Moi kaikki! Mä tiedän että kaikki kanin omistajat raivoo mulle, mut mun on pakko vielä kysyä... Kun mä oon ottamassa (ollaan harkittu jo n. vuosi) kanin, niin olisko järkevämpi vaihtoehto ottaa kääpiökani vai leijonanharjakani? Mulla on ollut kaksi hiirtä. Tietääkö kukaan paljonko kääpiöluppa maksaa? Olen nähnyt monta kääpiökania, mutta hirmu monet on ihan eri kokoisia! Siis itse haluaisin mahd. pienen kanin, ja minä ja äitini rakastuimme eläinkaupassa ensisilmäyksellä pieneen ja karvaiseen leijonanharjaan. Olen varma, että osaisin ja ennen kaikkea jaksaisin hoitaa kanini loppuun asti. Siis, mikä olisi hyvä vaihtoehto? Muuten, olisiko Lulu tai Lunu hyvä nimi......? :D
Kania hankkimassa
56
18439
Vastaukset
- Rabbit
sun päätös kumman otat. Kääpiölupat maksaa yl. 50€... Nimikin on sun päätös. Mitä me muut voidaan sanoa että minkä nimen annat... :P
- Puputus
No...Me kysyttiin sieltä eläinkaupasta (kuopiossa asun...) että paljo sellanen leijonanharjakani maksaa, niin se sano että noin 70 euroo...
- ansku
mä suosittelen kääpiökanii ja mieluiten poikaa kosk mul on molemmat kääpiökani ja leijonanharja et niinku se kääpiökani on helpompi.........
- Puputus
öööh..millä tavalla ne on erillaisia hoidoltaan ja onko luonteessa jotain erikoista? Muuten, jos voisit vaikka mailailla, oso on: [email protected] (sama käy messengerissä..) :D
- >Bensuu<
Puputus kirjoitti:
öööh..millä tavalla ne on erillaisia hoidoltaan ja onko luonteessa jotain erikoista? Muuten, jos voisit vaikka mailailla, oso on: [email protected] (sama käy messengerissä..) :D
Kaikki kääpiökanit eivät sovellu mielellään ensimmäiseksi kaniksi, mutta kääpiöluppaa suosittelisin.
Esim. hermeliinit voivat olla luonteeltaan ei-niin-mussukoita kuin luppikset.
Hintaahan niillä on aina 40-50 eurosta 80 euroon. :3
- Persilja!?!?
Me ostettiin jonku aikaa sit tyttö kääpiöluppakorva joka makso eläinkaupas 50e
Mut riippuu mistä ostaa... esim jotkut antaa ilmasiks mut ne ilmaset kanit on varmaan jotain 1 vuotta jo....'
Jos haluut pienimmän mahdollisen kanin ota tyttö kääpiökani.... Poika kääpiökanit kasvaa vähän isommiks ku tytöt....
Päätä nimi vasta ku näet kanin... sillä kanin ulkonäkö auttaa nimen valinnassa =)- Puputus
Niinku tuolle Rabbitille jo sanoin, niin se leijonanharjakani makso 70 euroo..eli se olis kalliimpi. Mut olishan se kääpiöluppa tietysti helppohoitoisempi... :/ hmm.. Tiedän että sen nimen voi oikeestaan vasta päättää kun näkee sen kanin, mut mä vaan "rakastuin ensisilmäyksellä" yhteen leijonanharjakaniin eläinkaupassa, ja se näytti ihan lululta. :D
- Sykkerö
Puputus kirjoitti:
Niinku tuolle Rabbitille jo sanoin, niin se leijonanharjakani makso 70 euroo..eli se olis kalliimpi. Mut olishan se kääpiöluppa tietysti helppohoitoisempi... :/ hmm.. Tiedän että sen nimen voi oikeestaan vasta päättää kun näkee sen kanin, mut mä vaan "rakastuin ensisilmäyksellä" yhteen leijonanharjakaniin eläinkaupassa, ja se näytti ihan lululta. :D
70 euroa leijonanharjaskanista on törkeää rahastusta! Ei kannata ostaa eläinkaupasta, koska siellä on hinnat jopa kaksi kertaa korkeammat kuin jos ostat kaninpoikasen kasvattajalta, lisäksi kani ei välttämättä olekaan rotupuhdas, vaan jokin risteytys joka kasvaa sitten suuremmaksi kuin luulitkaan... Leijonanharjaksia saa 30-40 kasvattajalta eurolla, aikuisena painavat alle 2kg.
Jos haluat pienimmän mahdollisen kanirodun, hanki hermeliini, niillä ihannepaino on 1-1,5kg, hermeliinin hinta on noin 40-50 egeä.
Kurkkaa myyntipalsta sivulta www.puput.net
sieltä löytyy myytäviä kaneja. - Puputus
Sykkerö kirjoitti:
70 euroa leijonanharjaskanista on törkeää rahastusta! Ei kannata ostaa eläinkaupasta, koska siellä on hinnat jopa kaksi kertaa korkeammat kuin jos ostat kaninpoikasen kasvattajalta, lisäksi kani ei välttämättä olekaan rotupuhdas, vaan jokin risteytys joka kasvaa sitten suuremmaksi kuin luulitkaan... Leijonanharjaksia saa 30-40 kasvattajalta eurolla, aikuisena painavat alle 2kg.
Jos haluat pienimmän mahdollisen kanirodun, hanki hermeliini, niillä ihannepaino on 1-1,5kg, hermeliinin hinta on noin 40-50 egeä.
Kurkkaa myyntipalsta sivulta www.puput.net
sieltä löytyy myytäviä kaneja.Me aateltiinkin että jos jollain kasvattajalla olis...Siis minkälainen se hermeliini on? Tietäsitkö mitään hyviä sivuja? :)
- Sykkerö
Puputus kirjoitti:
Me aateltiinkin että jos jollain kasvattajalla olis...Siis minkälainen se hermeliini on? Tietäsitkö mitään hyviä sivuja? :)
Hermeliini on siis pienin kanirotu, semmoinen pyöreän mallinen töpökorva. Aika hauskan näköisiä, mutta luonne ei ole kuulemma yhtä ihana kuin leijonanharjaksilla.
Kurkkaa osoite www.kaniyhdistys.com
Siellä on kanirodut esitelty, samoin löytyy lista kasvattajista ja on myytävänä-palstakin :). - tiia.12
Puputus kirjoitti:
Me aateltiinkin että jos jollain kasvattajalla olis...Siis minkälainen se hermeliini on? Tietäsitkö mitään hyviä sivuja? :)
voiks joku myydä mulle kanin 20 eurolla pliis oon aina toivonu kanii ja nyt oon kasannu rahaa sen vuoks
- 12v:lle
tiia.12 kirjoitti:
voiks joku myydä mulle kanin 20 eurolla pliis oon aina toivonu kanii ja nyt oon kasannu rahaa sen vuoks
Keräähän nyt vain vielä lisää rahaa.. 20 eurolla et pysty viemään kania eläinlääkäriin, jos sairastuukin!
- Hihhuli hei
tiia.12 kirjoitti:
Hei ei pahalla mut kaniin tarttee paljon enemmän rahaa, jos sen aikoo oikeesti pitää!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! MÄ KERÄÄN KANIIN RAHAA JA MULLA EI OO VIELÄKÄÄN TARPEEKS VAIK MUL ON YLI SATANEN! (aika vähän kyl viell.....)
- kanifani1
Puputus kirjoitti:
Leijonanharjaat on kiltimpii kuIn hermeliinit mulla on leijonanharjaskani itselläni mutta haluaisin hermeliinin. Hermeliineillä on normaalia pyöreemmät silmät ja pää ku tavallisella ja niil on aika lyhyet korvatki.
- Mamma
Meillä on kax leijonaharjahermeliiniä, jotka ovat tyttöjä samasta poikueesta. Ne on pian 5-v. ja toinen on 900 g ja toinen 1,2 kg. Toinen lihoi vasta kohdunpoistoleikkauksen jälkeen, toista ei ole leikattu. Kax pikkupupua on hyvä valinta, kun niillä on sit seuraa toisistaan.
- leijonat
Hermeliini on kaikkien puhuma kääpiökani.
Mutta eihän käytetä mistään kanista nimeä kääpiökani.
Kääpiökani ryhmään kuuluu:Hermeliini, kääpiöluppa
ja kääpiöjäniksestä ja leijonasta en ole varma.
Leijona on luonteeltaan yleensä parempi kuin hermu, mutta tietenkin isompi ja turkkia täytyy hoitaa useammin.
Itse omistan sekä hermun että leijonan ja kyllä täytyy sanoa että leijonat on "lempeempiä"!
Mien hermu neiti kun kävi kerran ilman mitään syytä n.3 kilosen kanin kimppuun.....;) - KaniFani11122221
Olen itse etsimässä leijonanharjaksen ja hermeliinin risteytystä
- Liina
Eipä sinulle kukaan tästä voi raivota.. Olet harkinnut kanin ostoa jo kauan ja kysyt nyt neuvoa.. Siinä ei ole mitään pahaa, päinvastoin..
Jaa-a.. Sellaista rotua kuin kääpiökani ei ole olemassakaan mutta tarkoittanet ilmeisesti hermeliiniä tai pienikokoista risteytystä..
Kaikista pienimmät kaniroduthan ovat hermeliinejä, kääpiöluppia ja leijonanharjoja.. Itse noista suosittelisin kääpiöluppaa monenkin syyn takia.. Se hakkaa hermeliinin luonteessa mennen tullen ja on helpompi hoidettava kuin leijonanharja..
Perusteluja varmasti kaipaat joten tässä tulee:
Hermeliiniä en koskaan suosittelisi ensimmäiseksi kaniksi.. Totta on että se on pieni ja suloinen mutta usein ne ovat aika kiukkuisia ja arkoja.. Huomaa selvästi eron esim. hermun ja lupan välillä.. Hermeliini on todella arempi..
Leijonanharja on mukava rotu mutta vain mikäli sitä jaksaa harjata päivittäin.. On olemassa eri pituisia karvoja ja jos otat sellaisen joka on ihan pelkkää karvaa, sitä joutuu harjaamaan siis todellakin päivittäin! Tähän ei kaikilla riitä energiaa joten mieti hyvin tarkkaan viitsitkö hoitaa sitä vielä viiden vuoden jälkeenkin.. Itse puhun kokemuksesta sillä minulla on ollut monta angoraa jotka vaativat saman hoidon..
Mutta oma suositukseni olisi siis tuo kääpiöluppa.. Tai tietysti joku pienikokoinen risteytyskin olisi varmasti mukava.. Onnea vain kaninhankinnallesi..
-Liina-
Ps. Lulu kuulostaa kivalta nimeltä kanille..- Puputus
Kiitos ensiksikin tosi paljon! :) Mä oon päivät pitkät miettinytkin sitä harjauksen määrää jos sen jellonan ottaa...Elikkä luppikset on lempeimpiä? vai..? öööh... :/ Ne hermeliinit kyllä näytääkin aika itsepäisiltä. Pieni mutta pippurinen? :D alan jo vähitellen kääntyäkkin sen kääpiölupan puolelle. eli se olisi siis hyvä valinta?
- Liina
Puputus kirjoitti:
Kiitos ensiksikin tosi paljon! :) Mä oon päivät pitkät miettinytkin sitä harjauksen määrää jos sen jellonan ottaa...Elikkä luppikset on lempeimpiä? vai..? öööh... :/ Ne hermeliinit kyllä näytääkin aika itsepäisiltä. Pieni mutta pippurinen? :D alan jo vähitellen kääntyäkkin sen kääpiölupan puolelle. eli se olisi siis hyvä valinta?
No tietysti yksilöissäkin on eroja.. En väitä että kaikki hermut ovat kiukkuisia, mutta yleisesti ne ovat enemmän sitä kuin muut..
Jellonan harjaus riippuu siis ihan siitä kuinka paljon sitä karvaa on.. Joillakin ei ole kuin pieni tupsu ja jotkut ovat niin pörröisiä että silmiä ei näy.. Sen mukaan on sitten hoitamistakin..
Ja itse en ole kääpiöluppaa omistanut mutta tiedän siitä sen verran että oikein mukava kaveri se on.. Ja vinkkinä vielä että kääpiölupat pärjäävät yleensä hyvin esteilläkin.. Eli siihenkin voi sitten suuntautua pienellä harjoittelulla.. - Hermu_omistaja
Puputus kirjoitti:
Meillä on ollu hermeliini jo kohta vuoden.Painokin on n.1 kg.Hermeliinit jää aika pieniks.Makso eläinkaupassa n.35 eu.Häkki,ruuat ja pelletit tuli samaan juttuun(kanipaketti),yhteensä kanipaketti makso n.150 eu.Kynnet leikataan kerran kuussa ja harjata voi kerran viikossa.Mä suosittilen hermeliiniä.Hermeliini elää n. 4-6.
- äläota
Puputus kirjoitti:
oli leijonanharjakani ja sitä piti oikeesti harjata ihan sikana, älä ota sellaista! sen turkkiin sotkeutuu puruja ja heinää ja paskat jää kiinni perskarvoihin, ei kivaa.
- mosi
Hermu_omistaja kirjoitti:
Meillä on ollu hermeliini jo kohta vuoden.Painokin on n.1 kg.Hermeliinit jää aika pieniks.Makso eläinkaupassa n.35 eu.Häkki,ruuat ja pelletit tuli samaan juttuun(kanipaketti),yhteensä kanipaketti makso n.150 eu.Kynnet leikataan kerran kuussa ja harjata voi kerran viikossa.Mä suosittilen hermeliiniä.Hermeliini elää n. 4-6.
sopiiko hermeliini lapsi perheisii ????????
- maria mimmi
leijonanharja-kani on hyvin vaihto ehto mut kanilla pitää aina olla kaveri!!kannattaa ottaa 2 kania tyttö ja poika mutta sillon on varauduttava poikasiin..mäkin sain tänään itselleni toholammelta leijonanharja-kanin mun rex kanin kaveriksi,pidetään ne hetki vielä erossa toisistaan ja katotaan sitten mitä tapahtuu, rupeekohan ne tappelemaan??saa nähdä.. kääpiöluppa maksaa jos se on jotain rotua niin noin 15-40e!!!lulu on ihana nimi!!mun leijona kanin nimi on pörri kun se on niin pörröinen!!=)
- KaNiFaNi
Moikka! Mulla on kääpiökani se on luppakorva ja lyhyt karvainen. Ne maksavat 69€ ellet sitten tarkoita tavaroineen päivineen (häkki ruuat)
mutta itse kääpiöluppakorva kani on sen verran.
Mutta kun sanoit haluavasin mahd. pienen niin sitten hermeliini joka on halvempi kun kääpiöluppakorvakani. Mutta hermeliini ei ole niin ihmisläheinen välttämättä kun luppa.
Anteeksi kovasti hermeliini fanit:D
ps. Riippuu tyttö vai poika, Lulu on hyvä nimi;)
Itselläni on poika ja sen nimi on Roki. Mutta omahan on päätöksesi;)- 8 kuukautta sitten
Niin, tuossahan se nyt luki. Eläinsuojajostainpaikasta ostin mustan kääpiölupan (ei se kyllä kovin KÄÄPIÖ ole, mutta ihana silti) talvet ja kesät se on ulkona vapaana, mutta talvella kyllä sisällekkin otetaan. =) kiitos neuvoista! ainiin, ja kanin nimeksi tuli Pessi, koko nimi Pessi Elmeri.
- KaNiFani
8 kuukautta sitten kirjoitti:
Niin, tuossahan se nyt luki. Eläinsuojajostainpaikasta ostin mustan kääpiölupan (ei se kyllä kovin KÄÄPIÖ ole, mutta ihana silti) talvet ja kesät se on ulkona vapaana, mutta talvella kyllä sisällekkin otetaan. =) kiitos neuvoista! ainiin, ja kanin nimeksi tuli Pessi, koko nimi Pessi Elmeri.
Moikka! Niin eipä kestä! Aivan ihanan nimi:D
- kanifani
moikka mulla ittelläni on 2 kääpiöluppakorva kania ne on reilut 2v. Mutta koko todella vaihtelee nimittäin toinen niistä on uros ja toinen narttu ja se uros on paljon pienempi kun se narttu...ja niitten äiti oli varmaan kolmekertaa suurempi kun ne mun kanit..eli se on ihan yksilöllistä nähtävästi et minkä kokosia niistä tulee...
Joo noi sun nimet on ihan kivoja! mut mä keksin omille vasta sillon kun ne olín nähny ne... mut kannattaa suunnitella ihmeessä! - jansuliini
oon 12v. tyttö mulla on ollu kani aika kauan, ja on nytkin. halusin vastata viästiin koska haluun auttaa. kaikista kivoinpia kaneja on tyttö kanit. poika kanit ulostelee minne sattuu! xD
mut näöllä ei ole väliä siihen mihin kiintyy niin se on tärkeintä. eläinkaupasta ostetut kanit ovat kalliita 15-30 eurol saa minkä vaan kanin koti kasvatuksesta! mun kanin Pinku on ostettu kodista se on kiltti eikä pelkää. lasi ikkuna kanit saattaa pelätä. sinähän siitä päätät ole viisas ja kuuntele kani asian tuntiaa- jassuxi
moi mä oon hankkimassa kania mutta mulla on kysyttävää vielä..ajattelin vaan ku luin netist et urokset on seurallisempia ku naaraat mut urokset merkkailee..haluisin tietää kumpi mun kannattaa ottaa. ja onko kääpiöluppa ihana/helppo/ihmisläheinen kani? ja sit vielä että kummast kani kannattaa hankkia eläinkaupast vai kasvattajalt..ja sit kerroks jtn osoitteit mist löytäisin kasvattajii ku ite asun ulvilas lähellä poria ja en hirveeen kaukaa sitä pupua haluis hakee..auta pliis :/
- kiaxw
jassuxi kirjoitti:
moi mä oon hankkimassa kania mutta mulla on kysyttävää vielä..ajattelin vaan ku luin netist et urokset on seurallisempia ku naaraat mut urokset merkkailee..haluisin tietää kumpi mun kannattaa ottaa. ja onko kääpiöluppa ihana/helppo/ihmisläheinen kani? ja sit vielä että kummast kani kannattaa hankkia eläinkaupast vai kasvattajalt..ja sit kerroks jtn osoitteit mist löytäisin kasvattajii ku ite asun ulvilas lähellä poria ja en hirveeen kaukaa sitä pupua haluis hakee..auta pliis :/
Mulla ittellä on leijonanharjaskani uros ja se on noin 6kk. : ) Meijän Bamse-kani tulee syliin kun menee istumaan sohvalle ja muutenkin tosi seurallinen. Bamsella ei ole kovin paljon karvaa, joten aika helppohoitoinen, ja kerää todellaki katseita koska kovin moni ei oo nähny kania jolla pitkät karvat. :D
Naaraista ei ole kokemusta mutta kaverin naaras on säikky eikä kovin seurallinen (tosin yksilöllistähän tämä on.)
Bamse merkkailee sohville ja kavereitteni syliin joka on todella epämiellyttävää! mutta ajateltiin leikata hänet, se kuulemma auttaisi asiaan ainakin hieman.
Ja ite suosittelisin hankkimaan kanin kasvattajalta, ikinä en itse ostaisi eläinkaupasta kania, sillä ei tiedetä sen alkuperästä tai iästä tarkalleen tai onko sillä joitain sairauksia joita kauppias ei vain tahdo myöntää. Kannattaa mennä Apula.fi, sieltä löytyy vaikka kuinka paljon kaneja joita annetaan ja myydään. : )
- SaSu97
Kääpiökanit maksaa noin 50-80euroo. Kääpiöluppis painaa noin 1,9kg riippuu kanin perimästä. Minä itse olen harkinnut herrmeliiniä se on pienin kääpiökani. Hermeliini on vähän isompi kuin marsu, se painaa noin 600-1400grammaa. Kani elää noin 6-10 vuotta ja sen kanssa pitää olla monta tuntia päivässä.
- leppäkerttu225
Leijonaharjaksella on tuuhea karva ja se vaatii enemmän hoitoa kuin kääpiölupan karva.
Asun Tampereella ja meijän läisessä eläinkaupassa kääpiöluppa makso 65 euroo, mut kasvattajilla on yleensä halvempia ja ne voi olla paremmin hoidettuja.
Mun äidillä oli kun se oli lapsi niin kääpiökani ja se sano et se oli tosi pieni.- heips kaikille
Moikka kanitietäjät!
Olisiko jollain kertoa kanin hoidosta? Jos minulle kani käteen tyrkättäisi, niin kyllä osaisin hoitaa, mutta jotain erikoislaatuista? Omakohtaista, mieluiten positiivista, eikä mitään "syövän kanssa toimitaan näin" juttuja. Perus hoitovinkitkin ovat oikein tervetulleita! Ja mikä olisi kiltti ja "söpö" kanirotu, mieluiten keskikokoinen? Kanin hankintaa ajattelin, mutta rotua en vielä tiedä. Saa pistää myös tietoa jostain tietystä rodusta. - Rabbitfani
heips kaikille kirjoitti:
Moikka kanitietäjät!
Olisiko jollain kertoa kanin hoidosta? Jos minulle kani käteen tyrkättäisi, niin kyllä osaisin hoitaa, mutta jotain erikoislaatuista? Omakohtaista, mieluiten positiivista, eikä mitään "syövän kanssa toimitaan näin" juttuja. Perus hoitovinkitkin ovat oikein tervetulleita! Ja mikä olisi kiltti ja "söpö" kanirotu, mieluiten keskikokoinen? Kanin hankintaa ajattelin, mutta rotua en vielä tiedä. Saa pistää myös tietoa jostain tietystä rodusta.Hei! Kääpiöluppis on tosi hyvä ekaksi kaniksi. Helppohoitoinen. Se on kiltti ja söpökin.
- senn---n
no mää ottasin nimeks lunun koska se on parempi ja paremman näkönen on uros leijonaharjaskani!!
- Sanniiiiii
Meil oli ainakin hermeliini ja se oli aiiiivan ihana, luonteeltaa ihan sika seurallinen ja siisti, mut sehän kumminki johtuu siitä kui nuorena sen ottaa, ja miten sitä kasvattaa, kuin siisti siitä tulee.
Meil me makso kasvattajalta n.40e.
Ja noi sun nimet on aivan ihania, ja kuten jo sanottiin ulkonäkö auttaa kauheesti nimen valinnassa, kuin meilläki oli vaikka mitä nimii esim. Nekku ja kaikkee, mut sittekkö nähtiin se kani joka oli musta niin päätettiin antaa nimeksi Laku :)Sa- Pupuli♥
skoe kirjoitti:
paljon tietoa kaneista löytyy täältä: http://mauhau.foorumini.net/
Vanha aihe, mutta kirjoitanpa silti. ;D
Itse omistan kaksi hermeliiniä, ja voin todellakin suositella rotua muillekin kania harkitseville. Toinen kanini on mukava, kiltti, rauhallinen ja leppoisa, toinen lähinnä ensimmäisen vastakohta :D
Riippuu tietenkin kanista ja sen luonteesta, millainen se on. Mielestäni EI voi rodun perusteella sanoa, että esim. "hermeliinit on vihasia ja pelokkaita kaneja, kääpiölupat rauhallisia ja ystävällisiä jne.".... Se on ihan vaan kanista kiinni, millainen se on. Toki rotukin saattaa vähän vaikuttaa asiaan.
- ätsjuu
mul on semmonen ja se makso 65euroo:)
- kääpiöluppa2345
Mulla on kääpiöluppa ja ollaa varmaa hankkimas toistaki mut kääpiöluppa on seurallinen ja maksaa n. 60 euroo tai 65 mut mul on sellanen valkonen ruskeet silmät vähän vaaleet harmaata päällä ja korvat vaaleen ruskeet mut se on pää asias valkonen ja sen nimi on nöpö =) mä oon kääpiölupan puolella
- Megara87
itselläni on tällä hetkellä 3 hermeliiniä, ja lauma kasvamassa. Kokemuksia on myös kääpiölupasta, ja näistä kahdesta suosittelen EHDOTTOMASTI kääpiöluppaa ensikaniksi. Hermeliinit osaavat olla todella oikukkaita, tosin paljolti riippuu yksilöstä. Kääpiöluppa on leppoisampi, ja seurallisempi. Uteliaana touhuaa ihmisen kanssa. Hermeliini taas usein arka, koskettaessa rynnii karkuun.
Uroskanit (ainakin edellinen kääpiöluppani) kovia merkkailemaan, naarailla ei ole tällasita ainakaan omalle kohdalle tullut huomattua.. onnea kanin hankintaan :D- manniiis_
- minulla on kaksi leijonaharjaskania, maksoivat molemmat 65e .
- ei ole kokemusta kääpiöluppakaneista eli vaikee vastata :(
- leijonaharjaskanit on ihania , ja eikös niitä aika samallain hoideta ku kääpiöluppia ? :) - Megara87
manniiis_ kirjoitti:
- minulla on kaksi leijonaharjaskania, maksoivat molemmat 65e .
- ei ole kokemusta kääpiöluppakaneista eli vaikee vastata :(
- leijonaharjaskanit on ihania , ja eikös niitä aika samallain hoideta ku kääpiöluppia ? :)kaikkia kaneja tulee hoitaa samalla tavalla, ruokinta, kynsienleikkuu jne jne.. eihän siinä muuta eroa oikeastaan ole kun ulkonäkö ja koko :D Kasvattajalta otetut hermeliinit/kääpiölupat maksavat sen 50-60 normaalisti. jos on harvinaisempi väri, saattaa joutua maksamaan enemmänkin, mutta omat kanit kuuluneet tuohon hintaluokkaan aina. Kohta tulossa 2 naaras hermeliiniä lisää.
Eläinkaupoissa tosiaan pelkkä risteytys voi maksaa sen 65 e, ja todella harvoin jos ollenkaan on mitään tietoa suvusta tai kanin kasvattajasta.
- luppisfani
Saan kun kesäloma alkaa niin 2 kääpiöluppista. Otan tytö ja pojan.Olisi pari kysymystä:
1.Ostan toden näköisesti kirjavan ja mustan luppiksen,tyttö kirjava ja poika musta.Olisiko kellään hyvii nimii niille???
2.Haittaako,jos luppikset ovat ulkona koko kesän??
3.Voiko ulkohäkkiin laittaa virikkeitä kaneille esim. jotain puujuttuja kun ne lahoavat helposti kostealla. (kaverillani on käynyt niin)
Älkää kysykö miksi kysyn näitä nyt jo:D - miniperhonen
1.vaikka nyt Linus ja Lotta vaikee sanoa.. ulkonäkö näyttää nimen ;)
2.kaneilla pitää olla häkki ja sen pitää olla ehdottomasti turvallinen.. ja verkkopohjainen jotta ei karkaa
3.kannattaa laittaa jonku esim.tiiliskiven päälle.. - LUPPIS....
Ei kannata ostaa suoraan eläinkaupasta kania,koska hinnat ovat paljon korkeammat mitä suoraan kanin kasvattajalta. Itselläni on musta poika luppis. Suosittelen luppiksen ostamista. (;
PS. Täältä löytyy halvalla kaneja :
www.tori.fi
www.puput.net - mosi
mä olisin hankkimassa hermeliiniä vai olisko joku kääpiöluppakorva kani helpompi... voisko joku jolla on hermeliini kerto siitä (hoidot,luonne ja sillai) mistäköhän niitä saisi luotettavalta kasvattajalta ja haittaakse et meil on koira semmonen pieni :)
- Sedä
Suomalaiset kasvattajat, hoito-ohjeet ja aika paljon roduistakin löytyy osoitteesta kaniyhdistys.com, joka löytyy ilman sen pidempiä googlailuja ;) Rodun nimi on kääpiöluppa ei kääpiöluppakorva, ja sitä pidetään helpompana ensikanina kuin hermeliiniä.
- mosi
sitäpaitsi päädyin kääpiöluppaa :)
- mosi
ok
- kan'i
minulla on yksi rotu minkä otan ::DD se on semmonen pieni kääpiöteddy (siinä suvussa on katsos jotain rotuja niin siittä on tullut sen rotuinen) ja se on vähän niinkuin leijonaharjas koska pitkä karva :DD ja kääpiötä koska on pieni :DD
- VatsataudinFano
Eti hei internetist, mäki etin ja löysin paljon hyviä vaihtoehtoja, 2 sekarotusta 30 eurolla, ja me varmaa ostetaa se, osta mielummi sekarotuset, ne näyttävät hassuilta X D
- TIETOA.KANEISTA
Jos otat lemmikiksi suosittelen RISTEYTYSTÄ!
- Sedä
Kerro toki vielä miksi ihmeessä risteytys?
Kaneilla ei ole samoissa määrin jalostuksesta johtuvia ongelmia kuin koirilla tai kissoilla, joten risteytyksen monipuolisempi perimä ei suoraa ole hyödyksi. Sen sijaan risteytyksestä ei voi varmuudella sanoa yhtään mitään. VOI olla että saa tosi mukavan ja terveen kanin, mutta VOI ihan yhtä hyvin olla, että saa kanin jolla on esim. purentavika koska kanin suvusta ei ole jalostettu perinnöllisiä sairauksia pois. Jotkut toki tykkäävät että kani onkin Suuri Yllätys, eli siitä voi tulla minkä näköinen ja kokoinen tahansa. Monille voi kuitenkin olla vähän ikävä yllätys kun kääpiöstä kasvaakin jätti tai toisinpäin ;) Ja onhan noita hauskan ja persoonallisen näköisiä rotukanejakin, esim. japanilainen ja perhoskuviot :)
Ei siis mitään risteytyksiä vastaan, mutta kannatta punnita eri vaihtoehtoja objektiivisesti. Minkälaisia kaneja nyt otattekin, suosikaa vastuullisia kasvattajia, ei pentutehtailijoita tai naapuruston lasten "söpö kani söpö kani = paljon söpöjä kaneja" -meininkiä, jos tahdotte terveitä peheenjäseniä :)
- Kanifani98
Suosittelen kääpiöluppaa. Leijonaharjas on kovin vaikea hoidettava, siinä mielessä, että sitä joutuu harjaamaan joka päivä.
Kokemuksella voin sanoa, että kääpiölupat ovat todella ihania ja hellyyttäviä olentoja. Eläinkaupassa ( faunattaressa ) kanit maksavat 85e. Mielestäni PALJON. Kannattaa ostaa kasvattajalta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup324611Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene152588Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252425Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su552317- 321787
Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla321611Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731496Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?501295- 661294
- 821241