kertokaahan kokemuksia

muokkaaja

lautasmuokkaimista. eli jättäisin kyntämättä ja hankkisin lautasmuokkaimen. oisikiko kannattavaa. nyt kertokaahan kokemuksia millaista sato tulee ja mikä lautasmuokkain oisi paras vaihtoehto.

3

683

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juu..

      Catros ja se si lähteä ja kultivaattori tuli takaisin
      kyntäminen on tilalla lopetettu -74 nurmia lukuun
      ottamatta .

    • laurilautasmuokkain

      Nurmenkin uudistaminen onnistuu hyvin jos ensimmäisen muokkaus tehdään märkään maahan. Nurmi pitää lopettaa ehdottomasti Roundubilla tai Rambolla ja kasvinsuojeluaineita pitää varautua käyttämäään enemmän, jos aikoo saada kunnon satoa.

      Kaikkein paras tulee kun muokkaa maan lieteenlevityksen aikaan. Eli kun toisella traktorilla levittää lietettä, niin toinen traktori muokkaa maan välittömästi levityksen jälkeen.

      Vanhat pellon vuokranantaja jäärät eivät oikein hyväksyä kyntämättä jättämistä. Kuulema vuokralainen pääsee liian helpolla, kun ei tarvitse kerätä kiviä.

    • kyntäjän poika....

      mutta ei siihen tarvite lautasmuokkaintakaan, ihan hankmolla äestän sänkeä syksyllä ja keväällä vaan normaali kylvöäestys taikka suorakylvö syksyllä äestettyyn. Keväällä olen myös äestänyt sänkeä hankmolla ja satoa tulee ihan samalla lailla, mitä kyntämälläkin (tutkitusti virallisesti meidän tilalla), sadot n. 5000-6000kg/ha. Joitakin lohkoja en ole kyntänyt koskaan, raivattiin aikanaan 1985 ja sen jälkeen on vaan viljelty em. konstein, tänä syksynä puin Belinda-kauraa 6000kg/ha, vaikka osa lakoontuikin pahasti.

      Glyfosaattia joutuu käyttämään t'ässä systeemissä jonkun verran, mutta se ei ole mitään ongelma, koska itse olen minimoinnut syksyisiä ruiskutuksia ja keväisin olen ruiskuttanut vain 1,5l/ha ja nyt syksyllä ruiskutin osan myös tällä määrällä (ne lohkot, jotka jäävät kevääksi sängelle). Normaaliin (?) viljelyyn verrattuna, siis kyntäen - kevytmuokaten, ei ole oikeastaan suurta eroa glyfosaatin käyttömäärissä, ehkä hieman vähemmän olen käyttänyt nyt.

      Lautasmuokkain ihan hyvä, mutta viljan hinta ei oikein suuria investointeja siedä, siksi käytän vanhoja hankomoja loppuun. Tämä riittää, että olki alkaa kompostoitumaan ja keväällä ei juuri ole ongelmaa oljesta kylvöjen yhteydessä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      95
      2575
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2223
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1927
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1661
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1645
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1616
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1578
    8. 83
      1512
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      113
      1398
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe