ihmiset säästävät suuria summia, miten?

perusduunari

Tosiaan kun lukee palstoja asunnon ostamisesta ja lainojen ottamisesta, niin usein näkee kommentteja miten jotkut ovat säästäneet kymmeniä ellei satoja tuhansia ja sitten vasta menneet pankkiin neuvottelemaan. Siis miten hitossa? Me kun vaimokkeen kanssa mentiin pankkiin, niin säästömme olivat tasan 0e ja saimme lainan asuntoa varten. Mutta siis että tuollaisia summia säästetään, hitto eläkkeelläkö sitä pitäisi vasta ostaa oma asunto.

Itse pistän jäljelle jäävästä palkastani pari sataa säästöön joka kuukausi ja tuntuu, ettei ne säästöt suurene juuri lainkaan. Vaikka miten yritän olla säästeliäs ja saituri. Vaimoke puolestaan törsää kaiken minkä saa käsiinsä.

32

4652

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ovelakin

      Miten saat palkastasi säästöön vain 200 euroa kk?? minä saan tästä työmarkkinatuestani jopa yli 300 euroa säästöön joka kk ja yhtään en nyt valehtele. Olen säästänyt nyt vuoden ja rahaa on säästössä n 3500e.

      • ABCBA

        Miten muka voi työmarkkinatuesta jäädä säästöön yli 300 euroa kuussa? Kerro miten teet sen. Siitä on varmasti hyötyä monelle.


      • Ovelakin
        ABCBA kirjoitti:

        Miten muka voi työmarkkinatuesta jäädä säästöön yli 300 euroa kuussa? Kerro miten teet sen. Siitä on varmasti hyötyä monelle.

        Jos selvittäisin täällä sen miten saan rahat riittämään ja säästöön jopa 300 euroa kk, minulle riittää että itse tiedän mitä teen ja en halua asiasta täällä kehuskella yms mutta voin sanoa että voin hyvin, syön hyvin ja minulla on uudehko kämppä joka on kohtalaisesti sisustettu, auto yms nautin nykyään elämästä ja en valita kaikesta turhasta asiasta ja käyn säännöllisesti ulkomailla myös. Oikeastaan elän ihan sellaista elämää kun eläisin jos olisin jossain töissä keskivertopalkalla, erona vaan on se ettei minun tarvitse nousta joka aamu klo 06.30 ja lähteä tuonne kylmään ja pimeään....mutta näin jos me kaikki eläisimme niin tämä Suomi Oy ei pitkään pyörisi vaan ajautuisi konkurssiin, eli tämä elämäntapa on vain muutamien harvojen toteutettavissa...tämä kysyy luonnetta ja pitkäjänteisyyttä yms...


      • Strypan hyökkäys
        Ovelakin kirjoitti:

        Jos selvittäisin täällä sen miten saan rahat riittämään ja säästöön jopa 300 euroa kk, minulle riittää että itse tiedän mitä teen ja en halua asiasta täällä kehuskella yms mutta voin sanoa että voin hyvin, syön hyvin ja minulla on uudehko kämppä joka on kohtalaisesti sisustettu, auto yms nautin nykyään elämästä ja en valita kaikesta turhasta asiasta ja käyn säännöllisesti ulkomailla myös. Oikeastaan elän ihan sellaista elämää kun eläisin jos olisin jossain töissä keskivertopalkalla, erona vaan on se ettei minun tarvitse nousta joka aamu klo 06.30 ja lähteä tuonne kylmään ja pimeään....mutta näin jos me kaikki eläisimme niin tämä Suomi Oy ei pitkään pyörisi vaan ajautuisi konkurssiin, eli tämä elämäntapa on vain muutamien harvojen toteutettavissa...tämä kysyy luonnetta ja pitkäjänteisyyttä yms...

        Työmarkkinatuki on 440 euroa netto kuukaudessa. Siitä on varmasti helppo maksaa asunto, auton ylläpito, ruoka ja säästää vielä 300 euroa kuussa. Asumistuesta et tosin mitään mainitse, mutta noilla tuloillahan sen pitäisi olla selvä.

        Taitaa olla muita tulolähteitä, ehkäpä sellaisia joista ei paljon parane huudella. Kyllähän työmarkkinatuesta voi säästää 300, jos on pimeitä tuloja vaikkapa tonnin verran.


      • bullshit talk
        Ovelakin kirjoitti:

        Jos selvittäisin täällä sen miten saan rahat riittämään ja säästöön jopa 300 euroa kk, minulle riittää että itse tiedän mitä teen ja en halua asiasta täällä kehuskella yms mutta voin sanoa että voin hyvin, syön hyvin ja minulla on uudehko kämppä joka on kohtalaisesti sisustettu, auto yms nautin nykyään elämästä ja en valita kaikesta turhasta asiasta ja käyn säännöllisesti ulkomailla myös. Oikeastaan elän ihan sellaista elämää kun eläisin jos olisin jossain töissä keskivertopalkalla, erona vaan on se ettei minun tarvitse nousta joka aamu klo 06.30 ja lähteä tuonne kylmään ja pimeään....mutta näin jos me kaikki eläisimme niin tämä Suomi Oy ei pitkään pyörisi vaan ajautuisi konkurssiin, eli tämä elämäntapa on vain muutamien harvojen toteutettavissa...tämä kysyy luonnetta ja pitkäjänteisyyttä yms...

        No aika asiatonta väittää, että pienestä työmarkkinatuesta jäisi kellekkään OIKEASTI mitään käteen, hyvä kun selviää kaurapuurolla pvästä toiseen.

        Se, miten rahoitat elämäsi ja nostat silti yhteiskunnan tukia, ne säästöön laittaen, on todennäköisesti tukien väärinkäyttöä.
        Eli et ole ilmoittanut omaisuutesi määrää oikein, teet pimeää työtä, elät puolison tuloilla, sait rahaa lotossa, perintöä jne jne.
        Mutta todellisuudessa et siis elä työmarkkinatuella, koska siitä ei kukaan säästä mitään, enintään sen 10-50e silloin tällöin.


      • rutiköyhät
        Ovelakin kirjoitti:

        Jos selvittäisin täällä sen miten saan rahat riittämään ja säästöön jopa 300 euroa kk, minulle riittää että itse tiedän mitä teen ja en halua asiasta täällä kehuskella yms mutta voin sanoa että voin hyvin, syön hyvin ja minulla on uudehko kämppä joka on kohtalaisesti sisustettu, auto yms nautin nykyään elämästä ja en valita kaikesta turhasta asiasta ja käyn säännöllisesti ulkomailla myös. Oikeastaan elän ihan sellaista elämää kun eläisin jos olisin jossain töissä keskivertopalkalla, erona vaan on se ettei minun tarvitse nousta joka aamu klo 06.30 ja lähteä tuonne kylmään ja pimeään....mutta näin jos me kaikki eläisimme niin tämä Suomi Oy ei pitkään pyörisi vaan ajautuisi konkurssiin, eli tämä elämäntapa on vain muutamien harvojen toteutettavissa...tämä kysyy luonnetta ja pitkäjänteisyyttä yms...

        Siis kyllähän neljälläsadalla tulee toimeen hyvinkin jos ostaa vaikka vain pullon konjakkia kuussa. Hankkii muut asiat muulla tavalla. Monet asiat minäkin haluan pitää omana tietona, mutta kerron muutaman esimerkin.
        Ruokaa voi ostaa, saada lahjoituksena, vaihtaa tuttavien kanssa johonkin jota itselle kertyy ilman hankintakustannuksia, viljellä/kasvattaa itse tai vaikka varastaa.
        Sähköä ei välttämättä edes tarvitse, mutta sitäkin voi itse tehdä monella tavalla ja vieläpä niin ettei siitä juurikaan tule kustannuksia. Myös sähköä voi varastaa.
        Aina ei välttämättä tarvitse varastaakkaan, kun jättää vaan rehellisesti maksamatta.
        Autonrenkaita voi myös varastaa, ja niitä kun polttaa esim kiukaassa saa varmasti kipakat löylyt ja mahtavat savut. Voi sitten vaikka lähettää savumerkkejä niin säästyy kännykkälaskussa.


      • ..
        bullshit talk kirjoitti:

        No aika asiatonta väittää, että pienestä työmarkkinatuesta jäisi kellekkään OIKEASTI mitään käteen, hyvä kun selviää kaurapuurolla pvästä toiseen.

        Se, miten rahoitat elämäsi ja nostat silti yhteiskunnan tukia, ne säästöön laittaen, on todennäköisesti tukien väärinkäyttöä.
        Eli et ole ilmoittanut omaisuutesi määrää oikein, teet pimeää työtä, elät puolison tuloilla, sait rahaa lotossa, perintöä jne jne.
        Mutta todellisuudessa et siis elä työmarkkinatuella, koska siitä ei kukaan säästä mitään, enintään sen 10-50e silloin tällöin.

        Köyhtyneenä tuntuu isolta rahalta, jos joskus saa säästöön 200 euroa. Turha on puhua, että pärjää omillaan, joka siipeilee.


    • äiti 30v

      Itselläni oli 20.000,- säästöjä kun ostin nykyisen omistusasuntoni. Rahat ovat aluperin sukulaiseni minulle antamia. Hän oli laittanut minun ollessa lapsi, jonkun summan säästövakuutukseen minulle, ja se oli tuottanut ihan kivasti. Myös oli tainnut tuohon rahaan vähän muutakin säästöä jäänyt, ja siitä olen vähän käytellytkin esim. autoa varten 5.000,- Eli siis jo mainitsemani 20.000,- oli tilillä kun hain lainaa.

      Nyt olen ajatellut säästää osan sijoitusasunnon ostoa varten, niin etten tarvitse vakuutta tai takaajia. Siis n. 25%. Vaikka olen yh, niin luulen saavani sen rahasumman (riittäsiköhän 15.000,-) parissa (- kolmessa) vuodessa kokoon. Säästän noin 500 - 700 eur /kk. Sitten vuokralainen kätevästi maksaa lainaa.

      Nettopalkkani n.1.500,- elari alle 500,- ja lapsilisät kahdesta lapsesta 300,- eli tulot /kk päälle pari tonnia.

    • 1955.

      "perusduunari",,,,,,,,,,,, en tiedä perusmenojasi, tai tulojasi, mutta sen voin vakuuttaa että on todella monta tapaa elää eri tavalla.
      eli pitää esim. tajuta, jokainen ajo autolla maksaa noin 0,4 € km, ei voi ajatella että joku reissu kuluttaisi vain bensan, kun vakuutus on jo maksettu. joka matkalla voi mennä ne bonukset.
      lisäksi autossa pysyessä, ajotyylillä voi polttaa 1 jopa 2 litraa sadalla enemmän bensaa, sekä tuoda jarrurempan 100 000 km normaalia lähemmäksi. moni pitää jarrurempaa 100 000 ajetussa jo normaalina, meillä on ajettu usean auton lasiin 0km-200tkm, eikä yhteenkään ole remppaa tehty.

      Tärkeä kysymys ?
      ja oletko sen tajunnut, joka tavaran kun ostat, ennen asuntolainaa, tai lainan aikana, maksat siitä tavarasta asuntolainakorkoa niin kauan kuin sinulla on lainaa, eli ostat sen tavaran velkarahalla.

      Näinaikoina ei sitä asuntoa palkasta säästetä 5-10 vuodessa, kuten oli -70-80 vuosina ja ennenkin.
      Silloin devalvoinnit ja palkankorotukset syvät velan, nyt uhkana on palkkojen aleneminen, veronkorotusten yms johdosta.

      • perusduunari

        Tässä vähän vastauksia vastanneille kysyjille:

        Ovelakin:
        Palkka verojen jälkeen on 1700, josta 1000 menee laina vastikekuluihin. Lopuista sitten laitan sen 200e säästöön ja se 500e useimmiten tulee käytettyä osittain tai jää sitten tilille. Toki tuosta 700e:sta voisi laittaa enemmänkin säästöön, mutta tarvitseehan sitä käyttörahaa joka kuukausi.

        1955. :
        Empä ole asiaa pohtinut tuolta kannalta, että kaikki mitä itselleni ostan velan aikana on lainarahalla ostettua. Ilmeisesti tarkoitat vastauksellasi sitä, että mieti kahteen kertaan mitä ostat? Senpä teenkin enkä näin ollen ole sortunut herätteisiin. Tästä saan kuulla vaimokkeeltani, että olen liian kitsas enkä koskaan osta itselleni mitään. Noh, nyt ostan aiempaa harvemmin mitään :)


    • perusduunari

      Tosiaan minulla tai puolisolleni ei kukaan ole antanut mitään summia, joita olisimme saaneet säästöön. Ei olla myyty autoja tai asuntoja aiemmin, joista olisi jäänyt jotain käteen. Emmekä harrasta rahastoja saatika osakkeita, joista voisi joskus poikia pennosia. Näin ollen täytyy säästellä niistä mitä sattuu jäämään jäljelle.

      Ihmettelen kyllä niitä, jotka painottavat säästöihin. Siis eikö niiden joilla ei ole säästöjä kuuluisi mennä lainkaan pankkiin hakemaan lainaa, jotta saisi oman katon pään päälle? Vuokralla nyt ei kenenkään kannattaisi asua, etenkin jos on säännölliset tulot.

      • äiti 30v

        Kun kysyit, että mistä joillakin on säästöjä, niin vastasin omalta kohdaltani.

        Ja vielä säästämisestä. Mielestäni näinä aikoina, asuntolainan koron ollessa matalalla, kannattaa mieluummin säästää johonkin paremman tuoton kohteeseen, kuin maksaa lainaa mahdollisimman paljon. Itselläni korko on 2 paikkeilla lainassa, ja maksan vain 450,- /kk. Kun taas osakerahastoista tuotto-odotus on 8 - 10% Eli saan rahoilleni paremman hyödyn näin. Koska rahastoissa on riskiä osan kyllä säästän ihan vaan säästelytilille huonolla korolla... Kuitenkin ajatus on mielestäni hyvä. Mutta jos et kerran halua näitä hyödyntää, niin sitten kannattaa varmaan panostaa sen lainan maksamiseen.

        Jos en haluaisikaan ostaa sitä sijoitusasuntoa, niin voisinhan myöhemmin näillä säästyneillä varoilla, jotka ovat tuottaneet hyvin, maksaa sitä omaa lainaa.

        Omaa asuntoa varten onkin hankalampaa säästää usein vuokran olevan kuitenkin aika suuri menoerä. No, riippuu tuloista. Tietysti on ihan yhtä hyvin mahdollista hakea lainaa ilman omia säästöjä, mutta silloin voi tulla kalliimmaksi (korko, järjestelypalkkiot..), varmaan tarvitaan takaajaa tai kiinteää vakuutta. Niitä kaikillä ei ole tai ei haluta käyttää. Jos on vakituinen työ, riittää omatakaus, joka taas tietysti maksaa.


    • selviytynyt silti

      Koko aikuisikäni olen elänyt kädestä suuhun, tuskin olisin saanut omaa asuntoa koskaan ilman ennakkoperintöä. Kova homma oli maksaa lainaosuus, varsinkin kun tuli ero ja jäin itekseen mukuloitten kans omakotitalon lyhennyksiä hoitamaan.
      Nyt lapset on asuntoja hankkimassa ja mistäpä ne raukat oisivat sen kummemmin säästäneet. Ei opintotuista ja pienistä kesätienesteistä mitään voi jemmaan panna, jos meinaa jossain asua ja syödäkin välillä. Perhe kun kasvaa ja vuokralla asutaan, ei pätkätyössä ollessa duunarin palkasta löysiä jää.

      Pennittöminä ovat menneet pankkiin lainaa hakemaan ja saaneet myös. Ostettava asunto käy vakuudeksi osittain ja minä olen taannut loput. Asumiskulut ei muutu miksikään, lainaa lyhentää vuokran määrällä ihan kevyesti. Edelleenkään ei säästöjä kerry, mutta kaukana tunnelin päässä näkyy valo.

    • M26+

      Säästäminen taitaa olla niitä asioita, jotka tulee äidinmaidosta. Säästeliäisyys näkyy ja tuntuu vähän jokaisessa teossa, ja ainakin minulle on yleensä helppo säästää työttömänäkin ~sata tai kaksisataa euroa kuukaudessa. Nautin kyllä ansiosidonnaista, mutta se on aika matala johtuen aikaisemmista melkoisen pienistä tuloista. Käytännössä tässä elämässä on tehty valintoja hinnan mukaan, ja hinnan mukaan niitä tehdään myös vaikka tulot nousisikin. Eli ei nosteta elintasoa automaattisesti tulojen nousun myötä. Sehän se tärkein seikka lienee.

      Ja motivaatio, tietysti. Täytyy olla paloa säästämiseen, ja tietysti kohde sille. Minun motivaationi on osakesäästämisestä syntyneet (ja toivottavasti myös syntyvät) voitot ja jonain päivänä se asunto. Ja huolettomampi tulevaisuus.

    • stressitön

      Pääsin työelämään noin 11 v. sitten. Avokki opiskeli silloin. Asuttiin kaupungin vuokrakaksiossa (=halpa).
      Ensin liksa oli aivan perseestä, nyt olen päässyt keskipalkkoihin. Avokista tuli avioke ja hänkin ollut nyt noin 5 v töissä, tosin pienipalkkaisella alalla.

      Siirtyessäni työelämään meillä oli juuri sen verran rahaa että saatiin ensimmäisen vuokra ja takuumaksu maksettua. Ensimmäinen 2 viikon palkka piti pyytää förskottina että sai ruokaa. Kalusteet hankittiin kirppareilta ja kierrätyskeskuksesta. Rupesin heti alussa säästämään järjestelmällisesti kaiken ylimääräisen mitä liikeni. Opintolainaa oli yhdeltä opiskeluvuodelta, maksoin sen pois niin pian kuin kykenin.

      Asunto olisi ollut kiva ostaa, silloin olivat vielä halpoja. Mutta kun omaa rahaa ei ollut, vain toinen kävi töissä (aika kehnolla palkalla) ja yksi takaaja ei ollut riittävästi niin pankeista saadut lainatarjoukset eivät olleet tarpeeksi jotta sillä olisi saanut mitään järkevää asuntoa ostettua. Siihen aikaan ei tunnettu 100% lainoja.

      Velkaa vältämme kuin ruttoa. Jos jotain tarvitsee, siihen tulee löytyä rahat tililtä. Jos ei löydy niin sitten ei osteta. Jos ostos on jotain isompaa niin vertailuja tulee tehdä ja tarjouksia kysyä. Joskus pelkästään hiukan odottamalla tulee vastaan tarjous joka kannattaa hyödyntää. Kun siinä vaiheessa jo tietää mitä tahtoo ja millaisia ominaisuuksia tuotteella on ja mitä ko. tuote muualla maksaa niin on helppo hakemaan se mitä tarvitsee.

      Autot ovat olleet ns. vanhoja paskoja, joiden hankinnassa käytetty kriteerejä: hinta noin pari tonnia (käteisellä pitää ostaa), pitää olla sen verta kunnossa että sillä 2-3 vuotta voi ajaa ja sitten vaihtaa, mielellään mahdollisimman pieni kulutus. Onneksi autoa ei tarvita kuin joskus ja jouluna niin ei ole tarvinnut panostaa "työkaluun". Välillä oltiin ilman autoa kun ei sille ollut mitään tarvetta.

      Avattiin ASP-tili. Avattiin rahastoja ym. Jemmattiin kaikki ylimääräinen. Ei meiltä silti mitään puutu. Kalustus on pistetty uusiksi. Häät maksettiin omasta kukkarosta, matkusteltu on, ruokaa on ja kaurapuuro/makaroni linjalle ei ole tarvinnut ruveta, harrastuksia on, tehdään mitä mielitään muttei tolkun kanssa. Lapsia ei ole, puoliskon piti saada ensin koulut käytyä ja ura alkuun.

      Mutta aina ja kaikkialla ollaan tarkkoja siitä mitä mikäkin maksaa ja tarvitseeko jotain turhanpäiväistä ihan oikeesti. Ekologisesti ajattelevina ihmisinä suosimme kirppareita ja divareita (silti meillä on auto, hyi meitä). Alennusmyynnit tsekataan mutta niihin ei kuitenkaan mennä sillä mielellä että "pakko ostaa kun halvalla saa". Olemme pysyneet edelleen 2000 - 3000 euron autoissa ja tämän hetkinen on kulkenut mainiosti jo 5 vuotta ilman isoja remontteja, silti sähkölelut ja airbagit löytyy, paitsi ilmastointi. Vaihtoon on kohta menossa kun alkaa helmat kukkia.

      Halvan vuokrakaksion vaihdoimme uudempaan ja parempaan vuokrakolmioon pari vuotta sitten. Ensin piti ostaa mutta hinnat olivat ihan älyttömät. Varsinkin kun kaikki kohtuuhintaiset olivat muuten ominaisuuksiltaan huonompia kuin vanha vuokrakämppä. Miksi olisimme maksaneet itsemme kipeäksi päästäksemme huonompaan asuntoon? Kun sitten tuli tilaisuus päästä kohtuuvuokralla semmoiselle paikalle jonka sijainti meidän kannaltamme täydellinen niin päätimme jäädä tähän katselemaan tilannetta.

      Velkaa ei ole edelleenkään. Asuntoa varten olemme säästäneet noin 40 000 e ja olemme jo jonkun aikaa katselleet ostettavaa, ei vaan ole löytynyt sopivaa, takaajia emme enää tarvitse. Talletuksina ja hätävarana on noin 36 000 e, sijoituksissa tämän hetken kurssien mukaan noin 30 000 e ( -0, rommaus vei tuotot).

      Karkeasti laskien olemme pistäneet keskimäärin noin 800 e /kk säästöön, eli noin 400 e / nuppi. Alussa kertyi tietty vähemmän. Viimeisen noin 6 kk aikana olemme säästäneet raivokkaasti ASP-tilille jotta meillä on tarvittava 10 % mahdollisesta ostohinnasta jotta saamme sen lisäpalkkion 3000 e. Tuo 10 tonnia / 6 kk on tällä hetkellä maksimi mitä saadaan säästöön pinnistellen, semmoinen 1600-1700 e /kk, eli käytännössä toisen palkka kokonaan. Nykyisessä tilanteessa työpaikka tosin voi lähteä alta. Toisaalta; selvisimme ennenkin vain toisen tuloilla, silti jäi ylimääräistä säästöön.

      Sanomattakin on selvää että emme tuhlaa esim. tupakointiin. Joskus tulee baarissa käytyä.

      Koko homman voi kiteyttää kirjaimmiin VV ja SS, eli Vältä Velkaa, Säästä ja Sijoita.
      Ei se sen vaikeampaa ole.

      Saathan sinäkin 10 vuodessa sillä 200 e/kk tahdilla kasaan jo semmoiset 24 000 e.
      Se on ihan hyvin verrattuna niihin joilla ei ole säästössä yhtään mitään. Ja onhan teillä asunto, koko ajan saatte siitä isomman siivun itsellenne. Se ei tietenkään ole semmoista varallisuutta että sitä voisi irrottaa kulutukseen jos tulee hätä.

      • perusduunari

        Osaisimmepa mekin elää yhtä huolettomasti kuin sinä/te. Meillä niitä säästöjä tosiaan ei ole paljon mitään, joka kuukausi yhteisistä menoista jää n. 200e säästöön, puolisolta ei mitään ja minulta omiin säästöihini se samat 200e. Meillä on rahoitusauto, jota on jäljellä enää vaivaiset 2000e, mutta en raaskisi sitä maksaa kertyneistä säästöistäni vielä pois, koska sinne ne sitten hupenisivat. Puoliso haluaisi vaihtaa uudempaan farmariin ja se taas tietäisi uutta ja isompaa autorahoitusta, ei kiitos minulle. Nykyinen 11-vuotta vanha auto pelittää ihan hyvin, mutta puoliso tahtoo lisää kuljetustilaa. Me emme ilmeisesti osaa pelata korttejamme oikein...

        Olen miettinyt omaa säästämistäni siten, että kun nyt olen laittanut 200e/kk säästöön, niin olisikohan järkevää laittaa joka toinen kuukausi enemmän, esim. 400e? Pystyisin siihen kyllä, sillä tuonkin jälkeen minulle jäisi vielä vähän käyttövaraa.


      • dd
        perusduunari kirjoitti:

        Osaisimmepa mekin elää yhtä huolettomasti kuin sinä/te. Meillä niitä säästöjä tosiaan ei ole paljon mitään, joka kuukausi yhteisistä menoista jää n. 200e säästöön, puolisolta ei mitään ja minulta omiin säästöihini se samat 200e. Meillä on rahoitusauto, jota on jäljellä enää vaivaiset 2000e, mutta en raaskisi sitä maksaa kertyneistä säästöistäni vielä pois, koska sinne ne sitten hupenisivat. Puoliso haluaisi vaihtaa uudempaan farmariin ja se taas tietäisi uutta ja isompaa autorahoitusta, ei kiitos minulle. Nykyinen 11-vuotta vanha auto pelittää ihan hyvin, mutta puoliso tahtoo lisää kuljetustilaa. Me emme ilmeisesti osaa pelata korttejamme oikein...

        Olen miettinyt omaa säästämistäni siten, että kun nyt olen laittanut 200e/kk säästöön, niin olisikohan järkevää laittaa joka toinen kuukausi enemmän, esim. 400e? Pystyisin siihen kyllä, sillä tuonkin jälkeen minulle jäisi vielä vähän käyttövaraa.

        Itselläni jää säästöön reilu 500 euroa työtömyyskorvauksesta, mutta se onkin ansiosidonnaista.


      • M26+
        perusduunari kirjoitti:

        Osaisimmepa mekin elää yhtä huolettomasti kuin sinä/te. Meillä niitä säästöjä tosiaan ei ole paljon mitään, joka kuukausi yhteisistä menoista jää n. 200e säästöön, puolisolta ei mitään ja minulta omiin säästöihini se samat 200e. Meillä on rahoitusauto, jota on jäljellä enää vaivaiset 2000e, mutta en raaskisi sitä maksaa kertyneistä säästöistäni vielä pois, koska sinne ne sitten hupenisivat. Puoliso haluaisi vaihtaa uudempaan farmariin ja se taas tietäisi uutta ja isompaa autorahoitusta, ei kiitos minulle. Nykyinen 11-vuotta vanha auto pelittää ihan hyvin, mutta puoliso tahtoo lisää kuljetustilaa. Me emme ilmeisesti osaa pelata korttejamme oikein...

        Olen miettinyt omaa säästämistäni siten, että kun nyt olen laittanut 200e/kk säästöön, niin olisikohan järkevää laittaa joka toinen kuukausi enemmän, esim. 400e? Pystyisin siihen kyllä, sillä tuonkin jälkeen minulle jäisi vielä vähän käyttövaraa.

        Kyllä tuo ihan kokeilemisen arvoinen juttu on.

        Itse teen aina niin, että kun olen saanut laskuni maksettua, jätän korttitilille vain sen verran rahaa millä suunnilleen pitäisi pärjätä seuraavaan tiliin asti. Se hillitsee kummasti heräteostosten yms. tekoa, kun rahaa ei ole juuri käytettävissä. Veroprosentin korotus on myös hyvä pakkokeino, jos muuten ei ymmärrä hillitä. Tietysti jatkuva sijoittaminen vaikka korkorahastoon olisi tuottavampi, mutta jos ei vain osaa rajoittaa rahankäyttöä, niin näkisin nollatuoton pakkokeinotkin ihan hyvinä.

        Sitten pitää tosin vielä opetella olemaan käyttämättä niitä palautuksia mihinkään ylimääräiseen. :)


      • stressitön
        perusduunari kirjoitti:

        Osaisimmepa mekin elää yhtä huolettomasti kuin sinä/te. Meillä niitä säästöjä tosiaan ei ole paljon mitään, joka kuukausi yhteisistä menoista jää n. 200e säästöön, puolisolta ei mitään ja minulta omiin säästöihini se samat 200e. Meillä on rahoitusauto, jota on jäljellä enää vaivaiset 2000e, mutta en raaskisi sitä maksaa kertyneistä säästöistäni vielä pois, koska sinne ne sitten hupenisivat. Puoliso haluaisi vaihtaa uudempaan farmariin ja se taas tietäisi uutta ja isompaa autorahoitusta, ei kiitos minulle. Nykyinen 11-vuotta vanha auto pelittää ihan hyvin, mutta puoliso tahtoo lisää kuljetustilaa. Me emme ilmeisesti osaa pelata korttejamme oikein...

        Olen miettinyt omaa säästämistäni siten, että kun nyt olen laittanut 200e/kk säästöön, niin olisikohan järkevää laittaa joka toinen kuukausi enemmän, esim. 400e? Pystyisin siihen kyllä, sillä tuonkin jälkeen minulle jäisi vielä vähän käyttövaraa.

        Ei meilläkään aluksi jäänyt kuin joku tommonen 200 e/kk säästöön. Jos saat sen 400 e/ kk jemmaan niiin vuodessa kertyy jo 4800. 10 vuotta korot niin 50 000 kasassa. Olisi huoleton olo kun tietää että jos tulee tarvis tai hätä niin rahaa on ja luottoa ei tarvitse ottaa ja kuukausieristä ei tarvitse välittää.

        Säästäminen vaatii aikaa ja pitkäjänteisyyttä, siitä on tehtävä tapa. Monet säästävät johonkin tavoitteeseen, vaikka ulkomaan matkaan, ja kun säästöt ovat kasassa niin tili pistetään sileeksi ja lähdetään sinne maailmalle, reissun jälkeen ollaan taas pa. Kyllähän mekin reissataan, mutta emme valitse matkakohdetta sen mukaan mihin rahat just riittää, vaan katsotaan joku sopiva maksimisumma mitä reissu saa per pää maksaa ja sitten ruvetaan etsimään vaihtoehtoja.

        Auto on kyllä vihoviimeinen rahareikä. Tuttavapiirissäkin kaikki muut vaihtavat autonsa aina niin uuteen ja hienoon kuin varat riittävät. Eli ostettavan auton hinta määräytyy sen mukaan kuin he katsovat sopivaksi maksaa autolainaa kuukaudessa. Minä en halua maksaa autosta rahoitusosuutta kuukaudessa ollenkaan, bensa, vakuutukset ja huollot ovat ihan tarpeeksi.

        Onhan se tietty että uusi auto on turvallisempi, mukavampi, vähempipäästöisempi, ym. Kyllä semmoinen mullekin kelpaisi - jos sen saisi a) helvetin halvalla b) minulla olisi sille todellista käyttöä (esim. päivittäinen työmatka 20-50 km tms.). Mutta kun nykyinen ritsa seisoo enimmän osan ajasta pihalla, viikonloppuna käydään kaupoissa, joskus viikolla tulee ajoa ja parin kk välein sukulaisissa, niin en halua maksaa kymppitonneja raudasta joka seisoo pihalla ruostumassa. Mitä muuten vähäpäästöisyyteen tulee niin meidän vanha pienimoottorinen kosla alitti katsastuksessa uusienkin autojen päästörajat kirkkaasti. Ja vanhoihin autoihin varaosat ja huollot ovat halvempia kun ei tartte välittää merkkihuolloista. Uudessa autossahan takuut loppuu siihen jos huollat autoa piirunkaan verran eri tavalla kuin mitä ohjeissa lukee. Puhumattakaan että joku hieno elektroninen osa rikkoontuu ja se täytyy vaihtaa ja maksaa tonneja... Semmoisen remontin tullessa minä ajaisin nykyisen kiesin romikselle ja ostaisin osan hinnalla toisen auton.

        Esim. nykyiseen autoon talvirenkaita hommatessani ostin käytetyt vanteet 5 e/kpl ja uudet 13" renkaat 170 eurolla. Ostapa uudempaan autoon niin pelkät vanteet maksaa satasen tai kaks kappale. Siihen renkaat päälle niin johan meni kuukauden palkka...

        Auton ostaminen velaksi on muuten aika hölmöä hommaa, sen lisäksi että arvo alenee kuin lehmän häntä niin pitäisi vielä maksaa korkoja siitä hyvästä että saa semmoisen ostaa?

        Perusduunareita mekin ollaan, näillä palkoilla ei saa edes semmoista mega-asuntolainaa mitä tarvitsisi kodin ostaakseen, joten ainoa vaihtoehto on ollut kerätä tarpeeksi massia jotta siitä liikenee reilusti omarahoitus-osuutta asuntoon. Sen huomannut että pankkien lainatarjoukset kyllä paranevat sitä mukaan mitä enempi on numeroita tileillä.


      • M26+
        stressitön kirjoitti:

        Ei meilläkään aluksi jäänyt kuin joku tommonen 200 e/kk säästöön. Jos saat sen 400 e/ kk jemmaan niiin vuodessa kertyy jo 4800. 10 vuotta korot niin 50 000 kasassa. Olisi huoleton olo kun tietää että jos tulee tarvis tai hätä niin rahaa on ja luottoa ei tarvitse ottaa ja kuukausieristä ei tarvitse välittää.

        Säästäminen vaatii aikaa ja pitkäjänteisyyttä, siitä on tehtävä tapa. Monet säästävät johonkin tavoitteeseen, vaikka ulkomaan matkaan, ja kun säästöt ovat kasassa niin tili pistetään sileeksi ja lähdetään sinne maailmalle, reissun jälkeen ollaan taas pa. Kyllähän mekin reissataan, mutta emme valitse matkakohdetta sen mukaan mihin rahat just riittää, vaan katsotaan joku sopiva maksimisumma mitä reissu saa per pää maksaa ja sitten ruvetaan etsimään vaihtoehtoja.

        Auto on kyllä vihoviimeinen rahareikä. Tuttavapiirissäkin kaikki muut vaihtavat autonsa aina niin uuteen ja hienoon kuin varat riittävät. Eli ostettavan auton hinta määräytyy sen mukaan kuin he katsovat sopivaksi maksaa autolainaa kuukaudessa. Minä en halua maksaa autosta rahoitusosuutta kuukaudessa ollenkaan, bensa, vakuutukset ja huollot ovat ihan tarpeeksi.

        Onhan se tietty että uusi auto on turvallisempi, mukavampi, vähempipäästöisempi, ym. Kyllä semmoinen mullekin kelpaisi - jos sen saisi a) helvetin halvalla b) minulla olisi sille todellista käyttöä (esim. päivittäinen työmatka 20-50 km tms.). Mutta kun nykyinen ritsa seisoo enimmän osan ajasta pihalla, viikonloppuna käydään kaupoissa, joskus viikolla tulee ajoa ja parin kk välein sukulaisissa, niin en halua maksaa kymppitonneja raudasta joka seisoo pihalla ruostumassa. Mitä muuten vähäpäästöisyyteen tulee niin meidän vanha pienimoottorinen kosla alitti katsastuksessa uusienkin autojen päästörajat kirkkaasti. Ja vanhoihin autoihin varaosat ja huollot ovat halvempia kun ei tartte välittää merkkihuolloista. Uudessa autossahan takuut loppuu siihen jos huollat autoa piirunkaan verran eri tavalla kuin mitä ohjeissa lukee. Puhumattakaan että joku hieno elektroninen osa rikkoontuu ja se täytyy vaihtaa ja maksaa tonneja... Semmoisen remontin tullessa minä ajaisin nykyisen kiesin romikselle ja ostaisin osan hinnalla toisen auton.

        Esim. nykyiseen autoon talvirenkaita hommatessani ostin käytetyt vanteet 5 e/kpl ja uudet 13" renkaat 170 eurolla. Ostapa uudempaan autoon niin pelkät vanteet maksaa satasen tai kaks kappale. Siihen renkaat päälle niin johan meni kuukauden palkka...

        Auton ostaminen velaksi on muuten aika hölmöä hommaa, sen lisäksi että arvo alenee kuin lehmän häntä niin pitäisi vielä maksaa korkoja siitä hyvästä että saa semmoisen ostaa?

        Perusduunareita mekin ollaan, näillä palkoilla ei saa edes semmoista mega-asuntolainaa mitä tarvitsisi kodin ostaakseen, joten ainoa vaihtoehto on ollut kerätä tarpeeksi massia jotta siitä liikenee reilusti omarahoitus-osuutta asuntoon. Sen huomannut että pankkien lainatarjoukset kyllä paranevat sitä mukaan mitä enempi on numeroita tileillä.

        Tuo mainitsemasi asia piti itsekin ottaa esille. Siis siitä, että eletään sen mukaan mitä juuri ja juuri on asioista varaa maksaa. Samaa olen pistänyt itse omassa tuttavapiirissä merkille, ja moni onkin joutunut taloudellisesti aika ahtaalle, kun taantuman myötä työt lähti. Onneksi isoja lainoja ei juuri kenelläkään vielä ollut, mutta kohtuullisia autolainoja yms. Olen koittanut vinkata aina välillä, että eikö kannattaisi pitää vähän puskuria, tai että osakesäästäminen on koitunut verraten tuottavaksi puuhaksi, mutta no.. Suurin osa kyllä kiinnostuu asiasta oikeastikin, mutta tuntuu ettei monilla itsehillintä riitä, ja kuukauden päästä on jo keksitty joku uusi lelu mikä nyt oli vaan pakko saada. Sentään joidenkin kohdalla näkyy jo valoa tunnelin päässä, ja nämä ovat kertoneet suunnitelmistaan mm. sijoitusten osalta. Luonnollisesti olen toki kertonut myös sijoitusmaailman riskeistä, ja kehoittanut tutustumaan asiaan mahdollisimman hyvin ennen minkäänlaisia päätöksiä.

        Säästämisen osalta itsessään olen muuten kokenut mielekkääksi asettaa säästöille tietyn minimimäärän, johon pyrin pääsemään tietyssä ajassa. Ja samoin vähimmäismäärän mitä niitä tulee olla jatkuvasti. Näin homma pysyy tavoitteellisena, ja vaikka aina tavoite ei aina täyttyisikään, niin sen väistämätön lähestyminen on aina mukavaa. Ja totuushan on kuitenkin se, että rahattoman euro on oikeasti yllättävän paljon vähemmän arvoltaan, kuin säästeliään. Jos otetaan huomioon osamaksujen, luottojen ja lainojen korot vs. edes jotenkuten onnistuneiden sijoitusten tuotto, päästään jo aika huimiinkin eroihin. Riippuen tietysti yksilöistä ja näiden kulutustottumuksista, mutta kuitenkin. Lisäksi minusta on ainakin mukavampaa, että kuukaudessa tulee keskimäärin 2.3 laskua, kuin että niitä tulisi vaikkapa puolenkymmentä. Se hankaloittaisi elämän budjetointiakin jo kummasti.


    • en osta velaksi

      Olen huomannut, että kovin on erillaista talousasioiden hoito ja elämäntavat tuttavapiirissä. Jollakin on rahat heti loppu, kun tilipäivästä on 3 pvää. Toinen laskee ne riittämään koko kk.
      Tulee varmaan pitkälti jo lapsuudesta perusteet, loppu omaa luonnetta ja/tai elämäntapaa tai sattumia.

      Omassa lapsuudenkodissani mitään ei koskaan ostettu velaksi, kaikki käyttökelpoinen hyödynnettiin, en silti saanut traumoja, vaikka minulla ei ollut kaikkia uusia muotivaatteita tai leluja.

      Olen myös aina säästänyt vähän jokaisesta tulostani, enkä koskaan osta mitään osamaksuilla. Ja hyvä niin, nyt sairaseläkkeellä aivosyövän jälkeen en tulisi toimeen pelkällä pienellä eläkkeellä, tai ainakin se olisi yhtä kitumista ja omasta asunnosta olisi pitänyt luopua, jos minulla ei olisi ollut yhtään säätöjä.

      Joku pelaa riskillä, ostaa uuden hienon auton ja kolaroi sen, rahat meni. Tai puoliso kuolee, omakotitalo menee samalla pankille, kun rahoittaja lähti taivaaseen.
      Ihan nollasäästöillä pelaa turhan riskillä, mutta en toisaalta ymmärrä ihmisiä, jotka istuvat miljoonasalkkujen päällä, mutta omille lapsille ei osteta koskaan mitään tai kituutetaan sisällä ilman valoja :) Totta, tälläinenkin perhe on tuttavissani.

      Eli jokin kultainen keskitie. Elämä tulotason mukaan ja pieni varakassa sairauden tai muiden vahinkojen varalle.

    • simppaaaa

      Aloitin työt 16-v ja olen tehnyt aina töitä yötä päivää eli ilman lomia pitkää päivää n.10-vuotta sitten tajusin eihän tämä ole elämää..Mitä tarvii kituutella..Etin ns, helpon työn ja elämään tulojen mukaan eli antaa mennä koska rahaa on muutama kymppitonni ns. varmuutena en muuta tarvii kaiken muun voin käyttää kulutukseen...ja kun on talo ja perhe niin nehän syö kyllä tulot helposti...

      Mutta asian pointti kerran eletään...neuvo älkää tuhlatko sitä säästämiseen vaan eläkää ihmiset.Ei niitä hautaan saa tai siellä niillä ei tee mitään..

      Perheemme netto tulot n.4500€/kk lapsilisin ,mut kaikki menee viimeistään jouluna on vuoden tulot pistetty sileäksi. Loput vaikka hyväntekeväisyyteen.

      • ...

        Mitähän sinä nyt oikein haluat sanoa:

        "...neuvo älkää tuhlatko sitä säästämiseen vaan eläkää ihmiset."

        "...koska rahaa on muutama kymppitonni ns. varmuutena en muuta tarvii..."


        Nii-in, paineet helpottaa kun on ensin säästänyt pahan päivän varalle.


      • 10
        ... kirjoitti:

        Mitähän sinä nyt oikein haluat sanoa:

        "...neuvo älkää tuhlatko sitä säästämiseen vaan eläkää ihmiset."

        "...koska rahaa on muutama kymppitonni ns. varmuutena en muuta tarvii..."


        Nii-in, paineet helpottaa kun on ensin säästänyt pahan päivän varalle.

        kolmen pisteen tyypille.

        toisen tekstistä virheitä etsimällä ei tosiaan voi vaurastua.
        eli etsit tekstistä aivan vääriä asioita,


    • 15

      säästäminen on hidasta, mutta jos tekee aina kaikissa oikeita ratkaisuja, kyllä tulosta tulee.

      varsinkin automaattiset kuluerät kannatta huomioida,
      esim. jos pankin palvelumaksut ovat 3 e/kk, joko alhaisimpien korkojen myötä tai muuten, jos tuon säästää koko elämänajan on eläkkeelle jäädessä tilillä 4000€.

      elämä on valintoja, me sittenkin elämme hyvin eri tavalla,
      minä nuukailen aina, siten ostelen uusia autoja, matkustelen.

      uuden tavan opettelu on vaikeaa, jos se ei ole tullut vanhemmilta, vuosia se tuntuu uskomattomalta.

    • Salainen_Agentti

      300 euroa kuussa osakkeisiin, keskimääräisellä 8 % vuosituotolla on 15 vuoden säästämisen jälkeen kasassa vähän reilu 100.000 euroa.

      • Kalle-222

        Monet laittaa puolet palkastaan hyviin osakkeisiin. Ja jos vielä puoliso tekee samoin, niin on osakesalkku aikamoinen 15 vuoden päästä.

        Esim. 900euroa kuussa * kaksi henkilöä = 15 vuoden päästä yht. 600,000euroa

        Jos pystyy aloittamaan säästämisen jo 20vuotiaana, niin on jo 35v aika kovat pääomat.


      • aina ei onnista
        Kalle-222 kirjoitti:

        Monet laittaa puolet palkastaan hyviin osakkeisiin. Ja jos vielä puoliso tekee samoin, niin on osakesalkku aikamoinen 15 vuoden päästä.

        Esim. 900euroa kuussa * kaksi henkilöä = 15 vuoden päästä yht. 600,000euroa

        Jos pystyy aloittamaan säästämisen jo 20vuotiaana, niin on jo 35v aika kovat pääomat.

        JOo, minäkin säästin osakkeisiin sen 20v, mutta nyt eläkkeellä on salkku tappiolla tuhansia.

        Eli osakekaupat on aina arpapeliä, ei viimeisiä penniä niihin. Kurssit sahaa ylös-alas eikä laman tuloa ja menoa voi ennustaa.
        parasta olisi hajautus ja ainakin osa oamisuudesta helposti rahaksi muutettavaan muotoon.


      • Suomi on kallis maa.
        aina ei onnista kirjoitti:

        JOo, minäkin säästin osakkeisiin sen 20v, mutta nyt eläkkeellä on salkku tappiolla tuhansia.

        Eli osakekaupat on aina arpapeliä, ei viimeisiä penniä niihin. Kurssit sahaa ylös-alas eikä laman tuloa ja menoa voi ennustaa.
        parasta olisi hajautus ja ainakin osa oamisuudesta helposti rahaksi muutettavaan muotoon.

        Me olemme olleet vaimon kanssa aika tarkkoja emme pysty enään koska kaikki on kallistunut euron myötä. 1990 luvun puolivälissä pidimme erittäin tarkkaa kirjaa. Mainittakoon 2 henk ruokakulut kk 600mk eli 100e sisälsi hygienia tuotteet ja kaksi lämmintä ateriaa päivässä kotiruokaa ei valmis ruokia.Emme millään enään kykene samaan kaikki on niin kallista.Kulutus juhlat suomessa on valtavat monilla,ajamme 17 vanhalla autolla emmekä raahdi ostaa kallista autoa.


      • ...
        Suomi on kallis maa. kirjoitti:

        Me olemme olleet vaimon kanssa aika tarkkoja emme pysty enään koska kaikki on kallistunut euron myötä. 1990 luvun puolivälissä pidimme erittäin tarkkaa kirjaa. Mainittakoon 2 henk ruokakulut kk 600mk eli 100e sisälsi hygienia tuotteet ja kaksi lämmintä ateriaa päivässä kotiruokaa ei valmis ruokia.Emme millään enään kykene samaan kaikki on niin kallista.Kulutus juhlat suomessa on valtavat monilla,ajamme 17 vanhalla autolla emmekä raahdi ostaa kallista autoa.

        Varmaan silloin 1995 se 600 mk oli hurjasti enempi kuin samat menot 1980?


    • sivustaseuraillut

      Se onnistuu jos elät pummina ja toisten piikkiin kaiken aikaa.Silloin voit itse laittaa omat rahasi säästöön ja maksattaa kaikki kavereilla sisaruksilla,työnantajalla vanhemmilla ja millä nyt pahimmat pummit keksii asiat hoidella.
      Sellasia on ne joilla on paljon jemmassa.
      Rehellinen itse kulunsa maksava ja omillaan pyrkivä,ei pysty säästämään,lukuunottamatta jos on isot tulot ja normaalit pienet kohtuulliset menot.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      47
      3353
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      10
      2060
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      22
      1535
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      15
      1404
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      11
      1361
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1271
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1188
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1115
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      9
      1073
    10. 22
      1047
    Aihe