Renkaat pitäisi vaihtaa, ja olen lopen kyllästynyt Focuksen (vm. 2006) renkaanvaihtovälineisiin, joiden maahantuojakin sanoo olevan vain hätätapauksia varten. Kaverilla olisi hallitunkki, mutta mistä olisi turvallista nostaa, jotta ei menisi pohjasta läpi tai tulisi muita vaurioita mihinkään rakenteisiin? Ohjekirjassa ei ole kerrottu soveltuvia kohtia tällaiseen nostamiseen. kyseessä oleva lainattava tunkki on melko pienikokoinen, autotarvikeliikkeestä ostettu.
Focus ja hallitunkki
11
5655
Vastaukset
- käyttämään
epäluotettaviksi osoittautuneita auton tunkkeja, mutta ihmetyttää se, että miten nyt ykskaks ovat muuttuneet vaarallisiksi. Olen vaihtanut renkaat kymmeniä vuosia auton tunkilla, eikä aikaisemmin ole kukaan edes maininnut mistään riskeistä. Focuksenkin tunkilla yhdeksan vuoden renkaanvaihdot.
Vai onko kyseessä joka asiassa yleistyvä trendi, ettei kestäviä tavaroita enää valmisteta?- Tee-se-itse
Ei tuo Focuksen tunkki varmasti vaarallinen ole, mutta toistuvaan nostamiseen-laskemiseen mielestäni hankalakäyttöinen, varsinkin veiviosa. Ja se "rengasrauta" on aivan onneton. Vanhemmassa Focuksessani (vm. 2000) oli vielä mielestäni hyvät renkaanvaihtovälineet.
- paskoo
ovat nämäkin tunkit nykyään. Itselleni kävi kans tien päällä siten, että hajosi tunkista varsi, oli mokoma yhdellä hitsiheftillä kiinni. Entäs jos olisin jäänyt keskellä yötä 30-asteen pakkaseen auton ja lasten kanssa ?
- .......
Siinä helmassa ole kohta, johon olet aina sen Focuksen tunkin asettanut ?. Siihen kohtaan helman alle jonkinlainen laudanpätkä ja sitten vaan tunkki alle ja nosto, ei sen kummempaa. Aina sitä on hyvä pistää tosiaan joku puukappale väliin, suojelee sitä helmaa, kun nosto tulee heman pidemmältä matkalta.
- angliaa...
Tuon foortin oman tunkin käyttö on kielletty, koska on sattunut onnettomuuksia kun tunkki on pettänyt tai kaatunut auton alta, sitten keksivät foortilla että on turvallista käytää vain tienlaidalla renkaan rikkoutuessa, aika halpaa... Eikä se helma ole tehty nostamista varten, vaan siellä on ne kovat kohdat helman takana, minne nosto pitäisi suunnata, mutta helpointa on nostaa hallitunkilla suoraan pyörän ripustuksen alta, sen pitäisi kyllä kestää hyvin.
- Rengaskauppias
Ole kuin ennenkään mutta nyky ihmiset on tumpeloita ja sattuu vahinkoja. Ja kun kyseessä on Ford jolla on amerikkalaiset sukujuuret, ihmiset ovat heti vaatimassa korvauksia kun sormi litistyy tai vaatteet kurautuu.
- sillä
Rengaskauppias kirjoitti:
Ole kuin ennenkään mutta nyky ihmiset on tumpeloita ja sattuu vahinkoja. Ja kun kyseessä on Ford jolla on amerikkalaiset sukujuuret, ihmiset ovat heti vaatimassa korvauksia kun sormi litistyy tai vaatteet kurautuu.
tunkilla nostat, kun se hajoo jo kättelyssä ?
- frangrabba
katso itse sopiva paikka,siihen nyt käy melkein paikka kuin paikka,minä nyt kuitenkin nostelen omalla tunkilla,ainakin se hyvin on toiminut
- Useestionpudonnut
Jos sen tunkin laittaa liian lähelle rengasta (etupäässä)
niin auto tahtoo pudota tunkilta. Tarkkaa puuhaa. - aiaiaiaiaii
Useestionpudonnut kirjoitti:
Jos sen tunkin laittaa liian lähelle rengasta (etupäässä)
niin auto tahtoo pudota tunkilta. Tarkkaa puuhaa.Unohtakaa ne ainakin fordin omat tunkit! Oikein käytettyinäkin pilaavat helmat.Monikerroskantti liiman kanssa ei kestä vääntelyä vanhemmiten ainakaan,imee kosteutta ja ruostuu pokkausten sisältä.Pommi...
- tunkit varalla
Kyllä ne nostopaikat taitaa olla ohjekirjassakin... muistelisin... 2007... kai samaa korimallia?
Itsellä on pieni 2 tonnin hallitunkki ja kun kurkkaa auton alle, niin näkee että helmassa olevan nostomerkin kohdalta myös auton pohjassa on vahvempi kohta, siinä taitaa olla joku reikäkin merkkinä.
Itse olen laittanu laudan väliin ja nostanu auton alta helman vierestä etunostakohdasta. Asfaltilla nostaessa tunkki meinaa upota kenturaan, joten minä ainakin olen käyttäny alla vesivaenrilevyä, sen päällä on myös kvempi polvistella kuin maassa. Focus nousee helposti niin että saa vaihdettua kummankin renkaan samalla nostolla.
Itse en ole käyttäny omien autojen mukana tulleita tunkkeja koskaan kausirenkaanvaihtoon. Isä käytti aikoinaan ja sitten kerran kävi renkaan puhjetessa niin että tunkki oli syksyllä talvirenkaiden vaihdossa kastunu kunnolla ja seuraavalla kerralla se oli ruostunu jumiin, onneksi ei olu "hätävaihto", vaan omassa pihassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2043085Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391590Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 881342
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461304Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1481206Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze120992Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793