kertokaahan kokemuksia

muokkaaja

lautasmuokkaimista. eli jättäisin kyntämättä ja hankkisin lautasmuokkaimen. oisikiko kannattavaa. nyt kertokaahan kokemuksia millaista sato tulee ja mikä lautasmuokkain oisi paras vaihtoehto.

3

974

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juu..

Catros ja se si lähteä ja kultivaattori tuli takaisin
      kyntäminen on tilalla lopetettu -74 nurmia lukuun
      ottamatta .

• laurilautasmuokkain

Nurmenkin uudistaminen onnistuu hyvin jos ensimmäisen muokkaus tehdään märkään maahan. Nurmi pitää lopettaa ehdottomasti Roundubilla tai Rambolla ja kasvinsuojeluaineita pitää varautua käyttämäään enemmän, jos aikoo saada kunnon satoa.

Kaikkein paras tulee kun muokkaa maan lieteenlevityksen aikaan. Eli kun toisella traktorilla levittää lietettä, niin toinen traktori muokkaa maan välittömästi levityksen jälkeen.

Vanhat pellon vuokranantaja jäärät eivät oikein hyväksyä kyntämättä jättämistä. Kuulema vuokralainen pääsee liian helpolla, kun ei tarvitse kerätä kiviä.

• kyntäjän poika....

mutta ei siihen tarvite lautasmuokkaintakaan, ihan hankmolla äestän sänkeä syksyllä ja keväällä vaan normaali kylvöäestys taikka suorakylvö syksyllä äestettyyn. Keväällä olen myös äestänyt sänkeä hankmolla ja satoa tulee ihan samalla lailla, mitä kyntämälläkin (tutkitusti virallisesti meidän tilalla), sadot n. 5000-6000kg/ha. Joitakin lohkoja en ole kyntänyt koskaan, raivattiin aikanaan 1985 ja sen jälkeen on vaan viljelty em. konstein, tänä syksynä puin Belinda-kauraa 6000kg/ha, vaikka osa lakoontuikin pahasti.

Glyfosaattia joutuu käyttämään t'ässä systeemissä jonkun verran, mutta se ei ole mitään ongelma, koska itse olen minimoinnut syksyisiä ruiskutuksia ja keväisin olen ruiskuttanut vain 1,5l/ha ja nyt syksyllä ruiskutin osan myös tällä määrällä (ne lohkot, jotka jäävät kevääksi sängelle). Normaaliin (?) viljelyyn verrattuna, siis kyntäen - kevytmuokaten, ei ole oikeastaan suurta eroa glyfosaatin käyttömäärissä, ehkä hieman vähemmän olen käyttänyt nyt.

Lautasmuokkain ihan hyvä, mutta viljan hinta ei oikein suuria investointeja siedä, siksi käytän vanhoja hankomoja loppuun. Tämä riittää, että olki alkaa kompostoitumaan ja keväällä ei juuri ole ongelmaa oljesta kylvöjen yhteydessä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      62
      4499
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      159
      3388
    3. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      58
      2707
    4. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      49
      2614
    5. Hukkuneet pojat kalajoella pakolaisia?

Eivät osanneet suomea nimittäin.
      Maailman menoa
      142
      2596
    6. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      24
      1903
    7. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      24
      1751
    8. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      30
      1636
    9. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      174
      1600
    10. Metsästysmökki

Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      41
      1313
    Aihe