Juu elikkä siskon kanssa puhuttiin, että noita VHS-leffoja vois siirrellä digitaaliseen muotoon, kun niitä vielä pystyy katsomaan ilman isompia virheitä. (Siis nauhat suht' kunnossa)
Jotkut ovat alkuperäisiä ja jotkut itse tallennettuja, mutta ei niitä raski ostaa DVD:nä. Ei niitä paljon ole. Suurin osa lastenohjelmia ja siskon muksut tykkäävät katella, jotain Felix kissaa ja jotain muita "ikivihreitä".
Ajattelin että mä voisin pistää niitä koneelle ja tallennella sopivaan formaattiin, jos se onnistuu.
No ensiksi pitäis ostaa kapistus, joka ottaa kuvan sisään. Ajattelin ihan Analogista TV-korttia siihen hommaan. Olisko ehdotuksia? Toimii Debian Lennyssä ja S-VHS liitäntä.
Ja sitten...
Millä ohjelmalla tallentaa? DVD tallennukseen käytän Mplayer/Mencoder yhdistelmää. Onnistuuko niillä? Toki joku graafinenkin kelpaa, jos se on vaan toimiva.
Ajattelin, että MPEG-2 olis se johon pukkaan kuvan. Ääni johonkin pakkaamattomaan. Siitähän on sitten helppo lähteä pätkimään ja jne...
Onko kukaan kokeillut moista hommaa? Jos on, niin miten?
Itse siirsin joskus vuosia sitten Nero:lla TV:stä tallennettuja Muumeja koneelle, mutta alustana oli Windows ja Nero Record tai joku sellainen.
Omistan kyllä Nero Linux 3 ja 4 lisenssit, mutta kummassakaan ei ole tuollaisia videon kaappaus judansseja.
Jos nyt ekaksi se "laadukas" toimiva TV-kortti ja sitten sitä tallennsus puolta.
Kiitän vinkeistä :)
VHS to Computer.
9
477
Vastaukset
DV-kameraa suosittelen kaappaukseen, jälkikäsittelyyn ja pakkaukseen sitten Avidemux.
- Nichya
Juu ihan kiva ehdotus, mutta en kehtais ostaa kyseistä laitetta, kun naapurista saa lainaan lähes käyttämättömän S-VHS Panasonic VHS-soitittimen.
Mutta pistetään korvan taakse tuokin, jos vaikka siskon porukka osallistuis laite hommauksiin. Nichya kirjoitti:
Juu ihan kiva ehdotus, mutta en kehtais ostaa kyseistä laitetta, kun naapurista saa lainaan lähes käyttämättömän S-VHS Panasonic VHS-soitittimen.
Mutta pistetään korvan taakse tuokin, jos vaikka siskon porukka osallistuis laite hommauksiin.VHS:n tarvitsee joka tapauksessa, DV kameraa tarvisi siihen kaappaukseen digitaaliseen muotoon. Firewirellä vaan sisään niin saa sitten 25Mbit/s streamia ettei mene ihan mössöksi. Mpeg-2:ksi jos vetäsee suoraan niin laatu on heikompi kun sitä vielä käytännössä joudutaan pakkaamaan uudestaan ja sitten voi olla ongelma sen suhteen, että saako kaappauslaitteen kuinka hyvin toimimaan ja jne. DV kaappaus on toimintavarma ja kamera on halpa.
- szaq
saa kun tallentaa VHS -nauhan DVD -tallentimella parhaalla mahdollisella resoluutiolla. Kun levy on viimeistelty, voi levyllä sijaitsevista .DOB -tiedostoista luoda mielin määrin erilaisia otoksia kopsaamalla ne kiintolevylle, ja ottamalla ne käsittelyyn Avidemux -ohjelmaan, ja tallentamalla sitten haluttuuhn formaattiin - ja DVD -levyähän voi katsella jo sellaisenaan millä tahansa soittimella. Jos sitten haluaa editoituja esityksiä, ja luoda uuden DVD -levyn, käy tähänkin Avidemux.
- Nichya
Olen elänyt sellaisessa uskossa, että jotkut VHS-leffat on kopiosuojattuja. No ei tietenkään nuo itse TV:stä tallennetut, mutta jotkut alkuperäiset. Mites tuollainen tallentava DVD-soitin tykkää niistä? Olen tosiian sellaistakin katellut, mutta se suojaus vähän pistää pakittamaan. Ei nuo kyseiset levyt ainakaan ole mitään Disney uutuuksia, vaan tuollaisia "vanhoja" dupattuja leffoja.
- ccvaq
Nichya kirjoitti:
Olen elänyt sellaisessa uskossa, että jotkut VHS-leffat on kopiosuojattuja. No ei tietenkään nuo itse TV:stä tallennetut, mutta jotkut alkuperäiset. Mites tuollainen tallentava DVD-soitin tykkää niistä? Olen tosiian sellaistakin katellut, mutta se suojaus vähän pistää pakittamaan. Ei nuo kyseiset levyt ainakaan ole mitään Disney uutuuksia, vaan tuollaisia "vanhoja" dupattuja leffoja.
tarkoittavan VHS -kopiosuojauksella sitä, ettei nauhasta voisi tehdä nauhakopiota. Kuitenkin: kaikki se, minkä voit nähdä televisiossa, ja kuulla, voidaan kopioida kytkemällä VHS -nauhuri sopivilla johdoilla tallentavaan DVD -nauhuriin. Tästä saatu hyöty ei ole kovinkaan suuri, sillä kopion laatu ei ole koskaan hyvä, ja kun kaupoista saa ostamalla, tai tilaamalla muutamalla eurolla oikeita, laadukkaita elokuvakokoelmia. Kyllähän VHS -kopioita toki kestää katsella, mutta varsinkin itse tehdyissä nauhoituksissa on noita haamukuvia sun muita, sekä usein lähetyshäiriöitäkin. Tallentava DVD -soitin siis tallentaa kaiken mitä siihen syötetään, ja ei ole olemassa koodia, joka tämän estäisi - ainakaan VHS -nauhoissa.
- Nichya
ccvaq kirjoitti:
tarkoittavan VHS -kopiosuojauksella sitä, ettei nauhasta voisi tehdä nauhakopiota. Kuitenkin: kaikki se, minkä voit nähdä televisiossa, ja kuulla, voidaan kopioida kytkemällä VHS -nauhuri sopivilla johdoilla tallentavaan DVD -nauhuriin. Tästä saatu hyöty ei ole kovinkaan suuri, sillä kopion laatu ei ole koskaan hyvä, ja kun kaupoista saa ostamalla, tai tilaamalla muutamalla eurolla oikeita, laadukkaita elokuvakokoelmia. Kyllähän VHS -kopioita toki kestää katsella, mutta varsinkin itse tehdyissä nauhoituksissa on noita haamukuvia sun muita, sekä usein lähetyshäiriöitäkin. Tallentava DVD -soitin siis tallentaa kaiken mitä siihen syötetään, ja ei ole olemassa koodia, joka tämän estäisi - ainakaan VHS -nauhoissa.
Hommataanpa sitten tuollainen tallentava DVD-soitin. Kuulostaa paljon helpommalta, kun alkaa väsläämään TV-kortin, johtojen ja ohjelmien kanssa. ProjectX:ssällähän voi sitten sitten pätkiä ylimääräiset pois ja mencoderilla sitten pistää pienempään muotoon.
Kiitos taas kerra vinkeistä. - grdgdf
ccvaq kirjoitti:
"...ja ei ole olemassa koodia, joka tämän estäisi - ainakaan VHS -nauhoissa."
Macrovision - GetDeb
grdgdf kirjoitti:
"...ja ei ole olemassa koodia, joka tämän estäisi - ainakaan VHS -nauhoissa."
Macrovision
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä762661Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721832Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2741528Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on741504Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461487- 871341
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3981293Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3471253Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3821238- 1281195