Jyväskylän bussit

oooooooooooooooooooo

Muutin pari kuukautta sitten Jyväskylään ja olen melko pettynyt Jyväskylän Liikenteeseen. Syitä ovat:

- Bussit ovat hyvin usein myöhässä, vaikkei edes olisi ruuhka-aika tai mitään. Yleensä 5 minuuttia tai alle, mutta ainakin pari kertaa viikossa 10-15 minuuttia.

- Linja 12 on epämääräinen. Linja menee välillä Myllyjärvestä Keltinmäkeen asti, välillä taas ei. Miksei sen 12 perässä voisi olla vaikka jokin kirjain, joka ilmaisee auton reitin? Pari kertaa on myös käynyt niin, että bussin valotaulussa on aivan selvästi lukenut "Keltinmäki", mutta bussi onkin jäänyt Myllyjärvelle. Ja näin on siis käynyt jo kaksi kertaa 2 kuukauden aikana.

- 3 kertaa on käynyt niin, ettei luvattua vuoroa ole ajettu ollenkaan, tai sitten kyseessä on ollut yli puolen tunnin myöhästyminen. Ajattelin, etten osaa ehkä lukea aikataulukirjoja, mutta muina päivinä kyseiset ajamattomat vuorot ovat menneet normaalisti (otin myös huomioon arki-lauantai-pyhä -vaihtelut asiaa tarkistaessani). 2 kertaa kyse oli samasta vuorosta, 3. kerralla eri vuorosta. Kyse ei ollut myöskään siitä, että olisin myöhästynyt bussista, sillä olin joka kerta paikalla n. 5-15 minuuttia ennen bussin ilmoitettua saapumisaikaa.

- Kerran ollessani bussin kyydissä kuski alkoi ajella aivan omia reittejään ja matkustajat joutuivat opastamaan häntä oikeassa reitissä.

- Kerran kävi niin, että heilutin bussille erittäin selvästi ja olin oikealla pysäkillä, muttei bussi silti pystähtynyt. Seuraavaa bussia pitikin odotella puoli tuntia.

Onko tämä ihan normaalia Jyväskylässä, vai onko minulla ollut vain huono tuuri? Muissa kaupungeissa, joissa olen asunut, on bussiliikenteen laatu ollut selkeästi korkeampaa, vaikka matkustaminen on ollut huomattavasti edullisempaa.

21

2195

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • no joo

Jyväskylän liikenteeseen ollaan tyytymättömiä myös täällä...
      Palautetta olen antanut mutta käsittelevät ihan asiallisetkin yhteydenotot ylimielisen tylysti.
      Suoraan parannusehdotukseen olen saanut esim. vastauksena "Emme ole harkineet...." (eikä muuta..)

• JKL Liikenne

Jyväskylän Liikenteen uusi slogan kuuluu seuraavasti: Jyväskylän Liikenne, Kävellen olisit jo perillä!

• tosi on !!!

hehehehehehehehhe

• monopoliasema alas
        tosi on !!! kirjoitti:

hehehehehehehehhe

Suomen kalleimmat bussitaksat! Korotuksia kerran vuoteen. Jyväskylän liikenteen liikeajatus.

• Kerran vuodessa
        monopoliasema alas kirjoitti:

Suomen kalleimmat bussitaksat! Korotuksia kerran vuoteen. Jyväskylän liikenteen liikeajatus.

Totta puhut! Jokavuosi nousee bussimatkan hinta 10 centtiä. Ensi vuonna varmaan maksaa kerta matka 3 euroa (9km)

• Tyytyväinen
        Kerran vuodessa kirjoitti:

Totta puhut! Jokavuosi nousee bussimatkan hinta 10 centtiä. Ensi vuonna varmaan maksaa kerta matka 3 euroa (9km)

Nousee se polttoaineen hinta ja kuskien palkatkin.
        Ja mitäpäs hinnalla väliä jos bussia käytät kerran kuussa.
        Kortilla vakituisesti kulkeminen on paljon halvempaa.

• Samulinniemen porvar

Miksi ette ajele Mersulla? Sillä pääsee nimittäin. Varsinkin MIES BUSSISSA on todella säälittävää. Ei sovi alfa-urokselle, jollainen itsekin toki olen.

• hrum,hrum....

Samulinniemessä asustelevat ainoastaan heikon itsetunnon omaavat avaimenkilisyttelijät.
        Auto pihassa edustaa heille arvonsa. Tästä kilpaillaan naapurien kesken.Ymmärsin kyllä että edellinen viesti oli provo.Mutta valitettavasti näin asia on ,myös lähes jokaisella uudemmalla omakotialueella suomessa.

• bussit kunniaan

En yhtään ihmettele, mistä rahasi revit autoosi. Olet todennäköisesti itsekäs, epäkohtelias hammaslekuri tai (erikoistunut) yksityislekuri, joka käyttää hyväkseen lähimmäisensä HÄDÄN ALAISTA TILAA.
        Mä en paljon teikäläisiä arvosta!

Mun sympatiat saa bussissa istuva mies, joka kohteliaasti antaa jopa istuinpaikkansa minulle naisena. Kyllä elämän todelliset arvot ovat kuuleppa muualla kuin autoissa.

• rönsyilee
        bussit kunniaan kirjoitti:

En yhtään ihmettele, mistä rahasi revit autoosi. Olet todennäköisesti itsekäs, epäkohtelias hammaslekuri tai (erikoistunut) yksityislekuri, joka käyttää hyväkseen lähimmäisensä HÄDÄN ALAISTA TILAA.
        Mä en paljon teikäläisiä arvosta!

Mun sympatiat saa bussissa istuva mies, joka kohteliaasti antaa jopa istuinpaikkansa minulle naisena. Kyllä elämän todelliset arvot ovat kuuleppa muualla kuin autoissa.

Joo jypin linja-auto liikenne on todella luokatonta ja kallista, jos vertaa kaluston laadukkuuteen ja palvelutasoon. En paljoa linkillä matkusta, mutta juttuja kuulee kyllä ja hävettää mitä romuja tuolla tiellä liikkuu. Jyväskylä liikenne osti tourusen liikenteen ja sillä reitillä alkoi myöhästelyt ja romua kalustoa liikkua. Tyhmä se ei ole joka pyytää vaan joka maksaa. Kilpailu tääläkin seudulla tekisi hyvää linja-autoliikenteessä ja ei millään pahalla, mut ammattitaitoiset kuljettajat myös.

• askeltaja

ALOITTAJALLE. LUE!
      Tietääkeseni bussilla ei kenenkään ole pakko matkustaa? Vai onko joku sinut pakottanut? jos on niin tee rikosilmoitus! Muuten: älä valita!

• sfgrfrassdf

Aikataulussa mainitaan ihan selvästi milloin linja 12 menee Keltinmäkeen asti. Se on jaettu koteihin ja saa tarvittaessa bussistakin. Minun käyttämä linja 12 ei ole ollut myöhässä juuri koskaan.

• 1,2 ja 3

Ovat toimineet moitteettomasti sen 9 vuoden ajan, jolloin olen täällä asunut! Jouluruuhkaan saa varautua, mutta sen oppii kokemuksesta.
        Bussit kunniaan ja ennen kaikkea kuljettajat. Lähes jokainen tervehtii ja joskus heitetään pientä huumoria puolin ja toisin. Raskas työ ja vastuu! Minusta EI olisi siihen.

• 1,2 ja 3 tyytyväinen
        1,2 ja 3 kirjoitti:

Ovat toimineet moitteettomasti sen 9 vuoden ajan, jolloin olen täällä asunut! Jouluruuhkaan saa varautua, mutta sen oppii kokemuksesta.
        Bussit kunniaan ja ennen kaikkea kuljettajat. Lähes jokainen tervehtii ja joskus heitetään pientä huumoria puolin ja toisin. Raskas työ ja vastuu! Minusta EI olisi siihen.

Minullakin linjoista 1, 2 ja 3 löytyy lähinnä hyvää sanottavaa. Etenkin yksi kolmosen kuskeista jättänyt todella positiivisen kuvan itsestään. En muista kertaakaan jolloin hän ei olisi tervehtinyt iloisesti bussiin mennessä tai vastannut kiitokseen bussista poistuessa. Eräs ystäväkin joskus mainitsi, että kyseinen kuski piristää aina päivää iloisuudellaan. Plussat sinne.

Itse en ole yleensäkään hirveästi myöhästymisiä busseilta havainnut. Joskus toki saattaa niinkin käydä, mutta eipä kaikkea voi ennakoidakaan (esim. linja-autossa ilmenee vika tms.).

Ainut häiritsevä asia on matkojen suolainen hinta, mutta muuhun olen aikalailla tyytyväinen.

• as

täällä asiat vielä hyvin jos vertaa esim helsinkiin, jos siellä näet valkoisen miehen bussin ratissa niin tee äkkiä lotto

• xkuski.

-ajoin 80 luvulla aamuapuautoa ristikivestä kaupunkiin.auto jämsänkosken liikenteen autossa vebastot video ,vessa ym .kyllä oli kiittäviä matkustajia.ELIKKÄ ,punikki sai ajaa tyhjiltään perässä.minulla seisomapoka.ei lienee mahdoton laittaa autosta viihtyisä.YRITTÄJILLE;ottakaa auto kerallaan laitettavaksi matkustaja ystävälliseksi.EIKÄ SE VEBASTO,paljon löpöä vie riitti 10 litraa. 13 tunnin ajaksi,kun oli kyse vanhemmista autoista.ei kyseisestä minkä alussa mainitsin.melkein nykytaksoilla ,kun on 5 henkeä kannattaa ajaa taksilla kaupunki alueella.

• AHOY!

Voivoivoi. Nuo myöhästelyt yms. ovat pientä verrattuna 16-linjaan joka ajaa keskustasta muuratsaloon (vitun iso saari säynätsalossa josta suurin osa on metsää) Matka muuratsaloon keskustasta kestää n. 40min jonka aikana saa useasti (illalla) kuunnella saman henkilön sekoilua. Tämä kyseinen nimeltä mainitsematon mies puolinen henkilö häiritsee usein linja-auto matkaa laulamalla Lännen Jukan Pontikkapoikaa kamalalla äänellä ja vielä nuotin vierestä. Joskus ko. mies luulee olevansa baarissa ja häiritsee muita viattomia matkustajia. Hänellä on myös tapana huutaa kaikille linkissä että mitä on tänään tullut vedettyä ja mitä tullaan vetämään. Toisinaan aamuilla hänet saattaa nähdä nukkumassa linja-auton takapenkillä...

Niin ja tätä surkeaa 16-linjaa ajetaan vain kerran tunnissa (joskus kahdesti). Ja yleensä vielä myöhässä. Mutta ylpeitä voimme olla siitä että 16:lla on oma koko jyväskylän tuntema lempinimi HELVETIN 16. Joka on myös graffiti ryhmittymä jyväskylästä (H16).

Niin ja unohdin mainita että linkkikuskien omien sanojen mukaan 16- ja 21-linjan linkit ovat eniten töhrittyjä linkkejä.

Mukavaa uutta vuotta kaikille!

• stadilainennykyään

Olis kannattanut miettiä jklään muuttoa ylipäänsä. Todella huonot julkisen liikenteen palvelut kun vertaa tänne Helsinkiin. Bussit kulkevat jatkuvasti puhumattakaan metrosta . Jkl;ssä saat odotella bussia 20-30 min välein tiettyyn suuntaan. Onneksi en asu enää jklssä vaan käyn vain satunnaisesti ja ajelen kyl taksilla, busseja en odottele.

• Kerrompasss

Mutta et kertonut mitä sitten ! Sinä harmistut mutta merkitseekö se mitään ?

• voi.harmi

Onhan vihreillä aikaa odotella, heillä ei ole Työkiireitä.

• vihreetä.politiikkaa

Yli 200 nuorta aloitti kaupungin tarjoaman maksuttoman ehkäisyn Jyväskylässä

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      89
      2648
    2. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      203
      1678
    3. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      116
      1610
    4. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      41
      1471
    5. Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla

Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v
      Ikävä
      64
      1232
    6. Juhannusterveiset kaivatulle

Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻
      Ikävä
      76
      1015
    7. Kaupunki osti Absin

Nyt vaan yrittäjiä kaivataan
      Haapavesi
      56
      979
    8. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      67