Puutalon suojelu ?

Apuva !

Jos vanhaa puutaloa esitetään suojeltavaksi (ympäristöviranomaiset sitä kai yrittävät vai kuka muu sellaisen asian voi panna liikkeelle ?) , voiko omistaja kieltäytyä asiasta vai onko hän tässä täysin viranomaisten armoilla ? Mitä kaikkea tälläinen suojelupäätös voi pitää sisällään ? Saako omistaja enää itse yhtään päättää mitä talossa tehdään ja jos joku toinen määrää, niin kuka kaiken maksaa ? Voiko saada jotain sanktioita, jos ei tee kuten määrätään

1

524

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suojelupoliisi-73

Omistaja voi tietysti vastustaa suojelua mutta lopullisesti hän ei sitä voi kieltää, toki hidastaa voi. Suojelupäätöksiä on myös monenlaisia. Niillä voidaan suojella esim. vain julkisivut, jotkut sisätilat (esim. kauniit porrashuoneet) tai koko "miljöö", siis myös pihapiiri ulkorakennuksineen. Riippu ihan kohteesta miten milloinkin menetellään. Lähtökohtana on kuitenkin se että kokonaan rakennusta ei enää voi hävittää jos se on suojeltu. Omistajalla on toki edelleen päätösvaltaa omistamansa rakennuksen suhteen mutta suojelun asettamissa rajoissa. Rajat tulevat ilmi mm. niin että kohteeseen anottavat rakennusluvat tarkistetaan normaalia tarkemmin ja niistä pyydetään lausunto museovirastolta joka voi myös valvoa korjaustoimia ja niiden suunnittelua.
      Suojelusta ei siis sinänsä ole mitään varsinaisia kuluja mutta niitä voi tulla kalliimpien korjauskulujen muodossa ja niin että omistaja on velvollinen pitämään talon sellaisessa kunnossa että se ei tuhoudu kokonaan. Sanktiot tulevat käsittääkseni samojen pykälien mukaan kuin muutkin rikkomukset rakennusmääräyksiä tai kunnan antamia rakentamisoheita kohtaan.
      Ei suojelu siis mikään maailmanloppu ole. Sen voi ottaa myös niin että omistaa erityisen arvokkaan rakennuksen. Kovin helposti ei nimittäin Suomessa rakennuksia suojella. Päinvastoin meillä on annettu purkaa paljon sellaista jota on jälkeenpäin kaivattu takaisin. On myös hyvä että katsotaan vähän tarkemmin mitä vanhoille taloille tehdään. Liian paljon on nähty myös vääränlaisilla ikkunoilla tai julkisivuverhouksilla pilattuja vanhoja rakennuksia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      66
      4500
    2. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      105
      3505
    3. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      37
      3208
    4. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2628
    5. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      47
      2523
    6. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      5
      2139
    7. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      22
      2014
    8. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      197
      1913
    9. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      395
      1552
    10. Huomenta kulta

En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo
      Ikävä
      9
      1418
    Aihe