Miten on luottokortin käyttö Egyptissä vai onko parempi vaan olla käteistä joka paikassa mukana?
Ja mielipiteitä Triton Empire hotellista, Finnmatkojen kautta olen lähdössä tammikuussa ja olis kiva jos jollain olis kertoa kyseistä hotellista ja rahan käytöstä :)
Ps. Asiallisia viestejä kiitos :)
Hurghada
10
1529
Vastaukset
- käteistä
on hyvä olla mukana. JOs et halua maksaa sillä kaupoissa tai ravintoiloissa, niin automaateista saa nostettua rahaa joka paikassa.
- loma?
laitoin väärin äskeiseen viestiin. Tarkoitin tietysti, että luottokortti on hyvä olla mukana, koska sillä saa käteistä automaateista.
Olenkohan minäkin loman tarpeessa? - Maikkiko
loma? kirjoitti:
laitoin väärin äskeiseen viestiin. Tarkoitin tietysti, että luottokortti on hyvä olla mukana, koska sillä saa käteistä automaateista.
Olenkohan minäkin loman tarpeessa?Heh :) ymmärsin kyllä mitä tarkotit. Kiitti tiedosta, mulle ei mieleen tullutkaan toi rahan nosto luotolta..
Niinku jonkun matkatoimiston mainoksessa : Ainahan se on mielessä.. Loma :)
- Nesciox
Kortti on hyvä olla olemassa matkoilla juurikin tuon rahan nostamisen vuoksi. Viime jouluna Sharmissa sattui kuitenkin seurueemme jäsenelle, että nostaessa rahaa pankkiautomaatista automaatti imaisi kortin sisuksiinsa. Vaikka tunnus meni kuulemma oikein. Ei tullut rahaa, ei korttia, ainoastaan tosi paha mieli (ja säästyi pitkä penni, piti vain tinkiä vieläkin enemmän basaareissa).
Hotelli oli Hilton Sharm Dreams, ja kortti taisi olla Norjan jonkun pankin myöntämä Mastercard ellen ihan väärin muista. Olin siis norjalaisessa seurueessa mukana.
Hotellin aulassa oli pankki jossa sai myös vaihdettua ja kai nostettuakin rahaa tililtä. Valuuttakurssit seinällä valotaululla. Kysyin tottakai pankin taas ollessa auki seuraavana päivänä huolestuneena että "Miksi miksi, kerro kaikki?"
Pankkimies kertoi että jostain kumman syystä juuri Egyptissä käteisautomaatit eivät 'tunnista' tai eivät hyväksy pohjoismaalaisia joitain tiettyjä yksittäisiä kortteja. Liekö syy jossain sirujutussa, vai magneettinauhassa vai numerosarjassa, vai automaatissa, vai.... Ei osannut sen enempää selittää, kuin että kortti menee postissa kotimaahan ja että joskus näin käy. Voihan JallaJalla. Onneksi muut lainasivat rahaa ja matka jatkui.
Itse jännäilin Nordean pankki-kortin (visa electron, ei maksuominaisuutta päällä) kanssa vanhan kaupungin automaatilla, siinä portilla isojen patsaiden vieressä. Kädet tärisi, ja kylmä hiki otsalla. Sain rahat ja kuitin. Ihan tuuripeliä näköjään.
Mutta.. Vastaisuudessa aion pitää euroja ns.hätävarana, ne kun käy joka paikkaan jos kortti häviää, imaistaan. Ja euroja voi tosi kätevästi vaihtaa hotellien pankissa paikalliseen muotoon. Ja eurot 'hajauttaa' niin että on semmoisia sopivia summia siellätäällä, ei kaikkea lompakossa.
Muita vinkkejä.. Pariin ketjuun saman vinkin olen laittanut, mutta kerta vielä. Eli tee valuutalle lunttilappu jota pidät mukana taskussa. Muuten menee tinkiessä sekaisin jos laskee Suomessakin vielä markoiksi. Itsellä ja seurueella oli käytössä (päässä laskivat) Norjan kruunut, ja minä poloinen aivan sekaisin että "Paljonko...? (Kun ensin kruunusta euroon, eurosta egyptin puntaan, Punnasta euroon ja minä taas markoiksi...? ) Tämä sen vuoksi että kaikki tajusimme, oliko se halpa vai kallis. Ja myyjä hokee "special price, just for you" siinä metrin päässä. Shokran vaan kun rahat häviää basaariin.
Mutta takaisin pitää päästä, tällä kertaa Hurghadan puolelle.
Oikein hyvää matkaa meille kaikille;)- könny apuun
Olen ratkaissut euro-punta -ongelman laittamalla 1. valuutanvaihdon jälkeen kännykkään vaihtokurssin. ei väliä, vaikka kurssi vaihtelee . kuitenkin se on parin viikon aikana niin vähän. Voit heti katsoa punnat kännykästä euroina, ei tarvitse vekslata.
- hilkkapunahilkka
Luottokortilla voi vain maksaa isoissa hotelleissa ja länsimaalaisissa ravintoloissa, kuten Hard Rocks Cafessa. Samoin sairaalat haluavat luottokortin vakuutuskortin. Eli luottokortti mukaan, mutta myös euroja!
- muumimummu
Olin viime kuussa Triton Empire hotellissa. Perushotelli, kyllähän siellä viikon vietti, mutta toista kertaa en kyllä mene. Meidän parvekkeemme olivat erittäin tympeästi sisäpihalle päin siten että jouduimme tuijottelemaan suoraan vastapäisten asukkaiden parvekkeille. Hotelli, etenkin ruokasali, oli jotenkin kolkko, ja tupaten täynnä venäläisiä.. No niinhän Hurghada ylipäätään on, mutta jotenkin heidän läsnäolonsa Empiressä oli päällekäyvempää kuin Zahabiassa, jossa olen aiemmin asustellut. Aamiainen oli hintaansa nähden OK, mutta ruokasali tosiaan kuin joku kaikuva peruskoulun ruokala.
Henkilökunta ei hätkäyttänyt puoleen eikä toiseen paitsi että kun respan virallinen rahanvaihto oli suljettu, rahaa vaihtoi kaveri, joka pisti joka kierroksella välityspalkkion taskuunsa eli hoiti homman huonolla kurssilla, ja kerran lisäksi yritti härskisti huijata. Niin että välttäkää häntä!
Ranta oli kehno ja ahdas, paikalle olisi pitänyt rynnätä aamulla aikaisin, että olisi kerennyt varata paikan ennen venäläisiä...
Kuulostaapas negatiiviselta. Älä välitä, eihän sitä hotellissa juurikaan oleilla!- TeaT
Käteistä kannattaa ilman muuta olla. Hurghadassa oli vaikeuksia saada vaihdettua puntia pienemmäksi. Käypäisellä rahalla on aina helpompi toimia, esim taksit kannattaa aina maksaa tasarahalla, samoin kuin tinkimistilanteessa. Pientä tippirahaa on hyvä olla aina mukana.
Minä ainakin taidan vaihtaa seuraavaa matkaa varten Forexilla punnat valmiiksi, jos sieltä vaikka saisi punnat pieninä seteleinä? En tosin tiedä onnistuuko. Kurssi oli ainakin alkuviikosta melko sama kuin Egyptin pankin vaihtopisteessä edellisellä viikolla.
Euroja varmasti otetaan vastaan joka paikassa, minullakin oli pussillinen kolikoita varattuna, mutta loppujen lopusi ne tulivat takaisin Suomeen.
Ja kyllä, vaikka Egyptiläinen toiminta on täysin päinvastaista kuin mihin me suomalaiset olemme tottuneet, aion matkustaa heti ensi tilassa takaisin. Egypti meni mulla veriin. - piiajapasi
TeaT kirjoitti:
Käteistä kannattaa ilman muuta olla. Hurghadassa oli vaikeuksia saada vaihdettua puntia pienemmäksi. Käypäisellä rahalla on aina helpompi toimia, esim taksit kannattaa aina maksaa tasarahalla, samoin kuin tinkimistilanteessa. Pientä tippirahaa on hyvä olla aina mukana.
Minä ainakin taidan vaihtaa seuraavaa matkaa varten Forexilla punnat valmiiksi, jos sieltä vaikka saisi punnat pieninä seteleinä? En tosin tiedä onnistuuko. Kurssi oli ainakin alkuviikosta melko sama kuin Egyptin pankin vaihtopisteessä edellisellä viikolla.
Euroja varmasti otetaan vastaan joka paikassa, minullakin oli pussillinen kolikoita varattuna, mutta loppujen lopusi ne tulivat takaisin Suomeen.
Ja kyllä, vaikka Egyptiläinen toiminta on täysin päinvastaista kuin mihin me suomalaiset olemme tottuneet, aion matkustaa heti ensi tilassa takaisin. Egypti meni mulla veriin.Euron kolikoita ei saa vaihdettua Egyptissä, joten niitä on turha ottaa mukaan enemmän kuin mitä lompakosta niitä tavallisesti löytää. Kukaan ei niitä huoli. Visalla ei tosiaan saa muuta, kun rahaa automaatista. Emme syöneet missään sellaisessa paikassa, jossa olisi saanut maksettua kortilla.
Puntia saa vaihdossa 100, 50 ja 20 seteleinä ja ja pienempiä saa esimerkiksi ostamalla vettä. Empiren respaa vastapäätä (siis hotellin sisällä) on pankkipiste, ja siellä saa rahaa vaihdettua ihan turvallisesti. Se ei ole auki ihan koko ajan, eli tarkista aukioloajat! Respassa ei kannata vaihtaa rahaa.
Empiren lähellä on Rashidi kauppa (pari sataa metriä basaarialueelle päin), ja siellä on kiinteät hinnat. Sieltä kannattaa hakea limut, vedet ja pikkupurtavaa. Muita mieleen jääneitä paikkoja alueella on Prince Diving sukelluskeskus (Kakao baarin takana, Kanaria ravintolan ovesta suoraan 50 metriä - ystävällinen palvelu ja siellä on suomalainen sukelluskouluttaja) ja Sahara leipomo (basaarialueelle päin, liikenneympyrän kohdalla). Siellä saa Egyptiläisiä äkkimakeita leivonnaisia (pari kappaletta kerrallaan riittää kahvin kanssa - ovat ihan hyviä - ja juustokroissantin tapaisia leivoksia).
Daharin ainut hyvä ravintola taitaa olla El Mina kalaravintola. (Taksilla Empirestä 5 puntaa suunta). Muita ravintoloita kannattaa hakea uudesta satamasta tai Sakkalasta. (10 puntaa suunta).
- riinahoo
Olin itse Triton Empire hotellissa juuri pari-kolme viikkoa sitten. Ihan ok tasoinen hotelli, kyllä siellä tosiaan vietti sen viikon. Meidän parveke oli sitten taas kadulle päin, mutta erittäin kolkko näkymä meilläkin edessä; puoliksi keskeneräinen kerrostalo, ilman ulkoseiniä mitään muutakaan tilpehööriä. Hurghada muuten on aivan mahtava paikka! Kuten edelläkin joku jo mainitsi; pakko päästä takaisin. Tällä kertaa taidan mennä Sakkalan puolelle, Triton kun on Downtownin puolella. Hard Rock Cafessa tiistaisin Ladien Night, kannattaa ehdottomasti mennä ;> oluet sun muut paukut ilmaisia klo 12-03. Ja minä nostin kaiken käyttörahani Suomesta euroina, vaihtelin niitä sitten hotellin aulassa punniksi. Älkää missään nimessä vaihtako kaikkia eurojanne Suomessa punniksi, Egyptin päässä kurssi paaaaljon parempi! Tinkiminen onkin sitten niinkin pitkä prosessi, että saa varata 1½ tuntia ihan helposti kaupankäyntitilanteeseen. Ja älkää kieltäytykö jos he tarjoavat karkade-teetä. Hyvän makuista ja turvallista juoda =) erittäin hyvää matkaa sitten tammikuussa!! Toivottavasti kelit suosivat =)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t553793- 332231
- 402104
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin171721Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401552Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251492- 801447
- 1411186
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..221143Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901115