Mitä tarkoittaa Romanien keskuudessa, kun sanotaan jostain henkilöstä, että tämä on "vartti"???
Onko kyseessä enemmän vai vähemmän romanoverta omaava henkilö, kuin "puolimustalainen"? (Sen toki ymmärrän, mitä se tarkoittaa...)
Mutta olen tuohon "vartti"-sanaan näitä lueskellessani törmännyt useamman kerran, joten aattelin kysäistä.
Niin, valtaväestön edustaja olen, että anteeksi kun tänne kirjoitin, toivottavasti ei kukaan pahastu siitä...
Vartti???
18
5242
Vastaukset
- Mies mailmalta .
Aivan oikein. Vartti on sellaisnen ketä omaa esim. isoisä on romani, muut valtaväkee.Vartteja on ties kuin monta, toiset erottaa heti että on romani dna ja toiset saattaa olla ihan valtaväen näköset. Oot ihan oikeessa, täällä on paljon ollu juttua puolikkaista, varteista ja vielä kauemmista. Ne ketä ei pidä arvossa vartteja ei vissiin arvosta ihmisiä muutenkaa, minulle, täysveriselle, kaikki ihmiset on ihmisiä. Ja onkohan meitä kansassa paljonkaan enään etteikö jossain suvun haarassa olisi jotain muutakin rotua? arvelen.
- "Tyhmäkö?"-kysyjä..
Kiva, kun vastasit, oikein olin siis arvellut!
Kanssasi myös samaa mieltä tosta että harva suku varmaan on sellainen, ettei olis "sekoittunut" rodut jossain vaiheessa. Meille tehtiin hiljattain sukututkimus ja ilmeni että romaneja oli ollut jossain suvun haarassa joskus kaauan sitten.
Mutta itse siis en ole vartti, enkä lähellekään. Tuolla yhdessä kirjotuksessa oli mainittu "varttien vartit", eli mitäs sillä tarkotetaan, "vartin" lapsiako???
Entäs jos vaikka molemmat isovanhemmat on vartteja, tai sitten puolikkaita, onko sellaiselle henkilölle omaa nimitystä???
Jos MOLEMMAT isovanhemmista ovat romaneja, onko lapsenlapsi silloinkin "vartti"...
Etukäteen kiitän, jos saan vastauksen! ;) - muurame
"Tyhmäkö?"-kysyjä.. kirjoitti:
Kiva, kun vastasit, oikein olin siis arvellut!
Kanssasi myös samaa mieltä tosta että harva suku varmaan on sellainen, ettei olis "sekoittunut" rodut jossain vaiheessa. Meille tehtiin hiljattain sukututkimus ja ilmeni että romaneja oli ollut jossain suvun haarassa joskus kaauan sitten.
Mutta itse siis en ole vartti, enkä lähellekään. Tuolla yhdessä kirjotuksessa oli mainittu "varttien vartit", eli mitäs sillä tarkotetaan, "vartin" lapsiako???
Entäs jos vaikka molemmat isovanhemmat on vartteja, tai sitten puolikkaita, onko sellaiselle henkilölle omaa nimitystä???
Jos MOLEMMAT isovanhemmista ovat romaneja, onko lapsenlapsi silloinkin "vartti"...
Etukäteen kiitän, jos saan vastauksen! ;)jos molemmat vanhemmat on puolikkaita,niin lapsihan perii 25% molemmilta, jolloin tulos on 50%, eli puolikas.
- Vaalea Sveitsistä
muurame kirjoitti:
jos molemmat vanhemmat on puolikkaita,niin lapsihan perii 25% molemmilta, jolloin tulos on 50%, eli puolikas.
Muurame vastasi oikein.
Vartti on kun Äiti on 100% valkolainen ja Isä 50% valkolainen. (Tai toisinpäin)
100 50=150 jaettuna kahdella. Eli lapsella on 75% valkolaisverta ja 25% romaniverta.
Muuten: en ole Mirkku! Eikä Mirkku ole Vaalea Sveitsistä!
Terkkuja kaikille
Mimoosa missä olet? - Anonyymi
Vartti tarkoittaa romanien keskuudessa sitä että kyseisen henkilön isoäiti tai isoisä äidin tai isän puolelta on romani jonka lapset ovat puoliksi ja heidän lapset ovat vartteja
- Ei vartti tumma
Ei kukaan pahastu , eikä tartee anteeksi pyydellä .Kyllä " vartti " sanalla tarkoitetaan puoli mustalaista . Hyviä jatkoja sulle!
- Kysyjä...
Kivaa, että oli suopea vastaanotto palstalla vaikka tämmösiä tyhmiä kyselen...
Mutta jäi vielä ihmetyttää vastaus, eli onko siis vartti sama kuin 50% romani, vai onko vartti henkilö jonka isovanhemmat, tai jompikumpi heistä, on romani??? Vai käytetäänkö molempia sanontoja??? - muurame
Kysyjä... kirjoitti:
Kivaa, että oli suopea vastaanotto palstalla vaikka tämmösiä tyhmiä kyselen...
Mutta jäi vielä ihmetyttää vastaus, eli onko siis vartti sama kuin 50% romani, vai onko vartti henkilö jonka isovanhemmat, tai jompikumpi heistä, on romani??? Vai käytetäänkö molempia sanontoja???kyllä vartilla tarkoitetaan 1/4 romania,puolikas on puolikas. näin ainakin meilläpäin.
- neiti "Vartti"
Kyllä meilläkin päin sanotaan just näin. En oo kuullu, että missään sanottais vartiks puolikasta. Kyll puolikas on puolikas ja vartti on vartti. Eli siis jos isovanhemmista toinen romani, toinen valkolainen.
Itsekin oon "vartti"-- isoisä oli romani.
Noihin muihin en osaa vastata. En tiiä et ois mitään erityistä nimee. Mut hyvää jatkoo kysyjälle, ja tuskin kukaan pahastuu kyselystä =)
On täällä palstalla meitä varttejakin joskus mollattu, ettei kuulemma olla kaaleita. Noh, totuushan on että minulla (ja muilla varteilla) on se 75% kaajeen ja 25% kaaleen verta, ett tosiasiahan on kuitenkin se, että kaaleen verta meissä(kin) kuitenkin on. Paljon meitä vartteja kuitenkin on mollattu, mutta se on taas toinen juttu, enkä ota siihen kantaa. Onneks kuitenki monet kaaleet suhtautuu meihinki ku "omiinsa" =)
Hyvät illat jokaiselle!!! - Anonyymi
muurame kirjoitti:
kyllä vartilla tarkoitetaan 1/4 romania,puolikas on puolikas. näin ainakin meilläpäin.
Mites sit saaks nää ”vartit” pukeutua perinneasuun
- HSDSHDHD
Vartti on niin sanotusti puolikkaasta puolet. Eli 1/4. Hänellä on toinen isovanhempi romani silloin.
- Anonyymi
Suomeksi vartti on se kenen isovanhempi on täysverinen jolloin hänen lapsistaan tulee puolikkaita jos toinen vanhemmista on valkolainen silloin tulee vartti. Onhan näissä keskusteluissa varteillekin vittuiltu mut ei me olla niitä jotka päättää isovanhempien rakkaudesta ja kenen kanssa isä taikka äiti on saanut meidät me ollaan kaikki ihmisiä samaa lajia ja niin edelleen
- Anonyymi
Onko vartti sama asia kuin svartti?
- Anonyymi
vartti ja puolikas on rasistien nimityksiä... ei kukaan ole vartti tai puolikas, ennemmin ollaan kaksin vertasia kun on kahta kansaa vanhemmista saatu.
- Anonyymi
Saaks vartit pukeutua
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saaks vartit pukeutua
Öö ei oikeastaan se on häpeällistä sillä hänhän ei ole romani. Puolikas mun tietääkseen saa pitää suoria housuja mutta vartti ei.
- Anonyymi
Viinapullon pohjia tarkoittaapi
- Anonyymi
No siis vartti on että hänen isoäitinsä tai isoisänsä on se sitten isän tai äidin puolelta romani. Vartti on siis periaatteessa 25% romani jotkut vartit tykkäävät usein olla romanien kanssa ja käyttäytyy kuten romanit mutta jotkut romanit eivät tykkää siitä että heillä on romani vaatetus päällä ja yrittää ns olla romani. Näin minä itse sen olen nähnyt.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista997780- 1075587
- 2754861
- 494793
- 753564
- 502828
- 602531
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222448Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292392- 412274