Laminaattilattian pesu

Ongelma lattiat

Olisin sellaista kysellyt että miten te joilla on laminaattilattia pesette sen??
me ollaan asuttu nykyisessä asunnossa nyt vajaan vuoden ja minua vaivaa sellainen ongelma että olen pessyt meidän laminaattilattiat ihan niille tarkoitetulla pesuaineella mutta silti lattiasta jää mustaa esim.jalkapohjiin.
mikä neuvoksi?olisi kiva jos joku osaisi vastata ja antaa hieman neuvoja:))
on todella kurjaa kun imuroit ja peset lattiat ja sitten kuitenkin kun kävelee paljainjaloin ni jalkapohjat on aivan mustat,tai kun lapsi ryömii lattialla ni sillä tulee mustaksi vaatteet.tuntuu että ihan kun ei koskaan siivoisi kun aina vaan tulee tuota mustaa.
voiko kyse olla jostain semmoisesta jos lattiat on öljytty tai jotain??en itse keksi enää mitää fiksua mitä tahdä...kiitoksia jo etukäteen jos joku viitsii vastata.

72

28505

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Perax

      Kysy sieltäkin.

    • menny vahaamaan

      jos entinen omistaja on vahannut lattian, niin sitä se saattaa olla eli ieroilee likaista vanhaa vahaa. Tee vahanpopisto, siihen on kaupassa omat aineet. Kokeile ensin johonkin huomaamattomaan kohtaan. Jos onnistuu hyvin, putsaa koko lattia ja sitten jatkaat ihan tavallisesti laminaatin hoitoaineella yms.

      • ongelma lattiat

        mietin itsekkin että oisko entinen omistaja vahannu tai laittanu jonkun öljy jutun...en tiedä, mutta kiitos vinkeistä,koklaan näitä.
        mutta jos vielä tulee ideoita mieleen niin saa laittaa otan niitä kyllä ilomielin vastaan:)


    • kauppias itse

      Laminaattilattiaahan EI SAA pestä. Lattia pyyhitään to-del-la kuivaksi väännetyllä, pelkkään veteen kastetulla rätillä. Mitään vahoja tai muita ei saa pintaan laittaa missään nimessä.

      Jos edellinen asukki on laminaattilattian vahannut, niin veikkaisinpa, että pinta menee vaan enemmän pilalle, jos alat sitä vahanpoistoaineilla hinkkaamaan.

      • ongelma lattiat

        kiitos sinulle tiedosta!
        sen tiesin että laminaattiahan ei saa pestä...olen useesti saanut hyvän lopputuloksen sillein että ensin imuroin ja sitten olen chifin mikrokuituliinoilla vetänyt lattiat läpi,ja vielä vaihtanut liinaa muutamaan otteeseen etten vaan levitä likaa huoneesta toiseen.näin on tullut ihan hyvää jälkeä ja mustat jalkapohjat on jääneet pois:))
        mutta aloin vaan miettimään että onko tämä kaikista paras tapa saada puhdasta jälkeä?
        pitäisikö minun vielä jotain tehdä,onko lattia varmasti puhdas...
        en todellakaan tiedä mitä tälle lattialle on tehty mutta taidan kysyä entiseltä asukilta...
        kun tuntuu että täällä kun kävelee niin jää lattiaan ns.varpaitten jälet..onhan tämä aika vaikea selittää täällä millainen tuo lattia on,mutta silti kiitä taas niitä jotka viitsitte vastata:))


      • rasva pois

        Vedellä? Ei tasan lähde kaikki läikät lattiasta. Itse olen sekoittanut tipan yleispuhdistusainetta sekaan. Ei ole tykännyt huonoa. Mutta todellakin rätin täytyy olla nihkeä.


      • sd<rwrqWTEH
        ongelma lattiat kirjoitti:

        kiitos sinulle tiedosta!
        sen tiesin että laminaattiahan ei saa pestä...olen useesti saanut hyvän lopputuloksen sillein että ensin imuroin ja sitten olen chifin mikrokuituliinoilla vetänyt lattiat läpi,ja vielä vaihtanut liinaa muutamaan otteeseen etten vaan levitä likaa huoneesta toiseen.näin on tullut ihan hyvää jälkeä ja mustat jalkapohjat on jääneet pois:))
        mutta aloin vaan miettimään että onko tämä kaikista paras tapa saada puhdasta jälkeä?
        pitäisikö minun vielä jotain tehdä,onko lattia varmasti puhdas...
        en todellakaan tiedä mitä tälle lattialle on tehty mutta taidan kysyä entiseltä asukilta...
        kun tuntuu että täällä kun kävelee niin jää lattiaan ns.varpaitten jälet..onhan tämä aika vaikea selittää täällä millainen tuo lattia on,mutta silti kiitä taas niitä jotka viitsitte vastata:))

        Laminaattihan on puristettua paperimassaa, jonka kulutuspintaan on laitettu muovipintainen valokuva, joka jäljittelee jotain luonnonmateriaalia. Pinta puhdistetaan sen ulomman muovikalvon ehdoilla, mutta pitää ottaa huomioon, että saumojen kautta ei saa kastella sitä paperikerrosta. Ainoa tapa kunnostaa on yrittää puhdistaa se muovikalvo rikkomatta sitä.

        Parketti taas on lakattua puuta, ja se on vielä herkempää kosteudelle, mutta sen voi kunnostaa hiomalla ja lakkaamalla uudestaan.


      • siivousfriikki

        minä pesen kerran viikossa laminaattilattiat käsitiskiaineella ja vedellä, tietenkin väännän rätin suht kuivaksi, mutta kuitenkin niin että se on enemmän märkä ku nihkee, ja lopputulos on aina ollu hyvä, samoja lattioita oon hinkannu ny 10 vuotta ja on kuin uudet.


      • siivoustyöläinen
        ongelma lattiat kirjoitti:

        kiitos sinulle tiedosta!
        sen tiesin että laminaattiahan ei saa pestä...olen useesti saanut hyvän lopputuloksen sillein että ensin imuroin ja sitten olen chifin mikrokuituliinoilla vetänyt lattiat läpi,ja vielä vaihtanut liinaa muutamaan otteeseen etten vaan levitä likaa huoneesta toiseen.näin on tullut ihan hyvää jälkeä ja mustat jalkapohjat on jääneet pois:))
        mutta aloin vaan miettimään että onko tämä kaikista paras tapa saada puhdasta jälkeä?
        pitäisikö minun vielä jotain tehdä,onko lattia varmasti puhdas...
        en todellakaan tiedä mitä tälle lattialle on tehty mutta taidan kysyä entiseltä asukilta...
        kun tuntuu että täällä kun kävelee niin jää lattiaan ns.varpaitten jälet..onhan tämä aika vaikea selittää täällä millainen tuo lattia on,mutta silti kiitä taas niitä jotka viitsitte vastata:))

        Hei!
        Itse olen työni puolesta huomannut, että laminaattilattiasta saa hyvän ja helppohoitoisen, kun puhdistaa sen kerran yhdistelmäkoneella. Eli pyydä joko siivousliikettä käymään pesemässä lattian (ei ole kallista jos et ihan palatsissa asu) tai vuokraa viikonlopuksi pieni yhdistelmäkone (siihen pun. laikka) kotiin (maksaa noin 30€ / vkl). Kunnollisen / perusteellisen pesun jälkeen hoida lattiaa niin kuin noissa viesteissä on neuvottu (siis pelkkää vettä ja nihkeät menetelmät - tahroille vähän kosteampaa ja / tai laminaatinpesuainetta).


      • Lipsticca

        Minä olen pessyt laminaattilattian ihan pelkkään kädenlämpöiseen veteen kostutetulla rätillä niinkuin tuolla edellkäin oli mainittu ja lattia puhdas ei ole valkoisissakaan sukissa mustia pohjia. Ei pesuaineita laminaattilattiaan ei


      • Anonyymi

        Itse valmistunut siivous alata ja alko naurattaa toi kun sanoit ettei saa laitaa mitään laminaattiin mut huom laminaattin saa pestä ja siihen on omat aineet!!


      • Anonyymi
        ongelma lattiat kirjoitti:

        kiitos sinulle tiedosta!
        sen tiesin että laminaattiahan ei saa pestä...olen useesti saanut hyvän lopputuloksen sillein että ensin imuroin ja sitten olen chifin mikrokuituliinoilla vetänyt lattiat läpi,ja vielä vaihtanut liinaa muutamaan otteeseen etten vaan levitä likaa huoneesta toiseen.näin on tullut ihan hyvää jälkeä ja mustat jalkapohjat on jääneet pois:))
        mutta aloin vaan miettimään että onko tämä kaikista paras tapa saada puhdasta jälkeä?
        pitäisikö minun vielä jotain tehdä,onko lattia varmasti puhdas...
        en todellakaan tiedä mitä tälle lattialle on tehty mutta taidan kysyä entiseltä asukilta...
        kun tuntuu että täällä kun kävelee niin jää lattiaan ns.varpaitten jälet..onhan tämä aika vaikea selittää täällä millainen tuo lattia on,mutta silti kiitä taas niitä jotka viitsitte vastata:))

        Jos vahattu vuokraaja kiiloituskone
        Ja ilman vahaa kiiloitat


    • lamis

      laminaatti eli köyhän miehen parketti yleistyi ihmisten halutessa aina halvinta. laminaattiin jää aina ne tassun jäljet. laminaattia ei vahata. se pestään, pesuaine on nimeltään exal. löytyy kyllä siivouskaupoista-ei marketeista. mutta ne tassunjäljet siihenkin jää. mutta...halvalla on lattia saatu.

      • laminaatti

        noh,arvattavissa oli että kyllä joukkoon mahtuu aina yksi näsäviisas yksilö mutta en ymmärtänyt miten tuo liittyi asiaan että laminaatti on huonompaa/halvempaa kuin parketti.senhän nyt melkein jokainen tietää mutta en kysynytkään näiden kahden hinta suhdetta VAAN neuvoa laminaatin hoitoon:))
        mutta kiitos nyt kumminkin kun kerroit elämän kovia factoja:D


      • 11550

        meillä laminaatti maksoi enemmän kuin moni parketti. laminaatti ei enää välttämättä mitään halpis kamaa vaan laadukasta tavaraa. meidän lattialla on 20v takuu ja on todella hyvän näköinen ja helppohoitoinen.


      • puupää pysyy
        laminaatti kirjoitti:

        noh,arvattavissa oli että kyllä joukkoon mahtuu aina yksi näsäviisas yksilö mutta en ymmärtänyt miten tuo liittyi asiaan että laminaatti on huonompaa/halvempaa kuin parketti.senhän nyt melkein jokainen tietää mutta en kysynytkään näiden kahden hinta suhdetta VAAN neuvoa laminaatin hoitoon:))
        mutta kiitos nyt kumminkin kun kerroit elämän kovia factoja:D

        totta tuo laminaatin köyhyysluokka. Ihan turha siitä on tuohtua, että joku senkin pointin tuo esille. Laminaatista kysyit, etkö siihen ole jo tarpeeksi hevosmiesten tt:stä neuvoja saanut, tee jo jotain.

        Joku mainitsi tuolla aiemmin, että parketti se vasta arka vedelle onkin...no jaa, meillä on ollut parketit vuodesta 1980 ja hyvin on pesuvesiä kestellyt, kunhan ei seisomaan vesilätäköitä jätä. Alussa pesin pesuaineilla, mutta fairyä veteen riittää. Keittiö ja olkkari kerran hiotettu ja lakattu. Siinä se. Puu on puuta, pahvi pahvia.


      • YETSKA
        laminaatti kirjoitti:

        noh,arvattavissa oli että kyllä joukkoon mahtuu aina yksi näsäviisas yksilö mutta en ymmärtänyt miten tuo liittyi asiaan että laminaatti on huonompaa/halvempaa kuin parketti.senhän nyt melkein jokainen tietää mutta en kysynytkään näiden kahden hinta suhdetta VAAN neuvoa laminaatin hoitoon:))
        mutta kiitos nyt kumminkin kun kerroit elämän kovia factoja:D

        Laminaattia EI VOI hoitaa. Se on ns. kertakäyttölaiitia :)


      • Parket tarkenee mies
        11550 kirjoitti:

        meillä laminaatti maksoi enemmän kuin moni parketti. laminaatti ei enää välttämättä mitään halpis kamaa vaan laadukasta tavaraa. meidän lattialla on 20v takuu ja on todella hyvän näköinen ja helppohoitoinen.

        myyty laminaattia laatukamana. Oikein iloisesti naurattaa täällä. "maksoi enemmän kuin moni parketti".
        "ei halpis kamaa vaan laadukasta tavaraa" Nyt naurattaa vielä enemmän. "meidän lattialla on 20v takuu"! Nyt melkein kierin lattialla naurussani.
        Tosiasiassa laminaatille ei ole mitään oikeaa hoitomuotoa koska sitä myydään tyhmille ja piheille ja köyhille - JA KALLIILLA.
        Puolimärkä Fairyrätti, surutta läpi lattian ja anna kuivua.
        Itse oikeana parkettiasentajana en ole suostunut asentamaan yhtäkään laminaattilattiaa, enkä asenna. Parketit voi hoitaa, laminaattilattioille on niukasti oikeita hoitotapoja. Niitä kun ei ole, se on niin paska lattiamateriaali.


      • hh
        Parket tarkenee mies kirjoitti:

        myyty laminaattia laatukamana. Oikein iloisesti naurattaa täällä. "maksoi enemmän kuin moni parketti".
        "ei halpis kamaa vaan laadukasta tavaraa" Nyt naurattaa vielä enemmän. "meidän lattialla on 20v takuu"! Nyt melkein kierin lattialla naurussani.
        Tosiasiassa laminaatille ei ole mitään oikeaa hoitomuotoa koska sitä myydään tyhmille ja piheille ja köyhille - JA KALLIILLA.
        Puolimärkä Fairyrätti, surutta läpi lattian ja anna kuivua.
        Itse oikeana parkettiasentajana en ole suostunut asentamaan yhtäkään laminaattilattiaa, enkä asenna. Parketit voi hoitaa, laminaattilattioille on niukasti oikeita hoitotapoja. Niitä kun ei ole, se on niin paska lattiamateriaali.

        "Myyty laminaattia laatukamana. Oikein iloisesti naurattaa täällä. "maksoi enemmän kuin moni parketti".
        "ei halpis kamaa vaan laadukasta tavaraa" Nyt naurattaa vielä enemmän. "meidän lattialla on 20v takuu"! Nyt melkein kierin lattialla naurussani.
        Tosiasiassa laminaatille ei ole mitään oikeaa hoitomuotoa koska sitä myydään tyhmille ja piheille ja köyhille - JA KALLIILLA.
        Puolimärkä Fairyrätti, surutta läpi lattian ja anna kuivua.
        Itse oikeana parkettiasentajana en ole suostunut asentamaan yhtäkään laminaattilattiaa, enkä asenna. Parketit voi hoitaa, laminaattilattioille on niukasti oikeita hoitotapoja. Niitä kun ei ole, se on niin paska lattiamateriaali."

        Ja höpö höpö taas !! parkettiasentaja heh heh


      • Anonyymi
        hh kirjoitti:

        "Myyty laminaattia laatukamana. Oikein iloisesti naurattaa täällä. "maksoi enemmän kuin moni parketti".
        "ei halpis kamaa vaan laadukasta tavaraa" Nyt naurattaa vielä enemmän. "meidän lattialla on 20v takuu"! Nyt melkein kierin lattialla naurussani.
        Tosiasiassa laminaatille ei ole mitään oikeaa hoitomuotoa koska sitä myydään tyhmille ja piheille ja köyhille - JA KALLIILLA.
        Puolimärkä Fairyrätti, surutta läpi lattian ja anna kuivua.
        Itse oikeana parkettiasentajana en ole suostunut asentamaan yhtäkään laminaattilattiaa, enkä asenna. Parketit voi hoitaa, laminaattilattioille on niukasti oikeita hoitotapoja. Niitä kun ei ole, se on niin paska lattiamateriaali."

        Ja höpö höpö taas !! parkettiasentaja heh heh

        Laitoin ensiasuntooni hienoa jalaåkalistaparkettia.
        Ensimmäinen reikä t uli muut ossa kun kaapin yläovi putosi saranoilta ja kärki edellä teki reijän parkettiin.

        Kun viisi y oista vutta sitten r akensi nykyisen t aloni. Laitoin joka j uneesen laminaatin.
        Ei o le reikiä vaikka veisiiälin on putoillu t lattialle

        Tosin jonkin verran on saumat aukeileet kun olohuoneen koko on 60 m2

        Lattia oysyy siis t itinä kun imuroidaan keskusimurilla joka viikko vaikka takaa poltetaan jika päivä


      • Anonyymi
        hh kirjoitti:

        "Myyty laminaattia laatukamana. Oikein iloisesti naurattaa täällä. "maksoi enemmän kuin moni parketti".
        "ei halpis kamaa vaan laadukasta tavaraa" Nyt naurattaa vielä enemmän. "meidän lattialla on 20v takuu"! Nyt melkein kierin lattialla naurussani.
        Tosiasiassa laminaatille ei ole mitään oikeaa hoitomuotoa koska sitä myydään tyhmille ja piheille ja köyhille - JA KALLIILLA.
        Puolimärkä Fairyrätti, surutta läpi lattian ja anna kuivua.
        Itse oikeana parkettiasentajana en ole suostunut asentamaan yhtäkään laminaattilattiaa, enkä asenna. Parketit voi hoitaa, laminaattilattioille on niukasti oikeita hoitotapoja. Niitä kun ei ole, se on niin paska lattiamateriaali."

        Ja höpö höpö taas !! parkettiasentaja heh heh

        Kyllä se vain näin on että laminaatti on huono materiaali. Ei sitä parkettiin verrattuna voi hioa ja lakata. Laminaattiin jos kolahtaa jotain kovaa niin se on halki tai siinä on kunnon monttu tai naarmu. On toki olemassa erilaisia tusseja ja massoja joilla voidaan yrittää paikkausta. Laminaattia ei saa juurikaan pestä koska saumat kohta irvistävä. Kerran kuussa korkeintaan ja tahrakin pois pikaisesti laminaatti ei poista millään konstilla esim muovirenkaan jälkeä. Ei siis rikki mutta näkyviin jää. Huono lapsiperheelle. Vinyyli on hyvä kunhan peittää pohjat jos esim kukkastiaa lattialla pidetään. Pehmusteet tuolien alle niin painaumia ei tule. Sitä lattiaa on helppo huoltaa. Parketti on jo tarina sinänsä. Laminaatti kuitenkin irti jos on varaa ja lattia pinnan vaihto.


    • kolmen äiti

      Moi.
      meillä laminaatti pergon.
      Ei ole kyllä ongelmaa että mustaa jäisi.
      Pesen ihan cittarista saatavalla jonhsonin laminaattipesuaineella.
      Ja ihan laminaatti/parketti mopilla ja välillä sitten sellaisella liinalla,Mutta moppi on kyllä kaikista paras. Parempi kuin nuo liinat.
      Puristaa mopin tarpeeksi kuivaksi ja pesee sillä,eikä sen rutikuiva tarvi olla. Näin meillä tehty 4vuotta ja laminaatti kuin uusi vieläkin.
      Toki tämä laminaatti on vähän kalliimpaa,että en tiedä sitten niistä halvemmista laaduista.

      • jb

        Meilläon mös Pergon lamiaattia, eikäole ongelmia kun on vuosia pesty vain nihkeällä ilman pesuaineita, puhdasta tulee ja laminaatti on kuin uusi.
        Ko. ongelmalaminaatin pinta taitaa olla pilalla, sitä on todenäköisesti pesty pesuainetta käyttäen, jolloin sen pintakiilto on kärsinyt ja pinnasta on tullut samea, ts. siihen on pinnan altatullut esiin silmille näkyvmätön mukkapinta ja siihen tulee aina jäämään varpaanjäljet näkyviin, vaikka lattiassa ei olisi likaakaan. Pesuaineissa on aina hiven lipeää joka ei haihdu pinnoilta, vaan kasautuu hiljalleen käyttökertojen myötä, ja aina kostuessaan se syövyttää pintaa vähän kerrallaan. Siksi laminaattia ei saa pestä pesuaineella. Laminaatinpesuaine haihtuu täydellisesti ilmaan kuivumisen aikana.


    • 1RiA

      Nihkeä pyyhintä. Pesuveteen laminaatille tarkoitettua pesuainetta. Lopuksi villasukka tarrakiinnityksellä olevaan lattialastaan ja sillä pyyhitään laminaatti. Tulee kiiltävä ja ei näy heti varpaanjäljet. Pyyhin usein myös vaan villasukalla ja hyvä tulee, eikä tarvi veden kanssa läträtä.

    • lamlam

      Aika omituista että laminaatista väriä jäis sukkiin.Itellä tummaa ja halpaa laminaattia (n.7 egee neliö),
      eikä mitään ongelmii..kyll sun laminaattiin on tehty joku myyntijuttu,et näyttäis paremmalta,
      ilmeisesti sitä on käsitelty jollain värjäys-aineella,kantsii soitella ex-omistajalle.

      • jb

        niinkin että kun pinta on huokoinen, siis pilalla, niin pinta kerää likaa joka ei resupesulla lähde, mutta kun pintaa painetaan jalalla jossa on sukka, niin sukan kudokset kaivavat lian sieltä lattian huokosilsta hiukan syvemmältä ja mustuvat. Paras pesutulos tulee mikrokuituliinaa käyttäen koska se imaisee parhaiten ja tarkimmin lian pois, tosin ei läheskään tarpeeksi tässä tapauksessa.


      • ei...
        jb kirjoitti:

        niinkin että kun pinta on huokoinen, siis pilalla, niin pinta kerää likaa joka ei resupesulla lähde, mutta kun pintaa painetaan jalalla jossa on sukka, niin sukan kudokset kaivavat lian sieltä lattian huokosilsta hiukan syvemmältä ja mustuvat. Paras pesutulos tulee mikrokuituliinaa käyttäen koska se imaisee parhaiten ja tarkimmin lian pois, tosin ei läheskään tarpeeksi tässä tapauksessa.

        selvinnyt,miten usein imuroit ja peset laminaattilattiasi? Minä imuroin ja pesen keskimäärin kaksi kertaa viikossa ja ei jää sukat eikä jalkapohjat mustiksi. Mutta jos pesetkin kerran kuukaudessa,silloin hyvinkin sukanpohjat mustuvat. Laminaatti kuten parkettilattiakin on yksi huonoimpia vaihtoehtoja lattian pinnoitteeksi. Lauta tai kivilattia on paras vaihtoehto,ne kestävät hyvin kulutusta ja elämää.


      • merto
        jb kirjoitti:

        niinkin että kun pinta on huokoinen, siis pilalla, niin pinta kerää likaa joka ei resupesulla lähde, mutta kun pintaa painetaan jalalla jossa on sukka, niin sukan kudokset kaivavat lian sieltä lattian huokosilsta hiukan syvemmältä ja mustuvat. Paras pesutulos tulee mikrokuituliinaa käyttäen koska se imaisee parhaiten ja tarkimmin lian pois, tosin ei läheskään tarpeeksi tässä tapauksessa.

        meillä laminaatti laitettu noin 8 vuotta sitten, tytär koiransa kanssa kävi usein ja koiran kuolaamisjälkiä jäi paljon lattiaan, ei lähtenyt pelkällä pyyhkimisellä joten laminaattilattioiden pesuun tarkoitettua pesuainetta on käytetty ja minkäänlaista väriä ei ole lähtenyt sukkiin eikä nykyään konttausikäisten lastenlasten polviin


      • matleena-atalmiina
        ei... kirjoitti:

        selvinnyt,miten usein imuroit ja peset laminaattilattiasi? Minä imuroin ja pesen keskimäärin kaksi kertaa viikossa ja ei jää sukat eikä jalkapohjat mustiksi. Mutta jos pesetkin kerran kuukaudessa,silloin hyvinkin sukanpohjat mustuvat. Laminaatti kuten parkettilattiakin on yksi huonoimpia vaihtoehtoja lattian pinnoitteeksi. Lauta tai kivilattia on paras vaihtoehto,ne kestävät hyvin kulutusta ja elämää.

        Laminaattipaketeissa on lujuusluokista kertova numerointi. Lujuusluokkia löytyy siis keittöistä makuuhuoneisiin. Tämäkin on makuasia, josta ei voitane kiistellä.


      • jb
        merto kirjoitti:

        meillä laminaatti laitettu noin 8 vuotta sitten, tytär koiransa kanssa kävi usein ja koiran kuolaamisjälkiä jäi paljon lattiaan, ei lähtenyt pelkällä pyyhkimisellä joten laminaattilattioiden pesuun tarkoitettua pesuainetta on käytetty ja minkäänlaista väriä ei ole lähtenyt sukkiin eikä nykyään konttausikäisten lastenlasten polviin

        laminaatti on ehjää ja hoidettu oiken. Tässä ko. avauksen ongelmassa tilanne on se että joku on ehtinyt pilaamaan laminaatin pinnan. Todennäköisesti kyse ei ole tavanomaisesta likaisuudesta joka kyllä lähtisi mainitsemallasi tavalla.


      • jb
        ei... kirjoitti:

        selvinnyt,miten usein imuroit ja peset laminaattilattiasi? Minä imuroin ja pesen keskimäärin kaksi kertaa viikossa ja ei jää sukat eikä jalkapohjat mustiksi. Mutta jos pesetkin kerran kuukaudessa,silloin hyvinkin sukanpohjat mustuvat. Laminaatti kuten parkettilattiakin on yksi huonoimpia vaihtoehtoja lattian pinnoitteeksi. Lauta tai kivilattia on paras vaihtoehto,ne kestävät hyvin kulutusta ja elämää.

        puolet lattiasta kiiltäväpintaista kiveä, sen helppohoitoisempaa ei voi kuvitella, siihen ei lika edes tartu.

        Toinen puoli kovinta Pergoa ja se on käytännössä ihan yhtä helppohoitoista. Pergon pinta vain on lämpimämpi ja mukavampi.

        Tarketin parhaissakin laminaateissa pinta voi olla hyvä mutta saumat selvästi suuremmat kuin Pergossa.


        Ja tottahan se on että jos lian antaa pinttyä mihinkään pintaan, niin vaikeuksia tulee, monta päivää kuivunut marmeladi ei lähdekään ihan pyyhkäisemällä.


    • Hyvä tuli

      Kiilto tuotteen laminaatin tehopesulla tulee puhdas ja kiiltävälattia.Itse ostin ja hyvä tuli! Lue kuitenkin laimennus suhde tarkkaan! Pistin sumutin pulloon seoksen ja suihkautan mikrokuitu lattia liinaan ja pyyhin, toimii!!! Eli aine on KIILTO Laminaatin tehopesu.

      • :))

        hoh,nyt tuli vinkkejä oikein urakalla,ja kiitos siitä taas teille jotka laitoitte hyvin asiallisia viestejä:))
        en välttämättä muista nyt vastata kaikkeen mutta yritän selventää hieman...
        eli meillä imuroidaan viikossa 2-3 kertaa(jostain syystä tuota hiekkaa tuntuu tulevan jumalattomasti sisälle)
        sen jälkeen yritän useasti pestä lattiat tai siis niin kuin aikasemmin vissiin mainitsin käytän noita mikrokuituliinoja joihin olenkin ollut tyytyväinen ja sen jälkeen onkin hetken ihan hyvä ja ei tule mustia jalkoja .ja tässäkin pieni tarkennus vielä että meillä tykätään olla aika paljon ilman sukkia kotosalla, niin muksut kun me vanhemmatkin ,elikkä meillä tulee siis jalkapohjat ihan mustaksi,ja nuorimmainen kun alko ryömimään niin sillä oli myös jalan sivustat ihan mustana.
        elikkä olen siis miettinyt että riittääkö tuo mikrokuituliinoilla "pesu" ,onko välttämätöntä pestä laminaateille tarkoitetuilla pesuaineilla??
        tuo vaan ihmetyttää että pitäisi todella useesti pyyhkiä mikrokuituliinoilla jos aikoo pitää "mustat jalat"poissa.niin ja sitten vielä yksi hassu ilmiö minkä olen huomannu,että kun jalkoihin tarttuu tuota mustaa niin haju on ihan sellainen rautainen,kuulostaahan tuo ihan tyhmältä mutta näin se vaan on:(
        tämä nyt on hiukan ikävä ongelma koska muuten yritän pitää kodin hyvin kunnossa ja harmillista että jos todellakin laminaatti on kärsinyt tai siihen on laitettu jotain aineita mitkä eivät sovi laminaatille.
        pahoitteluni jos viestini on hieman "pomppiva"asiasta toiseen...


      • joo-o poijaat..
        :)) kirjoitti:

        hoh,nyt tuli vinkkejä oikein urakalla,ja kiitos siitä taas teille jotka laitoitte hyvin asiallisia viestejä:))
        en välttämättä muista nyt vastata kaikkeen mutta yritän selventää hieman...
        eli meillä imuroidaan viikossa 2-3 kertaa(jostain syystä tuota hiekkaa tuntuu tulevan jumalattomasti sisälle)
        sen jälkeen yritän useasti pestä lattiat tai siis niin kuin aikasemmin vissiin mainitsin käytän noita mikrokuituliinoja joihin olenkin ollut tyytyväinen ja sen jälkeen onkin hetken ihan hyvä ja ei tule mustia jalkoja .ja tässäkin pieni tarkennus vielä että meillä tykätään olla aika paljon ilman sukkia kotosalla, niin muksut kun me vanhemmatkin ,elikkä meillä tulee siis jalkapohjat ihan mustaksi,ja nuorimmainen kun alko ryömimään niin sillä oli myös jalan sivustat ihan mustana.
        elikkä olen siis miettinyt että riittääkö tuo mikrokuituliinoilla "pesu" ,onko välttämätöntä pestä laminaateille tarkoitetuilla pesuaineilla??
        tuo vaan ihmetyttää että pitäisi todella useesti pyyhkiä mikrokuituliinoilla jos aikoo pitää "mustat jalat"poissa.niin ja sitten vielä yksi hassu ilmiö minkä olen huomannu,että kun jalkoihin tarttuu tuota mustaa niin haju on ihan sellainen rautainen,kuulostaahan tuo ihan tyhmältä mutta näin se vaan on:(
        tämä nyt on hiukan ikävä ongelma koska muuten yritän pitää kodin hyvin kunnossa ja harmillista että jos todellakin laminaatti on kärsinyt tai siihen on laitettu jotain aineita mitkä eivät sovi laminaatille.
        pahoitteluni jos viestini on hieman "pomppiva"asiasta toiseen...

        merkkiä laminaattini on, mutta ohjeessa luki, että on käytettävä saippuatonta laminaattipesuainetta ja vältettvä yliannostusta..


      • Jalostajan mies
        joo-o poijaat.. kirjoitti:

        merkkiä laminaattini on, mutta ohjeessa luki, että on käytettävä saippuatonta laminaattipesuainetta ja vältettvä yliannostusta..

        Itse olen pessyt laminaattilattiat hernekeitolla. Jalostajan purkki plus pari lihakuutiota, sipulia ja hiukan kermaa ja avot - ei enää mustia jalkapohjia. Ja koirakin kulkee nenä laudassa koko loppuvuoden.


      • insinööri
        Jalostajan mies kirjoitti:

        Itse olen pessyt laminaattilattiat hernekeitolla. Jalostajan purkki plus pari lihakuutiota, sipulia ja hiukan kermaa ja avot - ei enää mustia jalkapohjia. Ja koirakin kulkee nenä laudassa koko loppuvuoden.

        Toisinaan hieron koko lattia-alan Saarioisten kinkkupizzalla ja kaadan päälle piimä-siirappicoctailin. Sen kun antaa kuivua puoli päivää ja viimeistelee projektin TNT:llä, niin sukkien mustuminen on viimeisiä huolenaiheita.


      • Isäntä
        insinööri kirjoitti:

        Toisinaan hieron koko lattia-alan Saarioisten kinkkupizzalla ja kaadan päälle piimä-siirappicoctailin. Sen kun antaa kuivua puoli päivää ja viimeistelee projektin TNT:llä, niin sukkien mustuminen on viimeisiä huolenaiheita.

        Me emännän kanssa rakastellaan lattialla Viledat peppujen alla. Kunnolla jos naipotellaan, niin siivoutuu koko huusholli! Suosittelen!


      • Hei lopeta
        :)) kirjoitti:

        hoh,nyt tuli vinkkejä oikein urakalla,ja kiitos siitä taas teille jotka laitoitte hyvin asiallisia viestejä:))
        en välttämättä muista nyt vastata kaikkeen mutta yritän selventää hieman...
        eli meillä imuroidaan viikossa 2-3 kertaa(jostain syystä tuota hiekkaa tuntuu tulevan jumalattomasti sisälle)
        sen jälkeen yritän useasti pestä lattiat tai siis niin kuin aikasemmin vissiin mainitsin käytän noita mikrokuituliinoja joihin olenkin ollut tyytyväinen ja sen jälkeen onkin hetken ihan hyvä ja ei tule mustia jalkoja .ja tässäkin pieni tarkennus vielä että meillä tykätään olla aika paljon ilman sukkia kotosalla, niin muksut kun me vanhemmatkin ,elikkä meillä tulee siis jalkapohjat ihan mustaksi,ja nuorimmainen kun alko ryömimään niin sillä oli myös jalan sivustat ihan mustana.
        elikkä olen siis miettinyt että riittääkö tuo mikrokuituliinoilla "pesu" ,onko välttämätöntä pestä laminaateille tarkoitetuilla pesuaineilla??
        tuo vaan ihmetyttää että pitäisi todella useesti pyyhkiä mikrokuituliinoilla jos aikoo pitää "mustat jalat"poissa.niin ja sitten vielä yksi hassu ilmiö minkä olen huomannu,että kun jalkoihin tarttuu tuota mustaa niin haju on ihan sellainen rautainen,kuulostaahan tuo ihan tyhmältä mutta näin se vaan on:(
        tämä nyt on hiukan ikävä ongelma koska muuten yritän pitää kodin hyvin kunnossa ja harmillista että jos todellakin laminaatti on kärsinyt tai siihen on laitettu jotain aineita mitkä eivät sovi laminaatille.
        pahoitteluni jos viestini on hieman "pomppiva"asiasta toiseen...

        Siivoa se luukku useammin, jooko? Käytä vaikka suomi24-aika ihan oikeisiin töihin, niin ei tarvitse uusia niitä euron hintaisia valkoisia tennissukkia niin usein.


      • Annika_85
        :)) kirjoitti:

        hoh,nyt tuli vinkkejä oikein urakalla,ja kiitos siitä taas teille jotka laitoitte hyvin asiallisia viestejä:))
        en välttämättä muista nyt vastata kaikkeen mutta yritän selventää hieman...
        eli meillä imuroidaan viikossa 2-3 kertaa(jostain syystä tuota hiekkaa tuntuu tulevan jumalattomasti sisälle)
        sen jälkeen yritän useasti pestä lattiat tai siis niin kuin aikasemmin vissiin mainitsin käytän noita mikrokuituliinoja joihin olenkin ollut tyytyväinen ja sen jälkeen onkin hetken ihan hyvä ja ei tule mustia jalkoja .ja tässäkin pieni tarkennus vielä että meillä tykätään olla aika paljon ilman sukkia kotosalla, niin muksut kun me vanhemmatkin ,elikkä meillä tulee siis jalkapohjat ihan mustaksi,ja nuorimmainen kun alko ryömimään niin sillä oli myös jalan sivustat ihan mustana.
        elikkä olen siis miettinyt että riittääkö tuo mikrokuituliinoilla "pesu" ,onko välttämätöntä pestä laminaateille tarkoitetuilla pesuaineilla??
        tuo vaan ihmetyttää että pitäisi todella useesti pyyhkiä mikrokuituliinoilla jos aikoo pitää "mustat jalat"poissa.niin ja sitten vielä yksi hassu ilmiö minkä olen huomannu,että kun jalkoihin tarttuu tuota mustaa niin haju on ihan sellainen rautainen,kuulostaahan tuo ihan tyhmältä mutta näin se vaan on:(
        tämä nyt on hiukan ikävä ongelma koska muuten yritän pitää kodin hyvin kunnossa ja harmillista että jos todellakin laminaatti on kärsinyt tai siihen on laitettu jotain aineita mitkä eivät sovi laminaatille.
        pahoitteluni jos viestini on hieman "pomppiva"asiasta toiseen...

        Meilläkin on laminaatit koko talossa ja itse ne imuroin ja suihkuttelen Amwayn yleispuhd. ainetta joka on toki laimennettu suihkepulloon ja pyyhin kuivaksi mikrokuituliinalla (sini). ei oo tytöllä eikä muillakaan mustaa missään ja on puhtaat lattiat ja kiiltää. =)


      • kotisiivousyrittäjä
        :)) kirjoitti:

        hoh,nyt tuli vinkkejä oikein urakalla,ja kiitos siitä taas teille jotka laitoitte hyvin asiallisia viestejä:))
        en välttämättä muista nyt vastata kaikkeen mutta yritän selventää hieman...
        eli meillä imuroidaan viikossa 2-3 kertaa(jostain syystä tuota hiekkaa tuntuu tulevan jumalattomasti sisälle)
        sen jälkeen yritän useasti pestä lattiat tai siis niin kuin aikasemmin vissiin mainitsin käytän noita mikrokuituliinoja joihin olenkin ollut tyytyväinen ja sen jälkeen onkin hetken ihan hyvä ja ei tule mustia jalkoja .ja tässäkin pieni tarkennus vielä että meillä tykätään olla aika paljon ilman sukkia kotosalla, niin muksut kun me vanhemmatkin ,elikkä meillä tulee siis jalkapohjat ihan mustaksi,ja nuorimmainen kun alko ryömimään niin sillä oli myös jalan sivustat ihan mustana.
        elikkä olen siis miettinyt että riittääkö tuo mikrokuituliinoilla "pesu" ,onko välttämätöntä pestä laminaateille tarkoitetuilla pesuaineilla??
        tuo vaan ihmetyttää että pitäisi todella useesti pyyhkiä mikrokuituliinoilla jos aikoo pitää "mustat jalat"poissa.niin ja sitten vielä yksi hassu ilmiö minkä olen huomannu,että kun jalkoihin tarttuu tuota mustaa niin haju on ihan sellainen rautainen,kuulostaahan tuo ihan tyhmältä mutta näin se vaan on:(
        tämä nyt on hiukan ikävä ongelma koska muuten yritän pitää kodin hyvin kunnossa ja harmillista että jos todellakin laminaatti on kärsinyt tai siihen on laitettu jotain aineita mitkä eivät sovi laminaatille.
        pahoitteluni jos viestini on hieman "pomppiva"asiasta toiseen...

        jää laminaattiin, koska ihossa oleva rasva jättää jäljen aivan samoin kuin sormenjälki jää peiliin. Sitä en tiedä miksi jalat tulevat mustiksi, mutta sen tiedän, että laminaatti ainakin "syö" tai polttaa sukan pohjiin reiät. Luulisin kuitenkin että jalkapohjien rasvaan jää kiinni ihan normaali huonepöly. Joten siivoojan vinkki. Jätä pois se imurointi, pyyhi sillä mikrokuituliinalla kuivana pölyt pois, vähennä mattoja ja vie jäljelle jääneet matot ulos tuulettumaan muutaman kerran kuukaudessa. Sillä imurilla et saa pölyä pois, vaan nostat sen hienonnettuna ilmaan ja sitten se on puolentunnin jälkeen kirjahyllyssä ja lattialla. Sisätossut ei olisi huono idea, siten vältät lattiaan jäävän rasvan.


      • jb
        kotisiivousyrittäjä kirjoitti:

        jää laminaattiin, koska ihossa oleva rasva jättää jäljen aivan samoin kuin sormenjälki jää peiliin. Sitä en tiedä miksi jalat tulevat mustiksi, mutta sen tiedän, että laminaatti ainakin "syö" tai polttaa sukan pohjiin reiät. Luulisin kuitenkin että jalkapohjien rasvaan jää kiinni ihan normaali huonepöly. Joten siivoojan vinkki. Jätä pois se imurointi, pyyhi sillä mikrokuituliinalla kuivana pölyt pois, vähennä mattoja ja vie jäljelle jääneet matot ulos tuulettumaan muutaman kerran kuukaudessa. Sillä imurilla et saa pölyä pois, vaan nostat sen hienonnettuna ilmaan ja sitten se on puolentunnin jälkeen kirjahyllyssä ja lattialla. Sisätossut ei olisi huono idea, siten vältät lattiaan jäävän rasvan.

        sillä jäähän esim. lasioviinkin sormenjäljet jokaisesta sormen hipaisusta.

        Lasiovien puhdistukseen on omat liimansa jotka toimivat erinomaisesti ilman pesuaineita kun ne vain puristetaan hyvin nihkeäksi ennen pyyhintää. Niitä voisi kokeilla ongelmaparkettiinkin.


      • gummiboy
        Isäntä kirjoitti:

        Me emännän kanssa rakastellaan lattialla Viledat peppujen alla. Kunnolla jos naipotellaan, niin siivoutuu koko huusholli! Suosittelen!

        Miulla vuan gummitossut,ettei lipsu ja hyvvää tulloo ainaskii eukon mielestä.


      • pessyt
        joo-o poijaat.. kirjoitti:

        merkkiä laminaattini on, mutta ohjeessa luki, että on käytettävä saippuatonta laminaattipesuainetta ja vältettvä yliannostusta..

        saippua tekee laminaatin pinnan harmahtavaksi ja näyttää siis likaiselta eli on syytä pestä asianmukaisella pesuaineella tai vedellä, mutta rätti tms. on syytä olla nihkeä ei siis märkä.


    • ole hyvä

      tervehdys, ei hätiä mitiä, ongelmaan on ratkaisu,
      eli KIILTO, Laminaattilattian Tehopesu. Todella tehokasta ja pysyy valkoiset sukat valkoisina!!
      suosittelen

      • .....

        mutta tuotenimi taitaa olla Voimapesu


    • matleena-atalmiina

      Pesen oman laminaattilattiani kyseiselle materiaalille tarkoitetulla pesuaineella tarvittaessa. Moppi on terkoitettu parketti- ja laminaattilattioille. Se pitää olla hyvin puserrettu, siis nihkeä, ei märkä. Usein imuroinnin jälkeen riittää antistaattisella siivousliinalla läpikäynti. Lattiani on pysynyt näillä hoidoilla uuden veroisena.
      Lattiasta irtoavaan mustaan, mitä sitten lieneekin, en osaa ottaa kantaa. En lähtisi poistamaan sitä vahanpoistoaineella. Voi mennä hurjemmaksi. Jos asia vaivaa, poista/poistata vanhat laminaatit ja asenna/asennuta uudet. Sen jälkeen voit nauttia siivouspäivistäsi ja niin todeta laminaattilattian helppohoitoisuuden.
      Harmi että lattiasi tuottaa Sinulle harmaita hiuksia. :(

    • sukat ja

      jalkapohjat ja kaikki olis ihan valkost.
      Sit mä kävin lääkäris ja se anto sellaset lääkkeet et valkonen jäi sitten lattiaan...

    • ruskeatsilmät41

      Ellei lattiaa ole pilattu jollain konstilla, niin laminaatti kyllä puhdistuu sille tarkoitetulla pesuaineella pestessä... ja niitä varpaankuviakaan ei jää vaikka on tumma laminaatti, kun käyttää oikeita pesuaineita. Sitten kun alkaa varpaankuvia näkyä, on aika pestä lattia taas...

    • Herra O

      Haju on nenään käypä vaikka väitetään raikkaaksi.
      En voi kotona olla pesun jälkeen muutamaan tuntiin.
      Lavanteli taisi olla se tuoksu.

      • annmarii8

        en missään tapauksessa menisi peseen koneella(siivousliike 16 vuotta)Itselläni on myös laminaattilattiat,paras lattia jos omistaa koiran.minulla on ollut aikaisemmin parkettilattiat,edellisissä asunnoissa.laminaattia ei saisi pestä saippuapohjaisilla aineilla.Voivat jättää kalvon lattiaan.laminaatti/parketin pesuun käyvät aineet ovat parhaita.Vaikka ei sitä "märällä" saa pestä,vaan nihkeällä mopilla.kiiltoa saa vaikka ihan kuivalla staattisella liinalla pyyhkien tai mikroliinalla.terveisin ammattilainen


    • tipi tyy

      Meillä on laminaatti lattia ollut jo kahdeksan vutta ,pesen muutaman kerran vuoedessa
      Jonhnson Parketti-Laminaattipesu ,pullon takana on ohjeet .Annan kunnolla kuivua.
      Ei lähde mustaa ,välillä en käytä mitään pesu ainetta ,joskus laitan pesu veteen yleispesuainetta,niitä
      on moen nimistä.

    • m

      Meidän asuntoon oli juuri ennen muutoamme laitettu uusi laminaattilattia (vaalea).
      Lattia oli täynnä mustaa "pölyä" ?! jota jäi jalkapohjiin, sukkiin yms.
      Vasta sitten kun olin pessyt lattian 8!! Kertaa peräkkäin , tuo mustuminen loppui.
      (Pöly ei ollut näkyvää vaan se näkyi vasta jalkapohjissa ja sukissa)
      En tiedä miksi lattiasta irtosi tuota mustaa?
      Tai mitä se oli?
      Nyt riittää säännöllinen imurointi ja sen jälkeen moppaus nihkeällä mikrokuituliinalla, joka on kostutettu vedessä, jossa on puoli korkillista laminaatin pesuainetta.

      • Mawi

        Mawi vastaa ammattikotisiivoojana(12 vuotta),toinen siivousyrittäjä oikeassa,ei koneita!Käsikaupasta saatavat laminaatin pesuaineet oikein käytettynä toimivat parhaiten,pesu/puhdistus;imuroi lattia hyvin suuttimen harjaosalla,jonka jälkeen pesu mikrokuitumopilla,jos kovassa käytössä,niin kerran viikossa tai päivittäin,muuten riittää kerran kahdessa viikossa.Mukava ja helppo lattia,myös kaunis!


    • hyvä tulos oli

      Hei

      Meidän puulattiat olivat myös mustat ja minä todella pesen lattiat joka viikko. Opiskelen nyt kotitylpalvelutyöntekijän koulutuksessa ja siellä kerroin meidän lattiosta. Sain hyvän vinkin että käyttää jotain sitruuna sisältävää pesuainetta. Ostin mäntysuopaa joka sisällyksestä löytyi sitruunaa. Huomasin että se ainakin meillä toimi, lattiat todella alkoi vaaleta ja ei jäännyt mustaa sukkiin eikä lapsille vaatteisiin kun konttasivat. Onko lattiat tahmean tuntuisia ? Jos ovat niin silloin on pesuainetta laitettu liikaa ja se pitää olla saippuamaton. Uskoisin että musta voi olla nokea kun meillä on kaksi tulisijaa alakerrassa ja yläkerrassa ei ole tätä samaa ongelmaa. En tiedä löytyykö täältä suomesta sitä ainetta. Olen ostanut ruotsinpuolelta sen.

      • joisjoianfoia

        Eikös mäntysuopa ole saippuapohjaista? Laminaattilattiaan ei tosinaan saa laittaa saippuapitoisia pesuaineita. Meillä on kuusi vuotta vanha Pergon laminaattilattia, jota imuroidaan kerran, pari viikossa ja pestään laminaatille tarkoitetulla pesuaineella pari kertaa kuussa. Ei ole koskaan lähtenyt mitään mustaa, normaalin lapsiperheen lian lisäksi. Kestää siistinä niin lapset kuin koirat.


      • puhasta tulee
        joisjoianfoia kirjoitti:

        Eikös mäntysuopa ole saippuapohjaista? Laminaattilattiaan ei tosinaan saa laittaa saippuapitoisia pesuaineita. Meillä on kuusi vuotta vanha Pergon laminaattilattia, jota imuroidaan kerran, pari viikossa ja pestään laminaatille tarkoitetulla pesuaineella pari kertaa kuussa. Ei ole koskaan lähtenyt mitään mustaa, normaalin lapsiperheen lian lisäksi. Kestää siistinä niin lapset kuin koirat.

        meillä pesussa käytetty aine. Laminaatti 5 vuotta vanha, eikä mitään ongelmia. Samassa kunnossa, kuin ostettaessakin.


      • Joropainen
        puhasta tulee kirjoitti:

        meillä pesussa käytetty aine. Laminaatti 5 vuotta vanha, eikä mitään ongelmia. Samassa kunnossa, kuin ostettaessakin.

        Quick Step -laminaattiime on jäänyt seisomaan koiran kusiläikkiä yötä vasten (kusaissut eri kerrokseeen, joten kukaan ei ole huomannut).
        Pikkkuisen mataksi on virtsahappo pinnan polttanut.
        Onko lääkkeitä siihen?

        PS: Avaukseen liittyen. Laminaatti on laminaattia ja parketti parkettia.
        Meilllä on kiveä siellä missä on kovin tarve, parekttia missä pitää ja laiminaattia siellä missä se on kelvollista.
        Ei ole paskaa ja ei paskaa, vaan käyttökohteeseensa soveltuvia pinnoitteita.
        Miksi käyttäisin parkettia työtilassani johon asiakkaat änkevät lumisilla, hiekkaislla ja sohjoisilla kengillään, kun laminaatti kestää sen kulutuksen?

        Muuten sanoisin, että parektti asuintiloissa voittaa laminaatin 100 - 0 lämpimyyden ja mukavuuden suhteen.


      • ihanaa elämää
        Joropainen kirjoitti:

        Quick Step -laminaattiime on jäänyt seisomaan koiran kusiläikkiä yötä vasten (kusaissut eri kerrokseeen, joten kukaan ei ole huomannut).
        Pikkkuisen mataksi on virtsahappo pinnan polttanut.
        Onko lääkkeitä siihen?

        PS: Avaukseen liittyen. Laminaatti on laminaattia ja parketti parkettia.
        Meilllä on kiveä siellä missä on kovin tarve, parekttia missä pitää ja laiminaattia siellä missä se on kelvollista.
        Ei ole paskaa ja ei paskaa, vaan käyttökohteeseensa soveltuvia pinnoitteita.
        Miksi käyttäisin parkettia työtilassani johon asiakkaat änkevät lumisilla, hiekkaislla ja sohjoisilla kengillään, kun laminaatti kestää sen kulutuksen?

        Muuten sanoisin, että parektti asuintiloissa voittaa laminaatin 100 - 0 lämpimyyden ja mukavuuden suhteen.

        ihana lukea näitä siivous ohjeita sainpahan kunnon naurut ja nauruhan pidentää ikää!!!


      • Anonyymi

        Minkä niminen aine oli?


    • Puhdas koti

      Lähtee puhtaaksi ja jää mukava kiilto Kiillon laminaattipesulla. Saa kaikista kaupoista. Siivouspyyhkeen oltava puristettu niin ettei jää pisaroita lattiaan. Pienemmän tilan lattian voi vaikka viel kuivata.

      • turwokki

        Mulla laminaattia miltei 100neliöö, ekaksi käytin laminaattipesuainetta, sitten jossain luki ettei suositella koska aine pehmentää vettä ja se menee helpommin silloin niihin saumoihin vaikkakin olisi vaan nihkeä luuti, se kuulemma ajanoloon pilaa lattiaa eli pelkällä vedellä eli siis kostealla liinalla.


    • Timpe1977

      Jos joku ääliö on sinne laminaatin laittanu ni pura ihmeessä hittoon se ja laita lattia siihen!!!

      • Ammattilainen minäki

        Kyllähän laminaatti ilman muuta on kylmemmän ja kovemmantuntuinen parkettiin verrattuna. Mielestäni joissakin kohteissa se on kuitenkin paikallaan. Itse olen oppinut, että laminaattia ei koskaan pelkästään imuroida, vaan se aina myös pyyhitään nihkeällä sähköistymisen/pölyyntymisen estämiseksi. Tarvittaessa voi käyttää saippuatonta pesuainetta ja jopa vettäkin pienillä alueilla kerrallaan. Eli siis pestäkin voi. Itselläni on laminaattia lattioissa ja hyvänä on pysynyt.


    • Pena3

      Meillä Quick Step laminaattilattia. Maksoi kolmevuotta sitten parikymppiä neliö. Oli silloin rakennus TM:n laminaattitestissä kärkipäässä pinnan kovuudessa ja kestävyydessä. Ostin laminaatin mukana Quick-Step hoito/pesuaineen, jota laitetaan korkillinen pesuveteen. Pinnan pesu/hoito on tapahduttava tietysti nihkeäksi puristetulla pesuliinalla tai mopilla.
      Yleensä imuroin vain laminaatin, koska pinta ei ole arka "imemään" itseensä likaa. Muutamia kertoja vuodessa olen tehnyt tuon pesu/hoitokäsittelyn. Laminaatti on pysyt aivan uudenveroisena ja pinta hohkaa vieläkin kuin uutuuttaan.
      Jos vaihdan joskus asuntoa, jossa vaikka muovilattia, niin parkettia en laita (kokemusta on sauvaparketista), vaan laitan laadukkaan ja helppohoitoisen laminaattilattian.

      • muovilattia

        ei pelkää vettä,on halpa,voi uusia,kun tekee uutta mieli.


      • Moppailija
        muovilattia kirjoitti:

        ei pelkää vettä,on halpa,voi uusia,kun tekee uutta mieli.

        Oli ongelmia meilläkin laminaattilattian pesussa, mutta ei ole enään, kun ostin höyrymopin. Höyrymopilla lattian puhdistus on erittäin nopeaa ja puhdasta tulee ilman pesuaineita. Mietin aluksi, että uskaltaakohan höyrymoppia kokeilla lattiaan, mutta kun lähes kaikki pesuaineet oli kokeiltu päädyin rohkeasti yrittämään ja ei ole mopin hankintaa tarvinut katua.
        http://www.netanttila.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?storeId=1444&productId=479049&shopId=10007&findPath=true&comp...


      • Moppailija
        Moppailija kirjoitti:

        Oli ongelmia meilläkin laminaattilattian pesussa, mutta ei ole enään, kun ostin höyrymopin. Höyrymopilla lattian puhdistus on erittäin nopeaa ja puhdasta tulee ilman pesuaineita. Mietin aluksi, että uskaltaakohan höyrymoppia kokeilla lattiaan, mutta kun lähes kaikki pesuaineet oli kokeiltu päädyin rohkeasti yrittämään ja ei ole mopin hankintaa tarvinut katua.
        http://www.netanttila.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?storeId=1444&productId=479049&shopId=10007&findPath=true&comp...

        Home-tek höyrymopin toivottavasti toimiva linkki:
        http://www.netanttila.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?storeId=1444&productId=479049&shopId=10007&findPath=true&comp...


      • neitonen*
        Moppailija kirjoitti:

        Home-tek höyrymopin toivottavasti toimiva linkki:
        http://www.netanttila.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?storeId=1444&productId=479049&shopId=10007&findPath=true&comp...

        Laminaatin voi pilata jo uutena, pesemällä sitä väärillä pesuaineilla. Jos pesuaine sisältää saippuaa, se tiivistyy laminaatin pintaan, johon sitten kaikki lika jää kiinnni (ja pesunkin jälkeen jää "tassuttelun" jäljet jonka huomaa tietyssä valossa). Useimmat lapsiperheet valitsevat nykyään laminaatin, parketin sijaan, sen kulutuskestävyyden vuoksi. Kyllä lattia tulee ostaa käytön mukaan, eikä aina kannata olla "materiaalirehellinen". dNykyään osataan tehdä todella kauniita kuoseja jotka eivät aina välttämättä jäljittele puuta. Kalleimmissa (laadukkaammissa) laminaateissa on nykyään elinikäisiä takuita kotikäytössä. Laadukasta laminaattia voi myös pestä jopa kunnolla kostealla liinalla, ei tarvitse olla välttämättä lähes kuiva. Laminaatin runko on hdf-levyä (usein kosteuden kestävää) ja lisäksi ponteissa tulisi olla kosteusuojakäsittely, joten ei se ihan pienestä säikähdä. Kannattaa kuitenkin varmistaa maahantuojalta ohjeistus. Kerran kun pesuaineen on pintaan saanut "kiinni", siitä on vaikea päästä eroon. Painiskelen itse saman ongelman kanssa, johtuen edellisen omistajan käyttämistä pesuaineista. Tuota höyrymoppia olen ajatellut kokeilla. Sen kanssa kannattaa kyllä varmaankin olla varovainen, mikäli kyseessä on "halpis" laminaatti.


    • Parketti

      Laminaatista tai muustakaan lattiamateriaalista ei PITÄISI - normaalikäytässä - irrota yhtään mitään. Epäilyttää, että onko laminaattisi viallinen? Irtoaako siitä väriä pesuaineen tai veden vaikutuksesta?
      Kysy edelliseltä asukkaalta, oliko sama ongelma ja kuinka vanha laminaatti on ja mistä hankittu. Ota yhteyttä laminaatin valmistajaan.

      Jos siinä on vaha pinnassa, niin ei sekään mustaksi muutu, joten tuskin vahaa..

    • Ikävää faktaa

      Lopettakaa hyvät ihmiset käyttämästä laminaattilattian hoidon kohdalla
      "pesu "- sanaa.
      Se antaa väärän kuvan laminaattilattian hoidosta.
      Laminaattilattiaa EI SAA PESTÄ !
      Vaan PYYHKIÄ hieman kostealla , nihkeällä .
      Noudattaen valmistajan ohjeita.
      Pilatun laminaattilattian tunnistaa juuri näistä tänne lähetetyistä kysymyksistä.
      Pestyn laminaattilattian saumat nousevat hieman ylös, silloin lattia on jo pilalla.
      Jos poikkeaa valmistajan ohjeista , niin kustannukset ovat omassa piikissä,
      ja jos asuu vuokralla , joutuu korvaamaan vanhan lattian purkutyön , ja uuden lattian asennustyön.

    • tyhmä äijä

      minkähän vuoksi sitten on pesuaine nimeltä "laminaatti- /parkettilattioille", jos ei niille lattiapinnoille SAA MISSÄÄN NIMESSÄ käyttää pesuainetta ? Kysyn vaan.

    • Anonyymi

      Myö pestään lattiat joka viikko laminaatin pesuaineella tai ihan yleispuhdistus aineella ja hyvä on aina tullut. Viikossa kyllä kertyy paljon paskaa lattioille ja huuhteluvesikin on sen näköistä

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1679
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1554
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      69
      1444
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      54
      1425
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      50
      1343
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1288
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1158
    8. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      1140
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1114
    Aihe