VHS to Computer.

Nichya

Juu elikkä siskon kanssa puhuttiin, että noita VHS-leffoja vois siirrellä digitaaliseen muotoon, kun niitä vielä pystyy katsomaan ilman isompia virheitä. (Siis nauhat suht' kunnossa)

Jotkut ovat alkuperäisiä ja jotkut itse tallennettuja, mutta ei niitä raski ostaa DVD:nä. Ei niitä paljon ole. Suurin osa lastenohjelmia ja siskon muksut tykkäävät katella, jotain Felix kissaa ja jotain muita "ikivihreitä".

Ajattelin että mä voisin pistää niitä koneelle ja tallennella sopivaan formaattiin, jos se onnistuu.

No ensiksi pitäis ostaa kapistus, joka ottaa kuvan sisään. Ajattelin ihan Analogista TV-korttia siihen hommaan. Olisko ehdotuksia? Toimii Debian Lennyssä ja S-VHS liitäntä.

Ja sitten...

Millä ohjelmalla tallentaa? DVD tallennukseen käytän Mplayer/Mencoder yhdistelmää. Onnistuuko niillä? Toki joku graafinenkin kelpaa, jos se on vaan toimiva.

Ajattelin, että MPEG-2 olis se johon pukkaan kuvan. Ääni johonkin pakkaamattomaan. Siitähän on sitten helppo lähteä pätkimään ja jne...

Onko kukaan kokeillut moista hommaa? Jos on, niin miten?

Itse siirsin joskus vuosia sitten Nero:lla TV:stä tallennettuja Muumeja koneelle, mutta alustana oli Windows ja Nero Record tai joku sellainen.

Omistan kyllä Nero Linux 3 ja 4 lisenssit, mutta kummassakaan ei ole tuollaisia videon kaappaus judansseja.

Jos nyt ekaksi se "laadukas" toimiva TV-kortti ja sitten sitä tallennsus puolta.

Kiitän vinkeistä :)

9

461

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • DV-kameraa suosittelen kaappaukseen, jälkikäsittelyyn ja pakkaukseen sitten Avidemux.

      • Nichya

        Juu ihan kiva ehdotus, mutta en kehtais ostaa kyseistä laitetta, kun naapurista saa lainaan lähes käyttämättömän S-VHS Panasonic VHS-soitittimen.

        Mutta pistetään korvan taakse tuokin, jos vaikka siskon porukka osallistuis laite hommauksiin.


      • Nichya kirjoitti:

        Juu ihan kiva ehdotus, mutta en kehtais ostaa kyseistä laitetta, kun naapurista saa lainaan lähes käyttämättömän S-VHS Panasonic VHS-soitittimen.

        Mutta pistetään korvan taakse tuokin, jos vaikka siskon porukka osallistuis laite hommauksiin.

        VHS:n tarvitsee joka tapauksessa, DV kameraa tarvisi siihen kaappaukseen digitaaliseen muotoon. Firewirellä vaan sisään niin saa sitten 25Mbit/s streamia ettei mene ihan mössöksi. Mpeg-2:ksi jos vetäsee suoraan niin laatu on heikompi kun sitä vielä käytännössä joudutaan pakkaamaan uudestaan ja sitten voi olla ongelma sen suhteen, että saako kaappauslaitteen kuinka hyvin toimimaan ja jne. DV kaappaus on toimintavarma ja kamera on halpa.


    • szaq

      saa kun tallentaa VHS -nauhan DVD -tallentimella parhaalla mahdollisella resoluutiolla. Kun levy on viimeistelty, voi levyllä sijaitsevista .DOB -tiedostoista luoda mielin määrin erilaisia otoksia kopsaamalla ne kiintolevylle, ja ottamalla ne käsittelyyn Avidemux -ohjelmaan, ja tallentamalla sitten haluttuuhn formaattiin - ja DVD -levyähän voi katsella jo sellaisenaan millä tahansa soittimella. Jos sitten haluaa editoituja esityksiä, ja luoda uuden DVD -levyn, käy tähänkin Avidemux.

      • Nichya

        Olen elänyt sellaisessa uskossa, että jotkut VHS-leffat on kopiosuojattuja. No ei tietenkään nuo itse TV:stä tallennetut, mutta jotkut alkuperäiset. Mites tuollainen tallentava DVD-soitin tykkää niistä? Olen tosiian sellaistakin katellut, mutta se suojaus vähän pistää pakittamaan. Ei nuo kyseiset levyt ainakaan ole mitään Disney uutuuksia, vaan tuollaisia "vanhoja" dupattuja leffoja.


      • ccvaq
        Nichya kirjoitti:

        Olen elänyt sellaisessa uskossa, että jotkut VHS-leffat on kopiosuojattuja. No ei tietenkään nuo itse TV:stä tallennetut, mutta jotkut alkuperäiset. Mites tuollainen tallentava DVD-soitin tykkää niistä? Olen tosiian sellaistakin katellut, mutta se suojaus vähän pistää pakittamaan. Ei nuo kyseiset levyt ainakaan ole mitään Disney uutuuksia, vaan tuollaisia "vanhoja" dupattuja leffoja.

        tarkoittavan VHS -kopiosuojauksella sitä, ettei nauhasta voisi tehdä nauhakopiota. Kuitenkin: kaikki se, minkä voit nähdä televisiossa, ja kuulla, voidaan kopioida kytkemällä VHS -nauhuri sopivilla johdoilla tallentavaan DVD -nauhuriin. Tästä saatu hyöty ei ole kovinkaan suuri, sillä kopion laatu ei ole koskaan hyvä, ja kun kaupoista saa ostamalla, tai tilaamalla muutamalla eurolla oikeita, laadukkaita elokuvakokoelmia. Kyllähän VHS -kopioita toki kestää katsella, mutta varsinkin itse tehdyissä nauhoituksissa on noita haamukuvia sun muita, sekä usein lähetyshäiriöitäkin. Tallentava DVD -soitin siis tallentaa kaiken mitä siihen syötetään, ja ei ole olemassa koodia, joka tämän estäisi - ainakaan VHS -nauhoissa.


      • Nichya
        ccvaq kirjoitti:

        tarkoittavan VHS -kopiosuojauksella sitä, ettei nauhasta voisi tehdä nauhakopiota. Kuitenkin: kaikki se, minkä voit nähdä televisiossa, ja kuulla, voidaan kopioida kytkemällä VHS -nauhuri sopivilla johdoilla tallentavaan DVD -nauhuriin. Tästä saatu hyöty ei ole kovinkaan suuri, sillä kopion laatu ei ole koskaan hyvä, ja kun kaupoista saa ostamalla, tai tilaamalla muutamalla eurolla oikeita, laadukkaita elokuvakokoelmia. Kyllähän VHS -kopioita toki kestää katsella, mutta varsinkin itse tehdyissä nauhoituksissa on noita haamukuvia sun muita, sekä usein lähetyshäiriöitäkin. Tallentava DVD -soitin siis tallentaa kaiken mitä siihen syötetään, ja ei ole olemassa koodia, joka tämän estäisi - ainakaan VHS -nauhoissa.

        Hommataanpa sitten tuollainen tallentava DVD-soitin. Kuulostaa paljon helpommalta, kun alkaa väsläämään TV-kortin, johtojen ja ohjelmien kanssa. ProjectX:ssällähän voi sitten sitten pätkiä ylimääräiset pois ja mencoderilla sitten pistää pienempään muotoon.

        Kiitos taas kerra vinkeistä.


      • grdgdf
        ccvaq kirjoitti:

        tarkoittavan VHS -kopiosuojauksella sitä, ettei nauhasta voisi tehdä nauhakopiota. Kuitenkin: kaikki se, minkä voit nähdä televisiossa, ja kuulla, voidaan kopioida kytkemällä VHS -nauhuri sopivilla johdoilla tallentavaan DVD -nauhuriin. Tästä saatu hyöty ei ole kovinkaan suuri, sillä kopion laatu ei ole koskaan hyvä, ja kun kaupoista saa ostamalla, tai tilaamalla muutamalla eurolla oikeita, laadukkaita elokuvakokoelmia. Kyllähän VHS -kopioita toki kestää katsella, mutta varsinkin itse tehdyissä nauhoituksissa on noita haamukuvia sun muita, sekä usein lähetyshäiriöitäkin. Tallentava DVD -soitin siis tallentaa kaiken mitä siihen syötetään, ja ei ole olemassa koodia, joka tämän estäisi - ainakaan VHS -nauhoissa.

        "...ja ei ole olemassa koodia, joka tämän estäisi - ainakaan VHS -nauhoissa."
        Macrovision


      • GetDeb

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1846
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe