Elffiä vai ryssämineraalia?

Hubba-Bubba-Iroquois

Onko tuo Elf-öljy ehdoton välttämättömyys moottoriin ja vaihteistoon Renaulteissa? Palstoilla saa toistamiseen lukea, että Elfiä sen pitää olla, mutta toiset taas sanovat, että tavallinen halpisöljykin riittää. Niin ja varmaan tähänkin kysymykseen Relluosan omistaja sanoo oman Elf-kommenttinsa.

11

3926

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käsinhämmentäjä

      Eli otsikossa tuo jo tulikin sanottua. Vaikka vaihteistoöljyn vaihtoa ei huolto-ohjelma välttämättä edes edellytä niin sen verran pieni kustannuserä tuo on joka tapauksessa että ne öljyt kannattaa kuitenkin edes 100 tkm välein vaihtaa.

      Ja lootaan öljyiksi TransElffiä niin ei tule turhaan vaihdettua. Laadut selviää täältä:

      http://www.orum.fi/index.php/ELF.html

      Niitä saa esim. AD-ketjun huoltamoilta. Jos ei ole hyllyssä niin pyydä tilaamaan.

      • Meksu ykkönen

        Kyllä Meganen vm.2001 huolto-ohjelmaan kuuluu vaihteistoöljyn vaihto 4 vuoden välein. On sen verran harvoin tapahtuva toimenpide että ei kannata lähteä kokeilemaan toimisiko joku muu, ELF ainakin toimii vaihteistossa. Vaihteistoöljy maksoi merkkiliikkeessä 42€ ja vaihtotyö 23,55€, tekee rapiat 16€/vuosi.

        Moottorissa itse olen käyttänyt Mobil 1 0w-40, mutta kyllä varmaan muutkin luokituksen täyttävät toimivat.
        Mobileilla olen ajanut parikymmentä vuotta eri automerkeillä, eikä ole koskaan öljyihin liittyviä ongelmia ollut. Onhan muitakin hyviä öljyjä, mutta itse olen Mobiliin tyytyväinen, saa ihan kohtuullisella hinnallakin kun vähän katsoo mistä ostaa.


      • Total Elf
        Meksu ykkönen kirjoitti:

        Kyllä Meganen vm.2001 huolto-ohjelmaan kuuluu vaihteistoöljyn vaihto 4 vuoden välein. On sen verran harvoin tapahtuva toimenpide että ei kannata lähteä kokeilemaan toimisiko joku muu, ELF ainakin toimii vaihteistossa. Vaihteistoöljy maksoi merkkiliikkeessä 42€ ja vaihtotyö 23,55€, tekee rapiat 16€/vuosi.

        Moottorissa itse olen käyttänyt Mobil 1 0w-40, mutta kyllä varmaan muutkin luokituksen täyttävät toimivat.
        Mobileilla olen ajanut parikymmentä vuotta eri automerkeillä, eikä ole koskaan öljyihin liittyviä ongelmia ollut. Onhan muitakin hyviä öljyjä, mutta itse olen Mobiliin tyytyväinen, saa ihan kohtuullisella hinnallakin kun vähän katsoo mistä ostaa.

        Ainakaan -99 Sceniciin se ei kuulunut ja -03 malliinkin ne vaihdettiin 5v/85 tkm kohdalla ihan omasta aloitteestani.


      • Meksu ykkönen
        Total Elf kirjoitti:

        Ainakaan -99 Sceniciin se ei kuulunut ja -03 malliinkin ne vaihdettiin 5v/85 tkm kohdalla ihan omasta aloitteestani.

        Täytyi ihan itsekin selata huoltokirjaa ja siellä ei todellakaan mainita mitään vaihdelaatikon öljynvaihdosta, enempää kuin jarrunesteen vaihdostakaan. Myöskään jakohihnan vaihdon väliä ei ole kerrottu mikä on aika outoa ja vesipumpun vaihdosta ei mainita missään sanallakaan, edes huoltopöytäkirjassa.

        Nämä tiedot näkyvät huoltopöytäkirjassa jonka saa kun käyttää autoa huollossa.

        Määräaikaishuollon lisätyöt (veloitetaan erikseen)
        - jakohihna, kiristin, taittopyörät: vaihto (48kk tai 90 000km)
        - automaattivaihteisto: öljytason tarkastus jos vuotoja (1)

        Suositukset, seuraavat työt eivät sisälly määräaikaishuoltoon (tilataan ja veloitetaan erikseen)
        - jarrusatulahuolto (tarvittaessa)
        - kauko-ohjaimen paristo: vaihto (2 v. välein)
        - ilmastointilaite: toimintatehon tarkastus (2 v. välein)
        - jarruneste: vaihto (4 v. välein)
        - vaihteistoöljy: vaihto (4 v. välein)
        - jäädytysneste: vaihto (4 v. välein)
        - vetokoukku irroitettava: voitelu (1 v. välein)

        Sinänsä suositukset eivät ilmeisesti kuulu pakollisiin töihin, mutta luulisi huollon ainakin tarjoavan kyseisiä töitä tehtäväksi. Onhan niille huoltokirjassa oma paikkansa mihin ne merkataan, jakohihna, jarruneste ja jäähdytysnestevaihdot.


    • kokeiltu on

      Älä ajattele edes muuta vaihteistoon. Moottoriin voi kyllä käyttää muitakin öljyjä.

      • Ei Elf

        Kun ostin 1988 uuden kaksvitosen, niin myyjä antoi vinkin käyttää jotain jonkun pienen maahantuojan öljyä, "niin ei tule niitä synkronointiongelmia". Pakkauksessa ei ole mitään käyttöolosuhdeluokkamainintaa, lukuunottamatta lausetta "täyttää kaikki ankarimmatkin käyttöolosuhdevaatimukset" (tai jotain siihen suuntaan). Viskositeetistakaan en muista, mutta moniasteöljyä se oli (75-90??). Kilometrejä kertyi puoli miljoonaa ja mitään ongelmia vaihteistossa ei esiintynyt. Uudemmissa Relluissa olen käyttänyt Mobilin synteettistä vaihteistoöljyä ja mitään ongelmia ei ole ollut - tosin kilometritkin on jäänyt alle kahdensadan tuhannen - yhdellä ykstoistasella ajoin yli kolmesataatuhatta. Vuosien aikana olen omistanut toistakymmentä Renua ja litraakaan en Elfiä ole niihin käyttänyt ja mitään ongelmia ei ole ollut.


      • vain Elf laatikkoon
        Ei Elf kirjoitti:

        Kun ostin 1988 uuden kaksvitosen, niin myyjä antoi vinkin käyttää jotain jonkun pienen maahantuojan öljyä, "niin ei tule niitä synkronointiongelmia". Pakkauksessa ei ole mitään käyttöolosuhdeluokkamainintaa, lukuunottamatta lausetta "täyttää kaikki ankarimmatkin käyttöolosuhdevaatimukset" (tai jotain siihen suuntaan). Viskositeetistakaan en muista, mutta moniasteöljyä se oli (75-90??). Kilometrejä kertyi puoli miljoonaa ja mitään ongelmia vaihteistossa ei esiintynyt. Uudemmissa Relluissa olen käyttänyt Mobilin synteettistä vaihteistoöljyä ja mitään ongelmia ei ole ollut - tosin kilometritkin on jäänyt alle kahdensadan tuhannen - yhdellä ykstoistasella ajoin yli kolmesataatuhatta. Vuosien aikana olen omistanut toistakymmentä Renua ja litraakaan en Elfiä ole niihin käyttänyt ja mitään ongelmia ei ole ollut.

        Saatko jotain kiksejä puhumalla puutaheinää?


      • Renutekniikkavolvo
        Ei Elf kirjoitti:

        Kun ostin 1988 uuden kaksvitosen, niin myyjä antoi vinkin käyttää jotain jonkun pienen maahantuojan öljyä, "niin ei tule niitä synkronointiongelmia". Pakkauksessa ei ole mitään käyttöolosuhdeluokkamainintaa, lukuunottamatta lausetta "täyttää kaikki ankarimmatkin käyttöolosuhdevaatimukset" (tai jotain siihen suuntaan). Viskositeetistakaan en muista, mutta moniasteöljyä se oli (75-90??). Kilometrejä kertyi puoli miljoonaa ja mitään ongelmia vaihteistossa ei esiintynyt. Uudemmissa Relluissa olen käyttänyt Mobilin synteettistä vaihteistoöljyä ja mitään ongelmia ei ole ollut - tosin kilometritkin on jäänyt alle kahdensadan tuhannen - yhdellä ykstoistasella ajoin yli kolmesataatuhatta. Vuosien aikana olen omistanut toistakymmentä Renua ja litraakaan en Elfiä ole niihin käyttänyt ja mitään ongelmia ei ole ollut.

        En oo erikseen renutekniikka-Volvoihin elffiä hankkinut. Sitä on laitettu mitä korjaamo on suositellut ja hyvin pyörii. Ei ees noissa kaikissa merkkikorjaamoissakaan ole aina elffiä tarjolla. Vai onko nää Volvojen renutekniikat suunniteltu jotain muuta kuin elffiä käyttämään.


      • V vasen O oikea
        Renutekniikkavolvo kirjoitti:

        En oo erikseen renutekniikka-Volvoihin elffiä hankkinut. Sitä on laitettu mitä korjaamo on suositellut ja hyvin pyörii. Ei ees noissa kaikissa merkkikorjaamoissakaan ole aina elffiä tarjolla. Vai onko nää Volvojen renutekniikat suunniteltu jotain muuta kuin elffiä käyttämään.

        Mutta Renaultin vaihteistoon Elffiä. Moottoriöljynä kelpaa kyllä muutkin merkit.


    • MobilTeboil

      Yli 40 vuotta Renuilla olen ajanut. Joskun vahingossa Elfiäkin on vaihdossa laitettu. Pääasiassa Mobilin tai Teboilin öljyllä olen ajellut. Eihän sitä Elfiä aina ole ollut saatavillakaan.

      • laita suositus

        tosiaan nykyisiin automerkkeihin ei kuulu vaihteisto-öljyn vaihto huolto-ohjelmaan, vain tarkastus ja lisäys tarvittaessa. Vanhempiin eli alle 1996 lukusiin oli yleensä vielä hypoidit joka piti lootat loistavassa kunnossa auton koko iän. Voisin kyllä todeta että öljy kuin öljy menettää ominaisuutensa sekä on kerännyt julmetusti rautaa noin 100 000 km paikkeilla. Eli mieluimmin kannattaa vaihtaa öljyt koska se ei paljon maksa.Ps kaikissa lootissa ei ole edes tyhjennysproppua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1486
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      7
      1243
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1218
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe