Henkilökohtainen avustaja

helpottunut

Nyt loppui kotipalvelijattarena olo. Pääsin onnekseni pois avustajan töistä!
Koin olevani siivooja, ruoanlaittaja, palvelija kaikella saralla. Toki hommat olisivat minulle kuuluneet JOS kotona ei olisi oleillut myöskin avustettavan puoliso (naispuolinen) toimeettomana. Rouvalla oli vaan tapana teettää avustajalla lähes kaikki kotityöt ja kävellä sohvan pohjalta suoraan valmiiksi katettuun ruokapöytään. Harvoin meidän kulttuurissa mies hoitaa aina rouan valmiiksi, niin että lorvaileva vaimo vaan lompsii valmiille!!
Toinen juttu joka raivostutti oli se, ettei työkavereita saanut tuntea. Työnantaja palkkasi kaikki avustettavat eri paikkakunnilta, jotta työntekijät ei tuntisi toisiaan, eikä tutustuisi vapaa-ajallaan. Vaikka ilmaisi halukkuuden tutustua työkavereihin, ei työnantaja halunnut sitä. Varmaan pelkäsi, että hänen käyttäytymisestään ja työn teettämisestään puhutaan muualla kuin hänen edessään.
Olen aiemmin ollut avarakatseinen ihminen. Halunnut tutustua erilaisiin ihmisiin. Nyt huomaan ahdistuvani, kun näen ihmisen joka liikkuu pyörätuolilla. Tulee mieleen, että ovatko he kaikki avustajilleen yhtä häikäilemättömiä ja pitävätkö he avustajia kotipiikana, jolla voi teettää kaikki epämieluisat työt, joita muilla perheen jäsenillä ei kiinnosta tehdä. Tässä tapauksessa ainakin näin ihmisiä jotka pitävät tiukasti kiinni omista oikeuksista, valittavat kaikesta mikä ei mene heidän mielen mukaan.

Huoh! Onneksi pääsin tilanteesta eroon! En enää koskaan, ikinä lähde kenenkään kotiorjaksi!

51

3426

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-avustaja

      ainoastaan että tein pihatöitä ja avustettava oli sisällä. Nostin perunoita, keräsin marjoja, poimin omenoita ja tietenkin väärin... onhan vajaan kahden hehtaarin tontti kova hoidettava, varsinkin jos itse ei pääse sitä hoitamaan, mutta onko henkilökohtaisen avustajan työ pelkästään puutarhan hoitoa? ei, ei ja vielä kerran ei. Jotenka otin tänään loparit. Jee :)

      nyt olisi hyvä paikka kuntien tarkistaa avustajien työt, koska näitä avustajia käytetään väärin!!

      • helpottunut

        Eihän kunta puutu avustajan työnkuvaan. Avustettava saa hyväksikäyttää avustajaa mielin määrin, niin kauan ku selkäranka avustajalla kestää. Mutta tänään otan sille, että mun kohdalla se on loppu! :D


      • ahistaa

        Kiinnostais tietää kuinka otit loparit, kun itteni tekis miel tehdä just samoin! Oikeammin haluisin päästä hommasta eroon ilman että tulee karenssia liiton ansiosidonnaiseen päivärahaan...Mäkin pääasiassa siivoon helvetinmoista taloa ja teinien sotkuja, toimin eläintenhoitajana ja pyykkääjänä ja joudun tekeen ylitöitä joista mulle ilmoitetaan vasta viime kädessä. Olen ihan tympääntynyt koko hommaan ja siitä ei saa ees kunnollista liksaa elämiseen! Eikä sitte ole mitään sopparia kuten KVTES taikka TES vaan sovelletaan VAAN YLEISTÄ TYÖAIKALAKIA!! Siis kuinka pääsen irti tästä orjuuttamisesta ilman enempiä taloudellisia vahinkoja?? Vai onko se sula mahdottomuus- nyt olen toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella.


      • helpottunut
        ahistaa kirjoitti:

        Kiinnostais tietää kuinka otit loparit, kun itteni tekis miel tehdä just samoin! Oikeammin haluisin päästä hommasta eroon ilman että tulee karenssia liiton ansiosidonnaiseen päivärahaan...Mäkin pääasiassa siivoon helvetinmoista taloa ja teinien sotkuja, toimin eläintenhoitajana ja pyykkääjänä ja joudun tekeen ylitöitä joista mulle ilmoitetaan vasta viime kädessä. Olen ihan tympääntynyt koko hommaan ja siitä ei saa ees kunnollista liksaa elämiseen! Eikä sitte ole mitään sopparia kuten KVTES taikka TES vaan sovelletaan VAAN YLEISTÄ TYÖAIKALAKIA!! Siis kuinka pääsen irti tästä orjuuttamisesta ilman enempiä taloudellisia vahinkoja?? Vai onko se sula mahdottomuus- nyt olen toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella.

        Hommasin eri työpaikan ja otin lopputilin.
        Minulla työvuorot saattoivat vaihtua viikon aikana neljä kertaa, vapaalla lueskelin vaan työnantaja tekstiviestejä mitä nyt... miten työnantaja sittenkin haluaa työvuorojen menevän. Jos ei passannut, tuli viestiä: " eikö mitenkään passais..." hoh hoi! Koita sitten olla vapaalla ja levätä, kun työnantaja pommittaa koko ajan kännykkään!
        Onnea vaan tulevaisuuteen, kannatan lopputiliä ja muutosta elämään! Kellään tarvi alistua kaikkeen!


      • ahistaa
        helpottunut kirjoitti:

        Hommasin eri työpaikan ja otin lopputilin.
        Minulla työvuorot saattoivat vaihtua viikon aikana neljä kertaa, vapaalla lueskelin vaan työnantaja tekstiviestejä mitä nyt... miten työnantaja sittenkin haluaa työvuorojen menevän. Jos ei passannut, tuli viestiä: " eikö mitenkään passais..." hoh hoi! Koita sitten olla vapaalla ja levätä, kun työnantaja pommittaa koko ajan kännykkään!
        Onnea vaan tulevaisuuteen, kannatan lopputiliä ja muutosta elämään! Kellään tarvi alistua kaikkeen!

        Se on varmaa että nostan kytkintä heti kun vaan mahdollista! Ottaisin loparit välittömästi jossei siitä tulis sanktioita liiton kanssa. On se kyllä kuntien ja kaupunkien röyhkeetä tällai ihmisiä nöyryyttää ja orjuuttaa ilman kelpo palkkaa tai mitään oikeuksia!!! Jos keksisin keinon millä päästä nyt irti tuosta paikasta ilman karenssia lähtisin heti- otan myös vinkkejä vastaan enempi kuin kiitollisena.


      • ei oo helppoo
        ahistaa kirjoitti:

        Kiinnostais tietää kuinka otit loparit, kun itteni tekis miel tehdä just samoin! Oikeammin haluisin päästä hommasta eroon ilman että tulee karenssia liiton ansiosidonnaiseen päivärahaan...Mäkin pääasiassa siivoon helvetinmoista taloa ja teinien sotkuja, toimin eläintenhoitajana ja pyykkääjänä ja joudun tekeen ylitöitä joista mulle ilmoitetaan vasta viime kädessä. Olen ihan tympääntynyt koko hommaan ja siitä ei saa ees kunnollista liksaa elämiseen! Eikä sitte ole mitään sopparia kuten KVTES taikka TES vaan sovelletaan VAAN YLEISTÄ TYÖAIKALAKIA!! Siis kuinka pääsen irti tästä orjuuttamisesta ilman enempiä taloudellisia vahinkoja?? Vai onko se sula mahdottomuus- nyt olen toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella.

        ÄLÄ missään nimessä tee ylitöitä. Niistä ei makseta ja niitä ei koskaan saa tai oikeastaa kerkeä ottamaan pois. Pyydä tuntivuorolistat. Kun sovitte yhdessä koska teet työt, niin silloin on helppo kieltäytyä ns. ylitöistä!!


      • Anonyymi
        helpottunut kirjoitti:

        Hommasin eri työpaikan ja otin lopputilin.
        Minulla työvuorot saattoivat vaihtua viikon aikana neljä kertaa, vapaalla lueskelin vaan työnantaja tekstiviestejä mitä nyt... miten työnantaja sittenkin haluaa työvuorojen menevän. Jos ei passannut, tuli viestiä: " eikö mitenkään passais..." hoh hoi! Koita sitten olla vapaalla ja levätä, kun työnantaja pommittaa koko ajan kännykkään!
        Onnea vaan tulevaisuuteen, kannatan lopputiliä ja muutosta elämään! Kellään tarvi alistua kaikkeen!

        Mene sairaalaan töihin ja mieti voitko jättää siellä töitäsi tekemettä.Mutta kun tulet toisen ihmisen kotiin voit jättää tai hoitaa huolimattomasti työsi.Avustettava on turvaton sinun kaltaisen ihmisen kanssa.Vaikka se puoliso on siella lotona silloin ja neuvoo sinua , se on merkki että et osaa tai olet lintsari työssäsi.Jos olisit tehnyt työsi Hkunnolla tarvitse neuvoa. Jos olet avustajana 5h/ pv on ilkeä puoliso vastuussa 20h/vrk. Voit vihata siivoomista haluat vain olla henkilökohtainen avustaja.Tuhoat toisen kodin huolimattomalla siivouksella jätät jääkaappiin kaatuneet maidot hapantumaan.Tukit viemärit rasvalla joka maksaa avustettavalle paljon putkien puhdistus.Älä koskaan mene ihmisen auttamis työhön olet siellä sopimaton henkilökohtainen avustajaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mene sairaalaan töihin ja mieti voitko jättää siellä töitäsi tekemettä.Mutta kun tulet toisen ihmisen kotiin voit jättää tai hoitaa huolimattomasti työsi.Avustettava on turvaton sinun kaltaisen ihmisen kanssa.Vaikka se puoliso on siella lotona silloin ja neuvoo sinua , se on merkki että et osaa tai olet lintsari työssäsi.Jos olisit tehnyt työsi Hkunnolla tarvitse neuvoa. Jos olet avustajana 5h/ pv on ilkeä puoliso vastuussa 20h/vrk. Voit vihata siivoomista haluat vain olla henkilökohtainen avustaja.Tuhoat toisen kodin huolimattomalla siivouksella jätät jääkaappiin kaatuneet maidot hapantumaan.Tukit viemärit rasvalla joka maksaa avustettavalle paljon putkien puhdistus.Älä koskaan mene ihmisen auttamis työhön olet siellä sopimaton henkilökohtainen avustajaksi.

        Minä en välitä.


    • Male

      Avustajana oleva mies.
      Oli hienoa että ryhdytään kirjoittelemaan tälle palstalle henkilökohtaisenavustajan työ suhteeseen liittyvistä ongelmista niitä kyllä riittää ,itse olen ollut vuosia ja tiedän monia ongelma kohtia,,se ei ole oikein että vammainen on työn antaja eihän monet vammaiset edes pysty mitään velvoitteita hoitamaan (palkan maksu ynnä muut kirjalliset tehtävät) johtuen halvauksesta, tai muusta sairaudesta.Kirjoittelen lisää jos jotakuta kiinnostaa,myös itse toivoisin että tulisi paljon kirjoituksia palstalle.terveisiä kaikille jotka tekevät tätä henkilökohtaista avustusta

    • Enni12345

      Ihan päinvastainen kokemus. Työnantajani kommunikoi pitkälle vain yhdellä suht toimivalla kadellään, joten hän ei pahemmin käskettänyt. Hänen lapsensa olivat päinvastoin huolissaan työntekijöiden jaksamisesta (meitä oli yhteensä 6 ja kaikki samalta paikkakunnalta, tämä oli työnantajani toive) ja järjestivät ohjelmaa. Rouvan kuoltua oli haikea olo, mutta en kyllä enää siihen hommaan lähtisi syystä että: Hlö. koht. avustajana menee (ainakin minun tapauksessani) niin syvälle toiseen perheeseen, että en moista enää välitä kokea. Oman puolison perheessä on ihan riittävästi kestettävää ;-)

      Ei kun tosissaan, jos sattui huonoja päiviä kyläilemässä olevilla omaisilla niin sai kuulla turhan vaikeita juttuja toisistaan ja liian kaukaista historiaa. Mielestäni vain työnantajani olisi ollut sopiva puheenaihe, en näe syytä, miksi kertoisin omaisille omista asioistani, riittää, että mielestään hoidan heidän omaistaan hyvin, eikö? Ammatillisuus ennen kaikkea, helpompi kaikille. Voi pojat... On heitä mahtanut kaduttaa jotkut sanomiset, mutta toivottavasti purkautumisissa oli myös se takana, että tiesivät voivansa luottaa, ei huolta, ei ole paljastuskirjoja tulossa :-D

      • kello5

        Moi!
        Olen ensimmäistä kertaa avustajan hommissa ja tehnyt niitä alle vuoden. Olen huomannut että henkisesti työ on erittäinkin rankkaa välillä. Koen myös sen raskaana tosiaankin kun ei ole sitä tai niitä työkavereita. Palkka on ihan ok,ilman sitä en tekisi päivääkään tälläista työtä. Palkkani 10 e tunti. Siivousta, siivousta,siivousta ja vielä kerran siivousta. Kivojakin päiviä on ollut, mutta ahdistavinta tietty avustettavan kaksinaamaisuus. Voimia kaikille työtä tekeville, se on arvokasta ja vaativaa kun asiallinen täytyy työntekijän yrittää olla vaikka naamalle syydettäisiin mitä tahansa.


      • Anonyymi
        kello5 kirjoitti:

        Moi!
        Olen ensimmäistä kertaa avustajan hommissa ja tehnyt niitä alle vuoden. Olen huomannut että henkisesti työ on erittäinkin rankkaa välillä. Koen myös sen raskaana tosiaankin kun ei ole sitä tai niitä työkavereita. Palkka on ihan ok,ilman sitä en tekisi päivääkään tälläista työtä. Palkkani 10 e tunti. Siivousta, siivousta,siivousta ja vielä kerran siivousta. Kivojakin päiviä on ollut, mutta ahdistavinta tietty avustettavan kaksinaamaisuus. Voimia kaikille työtä tekeville, se on arvokasta ja vaativaa kun asiallinen täytyy työntekijän yrittää olla vaikka naamalle syydettäisiin mitä tahansa.

        Se kaksinaamaisuus on tosiaan verissä avustettavilla. Itsellä on jonkinmoinen suodatin tullut. Ei kaikesta tarvitse välittää tai ottaa itseensä. Huumorilla voi kuitata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se kaksinaamaisuus on tosiaan verissä avustettavilla. Itsellä on jonkinmoinen suodatin tullut. Ei kaikesta tarvitse välittää tai ottaa itseensä. Huumorilla voi kuitata.

        Totta. Ei kaikkea tarvitse kuunnella.


    • mies 51

      Moi kaikki henkilökohtaiset avustajat.Se on aika mielivaltaista miten vammaiset työtä tiettävät (saavat leikkiä työnantajaa) kun ei ole mitään työehtosopimuksia niin ala on ihan huono, minullekin työn antaja sanoi että hän voi tiettää kaikkia mitä hänkin tekisi terveenä ollessaan,ja hän kyllä tietti,tein rivitalo asuntoon täyden sisäremontin,itse kyllä epäilen vieläkin olisko sittenkään tarvinnut tehdä.ja kaikkea muuta kivaa riitti ettei ollut minuutinkaan rauhaa hengähtää.olen sittemmin vaihtanut paikkaa joten teen samoja hommia edelleen.tässä työssä on kovin eriarvoisessa asemassa missä kunnassa sattuu työtä tekemään kovin on kirjavaa niin tuntipalkka kuin ylityö lisien maksaminenkin.minulle kunnasta sanottiin että noudatetaan kotiavustajan palkka ehtoja.mutta ei käytännössä,,,että silleen,toivoisin kuulla toisten ongelma tilanteita kirjoitelkaa,,,

      • Avustaja myös

        niin, siihenhän on kohta "työtehtävät", knu tätä osioa täytätte, käykää läpi työnantajan kanssa, mitkä on teidän tehtävät, ja kirjaatte nämä siihen ylös. Jos työnantaja on alkamassa teettämään sen jälkeen jotain, mitä ei ole siihen kirjattu, voitte vapaasti kieltäytyä siitä ilman ongelmaa. En usko, että remontti on henkilökohtaisen avustajan hommaa, ellei siitä erikseen mainita sopimuksessa.


      • helpottunut
        Avustaja myös kirjoitti:

        niin, siihenhän on kohta "työtehtävät", knu tätä osioa täytätte, käykää läpi työnantajan kanssa, mitkä on teidän tehtävät, ja kirjaatte nämä siihen ylös. Jos työnantaja on alkamassa teettämään sen jälkeen jotain, mitä ei ole siihen kirjattu, voitte vapaasti kieltäytyä siitä ilman ongelmaa. En usko, että remontti on henkilökohtaisen avustajan hommaa, ellei siitä erikseen mainita sopimuksessa.

        Juuri minullekkin sanottiin, että avustaja tekee sen mitä työnantaja tekisi itse jos pystyisi. On vaan pikkaisen laaja käsite. Kuuluuko avustajan silloin tehdä kaikki mitä työnantaja keksii? En ainakaan usko, että työnantajani terveenä olisi huolehtinut joka viikko viikko-siivouksen, joka päivä ruoan laiton, leivonnan ym. kaiken kotitaloustyön, kun oli vielä miespuolinen.
        Avustajahan tekee... ja tauoista ei puhuta. Pitäähän vaimon saada levätä, että jaksaa kävellä valmiille!!
        Työnantaja itse mainitsi kerran, ettei halua työntekijöiden tuntevan toisiaan, jotta hän itse voi puhua mitä haluaa toisista työntekijöistä, siis paskaa toisille työntekijöille, eikä jää siitä kiinni, kun työntekijät ei tunne toisiaan, eikä tiedä toisten yhteystietoja, eli kaksinaamainen halusi olla ja kehuskeli vielä sillä.


      • mies 51
        Avustaja myös kirjoitti:

        niin, siihenhän on kohta "työtehtävät", knu tätä osioa täytätte, käykää läpi työnantajan kanssa, mitkä on teidän tehtävät, ja kirjaatte nämä siihen ylös. Jos työnantaja on alkamassa teettämään sen jälkeen jotain, mitä ei ole siihen kirjattu, voitte vapaasti kieltäytyä siitä ilman ongelmaa. En usko, että remontti on henkilökohtaisen avustajan hommaa, ellei siitä erikseen mainita sopimuksessa.

        niin,se on vaikea tilanne kun tehään työsopimusta jos sitä yleensä tehään ollenkaan,vammaislakihan sanoo että vammaisen on itse huolehdittava velvoitteistaan,,,kuis moni vammainen edes pystyy laatimaan työsopimuksen ,,ei minunkohdalla ainakaan ole toteutunut,ainoa mitä työnantaja teki sanoi että täällä noudatetaan kynnys ry,n ohjetta siellä kyllä sanotaan(olen sen opuksen lukenut) että työnantajalla on lähes kaiken kattavat määräykset mitä tietätetään,joten silleeen rupupalkalla alipalkattuja viedään.


      • mies 51
        mies 51 kirjoitti:

        niin,se on vaikea tilanne kun tehään työsopimusta jos sitä yleensä tehään ollenkaan,vammaislakihan sanoo että vammaisen on itse huolehdittava velvoitteistaan,,,kuis moni vammainen edes pystyy laatimaan työsopimuksen ,,ei minunkohdalla ainakaan ole toteutunut,ainoa mitä työnantaja teki sanoi että täällä noudatetaan kynnys ry,n ohjetta siellä kyllä sanotaan(olen sen opuksen lukenut) että työnantajalla on lähes kaiken kattavat määräykset mitä tietätetään,joten silleeen rupupalkalla alipalkattuja viedään.

        Vielä jäi mainitsematta,että meidän pitäisi järjestytyä meitä alkaa olla jo aika liuta ja koko ajan määrä kasvaa se johtuu uuden lain myötä,vammaisilla on kynnys ry meillä avustajilla ei minkään näköistä järjestöä takana josta saataisiin tukea ja ohjeita


      • Miksi ei?
        helpottunut kirjoitti:

        Juuri minullekkin sanottiin, että avustaja tekee sen mitä työnantaja tekisi itse jos pystyisi. On vaan pikkaisen laaja käsite. Kuuluuko avustajan silloin tehdä kaikki mitä työnantaja keksii? En ainakaan usko, että työnantajani terveenä olisi huolehtinut joka viikko viikko-siivouksen, joka päivä ruoan laiton, leivonnan ym. kaiken kotitaloustyön, kun oli vielä miespuolinen.
        Avustajahan tekee... ja tauoista ei puhuta. Pitäähän vaimon saada levätä, että jaksaa kävellä valmiille!!
        Työnantaja itse mainitsi kerran, ettei halua työntekijöiden tuntevan toisiaan, jotta hän itse voi puhua mitä haluaa toisista työntekijöistä, siis paskaa toisille työntekijöille, eikä jää siitä kiinni, kun työntekijät ei tunne toisiaan, eikä tiedä toisten yhteystietoja, eli kaksinaamainen halusi olla ja kehuskeli vielä sillä.

        En tajua mitä fyysinen sukupuoli vaikuttaa asiaan...kyllä meillä ainakin mies hoitaa ruuanlaiton yms pääosin, on mua paljon taitavampi niissä hommissa. Ei tuollaiset saa enää olla sukupuolikysymyksiä!!


      • siksi ei
        Miksi ei? kirjoitti:

        En tajua mitä fyysinen sukupuoli vaikuttaa asiaan...kyllä meillä ainakin mies hoitaa ruuanlaiton yms pääosin, on mua paljon taitavampi niissä hommissa. Ei tuollaiset saa enää olla sukupuolikysymyksiä!!

        Jos avustaja sen jokä päivä laittaa, ei se ole MIEHESI joka sitä ruokaa laittaa.


      • Vammainen koko ikä
        mies 51 kirjoitti:

        Vielä jäi mainitsematta,että meidän pitäisi järjestytyä meitä alkaa olla jo aika liuta ja koko ajan määrä kasvaa se johtuu uuden lain myötä,vammaisilla on kynnys ry meillä avustajilla ei minkään näköistä järjestöä takana josta saataisiin tukea ja ohjeita

        En tiedä mistä päin Suomea te kaikki olette, joilla on huonoja kokemuksia toimia henkilökohtaisina avustajina. Teidän pitäisi perustaa yhdistys jos siltä tuntuu. Tietty tarvitsette tietoa, miten toimia työntekijöinä.

        Uusi vammaispalvelulaki tuli voimaan syyskuussa ja hyvä niin, koska näin moni vammainen pääsee elämää "normaalia" elämää avustajan turvin. Mitä työsopimuksen tekoon tulee, niin kyllä siihen pitäisi löytyä apu, jos itse työnantaja ei ole kykenevä itse sitä laatimaan.

        Meillä on Kynnys ry ja HETA-liitto (henkilökohtaisten avustajien työnantajien liitto ), mutta on myös avustajasta kiinni, miten hän ottaa asioista itse selvää.

        Työehtosopimuksiin on tulossa muutoksia vihdoinkin. HETA-liito ja JHL tekee nyt yhteistyötä mm ja yrittävät saada avustajien asioita parempaan kuntoon.


    • .................

      Jos on vaikka puolipäiväisesti lapsen avustajana perheen kotona, niin mitä voidaan odottaa? Ymmärtääkseni silloin voi kieltäytyä yleisistä kodinhoidon tehtävistä ym., kun lapsi on asiakas ja kunta työnantaja?

      • ulpuri

        No, jos tämä lause toimii työnkuvana: avustaja tekee kaiken mitä avustettava tekisi jos olisi terve, niin tuskin lapsi kodinhoitaja olisi..


      • Anonyymi
        ulpuri kirjoitti:

        No, jos tämä lause toimii työnkuvana: avustaja tekee kaiken mitä avustettava tekisi jos olisi terve, niin tuskin lapsi kodinhoitaja olisi..

        Eli jos avustettava on vammainen lapsi niin minä rakentelisin legoilla ja huutelisin vessassa Pyyhkimään. Sitähän lapset tekee,etenkin terveet. Riippuu toki iästä. 🤣🤣


    • ei paljo huvita

      Kaikista kivointa olis kun ei tarvis tehdä yhtään mitään ja palkka, mielellään vähintään 3000€ tulis joka kuukausi plakkariin. Työn teko on niin tylsää.

      • ulpuri

        taisi jonkusen nilkkaan kolahtaa! heh heh


    • Avustaja_myöskin

      Minä taas avustan henkilöä, joka on manipuloinnin ja vittuilun mestari! Siivota ei tarvitse eikä laittaa ruokaa. Fyysisesti kevyttä ja helppoa työtä. Lääkehoitokin tulee muuta kautta, joten ei tarvitse kymmentä pilleriä laittaa itse kuppiin. Mutta kun työnantaja itse on välillä ku piru. Mm. eilen käski tulemaan ensin luokseen ja hetken päästä sitten huusikin että "painu helvettiin". Saa raivareita ja silloin tavarat lentelee. Toissailtana sanoi, miten näyttäisin ihan lutkalta joka vie toisten poikaystävät, jos olisin blondi. Kadullakin sitten kutsui mua pari kertaa nimellä "lutka" ja naureskelee vaan päälle. Puhuu jokaisesta avustajasta paskaa muille avustajille. Osa jutuista väärrenneltyjä tai suoranaista valehtelua. Saattaa myös itse sanoa tunti ennen työvuoron päättymistä, että avustaja voi jo lähteä. Jälkeenpäin syyttää samaa avustajaa siitä, kun ei ole ollut työpäivää loppuun asti. Työnantajani on hyvin katkera ja vihainen ihminen. Olen miettinyt inhoaako hän minua siksi, koska elän vaihetta mitä hänkin voisi elää, jos olisi terve. Ehkä liikaa muistutan häntä hänen entisestä, terveestä elämästään.

      Yksikin ilta meni ylitöiksi. Käytin suihkussa mikä jo oma prosessi sinänsä. Sen lisäksi vaihdoin kokonaan uudet vuodevaatteet. Hänellekin vaihdettiin pari kertaa uudet vaatteet. Käytiin lenkillä ja kaupassa. Syötin, vessatin jne. Illalla raivari josta selviämiseen meni oma aikansa ja meni ylitöiksi. Pari peittoa oli sitten jäänyt kasaan lattialle. Sitten se tiuskasi että en kai aio tämmöstä sotkua sinne jättää. Ja koko päivä oltiin tehty asioita mitä halusi tehdä ja kaikki normi-hommat oli suoritettu.

      Työkavereiden tuki ja arvostus on niitä asioita, minkä takia tätä jaksaa tehdä!

      • Avustaja_myöskin

        Ja jotta valittaminen ei loppuisi, niin työnantajallani on varmasti jokaisesta tapaamastaan ihmisestä jotain erityisen pahaa sanottavaa. Hän haukkuu äitiään, äidin miestä, sisarpuoliaan, serkkujaan ja kukaan ei välty hänen "sanktioiltaan". Hän kertoo tarinoita, missä hän on aina tullut väärinkohdelluksi milloin kenenki ihmisen taholta ja avustaja ei voi muuta kuin nyökytellä päätään. Mikäli hän ottaa vastakkaisen kannan niin hlö suuttuu. Avustaja on hänelle kuin terapeutti, jolle hän purkaa pahaa oloaan ja raastavia kokemuksiaan. Hän myös saattaa kieltää avustajaa puhumasta ollenkaan jollekin ihmiselle, kenestä hän ei satu pitämään. Sanoo avustajalle, että "älä sitten puhu sille mitään, jos se sanoo sulle jotain", tai "yritä näyttää ku olisit sille vihainen". Sitten jos toisin toimii, niin hän loukkaantuu tai suuttuu. Olisin valmis myös lopettamaan, mutta pelottaa se työmarkkinatuki ku on niin pieni! Sanktioita ei tulis, koska on määräaikasella sopparilla.


      • ahistaa
        Avustaja_myöskin kirjoitti:

        Ja jotta valittaminen ei loppuisi, niin työnantajallani on varmasti jokaisesta tapaamastaan ihmisestä jotain erityisen pahaa sanottavaa. Hän haukkuu äitiään, äidin miestä, sisarpuoliaan, serkkujaan ja kukaan ei välty hänen "sanktioiltaan". Hän kertoo tarinoita, missä hän on aina tullut väärinkohdelluksi milloin kenenki ihmisen taholta ja avustaja ei voi muuta kuin nyökytellä päätään. Mikäli hän ottaa vastakkaisen kannan niin hlö suuttuu. Avustaja on hänelle kuin terapeutti, jolle hän purkaa pahaa oloaan ja raastavia kokemuksiaan. Hän myös saattaa kieltää avustajaa puhumasta ollenkaan jollekin ihmiselle, kenestä hän ei satu pitämään. Sanoo avustajalle, että "älä sitten puhu sille mitään, jos se sanoo sulle jotain", tai "yritä näyttää ku olisit sille vihainen". Sitten jos toisin toimii, niin hän loukkaantuu tai suuttuu. Olisin valmis myös lopettamaan, mutta pelottaa se työmarkkinatuki ku on niin pieni! Sanktioita ei tulis, koska on määräaikasella sopparilla.

        On tuo sun tilanne ihan sietämätön, ei voi muuta sanoa. Mullakin on työnantajan puolelta noteeraamatta jättämistä, tiuskimista jne muttei onneks tuollaista kuitenkaan. Omia muita juttuja kyllä on. Mua ei kiinnosta koko homma monista eri syistä johtuen enää yhtään, ja etsinkin koko ajan mahdollisuutta jäädä siitä pois...en kyllä suosittele kellekään, ainakaan omien kokemuksien puolesta. Serkullani ollut myös huonoja kokemuksia ja jäikin pois siitä vaikka karenssia paukkuikin, kertoo aika paljon...


      • Avustaja_myöskin
        ahistaa kirjoitti:

        On tuo sun tilanne ihan sietämätön, ei voi muuta sanoa. Mullakin on työnantajan puolelta noteeraamatta jättämistä, tiuskimista jne muttei onneks tuollaista kuitenkaan. Omia muita juttuja kyllä on. Mua ei kiinnosta koko homma monista eri syistä johtuen enää yhtään, ja etsinkin koko ajan mahdollisuutta jäädä siitä pois...en kyllä suosittele kellekään, ainakaan omien kokemuksien puolesta. Serkullani ollut myös huonoja kokemuksia ja jäikin pois siitä vaikka karenssia paukkuikin, kertoo aika paljon...

        Tämän paikan hyviä puolia on mm. juuri tuo fyysinen keveys sekä yhteys muiden avustajien välillä. Ilman avustajien kanssa suoritettuja purkukeskusteluja työtä olisi varmaan mahdoton jaksaa. Työaikoja yleensä noudatetaan ja työvuorot tietää kuukaudeksi eteenpäin ja niihin harvoin tulee muutoksia. Lisäksi jos tulee hätä käteen, on mahdollista hälyttää joku koulutuksen saanut hoitaja paikalle. Työnantajallani jotenkin vaihtelee hyvät jaksot ja huonot jaksot. Hyvän jakson aikana hän on rauhallinen, seurallinen ja mukava. Sellaista henkilöä onkin mukava auttaa. Mutta sitten tuleekin huono jakso ja kaikki on yhtä helvettiä. Minäkin olen "saatanan ämmä" ja "saatanan idiootti". Todellisuudessa hän vihaa itseään mutta siirtää vihansa muihin ihmisiin vihaamalla milloin ketäkin. Pahinta on ilkeily ja kateus. Kerrankin häntä potutti, kun mulla oli päällä paita, millaisen hän haluaisi itselleen. Samoin kuulemma mun kengistä kuuluva kopina ärsytti häntä. Yritä siinä sitten olla.

        Ymmärrän kyllä hyvin, että ko työ ei enää sinua kiinnosta. Olis kyllä hienoa enemmänkin vaihtaa kokemuksia toisten avustajien kanssa. Mikä muuten estää, ettet voisi jäädä työstä pois? Itsellä kohta sopimus lopussa ja mietin tarkkaan, tuleeko siihen jatkoa! Toisaalta pelottaa jonku tuen varassa eläminen.


      • vuosia avustajana
        Avustaja_myöskin kirjoitti:

        Tämän paikan hyviä puolia on mm. juuri tuo fyysinen keveys sekä yhteys muiden avustajien välillä. Ilman avustajien kanssa suoritettuja purkukeskusteluja työtä olisi varmaan mahdoton jaksaa. Työaikoja yleensä noudatetaan ja työvuorot tietää kuukaudeksi eteenpäin ja niihin harvoin tulee muutoksia. Lisäksi jos tulee hätä käteen, on mahdollista hälyttää joku koulutuksen saanut hoitaja paikalle. Työnantajallani jotenkin vaihtelee hyvät jaksot ja huonot jaksot. Hyvän jakson aikana hän on rauhallinen, seurallinen ja mukava. Sellaista henkilöä onkin mukava auttaa. Mutta sitten tuleekin huono jakso ja kaikki on yhtä helvettiä. Minäkin olen "saatanan ämmä" ja "saatanan idiootti". Todellisuudessa hän vihaa itseään mutta siirtää vihansa muihin ihmisiin vihaamalla milloin ketäkin. Pahinta on ilkeily ja kateus. Kerrankin häntä potutti, kun mulla oli päällä paita, millaisen hän haluaisi itselleen. Samoin kuulemma mun kengistä kuuluva kopina ärsytti häntä. Yritä siinä sitten olla.

        Ymmärrän kyllä hyvin, että ko työ ei enää sinua kiinnosta. Olis kyllä hienoa enemmänkin vaihtaa kokemuksia toisten avustajien kanssa. Mikä muuten estää, ettet voisi jäädä työstä pois? Itsellä kohta sopimus lopussa ja mietin tarkkaan, tuleeko siihen jatkoa! Toisaalta pelottaa jonku tuen varassa eläminen.

        Olen toiminut useita vuosia saman henkilön avustajana. Meitä on kolme avustajaa ja teemme työtä vuoroissa. Tarvittaessa on myös muut palvelujärjestelmät käytössä, esim. jos tulee yllättäviä sairauslomia. Olemme saaneet järjestettyä vuorot todella hyvin ja tiedän omat vuoroni pitkälle eteenpäin. Saan peruspalkan lisäksi korvausta ilta-, pyhä- ja lauantaityöstä. Kunta korvaa myös ylityöt. :-) Työaikalain sanelemat ehdot ja etuudet kuuluu myös meille.

        Työ on pääsääntöisesti perushoitoa ja huolenpitoa, kodinhoito jää vähemmälle, sitä tehdään jos/kun keritään. Avustajien toimenkuva on valitettavan laaja, siksi on tärkeää että toimenkuva määritellään työsopimuksessa.

        Olen pitänyt työstäni ja aion jatkaa vielä vuoden, pari kunnes saan terveydenhuoltoalaan liittyvän jatkotutkintoni suoritettua.


      • VAMSKU
        vuosia avustajana kirjoitti:

        Olen toiminut useita vuosia saman henkilön avustajana. Meitä on kolme avustajaa ja teemme työtä vuoroissa. Tarvittaessa on myös muut palvelujärjestelmät käytössä, esim. jos tulee yllättäviä sairauslomia. Olemme saaneet järjestettyä vuorot todella hyvin ja tiedän omat vuoroni pitkälle eteenpäin. Saan peruspalkan lisäksi korvausta ilta-, pyhä- ja lauantaityöstä. Kunta korvaa myös ylityöt. :-) Työaikalain sanelemat ehdot ja etuudet kuuluu myös meille.

        Työ on pääsääntöisesti perushoitoa ja huolenpitoa, kodinhoito jää vähemmälle, sitä tehdään jos/kun keritään. Avustajien toimenkuva on valitettavan laaja, siksi on tärkeää että toimenkuva määritellään työsopimuksessa.

        Olen pitänyt työstäni ja aion jatkaa vielä vuoden, pari kunnes saan terveydenhuoltoalaan liittyvän jatkotutkintoni suoritettua.

        Oli ihan pakko vastata tähän. Itse on cp- vammainen ja toimin työnantajana. Kun luin noita muiden avustajien kommentteja, niin tämä sinun oli ainoa posiivinen juttu täällä. Kyllä luulisin, että yleisesti ottaen avustajan ja avustettavan työsuhde on hyvä, lämminhenkinen. Poikkeuksia tietty on.

        Minulla itselläni on useita avustajia ja jokainen heistä sanoo, että kanssani on kivaa ja helppoa tehdä töitä. Tietty kaikista ei tähän työhön ole. Olen tarkka työnantaja, mutta inhimillinen myös.

        Kun ajattelee asian toisinpäin : Ei kukaan haluaisi olla vammainen tai sairas. Joillekin on iso kynnys päästää omaan kotiin ventovierasta töihin. Ehkä sen takia jotkut sitten tiuskivat....

        Itse otan asiat asioina. Avustajani auttaa minua siinä, mitä en itse pysty tekemään, eikä koskaan ole tullut sanomista. Asun kerrostalossa, niin mitään suurempaa ei tarvitse tehdä. Normaalia kodin pyörittämistä, asioilla käyntiä, välillä harrastuksiinkin pitää päästä.


      • Maryan-80
        VAMSKU kirjoitti:

        Oli ihan pakko vastata tähän. Itse on cp- vammainen ja toimin työnantajana. Kun luin noita muiden avustajien kommentteja, niin tämä sinun oli ainoa posiivinen juttu täällä. Kyllä luulisin, että yleisesti ottaen avustajan ja avustettavan työsuhde on hyvä, lämminhenkinen. Poikkeuksia tietty on.

        Minulla itselläni on useita avustajia ja jokainen heistä sanoo, että kanssani on kivaa ja helppoa tehdä töitä. Tietty kaikista ei tähän työhön ole. Olen tarkka työnantaja, mutta inhimillinen myös.

        Kun ajattelee asian toisinpäin : Ei kukaan haluaisi olla vammainen tai sairas. Joillekin on iso kynnys päästää omaan kotiin ventovierasta töihin. Ehkä sen takia jotkut sitten tiuskivat....

        Itse otan asiat asioina. Avustajani auttaa minua siinä, mitä en itse pysty tekemään, eikä koskaan ole tullut sanomista. Asun kerrostalossa, niin mitään suurempaa ei tarvitse tehdä. Normaalia kodin pyörittämistä, asioilla käyntiä, välillä harrastuksiinkin pitää päästä.

        Itsekin ihmettelen, kuinka paljon ihmisillä on kovin negatiivisia kokemuksia ko.työstä. Minulla kokemukset ovat hyviä. Olen saanut itse valita omaan aikatauluuni sopivat työjat, ja mikäs sen mukavampi lähtökohta työn teolle. Onnekseni avustettavani ei ole myöskään katkeroitunut, vaan on pääsääntöisesti melko elämänmyönteinen ja aktiivinen ihminen, joka etsii aina virikkeitä jaksamiseensa. Hän on mukana harrastustoiminnassa, käy kutsuilla, matkoilla, fysioterapiassa, ja milloin missäkin...Minä seuraan häntä yleensä minne tahansa hän meneekin, eli hän tuo väriä minunkin elämääni. Olen ollut mukana monissa hienoissa ja mukavissa tilaisuuksissa hänen apunaan. Erityisesti olen viihtynyt hänen mökillään, ja olen jopa saanut sitä kesälomalla lainata avomieheni kanssa. Olisin todella montaa kokemusta köyhempi ilman tätä työtäni!
        Joskus käymme yhdessä syömässäkin (siis työajalla). Työpäivääni sisältyy aina ilmainen lounas, jonka minä useimmiten valmistan. (Ajatelkaa millaiset lounaskustannukset työpaikoilla yleensä on!)
        Pidän myös siitä, että lomani ajankohdan saan aina valita vapaasti, ja että työ ei ole mitään liukuhihnatyötä, ainakaan minun tapauksessani. Päivät ovat hyvin erilaisia, ja usein jopa melko leppoisia. Niin ja siivotahan minun ei tarvitse. Heillä käy kerran viikossa siivooja. Avustettavani ei myöskään koskaan häiriköi vapaapäivisin. Lisäksi hän on kiinnostunut asioistani, ja minun lisäkseni myöskin läheisteni kuulumisista ja hyvinvoinnista. Aina löytyy huonojakin puolia, kuten iso vastuu ja huono palkka, mutta silti minusta tässä työssä niitä hyviä puolia on enemmän, ja palkkaakin tärkeämpää on mielestäni työn mielekkyys! Joskus kiireessä arjen keskellä unohdan, miten onnekas saan olla, että olen saanut tämän työn. Kaikkeen työhönhän niin sanotusti "leipääntyy", mutta siinä kun avustettavan mökin rantasaunassa istuu, ja katselee niitä upeita maisemia, muistaa olla kiitollinen, että on tuonkin kaltaisia kokemuksia saanut työnsä kautta kokea!


      • VAMSKU
        Maryan-80 kirjoitti:

        Itsekin ihmettelen, kuinka paljon ihmisillä on kovin negatiivisia kokemuksia ko.työstä. Minulla kokemukset ovat hyviä. Olen saanut itse valita omaan aikatauluuni sopivat työjat, ja mikäs sen mukavampi lähtökohta työn teolle. Onnekseni avustettavani ei ole myöskään katkeroitunut, vaan on pääsääntöisesti melko elämänmyönteinen ja aktiivinen ihminen, joka etsii aina virikkeitä jaksamiseensa. Hän on mukana harrastustoiminnassa, käy kutsuilla, matkoilla, fysioterapiassa, ja milloin missäkin...Minä seuraan häntä yleensä minne tahansa hän meneekin, eli hän tuo väriä minunkin elämääni. Olen ollut mukana monissa hienoissa ja mukavissa tilaisuuksissa hänen apunaan. Erityisesti olen viihtynyt hänen mökillään, ja olen jopa saanut sitä kesälomalla lainata avomieheni kanssa. Olisin todella montaa kokemusta köyhempi ilman tätä työtäni!
        Joskus käymme yhdessä syömässäkin (siis työajalla). Työpäivääni sisältyy aina ilmainen lounas, jonka minä useimmiten valmistan. (Ajatelkaa millaiset lounaskustannukset työpaikoilla yleensä on!)
        Pidän myös siitä, että lomani ajankohdan saan aina valita vapaasti, ja että työ ei ole mitään liukuhihnatyötä, ainakaan minun tapauksessani. Päivät ovat hyvin erilaisia, ja usein jopa melko leppoisia. Niin ja siivotahan minun ei tarvitse. Heillä käy kerran viikossa siivooja. Avustettavani ei myöskään koskaan häiriköi vapaapäivisin. Lisäksi hän on kiinnostunut asioistani, ja minun lisäkseni myöskin läheisteni kuulumisista ja hyvinvoinnista. Aina löytyy huonojakin puolia, kuten iso vastuu ja huono palkka, mutta silti minusta tässä työssä niitä hyviä puolia on enemmän, ja palkkaakin tärkeämpää on mielestäni työn mielekkyys! Joskus kiireessä arjen keskellä unohdan, miten onnekas saan olla, että olen saanut tämän työn. Kaikkeen työhönhän niin sanotusti "leipääntyy", mutta siinä kun avustettavan mökin rantasaunassa istuu, ja katselee niitä upeita maisemia, muistaa olla kiitollinen, että on tuonkin kaltaisia kokemuksia saanut työnsä kautta kokea!

        Sinun kertomastasi välittyy juuri se lämpö, mitä voi todella hyvä työsuhde antaa. Itse koen monenkin työntekijän kanssa näin. Tietty minullakin on ollut työsuhteita, jotka päättyvät ennen koeajan loppumista, jos huomaan, että avustajasta ei ole tähän hommaan. Työn pitää olla mielekästä puolin ja toisin, että jaksaa. Se on kuin lottovoitto, jos sattuu saamaa tosi hyvän työntekijän, , jonka kanssa kaikki synkkaa nappiin.

        Jos työnantaja itse ei jaksa aina miettiä virikkeitä, niin suosittelen, että työntekijä keksisi jotain kivaa missä esim käydä, jos avustajan tunteja on tarpeeksi. Kotona jaksaa paremmin, kun välillä pääsee käymään jossain.


      • paskamagneettiko?
        VAMSKU kirjoitti:

        Sinun kertomastasi välittyy juuri se lämpö, mitä voi todella hyvä työsuhde antaa. Itse koen monenkin työntekijän kanssa näin. Tietty minullakin on ollut työsuhteita, jotka päättyvät ennen koeajan loppumista, jos huomaan, että avustajasta ei ole tähän hommaan. Työn pitää olla mielekästä puolin ja toisin, että jaksaa. Se on kuin lottovoitto, jos sattuu saamaa tosi hyvän työntekijän, , jonka kanssa kaikki synkkaa nappiin.

        Jos työnantaja itse ei jaksa aina miettiä virikkeitä, niin suosittelen, että työntekijä keksisi jotain kivaa missä esim käydä, jos avustajan tunteja on tarpeeksi. Kotona jaksaa paremmin, kun välillä pääsee käymään jossain.

        Jos yhtäkkiä jossakin vaiheessa olevansakin täysin hyväksikäytetty sen työnantajan taholta. Jos työnantaja huomaa, että toinen on kaikkensa antava ja liian hyvä ihminen?
        Manipulointi alkaa ja kaikki keinot otetaan käyttöön, kun on hyvän avustajan löytänyt!

        14


      • Anonyymi
        VAMSKU kirjoitti:

        Sinun kertomastasi välittyy juuri se lämpö, mitä voi todella hyvä työsuhde antaa. Itse koen monenkin työntekijän kanssa näin. Tietty minullakin on ollut työsuhteita, jotka päättyvät ennen koeajan loppumista, jos huomaan, että avustajasta ei ole tähän hommaan. Työn pitää olla mielekästä puolin ja toisin, että jaksaa. Se on kuin lottovoitto, jos sattuu saamaa tosi hyvän työntekijän, , jonka kanssa kaikki synkkaa nappiin.

        Jos työnantaja itse ei jaksa aina miettiä virikkeitä, niin suosittelen, että työntekijä keksisi jotain kivaa missä esim käydä, jos avustajan tunteja on tarpeeksi. Kotona jaksaa paremmin, kun välillä pääsee käymään jossain.

        Noinhan se on. Joku voi olla yhden mielestä ihan kauhea ihminen, mutta toinen löytää sukulaissielun. Tätä työtä jaksaa tehdä, jos on molemminpuolinen kunnioitus ja huumorintajua. Juoruilu, vähättely, äyskäily, pilkka ja liiallinen vaativuus tekevät näin henkilökohtaisesta työstä sietämättömän. Sietämättömän työn sietäminen on - sietämätöntä.


      • Anonyymi

        Se avustettava vihaa omaa olemustaan. Se on katkera,kun avustaja on normaali.


      • Anonyymi

        Tuommoisen kanssa olisi jo oikeus lopettaa työ ja minä ainakin alkaisin äänittää tuollaiset puheet.


    • sis-sus

      olin minäkin henk.kohtaisena avustajana vammaiselle miehelle joka oli vielä kuurokin.
      voi ihme , kestin sitä alle kolme kuukautta ja lähdin kesken työpäivän pois. Ei hermo kestänyt.
      Jokainen päivä oli tasan toisensa kaltainen, kaikki tehtiin kuin lukujärjestyksen mukaan. En osannut edes tiskata hänen mielestä. Luuleeko vammaiset että he ovat ukko ylijumalia?
      En kyllä tunne sympatiaa heitä kohtaan, ikävä kyllä. Eihän se ole avustajan vika että ovat vammaisia.

      • hyvää päivää!

        Nyt loppu minun sietokyky avustajana. Kokopäivä työ, pelkkää siivousta. Ymmärrän viikkosiivoukset ym. mutta tämä olikin kokopäivä siivousta ja joka ikinen päivä. Samoja kaappeja ees taas ja taas ees, kaikki tavarat pyyhittiin ja kuivattiin. Avustettava oli pöpökammoinen narsisti ja ihmettelen suuresti miten hän on saanut kokopäiväisen avustajan kun huonommassa kunnossa olevatkaan ei saa kun muutaman tunnin viikossa. Avustettava liikkui itse, tarvi pitemmällä matkalla pyörätuolia kun liikkumiunen oli niin hidasta. Tein kaikki niinkuin käskettiin ja pysyin asiallisena kunnes eräs päivä tuli itku kun pääsin kotiin. Silloin mieskin näki että alkaa vissin tämä homma riittää meikäläisellä, ja olikinhan se tiedossa jo alussa kun avustajat vaihtuu tuhka tiheään, samoin jumpparit ym. Tulin huomaamaan että mitä paremmin oppi tekemään hommat niinkuin avustettava tahtoi, sitä enemmän vaadittiin. Siinä kämpässä ei ole yhtään kohtaa mitä ei olisi siivottu viimeisien kuukauden sisällä. Ja ne tarkoittaa skaalalla katto- Ostos kassit. (muoviset) Nekin pyhittiin ja kuivattiin. Ja nämä on vain vuoren huippuja. Irtisanoin itseni ja viimeiset kaksi viikkoa olikin yhtä v........ työnantajaltani. Työkkärissä sanottiinkin että avustajan paikoissa tarvii olla aika varuillaan. Ei kannata suin päin tehdä kovin pitkää sopimusta ja jos henkinen väkivalta on tosi asia niin silloin hakea sairaslomaa koska se voi vaikuttaa esim. karenssin pituuteen. Varmasti ja toivottavasti on hyviäkin avustajan paikkoja, mutta järkyttäviäkin näköjään on.


      • Avustaja_myöskin
        hyvää päivää! kirjoitti:

        Nyt loppu minun sietokyky avustajana. Kokopäivä työ, pelkkää siivousta. Ymmärrän viikkosiivoukset ym. mutta tämä olikin kokopäivä siivousta ja joka ikinen päivä. Samoja kaappeja ees taas ja taas ees, kaikki tavarat pyyhittiin ja kuivattiin. Avustettava oli pöpökammoinen narsisti ja ihmettelen suuresti miten hän on saanut kokopäiväisen avustajan kun huonommassa kunnossa olevatkaan ei saa kun muutaman tunnin viikossa. Avustettava liikkui itse, tarvi pitemmällä matkalla pyörätuolia kun liikkumiunen oli niin hidasta. Tein kaikki niinkuin käskettiin ja pysyin asiallisena kunnes eräs päivä tuli itku kun pääsin kotiin. Silloin mieskin näki että alkaa vissin tämä homma riittää meikäläisellä, ja olikinhan se tiedossa jo alussa kun avustajat vaihtuu tuhka tiheään, samoin jumpparit ym. Tulin huomaamaan että mitä paremmin oppi tekemään hommat niinkuin avustettava tahtoi, sitä enemmän vaadittiin. Siinä kämpässä ei ole yhtään kohtaa mitä ei olisi siivottu viimeisien kuukauden sisällä. Ja ne tarkoittaa skaalalla katto- Ostos kassit. (muoviset) Nekin pyhittiin ja kuivattiin. Ja nämä on vain vuoren huippuja. Irtisanoin itseni ja viimeiset kaksi viikkoa olikin yhtä v........ työnantajaltani. Työkkärissä sanottiinkin että avustajan paikoissa tarvii olla aika varuillaan. Ei kannata suin päin tehdä kovin pitkää sopimusta ja jos henkinen väkivalta on tosi asia niin silloin hakea sairaslomaa koska se voi vaikuttaa esim. karenssin pituuteen. Varmasti ja toivottavasti on hyviäkin avustajan paikkoja, mutta järkyttäviäkin näköjään on.

        Minäkin lopetin avustajan hommat äskettäin enkä ole katunut päätöstäni. Paljon parempaakin kun voi nimittäin saada. Kelalle joudun tod.näk. tekemään selvityksen työsuhteen päättymisestä. Pahinta oli avustettavan taholta tuleva henkinen väkivalta, mikä oli enemmän sääntö kuin poikkeus. Joka päivä sai pelätä työhön menoa, sillä koskaan ei voinut etukäteen tietää mitä tuleman pitää. Henkilö asuu palvelutalossa ja talon oma henkilökuntakin on kehoittanut joskus tekemään ilmoituksen työsuojeluun. Myös sosiaalityöntekijän puuttumista asiaan on harkittu vakavasti.


      • Avustaja_myöskin kirjoitti:

        Minäkin lopetin avustajan hommat äskettäin enkä ole katunut päätöstäni. Paljon parempaakin kun voi nimittäin saada. Kelalle joudun tod.näk. tekemään selvityksen työsuhteen päättymisestä. Pahinta oli avustettavan taholta tuleva henkinen väkivalta, mikä oli enemmän sääntö kuin poikkeus. Joka päivä sai pelätä työhön menoa, sillä koskaan ei voinut etukäteen tietää mitä tuleman pitää. Henkilö asuu palvelutalossa ja talon oma henkilökuntakin on kehoittanut joskus tekemään ilmoituksen työsuojeluun. Myös sosiaalityöntekijän puuttumista asiaan on harkittu vakavasti.

        Olen ollut noin 10 vuotta henk,kohtaisena avustajana ja on monenlaisia kokemuksia mut pää sääntöisesti myönteisiä
        Mutta haluaisin että saataisiin järjestäytymys "tälle alalle" koska kukaan ei tunnista meitä
        Minullekin sanoittiin että palkka tulee kunnan kotiavstajan palkanmukaan ,mut samaan hengen vetoon totesi sosiaalijohta että ei heidän tarvi maksaa sitä palkkaa ,,,ja ei kannata käyvä oikeutta koska ei ole työehtosopimuksia,,, että silleen on mukava työskennellessä siinä kunnassa,jossa naapurikunnassa noudatetaan kaikkia vuoroliosiä sun muita.mut kirjoitelkaa ja jossain vaiheessa meilläkin on sopimus tarvittaisiin vain vetäjä niin kuin on "Jouko Ahonen"


      • kaipaa tätä työtä
        Male58 kirjoitti:

        Olen ollut noin 10 vuotta henk,kohtaisena avustajana ja on monenlaisia kokemuksia mut pää sääntöisesti myönteisiä
        Mutta haluaisin että saataisiin järjestäytymys "tälle alalle" koska kukaan ei tunnista meitä
        Minullekin sanoittiin että palkka tulee kunnan kotiavstajan palkanmukaan ,mut samaan hengen vetoon totesi sosiaalijohta että ei heidän tarvi maksaa sitä palkkaa ,,,ja ei kannata käyvä oikeutta koska ei ole työehtosopimuksia,,, että silleen on mukava työskennellessä siinä kunnassa,jossa naapurikunnassa noudatetaan kaikkia vuoroliosiä sun muita.mut kirjoitelkaa ja jossain vaiheessa meilläkin on sopimus tarvittaisiin vain vetäjä niin kuin on "Jouko Ahonen"

        Heippa kaikki avustajat.

        Täytyy sanoa että on monenlaista kokemusta, niin huonoa kuin hyvää.
        Itselläni oli kaiken kaikkiaan 5 avustettavaa ja yhtä aikaa olin avustajana 4:lle henkilölle. Siinä oli välillä aikamoinen miettiminen miten työajat järjestää kaikkien kannalta sopiviksi.

        Työ oli kyllä henkisesti raskasta kun oli 4:lle ihmisille avustajana, oli lääkärikäyntejä, paljon asioita muistettavana asiakkaan puolesta. Sitten oli tätä kodin ulkopuolista avustusta paljon, teatteria, kaupoissa käymistä, syöminen ulkona, joskus baariin ja joskus kyläilyjä avustettavan ystävien luona.

        Työhön ei kuulunut kodin siivous,ruoanlaitto, vessat/suihkut eikä aamutoimet. Nämä avustettavat kun asuivat palvelutalossa ja avustuksista tuli sieltä kautta.
        Oma työni keskittyi sitten kaikkeen muuhun ja tällaiseen virkistykseen.

        Itse viihdyin tässä työssä todella paljon ja oli erittäin mukavaa auttaa ja olla tässä "viihdyke" puolessa mukana. Se, että oli aikaa kuunnella ja auttaa heitä oli työssä tärkeää.
        Myös se, että avustettava pääsi ulos aurinkoon ja siinä samalla juteltiin niitä näitä, se että nauttii tästä työstä tuo sen ilon siihen niin itselle kuin avustettavalle.

        Erittäin suuri suru tuli niin avustettaville kuin itselleni kun työt lopetin. Siirryin oppisopimuskoulutukseen ja opiskelen lähihoitajaksi.
        Lämmöllä muistelen näitä aikoja ja hetkiä vaikka niihin mahtuu huonoja hetkiäkin...


    • Anonyymi

      Kyllähän henk koht avustajan työ on mitä on. Mun avustettava leukaili,että jos lopetan niin hänen pitää minua huonona avustajana🤣 Meinasin nauraa päin naamaa. Tiedän,että avustettavani äiti puhuu paskaa kaikista avustajista. Arvostelee ulkonäköä ym epäolennaista. Luulee olevansa täydellinen.

    • Anonyymi

      Onpa taas löytynyt vanha ketju nostettavaksi. No, ehkä siinä on hyvinkin ajankohtaista asiaa. Eiväthän perusongelmat yleensä vanhene.

      • Anonyymi

        No tässä työssä on paskaa aina. Ympäri Suomen 🤣


      • Anonyymi

        Ja itse nostit kertaalleen🤣🤣


      • Anonyymi

        Tämä työ on hyvin antoisaa, jos osaa onnistua valitsemaan juuri itselleen sopivan vammaisen, jota auttaa. Tärkeää työtä. Mitä esimerkiksi täysin sokea ihminen tekisi ilman avustajia? Tai joku neliraajahalvaantunut? Jos osaa kuvitella itsensä vammaisen asemaan, se on jo hyvä alku. Empatian taitoja voi oppia. Kaikkea voi oppia. Henkilökohtaisena avustajana täytyy osata monenlaista, avustettavan tarpeista riippuen. Kukaan ei pysty olemaan täydellinen avustaja, mutta on hyvä pyrkiä parempaan päin.


    • Anonyymi

      Syljin ilkeän avustettavan päälle tänään!! Kauanko pitää jaksaa ?

    • Anonyymi

      Minäkään en lähde enää avustaja hommiin. Sain vaan burn outin ja paskan palkan. Että semmosta. Olipa ajanjakso.

      • Anonyymi

        Lähtisin itsekin näistä duuneista mutta millä sitten elän...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      2143
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      55
      1812
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1659
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1597
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1566
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      3
      1487
    7. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      118
      1387
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1341
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      8
      1306
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1203
    Aihe