Työsuhteen päättymisen syy

Tomerasti toimeen

Kun nyt palaan työelämään takaisin lyhyen sairasloman jälkeen ja pääsen työhaastatteluun, niin mitenkäs minä selitän edellisen työni loppumisen syyn? Syynä kun oli se, että jouduin lähtemään talosta kiusaamisen takia. En enää kestänyt sitä ja sairaslomallakin olin ollut tuosta syystä. Pakko oli lähteä, kun muuten olisin romahtanut tai sairastunut pahasti. Työnantaja ei ottanut kuuleviin korviinsa kiusaamistani ja oli kai sitä mieltä, että ei mitään oikeasti ollut meneillään. Lähtöni siis tapahtui aika viileissä tunnelmissa.

Näyttäähän se nyt huonolta, jos työhaastattelussa vaan sanon, että "oli pakko lähteä" tai että "lähdin, kun enä enää jaksanut sitä meininkiä". Laiska kun en ole, mutta siltähän tuollaiset vastaukset saisivat minut näyttämään. Ja kiusaamisesta en haluaisi sanoa, kun sitten kuitenkin heti ajatellaan, että minussa tai ammattitaidossani on jotain vikaa.

10

981

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EK

      kun vastaa että "omasta pyynnöstä".

      • K

        Voit myös sanoa että työilmapiiri oli epämiellyttävä, joten lähdit omasta pyynnöstä. Tällätavalla ei saa kuvaa että olisit laiska tms.


      • *****
        K kirjoitti:

        Voit myös sanoa että työilmapiiri oli epämiellyttävä, joten lähdit omasta pyynnöstä. Tällätavalla ei saa kuvaa että olisit laiska tms.

        Tuolla voi saada hankalan työntekijän maineen. Ja toisaalta ei saa entistä työnantajaa eikä työpaikkaa arvostella negatiivisesti, sillä antaa vain itsestään huonon kuvan.


      • kertoa hakevansa kokemusta uudentyyppisestä työstä, jota tietysti työ uuden työnantajan palveluksessa useimmiten on riippumatta siitä, miten näennäisen samankaltaisia tehtävät ovat.


    • sairaseläkeläinen50v

      kevyempään, näinhän se naisten pirullisuus hienosti selitetään. Kyllä nykyään niin paljon juorutaan, että on mahdotonta säilyttää omaa fiksuuttaan, he mustamaalaavat sinua, jos et kerro totuutta.
      Tämä on vain minun mielipiteeni. Mutta ajatelkaa, kuinka kauan työpaikkakiusaamisesta puhuttiin, ennenkuin se otettiin rikoslakiin. Se johtui juuri hienoista ihmisistä, jotka eivät tahdo myöntää ettei ihminen ole hieno.

      • ex-tsv

        Tuo on vaan niin pirun vaikea todistaa, varsinkin jos työnantaja ei siihen puutu, vaikka siitä kertoisi, ja pahimmillaan osallistuu siihen itse, kun "valehtelet" että "pomon lellikit" muka syylistyisivät johonkin tuollaseen...olet vaan itse niin hankala, että ansaitsetkin "savustusta".


    • Työelämän_Guru

      Hei,

      Jopa viidesosa suomalaisista on kokenut kiusaamista työpaikalla, joten kyseessä on valitettavasti melko yleinen ongelma. Työpaikkakiusaamisen syyt liittyvät usein koko työyhteisön ilmapiiriin. Työturvallisuuslaki velvoittaa työnantajan ryhtymään toimenpiteisiin saatuaan tiedon terveydelle haittaa tai vaaraa aiheuttavasta häirinnästä tai epäasiallisesta käytöksestä.
      Voit kertoa edellisen työsuhteen päättymisestä rehellisesti työhaastattelussa. Tilannetta ja tapahtumia ei kuitenkaan ole syytä käydä läpi yksityiskohtaisesti, vaan kuvata lyhyesti, mikä tilanteesta teki sellaisen, että mieluummin irtisanouduit kuin jäit työhösi. Kerro kuitenkin myös jotain positiivista edellisestä työpaikastasi ja tehtävistäsi, mitkä asiat olivat hyvin ja mitä esimerkiksi jäit kaipaamaan. Tällä tavoin osoitat, että olet päässyt tilanteesta eteenpäin ja pystyt suhtautumaan asioihin myönteisesti.

      T. Työelämän Guru

    • avux

      ehkä olet vielä ahdistunut siitä kokemuksesta ja tunnet turhaakin epävarmuutta
      työnhakutilanteessa. se on kyllä ihan normaalia. koita saada se kurja kokemus mielestäsi pois
      ja itsevarmuus palautuu. itse ole ottanut kaksi paniikkilähtöä eikä
      loppujen lopuksi ne ole maata kaataneet. Kolmeenkymmennen työvuoteen mahtuu
      kaikkea mahdollista !

      näissä haastatteluissa tosiaan tuijotetaan papereihin ja katsellaan
      työsuhteen päättymisen syitä ym. ehkä epäluuloisesti. kuitenkin kaikki tietävät
      että työelämä on hyvinkin vaihtelevaa ja muutoksia tapahtuu koko ajan.
      tärkeintähän on se, ettei lähde kovin agressiivisesti sanailemaan entisistä
      työnantajista.

      ongelmallisesti päättynyt työ ei ehkä kuitenkaan ole niin silmiinpistävää mitä itse ajattelee.
      harkitse ihan rauhallisesti jotain sellaista muuta selkeältä kuulostavaa syytä,
      miksi tuo työ poistui kuvioista. ehkä kiusaamisen lisäksi oli joku muukin seikka
      joka sai sinut lähtemään.

      tulisi mieleen jotain tällaista:
      "työpaikalle oli tulossa isoja muutoksia, joiden vuoksi katsoin parhaaksi lähteä ajoissa."
      "työpaikalla muutettiin työajat itselleni sopimattomiksi"
      "kaipasin jotain uutta haastetta, jotain tällaista mitä teidän työssä on."
      "olen ollut sairaslomalla ja olen nyt täysin työkykyinen"

      Terveydentilaan liittyviin uteluihin ei tarvitse sen enempää vastata.

    • Tomerasti toimessa t

      Haluan päivittää tilannettani kannustaakseni muita samanlaisessa tilanteessa olevia.

      Kävin loppuvuodesta muutamassa työhaastattelussa, joissa kerroin rehellisesti, että itse olen lähtenyt edellisestä työpaikastani, kun siellä ei ollut hyvä olla. Yhdessä haastattattelussa minut leimattiin heti ns. hankalaksi työkaveriksi ja haastattelu loppui siihen. Kahdessa muussa haastattelussa lähtöni syy ymmärrettiin oikein hyvin ja asiasta ei tehty numeroa, vaan haastattelussa keskityttiin olennaisiin asioihin; osaamiseeni, kokemukseeni, potentiaaliini ja uratavoitteisiini. Lopulta kävi niin onnellisesti, että sain valita kahden työpaikan väliltä! Olen nyt onnellisesti taas kokopäivätyössä ja ihanassa organisaatiossa. Enää ei tarvitse kestää selän takana kuiskimista, tylytystä, poissulkemista ja tiedon pimittämistä! Uudet työkaverini aidosti näyttäisivät pitävän minusta ja arvostavan työpanostani - en voisi olla onnellisempi!

      Sydämestäni toivotan tsemppiä kaikille työnhakijoille ja (entisille) työpaikkakiusatuille - eivät kaikki työpaikat ole mätiä!

    • Uloste Huuli

      Sanot vaikka että olit lomautettuna taloudellisista syistä ja päätit itse lähteä etsimään parempaa työnantajaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      241
      2308
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      65
      1555
    3. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      73
      1326
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      59
      1255
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      161
      1162
    6. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      89
      1089
    7. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      86
      948
    8. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      77
      909
    9. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      57
      902
    10. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      789
    Aihe