Halloween esikoululaisille - tarpeellista???

Jisreel

Hei esikouluikäisten vanhemmat. Mitä mieltä oletta Halloweeni- juhlista koulussa ja/tai iltapäiväkerhossa/iltapäivähoidossa?
Itse työskentelen koulussa ja iltapäivähoidossa ja koen hyvin hankalana olla järjestämässä kollegoideni kanssa tälläistä "mörköjuhlaa". Monet lapset ovat melko herkkiä ja tottumattomia tälläiseen. Tämä aika on mielestäni aivan tarpeeksi pimeä jo itsessään, että kokisin tarvetta tuoda turvattomuutta ja ylimääräistä jännitystä tässä hengessä. Voisiko näin syksyn pimeän keskellä iloita valosta, ystävyydestä, hyvyydestä ja rakkaudesta....Olkaa vanhemmat aktiivisia koulun suuntaa, jos että halua näitä järjestettävän, koska loppujen lopuksi teillä jos kenelläkään on mahdollisuus vaikuttaa. Lapsille voi järjestää monenlaista mukavaa ilman kuolleita, haamuja, noitia ja muita epämielyttäviä hahmoja - moni lapsi herää jo muutenkin painajaisiin öisin - tarvitaanko vielä tätäkin ? Ollaan turvallisia aikuisia lapsille - tehdään ainakin voitavamme :-)

8

2370

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • <X<z<z

      opetusalalla minäkin ja olen täysin samaa mieltä-aivan vastenmielinen turhake koko juhla, pois vaan!

      • pate01

        olensamaamieltä...


    • halloweenista...

      En tykkää minäkään että halloween-juhlaa pidetään. Se on kovin pakanallinen juhla ja siinä juhlitaan pahoja voimia. Mutta koska nyt eskarissa sitä juhlitaan, olen hankkinut lapselle kauniin noita/velho-puvun, josta hän kovasti pitää. Nyt eskari-ikäisenä hän ei enää pelkää samalla tavalla kuin päiväkodissa. Kun hän oil 2 vuotias niin hän oireili kotona öisin päiväkodin Halloween- "koristeluista". Silloin valitin asiasta, ja lupasivat tehdä muutoksia ettei enää pelottavia koristeita tehdä. Sitä paitsi miksi juhlia juhlaa jolla ei ole perinteitä Suomessa vaan USA:ssa. Suomessa on pääsiäisnoidat. En niistäkään ole niin ihastunut, mutta olkoon ne mieluummin kuin halloween.

      • halloweenjuttu

        Itse olen lto ja meillä ei järjestetä halloween-juhlia päiväkodissa, sen sijaan puhutaan pyhäinpäivän suomalaisesta vietosta lasten kanssa. Olen kuitenkin oman ryhmäni (5-vuotiaita) kanssa miettinyt "kummitusteemaa" lyhyemmäksi projektiksi johonkin väliin vuotta, koska

        - lapsia kiinnostaa teema tavattomasti ja kummitusjuttuja kuiskutellaan "salaa" omissa leikeissä
        - muutamalla lapsella on ollut painajaisia, ei kuitenkaan päiväkodin toimista lähtöisin olevia
        - ottamalla kummitusjutut käsittelyyn niistä viedään turhat pelot ja mystisyys pois: voidaan leikkiä "ihanaa pelkäämistä" turvallisesti tutun aikuisen ja ryhmän kanssa omin säännöin (kummitusleikit), käsitellä pelkoja ja pelkäämistä turvallisesti porukalla JA lopuksi keskittyä siihen aspektiin, että kummitusjutut eivät ole totta -> puhua, kertoa huolista, hömpsötellä

        Minusta asioihin tarttumalla ja niistä puhumalla ja tutuksi tekemällä kaadetaan turhia pelkoja. Tällä kommentilla en kuitenkaan puolla halloween-juhlia, vaan haluan kommentoida ylipäänsä siihen, ettei lasten pelot poistu jos päiväkodilta kielletään halloween-juhlat. Hömpsöttely sinänsä on hauskaa, mutta siihen voi sisältyä myös kasvatuksellinen puoli. Ja tosi asia on, että 5-6-vuotiaita (ja nuorempiakin) tällaiset pelottelujutut kiehtovat ja kovasti. Vaikkakin myös pelottavat, jos niitä joutuu kohtaamaan yksin.


      • pieni...
        halloweenjuttu kirjoitti:

        Itse olen lto ja meillä ei järjestetä halloween-juhlia päiväkodissa, sen sijaan puhutaan pyhäinpäivän suomalaisesta vietosta lasten kanssa. Olen kuitenkin oman ryhmäni (5-vuotiaita) kanssa miettinyt "kummitusteemaa" lyhyemmäksi projektiksi johonkin väliin vuotta, koska

        - lapsia kiinnostaa teema tavattomasti ja kummitusjuttuja kuiskutellaan "salaa" omissa leikeissä
        - muutamalla lapsella on ollut painajaisia, ei kuitenkaan päiväkodin toimista lähtöisin olevia
        - ottamalla kummitusjutut käsittelyyn niistä viedään turhat pelot ja mystisyys pois: voidaan leikkiä "ihanaa pelkäämistä" turvallisesti tutun aikuisen ja ryhmän kanssa omin säännöin (kummitusleikit), käsitellä pelkoja ja pelkäämistä turvallisesti porukalla JA lopuksi keskittyä siihen aspektiin, että kummitusjutut eivät ole totta -> puhua, kertoa huolista, hömpsötellä

        Minusta asioihin tarttumalla ja niistä puhumalla ja tutuksi tekemällä kaadetaan turhia pelkoja. Tällä kommentilla en kuitenkaan puolla halloween-juhlia, vaan haluan kommentoida ylipäänsä siihen, ettei lasten pelot poistu jos päiväkodilta kielletään halloween-juhlat. Hömpsöttely sinänsä on hauskaa, mutta siihen voi sisältyä myös kasvatuksellinen puoli. Ja tosi asia on, että 5-6-vuotiaita (ja nuorempiakin) tällaiset pelottelujutut kiehtovat ja kovasti. Vaikkakin myös pelottavat, jos niitä joutuu kohtaamaan yksin.

        Ei 1-2 vuotias tiedä vielä mitään kummituksista tai muista pelotuksista eikä tarvitsekaan. Eikä 2 vuotias vielä osaa "käsitellä" sitä aihetta. Hän ei vielä edes ymmärrä kunnolla, että koristeet ovat koristeita eivätkä todellisia. Vielä 6 v lapseni luuli, että tv:ssä mainostetussa dinosaurus-tapahtumassa on oikeita dinosauruksia. Hän kyllä sitten ymmärsi, kun kerroin, että ovat ilmeisesti jotain hologrammeja tai vastaavia (en itsekään tiedä millä tekniikalla se tapahtuma on tehty kun en ole käynyt paikan päällä).


      • Lapsinero
        pieni... kirjoitti:

        Ei 1-2 vuotias tiedä vielä mitään kummituksista tai muista pelotuksista eikä tarvitsekaan. Eikä 2 vuotias vielä osaa "käsitellä" sitä aihetta. Hän ei vielä edes ymmärrä kunnolla, että koristeet ovat koristeita eivätkä todellisia. Vielä 6 v lapseni luuli, että tv:ssä mainostetussa dinosaurus-tapahtumassa on oikeita dinosauruksia. Hän kyllä sitten ymmärsi, kun kerroin, että ovat ilmeisesti jotain hologrammeja tai vastaavia (en itsekään tiedä millä tekniikalla se tapahtuma on tehty kun en ole käynyt paikan päällä).

        Sulla on aika tyhmä lapsi. Mä tiesin jo 4- vuotiaana, että dinosaurukset ovat kuolleet sukupuuttoon miljoonia vuosia sitten.


    • tylsimys-kalkkis

      En tykännyt että pojan eskarissa oli nämä juhlat. Naamiaisasut sai olla ja herkkuja tuoda. Ihan turhanpäiväistä jälleen yhden kaupallisen juhlan tyrkytystä.

    • ...

      minäkään mokomasta, onneksi lasten koulussa ei ollut - eskarissa taas oli

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      429
      4692
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1670
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      91
      1411
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1319
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      17
      1234
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1151
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1055
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      960
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      54
      837
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      829
    Aihe