteen. Oman kokemuksen pohjalta voisin kertoilla aika samaa tarinaa. Valvonta ja rangaistuskäytäntö ei aina toteuta oikeutta yksilölle, yhteiskunnan etu tietysti kohtuudella huomioiden, niinkuin sen kuitenkin tulisi.Ammattiliikenne on ollut ja on edelleenkin viranomaisten valvovan silmän alla ja samalla varma maksaja. Tavalliselta tossunkuluttajalta ei rahaa saa niin helposti, mutta ammattiliikenne maksaa aina, jos aikoo jatkaa työntekoa. Valvonta-asia on kuitenkin monimutkainen ja asiassa on eri näkökulmia.
Asiassa on myös ainakin yksi merkittävä epäkohta, ulkomainen liikenne Suomen teillä. Valvonta ja ulkomainen ammattiliikenne eivät tunnu kohtaavan toisiaan. Hyvä esimerkki on itärajan takaisen valtion rekkaliikenne Suomessa. Kalusto on parantunut siitä, mitä se on ollut vuosia sitten, mutta ajokulttuuri ei. Itänaapurin ajokulttuuri ei ihan kaikilta osin sovi Suomen liikenteeseen, mutta valitettavasti viranomaisten valvonta ei saa poimittua näitä ongelmatapauksia liikenteestä pois. Milloinhan näkisi, kun poliisi pysäyttää moottoritiellä U-käännöstä tekevän itäkuljettajan ja antaa tälle rangaistuksen? Entäpä nuo yleiset peruutustilanteet vaikkapa vastakarvaan kehäteillä? Eipä näy valvovaa silmää paikalla. Helpompi sulkea silmät kuin alkaa opetella ulkomaan kieltä ja alkaa kirjoitella raportteja?
Periaatteessa hyvä, että ammattiliikennettä (enimmäkseen siis suomalaisia) valvotaan ja saadaan räikeimpiä epäkohtia karsittua. On totta, että vaikkapa ajo- ja lepoajoissa on kautta aikojen ollut huomauttamista. Valvonnan tulisi kuitenkin olla yhdenmukaista, oikeutettua ja koskea kaikkia. Valvonnan tulisi kuitenkin puuttua myös seikkoihin, jotka selkeästi ovat vaarallisia tai vaaraa aiheuttavia. Toisaalta liikenteessä tulisi rangaistusten olla kaikille myös samanlaisia, riippumatta siitä, onko kyseessä ammattiliikenne vai yksittäinen autoilija. Lähinnä rangaistusten erilaisuus tulisi huomioida niin, että paljon ajava ammattiliikenne saisi osakseen jonkinlaista joustoa rangaistuskäytännössä. Kuitenkin ihminen, joka tekee kuljetustyötä ja ajaa elannokseen on todellakin eri tilanteessa kuin ministeritason paperinsiirtelijä. Toiselle kortti on elinkeino ja toiselle vain mukavuutta lisäävä ylimääräinen lisäoikeus ajaa autolla, eikä välttämättömyys.
Tasavertaista oikeutta ajatellessa voidaan esittää seuraavas kysymys. Onko loppupeleissä kohtuullista, että kaksi henkilöä ajaa autolla inhimillisen erehdyksen takia kuoliaaksi jonkun ihmisen ja toinen näistä kuljettajista tuomitaan vankilaan rikollisena, kun toinen selvittää onnettomuuden rahalla? Kohtaako oikeus? Enpä usko tuossa tasavertaisuuden periaatteeseen ja siihen, että kaikki on oikeuden edessä samalla viivalla. Ammattikuljettajalla on myös liian suuri vastuu kokoajan. Pitäisi olla jonkinlainen selvännäkijä, että tietäisi kaiken, mitä on tulossa. Jos tänäpäivänä alkaa miettiä vastuullisia ja vaarallisia ammatteja, niin kyllä kuljetusala alkaa olla aika haasteellinen. Kuljettaja kuitenkin vastaa kaikesta, mitä ennakolta arvaamatonta saattaakin tapahtua. Aikamoinen vastuu itsestään ja muista. Eihän sitä kukaan kohta uskalla ammatikseen ajaa. Helpomalla pääsee, kun istuu kahdeksantuntia konttorilla papereita selailemassa.
Jos vielä ajattelee ja muistelee muutamaa takavuosien tilannetta, niin tuli silmätikkuna olemisesta mieleen muutama juttu. Takavuosina valvonta takertui aika usein vaikkapa valomääräyksiin. Jos ei muuta löytynyt, niin valomäärästä tai vastaavasta sai aina kirjoitettua sakkoa. Outoa, että asiasta ei voinut vain huomauttaa, koska tuskin asioissa koskaan oli turvallisuuden vaarantamisesta ainakaan kyse? Tiettyä kyttäämisen tarvetta siis. Kun kerran pysäytetään, niin laitetaan maksamaan ainakin jollain tavalla. Ammattikuskihan aina maksoi sitten sakot kiltisti.- Kapitalisti-Riistäjä
Mitä ammattikuljettaja maksaa? Omasta pussistaan! Kerro!
Sinä voit ajaa auton lunastukseen.OK.Sinä ajat esim.etukulman paskaksi.!Kaikkea sattuu ?!!
Kuka maksaa?! Isäntä!!!
Kuka maksaa revityt vetoakselit?! Aika harvinaista tänään, mutta kuitenkin,ISÄNTÄ
Voit kaataa auton!!
Kaikki maksaa ,ISÄNTÄ eli TYÖNANTAJA!!!
YMÄRRÄTKÖ!!!
SINÄ ET VASTAA MISTÄÄN MITÄÄN!!!! - automies6969
Kapitalisti-Riistäjä kirjoitti:
Mitä ammattikuljettaja maksaa? Omasta pussistaan! Kerro!
Sinä voit ajaa auton lunastukseen.OK.Sinä ajat esim.etukulman paskaksi.!Kaikkea sattuu ?!!
Kuka maksaa?! Isäntä!!!
Kuka maksaa revityt vetoakselit?! Aika harvinaista tänään, mutta kuitenkin,ISÄNTÄ
Voit kaataa auton!!
Kaikki maksaa ,ISÄNTÄ eli TYÖNANTAJA!!!
YMÄRRÄTKÖ!!!
SINÄ ET VASTAA MISTÄÄN MITÄÄN!!!!Tiedoksi riistäjäkapitalistille: Et ole maailman napa ja toiseksi kyllä se sakko kirjataan vaan kuules sille kuljettajalle.
Lopeta tuo lässytys kuljettajien huonoudesta yms. paskasta. Ilman kuskeja ei yrittäjillä olisi mitään. - öllölä
Kapitalisti-Riistäjä kirjoitti:
Mitä ammattikuljettaja maksaa? Omasta pussistaan! Kerro!
Sinä voit ajaa auton lunastukseen.OK.Sinä ajat esim.etukulman paskaksi.!Kaikkea sattuu ?!!
Kuka maksaa?! Isäntä!!!
Kuka maksaa revityt vetoakselit?! Aika harvinaista tänään, mutta kuitenkin,ISÄNTÄ
Voit kaataa auton!!
Kaikki maksaa ,ISÄNTÄ eli TYÖNANTAJA!!!
YMÄRRÄTKÖ!!!
SINÄ ET VASTAA MISTÄÄN MITÄÄN!!!!olen omista sakoistani tähän asti itse vastannut. Ihan omasta pussista maksanut. Työkalun ylläpito ja huolto/korjaus kulut kyllä kuuluu työnantajalle eikä kuskille. Sun mielestä kuskin vielä pitäs tankatakkin auto omalla rahalla?
- Lavettikuski
Kapitalisti-Riistäjä kirjoitti:
Mitä ammattikuljettaja maksaa? Omasta pussistaan! Kerro!
Sinä voit ajaa auton lunastukseen.OK.Sinä ajat esim.etukulman paskaksi.!Kaikkea sattuu ?!!
Kuka maksaa?! Isäntä!!!
Kuka maksaa revityt vetoakselit?! Aika harvinaista tänään, mutta kuitenkin,ISÄNTÄ
Voit kaataa auton!!
Kaikki maksaa ,ISÄNTÄ eli TYÖNANTAJA!!!
YMÄRRÄTKÖ!!!
SINÄ ET VASTAA MISTÄÄN MITÄÄN!!!!vaan kuljettaja tavallaan noi kaikki maksaa, eiköhän kapitalistikin saa rahat noihin ihan kuljettajan tekemästä työstä????
- Kapitalisti-Riistäjä
automies6969 kirjoitti:
Tiedoksi riistäjäkapitalistille: Et ole maailman napa ja toiseksi kyllä se sakko kirjataan vaan kuules sille kuljettajalle.
Lopeta tuo lässytys kuljettajien huonoudesta yms. paskasta. Ilman kuskeja ei yrittäjillä olisi mitään.Kokemusta on kertynyt aika paljon,lähes koko työikä,ammattiliikenteestä!
Asia on niin ,että kuljetusyrittäjä hankkii asiakkaat,kaluston,henkilöstön,huollon kalustolle,vastaa korjauksista,vastaa KAIKKI talousasiat,niin osto-kuin myyntireskontran!
Yrityksen imago,tulevaisuuden suunnittelu,varautuminen ennalta-arvaamattomiin talous-ym asioihin!
Kaikki on JOHTAJAN/YRITTÄJÄN käsissä! YMMÄRRÄTKÖ!!!
Sinä,kuski,olet pieni osanen koko tivolia!Tärkeä kyllä,mutta et määrää kaikesta!Menikö jakeluun!
Isäntä/yrittäjä määrää ja SINÄ TEET!
Teillä on liitot ja sopulilauman tuki aivan kaikille hampeille ja idiooteille.
Tuette ammattitaidosta riippumatta toisianne ja se näkyy! Neuvostoliittokin meni nurin kun siellä
ei kukaan halunnut tehdä mitään.Teillä,sopuleilla,on sama ongelma!
Kaikille Mersu ja kaikki tasan.Aivan uskomattomia idiootteja!
Paras oli duunarin kommentti joku aika sitten,Isäntä hommaa työt ja MINÄ MÄÄRÄÄN TAHDIN!
Nauroin antaumuksella pitkästä aikaa! Mitäs jos,pojat,laittaisitte oman puljun?
Kaikki tasan ja kaikille Mersu?! Tehdään kun huvittaa ja määräätte tahdin itse.Laskutatte,maksatte alvit,verot sotut,polttoaineet,renkaat,kaiken pöpeltämisen,kaluston,JA OTATTE RUHTINAALLISEN palkan AIVAN ITSELLENNE!!!!
Ei tarvitse olla kapitalistilla töissä!!
Uni edesmenneestä neuvostoliitosta aiheuttaa valtavaa mielihyvää teille duunareille!?EIKÖ!? - Kapitalisti-Riistäjä
öllölä kirjoitti:
olen omista sakoistani tähän asti itse vastannut. Ihan omasta pussista maksanut. Työkalun ylläpito ja huolto/korjaus kulut kyllä kuuluu työnantajalle eikä kuskille. Sun mielestä kuskin vielä pitäs tankatakkin auto omalla rahalla?
Kyllä kuljettajan kuuluukin maksaa OMAT mokat!
Isäntä maksaa sitten kaikki hänelle kuuluvat,ja välillä vähän enemmänkin,asiat!
Esim. ylikuorma,työaika-tms asiat!
Vastaat vaan omasta roolistasi niin tosi hyvä.
Ei muuta kuin terveisiä sinne Öllölän Hoilolaan.... - Kapitalisti-Riistäjä
Lavettikuski kirjoitti:
vaan kuljettaja tavallaan noi kaikki maksaa, eiköhän kapitalistikin saa rahat noihin ihan kuljettajan tekemästä työstä????
Ok, kuski ajaa ja tekee ja isäntä laskuttaa.Ei siinä mitään!
Mistä se kuski on saanut ajot,kuka hoitaa palkanmaksun,kuka etsii/hankkii työt kuljettajan
ajamalle yhdistelmälle?!
Kuka pitää ajoneuvon teknisesti kunnossa sekä kuranttina vallitsevaan aikaan sekä ympäristöön nähden?!
Kuka vastaa häiriötilanteista sekä syöksyy paikalle kun lavetin pyörät on taivasta kohden?!
Kuka hoitaa syvälliset asiakassuhteet sekä vastaa laskutuksesta sekä luottotappioista?!
Kuka keksii uusia tuulia yritykseen sekä toteuttaa niitä ?!
Kuljettajan avustuksella usein,tosin!
ISÄNTÄ,ISÄNTÄ ja vielä kerran ISÄNTÄ!!!!!
Ja sinä väität että SINÄ,kuljettaja,olet ainoa ihminen yrityksessänne ,joka tekee jotain?!
Salli mun nauraa....!
Ja vain SUN hankkimista tuloista ,yritys jossa työskentelet,elää?!
Salli mun nauraa....!
- Pyttya
Siinäpä taas asiaa, joka näyttää kuljettajan typeryyttä.
Olisi luullut, että ukko käyttäytyy liikenteessä tarkemmin, kun on jo sakkoja päällä.
Ratsiaan jottuessaan, varma tapa saada sanktioita on toimia juuri tuolla asenteella.
Tosin Kiidon kaluston kyseessä ollessa, on lähes aivan sama miten kuorman sitoo,, se on aina lainvastainen. Kuvassa oleva sidonta,, esim sidonnassa oleva lenkki ei täytä mitään vaatimuksia (paitsi minimin, joka on onneton).
Kuvassa olevan poliisin näkemys, että asiaan kuuluvalla kalustolla toimitaan,, yhdyn näkemykseen. Silloin voidaan kuormat kiinnittää kunnolla, eipä muuten.
On paljon muidenkin kalustoa kuin Kiidon täysin epäkuraattia, nimenomaan kuorman sidontaa ajatellen, siis laillisen sitomisen suoma edellytys. Ainoat. joilla on hyvät edellytykset toimia lain mukan ovat tuoteryhmille erikoistuneet kuljetukset.- idfpibf
sinäkin joskus pykäliin kuormansidonnasta. Aikaa menee 5min.
- siinä sulle molo
Ei se ole kuljettajien typeryyttä. Miten itse toteat onko joku pyörän jarruista sökö?? Jos 6m rautaa tai lankku kuormaa kuskailet niin 2 liinaa ei riitä 6m matkalle täytyy olla väh. 3 liinalla, ite kun teen lankku kuorman tau rautakuorman laita 4-6 liinaa 6 m matkalle, riippuen tavarasta ja aina on sanoneet poliisit, että liinoja on laitettu hyvin.
olen ollut kiitolinjan hommissa ja vastaavilla VAK kuormatiloilla kuljetellut, rautaa, kappaletavaraa, kaikkea mitä tulee mieleen. 0 sakko sidonnasta. Mutta mikä ratkaisee paljon on poliisi, tietynlainen poliisi sattuu ratsaamaan niin se sakko tulee, vaikka palaneesta polttimosta tai ruosteisesta pultista perävaunun alla. - iiiihmettelen
siinä sulle molo kirjoitti:
Ei se ole kuljettajien typeryyttä. Miten itse toteat onko joku pyörän jarruista sökö?? Jos 6m rautaa tai lankku kuormaa kuskailet niin 2 liinaa ei riitä 6m matkalle täytyy olla väh. 3 liinalla, ite kun teen lankku kuorman tau rautakuorman laita 4-6 liinaa 6 m matkalle, riippuen tavarasta ja aina on sanoneet poliisit, että liinoja on laitettu hyvin.
olen ollut kiitolinjan hommissa ja vastaavilla VAK kuormatiloilla kuljetellut, rautaa, kappaletavaraa, kaikkea mitä tulee mieleen. 0 sakko sidonnasta. Mutta mikä ratkaisee paljon on poliisi, tietynlainen poliisi sattuu ratsaamaan niin se sakko tulee, vaikka palaneesta polttimosta tai ruosteisesta pultista perävaunun alla.Tervehdys !
Sakkoja tietty tulee kun paljon ajaa vaikka ei olisikaan varsinainen liikennerikollinen.
Kuitenkin kertokaa ammattikuskit miksi:
-ajatte peittämättömillä hiekka- ym kuormilla 110km/h ja heitätte kamaa muiden päälle?
-miksi talvella ette puhdista jäätä rekan perävaunun päältä, hienoa kun tulee 80-100km/h kilon levyinä jäätä ohittavan tai vastaan-/perässäajavan päälle?
Ptäisi lakia muuttaa ja antaa tuntuvat sakot joka kerta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2282045Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101778Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse571299Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801175Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171018Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään89964TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi15960- 46925
- 70812
Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42804