Kohduton

A

Onko täällä ketään,jolla ei ole koskaan ollut kohtua? Minulla ei ole.

46

5687

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mä vaan

      Täällä yksi..eli minulla ei ole koskaan ollut kohtua.

      • A

        Minkä ikäisenä sait tietää? Mä olin just täyttämässä 16. Menin tutkimuksiin kun kuukautiset ei alkanu. Oli aikamoinen shokki. Aina olin suunnitellut,että joskus mulla olis lapsia. Nyt varsinkin vaikeeta,kun on naimisissa ja todella kova vauvakuume.


      • kohduton ja lapseton
        A kirjoitti:

        Minkä ikäisenä sait tietää? Mä olin just täyttämässä 16. Menin tutkimuksiin kun kuukautiset ei alkanu. Oli aikamoinen shokki. Aina olin suunnitellut,että joskus mulla olis lapsia. Nyt varsinkin vaikeeta,kun on naimisissa ja todella kova vauvakuume.

        Hei!

        Minulla on ollut kohtu, mutta ei lapsia ja tunnen olevani samalla viivalla kanssasi. Tiedän mitä käyt läpi ja välillä kaikki tuntuu kuin millään ei ole väliä. Lapsia ei voi tehdä ilman kohtua.

        Olen usein miettinyt minkä takia kohtuja ei voi siirtää naisesta toiseen kuten muitakin elin siirtoja? Olisin heti hoitojonossa jos tälläinen olisi mahdollista.


      • mä vaan
        A kirjoitti:

        Minkä ikäisenä sait tietää? Mä olin just täyttämässä 16. Menin tutkimuksiin kun kuukautiset ei alkanu. Oli aikamoinen shokki. Aina olin suunnitellut,että joskus mulla olis lapsia. Nyt varsinkin vaikeeta,kun on naimisissa ja todella kova vauvakuume.

        Mä olin kans täyttämässä 16 ja mä kans menin tutkimuksiin kun kuukautiset ei alkanut. Oli se kyllä hirvee shokki ja nyt mä oon vasta alkanut hyväksymään asian. Oon nyt 22 v. Mä en oo naimisissa mut pystyn ymmärtämään miltä susta tuntuu ku tulee vauvakuume. Se on tosi vaikee asia ku aina uuden elämän tilanteen tullen käy samoja asioita uudestaan läpi. Oletteko ajatellut adoptiota?

        Ootko kuullut että onkohan meitä kohduttomia kohtalotovereita suomessa enempää? Eli jolla ei oo ikinä ollu kohtua.

        Jaksamisia ja voimia sinne


      • A
        mä vaan kirjoitti:

        Mä olin kans täyttämässä 16 ja mä kans menin tutkimuksiin kun kuukautiset ei alkanut. Oli se kyllä hirvee shokki ja nyt mä oon vasta alkanut hyväksymään asian. Oon nyt 22 v. Mä en oo naimisissa mut pystyn ymmärtämään miltä susta tuntuu ku tulee vauvakuume. Se on tosi vaikee asia ku aina uuden elämän tilanteen tullen käy samoja asioita uudestaan läpi. Oletteko ajatellut adoptiota?

        Ootko kuullut että onkohan meitä kohduttomia kohtalotovereita suomessa enempää? Eli jolla ei oo ikinä ollu kohtua.

        Jaksamisia ja voimia sinne

        En ole kuullut muista synnynnäisesti kohduttomista naisista. Kyllä heitä varmasti on enemmänkin. Ollaan mietitty adoptiota ja sijaislapsia,mutta ei vielä ainakaan olla siihen valmiita. Pelottaa,ettei ei-biologiset lapset kuitenkaan pitäisi meitä täysin vanhempinaan,vaan kaipaisivat aina biologisia vanhempiaan ja kyllähän se on ihan ymmärrettävää. Mun mies sanoi,että kohdun siirto on liian vaikeaa nykyisellä lääketieteellä. Verenkiertojärjestelmää on hankala saada toimimaan oikein ja luovuttajista on pulaa. Voimia teillekin.


      • minä vaan
        A kirjoitti:

        En ole kuullut muista synnynnäisesti kohduttomista naisista. Kyllä heitä varmasti on enemmänkin. Ollaan mietitty adoptiota ja sijaislapsia,mutta ei vielä ainakaan olla siihen valmiita. Pelottaa,ettei ei-biologiset lapset kuitenkaan pitäisi meitä täysin vanhempinaan,vaan kaipaisivat aina biologisia vanhempiaan ja kyllähän se on ihan ymmärrettävää. Mun mies sanoi,että kohdun siirto on liian vaikeaa nykyisellä lääketieteellä. Verenkiertojärjestelmää on hankala saada toimimaan oikein ja luovuttajista on pulaa. Voimia teillekin.

        Hei!
        Kirjoitit...
        Mun mies sanoi,että kohdun siirto on liian vaikeaa nykyisellä lääketieteellä. Verenkiertojärjestelmää on hankala saada toimimaan oikein ja luovuttajista on pulaa. Voimia teillekin.

        Onko sinun mies lääkäri, vai mistä hän tuollaista tietää? Tehdäänhän sydämen, maksan ja muiden elinten siirtoja ja ovat varmasti yhtä hankalia verisuoniston ym. tekniikan kanssa ja ne saadaan toimimaan. Uskon kyllä että kohtuja olisi luovutettavaksi, koska niiden saantia on nyt hankala arvioida koska sitä ei ole. Ennemmin ehkä joku nainen saattaa luovuttaa kohtunsa tarpeettomana toiselle naiselle kuin että ryhtyy sijaissynnyttäjäksi. Ja onhan elinluovuttajan testamenttiin tulossa ilmeisesti muutos.

        Olen jostain lukenut että ulkomailla on kokeiltu kohdun siirtoa ja synnytyksen jälkeen kohtu on poistettu.

        Ehkä tämäkin on jonain päivänä ihan normaali käytäntö???


      • lapseton...
        minä vaan kirjoitti:

        Hei!
        Kirjoitit...
        Mun mies sanoi,että kohdun siirto on liian vaikeaa nykyisellä lääketieteellä. Verenkiertojärjestelmää on hankala saada toimimaan oikein ja luovuttajista on pulaa. Voimia teillekin.

        Onko sinun mies lääkäri, vai mistä hän tuollaista tietää? Tehdäänhän sydämen, maksan ja muiden elinten siirtoja ja ovat varmasti yhtä hankalia verisuoniston ym. tekniikan kanssa ja ne saadaan toimimaan. Uskon kyllä että kohtuja olisi luovutettavaksi, koska niiden saantia on nyt hankala arvioida koska sitä ei ole. Ennemmin ehkä joku nainen saattaa luovuttaa kohtunsa tarpeettomana toiselle naiselle kuin että ryhtyy sijaissynnyttäjäksi. Ja onhan elinluovuttajan testamenttiin tulossa ilmeisesti muutos.

        Olen jostain lukenut että ulkomailla on kokeiltu kohdun siirtoa ja synnytyksen jälkeen kohtu on poistettu.

        Ehkä tämäkin on jonain päivänä ihan normaali käytäntö???

        Ystäväni sisko on syntynyt ilman kohtua 70-luvun alussa Joensuussa, hän on muuten täysin terve. Itä-Suomesta on myöhemmin diagnosoitu kuulemma toistakymmentä samana vuonna syntynyttä tyttöä ilman kohtua. Ovat käyneet teini-iässä tukimuksissa kun kuukautisia ei ole alkanut kuulua. Ystävän perhe epäilee, että sijainnilla on tekemistä asian kanssa; silloisen Neuvostoliiton puolelta olisi tullut jotain ydinlaskeumaa tms. josta tietysti ovat vaienneet täysin. Todisteita ei siis ole ja lääkärit eivät ole vedenpitävää syytä löytäneet.


      • A
        minä vaan kirjoitti:

        Hei!
        Kirjoitit...
        Mun mies sanoi,että kohdun siirto on liian vaikeaa nykyisellä lääketieteellä. Verenkiertojärjestelmää on hankala saada toimimaan oikein ja luovuttajista on pulaa. Voimia teillekin.

        Onko sinun mies lääkäri, vai mistä hän tuollaista tietää? Tehdäänhän sydämen, maksan ja muiden elinten siirtoja ja ovat varmasti yhtä hankalia verisuoniston ym. tekniikan kanssa ja ne saadaan toimimaan. Uskon kyllä että kohtuja olisi luovutettavaksi, koska niiden saantia on nyt hankala arvioida koska sitä ei ole. Ennemmin ehkä joku nainen saattaa luovuttaa kohtunsa tarpeettomana toiselle naiselle kuin että ryhtyy sijaissynnyttäjäksi. Ja onhan elinluovuttajan testamenttiin tulossa ilmeisesti muutos.

        Olen jostain lukenut että ulkomailla on kokeiltu kohdun siirtoa ja synnytyksen jälkeen kohtu on poistettu.

        Ehkä tämäkin on jonain päivänä ihan normaali käytäntö???

        Ei hän ole lääkäri. Oli vaan nähnyt ohjelman tv:stä,jossa oli sanottu niin. Se oli joku dokumenttiohjelma. En ole koskaan kuullut kohtuja siirrettävän.


      • MD
        minä vaan kirjoitti:

        Hei!
        Kirjoitit...
        Mun mies sanoi,että kohdun siirto on liian vaikeaa nykyisellä lääketieteellä. Verenkiertojärjestelmää on hankala saada toimimaan oikein ja luovuttajista on pulaa. Voimia teillekin.

        Onko sinun mies lääkäri, vai mistä hän tuollaista tietää? Tehdäänhän sydämen, maksan ja muiden elinten siirtoja ja ovat varmasti yhtä hankalia verisuoniston ym. tekniikan kanssa ja ne saadaan toimimaan. Uskon kyllä että kohtuja olisi luovutettavaksi, koska niiden saantia on nyt hankala arvioida koska sitä ei ole. Ennemmin ehkä joku nainen saattaa luovuttaa kohtunsa tarpeettomana toiselle naiselle kuin että ryhtyy sijaissynnyttäjäksi. Ja onhan elinluovuttajan testamenttiin tulossa ilmeisesti muutos.

        Olen jostain lukenut että ulkomailla on kokeiltu kohdun siirtoa ja synnytyksen jälkeen kohtu on poistettu.

        Ehkä tämäkin on jonain päivänä ihan normaali käytäntö???

        Suurin ongelma kohdunsiirrossa olisi se, että kaikkien elinsiirtojen jälkeen vastaanottaja joutuu käyttämään loppuikänsä vahvaa immunosuppressiivista lääkitystä hyljintäreaktion estämikseksi. Suuri osa tähän tarkoitukseen käytettävistä lääkkeistä on sikiölle haitallisia eikä niistä lopuistakaan ole tutkimusnäyttöä raskauden aikana.


      • kohtuutonta

        Sijaissynnytys voisi olla yksi vaihtoehto Sinulle ja muillekin kohduttomille sitten kun/jos lapsia haluaa. Minullakaan ei ole kohtua, mutta hormonitoiminta on normaalia (= munasolut kypsyy normaalisti ym). Suomessahan sijaissynnytys ei ole laillista, mutta lakiin voidaan saada muutos. Olkaa yhteydessä kansanedustajiin, kertokaa tilanteestanne, ja pyytäkää tekemään lakialoite. Kohdunsiirtoa ei varmaan tänne tule ikuisuuksiin, joten pitää toimia niiden asioiden puolesta, joihin VOI vaikuttaa.


      • kohduton
        A kirjoitti:

        Minkä ikäisenä sait tietää? Mä olin just täyttämässä 16. Menin tutkimuksiin kun kuukautiset ei alkanu. Oli aikamoinen shokki. Aina olin suunnitellut,että joskus mulla olis lapsia. Nyt varsinkin vaikeeta,kun on naimisissa ja todella kova vauvakuume.

        hei,
        olen samassa veneessä. aivan kuin olisin lukenut omaa tarinaani. Etsimme sijaissynnyttäjää ulkomailla.


      • rukous auttaa
        kohduton ja lapseton kirjoitti:

        Hei!

        Minulla on ollut kohtu, mutta ei lapsia ja tunnen olevani samalla viivalla kanssasi. Tiedän mitä käyt läpi ja välillä kaikki tuntuu kuin millään ei ole väliä. Lapsia ei voi tehdä ilman kohtua.

        Olen usein miettinyt minkä takia kohtuja ei voi siirtää naisesta toiseen kuten muitakin elin siirtoja? Olisin heti hoitojonossa jos tälläinen olisi mahdollista.

        kohduton ja lapseton
        28.10.2009 12:19 hei sinä joka kirjoitit tämän viestin, uskon että voit tulla raskaaksi jumala voi antaa lahjan sinulle jos menet jonkun pastorin puheille ja kerrot tämän ja pyydät rukoilemaan puolestasi niin tulet varmasti raskaaksi usko siihen myös kaikkia muitakin pyydän menemään


      • kohduton

      • ghjklö
        minä vaan kirjoitti:

        Hei!
        Kirjoitit...
        Mun mies sanoi,että kohdun siirto on liian vaikeaa nykyisellä lääketieteellä. Verenkiertojärjestelmää on hankala saada toimimaan oikein ja luovuttajista on pulaa. Voimia teillekin.

        Onko sinun mies lääkäri, vai mistä hän tuollaista tietää? Tehdäänhän sydämen, maksan ja muiden elinten siirtoja ja ovat varmasti yhtä hankalia verisuoniston ym. tekniikan kanssa ja ne saadaan toimimaan. Uskon kyllä että kohtuja olisi luovutettavaksi, koska niiden saantia on nyt hankala arvioida koska sitä ei ole. Ennemmin ehkä joku nainen saattaa luovuttaa kohtunsa tarpeettomana toiselle naiselle kuin että ryhtyy sijaissynnyttäjäksi. Ja onhan elinluovuttajan testamenttiin tulossa ilmeisesti muutos.

        Olen jostain lukenut että ulkomailla on kokeiltu kohdun siirtoa ja synnytyksen jälkeen kohtu on poistettu.

        Ehkä tämäkin on jonain päivänä ihan normaali käytäntö???

        Uskon myöskin, että kohtuja voidaan siirtää jonain päivänä, mutta varmasti myös kohdun vuokraukset sallitaan esimerkiksi että äiti voisi synnyttää lapsensa lapsen tai joku muu lähisukulainen. Nykyinen kohdunvuokrauksen kieltävä laki on naurettava, koska väärinkäytöksiä tuskin syntyisi, jos esimerkiksi psykologinen haastattelu vaadittaisiin ennen toimintaa.


    • AT
    • Annika-83

      Hei,

      Sama tilanne, olin 15 kun tuli käynti lääkäriin kuukautisten puuttuvuuden takia,siinä lääkärit kävi vuoroperään katsomassa ja ilmoittivat sitten että kohtu puuttuu.Shokki oli kova ja on alitajunnassa joka päivä, varsinkin kun kavereille tulee vauvoja. Olen nyt 26-v ja ollan mieheni kanssa mietitty adoptiota ja sijaissynnytystäkin, kaikki on vaan niin monimutkaista virastoissa juoksemista ja saattaa kestää jopa muutamiakin vuosia.

    • ei olisi

      kohtua...olen teille kateellinen, pyh. Ette hei joudu kärsimään mnkoita, turha valittaa.

    • kohtalotoveri

      Siis mulla kans ei ole kohtua. menin 16vuotiaana lääkäriin kun kuukautiset eivät alkaneet ja sielta minut siirrettiin ns tähystysleikkaukseen, jossa tuloksena oli että kohtu puuttuu. silloin se ei tuntunut miltään, olin varmaan vielä niin nuori ja ns. lapsi vielä itsekkin. nyt kun olen 24 ja olen ruvennut miesten kanssa ns heilastelee ni se on ruvennut vaivaamaan. Eräskin mies pisti poikki heti kun sai kuulla tästä, koska haluaa omia lapsia, eikä suostunnut edes harkitsee adoptiota

      • mä vaan

        Oon ajatellu et oonko ainut suomessa jolla ei oo ikinä ollut kohtua mut onhan muitakin kohtalotovereita. Mä myöskin kävin läpi kaks tähystys leikkausta, ennen ku tiedettiin varmaks mitä kaikkea on vialla tai puuttuu. Nyt olen 23 ja kaks vakavampaa suhdetta ollut ja kumpikin laittanut poikki sen takia kun haluaa omia lapsia. Voimia ja jaksamisia kaikille lapsettomille ja kohduttomille.


      • äippä62
        mä vaan kirjoitti:

        Oon ajatellu et oonko ainut suomessa jolla ei oo ikinä ollut kohtua mut onhan muitakin kohtalotovereita. Mä myöskin kävin läpi kaks tähystys leikkausta, ennen ku tiedettiin varmaks mitä kaikkea on vialla tai puuttuu. Nyt olen 23 ja kaks vakavampaa suhdetta ollut ja kumpikin laittanut poikki sen takia kun haluaa omia lapsia. Voimia ja jaksamisia kaikille lapsettomille ja kohduttomille.

        Löytyiskö täältä tietoa ja neuvoja. Kävimme 16v. tyttäreni kanssa tutkimuksissa puuttuvien kuukautisten takia. Tutkimustulokset olivat shokki molemmille. Kohtu puuttuu ja emätinkin on pieni. Miten te tyttäret ja äidit olette selvinneet tästä? Toki meillä tutkimuksia vielä jatketaan ja hoitomuotoja mietitään, mutta tää on niin vaikea käsittää ja uskoa todeksi. Äitinä ottaisi kernaasti lapsen tuskan ja hämmennyksen iselleen kannettavaksi, jos se vain olisi mahdollista. Löytyykö hyviä neuvoja?


      • miksi
        äippä62 kirjoitti:

        Löytyiskö täältä tietoa ja neuvoja. Kävimme 16v. tyttäreni kanssa tutkimuksissa puuttuvien kuukautisten takia. Tutkimustulokset olivat shokki molemmille. Kohtu puuttuu ja emätinkin on pieni. Miten te tyttäret ja äidit olette selvinneet tästä? Toki meillä tutkimuksia vielä jatketaan ja hoitomuotoja mietitään, mutta tää on niin vaikea käsittää ja uskoa todeksi. Äitinä ottaisi kernaasti lapsen tuskan ja hämmennyksen iselleen kannettavaksi, jos se vain olisi mahdollista. Löytyykö hyviä neuvoja?

        Tuska on suuri, saman koin kun kävin tyttäreni kanssa tutkimuksissa ja todettiin että kohtua ei ole, se oli vaan niin tuskallista nähdä miten tyttäreni itkien sanoi, että hän ei koskaa voida saada biologista lasta. Voi kun te terveet äidit ja naiset ymmärtäisitte pitää huolta omista lapsistanne


      • kohduton

        Sama tarina täällä, mutta olen onnellisesti naimisissa jo 15 vuotta.Oikea satttuu kohdallesi, niin ei se siitä se suhde jää kiinni. Lapsettomuus tosin vaivaa, etsimme sijaisynnyttäkää.
        Kohtalotovereita.


    • a.b.s

      Olen todella kateellinen teille keltä se todella puuttuu. Itse varmaan olisin hyppinyt ilosta jos mulla asia olisi kuin teillä. Olisitte onnellisia siitä ettei teidä tarvitse kestää kuukautisia. Itse sen joudun kärsimään ja vielää täysin turhaa, kun en lapsia halua.

      • kateellinen

        voihan sen aina poistattaa jos ei ole tyytyväinen


      • ...........
        kateellinen kirjoitti:

        voihan sen aina poistattaa jos ei ole tyytyväinen

        Kohdun poisto ei ole ihan niin yksinkertainen juttu, kun mitä näköjään luullaan.


    • mä vaan

      Olen aikaisemminkin kirjoitellut tähän viestiketjuun. Eli olen aina ollut kohduton. Itselleni tämä on ollut erittäin raskas ja vaikea asia jonka kanssa on oppinut elämään nyt 10 vuoden aikana. En ikinä tule pystymään varmastikkaan hyväksymään asiaa mutta elämään olen oppinut asian kanssa. Mietin positiivisia asioita elämästä niin ne auttavat jaksamaan eteenpäin ja nykyään ei tule ihan joka viikko mieleen tämä lapsettomuus vaikka parisuhteessa olenkin mutta vielä ei ole ollut ajan kohtaista miettiä adoptiota tai muuta. Enkä tiedä olenko siihen rulijanssiin ikinä valmis. Millaisia ajatuksia muilla, tästä kohduttomuudesta?

    • kohtalontoveri

      Olen joskus aikaisemminkin tänne kirjoittanut ja siis minulla ei ole kohtua ollenkaan koskaan ollut. Onko mitään yksityisempää keskustelupaikkaa meille kohtalontovereille. Kun täällä keskustelu on jotenkin niin liian avointa, tarkoitan siis kun kaikki pääsee nämä lukemaan ja mukaan mahtuu myös niitä jotka ihmettelee kun valitetaan asiasta

    • Yksi myös

      Kohduton ry. Kannattaa katsoa!

    • Pertti Löppönen

      Minullakaan ei ole kohtua, eikä ole koskaan ollutkaan.

      • Ikävä puute

        On äärimmäisen harvinaista, että kohtu puuttuu. Vielä paljon harvinaisempaa on, että samalta yksilöltä puuttuvat aivotkin. Otan syvästi osaa.


    • sofia1231

      Olen 17-vuotias ja sain kuukausi sitten tietää, että minulta puuttuu kohtu ja emätin. Huhtikuussa alkavat venytyshoidot, onneksi minulla on erittäin osaava lääkäri. Kyllä tää silti hyvin hämmentävää on :(

    • Kohduton 20v

      Sain 17 vuotiaana tietää ettei minulla ole kohtua. Kun lääkäri sanoi että se puuttuu, menin aluksi niin shokkiin että tokaisin "mitä se tarkoittaa" ja samalla kun se lääkäri selitti, minulle alkoi hiljalleen valjeta mitä se ihan toden totta tarkoittaa.

      Meni pitkään ennen kuin tunsin itseni taas naiseksi, ja vielä reilu kolmen vuoden jälkeenkin tulee hetkiä, jolloin tuntuu ettei ole minkään arvoinen.

      Olen ollut suhteessa saman miehen kanssa nyt kolme vuotta, ja rakastan häntä kovasti. Hän sanoo ettei kohduttomuuteni ole ongelma, mutta minusta tuntuu itsekkäältä viedä häneltä mahdollisuus biologisiin lapsiin.

      En halua vuokrata kohtua, koska ei se lapsen biologisuus ole minulle niin tärkeää, olisin vain halunnut kokea miltä tuntuu olla raskaana. Adoptiossa pelkään sen hintaa ja pitkiä odotusaikoja sekä sitä, ettei lapsi sitten rakastaisikaan minua niin kuin rakastaisi biologista äitiään. Pelkään lausetta "sä et ole mun äiti". Olen myös alkanut miettimään, että ehkä en ole saanut kohtua sen takia, etten olisi sopiva äidiksi. Että minun ei ole tarkoituskaan saada lapsia ja olisi parempi jos lakkaisin niistä haaveilemasta.

      Mitä mieltä olette siitä jatkanko vai en nykyisen poikaystäväni kanssa? Osaatteko samaistua tilanteeseeni ja pelkoihini? Kaipaan kipeästi neuvoja ja tukea..

      • 1 + 2

        Vanha viesti, mutta haluaisin sanoa, että ei takuulla ole "tarkoitettu", että sinulla ei olisi lapsia siksi että sinulla ei ole kohtua. Jos elämässä olisi joku tarkoitus, niin sitten varmaan ei olisi esim. katulapsia, ja kohtu ei tee hyväksi äidiksi.

        Poikaystäväsi ehtii hankkia lapset vielä 40-vuotiaanakin jonkun toisen kanssa, eli kysymys ei ole kovin kiireellinen. Jos hän haluaa lapset jonkun muun kuin sinun kanssa, niin sitten hän varmaan itse lähtee.

        Adoptoida voit aikaisintaan 25-vuotiaana, joten sitäkin ehdit vielä harkita jonkin aikaa. Ehdit myös vielä säästää rahaa.


    • voimia!

      Olen pahoillani kohduttomuudestasi. Kohtua et voisikaan vuokrata näillä näkymin, sen sijaan jos haluat lapsia niin itse en sulkisi adoptiota pois.

    • lotta

      Jos vaan saisin, niin luovuttaisin heti kohtuni jollekkin teistä....

    • sekohduton

      Olen 16-vuotias ja pari kk sitten sain tietää,ettei minulla ole kohtua...En ehkä vielä ymmärrä,kun ikää on vähän kuinka pahalta se tuntuu. Harmittaa toki aivan jäätävästi, koska olen aina ollut lapsirakas ihminen...
      Joskus tuntuu etten ole normaali ihminen,että olisin arvoton ja epänormaali....

      • AAJ

        Et ole arvoton tai epänormaali. Vuosiin en ole lukenut tätä aloittamaani keskustelua,mutta nyt tämä sattui kohdalleni kun etsin tietoa kohdunsiirrosta. Eli vieläkin haaveilen biologisesta lapsesta mieheni kanssa.


    • Pliisvastatkaa

      Tähän ei varmaa vastata enää koska keskustelu sen verta vanha, mutta onko teille kohduttomille naisille tullut koskaan valkovuotoa?

      • mahdollinenkohduton

        Oon miettinyt tota samaa, itse olen nyt 15v eikä kuukautisia vieläkään kuulu. On siis luultavaa että olen kohduton mutta minulla on valkovuotoa, joten mietin että voiko kohduttomalla olla?


      • AAJ

        Kyllä on.


    • uteliasko88

      Hei! Tämä vanha aloitus osui silmilleni. Ystäväni lapsi syntyi ilman kohtua ja emäntänsä 80 luvulla. Ne tytölle tehtiin kyllä hänen tullessaan teini - ikään. Kyllä siis kohdun voi saada. Ja tiedän myös naisen jolla kohtua oli synnyttyään 2. Hän olisi halunnut poistaa toisen
      Mutta ei tiedetty ennen lapsia toimiiko niistä kumpi. Kumpikin toimivat ja lapsia hänellä on jo 3. Ylimääräistä kohtua ei ole poistettu..
      Ha kyllä kohtuja poistetaan myös.
      Jotenkin tuntuu että kyllä asiat ovat mahdollisia.
      Tosin taas adoption mahdollisuutta Suomessa ei ole.

      • uteliasko88

        Tuossa piti lukea emätintä. Ei emäntänsä.


    • Anna_34v

      Maapallo on ylikansoitettu. Ihmisiä on liikaa. Ei kaikkien ihmisten tarvitse hankkia lapsia. Elämässä voi tehdä paljon ihania asioita, koska on saanut elämän lahjan. Jokiu kuolee lapsena, ei saa elää pidempään. Tämä lapsi varmasti haluaisi elää ilman kohtua ennemmin kuin kuolla lapsena. Elämä on tällaista, elämä on lahja. Jokainen ihminen on täydellinen sellaisena kuin on. Ei kannata surra omia puutteitaan. Niitä on jokaisella, näkyviä ja näkymättömiä. olet saanut elämän, elät, iloitse siitä. Älä keskity miettimään kaikkea, mitä sinulla ei ole. Kenelläkään ihmisellä ei ole kaikkea.

    • kohduton

      Hei! Huomasin tämän vanhan viestiketjun ja olen puinut oman ongelmani kanssa nyt jo muutaman vuoden. Olen siis myös kohduton ja eikä minulla ole synnynnäisesti emätintäkään. Tämän saimme tietää yhdessä poikaystäväni kanssa ollessamme 16 vuotiaita. Vaikka olenkin käsitellyt asiaa yhdessä psykologin kanssa, minusta silti vieläkin tuntuu, että olen epänormaali enkä nainen, täysin arvoton. Aloitimme venetyshoidot ja saimme ne päätökseen, mutta silti minua mietityttää (samoin kumppaniani), kuinka paljon olen erilainen sieltä alhaalta.. Onko kellään, joka olisi samassa tilanteessa kuin minä niin kokemusta useammasta seksikumppanista/onko mies sanonut jotain, että huomaa eron ns ''normaalissa'' ja sinussa joka olet rakentanut emättimen? Tämä on todella arka asia, joten pyydän asiallasta kommenttia. kiitos

      • Kohduton

        Ainut ero mikä on, niin on se ettei sinulla ole emättimen pohjalla tuntuvaa kohdunnapukkaa, eli kohdun kaulaa ei tunnu. Seksin kannalta tuo on miehelle aivan merkityksetöntä.... On myös hyvä muistaa, että kaikkien naisten emättimet ovat erilaisia, toisilla tiukemmat, toisilla lyhyemmät ja toisilla syvemmät. Normaalin emättimen syvyys vaihtelee naisilla 6cm aina n.20cm ja venyy eritavalla eri ihmisillä. Joten en vaivaisi liikaa mieltä tämän asian takia! ♡


    • Anonyymi

      Kohduttomat ry, pj Tanja Tulonen
      Ehdottomasti suositeltavaa liittyä jos kohtu puuttuu. Saa tärkeää vertaistukea ja tietoa. Tsemppiä!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      3184
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2131
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2054
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1905
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe