Aamunkoi (Breaking Dawn) oli PETTYMYS

maaaamaaamind8

Muita samaa mieltä olevia?

Itse odotin hieman jotain erilaista viimeiseltä kirjalta. Ensinnäkin, Bellan raskaus?! Jaken leimautuminen Nessiin? Ei ei ei ei ei ei ei. Olisin ainakin itse halunnut kuulla enemmän Bellan muutoksesta vampyyriksi, arjesta sen jälkeen (toisella paikkakunnalla) jne.

Luin, että muuallakin päin maailmaa ollaan oltu melko pettyneitä tähän päätösosaan. Ja hei muuten, onko tämä nyt varmasti viimeinen vai voiko viellä tulla uusi osa? Meinaan Wikipediassakin puhutaan jatkuvasti "tähän asti viimeisestä" kirjasta. Ok, kirjailija oli sanonut, että sarjan matka loppuu tähän, mutta jospa sittenkin...

Mistä pidit kirjassa, mistä et pitänyt? Oliko Bellan raskaus typerä juonikäänne vaiko hyvä? Miten kirjan olisi mielestäsi pitänyt päättyä? Mitä olisit kaivannut lisää teokseen mukaan?

11

1334

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luettu

      No ei kirja suoraan pettymys ollut, mutta selvästi kolmatta osaa huonompi.

      Minusta Nessi ja Jake ovat ihan söpö pari, mutta silti vähä outoja... Musta Bellan muutos vampyyriks oli hieman...öh... hätäinen... ei...(voi hitsi, en löydä oikeeta adjektiivia)... No kummikin jollain tavalla outo, sekin.

      Kirjan paras osa oli ehdottamasti toinen osa! Siinä kirjailia oli selvästi panostanut. Oli kivaa päästä Jacobin päähän ja mukaan lukuisiin ristiriitoihin. Eka osa oli kerta kaikkiaan keskinkertainen ja hivenen tylsä. Tosin hää kohta oli tosi rattoisaa luettavaa! Kolmannessa osassa en tahtonut uskoa Bellaa vampyyriksi. Hän tuntui aika normaalilta ja inhimillisettunteet näyttivät olevan edelleen tallella. Tosin on varamasti vaikeaa kirjoittaa vampyyrin näkökulmasta, joten jätän asian sikseen. Kolmas osa oli musta silti hyvä. Se Volturi kohta oli tosi mukaan tempaava. Aivan kun olisi seissyt aikiolla, josse he olivat.

      Kirja päättyi aika kivasti. Ehkä se olisi saanut olla vähemmän suljettu, omasta mielestäni. Tuntui lähinnä lapsen sadulta: loppu hyvin kaikki hyvin tai he elivät...öh... "elämänsä" onnellisina loppuun asti...

      Antaisin ehkä arvosanaksi... 8

      • maaaamaaamind8

        Niin, hätäinen tosiaan. Olisin halunnut kuulla lisää siitä millaista on olla vampyyri. Mielestäni kirjan huumori (, jos sellaista edes oli) oli hyvin huonoa ja kliseistä.
        Itse en tykännyt ratkaisusta kirjoittaa Jacobin näkökulmasta, mutta se tosin johtuu siitä, etten pidä kyseisestä henkilöstä. Mikä pettymys olikaan lukea "Jacob". Paljon mielummin olisin lukenut vaikka Edwardin näkökulmasta. Totta kai Team Jacob piti tästä ratkaisusta, mutta...

        Jotenkin ärsyttää, että tämä oli tässä, koska olisin toivonut viimeisen kirjan olevan jotenkin vielä vaikuttavampi kuin edelliset. Kielellisesti tämäkin teos oli melko kuraa, mutta enhän alun alkaenkaan sitä sen takia lukenut vaan hurmaavan tarinan takia.

        Voikun itse olisin vampyyri. Noh onneksi nyt on Halloween tulossa, joten jospa saisi edes yhden illan olla Bella haha.

        Niin ja itse annan myös numeron. Se olisi kaiketi jotain 6-7 luokkaa. Sanotaan 6,5.


      • not so Cullen
        maaaamaaamind8 kirjoitti:

        Niin, hätäinen tosiaan. Olisin halunnut kuulla lisää siitä millaista on olla vampyyri. Mielestäni kirjan huumori (, jos sellaista edes oli) oli hyvin huonoa ja kliseistä.
        Itse en tykännyt ratkaisusta kirjoittaa Jacobin näkökulmasta, mutta se tosin johtuu siitä, etten pidä kyseisestä henkilöstä. Mikä pettymys olikaan lukea "Jacob". Paljon mielummin olisin lukenut vaikka Edwardin näkökulmasta. Totta kai Team Jacob piti tästä ratkaisusta, mutta...

        Jotenkin ärsyttää, että tämä oli tässä, koska olisin toivonut viimeisen kirjan olevan jotenkin vielä vaikuttavampi kuin edelliset. Kielellisesti tämäkin teos oli melko kuraa, mutta enhän alun alkaenkaan sitä sen takia lukenut vaan hurmaavan tarinan takia.

        Voikun itse olisin vampyyri. Noh onneksi nyt on Halloween tulossa, joten jospa saisi edes yhden illan olla Bella haha.

        Niin ja itse annan myös numeron. Se olisi kaiketi jotain 6-7 luokkaa. Sanotaan 6,5.

        Aloitin tuonne eilen yhden keskustelun kirjasarjasta ja siellä jo Aamunkoista mielipiteeni mainitsin, mutta voinpa sanoa sen täällä uudestaan. :) Eihän se siitä mihinkää kulu...

        Pettymys oli minullekin kyllä tämä VIIMEINEN osa. Kyllä se viimeiseksi osaksi jää, Meyer on sanonut sen hyvin selvästi jo aikapäiviä sitten. Ja toivottavasti jää, en oikein nää mihin tarina voisi enää ylettyä... Itse toivoin tältä viimeiseltä, lopetukselta, sellaista järkyttävän hienoa tarinankerrontaa ja juonta, että aika kovaa kyllä tömähdin maahan noista odotuksen pilvilinnoista. Bellan raskaus ei oikein ottanut tuulta siipien alle ja kun kerronta yhtäkkiä hyppäsi Jacobin näkökulmaan niin olin suoraan sanottuna järkyttynyt. Ajattelin, että näinkö Meyer "tuhlaa" sivuja viedessään lukijan Jacobin pään sisälle. Olihan se ihan mielenkiintoista, mutta tarinassa on niin paljon muitakin mielenkiintoisia hahmoja, että Jacobin näkökulmasta kurkistelu ei ihan tyydyttänyt lukunälkääni. Sitten kun monen monituisen luvun jälkeen totuin siihen, että luen ja katselen tarinaa Jacobin silmin, niin yhtäkkiä hypätään taas Bellan pään sisälle. Renesmee eli Nessi jäi minulle hyvin hyvin etäiseksi hahmoksi. En saanut hänestä irti yhtään mitään. Muutenkin hahmojen kehitys tuntui loppuvan tähän kirjaan mentäessä. Edward oli minusta parhaimmillaan 1. ja 2. osassa (vaikken Uusikuusta pitänyt kirjana ollenkaan), mutta jo kolmannessa osassa en enää saanut hänestäkään irti mitään uutta. En erityisemmin pidä Bellan hahmosta koko tarinassa, vähän sellainen ärsyttävä, itsepäinen tyttö, jonka kanssa tuskin tulisin parhaiksi kavereiksi oikeassa elämässä. Minun oli hyvin vaikea kuvitella tuo tyttö yhtäkkiä äidiksi, joka jumaloi tytärtään enemmän kuin mitään koko maailmassa.

        Tietynlainen satukirjamaisuus, mitä en muissa osissa havainnut, häiritsi myös. Bellan ja Edwardin satumainen pieni mökki lampineen kaikkineen oli vähän liikaa. Hyppäsin sumuisesta Forksista suoraan jonnekin Disneyn seitsemän kääpiön mökkiin. Tai siltä minusta ainakin tuntui. Odotin monimutkaisempaa juonta ja lopetusta sinänsä hienolle tarinalle, mutta siirryttäessä Jacobin kerrontaan tiesin, ettei niin tapahtuisi, vaan tässä kävisi juuri niin kuin olen aavistellutkin. Ja niinhän se sitten meni, loppu hyvin kaikki hyvin. Sitä en ymmärrä, miten Meyer valitsi hahmoilleen iäksi 17 ja 18. Itse olen vähän päälle parikymppinen ja jotenkin halusin ajatella, että Edward ja Bella olisivat parikymppisiä. En usko, että oma ikäni vaikuttaa tähän, mutta kaikki tuo suunnaton rakkaus ja eläimellinen seksuaalisuus (mikä tässä vikassa osassa näyttelee osaa vähän liiaksikin) sekä vanhemmiksi tulo, on vaan vaikea kuvitella noin nuoret (vaikka Edward onkin "hiukan" vanhempi oikeasti) tuollaisiin kokemuksiin. Se tekee tästä kaikesta hieman "teinirakkaus" kokemuksen, mutta pari vuotta lisää olisi tuonut jo aikuisemman kosketuksen ja olisin ehkä ymmärtänyt roolihahmojen vahvat tunteet hieman paremmin.

        No mutta, nämä vain minun mielipiteitä, luultavasti muut ajattelevat toisella tavalla.
        Aloittaja antoi kirjalle numeron, niin jospa minäkin yrittäisin arvioida sen numeroiden sisälle... 7-. Niin ja tähän loppuun voisi sanoa, että itse pidin Houkutusta sarjan parhaimpina. :)


      • idiootit
        not so Cullen kirjoitti:

        Aloitin tuonne eilen yhden keskustelun kirjasarjasta ja siellä jo Aamunkoista mielipiteeni mainitsin, mutta voinpa sanoa sen täällä uudestaan. :) Eihän se siitä mihinkää kulu...

        Pettymys oli minullekin kyllä tämä VIIMEINEN osa. Kyllä se viimeiseksi osaksi jää, Meyer on sanonut sen hyvin selvästi jo aikapäiviä sitten. Ja toivottavasti jää, en oikein nää mihin tarina voisi enää ylettyä... Itse toivoin tältä viimeiseltä, lopetukselta, sellaista järkyttävän hienoa tarinankerrontaa ja juonta, että aika kovaa kyllä tömähdin maahan noista odotuksen pilvilinnoista. Bellan raskaus ei oikein ottanut tuulta siipien alle ja kun kerronta yhtäkkiä hyppäsi Jacobin näkökulmaan niin olin suoraan sanottuna järkyttynyt. Ajattelin, että näinkö Meyer "tuhlaa" sivuja viedessään lukijan Jacobin pään sisälle. Olihan se ihan mielenkiintoista, mutta tarinassa on niin paljon muitakin mielenkiintoisia hahmoja, että Jacobin näkökulmasta kurkistelu ei ihan tyydyttänyt lukunälkääni. Sitten kun monen monituisen luvun jälkeen totuin siihen, että luen ja katselen tarinaa Jacobin silmin, niin yhtäkkiä hypätään taas Bellan pään sisälle. Renesmee eli Nessi jäi minulle hyvin hyvin etäiseksi hahmoksi. En saanut hänestä irti yhtään mitään. Muutenkin hahmojen kehitys tuntui loppuvan tähän kirjaan mentäessä. Edward oli minusta parhaimmillaan 1. ja 2. osassa (vaikken Uusikuusta pitänyt kirjana ollenkaan), mutta jo kolmannessa osassa en enää saanut hänestäkään irti mitään uutta. En erityisemmin pidä Bellan hahmosta koko tarinassa, vähän sellainen ärsyttävä, itsepäinen tyttö, jonka kanssa tuskin tulisin parhaiksi kavereiksi oikeassa elämässä. Minun oli hyvin vaikea kuvitella tuo tyttö yhtäkkiä äidiksi, joka jumaloi tytärtään enemmän kuin mitään koko maailmassa.

        Tietynlainen satukirjamaisuus, mitä en muissa osissa havainnut, häiritsi myös. Bellan ja Edwardin satumainen pieni mökki lampineen kaikkineen oli vähän liikaa. Hyppäsin sumuisesta Forksista suoraan jonnekin Disneyn seitsemän kääpiön mökkiin. Tai siltä minusta ainakin tuntui. Odotin monimutkaisempaa juonta ja lopetusta sinänsä hienolle tarinalle, mutta siirryttäessä Jacobin kerrontaan tiesin, ettei niin tapahtuisi, vaan tässä kävisi juuri niin kuin olen aavistellutkin. Ja niinhän se sitten meni, loppu hyvin kaikki hyvin. Sitä en ymmärrä, miten Meyer valitsi hahmoilleen iäksi 17 ja 18. Itse olen vähän päälle parikymppinen ja jotenkin halusin ajatella, että Edward ja Bella olisivat parikymppisiä. En usko, että oma ikäni vaikuttaa tähän, mutta kaikki tuo suunnaton rakkaus ja eläimellinen seksuaalisuus (mikä tässä vikassa osassa näyttelee osaa vähän liiaksikin) sekä vanhemmiksi tulo, on vaan vaikea kuvitella noin nuoret (vaikka Edward onkin "hiukan" vanhempi oikeasti) tuollaisiin kokemuksiin. Se tekee tästä kaikesta hieman "teinirakkaus" kokemuksen, mutta pari vuotta lisää olisi tuonut jo aikuisemman kosketuksen ja olisin ehkä ymmärtänyt roolihahmojen vahvat tunteet hieman paremmin.

        No mutta, nämä vain minun mielipiteitä, luultavasti muut ajattelevat toisella tavalla.
        Aloittaja antoi kirjalle numeron, niin jospa minäkin yrittäisin arvioida sen numeroiden sisälle... 7-. Niin ja tähän loppuun voisi sanoa, että itse pidin Houkutusta sarjan parhaimpina. :)

        Aamunkoi oli pettymys, mielestäni kirjassa ei kuvailtu mitään, ei edes kerrottu minkälainen Bellan uusi auto oli. Englanniksi kenties parempi ?


      • jooop
        idiootit kirjoitti:

        Aamunkoi oli pettymys, mielestäni kirjassa ei kuvailtu mitään, ei edes kerrottu minkälainen Bellan uusi auto oli. Englanniksi kenties parempi ?

        ollut englanniksi yhtään tuon parempi. Meyer ei ole kovin
        hyvä kirjoittaja, vaikka tarinankesijänä hyvä olisikin, joten
        kirjoitus ontuu ja itseasiassa kirjassa oli jopa
        useita kirjoitusvirheitä.
        Ei tämä älyttömästi tarinaa pahentaisi, jos se muuten olisi
        hyvä, mutta ei. Voin sanoa, että viimeinen kirja oli minullekin
        pettymys. Ja Bellan raskaus oli mielestäni suoraansanoen
        ällöttävää. (tarkoitan esim. sitä, että lapsi söi itsensä
        ulos äidistään) Ja Renesmeen hahmosta en pitänyt lainkaan,
        vaikka häntä ei paljon kuvailtukaan. MIelipiteeni on se, että
        Twilightin olisi pitänyt olla sarjan ainoa kirja. Vaikka ei sekään
        mikään erityinen ollut.
        On ollut ilmeisesti paljon väittelyä Twilight fanejen ja potter
        fanien välillä. Itse pidän kummastakin sarjasta, mutta varmaa
        on se, että kirjoittajana Meyer ei yllä lähellekään Rowlinia.


    • ((:

      Aamunkoi oli minullekkin aika suuri pettymys. Kirja loppui kuin seinään. Olisi ollut kiva tietää, miten Jacobille ja Renesmeelle käy kirjan loputtua, vaikka en Jacobista oikein tykännytkään. (:

    • Kuusama

      Mulla oli kyllä päinvastainen kokemus. Neloskirja on ehdoton suosikki! Rakastan sitä. Renesmeetä en todellakaan odottanut kuvioihin, eikäs sitä olisi välttämättä tarvittu, mutta ei siitä haittaakaan ollut. Ihan mukava yllätys.

      Yksinkertaisesti rakastan Aamunkoita!

    • Ellie6

      Kolmas kirja oli hyvä, joten odotin ,että neljäs kirja olisi vähintään yhtä hyvä.
      Petyin pahasti!
      Juoni oli olematon, ja juuri nuo satumökit ym ärsyttivät.
      En pitänyt Bellasta koko kirjasarjassa, eikä hän ollut yhtään sen
      mielenkiintoisempi neloskirjassakaan.
      Enkä liiemmin "ihastunut" tähän Nessien.

    • Cinderella syndrome

      Jep, ihmiset totutetaan jo lapsesta saakka siihen, että kun naimisiin mennään, niin sitten "eletään onnellisina elämän loppuun asti", ja kun joku rikkoo tämän kaavan ja jatkaa siitä onnellisesta lopusta eteenpäin, vieläpä niin että tarina loppuu onnellisesti, niin ei voi paljoa odottaa. Lisäksi Meyerin juonet on muutenkin niin heikkoja ja hahmot niin stereotyyppisiä, ettei paljon voi odottaakaan.

    • Cel

      Bellan raskaus oli todella typerä juonenkäänne. Oli vaikea kuvitella se
      mariseva teinityttö äidiksi. Kirjan alkuosa oli muutenkin tylsä, samoin viimeinen osa.
      Keskimmäinen osa(jossa Jacob oli kertojana) oli mielenkiintoinen ja hyvin
      kirjoitettu, vaikka Jaken leimautuminen sylivauvaan oli jokseenkin
      ällöttävää.
      Vaikka aamunkoi olikin huono, oli houkutus-sarja kokonaisuutena ihan ok lukukokemus.

    • RELAXboy

      Breaking dawn is just a story.

      RELAX, hey!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1504
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1104
    Aihe