Eli omistamassani asunnossa vesimaksu tulee mulle suoraan eikä vuokralaiselle. Ja kuulemma ei ole edes tässä yhtiössä mahdollista.
Mikä tässä olisi järkevintä; maksanko sen laskun ensin ja vien pankkisiirron summasta (maksu kulutuksen mukaan) vuokralaiselle vai suoraan maksamatta vuokralaiselle.
Vesimaksun
19
3908
Vastaukset
- pittpirr
naapuripalstalta:
Mitäs siinä vuokrasopimuksessa lukee?
Yksinkertaisinta on toimittaa lasku vuokralaiselle, kyllä taloyhtiö kertoo jos jää maksamatta. Edellyttäen tietysti että vesilasku kuuluu vukralaisen maksaa. Outo on kyllä yhtiö jos ei muka onnistu laskun toimittaminen suoraan asukkaalle. Kannattaisko noin omistajan ominaisuudessa "vähän" keskustella isännöitsijän kanssa- Pienvuokranantaja
> Outo on kyllä yhtiö jos ei muka onnistu laskun toimittaminen suoraan asukkaalle
Sama tilanne täällä: yhtiö ei saa toimitettua vesimaksua suoraan vuokralaiselle, vaan se tulee osakkaalle vastikkeen yhteydessä. Vuokrasopimuksessa sitten on vesimaksu erilliskorvauksena "yhtiön perimän mukaisesti". Autopaikan pystyvät kuitenkin laskuttamaan suoraan vuokralaiselta.
Olen ymmärtänyt että tämä on normaali menettelytapa.
- Vuokranantajana
Asunnostaan taloyhtiölle ja vuokralainen vuokraisännälleen vuokralaisen tulee maksaa vesilasku omistajalle tietenkin, jos oletvuokrasopimukseen vedenmaksusta laittanut maininnan erikseen.
- 2+15
totta. Kulutusmittarilla varustetusta asunnosta taloyhtiö kuitenkin lähettää laskun erikseen. On todellakin outoa jos isännöitsijä, osakkeiden renki ei muka saa sitä laskua lähettettyä suoraan asukkaalle pyydettäessä.
- Vuokranantajana
2+15 kirjoitti:
totta. Kulutusmittarilla varustetusta asunnosta taloyhtiö kuitenkin lähettää laskun erikseen. On todellakin outoa jos isännöitsijä, osakkeiden renki ei muka saa sitä laskua lähettettyä suoraan asukkaalle pyydettäessä.
Mikäli vesilaskuja ruvetaan vuokralaisille lähettämään lasku tulee yleensä 1 krt v vuokranantajalle.Myöskin on kirjan pidollisesti hyvä et laskun saa vuokranantaja "vain".
- eegrigi
Vuokranantajana kirjoitti:
Mikäli vesilaskuja ruvetaan vuokralaisille lähettämään lasku tulee yleensä 1 krt v vuokranantajalle.Myöskin on kirjan pidollisesti hyvä et laskun saa vuokranantaja "vain".
YLI 90% vuokralaisista hoitaa asiansa niinkuin pitääkin, myös laskujenmaksun. Mitäs "kirjanpidollista" etua on kierrättää lasku ylimääräisen mutkan kautta. Jos sulla on tapana laittaa siihen laskuun vähän ekstraa kun toimitat sen vuokralaiselle niin sille toiminnalle on ihan eri nimitys
- Vuokranantajana
eegrigi kirjoitti:
YLI 90% vuokralaisista hoitaa asiansa niinkuin pitääkin, myös laskujenmaksun. Mitäs "kirjanpidollista" etua on kierrättää lasku ylimääräisen mutkan kautta. Jos sulla on tapana laittaa siihen laskuun vähän ekstraa kun toimitat sen vuokralaiselle niin sille toiminnalle on ihan eri nimitys
Ennakot yhtiövastikkeessa näin poikkeuksetta on en todellakaan peri vuokralaiseltani 1 krt v vesilaskua vaan 2 kk välein.
- eegrigi
Vuokranantajana kirjoitti:
Ennakot yhtiövastikkeessa näin poikkeuksetta on en todellakaan peri vuokralaiseltani 1 krt v vesilaskua vaan 2 kk välein.
Enpä ole itse moiseen systeemiin vielä törmännyt.
- Vuokranantajana
eegrigi kirjoitti:
Enpä ole itse moiseen systeemiin vielä törmännyt.
On ensimmäinenkin.
- mitä sovitte?
Et voi periä vesimaksua, ellei sitä ole sovittu vuokrasopimuksessa.
Susittelen että maksat itse ja perit sitten vuokran yhteydessä vuokralaiselta, edellyttäen tietysti että sinulla on oikeus periä vuokralaiselta vesimakua.
muuten voi käydä niin että vuokralaisen maksamatta jääneet vesimaksut peritään kuitenkin sinulta.- sovimme
Että vuokra vesi kulutuksen mukaan ja sähkö tietysti.
Tosiaan yhtiössä on talokohtaiset mittarit jotka mittaavat lämpimän ja kylmän veden kulutuksen.
Ja kävin uudestaan kysymässä laskunmaksua isännöitsijältä joka sanoi ettei ole mahdollista maksattaa vuokralaiselta vaan asunnon omistajalta. Syyksi kertoi juuri tuon että vuokralainen voi jättää laskun maksamatta.
Jos kuitenkin sen maksan itse ensin ja vien kuitin/laskun vuokralaiselle joka toivottavasti sen senjälkeen maksaa tililleni. - kjhhllkl
sovimme kirjoitti:
Tosiaan yhtiössä on talokohtaiset mittarit jotka mittaavat lämpimän ja kylmän veden kulutuksen.
Ja kävin uudestaan kysymässä laskunmaksua isännöitsijältä joka sanoi ettei ole mahdollista maksattaa vuokralaiselta vaan asunnon omistajalta. Syyksi kertoi juuri tuon että vuokralainen voi jättää laskun maksamatta.
Jos kuitenkin sen maksan itse ensin ja vien kuitin/laskun vuokralaiselle joka toivottavasti sen senjälkeen maksaa tililleni.Ei kait taloyhtiö voi periä vesimaksuja muilta kuin osakkeenomistajilta. Tietty jos vuokralainen tekee taloyhtiön kanssa vesimaksusta sopimuksen, samalla tavalla kuin esim. autopaikoista.
Itse maksaisin vesimaksun osakkeenomistajana ja laittaisin kopion vesilaskusta vuokralaiselle, joka maksaisi vesimaksun esim. seuraavan vuokranmaksun yhteydessä. - kaikista selvin
sovimme kirjoitti:
Jos kuitenkin sen maksan itse ensin ja vien kuitin/laskun vuokralaiselle joka toivottavasti sen senjälkeen maksaa tililleni.Maksat vesilaskut ite ja perit asukkaalta vuokran lisäksi. Jos kulutusta ei ole mitattu reaaliajassa vaan laskut tulee arvioina, voit tasarin tullessa tehdä asukkaan kanssa tilit selviksi esittämällä saamasi laskelman hänelle.
Mulla vuokralainen kerrostalo-osakkeessa, vuokraan sisältyy vesi ja sähkö arvioituna, tasataan vuosittain todellisen kulutuksen mukaan. Vuoden mittaan maksan vedet vastikkeen yhteydessä ja kaikki sähkölaskut, tasarien mukaan vuokralainen joko maksaa lisää tai saa palautusta. Tästä meillä maininta vuokrasopimuksessa ja hyvin toimii.
Asumistukea saavalle vuokralaiselle helpottaa tuen hakemista, kun asumiskulut on niputettu.
- ei maksa..
Vuokrasopimuksessa "vesimaksu taloyhtiön laskutuksen mukaan". Huoneistokohtainen mittari. Ennakko 12,50/hlö peritty vuokran yhteyedessä. Ekasta tasauslaskusta palautin 30 vuokralaiselle, hyvin kelpasi. Seuraavassa olisikin ollut maksettavaa 200. Eipä maksanut, kun ei ollut ilmoitettu etukäteen vuosikulutusarviota ja kuutiohintoja ja että lämpimästäkin vesestä on maksettava ja "vuokralaisten keskuslitossa sanottiin"... Eli vuokrasopimuksiin rautalangasta malli, että kulutetusta on maksettava, ihan samalla lailla kuin sähköyhtiö tasoittaa arviolaskun. Jossei maksa vähennä takuuvuokrasta. Yllättäen minulla tuli muuta käyttöä asunnolle, tyyppi lensi ja urputti. Vähensin vielä takuuvuokrasta siivousliikkeen laskun ja korjauskuluja, palutin takuuvuokrasta 11,25.
Arvio siitä, että 90% vuokralaisista hoitaa asiansa pitää pienellä otoksella paikkansa. Parista kämpäsä ollut 10 sopimusta ja tämä oli ensimmäinen ämpyilijä. - hän
mItä tehdä siinä tapauksessa. että vuokrasopimuksessa lukee että vesimaksu on taloyhtiön perimä ja se perii mitä kulloinkin. Ei tarkempaa mainintaa hinnasta. Kuitenkin vuokranantajan kanssa oli suullisesti puhetta vuokrasopimusta allerkirjoitettaessa, että vesimaksu kuuluu vuokraan. Muutimme pois 2vuotta sopimuksen teon jälkeen. Takuuvuokraa ei kuulunut, kysyin osakkeenomistajalta asiasta ja hän ilmoitti että valitettavasti vesimaksuja ei ole laskutettu/maksettu teiltä 2 vuotaan eli kokoaikana kun olemme siellä asuneet. Miten toimia, kun en ole saanut laskuja, enkä mitään iohjeistusta asiaan, olemme olleet siinä käsityksessä että maksoimme vesimaksua vuokran yhteydessä. Olen tämän mukaan myös täyttänyt opinto- ja asumislisähakemuksetkin yms. En myöskään ole koskaan tiennyt tarkkaa summaa vesimaksusta sillä olemme luulleet sen kuuluneen vuokraan.
- Mitä sopparissa?
Jos tuo "vesimaksu sisältyy vuokraan" ei ole kirjattuna vuokrasoppariin, niin sillon sitä ei ole siinä vuokrasopparissa... mitä siinä tarkkaan ottaen edes lukee vesimaksun ja sähkön osalta? Jos ei lue mitään, niin sillon koko asiasta ei ole sovittu mitään.
- hän
"Vuokralainen maksaa kulloinkin voimassaolevan vesimaksun (taloyhtiön perimä)". Mutta asiasta puhuttiin suullisesti (mikä ei todennäköisesti merkitse yhtään mitään) että vesimaksu kuuluu vuokraan, koska emme olisi ottaneet kyseistä asuntoa jos sen hinta olisi kallistunut 40euroa. Sillä olemme opiskelijoita. En tiedä, mutta on ilmeistä, että laskut ovat menneet osakkeenomistajalle, sillä me emme ole saaneet muita laskuja häneltä kuin vuokra johon luulimme vesimaksun myös kuuluvan. Ilmoitimme muuttaessa isännöitsijälle ja maksoimme esimerkiksi autopaikan suoraan hänelle, kun laskut saapuivat.
Toki tiedän, että asukkaana olen velvollinen maksamaan vesimaksuni, mutta niin kuin mainitsin, luulimme kokoajan suullisten puheiden mukaisesti, että olemme maksaneet vesimaksua hänelle vuokrassa. Eikä ole käynyt mielessäkään kysyä, emmehän ole saaneet edes laskuja. Toiseksi asuimme tarkkalleenottaen 30kk asunnossa eli 2 ja puolivuotta, eikä missään vaiheessa saatu vesimaksusta mitään laskua . Nyt he ottivat summan suoraan takuuvuokrasta, jonka varaan olen laskenut elämiseni 2 kuukauden ajaksi.- Ottakaa opiksi
Kantapään kautta oppii, tässä tapauksessa sen, että kaikki tuollaiset asiat on syytä kirjata siihen vuokrasoppariin.... oppirahat voi olla tuskalliset, mutta muistaapa jatkossa.
Aloittajalle vastaus, olkoonkin että on jo haudan levossa ketjun ikä huomioiden.
Vesimaksu on määritelty yhtiöjärjestyksessä osakkaalle kuuluvaksi maksuksi, ihan samalla tavalla kun yhtiö- ja rahoitusvastikekin. Siitäsyystä niitä ei voi siirtää kolmannen osapuolen maksettaviksi.
Saunamaksu taas perustuu vuokralaisen ja taloyhtiön väliseen sopimukseen. Autopaikkamaksu vuokralaisen ja taloyhtiön keskenään sopimaan maanvuokrasopimukseen (kuten osakkaillakin), eli näitä ei voi verrata keskenään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262778Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292312- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532190Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211802Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891662Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981597- 2981485
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131419- 1331418