huimaus lennoilta

lentokieltoon?

Elikkäs, olen nyt muutaman kerran lennellyt kotimaan lentoja lähiaikoina, ja molemmilla kerroilla lentojen jälkeen alkaa huimaus, ja sen myötä pahoinvointi. onko yleistäkin? minulla kestää 3-4 päivää olot ja se ei ole ollenkaan mukavaa aikaa, kävely on hoippumista, hyvä jos pystyssä pysyy ja tätä myötä huono olo.
mikä aiheuttaa? voiko estää? olen suunnitellut ulkomaanmatkaa, ja nyt pelkään ettei lentäminen enää onnistu. Olen kuitenkin aiemminkin lentänyt, eikä mitään ole tullut, mistä moinen nyt? viime lennolla koitin kaikki mahdolliset keinot estää tätä, paineentasaus korvatulpat, purkan jauhamista, matkapahoinvointi lääkeenkin otin..kertokaahan jos on kokemuksia, ja vinkkejä.

38

11816

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omat kokemukset

      Saman haluaisin tietää itsekin! Mulla on aina ongelmia korvien kanssa lennoilla, erityisesti laskuissa, mutta nuo kikat ovat ennen auttaneet. Viime lennon jälkeen tuli juuri tuo huimaus ja korvat oli lukossa. Mun huimaus kesti 9 päivää ja korvista toinen aukesi parissa viikossa, ja toinen sitten vähitellen siinä kuukauden kuluttua. Toisen korvan "naksuminen" jäi kuitenkin pysyväksi, tai ainakin toistaiseksi se vielä naksuu, en tiedä onko kokonaan pysyvä. Hieman pelottaa seuraava lento että onko tuo nyt pysyvä tila.

      Se johtuu siis korvista, tasapainoelin kun on korvassa ja se voi vaurioitua paineen vaihdellessa. Sitä mietin itsekin että onko mun tasapainoelin vaurioitunut pysyvästi, ja se tulisi ilmi juuri laskuissa kun se paine vaihtelee. Pahoinvointi on seurausta tuosta.

      • 392498573895

        Molemmat korvat meni tukkoon mutta toisesta kuului semmoinen vihellys kun yritti laskun aikana puhaltaa nenänkautta sen auki..sen jälkeen korvaan on sattunut varsinkin kun laittaa pään alaspäin ja äsken niistiin niin huimasi sen jälkeen.. Toivottavasti menee ohi...Voisi käydä lääkärissä näyttämässä! Ensimmäinen kerta minulla kun menee nuin pahasti eikä purkkakaan auta tai nieleskeleminen.. Paha olo ei ole ainakaan vielä tullut..onneksi..


      • lusto
        392498573895 kirjoitti:

        Molemmat korvat meni tukkoon mutta toisesta kuului semmoinen vihellys kun yritti laskun aikana puhaltaa nenänkautta sen auki..sen jälkeen korvaan on sattunut varsinkin kun laittaa pään alaspäin ja äsken niistiin niin huimasi sen jälkeen.. Toivottavasti menee ohi...Voisi käydä lääkärissä näyttämässä! Ensimmäinen kerta minulla kun menee nuin pahasti eikä purkkakaan auta tai nieleskeleminen.. Paha olo ei ole ainakaan vielä tullut..onneksi..

        Korvien lukkiutumisesta nousun ja laskun aikana pääsee kun nousussa puhaltaa ylipainetta suu ja nenä kiinni, ja laskussa taas lukkiutumisen tullessa pitää haukotella rehevästi. Näin korvan ja nielun välinen kanava aukeaa ja paine tasaantuu korvassa.
        Huimauksesta en osaa sanoa, mulle ei ole koskaan tullut semmoista.


      • lusto
        lusto kirjoitti:

        Korvien lukkiutumisesta nousun ja laskun aikana pääsee kun nousussa puhaltaa ylipainetta suu ja nenä kiinni, ja laskussa taas lukkiutumisen tullessa pitää haukotella rehevästi. Näin korvan ja nielun välinen kanava aukeaa ja paine tasaantuu korvassa.
        Huimauksesta en osaa sanoa, mulle ei ole koskaan tullut semmoista.

        Korjaan, ylösmennessä on nieleskeltävä.


      • LH-447 matkustaja
        lusto kirjoitti:

        Korvien lukkiutumisesta nousun ja laskun aikana pääsee kun nousussa puhaltaa ylipainetta suu ja nenä kiinni, ja laskussa taas lukkiutumisen tullessa pitää haukotella rehevästi. Näin korvan ja nielun välinen kanava aukeaa ja paine tasaantuu korvassa.
        Huimauksesta en osaa sanoa, mulle ei ole koskaan tullut semmoista.

        ole mikään liian vaikea ajatus kun sinne koneeseen menee ja lentää vaikka Denveriin Coloradoon.
        Muistaa vain että otta matkapahoinvointitapletit mukaan jottei tule mitään hankaluuksia matkalla.
        Joudun turvautumaan nykyään Ponstafeen nimisiin lääkeisiin niin lentokoneilla kulkiessani kuin Pendolino-junissa ja sekä IC-junissa sekä perusjunalla kulkiessani,ettei tule tuota epämielyttävää pahoinvointikohtausta lennoilla tai Pedo-junissa.


      • LH-447 matkustaja

        Olen kokenut tuon saman itsekkin se on vähän tympeetä kun naksuu ja yrittää ajaa sitä naksumista korvia kaivaen pois ei auta kokoilin korvapoikolla ei sekään tyydyion vai ravistelemaan korvia.
        Ei ollut muuta keinoa ja piti hiihtää kilpaa ja korvat sano NAKS!NAKS!.Tunne oli epämielyttävä mutta kun pääsin kilpamatlatani kotiin ja rauhoitumaan ja töihinmentyäni se naksuminen itsestään loppui kun ei kerinnyt ajatelemaan että olenko minä vieläkin lentokoneessa vai maassa?
        Naksatele on ilmanpaineensta johtuva ilmiö sitä ei itse voi korjata korvakäytävä on itsestään vai kuulemiseen käytetävä elin jossa on onkalo ja sinne menee kerralla enemmän ilmaa kun lento lähestyy määränpäätä vaikkapa Denveriä tai Sanghaita.


      • LH-447 matkustaja
        392498573895 kirjoitti:

        Molemmat korvat meni tukkoon mutta toisesta kuului semmoinen vihellys kun yritti laskun aikana puhaltaa nenänkautta sen auki..sen jälkeen korvaan on sattunut varsinkin kun laittaa pään alaspäin ja äsken niistiin niin huimasi sen jälkeen.. Toivottavasti menee ohi...Voisi käydä lääkärissä näyttämässä! Ensimmäinen kerta minulla kun menee nuin pahasti eikä purkkakaan auta tai nieleskeleminen.. Paha olo ei ole ainakaan vielä tullut..onneksi..

        Olin vuonna 2005.21.2 menossa isolla SAS:n koneella Köpiksen kautta Japanin Noganoon ja kun kone lähti alentamaan korkeutta tultiin 10.000:n korvani pamahti aivan lokkoon enkä saanut niitä sitte millään auki se teki vielä kaiken lisäksi häijyä ja teki kipeetä.
        Kone tuli lähestymispintaa se alkoi vaapua ja täristä melkoisesti en kuullut edes telineiden kolinaa mun korvat kumpikin olivat aivan jumissa en kuullut edes mitä vierustoveri mulle yritti sanoa.
        Istuin koneen keskikannella ja tuijotin monitoria missä kaukana siintää kiitotie 15 ja se oli silmiä hiveleän lumoava näky sitten tunsin kuinka korvissa rasahtele lukkoon menneet korvani alkoivat vähitelle auveta.
        Tunne oli jälleen erittiä epämielyttävä.Aloin ravistella molempia korviani eriaikasesti ja ne vieläkin paukkuivat ja napsuivat eriaikaisesti.Lopulta kun lentokone sai maakosketuksen kiittiehen kuuluu ensin huminaa ja hurinaa pärinääsekä surinaa ja koneen moottoreiden mylvivää ääntä.
        Näin ne minun korvat aukenivat mutta tuskallisen hitaasti ja inhottavan piinallisen pitkä aika 8 minuutia.
        Olimme maissa ja kaikilla korvat auki.


      • LH-447 matkustaja
        lusto kirjoitti:

        Korvien lukkiutumisesta nousun ja laskun aikana pääsee kun nousussa puhaltaa ylipainetta suu ja nenä kiinni, ja laskussa taas lukkiutumisen tullessa pitää haukotella rehevästi. Näin korvan ja nielun välinen kanava aukeaa ja paine tasaantuu korvassa.
        Huimauksesta en osaa sanoa, mulle ei ole koskaan tullut semmoista.

        Yritin tehdä noin ei tepsinyt mikään noista vaan jouduin odottamaan että päästiin maahan ja koneen kosketuksen jälkeen ne olivat aivan auki.


    • dfasd

      Tasapaino vähän kertailee ristiriitaisia tietoja silmien ja tasapainoaistin välillä pari päivää. Joku tietty pahoinvointilääke tais lamauttaa tasapainoaistii sen verta ettei se ala kertailee, en muista mikä, eti googlest :D

    • b. meinhof

      Mulla oli keväällä sama vaiva kun kävin Budapestissa. Pää selvisi sillä, että puristin sormilla sieraimet kiinni, pidin suun kiinni ja puhalsin. Aika kovasti piti puhaltaa, mutta lopulta korvat aukesivat oikein paukkumalla ja olokin tokeni.

    • näinseon.

      Kerta oireita ilmenee, suosittelisin pysymään poissa lentokoneista. Säästyy rahaakin ja aina voi lomailla kotimaassa!

      • Miksiihmeessä

        Aina ei lentämistä makseta itse, eikä jokapaikkaan pääse ilman lentämistä.
        Koitappas sanoa itse pomolle että menet mielummin junalla singaporeen kuin lentämällä.
        Taidat olla tavallista tyhmempi.


      • Ertsu2
        Miksiihmeessä kirjoitti:

        Aina ei lentämistä makseta itse, eikä jokapaikkaan pääse ilman lentämistä.
        Koitappas sanoa itse pomolle että menet mielummin junalla singaporeen kuin lentämällä.
        Taidat olla tavallista tyhmempi.

        Voit yhtä hyvin sanoa pomolle, että mihinkään Singaporeen et lähde ja asia on sillä selvä. Lentokoneeseen ei viedä ketään väkisin ja miksi työaikana pitää matkustella ? Minua ei pyydetty koskaan työurani aikana matkustamaan yhtään mihinkään. Vapaa-ajan matkanikin maksoin itse.


      • VW_CC
        Ertsu2 kirjoitti:

        Voit yhtä hyvin sanoa pomolle, että mihinkään Singaporeen et lähde ja asia on sillä selvä. Lentokoneeseen ei viedä ketään väkisin ja miksi työaikana pitää matkustella ? Minua ei pyydetty koskaan työurani aikana matkustamaan yhtään mihinkään. Vapaa-ajan matkanikin maksoin itse.

        "... ja miksi työaikana pitäa matkustella?".
        Et sitten ole sattunut kuulemaan kansainvälisistä yrityksistä mitään? Kuule ei ne asiat aina hoidu puhelimisessa, esim monimutkaiset tekniset kokoukset. Eikä siinä tilanteessa pomolle voi sanoa ettei nyt huvita lentää, se on sama kun sanoisi ettei pysty hoitamaan hommiaan. Ne ei ole mitään huvimatkoja, vaan itseni lisäksi melkein kaikki kolleganikin haluaisi olla matkustamatta, mutta se on käytännössä mentävä jos niin sanotaan.
        Jostain syystä itselläkin on nyt korvien kanssa ollut ongelmia. Vaikkei ole huimannut, niin epäilen huimauksen olevan samanperäinen ongelma, eikös se tasapainoelin tjsp jossain korvasydeemissä ole.


      • LH-447 matkustaja
        Ertsu2 kirjoitti:

        Voit yhtä hyvin sanoa pomolle, että mihinkään Singaporeen et lähde ja asia on sillä selvä. Lentokoneeseen ei viedä ketään väkisin ja miksi työaikana pitää matkustella ? Minua ei pyydetty koskaan työurani aikana matkustamaan yhtään mihinkään. Vapaa-ajan matkanikin maksoin itse.

        sitäpaitsi mikäs pakko sillä on liihotella,jos ei pysty kertakaikiaan lentämään.
        Lennolla ei voi huonosti mutta ymmärtääkseni teitä rupesi huippaamaan kun tulit ulos lentokoneesta.
        Korvassa oleva elin joka ei kerinnyt korjaamaan asentovirhettä ja alastulovaiheessa kone kaartelee josko se olisi kaiketi johtunut siitä,kun kone haki kiitorataa,jotta pääsit turvallisesti ainakin alas.
        Sen maakosketuksen jälkeen alkoi huimaus ja paha olokin tuli lennon jälkeen oletan.


      • LH-447 matkustaja

        olen kerran 2005 etonut lentokoneessa ensin tuli tuo tuttu sairaaloisen hyvän olon tunne ja juoksin kiireesti VC:n ovelle ja en kerinnyt kuin nostamaan kannet ja saman tien tuli oksennus.
        Ensin huimasi aivan kamalasti ja sen jälkeen tuli tuo oksennnus.
        Sama 17.10 2009 lauantaina 5.30 Pieksämäeltä lähteneessä Pendolino-junassa.
        En huimasi ja keinutti aivan kamalasti kävin junan WC:ssäkin eikä helpottanut se vaan kuikutti vaan pahammin,
        kunnes jouduin turvautumaan vaunussa olleeseen pussiin.


      • LH-447 matkustaja

        ilmenee,suositelen PONSTAFEN nimistä lääkettä.
        Ennenkö menet lentokoneeseen ota tapletti 1 tunti ennen koneeseen menoa ja toinen 9 tuntia lentoon lähtösi jälkeen ja sama paluumatkalla niin eiköhän se siitä ja muista ottaa se PONSTAFEN rasia mukaan matkaan.
        Se on nielastava runsaan nesteen kera yksi mukillinen vettä riittää kyytipojaksi tapletille ja ennen paluulentoa sama juttu.
        Itse tein noin ja tepsi eikä tullut keinuttava keukuttava huippaava olotila eikä tullut etovaa oloakaan.


      • LH-447 matkustaja
        Miksiihmeessä kirjoitti:

        Aina ei lentämistä makseta itse, eikä jokapaikkaan pääse ilman lentämistä.
        Koitappas sanoa itse pomolle että menet mielummin junalla singaporeen kuin lentämällä.
        Taidat olla tavallista tyhmempi.

        Jos tehtävä määrää menemään?
        Ja sinulla on pahoinvointia lennolla tai sen jälkeen ja sinulla on seuraavanlaisia oireita:
        1.Huimausta kävelet kuin humalainen vaikka et ole ottanut mitään väkeviä.
        2.Keukuttaa ja on vähän paha olla.
        3.Puistattaa tekee mieli oksentaa.
        4.Tasapainoongelmia kävelet heiman sivuttain tiehen nähen.
        5.Phoinvointia tekee mieli oksentaa,mutta ei tule mitään ulos.
        6.Heikottaa ja seisominen on huteraa nojailet kaikkiin edessä oleviin tukeviin pintoihin,
        pysyeksesi pystyssä.
        7.Oksettaa ja on huono olo.
        Tähän autta 1 tunti ennen matkaan lähtöä otettava Ponstfen matkapahoinvoitilääke,niitä myy apteekit kautta Suomen 9 tuntia lähtösi jälkeen toinen ja sama takaisin paluumatkalla.


    • Ehkä apua.

      Lennän paljon.
      Nuorempana lensin harrastusmielessä ja nykyään työkseni.
      Nuorena lensin itse, nykyään matkustajana :)
      Lentokoneen ollessa lennossa vastaa ilmanpaine matkustamosaa n. 2 km. korkeutta sillä paineen tasaus toimii vaan niin. Siksi esim alkoholi paukahtaa koneessa päähän paremmin.
      Nousun aikanahan kun ottaa nenästä kiinni ja imaisee, niin saa tasattua paineen korvissa, sillä ilma noustessa ohenee.
      Laskeutuessa taasen puhaltaminen nenästä kiinni pitäen auttaa.
      En ole tyyppiä panikoiva tai muutenkaan, mutta huomaan että lennolla tulee välillä huippaava olo.
      Olen myös huomannut että tuo olo tulee kun jostain syystä automaattisesti ilma ollessa ohuempaa hengitän tiehämpää ja näin ollen hyperventiloin. ja aiheutuu tuo huippaus.
      Olenkin oppinut tiedostamaan tuon tilanteen ja siinä vaiheessa yksinkertaisesti aloitan systemaattisesti hengittämään rauhallisemmin ja harvempaan.
      Tämä systeemi tasaa tilanteen ja huppaus loppuu, sekä muutenkin olo paranee.
      Kannattaa siis tasata paineita nousun ja laskun aikana. älä anna korvien olla lukossa pitkään.
      Tarkkaile hengitystä, ehkä hermoilet pikkaisen ja hengität pikkaisen liikaa sen takia.

      Mennään sitten harrastukseeni ja elämän intohimooni, Purjehdukseen.
      Meripahoinvointi tulee yleensä veneessä sisällä, kun korvan tasapainoelimet tunnistavat keinuvan liikkeen, mutta silmät eivät tiedosta samanmoista liikettä, kun ei näy horisonttia, ja seinät eivät silmien mielestä keinu.
      Meripahoinvointi kestää yleensä enimmillään 3 pv. jonka jälkeen olo tasaantuu.
      Itse en kärsi pahoinvoinnista merellä, mutta kun esim useamman päivän kestävän merimatkan jälkeen astun kiinteälle maalle keinuu maa usemman päivän, yleensä tuon 3 pv.
      Olen keskutellut monen meripahoinvoinnista kärsivän ihmisen kanssa, ja heillä taas ei tuota keinumista maalle tullessa tapadu, ilmeisesti kehoni tottuu keinumiseen nopeasti, ja palautuminen ei tapahdu niin nopeaan:)
      Meripahoinvointia voi välttää parhaiten juuri niin, että istuu ylhällä kannella ja katselee horisonttiin, niin silmä tiedostaa saman keinuvan liikkeen kuin keho ja pahonvointia ei tule niin helpolla.

      Lentokonekin tekee lennon aikana jatkuvaa keinumista sivuttain, jota ei keskeiskiihtyvyyden takia rekisteröi. keho sen kyllä tuntee mutta sitä ei tiedosta.
      Kokeileppas istua seuraavalla kerralla ikkunapaikalla ja katsella ikkunasta horisonttia, tai istuessasi paikallakin, istu niin että naama on ikkunaan päin, tuijottaa ei tarvi, silmät ja aivot rekisteröivät horisontissa tapahtuvat keinumiset vaikka itse et niitä tuijota.

      Ilmeisesti sinä ety kärsi meripahoinvoinnista?

      • emis1

        verenpaineenne


      • lentokieltoon?

        ei ole meripahoinvointiakaan ilmennyt, eikä muulloin ole lennoistakaan tullut. se tässä vähän ihmetyttääkin. ja lennoilla ei matkustaessa tunnu mitään, aivan hyvä olla, mutta heti kun kone pysähtyi niin "päässä" alkoi keinuminen..


      • ubuhbuh
        lentokieltoon? kirjoitti:

        ei ole meripahoinvointiakaan ilmennyt, eikä muulloin ole lennoistakaan tullut. se tässä vähän ihmetyttääkin. ja lennoilla ei matkustaessa tunnu mitään, aivan hyvä olla, mutta heti kun kone pysähtyi niin "päässä" alkoi keinuminen..

        Epäilen että sinulla alkaa iän myötä neste jähmettyä tasapainoelimessä. En tiedä, eikä taida tietää kukaan muukaan miten sen saa taas laihaksi, mutta tuo on vanhempien 30 ihmisten tauti ja lopulta se voi alkaa vaivata jo ihan tasamaallakin vaikka ei tekisi mitään kun se neste ikäänkuin kalkkeutuu ja jämähtää esimerkiksi maatessa tai istuessa tiettyyn asentoon ja sitten kun asentoa muuttaa niin huone alkaa pyöriä.

        Paineen muutokset heittää ihan jokaista koska se tasapainoelin menee väärään asentoon mutta kuitenkin lihaksista tulee toisenlaista viestiä aivoihin. Silmillä ei ole kovin suurta merkitystä siinä vaiheessa koska silmissä alkaa näyttämään siltä kuin koko tila pyörisi ympäri kun tasapaino elin lähettää silmillekin erilaista asentoviestiä joka panee silmät liikkumaan. Se että katselet horisonttia veneessä tai lentokoneessa auttaa kehon asentoa hakeutumaan sopivaan asentoon ja siksi siihen liikkeeseen ei totu niin helposti ja se ei maissa sitten heilutakaan kehoa niin paljon. Sen sijaan veneen sisällä jossa ei näe mitään, keho tottuu siihen että ympäristön painopisteet muuttuvat ja se tapahtuu tiedostamatta. Kun tuota on harjoiteltu pitkään niin tasamaahan ja liikkumattomuuteen joutuu taas tottua.

        Tuossa ei ole kyse matkapahoinvoinnista koska matkapahoinvointi nimenomaan aiheutuu siitä että se neste liikkuu eri suuntiin hyvin jolloin pitkän ajan kuluessa alkaa heittämään. Ja matkapahoinvointi aiheutuu sivuttaisliikkeestä, ei paineen vaihteluista minkä kanssa taas tuo kalkkeutuminen aiheuttaa huonoa oloa. Toisinsanoen sinun ongelmaasi ei matkapahoinvointilääkkeet tepsi. Purkan jauhaminenkaan ei tepsi koska alhaisempi paine vaikuttaa joka tapauksessa pitkään. Yritä välillä pitää painetta korvaonkalossa mutta älä pidä sitä kovin kauaa kerrallaan.


      • LH-447 matkustaja
        lentokieltoon? kirjoitti:

        ei ole meripahoinvointiakaan ilmennyt, eikä muulloin ole lennoistakaan tullut. se tässä vähän ihmetyttääkin. ja lennoilla ei matkustaessa tunnu mitään, aivan hyvä olla, mutta heti kun kone pysähtyi niin "päässä" alkoi keinuminen..

        17.10.2009 Luantaina podin saamaa ja kuinkas ollakkaan tää on tosi asia.
        Älä sano koskaan että et edo junassa,niin vain kävi että en kerinnyt kuin repäistä junan vaunun seinästä pussin ja en kerinnyt sanoa kuin että:"EI VOI OLLA TOTTA!"Ja samassa yökkäsin en ollut syönyt mitään epämääräistä aamulla.Juna lähti täältä Pieksämäeltä klo 5.30 numerolla S 82 nimellä Pendolino lempinimellä Sähkömato.Ilmiö oli sama minua kuikutti ihan kamalasti junamatkankin jälkeen vielä bussissa matkalla Knkaanpäähän ja juoksin vielä siellä ½-marathonin ja tulin pois yövyin Tampereella Sofiassa ja tulin pois perusjunalla eikä keikuttanut yhtään kun joku antoi mulle matkapahoinviontia estävän tapletin.


      • LH-447 matkustaja

        istuin Franfurtiiin ja takaisin ikkunapaikalla mutta sittekkin otin varmuuden vuoksin sen Posntafen nimisen lääkkeen ja jopas auttoi ja kun lensin seuraavalla koneella Franfurtista Denveriin Lufhansallaisella yhtiöllä.
        Istui koneen keskikannella enkä nähnyt ulos paikaltani vasta Unidet AerWeysin koneessa olin jälleen ikkunapaikalla ihme kyllä totta se on mitä olit antanut ohjeita ja kun siihen otetaan 1 tunti ennen koneen lähtöä se pahoinviontia estavä lääke Ponstafen ja 9 tuntia sen jälkeen toinen ja sama takaisin niin eiköhän näillä eväillä ja koneen muonilla ja palveluilla pärjää perille ja takaisin.


    • tyiuo

      uusavuttomia..

      • vettä vaan

        Älä kuule juo niitä lentoemon tarjoamia viinaksia koneessa niin pysyt kuosissa.


      • LH-447 matkustaja

        ole uusavuttomuutta,siitä kärsii tilastojen mukaan joka neljäs lento-ja junanmatkustaja.
        Avuksi on apteekista saatuvilla olevia Pontafen nimisiä matkapahoiviontiin tarkoitettuja tapletteja.
        Ne on erityisesti terkoitettu estämään pahan olon tunteen tulon poistamiseen ja rauhoitaa tasapainoelimen toiminataa lennon ja Pendolinossa olon ajan olevia reaktiota,lääke on kolmiolääke.


      • LH-447 matkustaja

        uusiavuttomia ei nyt ihan,ole sitä mitä sanot.
        Kyllä on tilastoissa että joka neljäs voi pahoin tai sitten lannon jälkeen siihen auttaa vain reseptivapaa 10 mg:n PONSTAFEN matkapahoinvointia estavä lääke.
        Se otetaan 1 tunti ennen lentokoneen lähtöä.
        Esim. koneesi lähtee Franfurtin kautta Denveriin klo 8.40 otat Ponstafen nimisen nesteen kera 1 tunti ennen koneen lähtöä eli 7.40,rusaan nesteen kera 1 mukillinenriittää kyytipojaksi ja toinen koneessa 9 tuntia lentoon lähdön jälkeen.
        Sama paluumatkalla eli jos koneesi lähtee Denveristä 15.45 otat Ponstafen nimisen lääkkeen 14.45 ja 9 tuntia lentoon lähdön jälkeen koneessa lähdön jälkeen.
        Etköhän pärjää näillä eväillä ja koneen muonilla sekä tuoremehuilla ja koneessa olevilla muilla palveluilla mennen tullen.


      • Postafen
        LH-447 matkustaja kirjoitti:

        ole uusavuttomuutta,siitä kärsii tilastojen mukaan joka neljäs lento-ja junanmatkustaja.
        Avuksi on apteekista saatuvilla olevia Pontafen nimisiä matkapahoiviontiin tarkoitettuja tapletteja.
        Ne on erityisesti terkoitettu estämään pahan olon tunteen tulon poistamiseen ja rauhoitaa tasapainoelimen toiminataa lennon ja Pendolinossa olon ajan olevia reaktiota,lääke on kolmiolääke.

        Nyt on jo pakko mainita että se lääke on POSTAFEN! Ei Ponstafen, ei Pontafen vaan POSTAFEN! Ja toiseksi, se on TABLETTI, ei tapletti. Hyvä helvetti sentään..


    • jjjassuu

      minulla oli aina pienenä "mikkihiiren korvat" korvissa, eli pyysimme lentoemännältä mukin, jossa oli kuumalla vedellä kasteltuja papereita:) ainakin finnair antaa:)

      • LH-447 matkustaja

        Jos tuokin tepsii,lennolla loppuviheessa asiakkaat saavat ennen aamiasta koneessa muutenkin lämpimiä käärittyjä kotutejuja pyyhkeitä niillä pyyhitään kuonat pois iholta jotta on hyvä mennä ulos koneessta tulee muutenkin raikaaksi olo kun ollaan oltu pikään koneessa suljetussa tilassa.Voi ne laittaa aikuisenakin korviin jos siltä tuntuu ja sitäpaitsi toi on yksi keino ja toinen on 1 tunti ennen koneen lähtöä otettava Ponstafen ja 9 tuntia lähdön jälkeen matkapahoinvointia estävä tapletti niitä saa kautta Suomen apteekeista ilman reseptiä.Ponstafen on mukana oltava kaiken aikaa lentomatkustajana olessasi muutoin tulomatkalla voi tulla oksennus.


    • DLM-HEL

      Purkasta ei ole mitään hyötyä (lue vaikka finnairin sivuilta: lentolääkäri). Itse olen lennoilla kohtalaisen useasti (kotimaa/ulkomaat). Nousuja laskuineen n 100-150 kpl. Lentoni ovat menneet hyvin, ainoastaan B757 koneella ankara pääkipu laskun jälkeen (kesto n 4 tuntia). Olen kokenut tuon kaksi kertaa. Viime kerroilla olen pistänyt silikonitulpat korviin 1/2 tuntia ennen määränpäähän saapumista (auttaa). Muilla konetyypeillä ei ole ollut vastaavaa ongelmaa. Koneessa kannattaa myös liikkua, eikä vain istua paikallaan. Hyviä lentoja kaikille.

      • SiruL

        Hei ! Kylläpä olette kriittisiä, siis jotkut ! Olen matkustellut maailmalla ja mikään ei ole auttanut korvien lukkiutumiseen, kaikki konstit on siis kokeiltu. Kun korvani menivät lukkoon, niin ne eivät avautuneet koko lennon aikana ja laskeutumisen jälkeen korvat pysyivät lukossa. Siis koko lennon ajan melkoinen "paine" päässä. Monta kertaa paluun jälkeen on pitänyt käydä "pumppaamassa" korvat auki. Monet kerrat sain kuulla melkoisia kommentteja ja niitä neuvoja jaeltiin. Eikä tarina tähän lopu. Vuonna 2005 elämä pysähtyi ja syy oli aivokasvain. Niinpä uskoisin, että nuo oireet, jotka olivat siis aina lennoilla, johtuivat tuosta kasvaimestani. Ei kaikilla, mutta minulla siis näin.


      • LH-447 matkustaja

        Aierbuss Insutrien tyyppinen kone jossa on siipien alla koneen egiinit?
        Toinenkonetyyppi missä on hyvä matkustaa ilman Ponstafen lääkettä on Avroliner JR100 ja JR85.
        Olis kuiten hyvä pitää mukana rasia missä niitä on 10 kpl pakkaus paljon matkustat niin niitä olis hyvä olla kaksi pakettia 20 klp x10klp 10 mg Ponstafen matkapahoinvointiin tarkoitetuja lääkeitä.
        Ota 1 tunti ennen koneen lähtöä ja toinen 9 tuntia lähdön jälkeen sama paluumatkalla joka kerta kun olet menossa koneella siipien varassa tuolla ylhäällä.
        Helsinki Kittilä väli meno paluu.
        Esim. menet Kittilään vaikkapa Keskiviikkona klo 14.20 koneella ota Ponstafen 13.20.
        Esim. tulet Kittilästä vasta Sunnuntana klo 15.36 lähtevällä koneella ota Ponstefen 14.36.
        Nauti lääke runsaan nesteen kera 1 mukillinen vettä riittää tapletille kyytipojaksi.


    • LH-447 matkustaja

      ei tarvitse mennä paha olo voi tulla myös junassa.
      Itse olen kokenut pahan olon lentokoneessa ja Pendolinossa.
      Ei sitä matkaphoinviontia voi paeta se tulee vaikka Pendolino-junassa.

    • LH-447 matkustaja

      ja kuulut niihin jokatka voivat huonosti.
      Olet joka neljäs matkustaja,tuohon on lääke joka auttaa varmasti.
      Lääkkeen nimi on PONSTAFEN 10 mg teho kestää 12 tuntia,tarvittaessa 12 tunnin aika ota lennon aikana toinen noin 9 tuntia lentoon lähtösi jälkeen näin varmistat sen että tiedän hyvä olla koko matkan ajan.
      Pahoinviontilääkeen teho ei ole riittänyt perille asti.
      Lääkkeen teho on se 12 tuntia lentosi on ilmeisemmin kestänyt 24 tuntia joten tiedän olisi pitänyt ottaa toinen tapletti 9 tuntia sen edellisen jälkeen.Ei se siellä lentokoneessa auta enään vaan se pitää ottaa 1 tunti ennen koneen lähtöä ja lähdön jälkeen 9 tuntia lentoon lähdön jälkeen koneessa.Sama paluumatkalle lähtiessäsi ota tapletti 1 tunti ennen koneeseen nousua ja 9 tuntia sen jälkeen toinen.

      • uhbuhb

        Voitko selventää että oliko sen lääkkeen nimi se PNOTSAFEN 100mg ja teho kestää 5 tuntia?


      • Harrastusmies

        Mullekin jäi hieman epäselväksi että oliko se lääke, jonka mainitsit yhdessäkin kommentissasi 8 kertaa, Posnstafen, Postefen, Posafen, Ponstafen vai Posantsafen? Kirjoitit lääkkeen nimen varmaan noin sata kertaa noissa jutuissasi, neljällä eri tavalla, etkä onnistunut kertaakaan kirjoittamaan sitä oikein. Se nimittäin on nimeltään P-O-S-T-A-F-E-N.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1184
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe