Käsitöiden myynti ja verotus?

askareinen

saako omatekemiä käsitöitä ja askarteluja myydä verottomasti esim huuto.netissä, kirpputorilla?
Millainen toiminta katsotaan liiketoiminnaksi?
Onko joku euroraja per vuosi, jonka voi myydä ilman veroja?

45

15806

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Neiti Metsä

      Itse olen myynyt, mutta harvoin ja vähän. Sekä netissä että kirpparilla. Ja kyllä, on olemassa raja jonka alittavasta myynnistä ei tarvi maksaa veroa, oiskohan ollu jotain 1000e vuodessa (jostain luin sen rajan, mutta siitä on kauan joten ei voi muistaa... Itse pidin mielenkiinnon vuoksi 3 vuotta kirjaa askarteluiden ja käsitöiden tuloista ja menoista omalla kohdallani, ja totesin vuosittaisen voittoni olevan 200-400e, eli tuskin verottajaa tuommoinen kiinnostaa! Varsinkin kun esimerkiksi tänävuonna saamani voitto on varmasti alle tuon, kun on kiirettä ollut muutenkin eikä ole ehtinyt valmistaa mitään myyntiin.

      Eli täysin hyvällä omalla tunnolla ainakin itse harrastan tämän verran "pimeää kauppaa" enkä koe että tämä olisi miltään kantilta liiketoimintaa, kun pääasiallisen tuloni teen kuitenkin käymällä töissä ja sitäpaitsi käsitöideni ostajatkin ovat lähinnä sukulaisia ja kavereita.

    • lainkohta

      Jos toiminta on jatkuvaa, voi verottaja pyytää selvitystä. Käytännössä heillä ei resurssit riitä tavallisten tallaajien sukanmyyntien syynäämiseen ja kirpputorien käteiskaupasta ei edes jää tositteita, joita tutkia. Laki on epämääräinen, vähäinen ja satunnainen on verotonta, mutta summaa ei ole selvästi määritelty.

    • kuuliainen123

      Kaikki uusien tuotteitten myynti on verollista samalla tavoin kuin muutkin tulot. Jos mitään tuloja ei ole, raja on sama kuin muussakin tienaamisessa, mutta jos yhtään saat tuloa (edes sairauspäivärahaa tms.) olet kaikesta myynnistäsi verovelvollinen.

      Kuten tässä joku sanoikin, suurin osa käsityön myyjistä jättää veronsa suorittamatta ja ilmoittamatta. Jostain luin että valtaosa käsitöistä myydään pimeänä - kertoo aika paljon siitä, millainen porukka käsitöitä tekee, jos valtaosa myyjistä on rikollisia. Olen kyllä miettinyt että kannattaako myyjäisistä sitten jatkossa mitään enää ostaa kun tietää, että ostamalla tukee harmaata taloutta :(

      • Hanttapuliveivari

        Löysäähän vähän sitä pipoasi.


      • kierrättäjä!

        vanhoja tavaroita ja myy niitä? esim huutonetissä?


      • Käsityöläinen kaupun
        Hanttapuliveivari kirjoitti:

        Löysäähän vähän sitä pipoasi.

        ...asiallinen kirjoitus!

        Aajttelehan...

        Osa ihmisistä yrittää tosissaan hankkia elantoa käsitöillä. Niin kauan kuin osa myy käsitöitä pilkkahintaan, syö käsityöyrittäjät kaurapuuroa. Minä ostan vain tutulta tai yrittäjiltä.

        Itsekin maksan omista käsitöistäni verot, eläkkeet ja vakuutukset.

        Reilun kaupan käsityö -leimalle olisi todellakin käyttöä, myös Suomessa!


      • hiiiop
        Käsityöläinen kaupun kirjoitti:

        ...asiallinen kirjoitus!

        Aajttelehan...

        Osa ihmisistä yrittää tosissaan hankkia elantoa käsitöillä. Niin kauan kuin osa myy käsitöitä pilkkahintaan, syö käsityöyrittäjät kaurapuuroa. Minä ostan vain tutulta tai yrittäjiltä.

        Itsekin maksan omista käsitöistäni verot, eläkkeet ja vakuutukset.

        Reilun kaupan käsityö -leimalle olisi todellakin käyttöä, myös Suomessa!

        Sinulla onkin varmasti toiminimi ja valtava myynti jos eläkkeet ja vakuutuksetkin on jo maksuunpantu.Varmasti sinäkin olet alussa testannut onko tuotteillasi kysyntää.
        Jos ihminen omaksi iloksi ja piristykseksi harrastaa käsitöitä ja joskus jonkun tuotoksensa myy onko se harmaata taloutta heh heh
        Kannustetaanpas ihmisiä hiukan opettelemaan erilaisia kädentaitoja, siitä tulee hyvä mieli ja onnistumisen elämys ja muistakaa että kaikki teidän vaatteet , kengät , pipot ja sohvat on joku ihminen suunnitellut ja tehnyt ei ne itsestään valmistu.Kun hiukan alkaa harrastaa siitä saattaa syntyä vaikka kuinka suurta , täytyyhän tuotosten menekkiä testata ei firmaa perusteta jos ei tiedetä onko tuotteella kysyntää.


      • että näin
        hiiiop kirjoitti:

        Sinulla onkin varmasti toiminimi ja valtava myynti jos eläkkeet ja vakuutuksetkin on jo maksuunpantu.Varmasti sinäkin olet alussa testannut onko tuotteillasi kysyntää.
        Jos ihminen omaksi iloksi ja piristykseksi harrastaa käsitöitä ja joskus jonkun tuotoksensa myy onko se harmaata taloutta heh heh
        Kannustetaanpas ihmisiä hiukan opettelemaan erilaisia kädentaitoja, siitä tulee hyvä mieli ja onnistumisen elämys ja muistakaa että kaikki teidän vaatteet , kengät , pipot ja sohvat on joku ihminen suunnitellut ja tehnyt ei ne itsestään valmistu.Kun hiukan alkaa harrastaa siitä saattaa syntyä vaikka kuinka suurta , täytyyhän tuotosten menekkiä testata ei firmaa perusteta jos ei tiedetä onko tuotteella kysyntää.

        Niin samaa mieltä hiiiop! Kun HARRASTUKSENA on käsityöt ja haluaisi kokeilla olisiko tuotoksille kysyntää niin se sitten on rikollista? Hmm... itseni on ainakin kasvatettu niin että sana rikollinen on jotakin ihan muuta kuin harrastus. Eiköhän kaikki sen ymmärrä että jos harrastuksesta tulee niin tuottoisaa että laittaa pystyyn liikeyrityksen tai että sillä jopa voisi elättää itsensä niin siitä verot myös maksaa. Mutta kiitos kun et osta rikolliselta käsityön harrastajalta...


    • verottajalle

      kysyä suoraan verottajlta, niin ei tuu harmeja. Ei kovinkaan pienistä myynneistä vielä mene mitään ja onhan siinä kulujakin. Pöydän vuokra, matkat myyntipaikalle, materiaalikustannukset käsitöihin jne. Kun tarkkaan laskee saa aika paljon myydä käsitöitä, että se menee voitolle. Ja pidä itse kirjaa niistä menoista ja sitten myynneistäsi.

    • taasko tätä?

      Verottajalta jos kysyy niin menee vielä enemmän sekaisin.
      Kerran kysyin verottajalta kiinteistöveronmaksusta kiinteistön myynnnin yhteydessä. Verottaja neuvoi kiintiestöveron lisäämistä myyntihintaan. Hah hah. Siinähän joutuu ostaja sitten verostakin maksamaan varainsiirtoveron. En sentään niin tyhmä ollut.

    • fkdjdoifd ffgi
      • tulovero

        linkissä oli enemmän tuosta alv:stä mutta mites tuo kokonaisverotus? Siis tulovero? Eikös se ollut tuon alkuperäisen kyssärin idea??


      • lexa-x
        tulovero kirjoitti:

        linkissä oli enemmän tuosta alv:stä mutta mites tuo kokonaisverotus? Siis tulovero? Eikös se ollut tuon alkuperäisen kyssärin idea??

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1993/19931501?search[type]=pika&search[pika]=Arvonlisäverolaki

        2 LUKU
        Verovelvollisuus
        Vähäinen toiminta

        3 § (30.12.2003/1301)
        Myyjä ei ole verovelvollinen, jos tilikauden liikevaihto on enintään 8 500 euroa, ellei häntä ole oman ilmoituksen perusteella merkitty verovelvolliseksi.


      • ei ei...
        lexa-x kirjoitti:

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1993/19931501?search[type]=pika&search[pika]=Arvonlisäverolaki

        2 LUKU
        Verovelvollisuus
        Vähäinen toiminta

        3 § (30.12.2003/1301)
        Myyjä ei ole verovelvollinen, jos tilikauden liikevaihto on enintään 8 500 euroa, ellei häntä ole oman ilmoituksen perusteella merkitty verovelvolliseksi.

        niin tuossa siis puhutaan *arvonlisäverosta*!!


      • jfoei
        ei ei... kirjoitti:

        niin tuossa siis puhutaan *arvonlisäverosta*!!

        ...kun kyse on siitä myytävästä tuotteesta, ei PALKKATULOSTA. Aloittajahan ei kai maksa itselleen palkkaa, vaan tulo on myyntituloa.


      • vanttuut naulaan
        jfoei kirjoitti:

        ...kun kyse on siitä myytävästä tuotteesta, ei PALKKATULOSTA. Aloittajahan ei kai maksa itselleen palkkaa, vaan tulo on myyntituloa.

        ei tarvis maksaa, vaan sais rahaa.


      • ei ei...
        vanttuut naulaan kirjoitti:

        ei tarvis maksaa, vaan sais rahaa.

        Tuo kyllä tuntuu jotenkin aikas sekavalta..
        Voisiko joku tänne jonkun rautalankamallin vääntää.


      • kästyöläinen
        ei ei... kirjoitti:

        Tuo kyllä tuntuu jotenkin aikas sekavalta..
        Voisiko joku tänne jonkun rautalankamallin vääntää.

        Arvonlisäverovelvollinen on kun vuoden liikevaihto on yli 8500 euroa.
        Kirpparilla saat myydä vanhaa käytettyä tavaraa huoletta. Myyjäisissä ym. myytävät tuotteet kuuluvat verottajan tietoon, tulot ylös yhtenä summana niistä saat vähentää kaikki esim. korttien valmistamiseen käytetyt tavarat (korttipohjat, tarrat, kuvat ym). Lopputulokseksi jää voitto, joka lisätään tuloihisi ja niistä maksat veroa. Jos on kovin pienistä summista kyse, niin sehän ei paljon muutosta tee, on kuitenkin viisainta ilmoittaa ne veroilmoituksessa vuosittain, ettei tule kyselemisiä jälkikäteen.
        Joulumyyjäisten aika alkaa, onnea matkaan!


    • harrastaha

      Kaikista tuloista pitää maksaa verot, arvonlisäveroa ei tarvitse maksaa, jos myynti on pientä. Kysy neuvoa verotoimistosta.

    • silkkisukka

      Kyllä on vaikeeta ymmärtää.....Mitä tarkoittaa vero ja liikevaihtovero ? Siis kaksi veroa joita täytyy maksaa jos myynti ylittää 8500 ????Jos maksan normi päivätyöstä 27 % ja siihenkö sitten lisätään vielä alv 22%= 47 %
      Noinko se nyt sitten on ???? Kylläpäs tulee hintaa villasukille !

      • Ihan kasvattavaa

        yhdelle sun toiselle miettiä tuotteiden hinnanmuodostusta - mutta ei se nyt noinkaan mene. Yritän pistää pähkinänkuoressa sulle ton alv-asian:
        Lähdetään siitä olettamuksesta, että neulot sukkia myyntiin. Ostat langat, joista ostohetkellä maksat hinnan x - sis.alv. 22% (tämä ostoalv on vähennyskelpoinen siinä vaiheessa, kun annat alv-kuukausi-ilmoitustasi). Neulot sukkasi, ja myyt ne hintaan y - sis.alv. 22%. Kuukausi-ilmoituksessasi ilmoitat kuukausikohtaisen myynnin alv:t %-luokittain ja niiden yhteissummasta vähennät vähennyskelpoiset ostoalv:t. Maksuun menee näiden kahden summan erotus, joka saattaa olla negatiivinenkin jos sattuu olemaan sellainen kuukausi, että ostoja on ollut paljon ja myyntiä vastaavasti vähemmän.

        Tuloverosi onkin sitten toinen juttu, mutta joudut sitäkin pohtimaan hinnoitellessasi sukkiesi myyntihinnan.


    • vero62

      Verovelvollisia eivät ole ns. vähäisen toiminnan harjoittajat, eli ne, joiden liikevaihto kalenterivuoden aikana ei ylitä 8,0000e Tämän vuoksi lähinnä harrastusluonteinen toiminta jää arvonlisäverotuksen ulkopuolelle. Ennakkoperintä rekisteriin voi hakeuta joka laillistaa toiminnan, Tuo 8000 euroa vuodessa ei saa ylittyä toiminnasta ,muuten joutuu maksaan koko ajalta arvonlisäveron, tuotteiden myynnissä ei saa olla mukana arvonlisäveroa. Tuloveroa maksetaan sitten jo eritavalla kannattaa, kysyä verotoimistosta neuvoa oman sivutoiminnan perustamiseen.

      • ääääääää

        Olen epätoivoinen rahatilanteeni suhteen. Jos teen joulukortteja ja myyn niitä tutuille ja puolitutuille ja voittoni ei todellakaan ole yli 8000 euroa, niin eihän mun tarvitse ilmoittaa kenellekään mitään? Mutta miten voin niitä myydä? Tuskin saan kadulle niitä mennä kaupittelemaan? Kaikkea epätoivoista sitä yrittääkin keksiä rahapulassa. Joulu ei ole kiva, jos ei pysty ostamaan lahjoja. Tänään viimeksi soitin verotoimistoon, kun tarvitsin uuden verokortin kahden päivän työssäolon takia ja järkytyin, kun outo nainen, joka ei millään meinannut ymmärtää mua, sanoi että 150 euron tulosta menee 19 % veroa. Ja siis kaksi päivää olin töissä! Jumalauta, jos tää Suomen verotus on oikeesti tätä. Työmarkkinatuella oon ja oon niiiiiin pettynyt Kelaan sekä työkkäriin.


      • rehellisesti on aino
        ääääääää kirjoitti:

        Olen epätoivoinen rahatilanteeni suhteen. Jos teen joulukortteja ja myyn niitä tutuille ja puolitutuille ja voittoni ei todellakaan ole yli 8000 euroa, niin eihän mun tarvitse ilmoittaa kenellekään mitään? Mutta miten voin niitä myydä? Tuskin saan kadulle niitä mennä kaupittelemaan? Kaikkea epätoivoista sitä yrittääkin keksiä rahapulassa. Joulu ei ole kiva, jos ei pysty ostamaan lahjoja. Tänään viimeksi soitin verotoimistoon, kun tarvitsin uuden verokortin kahden päivän työssäolon takia ja järkytyin, kun outo nainen, joka ei millään meinannut ymmärtää mua, sanoi että 150 euron tulosta menee 19 % veroa. Ja siis kaksi päivää olin töissä! Jumalauta, jos tää Suomen verotus on oikeesti tätä. Työmarkkinatuella oon ja oon niiiiiin pettynyt Kelaan sekä työkkäriin.

        Jos olet työmarkkinatuella ja teet pimeästi töitä ja jäät kiinni, sinulta peritään työmarkkinatuet tuplana pois tulee vielä kutsu käräjäoikeuteen. En suosittele verotta pimeästi tekemään.

        Verottajalle ja avustustensaajille tulee kaikki tulot ilmoittaa rehellisesti, myös nämä korttitulot. 8000 on alvin raja, siitä alle menevästä menee kuitenkin tulovero. Tulot lasketaan yhteen verotuksessa eli työmarkkinatuki tietyt avustukset kerryttävät vuosittaista summaa tuloverolle.


      • Köyhä olin minäkin
        ääääääää kirjoitti:

        Olen epätoivoinen rahatilanteeni suhteen. Jos teen joulukortteja ja myyn niitä tutuille ja puolitutuille ja voittoni ei todellakaan ole yli 8000 euroa, niin eihän mun tarvitse ilmoittaa kenellekään mitään? Mutta miten voin niitä myydä? Tuskin saan kadulle niitä mennä kaupittelemaan? Kaikkea epätoivoista sitä yrittääkin keksiä rahapulassa. Joulu ei ole kiva, jos ei pysty ostamaan lahjoja. Tänään viimeksi soitin verotoimistoon, kun tarvitsin uuden verokortin kahden päivän työssäolon takia ja järkytyin, kun outo nainen, joka ei millään meinannut ymmärtää mua, sanoi että 150 euron tulosta menee 19 % veroa. Ja siis kaksi päivää olin töissä! Jumalauta, jos tää Suomen verotus on oikeesti tätä. Työmarkkinatuella oon ja oon niiiiiin pettynyt Kelaan sekä työkkäriin.

        Kuule, joka toinen askartelija myy jokusen joulukortin, hääkortin, synttärikortin, jne sisaruksille, äidille, mummoille ja kavereille, eikä siitä nyt mitään isoa haloota tarvi nostaa.

        Jos rahapula on paha, minä ainakin myisin aivan täysin hyvällä omallatunnolla, koska tiedän mitä työkkärin tuet on, eikä niillä paljoa juhlita. Älä anna rahapulan pilata jouluasi, jos kerran käsitöiden taidot osaat! Myy kaikille jotka kiinnostuvat ostamaan, ja vietä joulusi hyvillä mielin! :)

        Ei ketään kiinnosta jos muutaman hassun kympin korteilla tienaat, usko pois: ei se kiinnosta verottajaakaan. Niillä on satavarmasti isompiakin huijareita murehdittavana kun sinun, köyhän, parikymppiä korttitienestejä! Ja et kai luule että tutuistasi kukaan sinua verottajalle näistä käräyttäisikään? :D melko huonoja tuttuja olisivat jos sen tekisivät.

        Neuvoni siis: ota minkä irti saat, ja nauti joulustasi. Köyhä keinot keksii! Sen sijaan varsinaisesta työstä, palkkatulosta kannattaa verot kiltisti maksaa niin ei tule tukien kanssa ongelmia.


      • ääääääää
        Köyhä olin minäkin kirjoitti:

        Kuule, joka toinen askartelija myy jokusen joulukortin, hääkortin, synttärikortin, jne sisaruksille, äidille, mummoille ja kavereille, eikä siitä nyt mitään isoa haloota tarvi nostaa.

        Jos rahapula on paha, minä ainakin myisin aivan täysin hyvällä omallatunnolla, koska tiedän mitä työkkärin tuet on, eikä niillä paljoa juhlita. Älä anna rahapulan pilata jouluasi, jos kerran käsitöiden taidot osaat! Myy kaikille jotka kiinnostuvat ostamaan, ja vietä joulusi hyvillä mielin! :)

        Ei ketään kiinnosta jos muutaman hassun kympin korteilla tienaat, usko pois: ei se kiinnosta verottajaakaan. Niillä on satavarmasti isompiakin huijareita murehdittavana kun sinun, köyhän, parikymppiä korttitienestejä! Ja et kai luule että tutuistasi kukaan sinua verottajalle näistä käräyttäisikään? :D melko huonoja tuttuja olisivat jos sen tekisivät.

        Neuvoni siis: ota minkä irti saat, ja nauti joulustasi. Köyhä keinot keksii! Sen sijaan varsinaisesta työstä, palkkatulosta kannattaa verot kiltisti maksaa niin ei tule tukien kanssa ongelmia.

        Kiitos vastauksista. En kortteja myisikään kuin tutuille. :) Ei mulla pokkaa olisi mennä niitä kadulle kaupittelemaankaan. :D Kela vähentää kaikki sentit tuista, mitä se vaan irti saa ja kaikki, jotka ovat työmarkkinatuella koittaneet elää, tietävät, kuinka turhauttavaa se on. Olen siis koko ajan harjoittelussa saadakseni tukea ja kun muutaman kerran olen saanut harjoittelupaikastani sijaisuuden päiväksi tai muutamaksi tunniksi, on se melkein plus miinus nolla, kun siltä päivältä menettää sekä tuen että koko kuukauden tuesta puolet palkkatulon suuruudesta. Tässä systeemissä kaikki mättää niin pahasti. Mutta olen päättänyt ilahduttaa sekä itseäni että läheisiäni tekemällä joulukortteja ja myymällä niitä heille. Jos siitä edes kympinkin jään voitolle, olen iloinen! Ja tuskin työharjoittelupaikassanikaan kukaan pahastuu, jos heiltä kysyn, haluavatko he ostaa joulukortteja, vaikka siitä en veroja maksaisikaan!


      • ihmettelsn
        ääääääää kirjoitti:

        Kiitos vastauksista. En kortteja myisikään kuin tutuille. :) Ei mulla pokkaa olisi mennä niitä kadulle kaupittelemaankaan. :D Kela vähentää kaikki sentit tuista, mitä se vaan irti saa ja kaikki, jotka ovat työmarkkinatuella koittaneet elää, tietävät, kuinka turhauttavaa se on. Olen siis koko ajan harjoittelussa saadakseni tukea ja kun muutaman kerran olen saanut harjoittelupaikastani sijaisuuden päiväksi tai muutamaksi tunniksi, on se melkein plus miinus nolla, kun siltä päivältä menettää sekä tuen että koko kuukauden tuesta puolet palkkatulon suuruudesta. Tässä systeemissä kaikki mättää niin pahasti. Mutta olen päättänyt ilahduttaa sekä itseäni että läheisiäni tekemällä joulukortteja ja myymällä niitä heille. Jos siitä edes kympinkin jään voitolle, olen iloinen! Ja tuskin työharjoittelupaikassanikaan kukaan pahastuu, jos heiltä kysyn, haluavatko he ostaa joulukortteja, vaikka siitä en veroja maksaisikaan!

        Juuri kaltaistesi iloisten veropakolaisten takia niitä harvoja, jotka ovat rehellisiä eivätkä kierrä lakeja ja veroja, rokotetaan niin rankasti.

        Ikävää jos et voi laillisesti elää mutta miksi ihmeessä haet tähän puuhaasi täältä kannustusta? Onko vähemmän laillista varastaa jos joku sanoo, että siittä vaan, varasta iloisin mielin niinkuin sinulle edellinen kehotti.


      • atlatl
        ääääääää kirjoitti:

        Kiitos vastauksista. En kortteja myisikään kuin tutuille. :) Ei mulla pokkaa olisi mennä niitä kadulle kaupittelemaankaan. :D Kela vähentää kaikki sentit tuista, mitä se vaan irti saa ja kaikki, jotka ovat työmarkkinatuella koittaneet elää, tietävät, kuinka turhauttavaa se on. Olen siis koko ajan harjoittelussa saadakseni tukea ja kun muutaman kerran olen saanut harjoittelupaikastani sijaisuuden päiväksi tai muutamaksi tunniksi, on se melkein plus miinus nolla, kun siltä päivältä menettää sekä tuen että koko kuukauden tuesta puolet palkkatulon suuruudesta. Tässä systeemissä kaikki mättää niin pahasti. Mutta olen päättänyt ilahduttaa sekä itseäni että läheisiäni tekemällä joulukortteja ja myymällä niitä heille. Jos siitä edes kympinkin jään voitolle, olen iloinen! Ja tuskin työharjoittelupaikassanikaan kukaan pahastuu, jos heiltä kysyn, haluavatko he ostaa joulukortteja, vaikka siitä en veroja maksaisikaan!

        Ei tuosta kannata numeroa tehdä.

        Osoitteessa mikko.fi voit myydä sukkiasi ja paitojasi ilmaiseksi.


      • ääääääää
        ihmettelsn kirjoitti:

        Juuri kaltaistesi iloisten veropakolaisten takia niitä harvoja, jotka ovat rehellisiä eivätkä kierrä lakeja ja veroja, rokotetaan niin rankasti.

        Ikävää jos et voi laillisesti elää mutta miksi ihmeessä haet tähän puuhaasi täältä kannustusta? Onko vähemmän laillista varastaa jos joku sanoo, että siittä vaan, varasta iloisin mielin niinkuin sinulle edellinen kehotti.

        Anteeksi vain, kun olen niin kauhea rikollinen nyt! Voinhan mä sossustakin hakee tekemättä itse yhtään mitään! Se sun mielestä olis varmaan parempi. Alkujani kysyin vain verotuksesta, miten se toimii, en verojen kiertämisestä. En usko, että keneltäkään on pois jos myyn alle kymmenen joulukorttia. Hyvää joulua vaan sullekin.


      • Kiittäen
        Köyhä olin minäkin kirjoitti:

        Kuule, joka toinen askartelija myy jokusen joulukortin, hääkortin, synttärikortin, jne sisaruksille, äidille, mummoille ja kavereille, eikä siitä nyt mitään isoa haloota tarvi nostaa.

        Jos rahapula on paha, minä ainakin myisin aivan täysin hyvällä omallatunnolla, koska tiedän mitä työkkärin tuet on, eikä niillä paljoa juhlita. Älä anna rahapulan pilata jouluasi, jos kerran käsitöiden taidot osaat! Myy kaikille jotka kiinnostuvat ostamaan, ja vietä joulusi hyvillä mielin! :)

        Ei ketään kiinnosta jos muutaman hassun kympin korteilla tienaat, usko pois: ei se kiinnosta verottajaakaan. Niillä on satavarmasti isompiakin huijareita murehdittavana kun sinun, köyhän, parikymppiä korttitienestejä! Ja et kai luule että tutuistasi kukaan sinua verottajalle näistä käräyttäisikään? :D melko huonoja tuttuja olisivat jos sen tekisivät.

        Neuvoni siis: ota minkä irti saat, ja nauti joulustasi. Köyhä keinot keksii! Sen sijaan varsinaisesta työstä, palkkatulosta kannattaa verot kiltisti maksaa niin ei tule tukien kanssa ongelmia.

        ...niin ei ammatikseen käsitöitä tekevät kärsi.


      • intoa käsitöistä
        Kiittäen kirjoitti:

        ...niin ei ammatikseen käsitöitä tekevät kärsi.

        Tarkoitatko että hänen tulee hinnoitella tuotteet samoin kuin verot maksavien? Kohtahan joku kitisee siitä että hän tienaa enemmän kun ei maksa veroja. Ei taida mitenkään päin olla hyvä.
        Minä myyn myös pienimuotoisesti itse valmistamiani tuotteita. Syy tähän on että teen jonkin tuotteen sen hetkisen mielihalun johdattamana. Miksi säilyttää itsellä tuotteita joille ei ole käyttöä? Jollekin ne voivat olla enemmän kuin tarpeen.


      • PyhäYksinkertaisuus
        intoa käsitöistä kirjoitti:

        Tarkoitatko että hänen tulee hinnoitella tuotteet samoin kuin verot maksavien? Kohtahan joku kitisee siitä että hän tienaa enemmän kun ei maksa veroja. Ei taida mitenkään päin olla hyvä.
        Minä myyn myös pienimuotoisesti itse valmistamiani tuotteita. Syy tähän on että teen jonkin tuotteen sen hetkisen mielihalun johdattamana. Miksi säilyttää itsellä tuotteita joille ei ole käyttöä? Jollekin ne voivat olla enemmän kuin tarpeen.

        Anna tuote henkilölle ja ilmoita ettei maksa mitään. Jos toinen haluaa lahjoittaa sinulle rahaa
        niin EIHÄN SE OLE VEROLLISTA!


      • ToisenkinKerran
        PyhäYksinkertaisuus kirjoitti:

        Anna tuote henkilölle ja ilmoita ettei maksa mitään. Jos toinen haluaa lahjoittaa sinulle rahaa
        niin EIHÄN SE OLE VEROLLISTA!

        Lahjaverohan menee mutta on kyllä aika suuri summa, olikohan 3000 ekua 3:ssa vuodessa
        samalta henkilöltä!!!!!!!!!!!!!!!!!!


    • toivomuskeiju

      Vastaus riippuu verotettavan tulon määrästä. Rajat menevät vuonna 2010 seuraavasti:
      • Jos vuositulot ovat alle 2100 euroa, tuloista ei tarvitse tilittää mitään maksua.
      • Jos vuositulot ovat 2100 – 6775,60 euroa, tulee tuloista maksaa normaali henkilöverotuksen mukainen ennakonpidätys.
      • Jos vuositulot ovat 6775,60 – 8500 euroa, tulee tuloista maksaa ennakonpidätys ja eläkevakuutusmaksu.
      Lisäksi liikevaihdon ylittäessä 8500 euroa, tulee hakeutua arvonlisäverovelvolliseksi. Käytännössä verottaja kuitenkin edellyttää arvonlisäverovelvolliseksi hakeutumista vasta noin 10 500 euron liikevaihdon kohdalla.
      Vuositulojen ylittäessä 2100 euroa veroilmoitus annetaan verottajan lomakkeella numero 5, Elinkeinotoiminnan veroilmoitus – liikkeen- tai ammatinharjoittaja


      itsellä sivut www.amigurumi.nettisivu.org

      • maksan veroja

        Minä saan soviteltua päivärahaa (työmarkkinatuki) Kelalta ja kahdesta eri osa-aikatyöstä (toinen siis juurikin näitä käsitöitä, toinen ihan yhdessä firmassa palkansaajana).
        Olen saanut minimissään (esim. viime vuoden tulot) yhteensä n. 500-600 €. Tämän vuoden puolella käsitöistä n. 200 € ja toisesta palkkatyöstä tulee kaikkineen tänä vuonna n. 1800 € ja nämä siis bruttona. Eli jää siis vielä tuon 2100 euroa rajan alapuolelle.

        Käsityöt myyn pääosin osuuskunnan kautta (jotain satunnaista hyvin vähäistä myyntiä lukuunottamatta).
        Eli esim. silloin pimeänä ohitse, jos perheen rahatilanne on ollut hetkellisesti katastrofaalinen ja olen saanut jostain myynnistä äkkiseltään hätäpäissäni raavittua jonkun euron kasaan, jolla olen saanut perheelle ruokaa/pystynyt ostamaan bensaa (jotta pääsen kulkemaan tuon toisen palkkatyön työkohteisiin, joihin ei pääse ilman omaa autoa). Silloin hätä ei siis ole lukenut lakia, vaan olen käyttänyt tuon rahan surutta tositarpeeseen, koska muualta rahaa ei siinä tilanteessa ole saanut (miehen yrityksen takia esim. sossusta ei enää saa juuri mitään ja byrokratian rattaat pyörivät muutenkin hitaasti, diakonin vastaanotollekin on pitkä ajomatka, joten yhteiskunnan avunantokoneistot tuntuvat kaikkinensa liian hitailta, tehottomilta, olemattomilta ja jäykiltä).

        Mutta siis tosiaan muuten näistä kaikista tuloistani on mennyt ihan normaalisti veroa ja paljon on mennytkin, jokaisesta tulosta (työmarkkinatuki osuuskuntamyynnit palkkatyö) menee tällä hetkellä veroa 17 %.

        Alvitkin joutuu kuitenkin vielä lisäämään noihin käsitöiden hintoihin, koska osuuskunta on alv-verovelvollinen, vaikka oma myyntini oliskin pientä.
        Työtarvikkeista ja myyjäispöytäkuluista saa toki sitten myös hyvitystä osuuskunnan kautta, kun tekee ostokoonnin.
        Ja bensakuluista, toivon mukaan, joskus sitten verottajalta (palkkatyön työnantaja hyvittää matkakuluja vain murto-osalta matkaa, eli olen saanut max. 200 €/v. Kuukaudessa menee työmatkojen bensoihin kuitenkin vähintään puolet palkasta).

        Veronpalautusta on kyllä sitten aina tiedossa, mutta kokonaisuudessaan systeemi on kyllä jotenkin täysin turhauttava, turhaa rahojen ja paperien pyöritystä.


      • hmm....

        Verovirastossa ei kyllä tienneet mitään tuollaisesta jostain parin tonnin rajasta.
        Tulot pitää kaikki ilmoittaa, oli sitten yrittäjä, tai freelanceri tms..

        Ennakkoveron maksu kuuluu tietääkseni lähinnä yritykselle ja jos tulot on jossain vaiheessa arvioitu kovin pieniksi, niin ei kai se ennakkomaksu (maksetaan n. 3 krt /v) sitten kummoinenkaan ole, että siinä nyt kait sitten tulee käytännössä jonkinlainen raja vastaan.

        Omia tuotteitaan ilman yritystä myyvä joutuu periaatteessa siis aina maksamaan tuloveroa ja ilmoittamaan tulonsa (ja menonsa), oli myynti mitä tahansa. Eri asia sitten meneekö niistä veroa, koska jos menoja on paljon, niin tulos voi olla plusmiinus nolla.


    • Laatua kaipaav

      En muuten itse ymmärrä sitä, että joka ikinen käsitöitä tekevä kuvittelee että harrastus onkin yhtäkkiä business. Ihan käsittämätöntä miten moni aloittaa harrastamaan jotain käsityötä ja muutaman kuukauden kuluttua sen pitäisi olla tuottavaa myyntitoimintaa vaikka kädentaidot ovat vielä alakoululaisen tasolla. Ihmeellinen ilmiö!

      • valitettavasti :(

        Silti ne huonolaatuisistakin kyhäelmistä saadut tulot ovat tuloveronalaisia ihan oikeasti.


    • suvikki1

      Viimeisin tieto on 8 500 e alv:in rajana. Harrastuksena saa omia myydä omalla verokortin mukaisella prosentilla. Ilmoitus vaan veroikarhulle paljonko tuli ja vähennyksiin kulut.

    • Tukea valtiolta

      Niin, ja yksityinen sukankutoja maksaa alvin lankapuotiin. Pikkiriikkinen lankapuoti on iloinen että ovi käy edes joskus, kun eokko sai yhdet sukat myytyä tuttavalle tuntipalkalla.
      Ja naapuri on todellakin kateellinen, että täällä harrastetaan pimeetä myyntiä.

      Tässäkohtaa pitäisi minusta olla selkeä vapaus pienen askartelun kannustimena. Ei niistä vuosituloille pääse. Mutta valtio sai alveista siellä raaka-aineista. JEE!

      • Tukea valtiolta

        siis eoron tuntipalkalla


      • sukat 50 €
        Tukea valtiolta kirjoitti:

        siis eoron tuntipalkalla

        Ihan oma vika, kun tuote hinnoitellaan alihintaiseksi ja käydään kauhistelemassa veronsa, yelinsä ym. maksut maksavaa "yrittäjää".


    • Aleyna
    • Verot_maksetaan_kiltisti

      Minusta ei itsetehtyjen käsitöiden myynnissä mitään väärää pitäisi olla, kunhan viitsit edes sen verran pitää kirjanpitoa kaikista materiaalikuluista, ym kuluista, myyntituloista. Ilmoitat sitten verottajalle ja maksat verot jos menee yli niitten tiettyjen rajojen, mutta muista aina se tärkein. Älä missään nimessä ainakaan yritä pimittää mitään, aina kannattaa olla rehellinen, jää muuten aika helvetin helposti kiinni ja sitten tuleekin isompaa summaa veroja maksettavaksi. Koska ahneella ja epärehellisellä on yleensä paskanen loppu ja muutenkin pimeistä töistä ei kerry taas eläkettä, joka on taas vielä huonompi homma joten Rehellisyys maan perii.

    • Anonyymi

      Jos enemmässä määrin jotain valmistaa ja myyskentelee,
      kannattaa pitää kirjanpitoa ns ruutupaperilla, siis tulos - menot, raaka-aineet ym kulut,
      huomaakin helposti, ettei sinne viivan alle paljon jää verotettavaa.
      Parissakin yrityksessä aikoinaan osakkaana ollessa, vaikka nekin tekivät miljoonien
      liikevaihtoa, voin kertoa, että 30v aikana oli kaksi verotarkastusta,
      että eipä ne jouda jonkun villasukkien kutojan kirppis tai muita myyntejä syynätä,
      saahan tyhmiä kansalaisia pelotella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      313
      3566
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1669
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1425
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1290
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1250
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      49
      1212
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    9. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      182
      1161
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1147
    Aihe