Kurdimiehen kanssa tulevaisuus?

paljon kysymyksiä

Olen tapaillut Turkin kurdia jonkin aikaa ja tähän asti hän on vaikuttanut olevan kaikkea sitä, mitä mieheltä voi toivoa...jos nyt kieliongelmaa ei oteta huomioon. Olen kuitenkin lukenut joitain keskusteluja juuri tältä forumilla ja nähnyt paljon negatiivisia kommentteja etenkin (Turkin) kurdimiesten tavasta kohdella vaimojaan / naisia yleensä. Siksi haluaisinkin mielelläni kuulla kokemuksia teiltä, jotka olette seurustelleet / olleet naimisissa (tai olette vieläkin) kurdimiehen kanssa. Miten miehen perhe on ottanut teidät vastaan? (eroja ennen/jälkeen avioliiton solmimisen?) Miten mies on kohdellut teitä? Tutustuitteko miehen perheeseen jo seurustelun varhaisessa vaiheessa? Itse tapasin miesystäväni Suomessa asustavan perheen(serkut, sedät, täti jne.) jo ensimmäisten kolmen viikon aikana, ja mietin onko tämä tyypillistä. Tiedän, että miesystäväni ei ole väleissä Turkissa asuvien vanhempiensa kanssa, sillä hän uhmasi heidän tahtoaan eroamalla turkkilaisesta vaimostaan. En tiedä miten tämä vaikuttaa asemaani miesystäväni Suomessa asuvan suvun silmissä...tai mitä tulisi odottaa mieheltä itseltään.

Tämän lisäksi arvostaisin todella jos jollakulla olisi tarjota joitain ohjeita siitä, mitä tulisi pitää "huonona enteenä" seurustelussa. Onko joitain tekoja, joista voi päätellä miehen olevan erityisen mustasukkainen / vanhoillinen tms.? (Enkä siis tarkoita nyt niitä merkkejä, jotka tunnistaa "automaattisesti", vaan niitä, jotka ovat mahdollisesti kulttuurisidonnaisia) Onko yhteenmuuttamisesta ja avioliitosta keskustelu jo varhaisessa vaiheessa luonnollista ylipäätään Turkin kurdeille(vai tuleeko pelätä vain tarvetta saada pysyvä oleskelulupa tms...?) ? Itse oletan sen olevan Turkin kulttuurille tyypillisempää kuin suomalaiselle, mutta silti epäilyksiä herää väkisin, etenkin kun usein kuulee niistä naisista, joita on vain käytetty hyväksi.

Toivon, että vastaukset perustuvat omiin kokemuksiinne, eivätkä pelkästään huhupuheisiin, sillä niitä olen kuullut jo yllinkyllin. Kiitos jo etukäteen teille, jotka vastaatte (:

4

652

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onnesta haaveilija

      Olen naimisissa arabimuslimin kanssa. Jos mietin tuota kysymystä omalta kohdalta mistä merkeistä olisi seurusteluvaiheessa voinut aavistella tulevia ongelmia, niin eipä oikein mistään. Hän muuttui niin totaalisesti ensimmäisen lapsemme syntymän jälkeen, että ei samaksi ihmiseksi tunnista.

      Jos nyt lähes 15 vuotta kokeneempana joutuisin uudelleen samaan tilanteeseen, niin kiinnittäisin ennenkaikkea huomiota yhteen tekijään: kuinka valmis toinen on luomaan "oman kulttuurin" sen kotona istutetun kulttuurin sijasta. Jos keskustelut kulkevat sitä rataa, että joko sun tai mun ja kumpi niistä on parempi, niin (vakavat) ongelmat jatkossa ovat lähes sataprosenttisen varmoja. Nuorena rakastuneena voi antaa periksi "omasta" ja toisen miellyttämiseksi tehdä kuten hän haluaa, mutta pysyvän suhteen kannalta on ensiarvoisen tärkeää, että kahdesta eri kulttuurista olevat luovat uuden, oman, yhteisen kulttuurin, jossa on tietenkin piirteitä kummastakin, mutta jossa kumpikaan ei dominoi. Osapuolilla ei pitäisi olla tunnetta, että joutuu luopumaan omasta kulttuuristaan toisen hyväksi.

      Tärkeää on myös miettiä omaa valmiutta hyväksyä toisen luonteessa ja elintavoissa piirteitä, jotka itsestä tuntuvat käsittämättömiltä. Minä havaitsin jo ihan alussa, että miehellä on tapana nukkua iltapäivään; jopa kihlojenostopäivänä saavuin hänen luokseen itse valmiina ja odotusta täynnä (kuvittelin hänen suunnilleen seisovan ovella valmiina ruusupuska kädessä), niin pettymys oli kova, kun toinen sovitusta ajasta huolimatta veteli vielä hirsiä. Jotenkin kuvittelin, että se aikanaan muuttuu, vaan eipä ole muuttunut, vaikka on monta lastakin.

      Myöhemmin ymmärsin, että hänen kulttuurissaan on ihan tavallista ja hyväksyttyä, että miehet nukkuvat milloin sattuu. Hereillä ollessaan heitä ei juuri kotona näe ja jos niin sitten omissa oloissaan esim. tv:tä katsellen. Minulta meni vuosia sen tajuamiseen ja hyväksymiseen, että mies ei oikeastaan lainkaan jaa samaa elämää kuin minä ja lapset, vaan vain "pistäytyy" luonamme joskus ja silloinkin ennemmin vaatimusten ja valitusten muodossa. Tyypillinen ei-työpäivä sujuu seuraavasti: mies nukkuu noin kahteen ja sitten makaa sohvalla satelliitin ja kannettavan pc:n ääressä siihen saakka, kunnes minä ja lapset menemme nukkumaan (itse jää valvomaan aamuyöhön ja nukkuukin usein siinä sohvalla). Kahvit, ruoka, jne. minun on kannettava hänen eteensä. Noin puolet ajastaan hän puhuu puhelimessa tai internetissä.

      Omasta mielestään hän on erittäin hyvä perheenisä ja omituisinta on, että hänen kotipuolessaan asia todella nähdään siten: mies on hyvä, kun elättää perheensä. Siinä kaikki. Oikeastaan muuta ei tarvita, vaan lopun voi mies ihan vapaasti tehdä kuten tykkää eikä juuri mikään vahingoita hänen "mainettaan". Toisin on naisten laita, joiden elämän pikkuruisetkin asiat ovat jatkuvan arvostelun kohteena ja jotka eivät käytöksellään ja toimillaan vaikuta ainoastaan omaan maineeseensa, vaan myös miehen. Mies siis voi esim. kulkea koko hereilläoloaikansa teillä tietämättömillä, mutta vaimon osallistuminen iltakurssille kerran viikossa voi olla hyvin häpeällistä ja osoitus kelvottomuudesta. Mies voi suuttuessaan pistää puolet kämpästä matalaksi ja karjua niin että naapurin naapuriinkin kuuluu, mutta vaimon pelkkä hiljainen murjottaminen varttitunnin ajan voi olla kauhistus ja jälleen osoitus kelvottomuudesta; ei siis vain sen miehen vaan kaikkien läsnäolijoiden silmissä.

      Minulla on ollut suuria vaikeuksia sopeutua tilanteeseen ja pahinta on se, että lähtökohdan vuoksi (mies on aina oikeassa ja vaimon kuuluu totella häntä) asioista ei voida keskustella eikä mitään rakentavaa, järkevää kompromissia yhteiselämälle etsiä, vaan minä joudun luopumaan jatkuvasti sellaisessa mittakaavassa, että ihmettelen mielenterveyteni säilymistä tähän asti. Kaikesta antamisesta ja luopumisesta huolimatta vain kritiikkiä saa palkakseen ja ison sukunsa silmissä olen hyväksytty vain täsmälleen niin kauan kuin nielen kaiken mukisematta ja näyttelen olevani kuten sikäläiset naiset.

      Tekisi mieli sanoa, että älä hyvä ihminen lähde kurdimiehen matkaan, mutta itsepä tuon päätät ja voihan se onnistuakin jos miehellä tosiaan on tuo alussa mainitsemani kyky luopua kulttuuristaan ja luoda kanssasi uusi. Perhetuttuina on kurdeja eivätkä he mielestäni eroa arabeista mitenkään; perinteisesti heidän naisillaan on hyvin heikko asema, mutta tiedän monia hyvin edistyksellisiä perheitä, joissa vaimot opiskelevat ja käyvät työssä (epäilemättä sen myötä myös nauttivat muutenkin suurempaa arvostusta).

      • ei ikinä enää

        Olen itse ollut 10v naimisissa egyptiläisen miehen kanssa ja voin sanoa että hyvin pitkälle nämä edellä kerrotut olivat minunkin vaikeuten avioliitossa. Mies tosiaan sai olla vaikka kolme kuukautta kotimaassaan lomailemassa sukunsa kanssa ja minä vasta synnyttäneenä pidin kotia pystyssä Suomessa vuokranmaksua myöten. Hänen mainettaan minun olisi kuitenkin pitänyt pitää yllä varsinkin lasten ja muidenkin tuttavien silmissä. perheen isän kuuluisi olla jalustalla haänen poissaollessaankin ja hänen tavaransa ovat kuin pyhiä esineitä joita vaalitaan kotona ja joihin lapset eivät saa koskea.

        Rakastuneena kaikki on ihanaa ja jännittävää, myös miehen mielestä. Kyllä mieskin naiseensa on ihastunut mutta hänen käsityksensä siitä millaisen vaimon hän todella haluaa voi olla kovasti erilainen millainen oman persoonasi mukainen panoksesi olisi.

        Kysy häneltä mitkä ominaisuudet ovat tärkeitä hänen tulevalle vaimolleen.
        Kysy mitkä nimet hän haluaisi lapsilleen antaa. (Mohammed ja Fatima ennustavat ongelmia)
        Kysy mitä asioita hän arvostaa eurooppalaisessa elämäntavassa. (ehkä ei mitään hänen mielestään vaikka naisten vapaus täällä on hänenkin seurustelunsa sinun kanssasi mahdollistanut)
        Kysy millaisena hän näkee teidän tulevaisuutenne 5 vuoden kuluttua, mitä siihen kuuluu, missä asutte, mitä sinun päivääsi kuuluisi, mitä asioita hän sinussa arvostaisi.

        Mieti todella tarkkaan, jos lapsia tulee on taistelukenttä usein valmis. Jos suomalaiset arvot ovat hänestä vääriä sinun on hyvin vaikea kasvattaa lapsia hänen kanssaan yhdessä.

        Ota huomioon myös että avioliitto eurooppalaisen kanssa on erittäin hyväksytty ratkaisu maahantulijoilla päästä nopeasti suomen kansalaiseksi mikä antaa sitten halutut oikeudet tehdä mitä itse halutaan, eli usei se tarkoittaa omien sukulaisten kutsumista luokseen asumaan ja usein myös jo lapsuudessa hänelle varatun kurditytön kanssa avioitumista. Kunhan ensin on eronnut sinusta.

        Ehdotan pitkää seurustelua ja ehkä avoliittoa. Ei lapsia. Jos painostus alkaa avioon kuulostaa se jo siltä että hänellä olisi hyödynnettävää avioliitosta.


      • Leena1965
        ei ikinä enää kirjoitti:

        Olen itse ollut 10v naimisissa egyptiläisen miehen kanssa ja voin sanoa että hyvin pitkälle nämä edellä kerrotut olivat minunkin vaikeuten avioliitossa. Mies tosiaan sai olla vaikka kolme kuukautta kotimaassaan lomailemassa sukunsa kanssa ja minä vasta synnyttäneenä pidin kotia pystyssä Suomessa vuokranmaksua myöten. Hänen mainettaan minun olisi kuitenkin pitänyt pitää yllä varsinkin lasten ja muidenkin tuttavien silmissä. perheen isän kuuluisi olla jalustalla haänen poissaollessaankin ja hänen tavaransa ovat kuin pyhiä esineitä joita vaalitaan kotona ja joihin lapset eivät saa koskea.

        Rakastuneena kaikki on ihanaa ja jännittävää, myös miehen mielestä. Kyllä mieskin naiseensa on ihastunut mutta hänen käsityksensä siitä millaisen vaimon hän todella haluaa voi olla kovasti erilainen millainen oman persoonasi mukainen panoksesi olisi.

        Kysy häneltä mitkä ominaisuudet ovat tärkeitä hänen tulevalle vaimolleen.
        Kysy mitkä nimet hän haluaisi lapsilleen antaa. (Mohammed ja Fatima ennustavat ongelmia)
        Kysy mitä asioita hän arvostaa eurooppalaisessa elämäntavassa. (ehkä ei mitään hänen mielestään vaikka naisten vapaus täällä on hänenkin seurustelunsa sinun kanssasi mahdollistanut)
        Kysy millaisena hän näkee teidän tulevaisuutenne 5 vuoden kuluttua, mitä siihen kuuluu, missä asutte, mitä sinun päivääsi kuuluisi, mitä asioita hän sinussa arvostaisi.

        Mieti todella tarkkaan, jos lapsia tulee on taistelukenttä usein valmis. Jos suomalaiset arvot ovat hänestä vääriä sinun on hyvin vaikea kasvattaa lapsia hänen kanssaan yhdessä.

        Ota huomioon myös että avioliitto eurooppalaisen kanssa on erittäin hyväksytty ratkaisu maahantulijoilla päästä nopeasti suomen kansalaiseksi mikä antaa sitten halutut oikeudet tehdä mitä itse halutaan, eli usei se tarkoittaa omien sukulaisten kutsumista luokseen asumaan ja usein myös jo lapsuudessa hänelle varatun kurditytön kanssa avioitumista. Kunhan ensin on eronnut sinusta.

        Ehdotan pitkää seurustelua ja ehkä avoliittoa. Ei lapsia. Jos painostus alkaa avioon kuulostaa se jo siltä että hänellä olisi hyödynnettävää avioliitosta.

        Mielenkiintoista luettavaa oli. Olen itse ollut aviossa 15 vuotta suomalaismiehen kanssa, jonka käyös oli juuri edelläkuvatun kaltaista. Liittomme aikana ajattelinkin usein, että elän kuin arabinaiset.

        Nyt olen eronnut hänestä ja olen uudessa avoliitossa. Olen juuri löytänyt ihanan suomen kansalaisen irakilaismiehen. Kova taistelu on sydämessäni, jätänkö avokkini vai en. Tämä minun irakilaismieheni on kääntynyt kristityksi ja on omaksunut suomalaiset tavat hyvin. Jopa niin hyvin, että ryyppää ja rähjää kännissä kuin perisuomalaiset, huoh... Miksi elämä on niin vaikeaa? Mutta on se kyllä ihanaakin :). Ikää meillä on jo 43 ja 49.


      • kassu...

        kirjoituksia tällä palstalla. Täysin yhdyn edelliseen myös 15 vuoden suhteesta turkkilaiseen mieheen. ja tuohon viimeiseen lauseeseen se arvostus tulee siitä rahasta...ei siitä että vaimo olisi "älykkäämpi".


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      298
      3381
    2. 202
      2931
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      71
      2514
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      231
      1986
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1415
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1327
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1308
    9. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      166
      1271
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1267
    Aihe