Pienitehoiset teräshaulit

Nöösipoika

Taannoin ostin Finnclassic 412 haulikon. Sillähän en voi ampua korkeapaineisempia teräskuulia, koska ei ole ranskanlilja merkintää.

Miten (oliko se 760 paineyksikköä, eli pienempipaineiset) pienipaineiset eroaa isompipaineisista (1000 jotain) käytännössä. Joudunko jotenkin huomioimaan sen metsästyksessä, esim. lyhentämään ampumamatkaa, jättää joitain eläimiä ampumatta tehonpuutteen takia, ym.

Kysyn koska olen aloitteleva metsästäjä ja tiedot puutteellisia.

7

7588

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • porsaanperä

      Ihan vain semmoinen pikku jutska, että jos aseessa ei ole merkintää teräshaulikelpoisuudesta (jonka yleinen merkintätapa on ranskanlilja), niin ei sillä pidä mennä ampumaan minkäänlaisia teräshaulipatruunoita; ei pieni- eikä isopaineisia. Itse kuitenkin uskoisin, että nykyisistä finnclassikeista löytyy merkintä teräshaulikelpoisuudesta. Eri asia ovat sitten vanhemmat Valmetin aikaiset 412 -mallit.

      • Nöösipoika

        Käyttöohjeessa sanotaan, että näitä pienempi tehoisia teräshauleja voidaan aseella ampua. Käyttöohje on tosin 512 otsikolla, mutta uskon sen olevan piipun ja lukon osalta yhteneväinen, koska se aseen mukana tulee.


      • Nöösipoika kirjoitti:

        Käyttöohjeessa sanotaan, että näitä pienempi tehoisia teräshauleja voidaan aseella ampua. Käyttöohje on tosin 512 otsikolla, mutta uskon sen olevan piipun ja lukon osalta yhteneväinen, koska se aseen mukana tulee.

        Teräshauleja nyt ei kannata ampua muutenkaan. Eläinrääkkäystä.


      • rautahauli

        En usko että patruunoita ladataan yhtään teräshauleilla,eihän niitä ole olemassakaan


    • Älä käytä!

      Ennen sanottiin, että saa ampua teräshauleja vanhallakin asella, jos supistaja on M tai avarampi.

    • Pb

      Jos et metsästä vesilintuja, niin sinun ei lain mukaan edes tarvitse käyttää lyijyä korvaavia hauleja. Eli lyijyä piippuun, älä edes harkitse muuta!

    • sorsa10

      Kyllä rautahauli on ihan hyvää tavaraa! Amerikkalaiset ampuvat kaiken riistan raudalla.. Tosin ne heiveröisemmät lataukset kannattaa jättää väliin. Piipun kärkeen on hyvä ostaa rautapaukulle arkoitettu supistaja ja sen lisäksi on syytä ottaa noin 1mm isompia hauleja kun normaalisti käyttää. Itse olen ampunut winsun 76mag paukkua 4,5mm haulilla ja voin kertoa että haavakoita ei ole jäänyt! Kuvio on tiheä ja siisti vielä 40 - 50 metrin päähän ja upotus riitäisi vielä pisemmälle. Supistus on tosin sen verran jyrkkä että ihan lähelle ei kannata ampua! Ja jos ette usko niin verratkaa lyijyllä ladatun mag latauksen lähtönopeutta vastaavaan rauta paukkuun.Raudalla lähtöjä löytyy heti kättelyssä vähintään 100m/s enemmän!

      ja mitä tulee siihen Finnclassickiin, niin siihen kannattaa jättää edellä mainitut toimenpiteet tekemättä ja ostaa joku kestävämpi peli rauta hommiin...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2655
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2243
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2010
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1719
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1691
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1656
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1646
    8. 91
      1573
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1447
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe