Kiinnostaa todella

äxy

Siis se miten siitä minästä luovutaan tai päästetään irti ? Joo ,meditoidaan vaan enemmän ja enemmän tietenkin, vaan kun mulle sekin on sitä samaa minäkeskeistä pohdiskelua/ajattelua mitä mun elämäni on muutenkin koko ajan. Erona on vaan se, että paikat puutuu. Ainoastaan joskus harvoin jonkun tekemisen kautta saatan unohtaa itseni. Miten siis onnistuu ulospäin suuntautuminen ja havainnoiti ilman ajattelua?

17

611

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sanghazen

      tekee...alku aina hankalaa ja jos on mahdollista omistautua asialle täysin niin edistyy nopeammin meditaation alkaessa syvetä ja hetkelliset mielen rauhan tilat muuttuu pitemmiksi. nykyisen elämänmeiningin puitteissa haastetta riittää ja ympäristön vaikutus sekä mielen rauhaan, että mielen rauhattomuuteen on suuri. mielen rauhoituttua itsensä unohtamisen tekeminen loppuu ja muuttuu luonnolliseksi tilaksi...ajatukset vain on hiljaa. onnea ja menestystä harjoituksiisi.

    • jatkakaa siitä...

      Kaiken sisäisen pelon voittaminen?
      ensimmäinen askel,.......

      Käännä silmät nurin ,taaksepäin.Kuin heilauttaisit otsatukan takaraivolle.........
      Kohtaat (oikeesti ) uskomattoman voimakkaan pelon tunteen,siitä se lähtee,ensiaskel........siellä asuu mielikuvitus/aivorunko.
      (tuntipari päivässä,4-5 vuotta,siihen tottuu ja se antaa uuden haasteen..
      -munkeilla tuhansien vuosien kokemus,huom.
      Muussa tapauksessa ,unohda vaativa meditaatio.!

      2500v sitten Buddha opetti: oikea keskittyminen,oikea tarkoitus,rohkeus....=oppi eli dharma,se on jalo oppi jolla on mahdollista päästä vapaaksi epätyydyttävästä,kärsimystä täynnä olevasta,tarkoituksettomasta elämästä.

      "Kurssin" läpi käynyt =tathagata;käytännössä korkein mahdollinen taso jonka voi saavuttaa,siihen Buddha opetuksineen pyrki.
      Siellä on valotunneli jonka läpi mennään nirvanaan=valaistuminen.(hermoradan pätkä aivorungossa)-hinajana,mahajana,theravada,timanttipolku..ym..)

      Nirvanan saavuttanut on pysyvästi vapaa inhimillisestä kärsimyksestä,pääsee "jumalaisen tiedon haltijaksi"

      Sangharaksita(britti dennis lingwood)_valaistumisen ihanne,283
      "-yksikään valaistunut ei ole normaali-ihminen mutta ei myöskään yli-ihminen,saa lähes ylitsepursuavan rakkauden ja lähes universaalin viisauden,"
      ....jne.
      Se on olemasssa.

      -nirvanan saavuttanut on pysyvästi vapaa elämän "vittumaisuudesta

      Monet on luullut meditoivansa,mutta jos siellä ei ole pelkoa vastustajana se ei ole TODELLISTA meditaatiota,pelon voittamista.
      Tervettä resistanssia,haastetta.

      Kolmas silmä aukeaa,näet elinolosuhteet kolmiulotteisena,näin myös Buddha näki ihmiskunnan ongelmat.
      -"ei harmaat hiukset tee miehestä tathagataa, ne on turhaan vanhetuneet",sanoi buddha kun sisäisen pelon(ja kuoleman)voitti.
      Pohjimmiltaan meditaatio on yhtä "koukuttava" kuin monet pelit,mutta pelon takia ei niin "houkuttava".
      Uskonnoksi luultuna "haukuttava",mutta..
      ...tiedettä mielestä,ainaki mun mielestä,ehkä myös sunkin mielestä,ainski munkin mielestä.:)
      "Älä mee valoa pidemmälle",sanoi munkki Bangkokissa,tulkin välityksellä,-87.

      pikahaku/käännökset/google

      http://www.google.fi/search?hl=fi&ei=L2DjSovrLJLt-Aaz_6XSAQ&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&ved=0CAoQBSgA&q=kään...

      "-yli virran uit ja lensit pois niin lujaa,
      sen taisitkin sä vihdoin käsittää,
      ei vapahtajaa ei, vaan vapautujaa
      ei pyhittää vaan elää elämää"...

      -Lainattu valaistuneelta lauluntekijältä

      Paikat puutuu,?,unohda asennnot.
      Käytä vapaasti sitä mikä on luonnollisin sinulle,siihen on perusteet,
      (myös sohvalla löhöily toimii,KUNHAN vastustajana on sisäinen pelko!Tärkeää.
      Asento on vapaa.(esim .pitkäaikaispotilaat,pyörätuoli,ym.....)
      "kouluta,tyynnytä mielesi"T:Buddha,n.400 eaa

      http://images.google.fi/images?hl=fi&q=käännökset buddhalaisuus&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi

      • korjaus

      • äxy

        mutta mulle kyllä riittäisi, että oppisi jotenkin sietämään itseään eikä aina tuntisi olevansa väärässä paikasssa.


    • Why not

      Meditointi on keskittymistä tutkimaan omaa sisintään. Silloin kuorin kerroksittain erilaisia
      tapahtumia ja ihmisuhteita sekä samalla sevittää tarkalleen jokaisen vaikuttimet.
      Se vaatii kaikista henkilöistä melko paljon taustatietoa ennenkuin se onnistuu.
      Se on hiljentymistä ja keskittymistä. Ainakin minä tein siten ja lopulta saavutin tilan jossa
      koin mielestäni valaistumisen.
      Samanlaisia asioita käsittelee Dianetiikkakin. Sielläkin tutkitaan ihmisen alitajuntaa ja tavallaan
      poistetaan ajattelulta häiritseviä ennakkoluuloja ja asenteita.

      • pahaks on päässy?

        Buddha ei opettanut vakoilemaan ketään,miksi "se vaatii kaikista henkilöistä melko paljon
        taustatietoa"?
        Itäsaksassa olisit voinut menestyä meditaatio-oppiesi kanssa.
        Montako sukupolvea dianetiikka on auttanut vapautumaan kärsimyksellisestä elämästä?
        Buddha perusteli yksityiskohdat suorastaan mestarillisesti,yritä pysyä alkuopissa?
        Minkä v..un takia pitää puuttua TOISTEN ihmisten elämään? Get life!


    • Dharma is hard work

      Ei ole mitään itsenäistä, riippumatonta ja pysyvää minää, josta voisi luopua. Toki meillä on ruumis ja siihen liittyvä mieli /mielet. Ei kannata heti hypätä minästä /egosta luopumiskuvitelmiin. Aloita vaikkapa Vaibhasika filosofiasta, niin selviää mitä tarkoitetaan suoralla aistikokemuksella. Oman opettajani mielestä monet länsimaiset haksahtavat Madhyamakaan, yrittävät loikata heti tyhjyyteen /korkeimpiin harjoituksiin. Harva kuitenkaan onnistuu kiipeämään latvasta puuhun. Jotkut koulukunnat mainostavat pikatietä, mutta moni oppilaista taitaa loppupeleissä jäädä vain tyhjän päälle, ymmärtämättä tyhjyydestä sen enempää kuin ennenkään. Hyvän opettajan löytäminen on työlästä, mutta kun hänet on löytänyt, sen kyllä huomaa ja asiat alkavat etenemään väistämättä oikeaan suuntaan.

      • äxy

        Vaikka mikään mistä koostumme ei olekaan pysyvää, elän silti olemassaolon harhassa vailla mitään pysyvää missä olisi joku joka voisi luopua jostain? Ja mitä silloin jäisikään jäljelle?


    • tuonpuol. ( ei kirj.

      Sen tilan saavuttaa ainoastaan yksinäisyydessä syvässä, mielenhallinnalla.

      Se edellyttää tietenkin tietynlaista ruokavaliota tai pidättäytymistä

      siitä kokonaan esim. viikonlopun aikavyöhykkeellä aiottuna.

      Kaikkihan on kokonaan omasta ajattelustasi lähtöisin, ystävällisesti toki.

    • Eräs...

      "Siis se miten siitä minästä luovutaan tai päästetään irti ?"

      "Minä" koostuu ajatuksista, muistikuvista ja mielikuvista, muulla tavalla minää ei ole olemassa.

      Jokainen toimenpide joka on ajatuksesta lähtöisin vahvistaa minää joten millään ajatuksen tempulla ei ole
      mahdollista lopettaa minää.

      Minän lopettamiseen tarvitaan jotain mikä ei liity ajatuksiin, muistikuviin eikä mielikuviin millään tavalla.

      Mikä tuo jokin on?

      Se on tietoisuus.

      Tietoisuuteen ei sisälly ajatuksia, mielikuvia eikä muistikuvia eikä siis minää lainkaan.

      Tiedostaminen on vastaus kysymykseesi.

      Tiedostamiseen ei sisälly ajatustoimintaa lainkaan siten tiedostamiseen ei sisälly ponniskelua ja pyrkimyksiä jonkin tavoitteen saavuttamiseen ja siksi se ei ole minää vahvistavaa toimintaa.

      • uskallatko....

        Oikealla keskittymisellä,oikealla tarkoituksella,rohkeudella.....jne dharma toimii.
        Suunta annettu, kohti sisäistä pelkoa.Mielen tyynnyttämistä......
        Tietoisuus ja tajuisuus on myös tieteessä tutkimuksen alla.....munkeilla tuhansien vuosien kokemus!


      • äxy

        eli tajunta on myös pysymätön ilmiöryhmä. En pidä näistä luokitteluista, numeroinneista ,nimeämisistä ja ties mistä lokeroinneista,mutta unohdit mainita myös tahtomukset ja tunteet sekä kehon. Onko ajatustajunta,joka sisältyy samaan ryhmään kuin tajunta eli tietoisuus eri asia kuin ajatustoiminta tai ajatusmielteet jotka sisältyvät mielteiden ja mielikuvien ryhmään?

        " Mitä ajattelemme sitä olemme.
        Mitä olemme kasvaa ajatuksistamme."


      • tajuntaa....?
        äxy kirjoitti:

        eli tajunta on myös pysymätön ilmiöryhmä. En pidä näistä luokitteluista, numeroinneista ,nimeämisistä ja ties mistä lokeroinneista,mutta unohdit mainita myös tahtomukset ja tunteet sekä kehon. Onko ajatustajunta,joka sisältyy samaan ryhmään kuin tajunta eli tietoisuus eri asia kuin ajatustoiminta tai ajatusmielteet jotka sisältyvät mielteiden ja mielikuvien ryhmään?

        " Mitä ajattelemme sitä olemme.
        Mitä olemme kasvaa ajatuksistamme."

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Tajunta


      • Eräs...
        äxy kirjoitti:

        eli tajunta on myös pysymätön ilmiöryhmä. En pidä näistä luokitteluista, numeroinneista ,nimeämisistä ja ties mistä lokeroinneista,mutta unohdit mainita myös tahtomukset ja tunteet sekä kehon. Onko ajatustajunta,joka sisältyy samaan ryhmään kuin tajunta eli tietoisuus eri asia kuin ajatustoiminta tai ajatusmielteet jotka sisältyvät mielteiden ja mielikuvien ryhmään?

        " Mitä ajattelemme sitä olemme.
        Mitä olemme kasvaa ajatuksistamme."

        "Onko ajatustajunta,joka sisältyy samaan ryhmään kuin tajunta eli tietoisuus eri asia kuin ajatustoiminta tai ajatusmielteet jotka sisältyvät mielteiden ja mielikuvien ryhmään?"

        Tietoisuus ei sisällä itsessään mitään. Ei edes ajatuksia eikä ajatuksen tuotteita. Tuo tila on ajatukseton.

        Kun tietoisuus tiedostaa ajatuksia ja ajatus tuotteita silloin se tiedostaa maailman ja siinä olevat
        ilmiöt "minä" mukaan lukien.

        Tietoisuus itse on ääretön ja rajaton. Maailman ilmeneminen tai ei- ilmeneminen ei vaikuta tietoisuuteen millään tavalla.

        Tietoisuuden äärettömyyttä ei ole mahdollista tiedostaa niin kauan kuin "minä" on olemassa eli niin kauan
        kun ajatustoiminto on käynnissä.

        Mitä persoonallinen minä on?

        Sen voit itse todeta kun tarkkailet ajatustoimintoa.

        Ajatuksia, mielikuvia ja muistikuvia, muulla tavalla minää ei ole olemassa.

        Maailma ja siinä olevat ilmiöt ovat myöskin ajatuksen tuotetta.

        Samalla hetkellä kun ajatustoiminto käynnistyy samalla hetkellä olemme minästä ja maailmasta tietoisia.

        Kun Itsetuntemuksen kautta mieli tyhjenee kaikista ajatuksista, muistikuvista ja mielikuvista, silloin
        Tietoisuus kohtaa itsensä ajatuksettomassa tietoisuuden tilassa joka on ääretön, rajaton ja sanoinkuvaamaton autuuden tila. "Minä" ei ole tuossa tilassa olemassa niin kuin ei mitään muutakaan paitsi Tietoisuus.

        Ehkä tämä oli vastaus kysymykseesi tai ehkä ei.


      • äxy
        Eräs... kirjoitti:

        "Onko ajatustajunta,joka sisältyy samaan ryhmään kuin tajunta eli tietoisuus eri asia kuin ajatustoiminta tai ajatusmielteet jotka sisältyvät mielteiden ja mielikuvien ryhmään?"

        Tietoisuus ei sisällä itsessään mitään. Ei edes ajatuksia eikä ajatuksen tuotteita. Tuo tila on ajatukseton.

        Kun tietoisuus tiedostaa ajatuksia ja ajatus tuotteita silloin se tiedostaa maailman ja siinä olevat
        ilmiöt "minä" mukaan lukien.

        Tietoisuus itse on ääretön ja rajaton. Maailman ilmeneminen tai ei- ilmeneminen ei vaikuta tietoisuuteen millään tavalla.

        Tietoisuuden äärettömyyttä ei ole mahdollista tiedostaa niin kauan kuin "minä" on olemassa eli niin kauan
        kun ajatustoiminto on käynnissä.

        Mitä persoonallinen minä on?

        Sen voit itse todeta kun tarkkailet ajatustoimintoa.

        Ajatuksia, mielikuvia ja muistikuvia, muulla tavalla minää ei ole olemassa.

        Maailma ja siinä olevat ilmiöt ovat myöskin ajatuksen tuotetta.

        Samalla hetkellä kun ajatustoiminto käynnistyy samalla hetkellä olemme minästä ja maailmasta tietoisia.

        Kun Itsetuntemuksen kautta mieli tyhjenee kaikista ajatuksista, muistikuvista ja mielikuvista, silloin
        Tietoisuus kohtaa itsensä ajatuksettomassa tietoisuuden tilassa joka on ääretön, rajaton ja sanoinkuvaamaton autuuden tila. "Minä" ei ole tuossa tilassa olemassa niin kuin ei mitään muutakaan paitsi Tietoisuus.

        Ehkä tämä oli vastaus kysymykseesi tai ehkä ei.

        Olen siis tyhjä tila,jossa on JOKU tietoisuus,joka kohtaa itsensä jota ei ole???
        Tähän tää aina menee. Voiskin vain olla olematta.
        Tietoisuus on yksi viidestä ilmiöryhmästä ja siihen kuuluvat aistitajunnan eri muodot,ajatustajunta, minätajunta sekä piilotajunta.
        Ässh... Mistä syntyy ajatus?


      • Eräs.
        äxy kirjoitti:

        Olen siis tyhjä tila,jossa on JOKU tietoisuus,joka kohtaa itsensä jota ei ole???
        Tähän tää aina menee. Voiskin vain olla olematta.
        Tietoisuus on yksi viidestä ilmiöryhmästä ja siihen kuuluvat aistitajunnan eri muodot,ajatustajunta, minätajunta sekä piilotajunta.
        Ässh... Mistä syntyy ajatus?

        "Mistä syntyy ajatus?"

        Ajatus syntyy kun muisti reagoi.


      • äxy
        Eräs. kirjoitti:

        "Mistä syntyy ajatus?"

        Ajatus syntyy kun muisti reagoi.

        Ajatus on vain sanoja ja kieltä. Millainen on ajatus ilman niitä?

        "Sinua ei pahin vihamiehesi vahingoita yhtä pahoin kuin omat ajatuksesi, vailla valvontaa.
        Mutta heti kun ne hallitsee, ei suurempaa apua voi antaa kukaan."


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      60
      5887
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3727
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      2008
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1809
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1246
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1229
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      1037
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      980
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      909
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe