Kuulumme kädellisten nisäkäslahkoon, käsien huippuunsa kehittynyt rakenne ja monipuolinen käyttö on mahdollistanut ihmiskunnan huiman kehityksen.
Jo sikiöllä ja pienellä keskosella on täydelliset kädet. Kätilön kädet auttavat meidät maaailmaan, ja heti lasketaan vastasyntyneen sormet. Voiko liikuttavampaa ollakaan, kuin pikkuvauvan haparoivat, hennot sormet, jotka pian pyöristyvät pulleiksi pehmeiksi kätösiksi. Lapsen edistysaskeleista puhutaan, mutta paljon tarkkaillaan juuri käsien kautta : milloin onnistuu esineisiin tarttuminen, pinsettiote, lusikan ja kynän pitely, kengännauhojen sitominen, miten piirretään ihminen ensin pääjalkaisena , myöhemmin kädet ja sormet. Lasten piirroksissa sormet ovat usein korostuneen pitkät ja niitä on paljon.
Ekojalanjäljestä puhutaan, mutta ympäristöhän koostuu paitsi Luojan käden luomasta luonnosta, yhä enemmän ihmisen kädenjäljistä, kättemme töistä.
Lapsen pikkukäsi isän turvallisessa kädessä, äidin lohduttava käsi sairaan lapsen otsalla, rakastetun hyväilevä käsi, taiteilijan luovat kädet, raskasta työtä tekevät, rukoilevat . Meillä on yksilölliset, tunnisteesta käyvät sormenjäljet. Vanhusten käsistä on kauniita taideteoksia, niissä näkyvät eletyn elämän ja ennen kaikkea työn jäljet. Lopuksi kädet asetetaan rinnalle ristiin arkkuun.
Epidemioiden riehuessa kehotetaan pesemään käsiä, Pilatuksen käsien pesu on historiallinen. Nyt kehotetaan olemaan kättelemättä. Kantelettaressa on maailman voimallisimpiin rakkausrunoihin luokiteltu runo, jossa sanotaan mm.
Jos mun tuttuni tulisi
ennennähtyni näkyisi
sille kättä käppäjäisin
vaikk ois käärme kämmenpäässä.
Käsittämätön käsi
26
508
Vastaukset
- pilvi*
Kyllä yhdyn täysin ihailuun käden tuomiin mahdollisuuksiin. Mikä yhteistyö, aivojen ja käden välillä. Se mahdollistaa karkeasta ojankaivuusta---hienomekaniikkaan, voimankäytöstä helliviin kosketuksiin.
Jo käsien ulkonäkö kertoo paljon käyttäjästään. Maamiehen suuret turvalliset kourat, taiteilijan herkkiin sormiin. Kädet ovat niin ilmeikkäät, säestäessään puhetta tiedottomasti,tai levollisina levätessään sylissä,että ne sanattomasti kertovat jo mielentilastamme.
Rakastuneina se on ensimmäinen kosketus--- kahden ihmisen käden hakeutuessa toisiinsa. Kuinka ihana tunne se onkaan, saada pitää kättään rakkaansa kädessä.
Kahden vieraan ihmisen kätellessä, saa jo ensi vaikutelman käden puristuksesta, sen rehtiydestä( tai velttoudesta) mikä luo ensivaikutelman ihmisestä. Kädentaito on erilainen eri ihmisillä, riippuen muista ominaisuuksista. Ihailla voi vain katsellessaan moninaisia näytteitä, mitä on käsillä saatu aikaan. - kaksin käsin
Kätevän kädellisen käsittelemä käsijuttu käsiteltävänä.
- tarttuva käsi
Rollaattorilla pääsee kun vain tarttuu ohjaimiin. Ja onhan niitä muitakin kädenjatkeita!
Otsikon ensimmäinen sana liittyy ajatteluun, toinen asioihin / esineisiin ja kolmas lähimmäisiin.
Käsi on siis hyvin keskeinen ihmiselämässä, mutta superlatiivista 'hienoin' siltikin pidättäydyn.
Samoin taiteilijan käden herkkyydestä verrattuna maanviljelijän kouraan olisin hiukan eri linjoilla,
sillä mieleeni tulee etsimättä Osmo Rauhala, joka on sekä maanviljelijä että yksi hienoimpia taiteilijoitamme.
http://www.youtube.com/watch?v=TEJV9sw8g0A
Rakkaan käsi kädessäni, noista nuoruuteni muistoista olen, Pilvi, kanssasi samaa mieltä. Jääköhän nykynuorilta jotain kaikkein kauneinta ja parasta kokematta, koska etenevät liian nopeasti. - Eivät kaikki tietenkään.
Esivanhempiemme äänet kaikuvat mielissämme "Sun kätes, Herra, voimakkaan suo olla turva Suomenmaan..."- sävelten myötä. Myös äitini - sodan vaikeina aikoina - laulama virsi. "Mun ota käten', Herra, ja taluta..." soi joskus mielessäni vieläkin.
Säe "...oot kanssain surun säällä..."on jonkin suuren menetyksen yhteydessä tullut
erityisesti mieleeni.
Näitä viestejäkin täällä lähetämme toisillemme käsiemme välityksellä, joten miellyttävä avaus, Ramoona, kiitos!Täällä saa usein negatiivista palautetta kirjoituksista ja aloituksista, joten sanasi lämmittävät ja viestisi on arvokas kaikkineen. Osmo Rauhala tuli Suomen kansalle tutuksi Tyrvään Pyhän Olavin kirkon maalarina, ja kovasti ihastuin minäkin. Alkukesästä kävimme kirkon pihalla, mutta kirkko oli kiinni maalaustöiden takia. Laitan varmuudeksi linkin kirkkomaalauksiin , jos onnistuisi.
http://www.mtv3.fi/uutiset/45min/jaksot.shtml?952091- lähdössä,
Ramoona1 kirjoitti:
Täällä saa usein negatiivista palautetta kirjoituksista ja aloituksista, joten sanasi lämmittävät ja viestisi on arvokas kaikkineen. Osmo Rauhala tuli Suomen kansalle tutuksi Tyrvään Pyhän Olavin kirkon maalarina, ja kovasti ihastuin minäkin. Alkukesästä kävimme kirkon pihalla, mutta kirkko oli kiinni maalaustöiden takia. Laitan varmuudeksi linkin kirkkomaalauksiin , jos onnistuisi.
http://www.mtv3.fi/uutiset/45min/jaksot.shtml?952091etten ehtinyt kuin ilmoittaa linkin olevan huonon, joten oli hyvä, kun laitoit tuon.
Tyrvään Pyhän Olavin kirkon maalaukset niin Osmo Rauhalan kuin Kuutti Lavosenkin ovat hyviä,
ja muutenkin Osmo Rauhala on kaikin puolin mielenkiintoinen taiteilija.
Meillä yhdellä sukuhaaralla on juurensa Tyrväällä.
Hyvää illan jatkoa!
toivottelee Satu.
miten paljon ne aikaan saavat, miten kestävät ne onkaan.
Meitä ympäröi mitä upeampia käsien aikaan saannoksia, maalauksia, käsitöitä, kirjoja, ,,,,,- Ramoona*
Palstalla on toivottu uusia aloituksia, joten kilttinä tyttönä noudatin kehotusta. Tämä nyt sattui olemaan minun käsitykseni kiinnostavasta aloitukssta.
Pilvin arvelinkin juuri tuohon kauniiseen tapaansa vastaavan, kiitos. Mukavia nuo sanaleikitkin, saahan tästä notkeasta kielestämme vaikka mitä akrobatiaa. Kädenjatkeistakin on kansamme tunnettu, koivuhalosta kaulimeen.
Kohtuullisen ronskistikin saa kouraista tai käpälöidä aihetta, eikä käsikähmään jouduttane.- Hintriika*
Ramoona1 pääsi tuossa jo rauhanomaiseen käsikähmään, eli käsiin liittyy on monta kuvainnollistakin sanontaa. Niin on lähes jokaiseen ruumiinosaan. Minä ainakin olen oppinut monta asiaa kantapään kautta. Joskus ovat korvat kuumottaneet, vaikka en ole korvapuustia saanutkaan. Omaan napaan tuijottelua olen ainakin yrittänyt välttää.
Mitä kaikkea kuvainnollisia sanontoja keksitte ja muistatte päästä varpaisiin? - muutamia
Hintriika* kirjoitti:
Ramoona1 pääsi tuossa jo rauhanomaiseen käsikähmään, eli käsiin liittyy on monta kuvainnollistakin sanontaa. Niin on lähes jokaiseen ruumiinosaan. Minä ainakin olen oppinut monta asiaa kantapään kautta. Joskus ovat korvat kuumottaneet, vaikka en ole korvapuustia saanutkaan. Omaan napaan tuijottelua olen ainakin yrittänyt välttää.
Mitä kaikkea kuvainnollisia sanontoja keksitte ja muistatte päästä varpaisiin?pilkka sattuu omaan nilkkaan
oman käden oikeus
nenänvalkaisu
hiustenhalkominen muutamia kirjoitti:
pilkka sattuu omaan nilkkaan
oman käden oikeus
nenänvalkaisu
hiustenhalkominenon senverran välikättä, ja syrjäsilmää, että eipä hevillä käsi päähän mene!
- 19+6
marja-liisa41 kirjoitti:
on senverran välikättä, ja syrjäsilmää, että eipä hevillä käsi päähän mene!
pyysin neidon kättä ja sain koko tytön. (miks muuten juuri sitä kättä pyydetään, ei esim sydäntä tai päätä tai...?)
Nyt hän on kainaloisena kanasena. Minun selkänahkasta on leipärahat revitty.Eukko on onneksi jauhopeukalo . 19+6 kirjoitti:
pyysin neidon kättä ja sain koko tytön. (miks muuten juuri sitä kättä pyydetään, ei esim sydäntä tai päätä tai...?)
Nyt hän on kainaloisena kanasena. Minun selkänahkasta on leipärahat revitty.Eukko on onneksi jauhopeukalo .että elo sujuu! Ei täällä meilläkään ole kättä pitenpätä tarvittu!
- jjoutava
marja-liisa41 kirjoitti:
että elo sujuu! Ei täällä meilläkään ole kättä pitenpätä tarvittu!
Käsityskyky, en käsitä, käsittämätöntä, käsittelemätöntä, käsitettävää, käsiteltävää, käsinkoskematonta.
Kyllä huomaan kuinka tärkeät kädet ovat, liittyvät moneen käsitteeseen. Hintriika* kirjoitti:
Mitä kaikkea kuvainnollisia sanontoja keksitte ja muistatte päästä varpaisiin?tehdä töitä hartiavoimin, ottaa rahat hartiapankista, ollä töissä mahapalkalla, olla auttavana kätenä,
mitata silmämäärin tai vaaksalla, kyynärällä, jalalla, sylillä...- pilvi*
satu kirjoitti:
tehdä töitä hartiavoimin, ottaa rahat hartiapankista, ollä töissä mahapalkalla, olla auttavana kätenä,
mitata silmämäärin tai vaaksalla, kyynärällä, jalalla, sylillä...näkyy usein kodin sisustuksessa, kauniissa kattauksessa, lasten hiuksien letittämisessä, verhojen asettelussa sekä kodin käsitöissä.
- Atolfia
pilvi* kirjoitti:
näkyy usein kodin sisustuksessa, kauniissa kattauksessa, lasten hiuksien letittämisessä, verhojen asettelussa sekä kodin käsitöissä.
sanonta: Teen sen käden käänteessä? Paljon puhuva on sekin sanonta: Hän on aina käsi ojossa.
Murteella: Se olj aekonaan käsistäämpiäsövä.
Sool nii hyvä käsistäh, tek ja käkers mitä lustas.
Käteväl on kiverä peukalo.
Lisäsinpähän vähän minäkin. - Hintriika*
Atolfia kirjoitti:
sanonta: Teen sen käden käänteessä? Paljon puhuva on sekin sanonta: Hän on aina käsi ojossa.
Murteella: Se olj aekonaan käsistäämpiäsövä.
Sool nii hyvä käsistäh, tek ja käkers mitä lustas.
Käteväl on kiverä peukalo.
Lisäsinpähän vähän minäkin.Joillakin on otsaa olla suuna päänä, vaikka toinen ei korvaansa lotkauta. Joku juoksee pää kolmantena jalkana ja harrastaa kyynärpäätaktiikkaa. Siinä helposti astuu toisen varpaille, ja jos on vielä silmiinpistävän nenäkäs, niin hommasta tulee posketon juttu.
Nyt tuli puhutuksi niin, että kitalaki päivettyisi, jos olisi keskikesä. - hm...
Hintriika* kirjoitti:
Joillakin on otsaa olla suuna päänä, vaikka toinen ei korvaansa lotkauta. Joku juoksee pää kolmantena jalkana ja harrastaa kyynärpäätaktiikkaa. Siinä helposti astuu toisen varpaille, ja jos on vielä silmiinpistävän nenäkäs, niin hommasta tulee posketon juttu.
Nyt tuli puhutuksi niin, että kitalaki päivettyisi, jos olisi keskikesä.ja herkkupeppu...
- mikko.hiiri
Hintriika* kirjoitti:
Joillakin on otsaa olla suuna päänä, vaikka toinen ei korvaansa lotkauta. Joku juoksee pää kolmantena jalkana ja harrastaa kyynärpäätaktiikkaa. Siinä helposti astuu toisen varpaille, ja jos on vielä silmiinpistävän nenäkäs, niin hommasta tulee posketon juttu.
Nyt tuli puhutuksi niin, että kitalaki päivettyisi, jos olisi keskikesä.Elä elä päätäis raavi, se vitsaili minulle, menee kynsien alle tikkuloi. Meinasi, että pääni olis puuta.
sopisi tämä ruumiinosiin liittyvien kuvaannollisten sanontojen muistelu. Kehon sanasto on niin keskeistä, että siitä on luontoonkin ammennettu : on järvenselkää, salmensuuta, niemennokkaa, joenpolvea , lahdenkainaloa, lähteensilmää ja sillankorvaa.
Kyllä te olette aika simasuita ja kultakurkkuja olleetkin, mämmikourista, hapannaamoista ja arkajaloista ei tietoakaan, mahtuuhan palstalle muutama irvileukakin. Joku kysymys tuolla oli, miksi kättä pyydetään. Voisikohan selitys olla siinä, että vasemman käden nimettomään pujotetaan kihlasormus, mikäli ei rukkasia tule.
Kahvihammasta alkaakin jo tässä kolotella, herkkusuu lähtee pakastinta tutkimaan.- sökösanttu
Kutes tiedättekin pokerisakin on "käsi". Kävi näin. Pelattiin avopokeria eli sököä raharingissä.
Potissa 3000€. Luulin olleeni täyskädellä vahvoilla ja nokitin puolella. Vastapeluri korotti 6000 tonnilla.
Menin tietenkin katsomaan. Sillä oli herttareeti. Että sellanen tapaus, sellanen käsi. sökösanttu kirjoitti:
Kutes tiedättekin pokerisakin on "käsi". Kävi näin. Pelattiin avopokeria eli sököä raharingissä.
Potissa 3000€. Luulin olleeni täyskädellä vahvoilla ja nokitin puolella. Vastapeluri korotti 6000 tonnilla.
Menin tietenkin katsomaan. Sillä oli herttareeti. Että sellanen tapaus, sellanen käsi.Kun kuulee passelia musiikkia, alkaa tanssijalka vipattaa.
Joskus pitää olla varpaisillaan ja miettiä tarkoin, mitä suustaan päästää.
Suuna päänä ei sovi olla.
Pikku padoilla on korvat.
Sovinnon kättä lyödään.
Sukassa on silmäpako.
Puujalkavitsi ei naurata.
Viherpeukalo ja jauhopeukalo ovat myönteisiä käsitteitä, mutta peukalo keskellä kämmentä ei.
Pojasta polvi paranee.
- käsipäivää !
kehdosta hautaan, homma hanskassa, käsikassaranakin saa olla.
Joskus kun mopo karkaa käsistä, voihan sitä läpi sormien katsoa.- Vippaajat
käsi aina toisten taskussa!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713105
- 922875
- 512115
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201575- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181270
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232