Asustelen maalla ja toivoisin nyt hevosten ja lampaiden lisäksi paimenkoiraa, joka voisi paimentaa lampaat laitumelle ja hevosille antamaan myös kunnon kyytiä, paimentamaan talleille, niin onko joku collie rotu hyvä tämmöisiin töihin? Pelkäksi paimentajaksi tulisi, koiran olisi hyvä olla keskikokoinen, mutta joku suurikin rotu kelpaa mainiosti.
Paimentamaan?
6
393
Vastaukset
- bortsuu
Minä en ole hevosten paimennuksesta kuullutkaan, tosin en erikoisemmin näihin paimennusjuttuihin ole perehtynyt. En tiedä ovatko colliet hyviä paimentajia, mutta ainakin bordercollieita käytetään paljon lammaspaimenina. Meidän bortsu ainakin kovasti syttyi paimennukseen, mutta kouluttaminen on eri juttu, siihen menee aikaa ja me ainakin tarvittu ammattilaisapua. Työkseen ei meiän koira paimenna, vaan harrastuksena muiden joukossa. Paimenkoirista löytyy tietoa ja foorumi ainakin sivuilta www.spky.fi
- Hukka-Musti
Minäkin suositelen vilkaisemaan tuota sivusto. Mutta kaikkihan colliet ovat paimenkoiria, joten jokainen käy.
- koira harkinnassa
Hukka-Musti kirjoitti:
Minäkin suositelen vilkaisemaan tuota sivusto. Mutta kaikkihan colliet ovat paimenkoiria, joten jokainen käy.
Niin, kyseessä olisi siis, että hevosiin saataisiin vauhtia vähän jos on tarvis, pääsääntöisesti vain lampaita paimennetaan. Sopiiko Pitkäkarvainen collie paimentamaan lampaita?
- Hukka-Musti
koira harkinnassa kirjoitti:
Niin, kyseessä olisi siis, että hevosiin saataisiin vauhtia vähän jos on tarvis, pääsääntöisesti vain lampaita paimennetaan. Sopiiko Pitkäkarvainen collie paimentamaan lampaita?
No mikäpä siinä, jos pk paimentamaan hankitaan. Sehän on myös paimenkoira ja helposti koulutettava. Itse en oikein muista kuulleeni hevosia paimentavista koirista, mutta kaikkeahan voi kokeilla:-)
Tässä on hyvä videopätkä, jossa bouvier avustaa paimentamisessa: http://www.youtube.com/watch?v=68leZkFuKt4 Kaippa pk colliestakin on samaan. - bortsuu
koira harkinnassa kirjoitti:
Hei
Kaikki koirat eivät ns. syty paimennukselle jolloin niitä ei siinä voi käyttää kun eivät siitä kiinnostu. Varmin keino saada paimentava collie, on ottaa pentu jonka vanhemmat ja niiden sisarukset sekä aiemmat pentueet paimentavat. Paimennusvaisto on tietääkseni geneettisesti periytyvä ominaisuus joten jos otat pennun jonka sukulaisilla on näyttöä paimmenuksesta, suuremmalla todennäköisyydellä omasikin paimentaa. Pk/lk colliet taitavat nykyään olla enimmäkseen seura/harrastuskoiria, jotka eivät ole koskaan paimentaneet. Mutta varmasti löytyy paimentaviakin koiria. Ota yhteys vaikka rotuyhdistykseen, siellä tiedetään rodun eri linjoista. - Tiedon etsijä
bortsuu kirjoitti:
Hei
Kaikki koirat eivät ns. syty paimennukselle jolloin niitä ei siinä voi käyttää kun eivät siitä kiinnostu. Varmin keino saada paimentava collie, on ottaa pentu jonka vanhemmat ja niiden sisarukset sekä aiemmat pentueet paimentavat. Paimennusvaisto on tietääkseni geneettisesti periytyvä ominaisuus joten jos otat pennun jonka sukulaisilla on näyttöä paimmenuksesta, suuremmalla todennäköisyydellä omasikin paimentaa. Pk/lk colliet taitavat nykyään olla enimmäkseen seura/harrastuskoiria, jotka eivät ole koskaan paimentaneet. Mutta varmasti löytyy paimentaviakin koiria. Ota yhteys vaikka rotuyhdistykseen, siellä tiedetään rodun eri linjoista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384629Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203195Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2712361Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532237- 1652079
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131632M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151289