Hamsteri Vai Marsu?

Miaki

Olen ottamssa Hamsteria tai marsua,mutta en tiedä kumman ottaisin...Voisitteko te keroa kumpi olisi parempi...paljonko ne eroaa toisistaan.

Kerron myös vähän itsestäni jotta tiedätte jotain =)

Huoneeni on iso joten sinne mahtuu tavaraa

Meillä on myös kissa ja koira,mutta ne eivät pääse huoneeseen jossa sitä pitäisin

15

3474

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marsuhullu

      Marsu on päiväeläin, joka hyvällä hoidolla voi elää jopa 10-vuotiaaksi. Yleinen keski-ikä pyörii kuitenkin viiden paikkeilla. Marsuja pitää olla _aina_ vähintään kaksi, ja hoito on aika kallista. Muistathan hankkia molemmista eläimistä kunnon tietoa esim. näiltä sivuilta: marsut.net ja http://personal.inet.fi/cool/djfunk/marsula/ . Marsu ja hamsteri eroavat paljon toisistaan.
      Hamsterit elävät yleensä vähän aikaa, ja jotkut lajit viihtyvät yksin. Jos päädyt kuitenkin ottamaan hamsterin, hankithan siitäkin paljon paikkaansa pitävää tietoa esim. täältä: http://www.hamsteriyhdistys.net/ .
      Itse olen enemmän marsujen kannalla.

      • Miaki

        Juu kiitos tiedosta, käykö marsu hyvin ekaksi jyrsiä lemmikiksi?


    • BananaBhone

      Riippuu siitä kumman olet valmis ottamaan. Jos sinulla on ollut sama lemmikki kuin ennen ota sellainen josta tiedät enemmän. Myös häkin koko ratkaisee. Ovathan hamsut ja marsut eri kokoisia..
      Itse olen myös miettinyt samaa asiaa kun olen harkinnut ottamaan viidettä hamsteria..

      • Marsuhullu

        No, minun ihan ihan ihan oma lemmikki oli marsu, oikeastaan kaksi (niitä pitää olla aina kaksi). Marsut ovat todella sosiaalisia eläimiä, ja jos niitä on kaksi, ja häkissä virikkeitä, niin marsujen touhailua tulee seurailtua vaikka monta tuntia. Jos olet yökyöpeli, suosittelen hamsteria.


      • manteli4
        Marsuhullu kirjoitti:

        No, minun ihan ihan ihan oma lemmikki oli marsu, oikeastaan kaksi (niitä pitää olla aina kaksi). Marsut ovat todella sosiaalisia eläimiä, ja jos niitä on kaksi, ja häkissä virikkeitä, niin marsujen touhailua tulee seurailtua vaikka monta tuntia. Jos olet yökyöpeli, suosittelen hamsteria.

        Hamsteri:
        halvempi, ei tarvitse toveria, syö ja sotkee vähemmän. Haisee vähemmän. Tekee itsekseen hauskoja temppuja. Kääpiöhamsteri on ihmisystävällisin hamstereista (siis talvikko)
        - metelöi silloin kun me nukumme, saattaa mennä juoksiessaan pieniin koloihin piiloon. osa roduista agressiivisempia kuin toiset.
        Marsu
        seurallisempi, pitkäikäisempi, tottuu tavoille, yksinelävä marsu kiintyy ihmiseen ja seuraa perässä, ja puuhaa ihmisen kanssa marsujuttuja: silloin sille on kuitenkin oltava yhtä paljon aikaa kuin jos olisit marsutoveri...
        - urosmarsu haisee vahvasti, on aika arvokas, syö enemmän, saattaa saada turkkiin matoja, saa vanhemmiten helposti kasvaimia. Jotkut ovat todella kovaäänisiä.
        Minulla ollut molempia, ja kumpaakaan kokemusta en antaisi pois. Nykyään on talvikkoja ja kaneja.


      • Marsuhullu
        manteli4 kirjoitti:

        Hamsteri:
        halvempi, ei tarvitse toveria, syö ja sotkee vähemmän. Haisee vähemmän. Tekee itsekseen hauskoja temppuja. Kääpiöhamsteri on ihmisystävällisin hamstereista (siis talvikko)
        - metelöi silloin kun me nukumme, saattaa mennä juoksiessaan pieniin koloihin piiloon. osa roduista agressiivisempia kuin toiset.
        Marsu
        seurallisempi, pitkäikäisempi, tottuu tavoille, yksinelävä marsu kiintyy ihmiseen ja seuraa perässä, ja puuhaa ihmisen kanssa marsujuttuja: silloin sille on kuitenkin oltava yhtä paljon aikaa kuin jos olisit marsutoveri...
        - urosmarsu haisee vahvasti, on aika arvokas, syö enemmän, saattaa saada turkkiin matoja, saa vanhemmiten helposti kasvaimia. Jotkut ovat todella kovaäänisiä.
        Minulla ollut molempia, ja kumpaakaan kokemusta en antaisi pois. Nykyään on talvikkoja ja kaneja.

        ^ Ensinnäkin: 1. Marsu voi kiintyä omistajaansa yhtä hyvin, oli niitä sitten yksi tai kaksi.
        2. Marsuja _pitää_ olla vähintään kaksi, on kidutusta pitää yksin.
        3.Urosmarsu ei ole mitenkään haisuli, riippuu vain siitä, peseekö häkin/rasviksen/kakkakanjonin tarpeeksi usein. Ei sen mitenkään enemmän atrvitse syödä, sama ruokamäärä riittää. Ja yleensä urokset ovat tavallaan ihmisrakkaampia, eivät mitenkään ns. "arvokkaita". Ja ei niitä kasvaimia kovin usein tule, ja ei se riipu iästä.


      • entinen marsu
        Marsuhullu kirjoitti:

        ^ Ensinnäkin: 1. Marsu voi kiintyä omistajaansa yhtä hyvin, oli niitä sitten yksi tai kaksi.
        2. Marsuja _pitää_ olla vähintään kaksi, on kidutusta pitää yksin.
        3.Urosmarsu ei ole mitenkään haisuli, riippuu vain siitä, peseekö häkin/rasviksen/kakkakanjonin tarpeeksi usein. Ei sen mitenkään enemmän atrvitse syödä, sama ruokamäärä riittää. Ja yleensä urokset ovat tavallaan ihmisrakkaampia, eivät mitenkään ns. "arvokkaita". Ja ei niitä kasvaimia kovin usein tule, ja ei se riipu iästä.

        Marsut.. itselläni oli "pitovaikeusuroksia" eli toisilta ihmisiltä lahjoitettuja. tosin vain 1kerrallaan jolloin joutuivat tyytymään ihmisseuraan mutta niinpä toinen oppi kaikenlaisia marsuystävällisiä temppuja esim. etsi "käskystä" namipaloja (kurkkua tms. tuoksuvaa ensin, sitten hajuttomampia) ja todella palkítsevaa ja hauskaa kummallekin osapuolelle! Eli lähes 8vuotiaaksi, kohtalona marsuilla kohtalaisen yleiset poskihammaspiikkiongelmat. Niitä usein joutuu "raspauttamaan" eläinlääkärillä ja se vie rahaa reiluhkosti, sellaiseen on varauduttava. Muutenhan kun huolehtii tunnollisesti tasapainoisesta ruuasta c-vitamiinilisineen, on marsu todella viehättävä ja persoonallinen lemmikki. Mutta koira/kissataloudessa on oltava tarkkana, koska marsut ovat melko säikkyjä (saaliseläimiä) ja voivat mennä paniikkiin näiden "saalistajien" tuijotuksesta tms. käyttäytymisestä. Siinä suhteessa hamsteri saattaisi olla paremmin "turvassa" koska sen häkki harvemmin on kovin lähellä lattiaa, kun taas marsun häkki kannattaisi sijoittaa käytännöllisyys -ja turvallisuussyistä hiukan kirjahyllyä alemmas siksi jos rimpuillessaan pääsee tippumaan, on murtumat todennäköisiä. Mitään "häkkieläintä" ei tietenkään saa sijoittaa liian lähelle vetoisia ovia tai suoraan lattialle. Pelottelua tämä ei ole vaan kaikki kannattaa ottaa huomioon näiden pienten herkkien eläinten kanssa.


      • jepsjepsjeps
        manteli4 kirjoitti:

        Hamsteri:
        halvempi, ei tarvitse toveria, syö ja sotkee vähemmän. Haisee vähemmän. Tekee itsekseen hauskoja temppuja. Kääpiöhamsteri on ihmisystävällisin hamstereista (siis talvikko)
        - metelöi silloin kun me nukumme, saattaa mennä juoksiessaan pieniin koloihin piiloon. osa roduista agressiivisempia kuin toiset.
        Marsu
        seurallisempi, pitkäikäisempi, tottuu tavoille, yksinelävä marsu kiintyy ihmiseen ja seuraa perässä, ja puuhaa ihmisen kanssa marsujuttuja: silloin sille on kuitenkin oltava yhtä paljon aikaa kuin jos olisit marsutoveri...
        - urosmarsu haisee vahvasti, on aika arvokas, syö enemmän, saattaa saada turkkiin matoja, saa vanhemmiten helposti kasvaimia. Jotkut ovat todella kovaäänisiä.
        Minulla ollut molempia, ja kumpaakaan kokemusta en antaisi pois. Nykyään on talvikkoja ja kaneja.

        No kyllä oli taas kukkua manteli47
        "Hamsteri:
        Kääpiöhamsteri on ihmisystävällisin hamstereista (siis talvikko)
        osa roduista agressiivisempia kuin toiset."

        Ottaisitko asioista selvää. Ei pidä paikkaansa, (ja kun hamstereissa ei ole edes rotuja.)

        -Syrkit ja talvikot on varmaan helpoimpia ekaksi hamsuksi. Syrkki on erakko. Tv erakoituu helposti jo nuorena, eli kannattaa asuttaa yksin.
        -Kiinarit tarttee yleensä enemmän kärsivällisyyttä, saattavat olla aika ujoja. Asutetaan yksin.
        -Robot ovat enemmänkin aikuisten katselulemmikkejä. Eivät sylilemmikkejä. Tarvitsee lajitoverin.
        -Cämsyt tarvitsevat myös lajitoverin, sopivat ehkä paremmin jo kokeneemmalle harrastajalle.


      • Marsun omistaja
        jepsjepsjeps kirjoitti:

        No kyllä oli taas kukkua manteli47
        "Hamsteri:
        Kääpiöhamsteri on ihmisystävällisin hamstereista (siis talvikko)
        osa roduista agressiivisempia kuin toiset."

        Ottaisitko asioista selvää. Ei pidä paikkaansa, (ja kun hamstereissa ei ole edes rotuja.)

        -Syrkit ja talvikot on varmaan helpoimpia ekaksi hamsuksi. Syrkki on erakko. Tv erakoituu helposti jo nuorena, eli kannattaa asuttaa yksin.
        -Kiinarit tarttee yleensä enemmän kärsivällisyyttä, saattavat olla aika ujoja. Asutetaan yksin.
        -Robot ovat enemmänkin aikuisten katselulemmikkejä. Eivät sylilemmikkejä. Tarvitsee lajitoverin.
        -Cämsyt tarvitsevat myös lajitoverin, sopivat ehkä paremmin jo kokeneemmalle harrastajalle.

        Meillä on tällä hetkellä marsu. (marsulla pitäisi olla lajitoveri...) Olen ihastunut marsuihin!!! Meidän marsu-pojalla on ikää kolme vuotta. Haluasisin lisää marsuja, ne on niin ihania!! OTA MARSU


    • ~hamtaro_97~

      marsu. mutta nyt haluaisin kertoa:
      Mikä on? kultahamsterini nöpö,huojuu edes takaisin,sillä on silmät kiini ja sen taka jalat eivät kanna! auttakaa! siskoni on ihan paniikissa,enkä kestä katsoa kun se kituu siinä. pitääkö se lopettaa? se on n. 1,5 vuotta ja oli aluksi hyvässä kunnossa,mutta nyt se syö hirveästi,nukkuu omassa kopissa ja eikä anna koskea! :'( joudummeko lopettamaan sen? :(( D': MARSUT OVAT SULOISIA JA PÄIVÄ ELÄIMIÄ! ;)

      • ssdsdsddssd

        No vie se nyt herran jestas eläinlääkäriin, tuo kuulostaa vakavalta.


      • ravell

        tää tulee kyl varmast jo myöhäs aina on hyvä ainakin kysyä eläinlääkäriltä sekä inhimillisin iki uneen nukutus jos eläimes ilmenee mahdollista sairautta tosin yhtään vähättelemättä niin hamsteri kuitenkin sen verran edullinen että jopa turha sekä lähes mahdoton hoitaa vakavempia sairauksia siun hamsulla oli myös melko korkea ikäkin itsellä aikoinaan gerbiili eli n 3,5v aluksi ihan normaali mutta sai äkillisen halvaantumis vapinan (vaikia kuvailla) ennen kuolemaa ei olisi kerinnyt viiä lääkäriin


    • Anonyymi

      Meillä on koira mutta se ei pääse minun huoneeseeni ja minun huoneessani on tilaa kopille

    • Anonyymi

      Aijon itse ainakin hankkia hamsterin. Mutta kun näitä viestejä katsoi Marskin olis kiva

    • Anonyymi

      Marsu ota marsu!!!!!!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      860
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe