En pidä laajakuvanäytöstä

kantapään kautta

Vanha kunnon 17 tuumainen littunäyttö sanoi työsopimuksensa irti ja oli aika hankkia uusi näyttö. Tuli ostettua hyväksi kehuttua BenQ E2200 hd 21.5 tuumainen näyttö. Näyttö on kyllä erinomainen, mutta 17 tuumaisesta siirtyminen laajakuvaan ei miellytä.
On todella masentavaa kun osa web sivuista on näytön vasemmassa reunassa ja puolet näytöstä on tyhjää täynnä. Esimerkiksi sähköpostin kirjoittaminen on suorastaan kornia, kun kirjoitusruutu on näytön levyinen.
Nyt olen tullut siihen tulokseen, että korjautan vanhan 17 tuumaisen ja pistän myyntiin tuon uuden laajakuvanäytön.

7

448

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hassua.. Minulla on 24" laajakuva eikä ruudulla ole mitään tyhjää. Jostain syystä jotkut ihmiset yrittää väkisin pitää kaikkia ohjelmia fullscreenillä vaikka lisääntynen tilan voisi käyttää esimerkiksi pikaviestimille yms.

    • ...

      Kiitos tiedosta, ehkä se jotakuta kiinnosti. Älä pidä sitä ikkunaa kokoruudussa, tällöin voit jopa itse säätää sen kokoa ja saat kirjoitusruudun juuri sen kokoiseksi kuin haluat.

    • citysen-kane

      (miltei) tyhjästä.
      Minulla on tässä Benq G2200 joka lienee samankokoinen kuin sinulla.
      Ja tosiaan, kuten muutkin ovat joi maininneet, niin sehän on aika
      vapaasti itsesi päätettävissä mitä ja millai ruudulla näkyy, ei sitä
      kaikkea ole pakko venyttää laidasta laitaan.

      • 16:9

        Kyse on lienee jokaisen maku- ja tottumuskysymysistä. Toisia miellyttää, toisia sitten hieman vähemmän. Myös käyttötarve vaikuttaa.

        Esimerkiksi nettisivua ei ole kovin mieluisaa lukea hyvin leveältä alustalta tai kirjoittaa esim. mailia. Sitten kun sivun säätä leveydeltään miellyttäväksi lukemista ajatellen, on ruudun kokonaisnäkymä visuaalisesti kovin epäesteettinen ja sen voi kokea varsin häiritseväksi, riippuen henkilöstä. Tunnen useitakin jotka eivät leveästä ruudusta monitorikäytässä pidä, samoin jotkut pelaajat. Toisille se taas on ok.

        Alun perin itsellä ollut ajatus hankkia kaksi 19" perinteisen kuvasuhteen ruutua (tilantarve olisi melko optiimi omiin tarpeisiini, mutta ko. ruudut ovat nykyisin melko harvassa) VESA-standardilla ja laittaa ne yhteen jollakin monitor-arms'lla kuten linkissä:

        - http://www.ergomart.com/HD_LCD_monitor_arms/lcd_monitor_arm_SAA2718details.htm

        Harkinnassa on vaihtoehtoisesti myös 23" / 16:9 / 1920 x 1080 ruudun hankkimista (hybrid) jossa kuitenkin hieman mietityttää tuo kuva / mitasuhde. Tarvitsisin työpöytätilaa leveydeltään joka vastaa n. 2 x 19" ruutua (vastaava korkeus ei yhtä välttämätön) ja tuo 23" jäänee siitä vajaaksi.

        Yksi 23" / 16:9 kandidaatti:

        - http://www.trustedreviews.com/monitors/review/2009/10/20/Samsung-SyncMaster-P2370HD---23in-HDTV-Monitor/p1

        - http://www.samsung.com/fi/function/search/resultList.do?searchWord=P2370HD&x=6&y=9


      • citysen-kane
        16:9 kirjoitti:

        Kyse on lienee jokaisen maku- ja tottumuskysymysistä. Toisia miellyttää, toisia sitten hieman vähemmän. Myös käyttötarve vaikuttaa.

        Esimerkiksi nettisivua ei ole kovin mieluisaa lukea hyvin leveältä alustalta tai kirjoittaa esim. mailia. Sitten kun sivun säätä leveydeltään miellyttäväksi lukemista ajatellen, on ruudun kokonaisnäkymä visuaalisesti kovin epäesteettinen ja sen voi kokea varsin häiritseväksi, riippuen henkilöstä. Tunnen useitakin jotka eivät leveästä ruudusta monitorikäytässä pidä, samoin jotkut pelaajat. Toisille se taas on ok.

        Alun perin itsellä ollut ajatus hankkia kaksi 19" perinteisen kuvasuhteen ruutua (tilantarve olisi melko optiimi omiin tarpeisiini, mutta ko. ruudut ovat nykyisin melko harvassa) VESA-standardilla ja laittaa ne yhteen jollakin monitor-arms'lla kuten linkissä:

        - http://www.ergomart.com/HD_LCD_monitor_arms/lcd_monitor_arm_SAA2718details.htm

        Harkinnassa on vaihtoehtoisesti myös 23" / 16:9 / 1920 x 1080 ruudun hankkimista (hybrid) jossa kuitenkin hieman mietityttää tuo kuva / mitasuhde. Tarvitsisin työpöytätilaa leveydeltään joka vastaa n. 2 x 19" ruutua (vastaava korkeus ei yhtä välttämätön) ja tuo 23" jäänee siitä vajaaksi.

        Yksi 23" / 16:9 kandidaatti:

        - http://www.trustedreviews.com/monitors/review/2009/10/20/Samsung-SyncMaster-P2370HD---23in-HDTV-Monitor/p1

        - http://www.samsung.com/fi/function/search/resultList.do?searchWord=P2370HD&x=6&y=9

        "...on ruudun kokonaisnäkymä visuaalisesti kovin epäesteettinen"

        olen ihan sanaton....


      • 16:9
        citysen-kane kirjoitti:

        "...on ruudun kokonaisnäkymä visuaalisesti kovin epäesteettinen"

        olen ihan sanaton....

        >> olen ihan sanaton....

        Suunsoitton ja provosoinnin sävyiseen subjektiiviseen kritiikkiin näyttää kuitenkin sanoja löytyvän, rakentavan ja toisten näkökulmat huomioivan aikuisen keskustelun sijaan.

        "Arvonsa" kullakin...


    • klikkaat hiiren oikealla/ominaisuudet/asetukset ja muutat resoluution oikeaksi.
      tai sitten näyttiksesi on niin vanhaa mallia ettei tunnista enää tuota resoluutiota.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2763
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2350
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2110
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1894
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1741
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1735
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1706
    8. 114
      1699
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe