Baltian läpi-turvallista?

Espanja

On tarkoitus ensi keväänä ajella Espanjaan Baltia maiden kautta.Ovatko tiet kunnossa ja miten turvallista on siellä liikkuminen?

28

3310

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mukavaa matkaa!

      Turvallisuus on huippua - kuten Suomessa. Poliiseja kyttää joka puskassa ja rahat maksetaan heti.
      Muutamalla perusohjeella pärjäät hienosti Baltiassa: Älä pysäytä autoa, ettei sitä varasteta. Älä käytä luottokorttia, ettei sitä kopioida, äläkä aja tietyömaa-alueilla, koska siellä rikot autosi. Puolassa keskinopeus on 60 km/t ja liikennekuri olematon. Väistele siis hevosia, traktoreita ja rekkoja huolella. Varo kolaria koska siinä olet aina syyllinen.
      Mikäli joudut käyttämään vessaa ota oma paperi mukaan. Latviassa ja Liettuassa käy paikallinen valuuttakin. Ruoka-annokset sopivat hyvin vegetaareille ja laihduttajille koska lihaa on vähän ja annokset pieniä. Tiukka snapsi steriloi pöpöt.
      Saksaan päästyäsi jäät jalkoihin mutta sehän on suomalaisilla jo verissä. Muista kuitenkin että keski-Euroopassa tiet ovat liikkumista varten, köröttelijät laitetaan hoitoon. Täysin päinvastoin kuin kotona.
      Mikäli aiot tulla takaisinkin, mieti vielä!

      • Usko13301

        Luottokortin kopiointia ei tarvitse pelätä ainakaan Liettuan ei monikansallisilla huoltoasemilla, koska ovat niin kuralla etteivät edes hyväksy ulkomaista korttia. Poliiisit huolehtivat turvallisuudestasi ja rahoistasi.


    • Risto57v

      Tiet ovat erinomaisessa kunnossa, paremmassa kuin meillä. Tienvarsiravintoloiden ruoka on sekä hyvää että halpaa. Puolassa liikenne on vähän tukkoista; autoja on paljon ja liikenne huomattavasti hektisempää. Olen liikkunut Baltian ja Puolan teillä jo yli kymmenen vuotta, enkä ole kertaakaan kokenut turvallisuuttani uhatuksi. Puolassa on syytä pysäköidä vartioidulle parkkipaikalle. Jos liikennesääntöjä noudattaa ei poliisista ole huolta. Vastaantulijat vieläpä ystävällisesti varoittavat valvonnasta.
      Mukavaa matkaa avoimin mielin.

      • Karolus51

        Olin jo vastaamassa, kun huomasin että tämä Risto oli jo sanonut suunnilleen sen saman kuin itsekin aioin sanoa. Kahdeksan vuoden ajan olen liikkunut lukuisia kertoja Via Balticalla tuonne Etelä-Unkariin, Slovakiaan, Tsekkiin ja Saksaan asti, mutta suurimman ajan liikkunut Puolassa. Joten unohda Espanjaan menijä nämä ensimmäiset mukavan matkan toivotukset ja Uskon jutut, ei niissä ollut päätä eikä häntää. Reitti on turvallinen aivan samoin edellytyksin kuin Suomessakin, varovaisuutta vain mukaan ruuhkaisessa liikenteessä kun semmoista on, rauhallisiakin tieosuuksia löytyy. Jos itse olisin Espanjaan menossa niin melkeinpä ajaisin Puolan itäistä reittiä Slovakian kautta Unkari-Itävaltaan ja Pohjois-Italiaan. Pohjoinen reitti taitaa kyllä olla jonkin verran suorempi. Ja jos juuri Puolan liikenne pelottaa niin kannattaa ajoittaa läpimenoa sunnuntaiksi ja kiertää Varsova vaikka itse olenkin liikkunut asuntoautolla myös ruuhka-aikoina Varsovan keskustassa, menihän tuo. Automatkailijan palveluissa ei ollut mitään suurempaa moittimista 90-luvun lopullakaan mutta mukavaa on ollut huomata, että koko ajan ne vain paranevat. Eli sinne taas heti ensi kesänä.


      • Usko13301
        Karolus51 kirjoitti:

        Olin jo vastaamassa, kun huomasin että tämä Risto oli jo sanonut suunnilleen sen saman kuin itsekin aioin sanoa. Kahdeksan vuoden ajan olen liikkunut lukuisia kertoja Via Balticalla tuonne Etelä-Unkariin, Slovakiaan, Tsekkiin ja Saksaan asti, mutta suurimman ajan liikkunut Puolassa. Joten unohda Espanjaan menijä nämä ensimmäiset mukavan matkan toivotukset ja Uskon jutut, ei niissä ollut päätä eikä häntää. Reitti on turvallinen aivan samoin edellytyksin kuin Suomessakin, varovaisuutta vain mukaan ruuhkaisessa liikenteessä kun semmoista on, rauhallisiakin tieosuuksia löytyy. Jos itse olisin Espanjaan menossa niin melkeinpä ajaisin Puolan itäistä reittiä Slovakian kautta Unkari-Itävaltaan ja Pohjois-Italiaan. Pohjoinen reitti taitaa kyllä olla jonkin verran suorempi. Ja jos juuri Puolan liikenne pelottaa niin kannattaa ajoittaa läpimenoa sunnuntaiksi ja kiertää Varsova vaikka itse olenkin liikkunut asuntoautolla myös ruuhka-aikoina Varsovan keskustassa, menihän tuo. Automatkailijan palveluissa ei ollut mitään suurempaa moittimista 90-luvun lopullakaan mutta mukavaa on ollut huomata, että koko ajan ne vain paranevat. Eli sinne taas heti ensi kesänä.

        Esimerkkinä kerron oman saapumiseni Liettuaan viime kesänä. Saavuin Puolasta väsyneenä ja märkänä tyhjillä tankin moottoripyörällä Liettuaan. Paskasta kelistä ja Puolalaisesta joustavasta, mutta vaarallisesta liikenteestä huolimatta mielessä oli vielä hyvä aamupala hotel Cristallista Bielystokissa. Pysähdyin ensimmäiselle asemalle siihen rajalta muutama sata metriä. Huoltoaseman puolella kävi kortti pitkän yrityksen jälkeen olin tankannut etukäteen ja levittelin käsiä kun pyydettiin käteistä. Siirryin kahvion puolelle ja siellä kortti ei käynyt ollenkaan hyväksyivät lopulta Eurot ja saatiin kahvit nisut jäivät syömättä koska vaihtorahaa ei olisi ollut 50€ setelistä. Paikasta jäi positiivinen muistikuva vaikka silmäpuoli myyjä olikin vaimon mielestä pelottava. Takaisin sateeseen ja suoraan sakkoansaan, jossa paikallinen polliisi olis välttämättä halunnut sakottaa perusteetomasti (no en kerennyt löysätä vauhtia ihan merkille, mutta kaverin mielestä mulla oli 20km/h enemmän kuin navigaattori ja nopeusmittari näytti) ei ikävä kyllä kelvannut kortti eikä maksulappu, pelkkä käteinen ( olin epärehellinen ja en kertonut 50€ setelistäni) joten sakko jäi tulematta. Moottoripyörällä tankkauspaikkaa kannattaa katsoa vähän aikaisemmin kuin autolla tankin koon vuoksi ja kaks kertaa jäi tankkaamatta koska kysyin etukäteen käykö Mastercard ja osissa huoltoasemia oli täydellisen luovuttamisen meininki. Auto ja moottoripyörälomilla ei mielestäni kannata tuhlata aikaa Itä-Eurooppaan mikäli on siellä jo joskus käynyt. Muutama haikaran pesä talon katolla ei tee aluetta yhtään kiehtovammaksi ainakaan jos sattuu huonot kelit. Toki jos haluat pönkittää itsetuntoasi ja tunnet ylemmyyden tunnetta toisten kurjuudesta ja maisemilla ei ole väliä niin mikä minä olen ketään kieltämään.


      • Karolus51
        Usko13301 kirjoitti:

        Esimerkkinä kerron oman saapumiseni Liettuaan viime kesänä. Saavuin Puolasta väsyneenä ja märkänä tyhjillä tankin moottoripyörällä Liettuaan. Paskasta kelistä ja Puolalaisesta joustavasta, mutta vaarallisesta liikenteestä huolimatta mielessä oli vielä hyvä aamupala hotel Cristallista Bielystokissa. Pysähdyin ensimmäiselle asemalle siihen rajalta muutama sata metriä. Huoltoaseman puolella kävi kortti pitkän yrityksen jälkeen olin tankannut etukäteen ja levittelin käsiä kun pyydettiin käteistä. Siirryin kahvion puolelle ja siellä kortti ei käynyt ollenkaan hyväksyivät lopulta Eurot ja saatiin kahvit nisut jäivät syömättä koska vaihtorahaa ei olisi ollut 50€ setelistä. Paikasta jäi positiivinen muistikuva vaikka silmäpuoli myyjä olikin vaimon mielestä pelottava. Takaisin sateeseen ja suoraan sakkoansaan, jossa paikallinen polliisi olis välttämättä halunnut sakottaa perusteetomasti (no en kerennyt löysätä vauhtia ihan merkille, mutta kaverin mielestä mulla oli 20km/h enemmän kuin navigaattori ja nopeusmittari näytti) ei ikävä kyllä kelvannut kortti eikä maksulappu, pelkkä käteinen ( olin epärehellinen ja en kertonut 50€ setelistäni) joten sakko jäi tulematta. Moottoripyörällä tankkauspaikkaa kannattaa katsoa vähän aikaisemmin kuin autolla tankin koon vuoksi ja kaks kertaa jäi tankkaamatta koska kysyin etukäteen käykö Mastercard ja osissa huoltoasemia oli täydellisen luovuttamisen meininki. Auto ja moottoripyörälomilla ei mielestäni kannata tuhlata aikaa Itä-Eurooppaan mikäli on siellä jo joskus käynyt. Muutama haikaran pesä talon katolla ei tee aluetta yhtään kiehtovammaksi ainakaan jos sattuu huonot kelit. Toki jos haluat pönkittää itsetuntoasi ja tunnet ylemmyyden tunnetta toisten kurjuudesta ja maisemilla ei ole väliä niin mikä minä olen ketään kieltämään.

        Tätä minä epäilin jo alun alkaen. On jokin ongelma yhdellä huoltoasemalla ja jäädään kiinni kun ajetaan ylinopeutta. Sitten tehdään yleistyksiä koko itäisestä Euroopasta. Jos elämä nyt tällä perusteella noin kurjaa on niin en ymmärrä mitä ylemmyyden tunnetta siitä voisi tuntea. Ja viime kesän reissulla ei tosiaan juuri mitään muuta tehnyt kuin satoi ja yhtään se ei häirinnyt. Vielä vähemmän että se olisi ollut sen itäisen Euroopan vika. Että sinne taas ja maisemilla siinä juuri onkin väliä.


      • niinpä niin taas
        Karolus51 kirjoitti:

        Tätä minä epäilin jo alun alkaen. On jokin ongelma yhdellä huoltoasemalla ja jäädään kiinni kun ajetaan ylinopeutta. Sitten tehdään yleistyksiä koko itäisestä Euroopasta. Jos elämä nyt tällä perusteella noin kurjaa on niin en ymmärrä mitä ylemmyyden tunnetta siitä voisi tuntea. Ja viime kesän reissulla ei tosiaan juuri mitään muuta tehnyt kuin satoi ja yhtään se ei häirinnyt. Vielä vähemmän että se olisi ollut sen itäisen Euroopan vika. Että sinne taas ja maisemilla siinä juuri onkin väliä.

        Joo, ei mulla suurempia ongelmia ole koskaan tuolla välillä ollut. Viimeksi olen ajanut puolasta takaisin suomeen viime sunnuntaina.

        Luottokortin kanssa ongelmia on ollut ainoastaa siksi, että tuo pankkikortti samassa kortissa on outo käsite. Siksi yleensä joudun itse kurottamaan ja valitsemaan ensin sen credit-option, debitin sijaan (luottoyhtiöillä yleensä paremmat valuuttakurssit kuin suoraan pankkikortilla maksettaessa, toki debit toimii yhtä lailla. Ja luottoyhtiöt ovat ongelmatilanteita varten, ne tietää miten kusettajielle tehdään. Muistaa vaan säilyttää kuitit).


      • Ehdoton hankinta
        niinpä niin taas kirjoitti:

        Joo, ei mulla suurempia ongelmia ole koskaan tuolla välillä ollut. Viimeksi olen ajanut puolasta takaisin suomeen viime sunnuntaina.

        Luottokortin kanssa ongelmia on ollut ainoastaa siksi, että tuo pankkikortti samassa kortissa on outo käsite. Siksi yleensä joudun itse kurottamaan ja valitsemaan ensin sen credit-option, debitin sijaan (luottoyhtiöillä yleensä paremmat valuuttakurssit kuin suoraan pankkikortilla maksettaessa, toki debit toimii yhtä lailla. Ja luottoyhtiöt ovat ongelmatilanteita varten, ne tietää miten kusettajielle tehdään. Muistaa vaan säilyttää kuitit).

        Sanakirjaa tarviit www.easyword.org/sanakirja


    • Suomessa enemmän ong

      Olen matkustanut Baltian maiden läpi useita kertoja ja pahinta mitä on tapahtunut oli sakottava poliisi Latvissa. Siitäkin selvittiin selityksellä kiireestä laivalle. Myös alle metrin mittaisissa tolpissa olevia liikenne merkkejä pitää kunnioittaa ns. tietyöalueella, vaikka koko tie työ olisikin vain pientareiden nurmikon leikkuuta. Tiet on samaa tasoa kuin Suomessa, joskus jopa paremmat.
      Olen nukkunut autossa matkalla useissa kohdissa ja mitään muuta ei ole tapahtunut muuta kuin yön aikana viereen on voinut tulla auto tai vieressä ollut auto on kadonnut. Minulla on ollut aina sellainen alle 10 000€ auto eli sellainen ei kiinnosta edes autovarkaita. Rajavartiat katsovat auton runkonumerot eli konepelti kannattaa varautua avaamaan joka rajalla, siitä saa myös samalla alibin suomalaisille poliiseille, jotka saattavat uskoa kertomukseen autosi olleen jossain Suomessa yhtäaikaa!!!!!
      Luottokortteja ei kannata yrittää käyttää, ne eivät aina toimi ja kurssi voi olla tosi kallis. Ruoka on matkalla hyvää ja sitä on paljon edullisilla hinnoilla. Aamulla Tallinan satamasta lähtien ehtii jo illaksi Puolaan, jos ei jää pitkäksi aikaa syömään tai katselemaan maisemia. Varsovan keskustan läpi ei kannata mennä aamu eikä ilta ruuhkassa, koska meno on yhtähurjaa kuin kehä 1:llä aamuruuhkassa. Varsovassa on hyvä leirintäalue, jossa on siistejä huoneita edullisesti ja illalla saatat saada kutsun siirtotyöläisten grillibileisiin, joten varaa jotain tarjottavaa muillekin.

      • jiipeevee

        Ajelin menneenä kesänä Tallinnasta Latvian, Liettua ja Puolan kautta Tsekin tasavaltaan ja takaisin. Kokemus oli oikein positiivinen. Tiet olivat hyviä ja pääosin tasaisia, joten auto kulki siellä kuin sukkasillaan verrattuna jyrinään täällä koti-Suomessa. Vain muutamassa kaupungissa oli pahoja kuoppia asfaltissa. Luottokortti oli ehdoton väline matkassa, ja kelpasi joka paikassa matkan varrella. Paikallista valuuttaa jouduin nostaa automaatista vain kerran Liettuassa ja kerran Puolassa, jotta sain maksetuksi esim. pysäköinnin automaattiin. Majoitusta halpaan hintaan (=18...50 eur kahdelta) löytyi ilman ennakkovarausta jokaisena yönä. Yhtään kertaa ei tarvinnut minkään maan rajoilla edes pysähtyä, tarkastuksista puhumattakaan, vaan matka sujui oikein jouhevasti. Liikennekäyttäytyminen siellä on hieman totuttua villimpää, joten ohitetuksi joutuu jatkuvasti, jos ajelee rajoitusten mukaan. Voin kuitenkin vilpittömästi suositella reittiä, sillä maisemat matkalla ovat kauniita, tien varret ovat siistejä ja ihmiset yleensä ystävällisiä. Minkäänlaista uhkaa turvallisuuden suhteen en havainnut, eikä autoon yritetty tunkeutua.


      • Expat

        "Rajavartiat katsovat auton runkonumerot eli konepelti kannattaa varautua avaamaan joka rajalla,"
        Vanhaa tietoa. Kaikki kolme Baltian maata sekä Puola ovat paitsi EU:n, myös Schengenin jäseniä, joka tarkoittaa sitä, että raja-asemilla ei tarvitse edes pysähtyä, sillä siellä ei ole ketään pysäyttämässä.

        "Luottokortteja ei kannata yrittää käyttää, ne eivät aina toimi ja kurssi voi olla tosi kallis."
        Ei pidä paikkaansa. Sekä luotto- että debit kortit toimivat käytännössä kaikkialla ja kurssi on yleensä parempi kuin mistään valuutanvaihtokioskista saatu. Sitäpaitsi kaikki kolme baltialaista valuuttaa on sidottu euroon kiinteällä kurssilla, joten kortilla maksettaessa huonon kurssin saaminen ei ole edes mahdollista.


      • matkailu avartaa
        Expat kirjoitti:

        "Rajavartiat katsovat auton runkonumerot eli konepelti kannattaa varautua avaamaan joka rajalla,"
        Vanhaa tietoa. Kaikki kolme Baltian maata sekä Puola ovat paitsi EU:n, myös Schengenin jäseniä, joka tarkoittaa sitä, että raja-asemilla ei tarvitse edes pysähtyä, sillä siellä ei ole ketään pysäyttämässä.

        "Luottokortteja ei kannata yrittää käyttää, ne eivät aina toimi ja kurssi voi olla tosi kallis."
        Ei pidä paikkaansa. Sekä luotto- että debit kortit toimivat käytännössä kaikkialla ja kurssi on yleensä parempi kuin mistään valuutanvaihtokioskista saatu. Sitäpaitsi kaikki kolme baltialaista valuuttaa on sidottu euroon kiinteällä kurssilla, joten kortilla maksettaessa huonon kurssin saaminen ei ole edes mahdollista.

        olen 20 vuotta ajellut ongelmitta baltiassa, kaahatakin voi sakot vain kympeistä satasiin, suomessa sakko tuhansia ja kortti pois, itäeuroopassa 99% tiet asfattia , suomessa 50%, Puolassa saatat löytää kuuluisan miljoonien ylipainoisten rekkojen tekemän rekkauran, suomessa urat/kolot on normaalia asfalttiteillä.
        Autovarkauden olemattomia, tilastojen mukaan Ruotsissa varastettu eniten Suomalaisia autoja tilaston peränpitäjänä tulee latvia, liettuva, puola mutta ylivoimaisesti eniten suomalaisia autoja varastettu suomessa. itäeroopassa näet ihmisiä ym. elämää, suomessa metsää ja satunnainen abc jossa kaikki uskaliaat suomessa liikkujat. Polttoainekin ym. eläminen puolet edullisenpaa kuin länsieuroopassa.
        Eli rohkeasti matkaan.


      • matkailu avartaa kirjoitti:

        olen 20 vuotta ajellut ongelmitta baltiassa, kaahatakin voi sakot vain kympeistä satasiin, suomessa sakko tuhansia ja kortti pois, itäeuroopassa 99% tiet asfattia , suomessa 50%, Puolassa saatat löytää kuuluisan miljoonien ylipainoisten rekkojen tekemän rekkauran, suomessa urat/kolot on normaalia asfalttiteillä.
        Autovarkauden olemattomia, tilastojen mukaan Ruotsissa varastettu eniten Suomalaisia autoja tilaston peränpitäjänä tulee latvia, liettuva, puola mutta ylivoimaisesti eniten suomalaisia autoja varastettu suomessa. itäeroopassa näet ihmisiä ym. elämää, suomessa metsää ja satunnainen abc jossa kaikki uskaliaat suomessa liikkujat. Polttoainekin ym. eläminen puolet edullisenpaa kuin länsieuroopassa.
        Eli rohkeasti matkaan.

        Turvallista siellä on, kun pitää vaan järjen mukana matkustaessa. Itse huomasin että yleisesti huoltoasemilla bensan voi maksaa luottokortilla (mastercard, visa) mutta kahviossa kävi vain käteinen raha.

        Mä suosittelen.


      • Numppa
        pekka_v kirjoitti:

        Turvallista siellä on, kun pitää vaan järjen mukana matkustaessa. Itse huomasin että yleisesti huoltoasemilla bensan voi maksaa luottokortilla (mastercard, visa) mutta kahviossa kävi vain käteinen raha.

        Mä suosittelen.

        Käytiin katsomassa MM-rallia Puolassa,mitään ongelmia ei ollut jos ei lasketa pelottavasti laskenutta polttoainemittaria ja auki olevat huoltoasemat oli kortilla.
        Kortteja ei käytetty vaan olimme varanneet kunkin maan käteistä sen verran että saimme tankin täyteen joka maassa.

        Tämä puolan hulluksi kehuttu liikenne ei nyt niin kummoinen ollut,normi ruuhka ajoa.
        Tutkia oli mutta kun ajoi rajoitusten mukaan ei ongelmia ollut.
        Suosittelen reittiä.


    • mlksz74

      Viimeksi keväällä käydessäni Puolassa joka paikassa matkan varrella kävi visa electron. Sillä sain maksettua bensat, kahvit ym. Halvemmaksi tuli kuin käteisnostot automaateista. Matka on aina sujunut ongelmitta ja vauhdikkaaseen menoonkin tottuu. Puolan puolella toisten ohitustilanteet saavat joskus veren hyytymään!!! Myös tien penkat ovat ahkerassa käytössä. Pahimmillaan kapealla tiellä puski neljä rekkaa rinnakkain kun kahden rekan piti väkisin lähteä ohittamaan yhtä aikaa. Ulkomaiset rekat ne ovat Puolan teillä ne pahimmat joista on hyvä pysytellä kaukana. Huumepäissään kun yrittävät pysyä hereillä rynniessään halki euroopan nukkumatta välillä.

      • Kesää odottava

        Olemme ajelleet Via Balticaa monia kertoja; viimeeksi syksyllä 2009. Mielestämme ajaminen siellä ei ole sen kummempaa kuin muuallakaan. Näitä varoittelijoita ei kannattaisi "kuunnella" - kysyt mistä vaan, niin aina tulee pelkkää negaa. Huoh.
        Me käytetään aina Visa Electronia ja se toimii käytännöllisesti katsoen joka paikassa. Tietysti mukana on aina pieni määrä paikallista valuuttaa.
        Maanteillähän pitää aina sopeutua sen hetkiseen liikenteeseen, missä ikinä ajelee. Noudattaa liikennesääntöjä ja olla tarkkana. Me noudatamme noupeusmerkkejä jopa niin, että poliisiautotkin menevät ohitse. Kaahaten ja Puolassa näin. Emme nyt kyllä mitään nypertelijöitä ole, mutta emme kyllä halua paikallisia sakkojakaan maksella.
        Yövymme yleensä sellaisissa hotelleissa/motelleissa, joissa on vartioitu parkkipaikka. Kaupoissa käydessämme kaupan parkkipaikoilla. Auto on saattanut olla täynnä hankintoja, mutta vaikeaahan autoja on päiväsaikaan isolta parkkipaikalta varastaakaan. Siis, ei niitä varkauksia ihan hysteerisenä kannata pelätä. Ei Baltiassa/Puolassa sen enempää kuin muuallakaan Euroopassa.
        Matkalla syömme aina jossain matkanvarsipaikassa - emme todellakaan missään valkoisten pöytäliinojan ravintoloissa. Voisin sanoa, että joka kerta tarkoitus on toteutunut: ravintoa saatu. Joskus tyydyttävästi ja joskus aivan loistavasti. Esimerkkinä voisin sanoa Motelli Abron, joka sijaitsee Puolan koilliskulmassa olevassa Nowinka-kunnassa. Siellä on loistava ruoka ja aamiainenkin. Kivat yöpymistilatkin. Ja Latvian rajan jälkeen (Tallinnasta päin katsottuna) Liettua pohjoispuolella on vasemmalla tosi mukava (hirsirakennus) ruokapaikka. Olisko kymmenen km rajalta. Tässä vain muutama kiva paikka.
        Ensi syksynä olis taas tarkoitus suunnata Via Balticalle ja ilmeisesti palata Suomeen Ruotsin kautta.
        Hyvää matkaa vaan!


    • issu1111

      Heippa.

      Me on käyty pari kertaa Baltian maissa. Kolme vuotta sitten Viro ja Latvia. Pari vuotta sitten Viro, Latvia ja sieltä Liettuaan. Matka oli turvallinen, ainakin vanhalla autolla. Latviassa ja Liettuassa ei autoa kannata jättää parkkiin kuin paikkoihin, jossa on kameravalvonta tai aidat (siis yön yli). Tälläaisia paikkoja ovat hotellien parkkipaikat ja myös "kesähotellit", eli ainakin Riikasta löytyy kouluja joissa voi yöpyä kesäloma-aikaan (tarkista koulujen loma-ajat n. juhannuksesta eteenpäin siellä. Niissä on kivat huoneet, vessat käytävillä ja yhteiskeittiöt. Yöpyminen maksoi jotain 13 e/hlö /vrk. Junalla pääsee kivasti sitten Riikan keskustaan.

      • jeesu

        Ei ole mitään ongelmia ollut niin puolassa kuin balttiassankaan. Puolan liikenne on minusta ainakin ihan liian peloteltua ja paikallista valöuttaaa kannaattaa pitää motarimaksuja varten, luottokortti toiminut aina huoltamoilla. Varaa hotellit edellisenä päivänä booking,hotelscom jne niin ei mene aika siihen, ja älä pihistele pariakymppiä niissä, nukut levollisemin. Auton laitoin aina talliin, tuntui ikävältä jättää kadulle 85t€ hintainen avoauto mutta päivällä en edes rosvoja miettinyt(huom korotetut omavastuut useita tuhansia kalleissa autoissa). Muuten ei mitään ongelmia ja liikkuisin siellä ihan millä pelillä tahansa, yleensä ne suomipojan vehkeet ei ole parkkipaikan kalliimpia. Luottokortilla makasaminen on yleensä kaikista halvinta kurssin puolesta. eikun sinne vaan ja silmät auki liikenteessä niin hyvin menee.


    • Mun manit, mulle

      muutosta on tapahtunut.....Latviaan iski LAMA ! Rikollisjoukkiot on lisääntyneet huomattavasti.....
      Huolimaton turisti on vapaata riistaa, varsinkin pimeän aikaan. Olkaa tarkkana, ei kannata pysähtyä metsätaipaleilla.

      • jää himaa itkee..

        liikkuu?? ei yhtään oikeeta komponenttia, mitä pelkäät? että Läski-Berttas antaa haju-pillua Raagan sexy-miehille??


    • Riganieki

      Joitakin käytännön infoja täällä Latviassa asuvana. Ensinnäkin ei sitä auton pysäyttämistä tai pysäköimistä niin tarvi pelätä, että heti vietäisiin. Varovaisuus ja muut järjellä ajateltavat toimenpiteet tietenkin ihan ok.
      Tiet ovat Latviassa pääasiassa Baltian surkeimmat. Lumi sulaa, ja tuntuu, että asfaltti myös. Talven jäljiltä on monin paikoin pahoja aukkoja asfaltissa. Vanteet koetuksella ja tekarit voivat vaihtaa asentoa.
      On syytä myös muistaa, että kaupungin nimikyltti - valkoisella pohjalla oleva musta teksti on myös 50km/h aluerajoitus. Poliiseille EI tarvi maksaa heti paikanpäällä, vaikka antaisivat senkin vaihtoehdon.
      Tallinnan suunnasta Riikaa lähestyttäessä Baltezersin alue on hyvin usein ratsiapaikka.
      Yleinen vinkki ajokäyttäytymisen suhteen. Unohda se suomalainen minä ensin ja ohi et varmasti mene -asenne. Täällä on liikenne kenties agressiivisempaa ja tuntuu holtittomalta, mutta se kyllä toimii ihan jees, ja tietä osataan antaa vaikka tulisitkin kolmion takaa. Pikatiellä saattaa olla ohituksia, vaikka joku
      tulisi vastaankin. Tapana on kuitenkin antaa lisää tilaa sen sijaan, että ohitettavakin kiihdyttäisi vauhtia
      kuten Suomessa yleensä on tapana. Maassa maan tavalla, vaikka se tuntuisikin vähän oudolta. Punaisia päin ajelu ei myös ole niin yleistä kuin Suomessa. Helpolla rysähtää, jos paljon meinaa mennä "vanhoilla vihreillä".
      Riian kiertävä ohitustie on vilkas rekkojen suhteen, kapeahko ja melko huonossa kunnossa. Helpompi on ajaa kaupungin läpi joko aamulla hyvin aikaisin, tai illalla myöhään. Riippuen vähän miten jatkaa, mutta muutama
      kymmenen kilometriä säästyy helpolla eikä ajassa ole kovasti eroa loppujen lopuksi. Ruuhka-aikoina ihan eri juttu. Nesteen kylmäasemat ovat hyviä valintoja. Neste on täällä yleensä se edullisin vaihtoehto, ja polttoaineen laatu on hyvää. Statoil hyvä, mutta kallein vaihtoehto. Sellaisia isoja ruokaravintola-viihdekeskus-kauppa-tankkauspiste kokonaisuuksia ei täällä juurikaan löydy. Suomessahan niitä on paljon.
      Hyvä linkki auto-ongelmien varalle täällä Latviassa www.sos.lv - on myös englanniksi.
      Yleistä Latviasta sekä Liettuastakin löytyy hyvin www.rigatours.net sivuilta - suomeksi!

      • 3500 Kg

        Liikenteessä kun suomessakin,kun vain noudattaa tunnollisesti liikennesääntöjä, mitkä on suurin piirtein samat kuin meilläkin.
        Liikenne on tietysti vilkkaanpaa kuin Suomessa,mukaan lukien Helsinkikin, joten tarkkailtavaa on reilusti
        enemmän.
        Olemme as-autolla olleet liikkeellä, yöpyneet parkki paikoilla,kadunvarsilla,rekkaparkeissa,tarpeen mukaan
        leirintäalueella.
        Kaiken kaikkiaan n.17 eri maassa ja vielä useammassa kaupungissa,tai paikassa,useammalla eri reissulla.
        Missään ei ole ollut mitään ongelmaa tai häiriötä,yöpymisen suhteen.
        Tiet Palttiassa on samaa tasoa kuin täälläkin,Puolassa on samanlainen paikkaustapa kuin suomessakin,
        mätkästään kasa asfalttia kuoppaan!!! Kyllä liikenne tasottaa,, eli patteja löytyy.
        Dieseliä olen tankannut paikallisilta jakelijoilta, halvenpaa ja kuluu vähemmän,so.energia pitoisempaa.
        Kiire KANNATTAA jättää kotiin, sillä kylien läpiajo on hidasta,ja niitä riittää!!
        Moottoritiet on nopeita, niillä EI OLE paljoakaan katsottavaa.


      • lomareino
        3500 Kg kirjoitti:

        Liikenteessä kun suomessakin,kun vain noudattaa tunnollisesti liikennesääntöjä, mitkä on suurin piirtein samat kuin meilläkin.
        Liikenne on tietysti vilkkaanpaa kuin Suomessa,mukaan lukien Helsinkikin, joten tarkkailtavaa on reilusti
        enemmän.
        Olemme as-autolla olleet liikkeellä, yöpyneet parkki paikoilla,kadunvarsilla,rekkaparkeissa,tarpeen mukaan
        leirintäalueella.
        Kaiken kaikkiaan n.17 eri maassa ja vielä useammassa kaupungissa,tai paikassa,useammalla eri reissulla.
        Missään ei ole ollut mitään ongelmaa tai häiriötä,yöpymisen suhteen.
        Tiet Palttiassa on samaa tasoa kuin täälläkin,Puolassa on samanlainen paikkaustapa kuin suomessakin,
        mätkästään kasa asfalttia kuoppaan!!! Kyllä liikenne tasottaa,, eli patteja löytyy.
        Dieseliä olen tankannut paikallisilta jakelijoilta, halvenpaa ja kuluu vähemmän,so.energia pitoisempaa.
        Kiire KANNATTAA jättää kotiin, sillä kylien läpiajo on hidasta,ja niitä riittää!!
        Moottoritiet on nopeita, niillä EI OLE paljoakaan katsottavaa.

        Heinäkuussa on tarkoitus ajaa Balttian läpi Itävaltaan. Kannattaako diiseli tankata ennen rajan ylitystä a) Virossa, B) Latviassa, C) Liettuassa, D) Puolassa E) ajaa höyryillä ja varakannulla Itävaltaan saakka ?


      • LeComte
        lomareino kirjoitti:

        Heinäkuussa on tarkoitus ajaa Balttian läpi Itävaltaan. Kannattaako diiseli tankata ennen rajan ylitystä a) Virossa, B) Latviassa, C) Liettuassa, D) Puolassa E) ajaa höyryillä ja varakannulla Itävaltaan saakka ?

        Tällä hetkellä ei Baltian mailla ole merkittävää eroa hinnoissa. Karvan verran edullisempaa on tankata
        Latviassa. Sesonki saattaa vähän heitellä hintoja. Diesen (euroina) tällä hetkellä Latviassa noin 1,02 - 1,03 litralta. Neste on hyvä valinta. Edullisinta ja laatu on hyvää.


    • Virkeenä perille

      Miks Via Balticalla kun lähes samoin kustannuksin pääse Stadista Finlinesilla Jos olet lähtenyt toissapäivänä n. klo 12.00 olet parin kivan meriyön jälkeen Travemuendessä kol 8.00 ja olet Saksassa . Muista ja laske kanssa että laivalla sisältyy 3 upeeta atreiaa päivässä matkan hintaa. Vaika Baltian maissa poltoaineen hinnat oavt meidän hintoja edullisemmat niin 1000 km sitä joka tapauksessa kuluu aikalailla, yöpymiseen menee rahaa samoin syömiseen, lauttamaksuun Tallinaan. Laske suosittelen: minä en enää Baltian teille mene vaan Itämerelle.

      • Lentäjän Poika

        Niin, joillakin on aikaa ja hermoja lorvia laivalla, jotkut, kuten minä, haluaa olla tien päällä. Tallinnasta ajaa kevyesti päivässä Varsovaan, tarvittaessa vielä pidemmällekin, eli ts. siinä vaiheessa kun sinä vielä kellut Itämerellä miettien mitä tekisi, niin minä olen jo kaukana.


    • ei ongelmia

      Ajettiin viime kesänä Tallinnasta Unkariin Baltian maiden, Puolan ja Slovakien kautta, tullessa koukattiin vielä Kroatiassa, Sleveniassa ja Itävllassa. Mitään ongelmia ei ollut. Patka oli todella positiivinen kokemus. Tiet olivat joitain pieniä pätkiä lukuunottamatta erinomaisessa kunnossa. Liikenne välillä vähän raisumpaa kuin täällä meillä, mutta siihen pitää tietysti osata varautua, kun ulkomaille lähtee.

      Lähes kaikki; bensat, ruuat yms. maksettiin luottokortilla, kun ei haluttu joka käänteessä olla vaihtamassa valuuttaa. Useimmat maathan tuolla eivät ole euro-maita. Mitään ongelmia ei ollut korttienkaan kanssa. Kaikkialla kelpasi, mm. joka ikisellä huoltoasemalla, missä tankattiin. Mitään ylimääräistä ei ole jälkikäteen luottokorttilaskuille ilmaantunut.

      Rajavalvontaa siellä ei enää ole muualla kuin Kroatian rajalla. Kaikki muut maat kuuluvat Schengeniin nykyään ja rajapisteet on suljettu. Sen kun ajat vain läpi. Kroakiankin rajan ylitys oli läpihuutojuttu, vähän vilkaisivat passeja, ei mitään muuta.

      Yöpaikkoja löytyy, niin leirintäalueita kuin hotellejakin, ja halpaa on, samoin kuin ruoka. Esim. Slovakiassa (on muuten euromaa) meinasi iskea ostoshulluus, kun kaikki oli niin käsittämättömän edullista.

      Ainut ongelma poliisin kanssa tuli Itävallassa. Siellä pitää maksaa erillistä maksua moottoritieden käytöstä. Ajoimme yhdestä kylästä harhaan ja maisematien sijaan jouduimme moottoritielle. Seuraavan kerran kun pysähdyinne ensimmäiselle mahdolliselle huoltoasemalle, tuli poliisi heti juttusille. Sakkoa tuli 150 euroa, eikä mitkään turistiselitykset auttaneet. Senkin maksoin Visalla ja oikein on summa veloitettu tililtä.

      Ei muuta kuin menoksi. Ehdottomasti lähtisin heti uudellen, ja mieluummin ajan Baltian maiden kautta kuin Ruotsin kautta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      77
      2325
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1801
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      170
      1689
    4. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1412
    5. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1408
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      296
      1281
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      138
      1158
    8. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1094
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1083
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      55
      958
    Aihe