Moikka,
olen menossa polven tähystykseen ja haluaisin kysyä millaisia kokemuksia ihmisillä siitä on? Puudutus vai nukutus, saako puudutusta ennen rauhoittavaa? -lievä neulakammoinen :) Entä onko muilla ollut tilannetta että polvi särkee ja sattuu kävellessä eikä pysty pitämään koukussa, ja silti ei magneetissa näy mitään?? Mulla vastaava tilanne ja nyt kurkataan sinne sisään että mitä siellä on..epäilyksenä on pieni kierukan repeämä mutta sekin mahdollisuus on olemassa että mitään ei löydy, mikä kivuista johtuen olisi kyllä sinänsä ihme mutta kaikki kai on mahdollista.
Ketokaa ihmiset kokemuksistanne, pikkaisen jännittää tuo operaatio..
polven tähystys, kokemuksia???
8
4376
Vastaukset
- polvisökö
Muutaman kerran tehty, kohta menen taas. Ekalla kerralla nukutus (olin niin nuori), seuraavalla kerralla vain paikallispuudutus, nyt olisi ollut spinaalipuudutus, mut en enää sitä halua (selän leikkauksen takia), joten nukuttavat. J aina saa rauhoittavia ;)
Ei magneetissakaan kaikki näy, eikä varsinkaan vaurioiden laajuudet, siksipä mullakin sinne tähystetään jotta voidaan miettiä mitä kannattaisi siellä sitten tehdä.
Ei kannata jänniittää, tähystys/putsaus on pikku juttu, muut toimenpiteet sitten selvitetään jos sellaisiin päädytään. - *tyttönen*
Moikka
Lopeta tressi se on aivan turhaa! Jos saat valita niin älä ota nukutusta. Spinaalipuudutus EI satu. Hiukan voi kirpaista. ITsellä on kova neulakammo ja enemmän sattuu kanyylinlaitto kuin spinaali.
Rauhoittavia saa aina. Ja jos tuntuu ettei ne auta niin niitä voi pyytää lisää. Itse olen saanut aina ennen saliin menoa ensimmäiset rauhoittavat ja salissa olen saanut lisää jos on ollut tarvetta.
Polven tähystystä on oikeasti kiva katsella monitorista. Polvi näyttää sisältä pumpulilta! Ei ole mitään veri lentää puuhaa. Verta siellä ei näy, korkeintaan pari punaista viirua, eli isoja verisuonia. Suosittelen, että katselet jos saat, se on itsellä ainakin lieventänyt jännitystä.
Niin takana on 4 tähystystä ja yksi avoleikkaus polveen. Kaikki on tehty spinaalissa ja avoleikkauskin aloitettiin spinaalissa, mutta se venyi niin oli pakko nukuttaa kesken hommelin. - Mindel-
Hei.
Eilen minulle tehtiin tähystys ja sitä kautta korjattiin rikki mennyt ristiside. Itse olen myös neulakammoinen joten päätin ottaa nukutuksen ja se oli täysin oikea valinta. Nukutuksesta herääminen onnistui vaivatta eikä pahaa oloa ollut. Kannattaa muuten jos valitset nukutukset, syödä pari päivää ennen leikkausta vain sellaista ruokaa joka sulaa helposti. Ja esimerkiksi suklaata ei kannata syödä. Ne tuottaa pahaa oloa nukutuksen jälkeen. Itse noudatin tätä ennen leikkausta ja ei ollut ongelmia pahoinvoinnin kanssa.
Minulla tietenkin on vähän enemmän kipuja kun jouduttiin takareidestä ottamaan sitä sidettä, siksi en varmaankaan pysty oikein liikuttamaan jalkaa, mutta jos sieltä jalastasi jotain korjataan, saat kyllä hyvät lääkkeet. Esimmäiset 2-3 päivää ovat kivuliaimmat, ainakin minun tapauksessani. Mutta ei mikään ylivoimainen kipu. Yön sain nukuttua mainiosti ja aamulla köpöttelin jo hotellin aamiaisellekin keppien avustuksella. :) Mutta uskon että jos on vain normaali tähystys niin ei pitäisi olla mitään ongelmia. uskoisin. :)- Mindel-
Lisäisin vielä, että sitä kanyylin laittoi ei tarvitse pelätä. Minulla esimerkiksi laitettiin kämmenselkään puuduttavaa ainetta, koska pelkään piikkejä. Niin eipä tuntunut kun kanyyli laitettiin :)
- tottuu!
Mindel- kirjoitti:
Lisäisin vielä, että sitä kanyylin laittoi ei tarvitse pelätä. Minulla esimerkiksi laitettiin kämmenselkään puuduttavaa ainetta, koska pelkään piikkejä. Niin eipä tuntunut kun kanyyli laitettiin :)
En ole koskaan voinut katsoa kun minua on pistetty (olen kuitenkin pystynyt antamaan eläimelle pistoksen). Neulan piston hetken pitää katsoa muualle, mutta heti sen jälkeen voin katsella esimerkiksi verinäytteen ottoa vaivattomasti. Nyt olen muutaman päivän joutunut opettelemaan itseäni pistämisen kun aloitettiin insuliinilääkitys (tämä on varmaankin se helpoin piikki). Polven tähystysleikkaukseen mennessäni jännitin hieman, koska minulle ei ole koskaan ennen tehty spinaalipuudutusta (epiduraalipuudutuksessa olen ollut mutta kanyyli laitettiin nukutuksen aikana leikkaussalissa). Tuo spinaalikanyylin laitto oli sittenkin melko kivuton operaatio, jopa verinäytteiden otto kyynärvarresta on sattunut enemmän. Tähystys puudutuksessa oli helppo, kun siitä palautuminen kävi lähes huomaamatta. Nukutuksesta herätessäni en ole koskaan kokenut pahoinvointia (olen noudattanut tarkasti ruokailukieltoa), mutta palelen aina rajusti.
- Mindel-
tottuu! kirjoitti:
En ole koskaan voinut katsoa kun minua on pistetty (olen kuitenkin pystynyt antamaan eläimelle pistoksen). Neulan piston hetken pitää katsoa muualle, mutta heti sen jälkeen voin katsella esimerkiksi verinäytteen ottoa vaivattomasti. Nyt olen muutaman päivän joutunut opettelemaan itseäni pistämisen kun aloitettiin insuliinilääkitys (tämä on varmaankin se helpoin piikki). Polven tähystysleikkaukseen mennessäni jännitin hieman, koska minulle ei ole koskaan ennen tehty spinaalipuudutusta (epiduraalipuudutuksessa olen ollut mutta kanyyli laitettiin nukutuksen aikana leikkaussalissa). Tuo spinaalikanyylin laitto oli sittenkin melko kivuton operaatio, jopa verinäytteiden otto kyynärvarresta on sattunut enemmän. Tähystys puudutuksessa oli helppo, kun siitä palautuminen kävi lähes huomaamatta. Nukutuksesta herätessäni en ole koskaan kokenut pahoinvointia (olen noudattanut tarkasti ruokailukieltoa), mutta palelen aina rajusti.
Minullakin oli tuo palelu, mutta sain sellaisen ihanan lämpöpeiton joka lämmitettiin 43 asteiseksi. Oli kyllä aivan ihana päällä ja ei ollut enää vilu :) Tosin olin yksityisellä niin voi olla hieman eri nuo systeemit kuin jos kunnalliseen menee.
- ristiin
Mindel- kirjoitti:
Minullakin oli tuo palelu, mutta sain sellaisen ihanan lämpöpeiton joka lämmitettiin 43 asteiseksi. Oli kyllä aivan ihana päällä ja ei ollut enää vilu :) Tosin olin yksityisellä niin voi olla hieman eri nuo systeemit kuin jos kunnalliseen menee.
Tuo palelu nukutuksesta herätessä on aika yleistä ja siihen on varauduttu. Minäkin olen saanut parhaimmillaan julkisen puolen sairaalassa tuollaisen lämpöpeiton, jonka sisälle puhallettiin lämmintä ilmaa. Toisessa julkisen puolen sairaalassa sain lämmitettyjä peittoja. Yksityissairaalassa sain vain peittoja päälle.
- Polvetar
Hei! Minulle suoritettiin polven tähystys ennen niin suurenmoisesti käyttäytyneen polveni käytyä yhtäkkiä ihan mahdottomaksi. Nivekierukan repeämä. Siitä on nyt aikaa 12 vuotta.
Kaikki nämä vuodet tähystetty polvi on käyttäytynyt suurenmoisesti. Ei ole olut minkäänlaista valittamista. Vasta nyt on ilmennyt uutta: sama polvi vain niksahteee ja nuljahteöee aivan kuin menisi himpun verran sijoitaan, ja joskus sattuukin. Saattaa tulla lääkärireissu, ehkä jonkinasteinen operaatiokin. Joten kaikki puheet tähystyksen turhuudesta ovat ainakin minulla höpöpuhetta. Tohtori oli ehkä hyvä ja parempi kirurgi kuin joku muu. Ortopedi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.1232628- 1361999
Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K1151321Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos631296- 971196
HESARI: Kahden Pasin pankki OmaSp
Toinen entinen työntekijä sanoi, että Turtio oli organisaatiossa “Jumalasta seuraava, ylöspäin” https://www.hs.fi/visio291174En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k771151Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik351142Tykkäsit nainen
Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.451109Kerroppas nyt
M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉841068