Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Energiajuomat pois lapsilta

Iskä68

Liian usein näkee jotain 12-vuotiaita lapsia jossain kaupan edustalla energiajuomatölkit kädessä. Tällainen toiminta pitäisi kieltää. Energiajuomat aiheuttavat vakavia munuaisvaurioita ja jopa ahdistuneisuutta. Eniten juomaa kuluttavat saavat jopa yliannostaa vitamiineihin.

Energiajuomat eivät ole lasten juotavaksi tehty. Kofeiini on piriste, eivätkä sellaiset kuulu lasten kehoon. Lasten pitäisi saada tarpeeksi energiaa ruuasta ja unesta. Tuollaiset litkut ovat aivan turhia, epäterveellisiä ja vieläpä kalliita! En ikinä anna omien lasteni juoda noita, sillä en halua pilata heidän terveyttään. Yrittävät toki taivutella sillä, että kaveritkin saavat juoda, mutta aion pian myös jututtaa muiden lasten vanhempia ja kieltää energiajuomat ala-ikäisiltä.

Mitään muuta vikaa ei noissa juomissa ole, paitsi, että ne eivät kuulu lapsille. Itse join tuossa äsken puolen litran Mad Crocin, jotta jaksan valvoa koneen ääressä sillä välin, kun lapset ja vaimo ovat nukkumassa. Mutta jokatapauksessa nämä juomat eivät ole tarkoitettu lapsille. MUISTAKAAKIN SE ja kieltäkää ne omilta lapsiltanne!

14

600

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...tämäkin

      Samaa pohtinut. Pidin juuri puhuttelua energiajuomien vaaroista 12-vuotiaalle siskonpojalleni, sisko itse kun ei tunnu kiinnostuneen mitenkään siitä, mitä toinen syö tai juo. Äitinsä antanut lapsen lipitellä näitä erikoisjuomia jo kahden vuoden ajan. Ei vaan kiinnosta oman lapsensa terveys ilmeisesti mitenkään. Tehdään lapsi, muttei osata kantaa vastuuta tästä. Ja näitä riittää.

      On hyvä, että jotkut kaupat on jo ottanut ohjeekseen olla myymättä energiajuomia alle 15-vuotiaille, mutta ongelma ei todellakaan poistu tällä. Siskonpoikakin kertoi ettei myyjät edes vaivaudu tarkistaamaan ikää. Myyntikiellosta pitäisi tehdä lain valvoma, muuten edessämme on muutaman vuoden päästä liuta sairaita nuoria. Oireilu on varmasti jo alkanut monen osalta.

    • lapsi.on.peili

      Jos energiajuomien terveysvaikutukset ovat noin radikaalit, tulisi niille asettaa laillinen ikäraja, tai kieltää niiden myynti kokonaan. Valituksen osoite on terveysministeriö.

      Perhepuolella viisaat vanhemmat näyttävät myös itse esimerkkiä lapsille. "Älä tee niinkuin minä teen, vaan niinkuin minä sanon"-periaate on vaikea viedä kunnialla perille olennoille, jotka on syntyjään ohjelmoitu matkimaan ympäristönsä elintapoja.

    • Superfaija

      En kyllä usko, että energiajuomat aiheuttaisivat munuaisvaurioita. Onko tästä jotain tieteellistä näyttöä?

      Ja olet sinä aika tekopyhä, kun itse juot noita helvetillisiä litkuja ja samalla saarnaat, kuinka ne ovat vaarallisia.

    • Poika 13v

      Juon energiajuomii jos huvittaa

    • somalit pois

      Jos kotona saa kahviakin niin miksi ei energiajuomia,(herkät lapset kofeiinille erikseen) mut en oo ikinä saanut minkäänlaista "ylivilkkautta"näistä piristävistä juomista,nauttikaa elämästä niin kuin haluatte älkää kieltäkö sitä toisilta :D ja sama juttu alkohooli ja tupakka tuotteiden kanssa.

    • Papayja

      "Jos kotona saa kahviakin niin miksi ei energiajuomia,(herkät lapset kofeiinille erikseen) mut en oo ikinä saanut minkäänlaista "ylivilkkautta"näistä piristävistä juomista. "

      Energiajuomissa on myös muita piristäviä aineita esim. Tauriinia, eli siinä on moninkertainen määrä piristäviä aineita kuin kahvissa. Lue pakkausselosto jos vielä olet oppinut. Eikä energiajuomat välttämällä aiheuta ylivilkkautta vaan piristävää tunnetta.

      Olen samaa mieltä aloittajan kanssa. Energiajuomat eivät ole lapsille, koska niillä on niin paljon haittavaikutuksia, en suosittelisi edes aikuisille niitä.

    • Ööööh...?
    • Papayja

      Luota vain wikipediaan....

      Usein kysyttyä energiajuomista

      Mitä ovat energiajuomat?
      Energiajuomat ovat kofeiinipitoisia virvoitusjuomia, joilla on piristävä vaikutus. Tyypilisesti ne sisältävät myös muita piristäviä ainesosia, kuten esim. guaranaa, tauriinia ja B-ryhmän vitamiineja.

      http://www.sinebrychoff.fi/batteryqa

      Energiajuomat sisältävät piristäviä yhdisteitä, kuten kofeiinia, guaranaa, tauriinia tai glukuronolaktonia. Sen lisäksi niissä on melko paljon B-vitamiineja.

      Totta. Kofeiinilla on piristävä vaikutus, jota tauriini saattaa tehostaa

      http://hyvaterveys.fi/artikkelit/Energiajuomaa-kuka-tarvitsee/1180/?c=Ravintoaineet

      Tauriini ei _virallisesti_ ole piriste, mutta se tehostaa kofeiinia eli piristää enemmän kuin kahvi.

    • lökäritön housu

      tauriini ja kodeiinipelleistä ei ole ojankaivuuseen.

    • 415

      Joo, kieltäkää nuorilta kaikki kiva niin kaikki nuorison ongelmat ratkeavat. Ei ihme että nuoret ovat ahdistuneita ja masentuneita kun kaikkea rajoitetaan. Samalla logiikalla voidaan kieltää alkoholi ja tupakka aikuisilta, ovathan ne sentään yhtä vaarallisia täysikasvuiselle aikuiselle kuin energiajuoma nuorelle. Ihmisten pitää tehdä omia päätöksiä, eikä heitä holhota tai rajoittaa.

      • jkljlkjkl

        Niin no, en itsekään joisi energiajuomia enkä antaisi lapsenikaan juoda (ovat vielä niin pieniä ettei asia ole meillä ajankohtainen´).

        En ymmärrä tätä nykymaailmaa jossa levätään liian vähän - sitten juodaan energiajuomia. Tai syödään kaikkea paskaa - ja sitten syödään jotain ruuansulatusta tasapainottavia jogurtteja. Ikäänkuin ongelmat häviäisi kun vähän laittaa laastaria päälle.

        Mutta antaa palaa vaan. Vapaaehtoisilla koekaniineilla saadaan lisää tietoa näiden juomien vaikutuksesta esim. lasten vielä kasvuvaiheessa olevaan kehoon ja mieleen. Muutenhan tällainen tutkimus olisikin täysin epäeettinen, nyt se tapahtuu markkinavoimien toimesta ja vanhempien täydellä suostumuksella.


    • 14_v nuori

      energia juomat eivät ole pahasta ne on haukkutu pystyyn ja itse juon niitä joskus mutta harvoin eli älkää ruvetko energia juoma rasisteiksi on niisä paljon hyvääkin

    • trololol

      No itse olen onnes koht 18 niin kohta loppuu paskojen energiajuomien litkiminen ja alan vetää kaljaa niin paljon kun sielu sietää ja mutsi ei voi yhtikäs mitää. Mutta sehän kalja on terveellisempä, kun energiajuoma eli parempi vaihtoehto siis.

      • es vaihtuu bisseen

        tai voi se mutsi potkii pihalle ku juon kaljoo vaan mutta ei se nyt ala potkimaan


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      2005
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1624
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1420
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      60
      1327
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      13
      1285
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1201
    Aihe