maasähkö + akkulaturi

Akut täyteen

Mitenkäs olette ratkaisseet sähkökytkennät akkujen maasähköllä toimivassa latauksessa?

Veneessä on kaksi akkua ja hyllyssä olis CTek 3600 laturi vailla käyttöä.
Veneisiin on toki tarjolla latureita joissa kaksi ja kolmekin lähtöä akuille, mutta
sellaiseen en ole nyt innostunut sijoittamaan.

Onko järkevää laittaa laturin jälkeen manuaalinen kytkin joka kääntää latauksen akkujen välille,
vai jonkin sortin jakodiodi, vai mikäs olis hyvä kytkentäratkaisu?

20

7276

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 10+5

      toinen akuistasi on starttiakku ja toinen käyttöakku. Omissa veneissäni on aina ollut niin, että maasähkölaturi lataa vain käyttöakkua tai -akkuja. Starttiakku nimittäin pysyy luonnostaan aika hyvässä potkussa, koska se lataantuu aina koneen käydessä ja sitä toisaalta kulutetaan vain käynnistyksissä. Näin tietysti vain silloin, jos akut on muuten kytketty niin, ettei starttiakulta oteta virtaa muuanne kuin moottorin tarpeisiin.

    • väliin

      Varmaan halvin tapa erottaa akut toisistaan on käyttää releita. Autosähköliikkeesta riittävän kokoiset ja ohjausvirta latauksen merkkivalosta. Jakodiodi pudottaa jännitettä, jolloin joutuu vetämään akulta piuhan laturiln jännitteensäätäjälle, että jännite pysyy riittävänä.

      • 10+6

        kuvasit nyt sen, miten kytketään se moottorilatauksen erottelu, kysyjä kai tarkoitti, miten kytkeä maasähkölaturi.


    • latailija.

      Tuolla teholla ei paljoa latailla suurta akkukapasiteettia. Lisäksi jos veneeseen ei ole rakennettu kunnollista maasähköjärjestelmää, niin päiväkausien seisottaminen töpselinperässä altistaa vedenalaiset metalliosat sähkökorroosiolle.
      Ovatko veneesi kaksi akkua oikeasti erotetut toisistaan?

      • Sinkkimies

        Miten maasähköjärjestelmä estää sähkökorroosion. Esim sähkö saapuu johtoa pitkin salongin pöydällä olevaan kaapelikelaan josta edelleen laturille. En ymmärrä miten se maasähkölaatikko estää virran vuotamisen?


      • 123vene
        Sinkkimies kirjoitti:

        Miten maasähköjärjestelmä estää sähkökorroosion. Esim sähkö saapuu johtoa pitkin salongin pöydällä olevaan kaapelikelaan josta edelleen laturille. En ymmärrä miten se maasähkölaatikko estää virran vuotamisen?

        Ei mitenkää ellei järjestelmä ole galvaanisesti eroitettu.
        Jos normaali akkulaturi on suojaeristetty niin larturin ja roikan käyttö ei aiheuta sähkökorrosiota.


    • -Mika-

      Laita se ctekki yhteen akkuun ja osta toinen samanlainen sitä toista varten. Molemmat toimivat itsenäisesti ja optimaalisesti pitäen akut hyvässä latingissa ja kunnossa.
      Ctek 3600 on manuaalin mukaan tarkoitettu max 75 Ah akulle, joten oletan akkujesi olevan korkeintaan sen kokoiset? Isompaan akkuun sitä ei kannata kytkeä, kun sen latausalgoritmit ei toimi oikein. Myöskään kahteen erilliseen sitä ei kannata kytkeä, samasta syystä.

    • latailija.

      Minkälaiseen latailuun olet ajatellut setekkiä käyttää?

      Veneessä maasähkölaturissa pitäisi olla niin paljon tehoa, että se pystyy työntämään yön aikana puolityhjän akun täyteen ja lisäksi tehoa pitäisi riittää vielä veneen käyttösähköjen, kuten sisävalot, lämppärin sähkö, tv, läppärin laturi ym. käyttämiseen. Tavallisessa matkaveneessä laturin teho olisi syytä olla 20A luokkaa. Akkuja ei saa millään pikkulaturilla täytettyä, vaan matkaan on aamulla lähdettävä vajailla akuilla.

      Mikäli on tarkoitus ladata akut täyteen seuraavaksi viikonlopuksi veneen seisoessa arkipäivät laiturissa, niin silloin pienelläkin laturilla pärjää. Tosin monessa pursiseurassa jatkuva maasähköissä roikkuminen ei ole suotavaa.

      Jos veneessä on kaksi akkua, niin se ei tarkoita välttämättä, että veneessä olisi kaksiakkujärjestelmä. Lähes kaikki "kaksiakkujärjestelmät" vuotavat akusta toiseen. Harvassa järjestelmässä on täydellistä erotusta eli täysin erillinen moottorijärjestelmä ja hupipuoli.

      Veneen maasähköjärjestelmä on rakennettava kelluvaksi. Maasähkön maadoituksia ei saa liittää veneen maadoituksiin tai akkujärjestelmien miinusnapoihin. Suurin ongelma tulee yleensä boilerin kytkennöissä, sillä turvallisuus-syystä boileri pitäisi maadoitaa, jolloin maasähkön ja veneen sähköjärjestelmien potentiaalit pyrkivät tasaantumaan boilerin sisältämän veden välityksellä moottorin rungon kautta tai rakenteiden kosteuden toimiessa ioninsiirtotienä. On myös hyvin tavallista, että kosteissa rakenteissa on vuotovirtoja eri laitteiden välillä.

      Aina kun vene kytketään veneen ulkopuoliseen sähkölaitteeseen, on mahdollista että ylimääräinen sähkökorroosio käynnistyy. Sähkökorroosio voi käynnistyä myös laiturin vedenalaisten rautarakenteiden kanssa taikka lähistöllä olevan metalliveneen rungon välille. Tämän takia on tärkeää, että veneen maadoitus on oikein tehty ja suojasinkit ovat kunnossa. Elektroniset vuotovirtojen suojat ovat myös erittäin tehokkaita.

      • 8+8=?

        "Veneen maasähköjärjestelmä on rakennettava kelluvaksi. Maasähkön maadoituksia ei saa liittää veneen maadoituksiin tai akkujärjestelmien miinusnapoihin. Suurin ongelma tulee yleensä boilerin kytkennöissä, sillä turvallisuus-syystä boileri pitäisi maadoitaa, jolloin maasähkön ja veneen sähköjärjestelmien potentiaalit pyrkivät tasaantumaan boilerin sisältämän veden välityksellä moottorin rungon kautta tai rakenteiden kosteuden toimiessa ioninsiirtotienä. On myös hyvin tavallista, että kosteissa rakenteissa on vuotovirtoja eri laitteiden välillä."
        Tjaa-a, mitäköhän tahoa näissäkin pitäisi uskoa. Meikäläisen teräsveneessä on ajankohtaisena maasähköremppa, kun oli pohja alkanut kuplimaan. Venesähköasennuksia tekevä henkilö kävi katsomassa tilanteen ja antoi galvaanisen erottimen ja käski vetää kaikista maadoituspisteistä (keulapotkurilta, moottorin, jne) kaapelin tuohon galvaanisen erottimen suojanpuoleiseen kykentäliittimeen. Eli nythän veneessä tuo maasähkön suojamaa ja 12V miinuspuoli yhdistyy tuossa galvaanisessa erottimessa, tosin erotettuna laiturin suojamaa linjasta. Täällä netissä joka paikassa kielletään nimenomaan yhdistämästä suojamaata ja 12V miinusta. Ota nyt sitten selkoa.


      • venesähkömies
        8+8=? kirjoitti:

        "Veneen maasähköjärjestelmä on rakennettava kelluvaksi. Maasähkön maadoituksia ei saa liittää veneen maadoituksiin tai akkujärjestelmien miinusnapoihin. Suurin ongelma tulee yleensä boilerin kytkennöissä, sillä turvallisuus-syystä boileri pitäisi maadoitaa, jolloin maasähkön ja veneen sähköjärjestelmien potentiaalit pyrkivät tasaantumaan boilerin sisältämän veden välityksellä moottorin rungon kautta tai rakenteiden kosteuden toimiessa ioninsiirtotienä. On myös hyvin tavallista, että kosteissa rakenteissa on vuotovirtoja eri laitteiden välillä."
        Tjaa-a, mitäköhän tahoa näissäkin pitäisi uskoa. Meikäläisen teräsveneessä on ajankohtaisena maasähköremppa, kun oli pohja alkanut kuplimaan. Venesähköasennuksia tekevä henkilö kävi katsomassa tilanteen ja antoi galvaanisen erottimen ja käski vetää kaikista maadoituspisteistä (keulapotkurilta, moottorin, jne) kaapelin tuohon galvaanisen erottimen suojanpuoleiseen kykentäliittimeen. Eli nythän veneessä tuo maasähkön suojamaa ja 12V miinuspuoli yhdistyy tuossa galvaanisessa erottimessa, tosin erotettuna laiturin suojamaa linjasta. Täällä netissä joka paikassa kielletään nimenomaan yhdistämästä suojamaata ja 12V miinusta. Ota nyt sitten selkoa.

        Aika mielenkiintoinen kytkentä tuolla galvaanisella erottimella. Joko en tiedä sähköistä mitään, sähkömiehesi on ihan pihalla tai olet ymmärtänyt asian väärin. Käsittääkseni galvaanista erotinta käytetään erottamaan eri järjestelmät sähköisesti toisistaan vaikka tehoja siirretään sen yli. Galvaanisena erottiminena kätetään esim. muuntajaa. Galvaaninen erotin ei johda tasasähköä.

        Maasähköjärjestelmään galvaaninen (muuntaja) erotin kytketään maista tulevaan johtimiin vaiheeseen ja nollaan. Erottimen toiset navat kytketään veneen maasähkökeskukseen. Erotin salliin sähkötehon siirtymisen veneeseen, mutta estää maissa olevien vähköjärjestelmien maatason ja veneen maatason eroista johtuvien vuotovirtojen synnyn. Mantereelta tulevan sähköjohtimen maadoitusjohdin kytketään veneen maasähköjärjestelmän maadoitusjohtimeen. Maadoitusjohdin on eri asia kuin nollajohdin tai akun miinusnapa. Mitään veneen maasähköjärjestelmän maadoitusta ei saa kytkeä veneen teräsrunkoon. Mikäli esim maasähkölaturi ei ole suojaeristetty, täytyy laturin runko eristää teräsveneen rungosta. Samoin kaikkien maasähkölaitteiden rungot. Eli maasähköjärjestelmä rakennetaan kelluvaksi, jolloin mikään veneen maataso ei ole yhteydessä mantereen maatasoon.

        Teräsveneessä suojasinkkien on oltava kunnossa ja niitä on oltava riittävä määrä. Mikäli veneen teräsrakenteet ovat syöpyneet sähkökorroosiosta on suojasinkeissä jotain ongelmia, sillä sähkökorroosiossa ne häipyvät ensiksi ja sitten vasta veneen rakenteet.

        Teräsveneessäkin pitäisi rakentaa veneen rungosta erillinen maadoitusjärjestelmä. Mitään miinusjohtimie ei saa kytkeä teräsrunkoon. Veneen runko, moottori, akkujen miinusnapa, radioantenneitten maadoitus ja kaikki toisistaan erillään olevet rakenteet tulee maadoittaa tähtiverkkona yhteen pisteeseen. Mieluiten tämä piste tulee olla huokoinen maadoituslevy veneen pohjan ulkopuolella. Tämä merivedessä oleva levy muodostaa veneen potentiaalipisteen, jolloin veneen kaikki osat ja sähkölaitteet ovat samassa potentiaalitasossa eikä sähkökorroosiota pääse syntymään.

        Sähköinen syöpyminen voi kuitenkin johtua myös naapuriveneen tai laiturin teräsrakenteiden vuotovirroista. Siksi riittävä määrä hyvälaatuisia sähkösinkkejä on tärkeää.


      • maata ja suojamaata
        venesähkömies kirjoitti:

        Aika mielenkiintoinen kytkentä tuolla galvaanisella erottimella. Joko en tiedä sähköistä mitään, sähkömiehesi on ihan pihalla tai olet ymmärtänyt asian väärin. Käsittääkseni galvaanista erotinta käytetään erottamaan eri järjestelmät sähköisesti toisistaan vaikka tehoja siirretään sen yli. Galvaanisena erottiminena kätetään esim. muuntajaa. Galvaaninen erotin ei johda tasasähköä.

        Maasähköjärjestelmään galvaaninen (muuntaja) erotin kytketään maista tulevaan johtimiin vaiheeseen ja nollaan. Erottimen toiset navat kytketään veneen maasähkökeskukseen. Erotin salliin sähkötehon siirtymisen veneeseen, mutta estää maissa olevien vähköjärjestelmien maatason ja veneen maatason eroista johtuvien vuotovirtojen synnyn. Mantereelta tulevan sähköjohtimen maadoitusjohdin kytketään veneen maasähköjärjestelmän maadoitusjohtimeen. Maadoitusjohdin on eri asia kuin nollajohdin tai akun miinusnapa. Mitään veneen maasähköjärjestelmän maadoitusta ei saa kytkeä veneen teräsrunkoon. Mikäli esim maasähkölaturi ei ole suojaeristetty, täytyy laturin runko eristää teräsveneen rungosta. Samoin kaikkien maasähkölaitteiden rungot. Eli maasähköjärjestelmä rakennetaan kelluvaksi, jolloin mikään veneen maataso ei ole yhteydessä mantereen maatasoon.

        Teräsveneessä suojasinkkien on oltava kunnossa ja niitä on oltava riittävä määrä. Mikäli veneen teräsrakenteet ovat syöpyneet sähkökorroosiosta on suojasinkeissä jotain ongelmia, sillä sähkökorroosiossa ne häipyvät ensiksi ja sitten vasta veneen rakenteet.

        Teräsveneessäkin pitäisi rakentaa veneen rungosta erillinen maadoitusjärjestelmä. Mitään miinusjohtimie ei saa kytkeä teräsrunkoon. Veneen runko, moottori, akkujen miinusnapa, radioantenneitten maadoitus ja kaikki toisistaan erillään olevet rakenteet tulee maadoittaa tähtiverkkona yhteen pisteeseen. Mieluiten tämä piste tulee olla huokoinen maadoituslevy veneen pohjan ulkopuolella. Tämä merivedessä oleva levy muodostaa veneen potentiaalipisteen, jolloin veneen kaikki osat ja sähkölaitteet ovat samassa potentiaalitasossa eikä sähkökorroosiota pääse syntymään.

        Sähköinen syöpyminen voi kuitenkin johtua myös naapuriveneen tai laiturin teräsrakenteiden vuotovirroista. Siksi riittävä määrä hyvälaatuisia sähkösinkkejä on tärkeää.

        ""Maasähköjärjestelmään galvaaninen (muuntaja) erotin kytketään maista tulevaan johtimiin vaiheeseen ja nollaan. Erottimen toiset navat kytketään veneen maasähkökeskukseen. Erotin salliin sähkötehon siirtymisen veneeseen, mutta estää maissa olevien vähköjärjestelmien maatason ja veneen maatason eroista johtuvien vuotovirtojen synnyn. Mantereelta tulevan sähköjohtimen maadoitusjohdin kytketään veneen maasähköjärjestelmän maadoitusjohtimeen. Maadoitusjohdin on eri asia kuin nollajohdin tai akun miinusnapa. Mitään veneen maasähköjärjestelmän maadoitusta ei saa kytkeä veneen teräsrunkoon. Mikäli esim maasähkölaturi ei ole suojaeristetty, täytyy laturin runko eristää teräsveneen rungosta. Samoin kaikkien maasähkölaitteiden rungot. Eli maasähköjärjestelmä rakennetaan kelluvaksi, jolloin mikään veneen maataso ei ole yhteydessä mantereen maatasoon.""

        Siis galvaaninen erotin nimenomaan kytketä suojamaa johtimen väliin (eihän siinä edes ole kuin kaksi liitintä: suojamaa tulo ja toinen on lähtö) ja suojaerotus muuntaja tulee sitten vaihe ja nollakaapelin väliin.

        ""Teräsveneessäkin pitäisi rakentaa veneen rungosta erillinen maadoitusjärjestelmä. Mitään miinusjohtimie ei saa kytkeä teräsrunkoon. Veneen runko, moottori, akkujen miinusnapa, radioantenneitten maadoitus ja kaikki toisistaan erillään olevet rakenteet tulee maadoittaa tähtiverkkona yhteen pisteeseen. Mieluiten tämä piste tulee olla huokoinen maadoituslevy veneen pohjan ulkopuolella. Tämä merivedessä oleva levy muodostaa veneen potentiaalipisteen, jolloin veneen kaikki osat ja sähkölaitteet ovat samassa potentiaalitasossa eikä sähkökorroosiota pääse syntymään.""

        No tuossa meikäläisen veneessä valmistaja on ainakin laittanut starttimoottorin miinus pultista veneen runkoon kaapelin ja samaten on keulapotkurin maa pultattu runkoon ja parista muustakin kohtaan on maa pultattu runkoon. Jos tosiaankin olet venesähkömies ammatiltasi niin pikkusen ihmetyttää tämä homma kun joka toinen väittää toista ja toinen toista. Ketä tässä nyt pitäisi uskoa.

        Ainakin tämä meikäläisen käyttämä sähkäri käski linkittämään noista maadoituspulteista kaapelit tuohon galvaanisen erottimen lähtö liittimeen, eli tuossa kohtaan veneen runko ja maasähkön suojamaa yhdistyisi (tosin erotettuna laiturin suojamaasta)


      • venesähkömies
        maata ja suojamaata kirjoitti:

        ""Maasähköjärjestelmään galvaaninen (muuntaja) erotin kytketään maista tulevaan johtimiin vaiheeseen ja nollaan. Erottimen toiset navat kytketään veneen maasähkökeskukseen. Erotin salliin sähkötehon siirtymisen veneeseen, mutta estää maissa olevien vähköjärjestelmien maatason ja veneen maatason eroista johtuvien vuotovirtojen synnyn. Mantereelta tulevan sähköjohtimen maadoitusjohdin kytketään veneen maasähköjärjestelmän maadoitusjohtimeen. Maadoitusjohdin on eri asia kuin nollajohdin tai akun miinusnapa. Mitään veneen maasähköjärjestelmän maadoitusta ei saa kytkeä veneen teräsrunkoon. Mikäli esim maasähkölaturi ei ole suojaeristetty, täytyy laturin runko eristää teräsveneen rungosta. Samoin kaikkien maasähkölaitteiden rungot. Eli maasähköjärjestelmä rakennetaan kelluvaksi, jolloin mikään veneen maataso ei ole yhteydessä mantereen maatasoon.""

        Siis galvaaninen erotin nimenomaan kytketä suojamaa johtimen väliin (eihän siinä edes ole kuin kaksi liitintä: suojamaa tulo ja toinen on lähtö) ja suojaerotus muuntaja tulee sitten vaihe ja nollakaapelin väliin.

        ""Teräsveneessäkin pitäisi rakentaa veneen rungosta erillinen maadoitusjärjestelmä. Mitään miinusjohtimie ei saa kytkeä teräsrunkoon. Veneen runko, moottori, akkujen miinusnapa, radioantenneitten maadoitus ja kaikki toisistaan erillään olevet rakenteet tulee maadoittaa tähtiverkkona yhteen pisteeseen. Mieluiten tämä piste tulee olla huokoinen maadoituslevy veneen pohjan ulkopuolella. Tämä merivedessä oleva levy muodostaa veneen potentiaalipisteen, jolloin veneen kaikki osat ja sähkölaitteet ovat samassa potentiaalitasossa eikä sähkökorroosiota pääse syntymään.""

        No tuossa meikäläisen veneessä valmistaja on ainakin laittanut starttimoottorin miinus pultista veneen runkoon kaapelin ja samaten on keulapotkurin maa pultattu runkoon ja parista muustakin kohtaan on maa pultattu runkoon. Jos tosiaankin olet venesähkömies ammatiltasi niin pikkusen ihmetyttää tämä homma kun joka toinen väittää toista ja toinen toista. Ketä tässä nyt pitäisi uskoa.

        Ainakin tämä meikäläisen käyttämä sähkäri käski linkittämään noista maadoituspulteista kaapelit tuohon galvaanisen erottimen lähtö liittimeen, eli tuossa kohtaan veneen runko ja maasähkön suojamaa yhdistyisi (tosin erotettuna laiturin suojamaasta)

        Galvaaninen erotin on suunniteltu signaalin siirtoon sellaisissa tapauksissa joissa kaksi eri järjestelmää viestivät keskenään ja eri järjestelmien välillä on potentiaalieroja. Galvaaninen erotin ei tasaa potentiaaleja vaan estää niiden sekoittumisen. Galvaaninen erotin ei myöskään kykene välittämään tasavirtaa. Jos galvaaninen erotin asennetaan veneen rungon ja maasähkön suojamaan väliin, niin siitä ei ole mitään hyötyä. Veneen rungossa ei pitäisi olla laikaan vaihtojännitettä eikä sitä löydy myöskään suojamaasta. Jos suojamaahan vuotaa vaihtojännitettä, niin jossain on paha vika ja nykyisin ulkopistorasioissa pakollinen vikavirtasuoja paukkuu samantien. En ymmärrä mitä galvaaninen erotin tekee veneen rungon ja suojamaan välillä. Jos se erottaa eri järjestelmät sähköisesti (galvaanisesti) toisistaan, niin miksi sitä ylipäätään tarvitaan toisistaan erillisissä järjestelmissä, joita sitä tässä tapauksessa on suositeltu erottamaan. Galvaaninen eli sähköinen erotin ei yhdistä mitään, vaan pystyy siirtämään vaihtovirtasignaalin ylitseen (esim amtenni-signaali) aiheuttamatta potentiaalitasausta.

        Oikein suunnitellussa venesähköjärjestelmässä minään sähkönsiirtotienä ei saa käyttää veneen runkoa. Veneen runko voi olla ainoastaan maatasona. Maataso on eri asia kuin akun miinus-napa. Akun miinusnapa yhdistetään veneen runkoon yhteiseen maadoituspisteeseen. Tämä ei tarkoita sitä, että veneen runkoa saisi käyttää miinus-napana. On hyvin tavallista, että säästetään kaapeleissa käyttämällä teräsrunkoa esim. keulapotkurin sähkönsyötössä. Keulapotkuri vie niin paljon virtaa, että kunnollinen kaapeli maksaa todella paljon.

        Oikein rakennettu sähköjärjestelmä on seuraavanlainen. Akkujen miinusnapa pultataan moottorin runkoon. Moottorin runko pultataan paksulla kaapelilla veneen rungon maadoituspisteeseen. Tämän pisteen tulee suorassa yhteydessä meriveteen esim. rungosta erotettu maadoituslevy veneen pohjassa. Tähän maadoituspisteeseen kytketään kaikki suuret metallirakenteet, jotka eivät ole hyvässä kontaktissa veneen runkoon. Maadoituspisteeseen kytketään myös radioantenneitten maadoitukset. Maadoituspisteeltä vetdetään myös kaapeli sähköjärjestelmien miinus-kistkoon. Akuita vedetään kaapelit pluskiskoon. Näihin kiskoihin liitetään kaikki veneen sähkölaitteet. On myös mahdollista (muttei niin suositeltavaa) asentaa useita miinus ja plus kiskoja eri puolille venettä, mutta jokaiselta kiskolta on vedettävä suorat kaapelit ensisijaisille kiskoille. Maasähköjärjestelmä rakennetaan täysin erilliseksi näistä järjestelmistä. Tällöin sähkövirta ei ala kiertämään eri järjestelmissä olevien eritasoisten potentiaalien takia. Ongelmakohdaksi yleensä muodostuu boileri, jonka runko on syytä kytkeä maasähköjärjestelmän maatasoon. Tavallisesti vuotovirta käynnistyy tämän kytkennan välityksessä boilerin sisältämän vedenepäpuhtauksien ja moottorikeierrossa olevan nesteen välityksellä. Vuotovirtakohtia on myös muitakin, mutta tavallisesti tällöin on kysymyksessä likainen tai rikkoontunut sähkölaite. Veneen ulkopuoliset vuotavirtalähteet ovat sitten kokonaan oma lukunsa.

        Mitä kuvittelet tapahtuvan metallipinnoille, jos sähkövirta kulkee veneen rakenteita pitkin? Sähkövirta on elektronien tai ionien siirtymistä paikasta toiseen. ionisiirossa siirtyy materiaalia paikasta toiseen eli rakenteet syöpyvät. Tämän takia olen suositellut kaikille elektronista vuotovirranestojärjestelmää, joka aktiivisesti seuraa muuttaa veneen maatasopotentiaalia ulkoisten häiriöiden perusteella.


      • 7+14=
        venesähkömies kirjoitti:

        Galvaaninen erotin on suunniteltu signaalin siirtoon sellaisissa tapauksissa joissa kaksi eri järjestelmää viestivät keskenään ja eri järjestelmien välillä on potentiaalieroja. Galvaaninen erotin ei tasaa potentiaaleja vaan estää niiden sekoittumisen. Galvaaninen erotin ei myöskään kykene välittämään tasavirtaa. Jos galvaaninen erotin asennetaan veneen rungon ja maasähkön suojamaan väliin, niin siitä ei ole mitään hyötyä. Veneen rungossa ei pitäisi olla laikaan vaihtojännitettä eikä sitä löydy myöskään suojamaasta. Jos suojamaahan vuotaa vaihtojännitettä, niin jossain on paha vika ja nykyisin ulkopistorasioissa pakollinen vikavirtasuoja paukkuu samantien. En ymmärrä mitä galvaaninen erotin tekee veneen rungon ja suojamaan välillä. Jos se erottaa eri järjestelmät sähköisesti (galvaanisesti) toisistaan, niin miksi sitä ylipäätään tarvitaan toisistaan erillisissä järjestelmissä, joita sitä tässä tapauksessa on suositeltu erottamaan. Galvaaninen eli sähköinen erotin ei yhdistä mitään, vaan pystyy siirtämään vaihtovirtasignaalin ylitseen (esim amtenni-signaali) aiheuttamatta potentiaalitasausta.

        Oikein suunnitellussa venesähköjärjestelmässä minään sähkönsiirtotienä ei saa käyttää veneen runkoa. Veneen runko voi olla ainoastaan maatasona. Maataso on eri asia kuin akun miinus-napa. Akun miinusnapa yhdistetään veneen runkoon yhteiseen maadoituspisteeseen. Tämä ei tarkoita sitä, että veneen runkoa saisi käyttää miinus-napana. On hyvin tavallista, että säästetään kaapeleissa käyttämällä teräsrunkoa esim. keulapotkurin sähkönsyötössä. Keulapotkuri vie niin paljon virtaa, että kunnollinen kaapeli maksaa todella paljon.

        Oikein rakennettu sähköjärjestelmä on seuraavanlainen. Akkujen miinusnapa pultataan moottorin runkoon. Moottorin runko pultataan paksulla kaapelilla veneen rungon maadoituspisteeseen. Tämän pisteen tulee suorassa yhteydessä meriveteen esim. rungosta erotettu maadoituslevy veneen pohjassa. Tähän maadoituspisteeseen kytketään kaikki suuret metallirakenteet, jotka eivät ole hyvässä kontaktissa veneen runkoon. Maadoituspisteeseen kytketään myös radioantenneitten maadoitukset. Maadoituspisteeltä vetdetään myös kaapeli sähköjärjestelmien miinus-kistkoon. Akuita vedetään kaapelit pluskiskoon. Näihin kiskoihin liitetään kaikki veneen sähkölaitteet. On myös mahdollista (muttei niin suositeltavaa) asentaa useita miinus ja plus kiskoja eri puolille venettä, mutta jokaiselta kiskolta on vedettävä suorat kaapelit ensisijaisille kiskoille. Maasähköjärjestelmä rakennetaan täysin erilliseksi näistä järjestelmistä. Tällöin sähkövirta ei ala kiertämään eri järjestelmissä olevien eritasoisten potentiaalien takia. Ongelmakohdaksi yleensä muodostuu boileri, jonka runko on syytä kytkeä maasähköjärjestelmän maatasoon. Tavallisesti vuotovirta käynnistyy tämän kytkennan välityksessä boilerin sisältämän vedenepäpuhtauksien ja moottorikeierrossa olevan nesteen välityksellä. Vuotovirtakohtia on myös muitakin, mutta tavallisesti tällöin on kysymyksessä likainen tai rikkoontunut sähkölaite. Veneen ulkopuoliset vuotavirtalähteet ovat sitten kokonaan oma lukunsa.

        Mitä kuvittelet tapahtuvan metallipinnoille, jos sähkövirta kulkee veneen rakenteita pitkin? Sähkövirta on elektronien tai ionien siirtymistä paikasta toiseen. ionisiirossa siirtyy materiaalia paikasta toiseen eli rakenteet syöpyvät. Tämän takia olen suositellut kaikille elektronista vuotovirranestojärjestelmää, joka aktiivisesti seuraa muuttaa veneen maatasopotentiaalia ulkoisten häiriöiden perusteella.

        No nyt alkoi tulla sen verran selvää ja järkevänkuuloista tekstiä että tyhmempikin ymmärtää. :-)
        Tuolle keulapotkurille olisi tarkoitus hommata oma akku siihen viereen jotta pääsisi pitkästä pluskaapelista joka tällähetkellä syö tehoja tuosta vehkeestä, ja samalla saisi tuon miinuksen kytkettyä suoraan akkuun niin ei tarvi rungon kautta kierrättää.

        Mitenkäs sitten tuo moottorin maadoituspiste joka tällä hetkellä on iso pultti koneen vieressä teräspalkissa, riittääkö jos tuohon pulttiin kytketään kaikki akkujen miinuskaapelit ja sähkölaitteiden miinukset ovat yhdistetty sähkökeskuksessa josta vedetään paksu kaapeli tuohon pulttiin? Eli kaikki 12V miinus johtimet yhdistyy tuossa pultissa ja se on ainoa kontakti myös runkoon.

        ""Tämän takia olen suositellut kaikille elektronista vuotovirranestojärjestelmää, joka aktiivisesti seuraa muuttaa veneen maatasopotentiaalia ulkoisten häiriöiden perusteella.""

        Minkäslainen laite tuo mahtaa olla?


      • maata
        7+14= kirjoitti:

        No nyt alkoi tulla sen verran selvää ja järkevänkuuloista tekstiä että tyhmempikin ymmärtää. :-)
        Tuolle keulapotkurille olisi tarkoitus hommata oma akku siihen viereen jotta pääsisi pitkästä pluskaapelista joka tällähetkellä syö tehoja tuosta vehkeestä, ja samalla saisi tuon miinuksen kytkettyä suoraan akkuun niin ei tarvi rungon kautta kierrättää.

        Mitenkäs sitten tuo moottorin maadoituspiste joka tällä hetkellä on iso pultti koneen vieressä teräspalkissa, riittääkö jos tuohon pulttiin kytketään kaikki akkujen miinuskaapelit ja sähkölaitteiden miinukset ovat yhdistetty sähkökeskuksessa josta vedetään paksu kaapeli tuohon pulttiin? Eli kaikki 12V miinus johtimet yhdistyy tuossa pultissa ja se on ainoa kontakti myös runkoon.

        ""Tämän takia olen suositellut kaikille elektronista vuotovirranestojärjestelmää, joka aktiivisesti seuraa muuttaa veneen maatasopotentiaalia ulkoisten häiriöiden perusteella.""

        Minkäslainen laite tuo mahtaa olla?

        Eli tuo galvaaninen erotin mikä minulle myytiin on tätä mallia
        https://sslrelay.com/s74222713.oneandoneshop.co.uk/sess/utn;jsessionid=154afb1ef681456/shopdata/index.shopscript

        Ja tuon ohjeissakin näytetään että tuo suojamaa pitäisi liittää veneen maadoitukseen, eli esim. tuohon moottorin vieressä olevaan maadoituspulttiin joka on teräsrungossa kiinni.


      • Toivo2
        8+8=? kirjoitti:

        "Veneen maasähköjärjestelmä on rakennettava kelluvaksi. Maasähkön maadoituksia ei saa liittää veneen maadoituksiin tai akkujärjestelmien miinusnapoihin. Suurin ongelma tulee yleensä boilerin kytkennöissä, sillä turvallisuus-syystä boileri pitäisi maadoitaa, jolloin maasähkön ja veneen sähköjärjestelmien potentiaalit pyrkivät tasaantumaan boilerin sisältämän veden välityksellä moottorin rungon kautta tai rakenteiden kosteuden toimiessa ioninsiirtotienä. On myös hyvin tavallista, että kosteissa rakenteissa on vuotovirtoja eri laitteiden välillä."
        Tjaa-a, mitäköhän tahoa näissäkin pitäisi uskoa. Meikäläisen teräsveneessä on ajankohtaisena maasähköremppa, kun oli pohja alkanut kuplimaan. Venesähköasennuksia tekevä henkilö kävi katsomassa tilanteen ja antoi galvaanisen erottimen ja käski vetää kaikista maadoituspisteistä (keulapotkurilta, moottorin, jne) kaapelin tuohon galvaanisen erottimen suojanpuoleiseen kykentäliittimeen. Eli nythän veneessä tuo maasähkön suojamaa ja 12V miinuspuoli yhdistyy tuossa galvaanisessa erottimessa, tosin erotettuna laiturin suojamaa linjasta. Täällä netissä joka paikassa kielletään nimenomaan yhdistämästä suojamaata ja 12V miinusta. Ota nyt sitten selkoa.

        Missä kulkee venettä syövyttävä vuotovirta? Se ei kulje nollasta tai vaiheesta rungon kautta veteen nehän on aina hyvin eristetty. Vaan se kulkee mantereensähkökeskuksen maapisteestä maajohtoapitkin veneen rungon kautta veteen ja sieltä rantaa pitkin sähkökeskuksen maadoituselektrodin takaisin maapisteeseen.Virran syntyy johtuu siitä että maadoitus elektrodin ja veden potentiaali ei ole koskaan aivan sama eroa tulee aina joitakin voltin sadasosia. Jos naapurivene osuu matkalle tapahtuu siinäkin silloin syöpymistä. Samaten ei tarvitse käyttää sitä virtaa mihinkään riittää kun johto on töpselissä kiinni.
        Huomatkaa että sähköturvallisuusmääräykset vaativat että maajohto pitää kytkeä kaikkiin isompiin metallikohteisiin veneessä, myös teräsveneen runkoon.Maa johtoa ei saa jättää kytkemättä, muuten saattaa koko vene tulla jännitteelliseksi koska vesi ei johda sähkö niin hyvin että sulake palaa eristevian seurauksena. On vain yksi tapa jolloin maa voidaan jättää kytkemättä ja sen erotusmuuntajan käyttö.Se on myös ainoa tapa estää varmasti haitallinen maavuoto.Tällöin erotusmuuntajan toisiokäämin toinen napa kytketään nollaksi ja maadoitetaan veneen runko siihen ja se kytketään myös veneen sinkki anodeihin jolloin saadaan hyvä kosketus veteen.


      • voltin heittäjä
        Toivo2 kirjoitti:

        Missä kulkee venettä syövyttävä vuotovirta? Se ei kulje nollasta tai vaiheesta rungon kautta veteen nehän on aina hyvin eristetty. Vaan se kulkee mantereensähkökeskuksen maapisteestä maajohtoapitkin veneen rungon kautta veteen ja sieltä rantaa pitkin sähkökeskuksen maadoituselektrodin takaisin maapisteeseen.Virran syntyy johtuu siitä että maadoitus elektrodin ja veden potentiaali ei ole koskaan aivan sama eroa tulee aina joitakin voltin sadasosia. Jos naapurivene osuu matkalle tapahtuu siinäkin silloin syöpymistä. Samaten ei tarvitse käyttää sitä virtaa mihinkään riittää kun johto on töpselissä kiinni.
        Huomatkaa että sähköturvallisuusmääräykset vaativat että maajohto pitää kytkeä kaikkiin isompiin metallikohteisiin veneessä, myös teräsveneen runkoon.Maa johtoa ei saa jättää kytkemättä, muuten saattaa koko vene tulla jännitteelliseksi koska vesi ei johda sähkö niin hyvin että sulake palaa eristevian seurauksena. On vain yksi tapa jolloin maa voidaan jättää kytkemättä ja sen erotusmuuntajan käyttö.Se on myös ainoa tapa estää varmasti haitallinen maavuoto.Tällöin erotusmuuntajan toisiokäämin toinen napa kytketään nollaksi ja maadoitetaan veneen runko siihen ja se kytketään myös veneen sinkki anodeihin jolloin saadaan hyvä kosketus veteen.

        Veneen sinkki anodeita ei saa käyttää maadoituspisteinä, vaan sinkkianodit pitää kerätä tähtiverkkona veneen yhteiseen maadoituspisteeseen. Missä kohtaa sähkömääräyksissä sanotaan, että teräsveneen runko on kytkettävä maasähköjärjestelmän maajohtoon? Erotusmuuntaja on erittäin suositeltava, mutta se ei estä maavuodon syntymistä veneen ja esim. laiturirakenteiden välille taikka naapurin teräspaatin kanssa. Veneen runko ei voi tulla jännitteelliseksi, jos käytetään määräysten mukaista
        maasähkökeskusta, jossa on toimiva vikavirtasuoja.
        Sähkökorroosiota syntyy myös veneen eri rakenteiden välille. Esim rosteri kaiteet ja teräs runko taikka pronssi hela ja teräsrunko. Myös rungon metallin epäpuhtaudet voivat aiheuttaa pistekorroosiota.


      • acdc...
        Toivo2 kirjoitti:

        Missä kulkee venettä syövyttävä vuotovirta? Se ei kulje nollasta tai vaiheesta rungon kautta veteen nehän on aina hyvin eristetty. Vaan se kulkee mantereensähkökeskuksen maapisteestä maajohtoapitkin veneen rungon kautta veteen ja sieltä rantaa pitkin sähkökeskuksen maadoituselektrodin takaisin maapisteeseen.Virran syntyy johtuu siitä että maadoitus elektrodin ja veden potentiaali ei ole koskaan aivan sama eroa tulee aina joitakin voltin sadasosia. Jos naapurivene osuu matkalle tapahtuu siinäkin silloin syöpymistä. Samaten ei tarvitse käyttää sitä virtaa mihinkään riittää kun johto on töpselissä kiinni.
        Huomatkaa että sähköturvallisuusmääräykset vaativat että maajohto pitää kytkeä kaikkiin isompiin metallikohteisiin veneessä, myös teräsveneen runkoon.Maa johtoa ei saa jättää kytkemättä, muuten saattaa koko vene tulla jännitteelliseksi koska vesi ei johda sähkö niin hyvin että sulake palaa eristevian seurauksena. On vain yksi tapa jolloin maa voidaan jättää kytkemättä ja sen erotusmuuntajan käyttö.Se on myös ainoa tapa estää varmasti haitallinen maavuoto.Tällöin erotusmuuntajan toisiokäämin toinen napa kytketään nollaksi ja maadoitetaan veneen runko siihen ja se kytketään myös veneen sinkki anodeihin jolloin saadaan hyvä kosketus veteen.

        ENGLISH: Connect the AC load to the AC output (OUTPUT). For safe installation it is necessary to:
        • Connect both the earth (PE/GND) and the neutral (N) of the AC output of the IVET to the central grounding point
        which is connected to the hull of the ship.
        • Integrate a Residual Current Device (RCD) in wiring of the AC output
        Refer to local applicable regulations on these issues
        Connect the incoming shore power to the AC input (INPUT). Phase line to L and Neutral to N.
        Do NOT connect the ground wire (PE/GND) of the shore power to the central grounding point (hull of the ship), neither
        to the PE/GND connection of the output!


    • Matkaveneilijä

      Mie laitoin xs3600:n mukana tulleet johdot kiinni akkuihin ja vaihdoin vain siitä pikaliittimellä akulta toiselle. Toiseen akkuun hauenleuat ja toiseen ne ruuvattavat.

      Sen ylläpitolataus riittää isompaankin akkuun kuin 75Ah. Itsellä 100Ah AGM ja yön yli nukkuessa lämppäri ja jääkaappi ei tyhjentänyt akkua kun ko. laturi oli kiinni. Ei pitänyt täytenä, muttei antanut syväpurkautuakaan.

      Hitaalla veneellä ajoaika oli aina pitkä ja akut täyttyivät sitten ajon aikana. Ostin kyllä isomman 25A:n Ctekin, kun kävi niin, että kulutusta tuli kerran liian paljon ja liian pitkään ja akku pääsi melko tyhjäksi ja en saanut kotimatkalla sitä ajettua täyteen.

      Haluan olla varma, että akuista ei virta lopu, mutta kun sulla laturi on jo, niin ota ja kokeile miten sinun käytössä toimii.

    • alkuperäinen kysyjä

      kiitos kaikille jotka ovat vastanneet, täytyy ajatuksella katsoa miten akut on omassa veneessä kytketty.
      Ainakin sen verran olen katsonut että miinus-navat ovat kaapelilla kytketty yhteen ja veneen sisällä on se
      tavallinen 1-2-both-off tyyppinen päävirtakytkin.

      Ctek multi XS 3600 käyttöohjeessa on että akkukoko voi olla 1,2-120 Ah ja latausteho on 3,6A.

      isohan tuo latausteho ei ole mutta jos vierasvene satamassa olen pidempään niin sitä varten täytyy
      rakentaa maasähköt, läppärille yms. laitteille ja ctek voisi samalla ladata hupiakkua.

      Monesti jos saareen ajaa perjantaina tunnin ja on siellä 2 vrk ja tunnin ajaa takaisin kotisatamaan niin hupiakku ei siinä ajossa kerkii latautua. Ctek voisi olla arkisin kytkettynä maasähköön ja seuraavan viikonlopun reissulle kun lähtee niin olisi hupiakku taas täynnä. Sähkösyöpöistä suurin kuluttaja on jääkaappi, ikävä tulee edellisen veneen kaasukaappia, joka oli tosi hyvä venekäytössä.

    • mastervolt

      http://www.mastervolt.com/

      Näiltä sivuilta löytyy kaikki mahdollinen venesähköjärjestelmistä. Näitä kannattaa kahlata lävitse ajan kanssa ja tutkia eri laitteiden kytkentäkuvia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Joskus mietin

      miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4756
    2. Miten reagoisit

      Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3734
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

      Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3155
    4. Olisiko kaivattusi

      Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2677
    5. Mitä haluaisit sanoa

      Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2641
    6. Ihana nainen

      Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      52
      2615
    7. Sukuvikaako ?

      Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2410
    8. Ootko koskaan miettinyt että

      miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2348
    9. Huomenta ihana

      Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

      Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1559
    Aihe