lukio vai amis?

jart e

Minusta lukio on turha. Amiksessa saa ammatin.
Jos haluu jatkaa, niin siitä vain.

24

976

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suomenpuolesta

      Tuo on täyttä faktaa. tiedän 5 ihmistä jotka käynny lukiot yliopistot --> ei töitä :D

      • 100% Amis

        amiksessa opitaan


      • Äitykkä maalta

        Oletko lukutyyppi vai käytännön tekijä? Poikani ei osannut päättää ja suku painosti lukioon. Kävi yli neljä vuotta.. Nyt kiukuttelee sitä muka hukattua aikaa. Mitäpä olisi muuten tehnyt?
        Vanhempana neuvon kuuntelemaan omaa mieltymystä. Amiksesta voi jatkaa myöhemminkin, jos haluaa edetä.
        Lisäksi kannattaa seurata, mitkä alat tarvitsevat työvoimaa. Siihen sitten sovittaa omat mieltymykset.


    • ...

      Vain harvat lukiolaiset saavat töitä ilman ammattitutkintoa, yleensä suhteilla ja suositteluilla. Kun ikää tulee ja mahdollisesti myös potkut niin on äärimmäisen hankalaa löytää töitä ilman ammattitutkintoa, oli edellinen työpaikka sitten mikä tahansa.

    • Acce-ss

      Sehän on niin, että kummasta tykkää, molemmista päätyy ammattiin, jos vaan kulkee sen tien päähän asti.

      Valitettavan monesta amiksesta oon nähnyt tulevan ei mitään, vaikka niillä se ammatti onkin.. Niitä ei enää kiinnosta/ei koskaan kiinnostanu ne hommat mitä ne sinne meni tekemään.

      Pidän aika paljoa lukion asioista melko turhana kanssa, itse sen käyneenä asian voin todeta.. Mutta sen kautta oli helpompaa päästä yliopistoon, vaikka siellä kaikkea turhaa olikin. Yliopistossa olo taas on kliffaa. Saa opetella mitä huvittaa, ja jos ei huvita juuri silloin niin ei ole pakko juuri silloin opetella.

      Pikkuveli on amiksesta valmistunut, tykkää kyllä hommistaan sinänsä, mutta kyllä välillä kuulee kiroilevan kuinka työelämä on per***stä.

      Mutta jos tähtää yliopistoon tai vastaavaan, suosittelevat lukiota, tosin mikään ei estä amiksesta valmistunutta hakemasta sinne myös.

      Että ihan omista tavoitteista kiinni.

      • Rehtori sen kertoi

        Monissa ammattikouluissa voi ammattiopintojen ohessa opiskella ja tenttiä lukion kurssit. Tiedän tapauksen, missä parturiksi opiskeleva tentti ohessa lukion aineet ja sai niin hyvät paperit, että pääsi ilman pääsykoetta Oulun yliopistoon lukemaan konetekniikkaa. Rehtori itse kertoi!

        Muuten: Kannattaa seurata maailman menoa. Ainakin Kanadassa vangitaan opiskelijoita syyttömästi ja USA:ssa on valtavat keskitysleirit odottamassa massateurastusta. Linkki Kanadan koulu-uutiseen: http://www.verkkomedia.org/news.asp?mode=4&id=4104


    • minä tiedän

      Jos haluat olla koko ikäsi lattiatason duunari niin siitä vaan. Haluatko tehdä likaista ja raskasta työtä koko ikäsi. Äläkä usko niiden katkerien duunarien puheita joiden mukaan putkimiesten yms. palkat ovat suurempia kuin esim. insinööreillä. Saahan sitä itselleen uskotella mitä huluaa. Ne puhujat ovat nuoria duunareita joille on totuus valjennut duunarin uran ihanuudesta. Perus duunarilla se jää siihen 2000-3000 tonniin kuussa.

      "tiedän 5 ihmistä jotka käynny lukiot yliopistot --> ei töitä :D "

      Ja minä tiedän että kortistot ovat täynnä raksan duunareita hitsareita yms. Töitä ei löydy vaikka olisi pitkä työkokemuskin. Sen asijaan työttömäksi jääneillä akateemisilla on paljon paremmat mahdollisuudet työn saantiin.

      • tietämöinen

        mahdollisuus suorittaa lukio myös, teettää vain kovemmin töitä, mutta saat ammatin samalla.


      • ...

        >>Perus duunarilla se jää siihen 2000-3000 tonniin kuussa.


      • jokurandompoika

        Itse olen suoraan insinööriltä kuullut, että suht sama palkka on kuin esim. putkimiehillä. Ja jos ihminen tykkää tehdä ruumiillista työtä, niin miksei?? Olisit vain kiitollinen että on ihmisiä jotka tuo sulle puhtaan veden, johtaa käytetyn pois, rakentaa ja lämmittää asunnot yms. Ilman ammattikoululaisia ja muita ammattilaisia ei olisi tätä maailmaa, jos jokainen olisi vain kirjoitustaidon omaava hihhuli.


      • ärrimörri
        jokurandompoika kirjoitti:

        Itse olen suoraan insinööriltä kuullut, että suht sama palkka on kuin esim. putkimiehillä. Ja jos ihminen tykkää tehdä ruumiillista työtä, niin miksei?? Olisit vain kiitollinen että on ihmisiä jotka tuo sulle puhtaan veden, johtaa käytetyn pois, rakentaa ja lämmittää asunnot yms. Ilman ammattikoululaisia ja muita ammattilaisia ei olisi tätä maailmaa, jos jokainen olisi vain kirjoitustaidon omaava hihhuli.

        "Ilman ammattikoululaisia ja muita ammattilaisia ei olisi tätä maailmaa, jos jokainen olisi vain kirjoitustaidon omaava hihhuli. "

        Paitsi että ilman niitä "hihhuleita" ei olisi nykyajan kehittyvää tiedettä ja teknologiaa, kun jokaisesta pulliaisesta tulisi putkimies joka osaa vaan laatoittaa vessan lattiat, eikö?


      • jokurandompoika
        ärrimörri kirjoitti:

        "Ilman ammattikoululaisia ja muita ammattilaisia ei olisi tätä maailmaa, jos jokainen olisi vain kirjoitustaidon omaava hihhuli. "

        Paitsi että ilman niitä "hihhuleita" ei olisi nykyajan kehittyvää tiedettä ja teknologiaa, kun jokaisesta pulliaisesta tulisi putkimies joka osaa vaan laatoittaa vessan lattiat, eikö?

        Pakko nyt vähä viel vittuilla, mutta putkimiehet ei laatoita mitään, ihan vaan asentavat ne putket ja vesikalusteet.
        Joka tapauksessa, oot siinä ihan oikeessa, että ilman niitä ammattilaisia, jotka ovat lukion käyneet, voisi olla tosiaan aika karu imperiumi meillä. Mielestäni lukio on vain lisäaikaa miettiä tulevia ammatin valintoja ja uraa. Vaikka alemmassa alempana teletabin viestissä sanotaan että pelkkää ajanhukkaa lukio, niin jos ei oikeasti tiedä mitä ammattia haluaa harjoittaa menee sitten lukioon ja jos sieltä saa kohtuu hyvä, hyvät, erinomaiset paperit ei ole muuta hätää kuin pitäisi olla se ammattitoive mielessä. Ei sieltä lukiosta hyvillä tai edes keskiverto papereilla ole vaikea jatko-opiskeupaikkaa saada.

        Terv. Amis


    • teletabi

      tänä keväänä kirjoittavana voin sanoa että kyllä, on ajanhukkaa. Annetaan sellanen kuva ylä-asteella että jos "ei tiedä mikskä isona tulee" niin menee lukioon, jos tietää niin amikseen.

      Valitse se ammattiopisto. Aina. Lukiosta jää käteen paperi, jossa kerrotaan kuinka ansiokkaasti olet kitunut kyseiset 3 vuotta. Amiksesta jää käteen _pätevyys ihan oikeaan ammattiin_ jolla voi tienata elantonsa vaikka ei haluaisikaan jatkaa sitä uraa tulevaisuudessa.

      Jos uusiksi voisin valita 16 vuotiaana niin amikseen menisin.

      • riinahoo

        Ammattikoulun käyneenä, lukio suoritettu samassa, voin kertoa, että ei sinne amikseen ihan turhan päiten kannata mennä. Lukio on ajanhukkaa, mitään tietoja / taitoja rikkaampana en sitä lakkia päähäni laittanut, kuin ammattitutkinnossakaan. Mutta! Jos mielit ammattikouluun, niin valitse ala mahdollisimman tarkasti. Älä mene "koittamaan jos vaikka kiinnostais"-tyylillä. Ei se siitä se kiinnostus nouse ellei sitä jo ole ollut. Tämä pätee erityisesti sosiaali- ja terveysalalla.


    • HelsinkiAmis

      Ehdottomasti amis, itse olen nyt toista vuotta amiksessa ja paljon mukavemmalta tuntuu siihen verrattuna mitä olen muutamalta kaverilta kuullu (ne on lukiossa... valitettavasti) niin ovat sanoneet että ei kenenkään järkevän ihmisen kannata mennä lukioon, siellä vaaditaan jatkuvasti hyviä numeroita, tunneilta eikä muustakaan saa myöhästyä ja kokeisiin yms. lukeminen on yhtä tuskaa. Tietysti riippuu ihmisestä että haluaako lukea asiat kirjoista vai opiskella käytännössä, amiksessa suurin osa opitaan tekemällä ja läksyjä ei lainkaan! (ei ainakaan painoalan opiskelussa)

    • Lady93

      Itse tiesin heti etten aio mennä lukioon, en pidä pelkästä luokassa istumisesta vaan haluan myös saada jotain konkreettista aikaan. Joten kun tuli eteen että minne haluaa mennä opiskelemaan yläasteen jälkeen en hetkeäkään miettinyt edes lukioon menemistä. Päättötodistuksen keskiarvolla olisin kyllä päässyt lukioon, mutta valitsin kuitenkin amiksen. Olen kohta vuoden käynyt amista ja pakko myöntää, että olen tyytyväinen ala-valintaani. Kaverit jotka menivät lukioon ovat valittaneet kuinka rankkaa sen käynti on ja miten paljon siellä vaaditaan. Vähän käy kyllä lukio-kavereita sääliksi, mutta itsepähän ovat valintansa tehnyt ja nostan heille kyllä hattua. Itse vain olen kyllä sitä mieltä, että lukio on suht turha paikka ellei ole tähtäimessä sitten joku korkeampi virka, tulevaisuutta silmällä pitäen. Monelle tulee lukion jälkeen se tilanne vastaan lähteäkö yliopistoon vai mennäkö amikseen mihin olisi voinut hakea jo 3-4 vuotta sitten.

      Nooh jokainen tehköön itse päätöksensä!

    • flikka_93_

      Itse olen lukion kannalla, monestakin syystä.

      Ensinnäkin, haluan jatkaa yliopistoon taiteelliselle alalle.
      Amiksessa ei ollut yhtäkään kiinnostavaa alaa, en halua maalata autoja tai rakentaa taloja
      koko elämääni. Se ei vain ole minua varten. Lisäksi, lukiossa oli paljon psykologiaa ja uskontoa, jotka kiinnostavat minua, olen enemmän lukijatyyppi en ole ikinä pitänyt peruskoulun linnunpöntönrakennustunneista. Lisäksi lukiossa oli mahdollista ottaa paljon kieliä, joten itselleni opiskelupaikan valinta oli selvä peli.

      Jos viihtyy amiksen tarjoamissa töissä, niin mikäs siinä, siellähän minäkin olisin.
      Mutta kun ei niin sitten ei.

    • Z.agge

      Mielestäni lukio, koska yleissivistys on pikaista työhönpääsemistä tärkeämpää. Turhahan näistä asioista on kiistellä kun ovat mielipideasioita. Molempia tarvitaan.

    • Sus1tyttö

      Ei kai Lukio sentään turha ole, mutta amiksessa on paljon hyötyä. Kun miettii lukiota, mitä sieltä saa valmistuttuaan, ylioppilaslakin ja päätyy joko kaupan kassalle töihin. Sit amis, kun sielt valmistuu, saa ammattipätevyyden ja oikein oma-aloitteinen amis saa töitä vaikka sieltä työpaikasta missä on ollut työharjoittelussa koulun aikana. ;) Ja tosiaan kun miettii eri aloja, kuin monella alallakin on työvoimapulaa.. Esim logistiikka, sinnekkin haetaan jatkuvasti kuskeja ja varastotyöntekijöitä. Itsehän olen tällä alalla. Sisko alkaa olemaan siinä iässä, että sitä pitää ns. valistaa lukiosta ja amiksesta. Lukioon hänel nyt ei mahdollisuuksia ole, mutta ammattikouluun näillä näkymin sain hänet menee :D
      Itse olen tyytyväinen amislinjasta. :)

    • Lukio

      molemmat on tärkeitä, mutta itse hain lukioon koska haluan yliopistoon, ja halusin jatkaa saksan opiskelua ja sehän ei amiksessa onnistu. ja muutenkin minua ei fyysisesti raskaat työt paskalla palkalla kiinnosta.

    • teamlukio

      Itse menin lukioon ainakin siksi kun en tiedä mihin ammattiin pyrkisin, lisäaikaa.

    • Lukiolainen

      Olen lukiossa suorittanut nyt juuri ensimmäisen vuoden. Ja olen täysin tyytyväinen valintaani. Aivan sama, vaikka en sitten heti ammattiin valmistautuisikaan, täällä oppii ihan järjettömän paljon uutta ja vieläpä hyödyllistä tietoa, jos vain haluaa :) Mutta eihän se lukio kaikille sovi, se on selvää.

    • notw

      Lukio ei oo ihan turha paikka. Ite hain lukioon sen takia ku se on neutraali valinta, eikä lopullisia ammatinvalintoja tarvi vielä tässä vaiheessa alkaa suunnittelemaan. Ja toki se on yleissivistävä ja siitä on aina hyötyä. Tietenkään kaikille lukio ei passaa, jos on iha ehdoton käytännön ihminen ja on aivan varma että haluaa suuntautua justiin sille tietylle alalle mihin hakee.
      Omasta mielestä ei oo edelleenkään ajan hukkaa se lukio. Kaveri kävi ammatillisenopiston 3vuotta ja joutuu vuoden töitä etsittyään menemään uudestaan opiskelemaan kun töitä ei löytynyt.
      Nii ja itellä on tosiaa aikomuksena lähtä jonkunäkösee ammatilliseenopistoon lukion jälkeen, mutta niinku mainihin, en hakenu sinne vielä ku en oo varma mille alalle suuntaudun.

    • Minusta lukioon

      En jaksanut kahlata vastauksia läpi.

      Jokainen tyylillään. Kuitenkin jos ei korvien välisestä kapasiteetista jää kiinni, kannatan lukiota. -En pidä amiksia tyhminä, en vain ymmärrä miksi joku ei menisi lukioon jos pää pystyy pumppaamaan tietoa itseensä.

      Olen 31 vuotias. Tässä esimerkki minusta (lukio) ja kaveristani (amis). Esimerkki perustuu tosielämään:

      Kaveri:
      Kävi amiksen, sai töitä. Palkka oli n. 8000mk/kk, meni armeijaan, oli muistaakseni kuskina.. Jokatapauksessa tultuaan intistä palasi töihin ja palkka oli n. 1500e/kk

      Minä:
      Kävin lukion, menin armeijaan, sitten yliopistoon. Tulot oli tukineen (osa-aikatyö opintotuki, ilman opintolainaa) noin 1000e/kk, en tehnyt kuin hanttihommia markka-aikana joten en laske niitä tähän. Toisin kuin kaverini joka oli omalla alallaan.

      Tätä jatkui n. 5 vuotta. Kaveri siis tienasi 500e/kk enemmän ja teki vain 8h päivässä töitä. Minä tein 4h/pvä töitä ja opiskelin päälle 5 vuotta täyspainotteisesti.

      Sain gradun tehtyä joitain vuosia sitten.

      Nyt kaverini ansiot ovat n. 2000e/kk. Minulla koulutukseni suosituspalkka on muistaakseni 2800e/kk. Kuitenkin tällä ei ole tekemistä sen kanssa, paljonko tienaan: Palkkani kuussa on n. 5500e/kk.

      Eli tienaan seuraavat 30 vuotta noin 2500e kuussa enemmän.

      Alussa muutama satanen on paljon ja tuntuu isolta. Olin avoimen kateellinen kaverilleni kun hän meni ja tuli miten halusi. Kuitenkin koulutusta pidemmälle saaneena minulla ei ole työehtosopimuksia missä olisi jotain indeksikorotuksia, vaan pystyn määrittelemään oman ansioni: Tietyissä puitteissa.

      Elämiseen minulla menee kutakuinkin sama raha, kuin kaverillani. Säästän melkoisesti ja muutaman vuoden kuluttua asuntoni onkin velaton. Sijoittelen säästöjäni ja pääomapotti onkin jo alkanut jonkinverran tuottamaan :)

      Lukio on turha, jos ajattelet tulevaisuuttasi viiden vuoden päähän yo-lakin saamisesta. Kuitenkin tällainen "Big Picture" Puhuu lukion puolesta. Eihän lukioon muuten kukaan menisikkään, jos se turha olisi ;)

      Tsemppiä tulevaan lukuvuoteen ja hyvää kesälomaa, niin amiksille kuin lukiolaisille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      92
      1703
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      175
      1340
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1128
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      105
      1128
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      956
    6. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      47
      916
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      69
      897
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      65
      860
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      773
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      758
    Aihe