Tanssin opettelu

Saul P.

Olen jo jonkin aikaa halunnut oppia tanssimaan noita perus tansseja. Millaisia nuo alkeiskurssit oikein ovat? Lähdetäänkö heti yrittämään parin kanssa tanssimista vai harjoitellaanko askeleita ensin yksin? Itse lähden täysin nollasta - minulla ei ole mitään hajua askeleista enkä erota eri musiikkilajeja kovin hyvin toisistaan. Moniko yleensä on noilla alkeiskursseilla ns. samalla taitotasolla kuin minä nyt? Minkä ikäistä porukkaa noilla alkeiskursseilla yleensä on? Tarvitseeko noilla kursseilla olla pari vai voiko niille mennä yksin? Entä onko jossain tarjolla yksityisiä tanssitunteja? Missä? Tiedän että ne ovat hyvin kalliita, mutta paljonko ne oikeasti maksavat?

19

1725

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zöf

Homma lähtee sujumaan kun rohkeasti menet jonkun foksin, humpan tai valssin alkeisiin.
      Tietääkseni jokainen on siellä hengissä selvinnyt, jotkut tosin enemmän järkyttyneitä kuin toiset :)

Mutta siitä se lähtee ja saat omakohtaiset vastaukset noihin kysymyksiisi.

• Miestä tarvitaan

Mene ihmeessä kurssille. Koska naiset tarvitsevat tanssittajan.
      Menin itse hiljan tanssikurssille yksin, ilman naisparia. Ei haitannut , kun meidän kursillakin on 20 miestä ja 30 naista.
      Nollasta se on parempi aloittaakin, kun ei ne väärät askeleet kummittele ja haitaa uuden oppimista.

• Kursseja käynyt

Tanssiseurojen alkeiskursseilla käytetään kokemusteni mukaan aina parinvaihtoa, eli voit mennä ilman paria kurssille. Tanssikouluissa saattaa olla vaatimuksena oma tanssipari. Kurssin ilmoituksessa kyllä yleensä mainitaan onko parinvaihto käytössä vai pitääkö tuoda pari mukana. Kaikilla kursseilla joilla olen ollut, on opeteltu askeleet ensin yksin ja vasta sitten parin kanssa.

Tanssiseurojen kursseilla saattaa pyöriä samaa porukkaa vuosikausia, eli alkeiskurssilla on jo kokeneempia mukana, mutta ei se hirveästi häiritse. Tanssikouluissa on ehkä parempi tilanne, eli alkeiskursseilla on pääsääntöisesti pelkästään nollasta aloittajia (tai muuten tumpeloita). Tanssiseurojen kurssit ovat yleensä halvempia ja niissä käy enemmän porukkaa, minkä ansiosta niistä saa paremmin tuttuja, joiden kanssa on sitten helpompaa tanssia lavoilla.

Yksityisiä tanssitunteja järjestetään ainakin tanssikouluissa. Missä päin asut?

• Saul P.

Kiitos tähän mennessä vastanneille... Asun Turussa.

• Luulisin

• yy kaa kol...

Kävin ensimmäistä kertaa tanssikurssilla ja menin yksin, olen nainen, lähes kaikilla oli oma pari mut onnekseni siellä oli kaksi yksinäistä miestä, joten pari löytyi minullekin. En juuri osaa askeleita, eikä parini senkään vertaa, mutta kyllä se vaan jo lopuksi jollain lailla valssikin sujui. Ei kyl kovin helpolta vaikuta oppia , mutta kaipa se siitä

• Ampiaispesää

Mutta kertomasi perusteella (ja kokemuksella) voin kertoa ettet voi mennä alkeiskurssille noin vain.
      Tai tietenkin voit mutta varaudu siihen että et saa irti siitä paljoa.

Mielestäni paras vaihtoehto on että käyt ensin jonkun yksityisopetuksessa opettelemassa musiikkia ja sitä miten tanssi sijoittuu musiikkiin. opettele löytämään ykkönen musiikista ja tietenkin tunnistamaan tanssilajit. Tärkeä asia on myös oppia tietämään mitä instrumentteja pitää musiikissa seurata.

Fakta juttu on niin että tuollaisella alkeiskurssilla jossa on parikymmentä oppilasta niin ei se opettaja kerkeä niitä perusteita opettaa, ja jollet jo valmiiksi osaa perusteita niin aika huteralla pohjalla on silloin tassiura. Tuloksena on niitä motorisesti samalla rytmillä tanssivia henkilöitä jotka toistavat ulkoa tanssikurssilla opittuja asioita, heiltähän puuttuu taito soveltaa opittua eri musiikkeihin.

Silloin olet mielestäni valmis alkeiskurssille kun pystyt kävelemään musiikin tahdissa ja se tuntuu mukavalta, jos rytmissä kävely tuntuu väkinäiseltä niin eipä kannata mennä kurssille vielä sillä silloin tanssikin tuntuu väkinäiseltä ja nautinto on kaukana.

• sohitsija

Just.

Mistä lähtien on pitänyt opettaa alkeissa että mitä instrumenttia musiikissa seurataan. Kukaan ei ole niin tahvo että esim soolokitaran tahdissa alkais askeltaa. Suurin osa Suomen miehistä on kyllä käynyt armeijan jossa ei marssita minkään puupillin tahdissa kyllä marssissakin se tahti tulee lyömäsoittimesta ja selkeesti ja lujaa!

Ja mikä vitun ykkönen? Jos ihmiset alkais ykköstä etsiä vaikka foksissa niin aika moni saisi raapia persettään koko biisin eikä tanssi alkaisi koskaan

• Joo.
        sohitsija kirjoitti:

Just.

Mistä lähtien on pitänyt opettaa alkeissa että mitä instrumenttia musiikissa seurataan. Kukaan ei ole niin tahvo että esim soolokitaran tahdissa alkais askeltaa. Suurin osa Suomen miehistä on kyllä käynyt armeijan jossa ei marssita minkään puupillin tahdissa kyllä marssissakin se tahti tulee lyömäsoittimesta ja selkeesti ja lujaa!

Ja mikä vitun ykkönen? Jos ihmiset alkais ykköstä etsiä vaikka foksissa niin aika moni saisi raapia persettään koko biisin eikä tanssi alkaisi koskaan

Tyypillinen vastaus henkilöltä joka on imenyt äidinmaidossa rytmitajun ja lisäksi häntä on kiikutettu kaikissa mahdollisissa musiikkitarhoissa yms.
        Fakta juttu on että Suomessa on henkilöitä jotka eivät ole kotona saaneet minkäänlaisia alkeita musiikkiin (uskovaiset, muuten ei musikaaliset perheet yms.).

Sitten tuo hassu väite että kaikki armeijan käyneet osaavat rytmin "Suurin osa Suomen miehistä on kyllä käynyt armeijan jossa ei marssita minkään puupillin tahdissa kyllä marssissakin se tahti tulee lyömäsoittimesta ja selkeesti ja lujaa!"

Oletko itse ollut armeijassa. Minä olin, olin muodostelman viimeisiä miehiä. Siinä kohtaa ei yksinkertaisesti voinut kuunnella mitään tahtia huutavaa kapiaista, rytmi oli katsottava edellä marssijasta.
        Armeijan muodostelmassa kulmamies määräsi tahdin, eli 20-30 miehestä yksi seurasi sitä kapiaisen huutamaa tahtia ja muut seurasivat aina vieressä marssijaa.
        No mitä tanssillisia taitoja sitten opittiin armeijassa? no sen että katsellaan muita eikä kuunnella rytmiä (ei yksinketaisesti voinut).

No mitä tuli sitten kulmamieheen, jotkut eivät yksinkertaisesti pystyneet marssimaaan tahdissa joten heidät sijoitettiin muodostelmassa muualle ja valittiin henkilö joka kykeni marssimaan rytmiin. Tämäkin jo todisti sen että muodostelman muissa kohdissa ei tarvinnut mitään rytmitajua, senkun seurasi mitä muut teki (he ikäänkuin siirtyivät naisen rooliin, seuraamaan).

Sitten mitä tulee nykyään armeijaan, kävin kesällä katsomassa valatapahtuman ja ohimarssin ja jouduin toteamaan etteivät osanneet marssia edes välttävästi, en tiedä seurasiko jokainen itse rytmiä ja sovelsi sitä mielensä mukaan.

Joten älkää viitsikö puhua paskaa ja väittää että kaikki ihmiset osaavat tunnistaa musiikista rytmin ja vielä askeltaa rytmin tahtiin. Valitettavasti tämä olettamus on lähtökohta alkeiskurssilla, eli kaikki osaavat jo perusteet, näinhän ei asia ole.

Aloittajakin mainitsi ettei tunnista eri musiikista mikä tanssilaji on kyseessä, hän ei ilmeisestikkään osaa seurata rytmi instrumentteja vaan sekoittaa ne melodian sekaan, sitten tuo askeleen ajoitus ja ennakointi, alkeiskurssi on aivan väärä paikka opetella tuntemaan kehon liikkeitä.

Itse aloitin väärästä päästä eli menin alkeiskurssille (tai oikeastaan kahdellekkin) ja sen jälkeen yksityisopetukseen jotta saisin perusasiat kuntoon, eli perse-edeltä puuhun.

Joten jätetään ne harhaluulot pois ja puhutaan faktoilla, joohan.

• Ykkösestä
        sohitsija kirjoitti:

Just.

Sinä siis tanssit etkä tiedä missä on ykkönen? Ilmeisesti tanssit jenkankin ettet tunnista ykköstä, sen kun vetelet vain.
        Mites sitten kun pääset taidoissasi vähän pitemmälle ja alat tehdä omia kuvioita ja ykkönen on hukassa?
        Ja miten sitten tansseissa joissa tulee tietty kuvio tietyille iskuille?

Taidatpa olla sellainen tanssija jolta on todellakin perusteet hukassa, vetelet vain ulkoa opitulla rytmillä vähän sinne päin ja olet tyytyväinen.

Jotta voisit sivistää vähän itseäsi niin käyppä tällä sivulla lukemassa ja vähän oppimassa.
        http://www.tanssi.net/fi/tausta/metri.html

• Oma kokemukseni
        Joo. kirjoitti:

Tyypillinen vastaus henkilöltä joka on imenyt äidinmaidossa rytmitajun ja lisäksi häntä on kiikutettu kaikissa mahdollisissa musiikkitarhoissa yms.
        Fakta juttu on että Suomessa on henkilöitä jotka eivät ole kotona saaneet minkäänlaisia alkeita musiikkiin (uskovaiset, muuten ei musikaaliset perheet yms.).

Sitten tuo hassu väite että kaikki armeijan käyneet osaavat rytmin "Suurin osa Suomen miehistä on kyllä käynyt armeijan jossa ei marssita minkään puupillin tahdissa kyllä marssissakin se tahti tulee lyömäsoittimesta ja selkeesti ja lujaa!"

Oletko itse ollut armeijassa. Minä olin, olin muodostelman viimeisiä miehiä. Siinä kohtaa ei yksinkertaisesti voinut kuunnella mitään tahtia huutavaa kapiaista, rytmi oli katsottava edellä marssijasta.
        Armeijan muodostelmassa kulmamies määräsi tahdin, eli 20-30 miehestä yksi seurasi sitä kapiaisen huutamaa tahtia ja muut seurasivat aina vieressä marssijaa.
        No mitä tanssillisia taitoja sitten opittiin armeijassa? no sen että katsellaan muita eikä kuunnella rytmiä (ei yksinketaisesti voinut).

No mitä tuli sitten kulmamieheen, jotkut eivät yksinkertaisesti pystyneet marssimaaan tahdissa joten heidät sijoitettiin muodostelmassa muualle ja valittiin henkilö joka kykeni marssimaan rytmiin. Tämäkin jo todisti sen että muodostelman muissa kohdissa ei tarvinnut mitään rytmitajua, senkun seurasi mitä muut teki (he ikäänkuin siirtyivät naisen rooliin, seuraamaan).

Sitten mitä tulee nykyään armeijaan, kävin kesällä katsomassa valatapahtuman ja ohimarssin ja jouduin toteamaan etteivät osanneet marssia edes välttävästi, en tiedä seurasiko jokainen itse rytmiä ja sovelsi sitä mielensä mukaan.

Joten älkää viitsikö puhua paskaa ja väittää että kaikki ihmiset osaavat tunnistaa musiikista rytmin ja vielä askeltaa rytmin tahtiin. Valitettavasti tämä olettamus on lähtökohta alkeiskurssilla, eli kaikki osaavat jo perusteet, näinhän ei asia ole.

Aloittajakin mainitsi ettei tunnista eri musiikista mikä tanssilaji on kyseessä, hän ei ilmeisestikkään osaa seurata rytmi instrumentteja vaan sekoittaa ne melodian sekaan, sitten tuo askeleen ajoitus ja ennakointi, alkeiskurssi on aivan väärä paikka opetella tuntemaan kehon liikkeitä.

Itse aloitin väärästä päästä eli menin alkeiskurssille (tai oikeastaan kahdellekkin) ja sen jälkeen yksityisopetukseen jotta saisin perusasiat kuntoon, eli perse-edeltä puuhun.

Joten jätetään ne harhaluulot pois ja puhutaan faktoilla, joohan.

Minä olen vetänyt alkeiskursseja ja sen perusteella mitä olen seurannut vierestä täysin nollasta lähtevien aloittelijamiesten rytmissä pysymistä sanoisin, että muutamat voisivat tosiaan hyötyä sellaisesta rytmin tukiopetuksesta mihin ei voi oikein isommassa ryhmässä keskittyä. Sellaisten henkilöiden osuus ei kuitenkaan ole läheskään niin suuri, että siinä, että kaikki menisivät aluksi yksityisopetukseen olisi mitään järkeä. Alkuperäisen kirjoittajan tekstissä ei ollut mitään mikä viittaisi siihen, että hän kuuluisi tähän suht pieneen vähemmistöön joka tarvitsisi rytmin tukiopetusta.

• Musiikin harrastaja
        Ykkösestä kirjoitti:

Sinä siis tanssit etkä tiedä missä on ykkönen? Ilmeisesti tanssit jenkankin ettet tunnista ykköstä, sen kun vetelet vain.
        Mites sitten kun pääset taidoissasi vähän pitemmälle ja alat tehdä omia kuvioita ja ykkönen on hukassa?
        Ja miten sitten tansseissa joissa tulee tietty kuvio tietyille iskuille?

Taidatpa olla sellainen tanssija jolta on todellakin perusteet hukassa, vetelet vain ulkoa opitulla rytmillä vähän sinne päin ja olet tyytyväinen.

Jotta voisit sivistää vähän itseäsi niin käyppä tällä sivulla lukemassa ja vähän oppimassa.
        http://www.tanssi.net/fi/tausta/metri.html

Toisaalta rytmitajuiselle ja musiikkia jotenkuten ymmärtävälle henkilölle se ykkönen löytyy luonnostaan välittömästi ilman etsimistä. Sillä ei siis ole hänelle tietoisesti mitään merkitystä. Aivan vastaavasti useamman muusikon improvisoidessa yhteinen rytmi löytyy hetkessä, vaikka kukaan ei laske tahtia, eikä taustalla ole selkeää rytmiä tuottavia komppisoittimia.

• ongelma onkin
        Musiikin harrastaja kirjoitti:

Toisaalta rytmitajuiselle ja musiikkia jotenkuten ymmärtävälle henkilölle se ykkönen löytyy luonnostaan välittömästi ilman etsimistä. Sillä ei siis ole hänelle tietoisesti mitään merkitystä. Aivan vastaavasti useamman muusikon improvisoidessa yhteinen rytmi löytyy hetkessä, vaikka kukaan ei laske tahtia, eikä taustalla ole selkeää rytmiä tuottavia komppisoittimia.

Luultavasti suurin osa loytää rytmit ja osaa askeltaa oikein rytmiin ja löytää lisäksi vielä ykkösenkin todella helposti.
        Sitten on niitä (kuuluin itse tuohon ryhmään) joille kaikki nämä on tuntematonta, musiikki on todennäköisesti vain taustamelua (ainakin mulle oli ennenkuin opin perusasiat).

Tanssikurssilla tullaan juuri tähän ongelmaan, joukossa on esim. 30% sellaisia jotka eivät tiedä musiikista mitään. Keskittyykö opettaja heihin vai niihin 70% jotka kykenevät oppimaan nopeasti.
        Vastaus on itsestäänselvä, ne 30% uhrataan että loput saavat mielekkään kurssin.

Mitä tapahtuu näille 30%? He ihmettelevät että eipä tanssi ole heidän laji kun ei oikein tajunnut mitä tehdä ja muutenkin tuntui väkisin vääntämiseltä.

Nyt kun itselläni on perustaidot kunnossa ja kokemustakin on jo kertynyt en ole enään sidoksissa perusrytmiin, voin "rikkoa" rytmiä tietoisesti, ykkönenkään ei ole enään mikään pakkopulla sillä voin lähteä liikkeelle pikkaisen jälissä esim. foksissa ei välttämättä tarvitse lähteä hitaalla vaan voi lähteä nopealla liikkeelle kun se vain sillä hetkellä sopii rytmiin paremmin.

Puhutaan tanssipaikkojen ja koko harrastuksen loppumisesta mutta ketään ei tunnu kiinnostavan nämä ns. 30% joilta puuttuu nämä perustaidot, eikö heihin kannata satsata ja saada heidät tuntemaan tanssi mielekkäältä ja mukavalta?
        Valitettavasti välillä tuntuu että heitä tarvitaan vain täytteeksi tanssikursseille ja maksamaan osan kustannuksista.

Ps. tuo 30% oli hatusta temmattu luku, onko se isompi vai pienempi siitä voisi joku ottaa selvää.

• Saul P.

Kiitos vastanneille.... Tämän keskustelun jälkeen olen täysin varma ettei minun kannata tuonne alkeiskurssille mennä ennen pientä yksityisopetusta. Ketään ei muuten tainnut vielä vastata paljonko nuo yksityiset tanssitunnit maksavat ja auttaisi vielä jos joku pystyisi kertomaan missä päin turkua niitä saa?

Kiitokset etukäteen

• Tilanteesta

Mutta esim. musiikin opettelu ja sieltä tarvittavien elementtien löytämiseen ei välttämättä tarvitse tanssinopettajaa.
        Askeleen ajoituksesta ja itse tanssiin liittyvissä asioissa on hyvä olla joku joka oikeasti tietää miten homma menee, mutta sekään ei tarvitse olla mikään ammattilainen. Tanssiseuroista voi löytyä ihan hyviä vaihtoehtoja. Mutta Turun seudulla vaikuttavat varmaan kommentoivat.

Pikku vinkki vielä omasta kokemuksesta, tanssin opettaja ei voi kaivautua sinun pään sisään joten kun olet saanut jonkinlaista kokemusta askeleen ajoituksesta niin tee itse harjoituksia että löydät sen itsellesi oikean kohdan (kävelyä musiikin tahtiin). Se oikea kohta tuli mulle sillain ahaa ilmiönä eli sen kyllä huomasi kun natsasi kohdalleen.
        Alussa sen voi kyllä hukata mutta kyllä sen löytää uudelleen kun vain harjoittelee.

Alussa tosin saattaa tuntua ettei tästä tule mitään mutta kyllä se sitten alkaa sujua.

Olisi kiva tietää myöhemmin oliko minun kommenteista apua.

• esimerkkejä

Tässä alkupalaksi muutamien tanssilajien musiikeista esimaku, Näitä lavoilla yleisimmin soitetaan ja tanssitaan. Tutustumalla rytmeihin ja oppimalla tunnistamaan soitettavat tanssit muusiikista huomaat myös, miten itse reagoit musiikkiin.

http://www.youtube.com/watch?v=icTzw3bpux4

• Jaakko1981

Tanssikurssilla on hyvä olla pari! Itse miehenä oletin nettikeskusteluita lukeneena, että avoimella kurssilla olisi tanssiparin vaihtoja tai kurssilla voisi jopa olla naisenemmistö. Ei ollut. Ilmoituksesta ei käynyt sitä seikkaa esille, että kaikilla oli kurssilla pari jo valmiina ja siinä sitä sitten välillä pitkiäkin aikoja patsastelin, kuin seinäruusuna ikään. Tanssikurssin kävin loppuun, mutta alkeita en oppinut (kurssi n. 20h. ja jotain sentään). Varmaan saman saa irti netistä askeleet katsastamalla ja menemällä suoraan lavatansseihin - ei kurssimaksun maksaneena viitsi keskenkään jättää. En siis suosittele alkeistanssikurssia kenellekään yksinmenijälle, vaan pitää olla tanssipartneri!

• Kannattaa soittaa

Jos kurssin esittelyssä mainitaan parinvaihdosta, niin silloin voi aivan hyvin mennä ilman paria. Parinvaihtoa käytetään useimmiten tanssiseurojen järjestämillä kursseilla. Tanssikouluissa näyttää olevan monesti suosituksena oman parin mukaan ottaminen. Epäselvissä tapauksissa on hyvä soittaa kurssin vetäjälle ja kysyä voiko tulla ilman paria.

• Alkamisen ykkönen

Niin vistiisi näyttää nyt jo vastanneen ykkösen ym etsijöitä. Pian sekoaa todellisuus?

Kursseilla saa monen moista lisävahvistusta ja lähinnä siihen apua mitä kysyt? Ei tarvitse alkaa mitään spesifisiä analysoiinteja eikä musiikillisa kontrapunkteja eikä sointuanalyysejä opetella.

Siis kursseilla kannattaa käydä ja vain sen vuoksi että alkaa itse hahmottaa sitä mitä meiniki on ja kuinka alkaa kasaamaan palikoita siihen tarpeeseen minkä itse tunnistaa.

No sitten kun on paljon harrastusta takana ja rohkeutta niin sitten tulee mahdolliseksi alkaa pilkkua viilaamaan.

Noista ykkösen etsinnästä sen verran että eri tahtilajien iskut ovat saman suuruisia ja toimivat askeleen sykleinä joten jonkun YKKÖSEN paikantaminen tai joku muu vastaava herkkupala musiikista ei ole eikä tule ongelmaksi..

Niin että eikun tanssimaan

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4561
    2. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      15
      2548
    3. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2405
    4. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      53
      2278
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1767
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1591
    7. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1486
    8. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1284
    9. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82
      1241
    10. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      42
      1161
    Aihe